جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "illustration" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «illustration» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 55 (پاییز 1402)، صص 329 -348
قرآن کریم شاهکاری بی بدیل و تکرار ناشدنی است که به دلیل دارا بودن مفاهیم والا که در ساختاری بی نظیر در دسترس همگان قرار گرفته، همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. همه ی مفاهیم این کتاب مقدس در اوج فصاحت و بلاغت قرار دارند و یکی از روش های زیبا سازی آن، تصویرپردازی هنری برای هر رویداد است تا بدین شیوه، مخاطب به درک و دریافتی بهتر از پیام قرآن برسد. بنابراین واکاوی تصویرپردازانه ی محتواهای قرآنی و تبیین نحوه ی کاربست این تصاویر در القای مفاهیم هدایتگرانه ضرورتی انکارناپذیر است. در ذیل بررسی بافتهای معنایی این کتاب آسمانی به جلوه های خاصی از پردازشگری تصویری در سوره مبارکه طه می رسیم که به مدد استفاده از شگردهای هنری در قالب سطوح تشبیهی، مجازی واستعاری به شکل خاصی نمود یافته است. پژوهش حاضر با رهیافتی توصیفی- تحلیلی پس از تبیین مفهوم کلی تصویر و بیان ویژگی های تصاویر قرآنی درصدد بررسی ساز و کار بیانی تصویرهای هنری و عناصر ساختاری در سوره طه، به عنوان یکی از ابزارهای بیان آموزه های انسانی و اخلاقی است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که برجسته ترین مولفه-های تصویرپردازی در این سوره که نقش بی بدیلی در چارچوب مندی مفاهیم سوره داشته اند در قالب تصویرگری های تشبیهی، استعاری و مجازی تبلور یافته است. همچنین قرآن کریم از طریق تصویرسازی ذهنی، مفاهیم انتزاعی را عینی می سازد تا وضوح آنها در ذهن مخاطب، بیشتر و درنتیجه تعامل مخاطب با متن بهتر گردد و در این راستا قرآن بر یک گونه ی خاص از تصویرسازی تکیه نمی-کند؛ بلکه از گونه های متنوعی از تصاویری که در درون بافت با هم در تعاملند، بهره می جوید.
کلید واژگان: تصویرپردازی, سوره طه, استعاره ومجاز, قرآن کریم, تشبیهThe Holy Quran is a unique and unrepeatable masterpiece which has been under the care of researchers because of consisting magnificent meaning which in an unparalleled construction is available for everyone. All of the meanings of this Sacred Book are at the peak of fluency and eloquence, and one of its embellishment methods is artistic illustration for every event and hereby the addressee reaches to a better understanding and comprehension of the massage of The Quran. So it is necessary to study the Illustration of Quranic contents and explain the ways of applying these illustrations in instillation of its steering meanings. The present research with a descriptive-analytic approach intends to investigate, after explaining the general meaning of illustration and the characters of Quranic illustrations, the expressional modus operandy of artistic illustrations and structural elements in Surah Taaha as a one of instruments of describing human and moral doctrines. The results of our inquiry will show that the most eminent of constituents of the illustrations in this Surah consist of allegory, metaphor and imagery. The Holy Quran also makes the pure abstract meanings concrete by conceptual depicting so that they get more clarity in the mind of addressee and consequently his mutual reaction with the Holy Text becomes better and concrete. It must be mentioned that, in this direction. The Holy Quran doesn’t rely only on a specific kind of depicting but also uses different and various kinds of pictures which in the same context are in mutual reaction.
Keywords: The Holy Quran, Illustration, Surah of Taaha, Allegory, Metaphor, Imagery -
قرآن، راهنمای بشر در طول تاریخ بوده و خواهدبود. آن چه که این کارآمدی را تضمین می کند، وجوه اعجاز قرآن است که همه ابعاد و جنبه های قرآن را شامل می شود و برآیند کلی این مولفه ها، معجزه بودن و کارآمدی قرآن کریم در طول تاریخ را تامین می نماید. این پژوهش، در دو تفسیر «الکاشف» اثر محمدجواد مغنیه و «فی ظلال القرآن» اثر سید قطب، وجوه اعجاز قرآن را با روش تطبیقی مورد تاکید قرارداده است. پس از توجه به زمینه های اهتمام به نگارش دو تفسیر و رویکرد حاکم بر آن ها، ابعاد و مولفه های مختلف اعجاز قرآن از منظر هر دو مفسر تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که هر دو اعجاز بیانی را ذیل حروف مقطعه مطرح کرده و هر دو به تصویرپردازی قرآن معتقدند اگر چه این امر در فی ظلال، اساس کار است؛ در وجه عدم اختلاف و خبرهای غیبی و اعجاز تشریعی هم یکسانند ولی مغنیه ویژگی های اعجاز تشریعی را صریح تر بیان نموده است. در موضوع اعجاز علمی هر دو مفسر معتقدند نباید علوم بشری بر قرآن تحمیل گردد. اگرچه دو مفسر در مذهب و مبانی تفسیر مختلفند، اما به جهت آن که هر دو رویکرد تربیتی_اجتماعی دارند، با هدف اقناع نسل جدید، از اسراییلیات دوری نموده و از ذکر مسایل اختلافی پرهیز کرده اند.
کلید واژگان: اعجاز قرآن, مغنیه, سید قطب, تصویرپردازی, حروف مقطعه, تربیتQuran has been and will be the guide of mankind throughout history. What guarantees this efficiency is the miraculous aspects of the Qur'an, which includes all dimensions and aspects of the Qur'an, and the overall outcome of these components ensures the miracle and effectiveness of the Holy Qur'an throughout history. This research has emphasized the miracles of the Qur'an in the two interpretations of "Al-Kashif" by Mohammad Javad Mughniyeh and "Fi Zhalal al-Qur'an" by Seyyed Qutb with a comparative method. After paying attention to the fields of interest in writing the two commentaries and the approach governing them, the different aspects and components of the miracles of the Qur'an were analyzed from the perspective of both commentators. The results indicate that both of them presented the miracles of expression under the cut letters and both believe in the illustration of the Qur'an, although this is the basis of the work in Faizal; At The aspect of non-discord and occult news and legal miracle are the same, but Mughniyeh has expressed the characteristics of legal miracle more clearly. In the issue of scientific miracles, both commentators believe that human sciences should not be imposed on the Qur'an. Although the two commentators are different in religion and the foundations of interpretation, but because they both have a social-educational approach, with the aim of persuading the new generation, they have stayed away from Israel and avoided mentioning controversial issues.
Keywords: Miracles of the Qur', an, Mughniyeh, seyyed Qutb, Illustration, cut letters, Education -
بیان بصری یکی از ویژگی های متن قرآن است و آیات آن از تصویرهای ادبی پوشیده شده است و همین تصویری بودن نشانی از وجوه سادگی و قابل فهم بودن بیان قرآن است. سید قطب، ادیب معاصر مصری، بهترین وسیله تعبیر، تصویر را برگزید و در قالب نظریه تصویرپردازی هنری، معتقد است که قرآن کریم در بیان اغراض، به بهترین وجه از قاعده تصویر بهره برده است. بر این مبنا پژوهش حاضر سعی دارد بر اساس مبانی و مولفه های تصویرپردازی نظریه سید قطب به بررسی ویژگی های ساختاری آیات دربردارنده گفتگوهای حضرت شعیب (ع) با مخاطبان، بپردازد و مولفه ها را کشف و نمود آن ها را در تصویرپردازی هنری آیات قرآن بررسی نماید تا جنبه های زیبایی اعجاز قرآن کریم بیش ازپیش تبیین گردد. مهم ترین یافته های پژوهش، بیانگر این حقیقت است که در این آیات می توان نمونه هایی از این مولفه ها بر اساس نظریه سید قطب مانند عنصر ساختار آوایی، عاطفه، اندیشه دینی، واقعیت، اسلوب زبان، تکرار، تطابق، تجسیم، تشخیص، حرکت، گفتگو و... را یافت که با ایجاد تصاویری حسی و خیال انگیز که سرشار از حرکت و پویایی هستند، افکار و معانی را به صورت حسی به خواننده، جهت تثبیت معانی منتقل می کند
کلید واژگان: تصویرپردازی, گفتگوهای حضرت شعیب, قرآن, سید قطبSeraje Monir, Volume:12 Issue: 43, 2023, PP 97 -121Visual expression is one of the features of the text of the Qur'an and its verses are covered with literary images, and this image is a sign of the simplicity and comprehensibility of the expression of the Qur'an. Sayyid Qutb, a contemporary Egyptian writer, chose the image as the best means of interpretation, and in the form of his theory of artistic imagery, he believes that the Holy Qur'an has made the best use of the rule of an image in expressing its purposes. Based on this, the present study tries to study the structural features of the verses containing the conversations of Hazrat Shoaib with the audience, using the descriptive-analytical method and using library resources based on the principles and components of illustration of Seyyed Qutb's theory. Examining their discovery and appearance in the artistic illustration of Quranic verses in order to explain the beautiful aspects of the miracle of the Holy Quran more than before. The most important findings of the research indicate the fact that in these verses, examples of these components can be found based on Seyyed Qutb's theory, such as the element of phonetic structure, emotion, religious thought, reality, language style, repetition, adaptation, visualization, recognition, movement, dialogue, etc. He found that by creating sensory and imaginative images that are full of movement and dynamics, he transmits thoughts and meanings to the reader in a sensory way, in order to stabilize the meanings
Keywords: illustration, Conversations of Hazrat Shoaib, Quran, Seyed Qutb -
تصویر آفرینی، شیوه ای بلاغی و هنرمندانه برای بیان مطالب است که در متون گوناگون از آن استفاده می شود. آفرینش هنری یکی از شیوه های تاثیرگذار در انتقال مطالب بشمار می آید. عمده پژوهش های صورت گرفته در این زمینه عمدتا به تصاویر مفرد و چگونگی ساخت آن منحصر شده و این در حالی است که به نظر می رسد این امکان وجود دارد که تصاویر مفرد ارتقاء یابند و از برساخت چند تصویرمفرد کنار هم یک تصویر سیاقی و کلان به وجود آید. در این پژوهش کوشش بر آن بوده که به این سوالات پاسخ داده شود که تصاویر سیاقی در قرآن چگونه ساخته می شوند و تصاویر برساخته در انتقال مفاهیم چه تاثیری دارند؟ بررسی نمونه های مختلف نشان می دهد که سه گونه ساخت برای تصاویرسیاقی در قرآن محتمل است: تصاویر برساخته در یک آیه، تصاویر برساخته در چند آیه متوالی و تصاویر برساخته در چند آیه غیر متوالی. در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی، جوانب گوناگون ساخت تصاویرسیاقی در قرآن موردمطالعه قرارگرفته است. نخست تصویر موجود در هر یک از هم بافت ها بررسی شده و سپس با تکیه بر تحلیل داده ها این کوشش انجام شده است که مشخص شود از کنار هم قرار گرفتن دو یا چند تصویر مفرد چگونه یک تصویر سیاقی کلان ساخته می شود.
کلید واژگان: تصویرآفرینی, تصویر مفرد, تصویر بافتی, تصویر سیاقیIllustration is a rhetorical and artistic way of expressing content that is used in various texts. Artistic creation is one of the most effective ways to convey content. Most of the research in this field is mainly limited to single images and how to create them,while it seems that it is possible that single images will be upgraded and a single and large image will be created from the construction of several individual images together.In this study, an attempt has been made to answer the questions of how textual images are constructed in the Qur'an and what effect do the constructed images have on the transmission of concepts? Examination of various examples shows that three types of fabrications are possible for weaving images in the Qur'an: images made in one verse, images made in several consecutive verses, and images made in several non-consecutive verses. In this research, relying on the descriptive-analytical method, various aspects of making textual images in the Qur'an have been studied. First, the image in each of the weavings was examined, and then, based on the data analysis,an attempt was made to determine how a large textural image is constructed by juxtaposing two or more single images.
Keywords: illustration, single image, textured image, contextual image -
یعتب استخدام الادب الاستعاری وخلق الصور الجمیله للتعبیرعن المعانی العمیقه والمتسامیه من اهم خصایص لغه القرآنالکریم والروایات خاصه فی نهجالبلاغه. ا ولموت وعلاقتهبالإنسان یعتب من المواضی التی یبز فن الرسم التوضیحینفسه فیه. الهدف من کتابه هذه المقاله هو اکتشاف صورهالعلاقه بین الإنسان والموت فی نهجالبلاغه. تعتمد هذه المقالهعلی دراسه مکتبیه ونهج وصفی تحلیلی ولها النتایج التالیه:تمتص ویر الموت فی شکلین عامین فی نهجالبلاغه. الصوره الاولیللموت تم تصویرها علی ان الموت هو مخلوق خطیر وضارکالصیاد، والقاتل، او العاصفه، او الرصاصه وهلم جرا حیثقد یکون لکل منها مواجهه مفاجیه وصعبه م الإنسان. فیالصوره الثانیه یعد الموت کحکم القوافل حیث یمکن انیقصد الرحیل فی کل لحظه ویقود الإنسان کقافله إلی وجههمعینه. ویمکن للإنسان ان یتغلب علی الموت فی فعل عملالخیر حیث یکون بمثابه ارتداء الإنسان ثوب التقوی وهکذاسوف یکون له مواجهه غیر ضاره بل سیکون الموت بنهایهالمتعه. ولکن باتباع الآمال الدنیویه لقد یهمل الموت وفیالنهایه سوف یکون له لقاء صعب و مفاجی.
کلید واژگان: امام علی(ع), مرگ اندیشی, آرزو پروری, تصویرسازیThe use of metaphoric literature and the creation of beautiful images is one of the key features of the words of the Quran and hadith specially Nahj al-Balaghah in expressing the deep and perfect concepts of religion. Among the issues in which imajinative illustration is evident, is ‘death’ and human’s relationship with it. The present article is aimed to discover the image of human’s relationship with death, in Nahj al-Balaghah. This study is a library study with a descriptive-analytical method. The results of the study indicate that: Nahj al-Balagha depicts death in two general images; in the first one, death is considered as a dangerous and harmful creature such as a hunter, fisherman, and murderer, storm, arrow, and things like that, which may have a surprising and difficult encounter with human at any moment. In another image, death is resembled to a leader of a group of travelers who can move the group to a certain destination by his sudden command. By doing good deeds, which are like dressing in piety, one can have not just a harmless, but also a welcoming death. And on the contrast, by following the inferior wishes limited to the material world, he will be negligent of death and a surprising sudden death will attack him.
Keywords: Imam Ali (AS), Death Thought, Wishing, Illustration -
با ورود صنعت چاپ سنگی به ایران در عصر قاجار، کتاب های فراوانی منتشر گردید و در این بین افزودن تصاویری مرتبط با محتوای آن، یکی از نیازهای ناشران بود. این مقاله بر آن است تا با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی میزان تطبیق نقاشی های مربوط به رئوس ملائکه (اسرافیل، میکائیل، جبرئیل و عزرائیل) در کتاب چاپ سنگی عجایب المخلوقات قزوینی (نسخه 1264 ق) با قصص قرآنی و روایات اسلامی بپردازد. یافته ها حاکی از آن است که تصویرگر این کتاب، علیقلی خویی، الگوی پایه در ترسیم پیکره این ملائکه را از سویی برای زیبایی بصری مبتنی بر آموخته های هنری و از سویی دیگر در جهت انطباق با آیات و منابع روایی با رویکرد دینی و در مواردی جزیی بر اساس هنجارها و باورهای اجتماعی، قرار داده است. اما بررسی تحلیلی تصاویر با گزارش های موجود این نظر را اثبات می کند که خویی تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر روایات اسلامی بوده و تصاویر برخوردار از درون مایه دینی او را، نمی توان تنها منبعث از قوه تخیل هنری دانست.کلید واژگان: رئوس ملائکه, روایات اسلامی, عصر قاجار, چاپ سنگی, تصویرپردازیWith the advent of the lithography industry in Iran during the Qajar era, a host of books were published. In this period, the addition of illustrations related to the contents was one of the needs of publishers. This paper tries to investigate the level of correspondence between paintings of arch angels (Raphael, Michael, Gabriel and Azrael) in the lithographic print of the book “Ajib al-Makhlough wa Gharāeb al-Mojoudāt” (1264 AH version) and Quranic verses and Islamic traditions using a descriptive-analytical method. The findings suggest that the illustrator of this book, Aligholi Khoei, has drawn the figures of these angels for their visual beauty inspired by artistic learning one the one hand and for adaptation with Quranic verses and sources of narratives from a religious approach on the other, though in some cases they are influenced by social norms and beliefs. However, the analytical review of illustrations based on existing reports demonstrates that Khoei is largely influenced by Islamic traditions so that religiously inspired illustrations cannot be considered as the only source of artistic imagination.Keywords: Islamic Revolution, Qajar era, Lithography, Illustration
-
زبان مجموعه ای از آواها است که بشر برای انتقال مفاهیم ذهنی اش از آن بهره می گیرد. در حقیقت آواها القاگر احساسات و عواطف هستند و عملکرد موسیقایی آنها خالق اثر را یاری می رساند تا معنای ذهنی اش را بهتر به مخاطب انتقال دهد. قرآن کریم از تمام ظرفیت های موثر زبان در انتقال پیام الهی اش به مخاطب بهره جسته و واژگان و حروف آن به گونه ای انتخاب شده که زمینه فهم و تاثیر کلام را فراهم آورده است. در این جستار نگارندگان برآنند با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی نقش آوا در تصویرسازی با تکیه بر سوره نازعات بپردازند. پژوهش نشان از آن دارد که کوچک ترین واحد آوایی این سوره عهده دار پیام های معنایی است و آوای آیات تابع معنا و متناسب با اغراض کلام است و با توجه به سیاق آیات تغییر می کنند. حروف مجهوره نسبت به حروف مهموسه دامنه گسترده تری را به خود اختصاص داده تا تصاویری از سخت جان دادن کافران و صحنه های قیامت را ترسیم نمایند. مقطع آواهایی این سوره با تغییر سیر خطاب، از باز به بسته گرایش یافته است.کلید واژگان: قرآن, سوره نازعات, معناشناسی, آواشناسی, فاصلهLanguage is collection of phonemes that human use it for transferring his mental concepts. Infect phonemes representing sentiments and emotions and its musical functions help the creators of literary work to transfer his mental meanings better. Koran used all its language capacities to transferring its divine message and its words were somehow which has made the basis of understanding and speech effect. In this study the researchers has research on Naze-at sura phono semantically by descriptive – analytical method. The study shows that the smallest part of phoneme in this sura contains meaning and the tones of verses are based on meaning and according to purposes and styles of verses change. The letters which have more violence are more than the letters which have less violence to show hard die of unbelievers and resurrection day. The phonemes section of this sura changed from open to close by changing the way of speech.Keywords: Quran, Naze-at sura, semantic, phonology, Illustration
-
افلاطون و ملاصدرا هیچ یک واژه نماد را در آراء خود به کار نبرده اند، اما بر اساس اصل حکایتگری و توجه به مبانی فلسفی دو فیلسوف می توان جایگاه نماد را در اندیشه ی آن دو تحلیل کرد. با ابتنا بر اهمیت نظریه ی ایده و کیفیت محاکات مورد نظر افلاطون، چنین برداشت می گردد در اندیشه ی وی نماد امری است که به نحو تشابهی خاص برمبنای رابطه ی «بهره مندی»، نشانگر ایده می باشد. در اندیشه ی ملاصدرا نیز با تامل در کیفیت حکایتی که برخاسته از مبانی فلسفی وی، یعنی اصالت و تشکیک وجود و نیز نحوه ی محاکات در روابط علی است می توان نماد را امری دانست که از امر نمادینه شده ای حکایت می کند که علت آن است و نماد به حکم هویت رقیقتی و تشابه ظلی حقیقی از آن محاکات دارد. این پژوهش بر آن است تا با اتکاء به روشی تحلیلی ضمن تبیین جایگاه نماد در نگرش دوفیلسوف، هنر را با نگرش نمادشناسی مورد تدقیق قرار دهد. با تحلیل نمادشناسی در اندیشه ی دو فیلسوف،در عین واگرایی مبانی فکری آن دو، نوعی همگرایی در ارتباط با نمادشناسی و بسط آن در حوزه ی هنر می توان یافت که نوعی تحول از بعد فلسفی را نسبت به هنر برمی تابد و این رویکرد به سنجش و شفافسازی جایگاه هنر در اندیشه ی آن ها می انجامد.کلید واژگان: هنر, ایده, نماد, تصویر, تقلیدPlato and Mulla Sadrā have never used the terms opinions but we may conceptualize symbolism in the ground of their philosophical thoughts with platonic and Mulla Sadrā's views based on narrative principle and with respect to their philosophical foundations. Based on the significance of ideology theory and quality of Plato's intended imaginations, it may be concluded that a symbol is in imperative thought which has got a kind of specific resemblance based on "enjoyment" relation from the transcendent reality of narration. Pondering upon the quality of narration emanated from Mulla Sadrā's philosophical views, a symbol may be considered as an issue which is narrated from a symbolized issue as its reason and a is regarded as a companion identity and a real shadow-like similarity of its imaginations. Utilizing a philosophical analysis method for explaining the nature of symbol in these philosophers' views, a new reading to the position of art in their philosophical system is presented which is based on the analysis of their ideology to the nature of symbolism and is based on a kind of separation in arts according to their imaginations as (non)-symbolic. Such a reading could be considered as the basis for influential art in the epistemic elevation. A symbolistic analysis of these two philosophers' thoughts shows that while their intellectual foundations diverge from each other, there is convergence in their views on symbolism and its expansion in the area of art which depicts a kind of development from the philosophical dimension to the position of art.Keywords: idea, symbol, illustration, imitation
-
در قرآن کریم نغمه واژگان و موسیقی عبارات یکسان نبوده و در جهت معانی و مضامین مقصود دگرگون می شود. نوع حروف، ترکیب واژگان در آیات و کاستی و فزونی آنها در نغمه آیات تاثیر مهمی دارد. این بازتاب موسیقیایی بر اندیشه و احساس مخاطب تاثیر نهاده و گاه تصویری زنده و پویا در ذهن ترسیم می نماید. از برجسته ترین نمونه های این تناسب آوایی و پیوند آن با تصاویر، آیاتی است که در آن سخن از قیامت، معاد و زندگی اخروی است. در این قسم از آیات، موسیقی واژگان خیزش و خرامی خاص داشته که تداعی گر نوعی هشدار و ترس بر جان هاست.
در مقاله حاضر با تاملی بر شماری از آیات قیامت، کارکردهای موسیقی به عنوان یکی از مولفه های مهم تصویرآفرین در آیات، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. این بررسی بیان گر آن است که موسیقی در تصویر حالت روحی دوزخیان، کیفیت عرضه تصاویر و کندی یا سرعت نمایش صحنه ها، نقشی برجسته ایفا می نماید.کلید واژگان: قرآن کریم, آیات قیامت, موسیقی, تصویرآفرینیTune of words and music of sentences in the Holy Quran are not the same and they change in accordance with their meaning and intentions. Type of letters, combination of words in the verses and their increase and decrease have an important effect in tune of the verses. This musical reflection will affect readersthought and emotion and also sometimes it illustrates a live and dynamic image in his/her mind. One of the most prominent samples in the phonetic relation and its connection with images is the verses related to The Day of Judgment. Rising and falling the tune of words imply on warning and fearing in this kind of verses. Function of music as one of important items in illustration of the Quranic verses has been discussed in this paper with regard to some verses related to The Day of Judgment. This study indicates that music plays an important role in illustrating spiritual state of anyone who is going to hell, the quality of showing the images and the speed of showing scenes.Keywords: the Holy Quran, verses related to the Day of Judgment, music, illustration -
درهنر مصورسازی نسخه ها که همواره تحت تاثیر تفکر مذهبی هنرمندان وحامیان آنها قرارداشتهاست، بخش عمده ای از آنها روایت های مربوط به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان را متجلی ساخته اند. رویکرد هنرمندان به این مضامین موجب بروزجلوه های خاصی از پردازش تمثیلی، نشانه ای وانتزاعی درجهت روایتگری نسبت به سایر موضوع ها در نگارگری شده است تا مضامین شیعی را به زبان تصویری انعکاس دهند. مهم ترین منابع تصویرسازی برای هنرمندان شیعی،کتاب های حدیثی مانند عیون اخبارالرضا هستند که به ویژه به فضائل و معجزه های ائمه اطهار(ع) پرداخته اند. یکی از نسخه های مصورکه به مضامین شیعی پرداخته فالنامه تهماسبی است که در آن، نگاره هایی منتسب به امام رضا(ع) احتمالا با الهام از روایت های شیخ صدوق به تصویر درآمده اند. این نوشتار ضمن بررسی زندگانی شیخ صدوق، ویژگی های نگاره های رضوی موجود در فالنامه و نحوه انعکاس روایت های رئیس المحدثین در آن را به شیوه توصیفی تحلیلی مطالعه کرده است. براساس پژوهش ها، هنرشیعی با بهره مندی از آموزه های ناب تشیع و عناصرنمادین، تلاش بی شائبه فرهیختگان دینی وهنری در دوره های مختلف را به نمایش گذاشته است.کلید واژگان: شیخ صدوق, عیون اخبارالرضا, نگارگری, مضامین رضوی, فالنامه تهماسبی, هنر شیعیIn illustrating literary manuscripts that has aways been carried out under the influnce of the religious beliefs of the artists and their patrons, the hadiths narrated by the holy Prophet (P.B.U.H) and his Ahlul-Bayt (AS) have widely been inspired from. The artists’ approach toward the content of such hadiths has resulted in certain manifestations of analogical, symbolic and abstract processing in the narrating hadiths through paintings which are used to transfer Shiite beliefs through a visual language. The main sources of illustration for the Shiite artists are the hadith collections like Oyoun Akhbar Al-Reza that particularly deals with the virtues and miracles of Imams (AS). One of the illustrated manuscripts which has dealt with Shiite beliefs is Falnameh Tahmasebi in which some illustrations attributed to Imam Reza (AS) have been used. The illustration might have been drawn form the hadiths collected by Sheikh Sadough. Having explored the life of Sheikh Sadough, the present research sets out to critically and descriptively study the characteristics of Razavi illustrations in the Falnameh and the way the hadiths drawn from the collection of Sheikh Sadoogh have been reflected in. According to some studies, the Shiite Art has, inspired by the pure teachings of Shiism, tried to reflect the extraordinary efforts of religious and artistic elites of different time periods.Keywords: Sheikh Sadough, Oyoun Akhbar Al Reza, Illustration, Razavi themes, Falnameh Tahmasebi, Shiite Art
-
تصویرسازی هنری ازجمله روش های زیبایی سازی یک اثر ادبی است. قصه های متنوع وگسترده قرآن کریم از اعجاز بیانی و زیبایی خاصی برخوردارند. داستان های قرآن، هنر و زیبایی را تعریف نمی کنند تا انسان را در وادی بحث های نظری زیبایی شناختی حیران و سرگردان رها کنند بلکه زیبایی واقعی را نشان می دهند و چشم و دل زیبا بین و جان های پاک را به تماشا فرا می خوانند. حوادث داستان حضرت آدم که متضمن آموزه های دینی – تربیتی است در هفت سوره قرآن دکر شده است و با حرکتی رو به جلو از رابطه علی و معلولی برخوردار است.
پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی در نظر دارد ویژگی های هنری داستان حضرت آدم را از طریق پرداختن به جلوه ها و تصویرهای هنری و عناصر ساختاری آن بررسی و تحلیل کند تا از این طریق روشن گردد که تخیل حسی و پدیده ی تجسم امور در داستان های قرآن از جمله داستان حضرت آدم، نقش زیادی در زیبایی هنری آن داستان ایفا می کند و هماهنگی زیبایی بیان با زیبایی تصویر در راستای اهداف سامیه قرآن، سرشار از زمینه های مختلف تاثیر است.
کلید واژگان: قرآن, داستان حضرت آدم, جلوه های هنریTechnical image or artistic illustration is one the methodsthe beauty of a literary work. The various and numerous storiesof the Quran, possess rhetorical inimitability. Sensory imagination and the phenomena of visualization play a great role in the beauty of the art of the Quranic stories. Thestories of the Quran do not define art and beauty and don’t abandon the man confused in the realm of the theoretical debates of aesthetic. But it shows the true beauty and call viewing the pure souls and beautiful eyes.This research is a descriptive – analytical work intends to examine artistic features in the story of Adam that is the first story. On the one hand, we should review the elements of story and artistic images used in it andon the other hand, therecitative miracleshould be reviewed.Keywords: Quran, story, illustration, art beauty, Adam -
تصویرسازی در حوزه سخن، هنر ترسیم مفاهیم با کمک الفاظ و عبارات و به شیوه های خاص است که به منظور افزایش شدت تاثیرگذاری بر مخاطب و انتقال بهتر و سریع تر مطالب، صورت می گیرد. این هنر در نهج البلاغه به زیبایی مورد استفاده قرار گرفته و با بهره گیری از طبیعت، انسان، جانداران و... در محور عمودی و افقی کلام انواع تصاویر زیبا و تاثیرگذار خلق کرده است. در محور افقی، یعنی تک تک جملات، تصاویر ساده مثل زیبایی، عظمت و بزرگی و... ترسیم شده است. انواع تابلوهای گرم و زنده و رنگ آمیزی آنها با انواع سجع، صور بلاغی، نماد، تلمیحات، رد تعبیرها، مبالغه و عناصر معنوی، در این محور وجود دارد. گاهی نیز بدون استفاده از قالب خاص، تصاویر بدیع خلق شده و یا عین تصاویر قرآنی به کار رفته است. در محور عمودی، یعنی ساختار کلی کلام که با آن بین اجزاء، ارتباط معقول و منطقی برقرار می شود نیز تصاویر بدیع و بی نظیری خلق شده است.
کلید واژگان: نهج البلاغه, تصویرگری, تصویر, عناصر, صور بلاغیIllustration in speech field is the art of portraying concepts with the help of words and phrases with specific methods carried out to increase their efficacy on the addressee and a better and faster conveying of the material. This art is employed beautifully in Nahj al- Balāgha، which، by making use of nature، human being، living creatures، etc. in the vertical and horizontal axes of speech، has created beautiful and effectual images. On the horizontal axis، that is in every single sentence، simple images like beauty، magnificence، greatness، etc. have been displayed. Different warm and lively images colored with various rhymed prose، rhetorical forms، symbols، allusions، stretch of imagination، and spiritual elements are available in this axis. Sometimes، even without using a specific form، novel images have been created or the very Qur’ānic images have been directly employed. On the vertical axis، i. e.، the general structure of speech، with which reasonable and logical communication is made between the components، novel and matchless images have been created.Keywords: Nahj al Balagha, illustration, image, elements, rhetorical forms
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.