به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « human rights » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «human rights» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • افشین مردانی، منوچهر توسلی نائینی*، علیرضا آرش پور
    هدف پژوهش حاضر بررسی دکترین امنیت انسانی و تضمین حقوق بنیادین کارگران مهاجر است. در این راستا، در پاسخ به این سوال که امنیت انسانی چگونه می تواند موجب حمایت از حقوق بنیادین کارگران مهاجر شود؟ تحقق امنیت انسانی چگونه می تواند حقوق بنیادین کارگران مهاجر را ارتقاء و تضمین کند؟ نسبت به تاثیر دکترین امنیت انسانی بر ارتقاء و تضمین حقوق بنیادین کارگران مهاجر، در قالب هفت مولفه تشکیلدهنده مفهوم امنیت انسانی، با استفاده از ظرفیت های هنجاری و قانونی نظام حقوق بشر پرداخته شده است. همچنین از اعلامیه هزاره ملل متحد که به عنوان نقشه راه هزاره سوم محسوب می شود و دارای ظرفیت بالقوه ای به منظور تبدیل شدن به عرف بین المللی می باشد، استفاده گردید. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که امنیت انسانی به عنوان دکترینی که از حقوق بنیادین بشر حمایت می کند، می تواند موجب تضمین و ارتقاء حقوق کارگران مهاجر به عنوان قشری از جامعه جهانی که با چالش ها و مشکلات مختلفی روبرو هستند، گردد. در واقع، امنیت انسانی، تضمین کننده حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، غذایی، زیست محیطی و شخصی کارگران مهاجر در کشورهای مبدا و مقصد می باشد. همانطور که در این تحقیق بیان گردید، اسناد و معاهدات مختلف جهانی به صورت صریح و ضمنی، بر حقوق بنیادین کارگران مهاجر تاکید کرده اند، اما در عمل شاهد نقض این حقوق توسط دولت ها هستیم.
    کلید واژگان: کارگران مهاجر, دکترین امنیت انسانی, حقوق بشر, امنیت اقتصادی, امنیت سیاسی, امنیت شخصی}
    Afshin Mardani, Manochehr Tavasoli *, Alireza Arashpoor
    This research aims to examine the doctrine of human security and the guarantee of fundamental rights for migrant workers. In response to the question of how human security can support and guarantee the fundamental rights of migrant workers, human security is explored in promoting and ensuring the rights of migrant workers, particularly in the context of global challenges and various difficulties they face. The research utilizes a descriptive-analytical method, and the results indicate that human security, as a doctrine supporting fundamental human rights, can lead to the assurance and improvement of the rights of migrant workers, who constitute a segment of the global community facing various challenges and issues. Human security guarantees the political, economic, social, health, food, environmental, and personal rights of migrant workers in both origin and destination countries. As outlined in this study, various international documents and treaties explicitly and implicitly emphasize the fundamental rights of migrant workers, yet in practice, we witness the violation of these rights by governments.
    Keywords: Migrant Workers, Doctrine of Human Security, human rights, economic security, Political Security, Personal Security}
  • محمدامین شهیدی

     در سال های اخیر مهاجرت و تغییر در زندگی به هدف اقشار مختلف مردم در جوامع مختلف به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته تبدیل شده است. در این میان افرادی هستند که به دلایل مختلف به فکر پناه بردن به طرق مختلف می افتند و در این راه خطرات زیادی را متحمل می شوند. رد شدن از مرزهای صعب العبور، خطر امواج خروشان دریا و افتادن در چنگال پلیس های مرزی از جمله مواردی هستند که مهاجرین غیر قانونی را در مسیر رسیدن به آرمان های مورد نظر تهدید می کند و در برخی موارد به قیمت جان افراد تمام می شود. مهم ترین سند بین المللی تصویب شده درباره پناهندگان کنوانسیون1951 ژنو می باشد که در آن حق پناهندگی را برای هر کس که به دلیل ترس از آزار و اذیت به خاطر نژاد، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی و مذهبی سرزمین خود را ترک کرده و ساکن کشور دیگری هستند و به دلیل این ترس نمی تواند یا نمی خواهد به کشور خود برگردد به رسمیت می شناسد. همچنین بیان می دارد که دولت های عضو به هیچ وجه حق اخراج پناهنده به کشور خود را ندارند. با این شرایط سوال این است که مسیولیت بین المللی دولت ها در قبال نقض حقوق قربانیان مهاجرت غیرقانونی در حقوق بین الملل چگونه می باشد؟ یافته ها نشاندهنده آن است که حمایت های مقرر در حقوق بین الملل در وضعیت کنونی برای حقوق مهاجرین غیر قانونی موثر بوده و کفایت می کند.

    کلید واژگان: مهاجرت غیر قانونی, حقوق بشر, قاچاق مهاجر, حقوق بین الملل, مسئولیت دولت ها}
    MohammadAmin Shahidi

    In recent years, migration and change in life has become the goal of different classes of people in different societies, especially less developed countries. Among them, there are people who think of seeking refuge in different ways for various reasons and in this way they bear many risks. Crossing the impassable borders, the danger of raging sea waves and falling into the clutches of the border police are among the things that It threatens illegal immigrants on the way to reach their goals and in some cases it costs people's lives. The most important international document on refugees is the Geneva Convention of 1951, in which the right to asylum is granted to anyone who has left their country and resides in the country due to fear of persecution due to race, religion, nationality, political and religious beliefs. There are others and because of this fear, he cannot or does not want to return to his country. It also states that member states have no right to deport refugees to their country. With these conditions, the question is, what is the international responsibility of governments for violating the rights of victims of illegal immigration in international law? The findings indicate that the protections stipulated in international law are effective and sufficient for the rights of illegal immigrants in the current situation.

    Keywords: illegal immigration, human rights, migrant smuggling, international law, governmentresponsibility}
  • فضل الله رنجبر، کاظم قاضی زاده*، محمدکاظم رحمان ستایش

    اعمال مجازات های بدنی همچون رجم، تازیانه، قطع عضو و اعدام، مغایر تعهدات حقوق بشری نظام جمهوری اسلامی ایران دانسته شده و واکنش های داخلی و بین المللی را در پی داشته است.از جمله موضوعات بحث برانگیز در محافل علمی که محل استفتاء از مراجع عظام تقلید نیز شده، این است که آیا به رغم منصوص بودن مجازات های بدنی، از نظر شرعی این امکان وجود دارد که با توجه به قاعده فقهی« تقیه » در برهه ایی خاص حکم به تحدید مجازات های بدنی داد؟حاصل این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده، بیانگر آن است که نظر به دلالت صریح و ضمنی آیات قرآنی و روایات معتبر، تقیه، به مثابه قاعده ای فقهی است. به موجب این قاعده، در صورتی که کیان و اساس نظام و حاکمیت اسلامی به مخاطره بیفتد، می توان به طور موقت، مجازات های بدنی را تعدیل، تبدیل یا اسقاط نمود. هدف از تقیه، همیشه حفظ جان، دوری از خطر و ضرر نیست، بلکه می توان هدف مهم تر از آن را حفظ دین، مذهب و جلوگیری از زوال آن دانست.

    کلید واژگان: حکم ثانوی, حدود, حفظ مذهب, دفع ضرر, حقوق بشر}
    Fazlullah Ranjbar, Kazem Ghazizadeh *, MohammadKazem Rahman Setayesh

    The use of corporal punishment, such as stoning, flogging, amputation and execution, is considered contrary to the human rights obligations of the Islamic Republic of Iran and has provoked domestic and international reactions.One of the controversial issues in scientific circles, which has also become a place of inquiry from the great authorities of imitation, is whether, despite the provision of corporal punishment, it is legally possible that according to the jurisprudential rule of "taqiyyah" at certain times Granted corporal punishment?The result of this research, which has been written in a descriptive-analytical method, indicates that according to the explicit and implicit meaning of Quranic verses and authentic narrations, taqiyyah is a jurisprudential rule. According to this rule, corporal punishment can be temporarily modified, changed or abolished if the integrity of the Islamic system and government is endangered. The purpose of taqiyyah is not always to save lives, to avoid danger and harm, but it can be considered the more important purpose of preserving religion and preventing its decline.

    Keywords: Secondary sentence, limits, preservation of religion, repulsion of harm, Human Rights}
  • مصطفی فضائلی، مهدی فیروزی *

    کان السلام والحیاه الهادیه والعیش فی مناخ سلمی ودی وبعید عن الحروب والصراعات، منذ الازل من اهم واکبر آمال بنی البشر. وللوصول إلی هذا الهدف، قام الإنسان بإجراءات واعمال کثیره علی المستوی الدولی، مثل حظر اللجوء إلی العنف، وبلوره طرق ناجعه لحفظ السلام والامن الدولیین کاول واهم هدف تطمح إلیه إتفاقیات الامم المتحده. ویندرج السعی لنزع السلاح، وتنمیه العلاقات الإقتصادیه، والتجاریه وغیرها ضمن هذه المحاولات. ولین تکللت هذه المحاولات بالنجاح بعض الشیء، بید انها لم تنجح نجاحا مطلقا. ومن اهم الإجراءات والاعمال فی هذا السیاق، نذکر معرفه «السلام»، بوصفه «حق بشری» تحت عنوان «حق التمتع بالسلام» وضمن مقوله «حقوق التعاون». یثیر هذا البحث بعض التساولات ابرزها یتمثل فی السوال عن معرفه «حق التمتع بالسلام» وبلوره المعنی الصحیح له. وللرد علی هذا السوال نستطیع القول ان العدل هو اساس فهم «السلام» وحق من «حقوق الإنسان» ثم النظر إلی هذه المقولات من منظور الوثایق الدولیه وآیات القرآن الکریم. وقد استخدمت هذه الدراسه المعطیات المکتبیه واعتمدت المنهج الوصفی التحلیلی والمنهج المقارن من منظور الوثایق الدولیه وآیات القرآن الکریم فی إطار مقدمه وثلاثه محاور، ودرست هذه الفرضیات والسوالات فی هذا البحث.

    کلید واژگان: حقوق الإنسان, حق التمتع بالسلام, الوثائق الدولیه, القرآن الکریم}
    Mostafa FazaEli, Mahdi Firouzi *

    Access to peace and tranquility and living in a peaceful environment away from war and conflict has been one of the highest aspirations of humans. In order to achieve this goal, many measures have been taken at the international level, including the prohibition of resorting to force, identifying the preservation of international peace and security as the first goal and one of the most important principles of the United Nations Charter, efforts to disarm, development of economic and trade relations and the like. Although these measures have been relatively successful, they have not led to complete success. One of the important measures in this regard is to recognize "peace" as a "human right" under the title "right to peace" and under the categories of "rights of solidarity". This issue raises questions; perhaps the most important question is, basically, on what basis can the recognition of the "right to peace" be justified? To answer this question, justice can be mentioned as a solid basis for considering "peace" as a "human right", and by referring to it, from the perspective of international documents and the verses of the Holy Qur'an, the right to peace can be proved. The present article has evaluated this hypothesis by using library data and using the analytical descriptive method and in a comparative way from the perspective of international documents and the verses of the Holy Qur'an, in the form of an introduction and three speeches.

    Keywords: Justice, human rights, Right to peace, International documents, The holy Qur'an}
  • احمد مرادخانی*، علیرضا الماسوندی، سید حسن عابدیان

    در جهان هستی، حیات همه موجودات زنده بر زندگی یکدیگر تاثیر می گذارد. محیط زیست ظرف کمال انسان است و باید به آن توجه شود تا بتواند کمال انسان را به ظهور برساند. از این رو، شایستگی حفاظت و مراقبت را دارد. وخامت بحران‏های محیط‏زیستی تا حدی است که حیات انسان و سایر موجودات بر کره خاکی را به مخاطره انداخته است. از منظر قران کریم مالکیت همه اشیاء خدا است و مالکیت انسان نسبت به اموال مالکیت قراردادی است. بنابراین، تبیین اخلاق محیط‏زیستی براساس مفهوم خداباوری می‏تواند رهیافت فراگیرتری نسبت به تعامل انسان با محیط‏زیست طبیعی فراهم آورد. در این مقاله، با رویکرد توصیفی- تحلیلی سعی برآن است با تکیه بر قرآن کریم و آموزه های وحی، تاثیر اعتقاد به خدا و وحی در حفظ محیط زیست مورد بررسی واقع گردد. انسان خداشناس در صدد است که با عمل به آموزه های قرآن کریم در حفظ و نگهداری محیط زیست کوشا باشد، زیرا خدا را ناظر بر رفتار خود با طبیعت می داند و به عنوان حق جمعی به محیط زیست می نگرد و مانع از پایمال شدن حق دیگران می گردد.

    کلید واژگان: قرآن, خداباوری, حق الناس, اخلاق مداری, محیط زیست}
    Ahmad Moradkhani *, ALIREZA ALMASVANDI, Seyed Hasan Abedian

    In the universe, the life of all living beings affects each other's lives. The environment is a vessel of human perfection and must be considered in order to bring about human perfection. Hence, it deserves protection and care. Environmental crises have worsened to the point that they have endangered human and other life on Earth. According to the Holy Qur'an, all things belong to God, and human ownership of property is contractual. Therefore, explaining environmental ethics based on the concept of theism can provide a more comprehensive approach to human interaction with the natural environment. In this article, with a descriptive-analytical approach, we try to study the effect of belief in God and revelation in preserving the environment by relying on the Holy Quran and the teachings of revelation. The theologian seeks to preserve the environment by following the teachings of the Holy Qur'an, because he considers God to be in control of his behavior with nature, and he views the environment as a collective right and prevents the rights of others from being violated.

    Keywords: Quran, theism, Human Rights, Ethics, environment}
  • سیده لطیفه حسینی*، زینب عصمتی

    همه انسان ها صرف نظر از هر نوع قید، نژاد و تابعیت حق دارند از حداقل امکانات زیستی برخوردار باشند و در برابر خطرات و آسیب های اجتماعی حمایت شوند. حج از جمله مناسک واجب است که مسلمانان برای انجام دادن آن میل و اشتیاق دارند. دولت عربستان به عنوان دولت میزبان ملزم به رعایت و تضمین حقوق همه حاجیان است، حقوق حاجیان در مناسک حج وجوه مختلفی دارد که مهم ترین آنها حق بیمه درمان است؛ زیرا در انجام مناسک حج ممکن است حوادث غیر قابل پیش بینی رخ دهد که در نتیجه آن حاجیان دچار آسیب های بدنی، از کارافتادگی یا حتی منجربه فوت زایر شود؛ در این صورت ضمن از دست رفتن آداب معنوی مناسک، هزینه های گزافی بر زایر خانه خدا تحمیل می شود. به منظور جلوگیری از بروز چنین حوادثی هر چند در وهله اول دولت عربستان ملزم به پیش بینی امکانات بهداشتی و سلامتی برای حاجیان است اما در کنار آن فراهم نمودن امکان استفاده از بیمه درمان از دیگر اقداماتی است که دولت عربستان متعهد به تضمین آن در حین انجام مناسک حج است.در این تحقیق از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که حق بر بیمه درمان به عنوان یکی از مصادیق مهم تامین اجتماعی از حقوق اولیه و مهم حاجیان است که دولت ها، اعم از دولت متبوع و دولت عربستان به عنوان دولت میزبان، باید در اجرای آن پایبند به اصل برابری و توزیع عادلانه باشند؛ با این حال در اجرای آن کاستی ها و موانعی موجود است.

    کلید واژگان: حج, حقوق بشر, بیمه درمان, تامین اجتماعی}
    Latifeh Hosseini *, Zainab Esmati

    All human beings, irrespective of any restriction, race, and nationality, have the right to enjoy minimum living facilities and be protected against social dangers and harm. Hajj is one of the obligatory religious rites that Muslims are eager to perform. The Saudi government, as the host, is obliged to respect and guarantee all pilgrims’ rights. The rights of pilgrims in the Hajj rituals have different aspects; one of the most important rights is the right to medical insurance, because unpredictable events may occur while performing the Hajj rituals, as a result, pilgrims’ bodies and souls may get hurt and may even lead to their disability or death; in which case, while losing the spiritual etiquette of the rituals, exorbitant costs are imposed on the Hajj pilgrims. To prevent such incidents, although, the Saudi government is required, in the first place, to provide health facilities for the pilgrims; the realization of using health insurance is another measure that the Saudi government is committed to guarantee during the Hajj rites. The results of this descriptive-analytical research show that the right to health insurance, as one of the important examples of social security, is one of the basic and important rights of pilgrims; and governments, including the government of Saudi Arabia, as the host government, must adhere to the principle of equality and equitable distribution in exercising the pilgrims’ rights to health insurance. However, there are shortcomings and obstacles in the implementation of this right.

    Keywords: hajj, human rights, health insurance, Social Security}
  • مهدی پورحسین*

    «کرامت انسان» به معنای شرافت و بزرگواری، به دو نوع اکتسابی و ذاتی تقسیم می شود. کرامت ذاتی به مفهوم «حیثیتی طبیعی که در وجود انسان «بما هو انسان»، به ودیعت نهاده شده است»، شامل همه انسان ها از هر نژاد و رنگ و با هر عقیده و فرهنگی، خواهد شد و یکی از مهم ترین پرسش هایی که در این باره مطرح است، اینکه آیا از منظر دینی، چنین کرامتی می تواند مبنای حقوق انسان قرار گیرد یا خیر؟ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل دوم خود، کرامت انسانی را یکی از پایه های ایمانی این نظام قرار داده و بسیاری از اصول آن را به صورت مطلق با محوریت «انسان»، «ایران» و «ملت»، بنا نهاده است که نشان از پذیرش اصل کرامت ذاتی در حوزه قانون گذاری دارد. مبنای چنین رویکری آن است که انسان ها به حکم انسانیت و براساس خلقت و فطرت خدادادی، دارای اشتراکات طبیعی هستند و این اشتراکات طبیعی، حقوق مشترک انسانی را نیز در پی خواهد داشت؛ بنابراین، آنچه از لیاقت و استعداد که دست خلقت ایجاد کرده و در تک تک افراد به امانت نهاده و به گونه ای مساوی در میان آنها تقسیم کرده است، اقتضا می‏کند که حقوق زندگی هم در میان افراد آن مساوی باشد و همه در بهره‏مندی از آن در یک سطح باشند.

    کلید واژگان: کرامت انسان, کرامت ذاتی, حقوق انسان, حقوق اساسی, حقوق طبیعی و قانون گذاری}
    Mahdi Pourhossein *

    "Human dignity" in the sense of honor and greatness is divided into two types of acquired and innate. Intrinsic dignity in the sense of "the natural dignity that is entrusted to the human being as human being, will include all human beings of all races and colors and with all beliefs and cultures. And one of the most important questions in this regard is whether, from a religious point of view, such dignity can be the basis of human rights or not. The Constitution of the Islamic Republic of Iran, in its second principle, has made human dignity one of the faith foundations of this system and many of its principles are absolutely based on "man", "Iran" and "nation", which show the acceptance of the principle of inherent dignity in the field of legislation. The basis of such an approach is that human beings, by virtue of humanity and according to God-given creation and nature, have natural commonalities, and these natural commonalities will lead to common human rights. Therefore, what the merit and talent that the hand of creation has created and entrusted to each individual and distributed equally among them, requires that the rights of life be equal among its individuals and that everyone enjoys it on the same level.

    Keywords: Human dignity, Inherent Dignity, Human rights, fundamental rights, natural rights, legislation}
  • سید محمد حسینی*، محمد ترابی، سید محمد رضوی، صابر حبیبی سوادکوهی

    امروزه جامعه جهانی به منظور حفظ و ارزش نهادن به حقوق بنیادی افراد، دست به دامان توافقات بین المللی شده که اکثرا، اصل کلی منع تبعیض در اعلامیه جهانی حقوق بشر را منعکس می کنند. هر چند مکاتب غربی به وضع و ترویج اصطلاح حقوق بشر پرداخته اند، اما پیشینه حقوق بشر را می توان در ادیان الهی جستجو نمود. هدف از نگارش این مقاله بررسی چگونگی حمایت از اقشار آسیب پذیر و تبیین حقوقی و ضرورت رسیدگی به آن ها و تطبیق آن با آموزه های امام علی (ع) است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی بیان گر نقاط ضعف بسیاری از اندیشه های انسانی است که با آزمون و خطا، سعی در اصلاح آن داشته اند در حالیکه در خطبه ها و نامه ها و بیانات امام (ع) اقشار آسیب پذیر همواره موردتوجه بوده و امام (ع) به واسطه تربیت و آموزش حقوق انسانی شان مانع تبعیض بین افراد شده اند.

    کلید واژگان: اقشار آسیب پذیر, حقوق بشر, حقوق بین الملل, آموزه های امام علی (ع)}
    Seyed Mohammad Hosseini *, Mohammad Torabi, Seyed Mohammad Razavi, Saber Habibi Savadkouhi

    In order to preserve and value the fundamental rights of individuals, and to reduce the burden of oppression on vulnerable groups, the international community today has taken over the international agreements that often reflect the general principle of non-discrimination in the Universal Declaration of Human Rights. Many scholars believe that although Western schools have often addressed the status and promotion of the term human rights, they are not the main originators of it. The history of human rights well be traced back in the divine religions, especially in the religion of Islam.The purpose of this paper is to investigate how to support vulnerable groups in the international community in compliance with the international law, explain them legally, and the dire necessity of addressing them to adapt to the views of Islam and the teachings of Imam Ali (AS). This descriptive-analytical study shows the weaknesses of many human thoughts that have tried to correct it by trial and error, while in the sermons, letters and statements of the revered Imam, vulnerable groups have always been taken into consideration and the Imam has prevented discrimination among individuals through education in their human rights.

    Keywords: vulnerable groups, Human Rights, International Law, Teachings of Imam Ali (AS)}
  • علیرضا تقی پور

    حقوق بشر از جمله مفاهیمی است که به‌رغم ذاتی بودن آن، پس از جنگ جهانی دوم و تصویب اعلامیه حقوق بشر، مورد توجه جهانیان قرار گرفت. حقوقی که به دلیل ذاتی بودن آن، به افراد خاصی تعلق نداشته و همه بشریت از آن برخوردار هستند. به همین دلیل، دولت‌های جهان ملزم هستند آن را مورد رعایت و احترام قرار دهند. علت برقراری این حقوق نیز بی تردید شخصیت و کرامت ذاتی بشر است. مقاله حاضر به این نتیجه دست یافته است که هر چند پیشرفت های اخیر جامعه جهانی، تاثیر شگرف بر حقوق بشر و تحول آن داشته است، اما بررسی بیانات به جای مانده از امام سجاد (ع) نشان می دهد که برخی از جنبه‌های این مفاهیم، قرن‌ها قبل مد نظر آن حضرت قرار داشته است.

    کلید واژگان: امام سجاد(ع), حقوق بشر, اسلام, کرامت}
    alireza taghipour

    It does not expire many years from the genesis concept of citizenship rights. The rights that for the reason of being natural it does not allocated and its belong to all of the humanity or for the reason of relationship called subject, the government must consider for its citizens. any of these concepts are possessing numerous instanced. So that not doing of any of them terminate the violations of human rights and citizenship. The reason of establishment of these rights is not thing except natural personality and generosity of humans. This article is written as descriptive and analysis have reached to this conclusion that however the recent headways of global society had wonderful trace but studing written by imam sajad shows that some of these aspects of these concepts before century is paid attention by that imam.

    Keywords: imam sajjad, human rights, islam, generosity}
  • نجیب الله حکیمی*، سید حمید جزائری، حمیدرضا طوسی

    جوامع بشری از آغاز تاکنون، هیچ گاه با نظام حقوقی واحدی اداره نشده اند، بلکه نظام های حقوقی متعدد و دارای نقاط اشتراک و افتراق در جوامع بشری حاکمیت داشته است. یکی از نظام های حاکم، نظام حقوقی قرآن کریم است. در این نوشتار تلاش شده است، به این سوال پاسخ داده شود که امتیاز نظام حقوقی قرآن در مقایسه با نظام های رقیب چیست؟ برای دستیابی به مسئله موردنظر و شناخت بهتر نظام حقوقی قرآن، ابتدا مهم ترین نظام های حقوقی معاصر و ویژگی های هریک به بحث گرفته شده است، سپس به تبیین ویژگی ها و امتیازهای نظام حقوقی قرآن کریم در مقایسه با نظام های رقیب پرداخته شده است. برآیند تحقیق نشان می دهد که نظام حقوقی قرآن کریم در مقایسه با نظام های حقوق بشری از ویژگی ها و امتیازاتی ذیل برخوردار است: الهی و وحیانی بودن، جامع، کامل و چندبعدی، هماهنگی با طبیعت و فطرت سالم، دوری از خطا و انحراف های فردی، توجه به جنبه های مختلف انسان، نظام مند بودن مکتب حقوقی قرآن، ضمانت اجرایی ایمانی، آسان گرایی، ثبات، استمرار و جاودانگی از ویژگی ها و امتیازات نظام حقوقی قرآن است. درحالی که دیگر نظام های حقوقی با توجه به محدود بودن علمشان، عدم صلاحیت علمی، اخلاقی و روان شناسی، گرایش به منافع شخصی، فاقد ویژگی های فوق است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, حقوق, نظام حقوقی, حقوق بشر, نظام حقوقی قرآن, نظام های سکولار}
    Najibullah Hakimi *, Sayed Hamid Jazayeri, Hamidreza Toosi

    Human societies, from the beginning until now, have never been governed by a single legal system.  Rather, there are numerous legal systems with commonalities and differences in human societies, and one of these ruling systems is the legal system of the Holy Quran.  In this article, an attempt has been made to answer the question: what are the advantages of the legal system of the Quran in comparison with rival systems?  To achieve the desired issue and better understand the legal system of the Quran, first, the most important contemporary legal systems and the characteristics of each are discussed, then the features and advantages of the legal system of the Holy Quran in comparison with competing systems are explained.  The results of the research show that the legal system of the Holy Quran has the following characteristics and advantages in comparison with human rights systems: being divine and revelatory, comprehensive, complete and multidimensional, harmony with nature and healthy nature, avoidance of personal errors and deviations,  Attention to various aspects of human beings, the systematic nature of the Quranic legal school, the executive guarantee of faith, simplification, stability and permanence, and immortality are among the characteristics and advantages of the Quranic legal system. At the same time, the other legal systems, due to the limitation of their knowledge, scientific, moral and psychological incompetence, and tendency to self-interest, lack the above characteristics.

    Keywords: Holy Quran, law, Legal System, Human Rights, Quranic Legal System, Secular Systems}
  • حسن رحیمی (روشن)*، حسن جلال پور

    هدف پژوهش حاضر بررسی و احصاء نظر آیت الله خامنه ای درباره حقوق بشردوستانه است. در این راستا، سوال اصلی پژوهش این است که دیدگاه حقوق بشردوستانه در اندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای در مورد جنگ های مختلف در سطح منطقه و جهان چه جایگاهی دارد؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و پژوهش بر این فرض استوار است که دیدگاه حقوق بشردوستانه در اندیشه آیت الله خامنه ای جهان شمول و همه انسان ها را فارغ از جنس، نژاد، مذهب و ملیت، دربرمی گیرد. نتایج پژوهش نشان داد که حقوق بشردوستانه به عنوان شاخه ای از حقوق بین الملل، حمایت از کرامات انسانی و انسانیت در اثناء مخاصمات و کاهش تلفات و خسارات و تسکین آلام بشری در زمان مخاصمات را مد نظر دارد. تامل در اندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای نشان می دهد که دیدگاه ایشان متاثر از اسلام، به حقوق و کرامات و ارزش های انسانی در همه زمان ها و مکان ها توجه دارد. از این رو براساس مبانی فقهی ایشان، حمله به مناطق مسکونی، مدارس و بیمارستان ها، استفاده از سلاح های کشتار جمعی، حمله به زنان و کودکان و... در همه زمان ها و مکان ها حرام و ممنوع است. دیدگاه حقوق بشردوستانه مقام معظم رهبری نشات گرفته از تعالیم اسلام و فقه شیعه، متفاوت و مترقی تر از نوع نگاه کشورهای غربی و شرقی به انسان، شان و کرامت انسانی می باشد. اصولی مانند اصل عدم تبعیض، اصل محدودیت، اصل تفکیک -که در حقوق بشر دوستانه وجود دارد -در اندیشه آیت الله خامنه ای به صورت مترقیانه تر و بدون تاثیرپذیری از حقوق بشردوستانه رایج، و البته متاثر از اندیشه های اسلام وجود دارد.

    کلید واژگان: امام خامنه ای, حقوق بشردوستانه, فقه شیعه, حقوق انسان ها}
    Hassan Rahimi (Roushan) *, Hassan Jalalpour

    The purpose of the present study is to address the ideas of Ayatollah Khamenei about humanitarian law. In this regard, the main question of the study explores the place of humanitarian law in the political idea of Ayatollah Khamenei with respect to different conflicts in the region and world. The method of study is descriptive analysis and it relies on the hypothesis that the humanitarian perspective in the ideology of Ayatollah Khamenei is universal and involves all humans regardless of their gender, ethnicity, religion, and nationality. The results of the study showed that humanitarianism as a branch of international law supports human dignity in order to decrease casualties and harms and alleviate human pains during conflicts. Reflection on the political ideas of Ayatollah Khamenei shows that his views under the influence of Islam pay attention to human rights as well as his dignity and value at all times and in all places. Therefore, according to his jurisprudential principles, attacking residential areas, schools, and hospitals, using weapons of mass destruction, inflicting harm to women and children and … are Haram and forbidden at all times and in all places. The humanitarian perspective of the supreme leader derived from the instructions of Islam and Shi’ite jurisprudence is different from and more developed than western and eastern countries’ perspective to human and his dignity. Some principles such as non-discrimination, limitation, and distinction that exist in the humanitarian law also exist in the ideas of Ayatollah Khamenei in even a more developed way, not influenced by the common humanitarian law but under the influence of Islamic ideology.

    Keywords: Imam Khamenei, Humanitarian Law, Shi’ite jurisprudence, human rights}
  • سید محمدتقی آل سیدغفور، میثم محمدی*

    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش و تاثیر تامین حقوق ملت بر جلوگیری از وقوع چالش های سیاسی- اجتماعی و حل و رفع آن بود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و تلاش شد با بهره گیری از نظریه حق انسان در اسلام از دیدگاه شهید بهشتی و با روش تحلیل تاریخی انتقادی، ضمن بررسی مبانی قرآنی و نبوی حق انسان و نظریات امام خمینی در انقلاب اسلامی و مباحث نمایندگان مجلس بررسی قانون اساسی پیرامون حقوق ملت، ظرفیت های آن برای پیشگیری از چالش های پیش رو نشان داده شود. پژوهش بر این فرض استوار است که حقوق ملت با اتکاء به پشتوانه های اسلامی، اندیشه ای و تجربی، ظرفیت های بالایی برای جلوگیری از چالش های سیاسی- اجتماعی و تضمین سامان سیاسی و تقویت اقتدار ملی دارد که با افزایش شاخص های اقتدار حکمرانی، امید به آینده و اعتماد متقابل حکومت و شهروندان به پایداری حکمرانی و سامان اجتماعی منجر شده و وقوع چالش ها را به حداقل رسانده یا از آن پیشگیری می کند.

    کلید واژگان: حق انسان, حقوق ملت, حاکمیت ملت, قانون اساسی, امام خمینی, سید محمد بهشتی}
    Seyed MohamadTaghi Al Seyed Ghafoor, Meisam Mohamadi *

    The objective of the present study is to explore the role and effect of the provision of human rights on the prevention of political and social challenges. The method of the study was descriptive analysis and it was attempted to show the potential of the constitution in the prevention of upcoming challenges using the theory of human rights in Islam from the perspective of Shahid Beheshti, the historical-critical analysis method, the Qur’anic and Nabawi principles on human rights, the ideas of Imam Khomeini in Islamic Revolution, and the arguments of parliament representatives. The hypothesis of this research study is that the foundation of human rights relies on Islamic, intellectual, and empirical tenets and hence it has a high potential to prevent political and social challenges, to reassure political success, and to reinforce national security. Furthermore, the reinforcement of the indices of sovereignty, hope for the future, and mutual trust between the government and citizens would result in social and political stability and minimize or prevent likely challenges.

    Keywords: human rights, Nation’s Rights, People’s Sovereignty, Constitution, Imam Khomeini, Seyed Mohammad Beheshti}
  • علی اکبر ذاکری*

    یکی از مظاهر عدالت که در جوامع بشری مورد سنجش قرار می گیرد رعایت حقوق اقلیت ها است. و این نشانه ای از عدالت اجتماعی در آن جامعه دارد. در این مقاله بر آنیم سیره امیرمومنان علیه السلام را درباره اقلیت ها واکاوی کرده و به روش توصیفی تحلیلی و با استناد به کتاب های معتبر به عملکرد ایشان دراین باره به پردازیم. آنچه از گفتار و رفتار و توصیه های امام استفاده می شود این که به همه افراد به عنوان یک انسان قابل احترام نگریسته و دستور رعایت حقوق اقشار مختلف را با هر دین و آیین و نژادی توصیه می کرد و دستوراتی بسیار شگفت انگیز و عالی و متفاوت با دیگران دراین باره دارد. عملا خود نیز به آن پایبند بود. برای همه انسان ها با هر تفکری حق حیات قایل بوده و عدالت اجتماعی، قضایی و امنیت اجتماعی و توجه به رفاه و مهربانی در دریافت مالیات را برای همه مردم در نظر داشت. حق آزادی ابراز عقیده به مخالفان خود داده و آنان را از بیت المال محروم نمی کرد. درباره حقوق اقلیت ها در حکومت علوی مقالات متعددی نوشته شده که بر محور فقه است و امتیاز این مقاله در این است که با بیان نکاتی بدیع از سیره حضرت با آنچه دیگران دراین باره گفته و نوشته اند، متفاوت است.

    کلید واژگان: امیرالمؤمنین علیه السلام, اقلیت‌ها, حقوق انسانی, عدالت اجتماعی, عدالت قضایی, اهل ذمه}
    AliAkbar Zakery *

    The observance of minority rights is one of the manifestations of justice that is measured in societies, and this is a sign of social justice. In this article, the author tries to analyze the life of Amir al-Mu'minin (A.S.) about minorities and deal with his performance. So, a descriptive-analytical method concerning authoritative books was used. According to the Imam's speech, behavior, and advice, all people are the same and respectable. He advised the observance of the rights of different classes with any religion, creed, and race. His actions were also in line with his speech and orders. He gave the right to life to all human beings with any thought and used to observe social justice and social security besides attention to welfare and kindness in receiving taxes for all. He agreed that even his opponents should have the freedom of speech; therefore, did not deprive them of bayt al-mal. Numerous articles have been written about the rights of minorities in the Alawite, which are mainly based on jurisprudence. Yet, the present study aims to reveal the diverse aspects of Amir al-Mu'minin's seerah.

    Keywords: Amir al-Mu'minin (A.S.), Minority Group, Human rights, Social Justice, Judicial justice, ahlaḏ-ḏimmah}
  • مهدی صالحی، محمد جعفری هرندی*

    نظام بین المللی حقوق بشر، در پرتو اسناد مربوط به ممنوعیت شکنجه و دیگر مجازات ها و رفتارهای غیر انسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز تلاش نموده است تا اعمال مجازات های بدنی را منع نماید. در این مقاله برای روشن ساختن چگونگی این تعارضات و ارائه راه حل و رفع آن تلاش شده است. بدین منظور نخست به تبیین چالش موجود، به صورت تطبیقی اقدام شده، و به همین جهت مساله اصلی مجازات های بدنی در اسلام و چالش های حقوق بشر مطرح شده است. برای حل مساله با کمک سوالات فرعی نویسنده سعی کرده است که پاسخ مساله مزبور را به صورت تفصیلی با اتکا بر فرضیه های مطروحه بیان نماید. روش انجام پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع به صورت تطبیقی، توصیفی و تحلیلی می باشد.

    کلید واژگان: مجازات های بدنی, شکنجه, حقوق بشر, مجازات در اسلام}
    Mahdi Salehi, Mohammad Jafari Harandi

    International system of human right has attempted to ban physical punishment thanks to the documents relating torture prohibition and other punishments or inhuman, humiliating and oppressive behaviors. This article tries to clarify the oppositions and offer solutions. Therefore it initially expresses the existing challenge comparatively; consequently physical punishment in Islam and challenges of human rights. In order to solve the problem, author tries to answer the mentioned issue in details and by answering minor questions focusing mentioned assumptions. The method is comparative, descriptive and analytical according to the issue’s nature.

    Keywords: physical punishment, torture, human rights, punishment in Islam}
  • ایران سلیمانی*

    با توجه به اهمیت پژوهش در حوزه آموزه های دینی این تحقیق با مراجعه به ادله اربعه؛ آیات، روایات، عقل، بنای عقلاء و قواعد مسلم فقهی نتیجه گرفت که جامعه بشری اعم از ادارات و دستگاه های دولتی و اسلامی مجریان ذیربط و افراد با آگاهی به حقوق همدیگرملزم به رعایت قوانین و مقررات بر اساس منابع دینی در جهت حق الناس هستند تا حقوق مردم درهم نیامیزد و حق الناس حفظ شود؛ لذا وقتی قوانین و بخشنامه ها از جمله ماده 28-4 واگذاری انشعاب آب و فاضلاب به مجتمع ها موجب تضییع حق جامعه بشری و مصرف کنندگان و حتی بیت المال گردد باید سریعا درصدد اصلاح آن برآیند و به نحو احسن به نسل آتیه برسانند.

    کلید واژگان: حقوق, جامعه بشری, فقه, حق الناس, عدالت}
    Iran Soleimani

    Considering the importance of research in the field of religious doctrines, the present research, referring to the four reasons as Verses, traditions, wisdom, wise reasons and Muslims’ rules concludes that human society such as related offices, governmental and Islamic organizations and informed individuals are obliged to respect each other's rights in accordance with religious rules and regulations in order to protect the rights of the people. Thus if rules and circulars such as 4 – 28 article on rendering water and sewage junction to complexes cause right infringement of human society and consumers, must be reformed immediately and passed on to the next generation in the best way.

    Keywords: Rights, human society, Jurisprudence, Human rights, Justice}
  • سیدجواد حسینی خواه*

    هدف پژوهش حاضر واکاوی ابعاد سیاسی امنیت انسانی از دیدگاه فقه امامیه و نظام بینالملل حقوق بشر بود. روش تحقیق استنباطی استنتاجی بوده و در این راستا، پس از تبیین اجمالی محل بحث در مطالعات امنیتی، سه هنجار و مولفه اساسی به عنوان ابعاد اصلی امنیت سیاسی با عناوین »حق انتخاب شدن«، »آزادی رای« و »حق بر مشارکت فعال سیاسی« در دو دیدگاه فقه امامیه و نظام بین الملل حقوق بشر مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان داد هر دو دیدگاه در اصل پذیرش »حق به کارگیری و ابراز عقیده سیاسی، حق انتخاب کردن و حق انتخاب شدن« به عنوان مهمترین گزاره ها در امنیت سیاسی افراد و جامع دیگر حقوق و آزادی های سیاسی اشتراک و در محدودیت های وارد بر این حق اختالف دارند.

    کلید واژگان: امنیت انسانی, امنیت سیاسی, حقوق بشر, مشارکت سیاسی, حق انتخاب, آزادی عقیده, فقه امامیه}
    S.Javad Hoseini *

    This project was aimed at analyzing political aspects of human security from Ja'fari jurisprudence versus international human rights. The research method was inferential. With this regard, primarily the issue in the context of security studies was briefly argued. Afterwards, three substantial norms and components including the right of being chosen, freedom of opinion and right of active political participation as the major aspects of the political security have been debated. The results show that both views differ on the principle of acceptance of "the right to exercise and express political opinion, the right to choose and the right to be elected" as the most important propositions in the political security of individuals and other societies of political rights and freedoms.

    Keywords: Human Security, Political Security, human rights, Political Participation, right to choose, Freedom of Opinion, Ja'fari jurisprudence}
  • مسعود خدیمی *
    مفهوم حقوق بشر به عنوان مجموعه‎ای از حقوق و آزادی‎هایی که انسان در حیات فردی و اجتماعی برای صیانت از کرامت ذاتی از آنها برخوردار است، در گفتار و کردار امام‎رضا (علیه‎السلام) شایسته تامل است؛ چنان‎که به استناد آن می‎توان نسبت به ارتباط حقوق بشر و اسلام، به درک صحیح رسید. حضرت در کنار تبیین احکام و دستورات دین مبین اسلام، به تشریح اصول و مبانی حقوق بشر، به‎منظور ایجاد جامعه‎ای وارسته و وفادار به حقوق مردم پرداخته‎اند تا در نهایت طریق هدایت و سعادت را به همگان بنمایانند. بررسی دقیق و روشمند اصول اساسی و گزاره‎های مهم حقوق بشری مدنظر امام‎رضا (علیه‎السلام) با روش تحلیل مفادی و اسنادی از طریق گردآوری اسناد و منابع کتابخانه‎ای در این پژوهش مد نظر قرار گرفته و تلاش شده است با واکاوی محتوایی بینش رضوی در این باره، تصویری از سیره و اندیشه امام‎رضا (علیه‎السلام) نسبت به حقوق بشر و مرتبت آن در اسلام ترسیم شود. در تعالیم امام (علیه‎السلام) کرامت انسان، پایه و اساس واقع می‎شود و تمامی قواعد حقوق بشری با توجه به این اصل و نیز مساوات و آزادی، تدوین می‎شوند. اهتمام امام‎رضا (علیه‎السلام) نسبت به حقوق بشر تنها در حقوق مالی و قضایی و اجتماعی مشاهده نمی‎شود، بلکه حقوق موجود در حوزه فکر و اندیشه انسان جایگاه والاتری در تفکر ایشان دارد که عدم تحمیل دین و آزادی مباحثات علمی، از مصادیق تام آنهاست.
    کلید واژگان: امام‎رضا (علیه‎السلام), حقوق بشر, کرامت انسانی, مساوات, آزادی}
    Masoud Khadimi *
    Human rights are a collection of rights and freedoms that any human being can benefit from duringhis individual and sociallife in order to maintain his inherent dignity. This concept is suchnotable when looking at Imam Reza (A.S)’s wordsand conduct that by referring to it, one might gain an appropriate understanding of the relationship between Islam and human rights.Along with explaining Religious Laws and orders of perspicuous religion of Islam,Imam Reza would describe principles and basics of human rights in order to create a pious and faithful-to-people society, and finally manifest ways of guidance and bliss to everyone. The present study aims to consider, carefully and systematically, the key principles of human rights as assumed by Imam Reza, by gathering library documents and resources, with the approach of content and document analysis. It is attempted to depict the behavior and attitudes of Imam Reza towards the concept of human rights and its position in Islam. According to Imam Reza’s trainings,Human dignityis the base of everything, and all human rights’ principles are shaped based on this principle, as well as equity and freedom. Imam Reza’s efforts on human rights are not restricted to financial, judicial and social rights. Rather, rights related to human thoughts are more important for him, some clear examples of which are non-imposition of religion and freedom of scientific discussions.
    Keywords: Imam Reza (A.S), Human rights, Human dignity, equality, freedom}
  • غفور خوئینی، آرزو ملکشاه*

    شناخت کرامت انسان اهمیت بسیار دارد که در دین مقدس اسلام و اسناد بین‌المللی موضوعیت مربوط به خود را داشته است. در اسلام کرامت جایگاه ویژه‌ای دارد و با تفکیک کرامت ذاتی و اکتسابی، آن را مورد بررسی قرار داده است، کرامت ذاتی را مختص همه انسان‌ها اعم از زن و مرد دانسته و برای رسیدن به کرامت اکتسابی یا ارزشی، ملاک را تقوا معرفی کرده و شاخص‌های آن را در قرآن و روایات تعیین نموده و زن را همانند مرد در رسیدن به مقام انسانیت یکسان دانسته است. در دوران معاصر، برخی از نظام‌های حقوقی دنیا، از جمله حقوق جهانی بشر، از دیدگاه غرب، کرامت انسانی را در کرامت ذاتی محصور کرده و از کرامت ارزشی سخنی به میان نمی‌آورند و پیامدهای منفی این تلقی را در جوامع غربی شامل هم‌جنس‌گرایی، فحشا و بی‌بندوباری، از بین رفتن حیا، رکود انسان و... شاهد هستیم. علاوه بر آن، اعلامیه حقوق بشر اسلام را مورد بررسی قرار داده و سپس جایگاه کرامت زن در اسلام و اسناد بین‌المللی با تکیه ‌بر رهنمودهای امام خمینی(ره) مورد تحلیل قرارگرفته است. در این مقاله و با مرور بر اسناد بین‌المللی غرب معاصر با رویکردی تطبیقی به حوزه معنایی موضوع، قلمرو و جایگاه کرامت زن از دیدگاه اسلام و اسناد بین‌المللی مشخص ‌شده و سپس مقایسه و مقابله گردیده است.

    کلید واژگان: کرامت زن, حقوق بشر, کرامت ذاتی, کرامت اکتسابی, امام خمینی(ره)}
    Ghafor Khoini, Arezo Malekshah*

    Recognizing human dignity is very important in the sacred religion of Islam and international documents. In Islam, dignity has a special place and by considering the inherent and acquired dignity, it has examined the inherent dignity of all human beings, including men and women, and in order to achieve acquired dignity or value, the criterion is piety and indicators Determine it in the Qur’an and narratives and consider the woman as the man to be equal to the position of humanity. In contemporary times, some of the world’s legal systems, including universal human rights, from the West’s point of view, dictate human dignity in inherent dignity and do not speak of value for dignity, and the negative implications of this perception in Western societies include homosexuality, prostitution and Unfamiliarity, the destruction of humor, the depression of man, and so on. In addition, the Declaration of Human Rights of Islam has been reviewed and then the status of women’s dignity in Islam and international documents has been analyzed on the basis of Imam Khomeini’s guidelines. In this article, and reviewing the international documents of contemporary West, a comparative approach to the semantic domain of the subject, the scope and place of women’s dignity from the viewpoint of Islam and international documents have been identified and then compared and countered.

    Keywords: Women’s dignity, human rights, inherent dignity, acquired dignity, Imam Khomeini}
  • پوریا عسکری، وحید بذار *، مینو خوش لسان
    ازدحام جمعیت در منطقه منا در مراسم حج سال 1394 (2015)، خانواده های بی شماری را که منتظر بودند تا بازگشت حاجیان خود از سرزمین وحی را گرامی بدارند، داغدار کرد. با این وجود که اسامی اتباع 30 کشور در میان فهرست قربانیان قرار داشت، ایرانیان با از دست دادن 464 حاجی، در صدر دولت و ملت های داغدیده قرار گرفتند. به دلیل سانسور شدید اخبار این حادثه و عدم پاسخگویی مقامات عربستان، سبب و مسبب واقعی این واقعه کماکان نامشخص است. لذا، مواردی همچون سوء مدیریت ماموران و مقامات عربستان در مدیریت و اجرای مناسب مراسم حج، تقصیر حجاج در ایجاد این فاجعه و حتی تلقی این سانحه به عنوان فورس ماژور و یک رویداد خارج از کنترل در این خصوص ذکر شده است که البته هیچکدام از این موارد، علی الاصول نافی مسوولیت دولت عربستان نخواهد بود. در این مقاله سعی شده است با بررسی فروض مختلف مسوولیت بین المللی دولت عربستان، امکان سنجی پیگرد قضایی و شبه قضایی موضوع در مراجع حقوقی داخلی و بین المللی مورد مداقه و بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: منا, حقوق بین الملل, مسوولیت بین المللی, حقوق بشر}
    Pouria Askary, Vahid Bazzar *, Minoo Khoshlesan
    Overcrowding in the MENA during Hajj in 2015 has left many families who were waiting to welcome back home Hajji relatives from Mecca in pain and sorrow. However, the victims were citizens from 30 countries. Still, Iranians were suffered the most by total casualty rate of 464 people. Because of the strict censorship on news of the incident and lack of accountability of Saudi official, the real cause of that is still unknown. Therefore, issues such as mismanagement on the part of Saudi officials and authorities and poorly organizing Hajj, the occurrence of the incident through the pilgrims’ (Hajjis) own fault and treating of the incident force majeure or an event beyond the control are claimed to be the causes of Mena incident, which none of those does not in principle free the Saudi government from accountability. While considering various assumptions about the international responsibility of Saudi government, this paper tries to explore feasibility of judicial or quasi-judicial proceedings in the domestic and international legal bodies.
    Keywords: Mina, International Law, International Responsibility, Human rights}
  • مهدی فیروزی*
    طرح و تصویب «اعلامیه حق بر توسعه» در 4 دسامبر 1986 در قالب قطعنامه 41/128 مجمع عمومی سازمان ملل را باید نقطه عطفی در تلقی توسعه به عنوان حقی بشری دانست. این اعلامیه، «حق بر توسعه» را یک حق غیر قابل انکار انسانی تلقی می کند که به سبب آن، همه مردم حق دارند تا در فرآیند توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مشارکت داشته و از نتایج آن بهره مند گردند.
    علی رغم اهمیتی که حق بر توسعه می تواند در بسط و گسترش حقوق بشر و آزادی های اساسی داشته باشد، تحقق این حق با موانع و چالش های اساسی و متعددی روبه رو است. سوالی که این مقاله در صدد یافتن پاسخ آن می باشد این است که موانع و چالش های فراروی حق بر توسعه کدامند؟
    به نظر می رسد مهم ترین موانع و چالش هایی که بر سر راه تحقق و اجرای حق بر توسعه وجود دارند، عبارتند از: موانع و چالش های راهبردی و ساختاری، موانع و چالش های حقوقی و سیاسی، مخاصمات مسلحانه و بحران های زیست محیطی. برای پاسخ به سوال فوق و ارزیابی فرضیه مطروحه، این مقاله با تکیه به روش اسنادی و نیز تحلیل وضعیت و دیدگاه های کشورهای کمتر توسعه یافته، در قالب چهار گفتار، موانع و چالش های فراروی حق بر توسعه را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد.
    کلید واژگان: توسعه, حقوق بشر, حقوق همبستگی, حق بر توسعه, موانع حق بر توسعه}
    Mahdi Firouzi *
    The drafting and approval of the "Declaration of the Right to Development" on December 4, 1986, in the form of United Nations General Assembly resolution 41/128, should be considered a milestone in considering development as a human right. The declaration recognizes the "right to development" as an inalienable human right, by which all people have the right to participate throughout the process of economic, social, cultural and political development and to benefit from it.
    Despite the importance that the right to development can have in the development of human rights and fundamental freedoms, the realization of this right is faced with numerous and fundamental barriers and challenges. The question that this article seeks to answer is what are the obstacles and challenges facing the right to development?
    It seems that the main obstacles and challenges facing the realization and implementation of the right to development include: strategic and structural barriers and challenges, legal and political barriers and challenges, armed conflicts and environmental crises. In order to answer the above question and evaluate the proposed hypothesis, this paper analyzes the barriers and challenges of the development right in four discourses, based upon the documentary method, as well as the analysis of the situation and views of the less-developed countries.
    Keywords: development, human rights, solidarity rights, right to development, right to development barriers}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال