به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « imitation » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «imitation» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی رضایی کهنمویی*
    اصل تبعیت پیروان دین توحیدی اسلام از رجال و عالمان دین، عقلا لازم و نقلا مورد سفارش و تاکید قرآن کریم و احادیث است؛ اما درعین حال آسیب هایی متوجه روند این تبعیت است. مقاله حاضر در راستای شناسایی یکی از خطیرترین مصادیق آسیب های مزبور، بر آیه شریفه 31 سوره توبه تمرکز نموده و به روش توصیفی تحلیلی سعی در بازکاوی این آسیب داشته است. بر اساس قراین موجود، می توان به این نتیجه رسید که آیه شریفه، آسیب متوجه به تبعیت یهود و نصارا از رجال علمی و معنوی دینشان را ابتلا به شرکی نهان از جهت اعطای شان ربوبیت تشریعی به رجال دین دانسته، که بازتاب عملی آن ابتلای نهان ایشان به نوعی عبادت رجال دین است؛ بر این اساس می توان گفت هر تبعیتی که ملازم با اعطای شانی فراتر از طریقیت محض بر متبوع باشد، مبتلای به آسیب مذکور گشته است. بی شک مفاد آیه شریفه می تواند در حکم موعظه ای برای امت اسلام و همچنین تعریضی بر سرنوشت ایشان در حوزه مورد بحث باشد.
    کلید واژگان: تبعیت, تقلید, رجال دین, شرک خفی, شرک در ربوبیت تشریعی, سوره توبه}
    Ali Rezaei Kahnamoei *
    The principle of obedience of religious people to the elders and religious scholars is necessary on the basis of reason and religion; But at the same time, this obedience may be harmed. In order to identify one of the most serious examples of these injuries, the present article focuses on verse 31 of Surah Tawbah and tries to re-examine this injury in a descriptive-analytical manner. Based on the available evidence, it can be concluded that this noble verse considers the deviation in the obedience of Jews and Christians from the scientific and spiritual figures of their religion as their entry into the realm of Secret polytheism, because they gave him the status of Legislative lordship, that the practical reflection of which is their secret affliction with the worship of religious leaders. It can be said that any obedience in which the elders of the religion are seen in a role beyond a means to attain obedience to God, has been harmed. The holy verse can be considered as a piece of advice for the Muslim Ummah, as well as a reference to their fate in the subject under discussion.
    Keywords: Obedience, Imitation, religious leaders, secret polytheism, polytheism in legislative lordship, Surah Tawbah}
  • ابراهیم کاظمی*
    سلفیت با کنار گذاشتن مذاهب اربعه، خود را پیرو سلف نامیدند؛ از جمله پیامدهای این نظریه، نگاه تازه آنان به مسیله تقلید است. آنها اولا التزام به مذهب معین را به طور کامل رد و انکار می کنند؛ ثانیا برای عوام جامعه محدوده ضیقی را در نظر گرفته اند؛ ثالثا وظیفه اصلی یک جامعه را اتباع معرفی کرده و تقلید و اجتهاد را برای قشر خاص و محدودی جایز دانسته اند. سلفی ها، مجتهدی که در بیان نظریات مذهب معینی باشد را از اهل علم به حساب نبرده و معتقدند که رجوع به این مجتهد، رجوع به شخص عامی و از مصادیق تقلید کورکورانه خواهد بود. نظریه اتباع سلفیت، به دلیل اشکالاتی که دارد، نمی تواند جایگزینی برای تقلید و اجتهاد باشد؛ از جمله اشکالات اتباع، استنباط نادرست از تقلید است. آنان تقلید را به معنای رایج در بین مردم (پیروی کورکورانه) معنا می کنند؛ در حالی که این تعریف، با معنای اصطلاحی تفاوت بسیاری دارد. اشکال دیگر آنان استفاده از آیاتی است که دلالت بر معنای عام اتباع می کند؛ ولی آنان در اتباع خاص آن را به کار می برند. آخرین اشکال، آسیب های اتباع در جامعه است که در این مقاله به روش توصیفی _ تحلیلی به آن پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: سلفیه, اجتهاد, تقلید, إتباع}
    Ebrahim Kazemi *
    denying the following of the four main religious denominations, the Salafi called themselves by this name. one of the main features of the Salafi sect is their view on imitation from the other Islamic denominations. On the first place, they deny the adherence to a particular denomination. on the second place, they defined a narrow space for the common people. Finally, they believe that the main duty of the society is Ittiba and a few can extract the Islamic rules by themselves. The Salafi maintain that the Mufti expressing the ideas of a particular religion is not a true scholar and if someone refers to him, it is copying him blindly. Encountering so many problems, the Ittiba theory cannot be a good alternative for the imitation theory. One of the problems of the Ittiba theory is its misconception from the imitation theory. They claim that imitation means following blindly. While the technical term for Imitation does not mean mimicking. One of the other problems of the Salafi theory is that they interpret the verses that mean general Ittiba in the specific Ittiba. The last defect of this theory is that it will cause so many problems in the community. In this essay, these issues will be studied in a descriptive- analytic method.
    Keywords: Salafi, Ijtihad, Imitation, Ittiba}
  • زهرا محمدی محمدیه، محمد کاظم علمی سولا*، علیرضا کهنسال
    افلاطون و ملاصدرا هیچ یک واژه نماد را در آراء خود به کار نبرده اند، اما بر اساس اصل حکایتگری و توجه به مبانی فلسفی دو فیلسوف می توان جایگاه نماد را در اندیشه ی آن دو تحلیل کرد. با ابتنا بر اهمیت نظریه ی ایده و کیفیت محاکات مورد نظر افلاطون، چنین برداشت می گردد در اندیشه ی وی نماد امری است که به نحو تشابهی خاص برمبنای رابطه ی «بهره مندی»، نشانگر ایده می باشد. در اندیشه ی ملاصدرا نیز با تامل در کیفیت حکایتی که برخاسته از مبانی فلسفی وی، یعنی اصالت و تشکیک وجود و نیز نحوه ی محاکات در روابط علی است می توان نماد را امری دانست که از امر نمادینه شده ای حکایت می کند که علت آن است و نماد به حکم هویت رقیقتی و تشابه ظلی حقیقی از آن محاکات دارد. این پژوهش بر آن است تا با اتکاء به روشی تحلیلی ضمن تبیین جایگاه نماد در نگرش دوفیلسوف، هنر را با نگرش نمادشناسی مورد تدقیق قرار دهد. با تحلیل نمادشناسی در اندیشه ی دو فیلسوف،در عین واگرایی مبانی فکری آن دو، نوعی همگرایی در ارتباط با نمادشناسی و بسط آن در حوزه ی هنر می توان یافت که نوعی تحول از بعد فلسفی را نسبت به هنر برمی تابد و این رویکرد به سنجش و شفافسازی جایگاه هنر در اندیشه ی آن ها می انجامد.
    کلید واژگان: هنر, ایده, نماد, تصویر, تقلید}
    Zahra Mohammadi Mohammadiyeh, Mohammad Kathem Elmi Sola *, Alireza Kohansal
    Plato and Mulla Sadrā have never used the terms opinions but we may conceptualize symbolism in the ground of their philosophical thoughts with platonic and Mulla Sadrā's views based on narrative principle and with respect to their philosophical foundations. Based on the significance of ideology theory and quality of Plato's intended imaginations, it may be concluded that a symbol is in imperative thought which has got a kind of specific resemblance based on "enjoyment" relation from the transcendent reality of narration. Pondering upon the quality of narration emanated from Mulla Sadrā's philosophical views, a symbol may be considered as an issue which is narrated from a symbolized issue as its reason and a is regarded as a companion identity and a real shadow-like similarity of its imaginations. Utilizing a philosophical analysis method for explaining the nature of symbol in these philosophers' views, a new reading to the position of art in their philosophical system is presented which is based on the analysis of their ideology to the nature of symbolism and is based on a kind of separation in arts according to their imaginations as (non)-symbolic. Such a reading could be considered as the basis for influential art in the epistemic elevation. A symbolistic analysis of these two philosophers' thoughts shows that while their intellectual foundations diverge from each other, there is convergence in their views on symbolism and its expansion in the area of art which depicts a kind of development from the philosophical dimension to the position of art.
    Keywords: idea, symbol, illustration, imitation}
  • سید حسن شریفی، زهرا تاجر
    هدف مقاله حاضر آن است تا دیدگاه حرمت تقلید را در دو مکتب تشیع و اهل سنت مورد بررسی قرار دهد. سلفیان اهل سنت و اخباریان شیعه، نگرش ضد تقلید را از مبانی اصلی خود می دانند. نقاط مشترکی از جمله نص گرایی و عقل ستیزی سبب جمود فکری در این دو گروه گشته که یکی از نتایج آن نگرش منفی در برابر تقلید می باشد. سلفیان به جای استمداد از استدلال های عقلی، تنها به ظواهر کتاب و احادیث نبوی و سیره علمای سلف تکیه دارند و اخباریان ظواهر روایات معصومین‰ را اصل می دانند. هر دو دسته در اثبات دیدگاه خود دلایلی آورده اند و مبانی فکری خاصی را موثر بر نوع تفکرشان ذکر کرده اند که در این پژوهش، مقایسه ای میان آن دو صورت گرفته و نقاط اشتراک و افتراق دو فرقه بررسی گردیده است.
    کلید واژگان: تقلید, سلفیان, اخباریان, مرجعیت نص}
    Sayyed Hassan Sharifi, Zahra Tajer
    The purpose of this paper is to examine the view of the sanctity of the imitation in two Shia and Sunni sects. Sunni Salafists and Shia Akhbarian consider anti-imitation attitudes as their main principles. Common points such as Nassism and being anti-wisdom have led to intellectual deficits in these two sects that one of its results is a negative attitude toward imitation.
    Salafists rely only on the appearance of the Book and the prophetic hadiths and the Sire of Salafi scholars instead of resorting to rational arguments and Akhbarian consider the appearance of Infallibles’ narrations as the origin. Both sects have provided reasons for proving their own point of view and they have mentioned certain intellectual foundations that influence their thinking. In this study a comparison is made between them and the similarities and differences of the two sects have been investigated.
    Keywords: Imitation, Salafists, Akhbarian, Authority of Nass (explicit rulings)}
  • محمد سروش محلاتی*
    «اجتهاد» در جایگاه اصلی اش، تلاشی برای استنباط حکم شرعی است، ولی در گذر زمان در بسیاری موارد، مباحثی به آن ضمیمه شده و اجتهاد در خارج از حیطه اصلی اش، وسعت پیدا کرده است و همین توسعه، به تضییق نهادهای دیگر مانند عرف، عقل و علم انجامیده و عرصه را بر آنان تنگ کرده است و در نتیجه مجتهد، در خارج از مسوولیت خود اظهار نظر نموده و مقلدان را به تقلید در غیر احکام شرعیه، مبتلاء نموده است. این مشکل در عصر ما به دلیل کثرت موضوعات جدید، افزایش یافته و پاسخ های غیر فقهی فقی هان، بر اعتبار و اصالت اجتهاد و فقاهت، آسیب وارد کرده است. پس باید بار دیگر قلمرو اجتهاد را تعریف و تحدید کرد و با تهذیب و حذف عناصر غیر متناجس آن، اجتهاد را به جایگاه اصلی اش بازگرداند.
    کلید واژگان: اجتهاد, حکم کلی, حکم جزئی, موضوعات عرفیه, تقلید, تطبیق}
    Mohammad Soroushmahallati*
    "Ijtihad" in its unique position is an attempt to infer Islamic Sharia law. But over the years, in many cases, some issues had been attached to and it expanded outside of its original extent. Such an expansion restricted other institutions like common sense, reason and science and narrowed the field for them and thus the Islamic jurists (Fuqaha) commented outside of their responsibility and have affected their followers in a way that they imitate them in non-sharia law too. In our times, this problem has increased due to the large number of new issues. Thus, non-jurisprudential based responses of Islamic jurists or Fuqaha (the plural of Jurist in Islamic jurisprudence) have damaged the authenticity and originality of Islamic jurisprudence and Ijtihad. So, once again, we have to define and delimit the scope and extent of Ijtihad to return it to its original position. This will be realized by purification of Ijtihad and removing heterogeneous elements.
    Keywords: Ijtihad, general rule, particular rule, common issues, imitation, adjustment}
  • محمد علی تجری*
    در تفاسیر مهم فریقین، اهل الذکر در آیه 43 سوره نحل وآیه 7 سوره انبیاء به اعتبار سیاق و مورد نزول به افراد غیر معصوم همچون اهل کتاب، عالمان اهل کتاب، آگاهان به تاریخ پیامبران تفسیر شده است.لیکن در روایات متعددی که از امامان شیعه با سند صحیح و معتبر رسیده اهل الذکر در آیه شریفه منحصرا ائمه اهل بیت (علیهم السلام معرفی گردیده و نظر کسانی که مراد از اهل الذکر را اهل کتاب می دانند نفی و تخطئه شده است .مفسران در تحلیل و تفسیر این روایات و چگونگی جمع بین مفاد آنها با مقتضای سیاق و مورد نزول آیه ، نظرات متفاوت وگاه متضاد دارند .دراین مقال این نظرات ،مورد نقد و بررسی قرار گرفته و نظر راجح مدلل گشته است.
    کلید واژگان: اهل الذکر, اهل کتاب, اجتهاد و تقلید, بشر بودن پیامبران, رسولان الهی, سوال از عالم, تاریخ پیامبران}
    Doctor Muhammad Ali Tajari
    In Shiite and Sunni interpretations, the termahl-e zekr mentioned in verse 43 in Surah Nahland verse 7 inSurahAnbiyahas been interpreted to refer to such non-infallible people as ahl-e ketab (people of the books), the scholars ofahl-e ketaband those who are informed about the history of the prophets considering thecontext and the case of revelation. However, in various valid and sound narrations from the Shiite Imams, the termahl-e zekrin the same verses is said to refer to ahl-e beyt (a.s.) and the opinion of those who believe ahl-e zekrrefers to ahl-e ketab is negated.Interpreters have conflicting and, at times, opposing ideas in analyzing and interpreting these narrationsand in combining their content withthecontext and the case of revelation.In the present paper, these ideas are evaluated and analyzed and the favored view isintroduced.
    Keywords: ahl, e zekr, ahl, e ketab (people of the books), ijtihad, imitation, prophet's having human nature, divine messengers, questions on the universe, history of prophets}
  • سیدابوالفضل حسینی پور*

    شرح العقیده الطحاویه ابن ابی العز حنفی بی آنکه نامی از ابن تیمیه ببرد، تفکرات ابن تیمیه را انعکاس داده است. این کتاب سبب گسترش تفکرات سلفی در بین برخی مذاهب اسلامی شده است. در این مقاله، ضمن اثبات رابطه ابن ابی العز با ابن تیمیه، شاخصه های سلفی گری وی را بررسی کرده ایم. این شاخصه ها، که همان شاخصه های فکری ابن تیمیه است، در سه بخش تضییق مفهوم سلف، توسعه مفهوم عبادت و تغییر مفهوم اجتهاد است. هر یک از این شاخصه ها مناقشات جدی دارد. این شاخصه ها نه تنها از دید آیات و روایات مردود است، بلکه حتی با برخی از مبانی سلفی ها نیز در تعارض است.

    کلید واژگان: شرح العقیده الطحاویه, ابن ابی العز, سلفی گری, عبادت, تقلید}
    Seyyed Abolfazl Huseinypoor

    Although Ibn Taymiyyah's name is not mentioned in the book "Sharh Aqidah al-Tahawiyyah" by Ibn Abī al-Izz, it is a reflection of his thoughts. The book has provoked a promotion of Salafi doctrine among some of Islamic sects. This paper argues that there is a connection between Ibn Abī al-Izz and Ibn Taymiyyah; moreover, it will examine Salafi indicators inside the book. These indicators, which lead to Ibn Taymiyyah's thoughts, include: narrowing the concept of "Predecessor" (Salaf), broadening the meaning of worship and changing the notion of Jihad. These indicators require a serious discussion. Not only are these indicators refuted by the Qur’an and narration but they also are against some Salafi fundamentals.

    Keywords: Sharh Al-Aqidah al-Tahawiyyah, Ibn Abī al-Izz, Salafism, worship, imitation}
  • حبیب کارکن بمرق

    با توجه به رشد مطالعات میان‌رشته‌ای در عصر حاضر و با عنایت به اینکه قرآن کریم کتابی است ذو وجوه که با گسترش علوم مختلف، وجوه تازه‌ای از آن برای بشر مکشوف می‌گردد، مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه قرآن کریم اهمیت روزافزونی می‌یابد. «همرنگی با جماعت» پدیده‌ای روانشناختی است که روانشناسان اجتماعی آن را مورد آزمایش و بحث و بررسی قرار داده، علل و عوامل روانی مختلفی برای آن یافته‌اند. فیلسوفان اگزیستانسیالیست نیز با بررسی پدیده مذکور، نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند. مسئله مزبور در قرآن کریم نیز مورد توجه عمیق قرار گرفته و پیامدهای مثبت و منفی آن با صراحت تمام تبیین شده است. در این مقاله که به روش توصیفی - تحلیلی به نگارش درآمده، پدیده همرنگی از سه دیدگاه مذکور مورد تبیین و بررسی قرار گرفته است. یافته‌های این تحقیق اجمالا حاکی از آن است که همرنگی، واقعیتی روانی است که انسان به دلیل زندگی در اجتماع، از آن ناگزیر است. اگر این همرنگی از روی تامل و تدبر صورت گیرد، امری پسندیده؛ و در غیر این صورت مذموم خواهد بود که از منظر فلسفی، فردیت انسان و از دیدگاه قرآن کریم سعادت دنیوی و اخروی وی را با چالش مواجه می‌سازد.

    کلید واژگان: همرنگی با جماعت, تقلید, روانشناسی, اگزیستانسیالیسم, قرآن کریم}
    Habib Karkon*

    With the growth of interdisciplinary studies in the modern era and given the fact that the Holy Quran is a book with different aspects and that with the development of science, more and more aspects of it are revealed to humans, interdisciplinary studies in the field of Quranic research has become increasingly important. Conformity is a subject which, as a social behavior, can be discussed in different courses. In this paper, we have discussed it from psychological, philosophical and Quranic perspectives. This research uses a descriptiveanalytical method and the data has been collected based on a bibliographical method. The findings of this research indicate that Conformity is a psychological fact that human beings resort to it because of their need to live in community. If this conformity is founded upon reflection and thought, it is a desirable thing. Otherwise, it is something to be avoided because, philosophically, it challenges human being’s individuality and according to the Quran, jeopardizes one’s salvation in this world and the Hereafter.

    Keywords: conformity, imitation, psychology, existentialism, Holy Quran}
  • مهدی عابدی جزینی
    اثر ادبی هرچه پردامنه تر و فراخ تر باشد و با متون دیگر درهم تنیدگی و آمیزش بیشتری داشته باشد، تاثیر آن بر مخاطب بیشتر خواهد بود و بیشتر در معرض تقلید و الگوبرداری قرار خواهد گرفت. امام(ع) نیز از این خاستگاه، متن خویش در نهج البلاغه را با میراث فرهنگی و لغوی عرب قدیم از شعر، مثل، حکمت و... مرتبط ساخته است. میراث شعری، گنجینه فرهنگی سترگی است که امام در رجوع به آن سستی نمی ورزد و گاهی یک مصراع یا یک بیت کامل از آن را طبق مقتضای سخن و ضرورت کلام، تضمین می کند؛ به ویژه هنگامی که برخی ابیات یا مصراع ها آن قدر در میان مردم شیوع یافته که به صورت ضرب المثل درآمده است. این مساله گاهی با ذکر شاهد شعری یک مصراع یا بخشی از آن، با تضمین حرف به حرف آن بدون تغییر در ساختار یا ترکیب آن صورت می گیرد یا گاهی تضمین شعری غیرمستقیم با تکیه بر مرجعیت شعری مشهور، صورت می گیرد و گاهی بخشی از الفاظ شعر همراه معنای آن ذکر می شود و بافت سخن تکرار می گردد.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, تضمین شعری, اقتباس و دلالت}
    Mahdi Abedi Gazini
    The more poetical will be effective and influential upon the reader، the larger and closer the relationship with other texts. Therefore Imam Ali (As) has connected his sayings in Nahj-ol-balagha with cultural and literal heritage such as poetry، adage، wisdom & etc. Poetical heritage is the great cultural treasure that Imam Ali (AS) utilizes it and sometimes he uses one hemistich or couplet according to the necessity of text، especially when these couplets & hemistiches take the shape of proverb as a result of their usage and pervasion among people. This problem is sometimes through poetical sample of whole hemistich or part of it without any change، and sometimes with trifle change in it، and sometimes the poet’s words along with its meaning and ground are repeated.
    Keywords: Nahj, ol, balagha, Poetical adaptation, Imitation, Implying}
  • فتح الله نجارزادگان، محمد مهدی شاهمرادی
    تحدی قرآن شامل صورت و محتوا، به خدایی بودن آن ناظر است و مثلیت در آیات تحدی یعنی هم عیاری و هم وزنی با آیات قرآن در آنچه آورده می شود.
    در همانند آوری قرآن عنصر زاویه دید مشرکان (و نیز همه مخاطبان) نسبت به قرآن دخالت دارد و نمی توان ادعای همانند آوری از قرآن را فارغ از شرایط نزول و دیدگاه مخاطبان آن معنا کرد.
    به نظر می رسد در میان معیارهای چهارگانه مثلیت از «هدایت بخشی»، «نظم نو و محتوای بدیع»، «نظام مندی» و «تاثیرگذاری»، مهم ترین معیار، «نظم نو و محتوای بدیع قرآن» است که از وصف «حدیث» برای قرآن استفاده می شود و به نوآوری های این کتاب در قالب و محتوا اشاره دارد و احتمالا مد نظر علمای بلاغت و متکلمان نیز بوده که به جنبه بلاغی قرآن عطف توجه بیشتری داشته اند. اگر ابداعی در قرآن نباشد، تحدی به آن بی معنا است.
    تقلید در مدلول و محتوای قرآن و همچنین تقلید از قالب کلمات قرآن در پاسخ به تحدی قرآن، بی خبری و بی اطلاعی از اصول معارضه است که مخالفان قرآن با تقلید کامل از نظم و ترکیب آیات قرآن و تغییر برخی از الفاظ آن و همچنین سرقت از قرآن، به خیال خود به مبارزه طلبی قرآن پاسخ گفته و مثل آن را آورده اند.
    کلید واژگان: تحدی, مثلیت, نظم نو, محتوای بدیع, تقلید}
    FatḤullāh Najjārzādigan, MuḤammad MahdĪ ShāhmurādĪ
    The Qur’ān’s Verses of Challenge (āyāt al-taḥaddī), consisting of form and content, concerns their Divinity, and the similitude in the taḥaddī verses of the Qur’ān means the equivalence and identicalness to the Qur’ān verses of what is brought up.The perspectives of the polytheists (and all the addressees) towards the Qur’ān interferes in the taḥaddī of the Qur’ān; and claiming taḥaddī from the Qur’ān cannot be interpreted as free from the occasions of Revelation and the addressee’s viewpoints.From among the four criteria of similitude, i.e. “giving guidance”, “new order and novel content”, “orderliness”, and “efficacy”, the “new order and novel content of the Qur’ān” seems to be the most significant of all. In this criterion, the attribute of ḥadīth (unprecedented) is used for the Qur’ān and refers to the innovations of this Book in form and content and has probably been of concern to the rhetoricians and theologians, who have been more interested in the rhetorical aspects of the Qur’ān. If there is no innovation in the Qur’ān, taḥaddī to it would be meaningless. Imitation of the referent (madlūl) and content of the Qur’ān and also of its word form in response to taḥaddī of the Qur’ān, is lack of knowledge and unawareness of the principles of antilogy, as by fully imitating the order and synthesis of the Qur’ān and alteration of some of its words as well as plagiarizing from the Qur’ān, the proponents of the Qur’ān think they have responded to the taḥaddī of the Qur’ān.
    Keywords: challenge, similitude, new order, novel content, imitation}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال