جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "listening" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «listening» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی listening در مقالات مجلات علمی
-
ابزار «سمع» از نعمتهای الهی و از ملزومات اصلی بدن بوده و بسیاری از ادراکات از این طریق انجام می پذیرد. سمع نخستین حس فعال در وجود انسان قبل و بعد از تولد است. این واژه در قرآن، در چهار معنای گوش، فعل شنیدن، فهم و ادراک و قبول و فرمان بری از حق بهکار رفته است. این مقاله بارویکردی توصیفی_تحلیلی به بررسی ابزار «سمع» بر تربیت انسان میپردازد. هدف از نگارش آن، تبیین جایگاه سمع و لزوم توجه بیشتر به آن در پیشبرد اهداف تربیتی و جایگاه بخشی این ابزار حیاتی و تاثیرگذار در رشد انسان است. سمع بهعنوان یک ابزار تربیتی چه جایگاهی در قرآن دارد؟ نقش سمع در تربیت انسان چیست؟ باتوجه به کارایی سمع، القای اهداف تربیتی از این طریق میتواند صورت گیرد. اگر بخواهیم یک مسئله تربیتی را در بین گروه هدف نهادینه کنیم، توجه به نعمت و ابزار سمع بیش از بقیه حواس میتواند ما را به اهداف نزدیکتر نموده و در نهادینه کردن هنجارها میتوان بهتر عمل کرد. همچنین دقت در محتوای کلام و تکرار مطلب در رشد تربیتی و پذیرش حق توسط مخاطب تا تاثیرگذار است. سمع نخستین مرتبه از حصول علم است و فهم و تعقل پس آن صورت میگیرد.کلید واژگان: قرآن کریم, ابزار سمع, رشد انسان, تربیت, استماع حقSeraje Monir, Volume:14 Issue: 46, 2024, PP 309 -321The means of hearing is the divine blessings on man, which can be guided through the interpretations of the human Qur'an. Hearing is the first active sense in human existence before and after birth. Hearing aids are one of the main necessities of the body and many perceptions are done through this. This article examines the tools of "hearing" in human education with a descriptive-analytical approach. The purpose of writing this is to explain the position of hearing and the need to pay more attention to it in advancing educational goals and the position of this vital and effective tool in human development. What is the place of hearing as an educational tool in the Qur'an? What is the role of hearing in human education? Due to the efficiency of listening, inducing educational goals in this way can help cultural officials and educational educators achieve their goals. Therefore, if we want to institutionalize an educational issue among the target group, paying attention to the blessings and means of listening more than other senses can bring us closer to the goals and we can do better in institutionalizing norms. Another important result is that accuracy in the content of the word and repetition of the content is effective in educational development and acceptance of the right by the audience. Hearing is the first stage of acquiring knowledge and then understanding and reasoning take place. This word is used in the Qur'an in the four meanings of the ear, the act of hearing, understanding, and accepting and obeying the truth.Keywords: Holy Quran, listening, Human development, Education, righteousness
-
نشریه مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، سال بیست و هفتم شماره 2 (پیاپی 70، پاییز و زمستان 1400)، صص 268 -293بسیاری بر این باورند که تا سدهها، حافظه محدثان مخزن نگهداری احادیث امامیه، و زبانها سبب انتقال و انتشار آنها بوده اند؛ اما بررسی شواهد تاریخی، گواه آن است که آثار مکتوب، وظیفه مهم حراست و انتقال این میراث حدیثی را بر عهده گرفته اند. محدثان برای حفظ این آثار و با درخواست طالبان علم، آنها را در اختیار شاگردان و راویان دیگر قرار میدادند. این شیوه از نقلوانتقال، بهدلایل گوناگون، مانند اطمینان از برابری نسخه های نوپدید با متن اصلی، نیازمند سماع و قرایت بود. در گذر زمان برخی طرق دیگر تحمل حدیث نیز به این دو روش افزوده شد. بیشتر محدثان متعهد بودند برای رعایت شیوه استناددهی، در ابتدای احادیث برگرفته از آثار حدیثی، راویان منابع، مولفان آنها و راویان احادیث مندرج در منبع را ذکر کنند. نقش های گونه گون افراد دخیل در نقلوانتقال احادیث، ایجاب می کند که در اعتبارسنجی اخبار به میزان نقش آفرینی آنها توجه درخور شود. این نوشتار تلاش می کند با بررسی علل پیدایش طرق تحمل احادیث و سیر تاریخی دگرگونی های رخ داده در این فرایند، نشان دهد ضروری است در اعتبارسنجی احادیث براساس نقش های متنوع هر یک از نقش آفرینان در نقل وانتقال اخبار، ارزش گذاری متفاوتی به ایشان داده شود.کلید واژگان: منابع حدیثی, اعتبارسنجی احادیث, راویان, طرق تحمل, قرائت, سماع, اجازهMany believe that for centuries, the memory of the narrators has been the repository for the preservation of Imami hadiths, and languages have been the means of their transmission and dissemination; But historical evidence shows that written works have taken on the important task of preserving and transmitting this hadith heritage. The narrators, in order to preserve the works and at the request of the Taliban, provided them to other narrators. Transferring sources for a variety of reasons, such as ensuring that newer versions matched the original text, required listening and reading. Over time, other methods of hadith tolerance were added to these two methods.Most narrators cite the names of the narrators of the sources, their authors, and the narrators in the source at the beginning of the hadiths taken from previous works. The various maps of individuals in the transmission of hadiths require that in the validation of news, attention be paid to the type of map-making.Examining the causes of the emergence of hadith tolerance methods and the historical course of the changes that have taken place in this process, shows that in validating the hadiths based on the various maps of each of the planners in the transmission of news, they should be evaluated differently.Keywords: Hadith sources, validation of hadiths, narrators, methods of tolerance, recitation, listening, Permission
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.