جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "literalism" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «literalism» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
با وجود آثار فراوان در حوزه دین از ابن تیمیه، تفسیر مستقل و کاملی از قرآن کریم بر جا نمانده است؛ ولی تفسیر برخی آیات و سوره هایی از قرآن به صورت پراکنده و بیشتر در قالب استفتائات و با سویه کلامی از او در دسترس است که می توان با استفاده از آنها و دیگر آثار، روش کلی ابن تیمیه را در تفسیر متون دینی به دست آورد. ابن تیمیه برای تثبیت دیدگاه های قرآنی و روایی خویش، از شگرد اجماعات بیپایه و ساختگی فراوان استفاده میکند. وی با تردیدافکنی در جایگاه علمی و معنوی اهل بیت سلف بدون اهل بیت را مرجع تفسیر قرآن و روایات قلمداد میکند. همچنین تفسیر گزینشی و جهت دار از آیات و روایات و ظاهرگرایی بی ضابطه از جمله روش های ابنتیمیه در تفسیر متون دینی است. این پژوهش، به شیوه توصیفی و تحلیلی، ضمن تبیین فرایند مولفه های فکری ابن تیمیه با استناد به آثار وی بهویژه مجموعه های تفسیری منسوب به وی، روش ابن تیمیه را در فهم و تفسیر کتاب و سنت، واکاوی و نقد کرده است که طبعا از رهگذر آن می توان به برخی از روش های تفسیری وهابیت نیز پی برد.
کلید واژگان: تفسیر ابن تیمیه, روش تفسیر, اجماعات ساختگی و ظاهرگراییDespite the many works of Ibn Taymiyyah in the field of religion, he has no independent and complete interpretation about the Holy Qur'an. However, he has left some scattered works about Holy Quran's interpretation, which made it possible to infer his way of interpretation. He uses from theological method mostly and claims baseless consensus. Ibn Taymiyyah tries to doubt on the role of Ahlobayt, trying to highlight the role of Salaf without Ahlobayt. One of the other features of Ibn Taymiyyah's interpretation methodology is his arbitrary way of selecting the Quranic verses and Hadiths. In this essay and with a analytic-descriptive method, we are going to analyze the main factors of Ibn Taymiyyah methodology. By doing so, we can understand the Wahhabi ideology as well, since the Wahhabis are true follower of Ibn Taymiyyah.
Keywords: Ibn Taymiyyah, interpretation, methodology, False Consensus, Literalism -
نشریه اسلام شناسی و قرآن پژوهی در جهان معاصر، سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، پاییز و زمستان 1402)، صص 143 -170
در این مقاله به موضوع وحی، الفاظ و شیوه تبیین ارتباط آنها و اثرش بر تفاسیر، خصوصا تفسیر آیات مربوط به زنان در کتاب مقدس و قرآن پرداخته ام و کوشیده ام نشان دهم در دوران مدرن چگونه الفاظ متون مقدس برای تفسیر و نهاد دین مسئله ساز شدند؛ در نتیجه این مسائل الهیات لیبرال، رهایی بخش و فمینیستی برای حفظ ایمان مسیحی به کتاب مقدس و نیز تعهد به سعادت انسان شکل گرفتند. این الهیات ها عمدتا با تاکید بر ارزش های مدرن عقل، علم و اخلاق رویکردهای غیرلفظ محور را درباره فهم متن و تفسیر آن پیش گرفتند. چرخش های مدرن در جهان بینی بر مسلمانان و فهم آنها از قرآن نیز اثر گذاشت و منجر به تلاش های تفسیری جدید و هماهنگ با زمانه در میان آنان شد؛ مسلمانان نواندیش کوشیدند تبیینی نو از وحی و لفظ قرآن عرضه کنند که ضمن حفظ پیام جهانی قرآن، چالش های لفظی آن را نیز برطرف کند. ایده هرمنوتیک سوءظن در میان فمینیست های مسیحی و در دل آن «کانن درون کانن» از جمله شیوه هایی بودند که در تفسیر کتاب مقدس و حل تعارضات مربوط به زنان به کار گرفته شدند و کوشیدند با یافتن زمینه های مردسالاری در زبان متن و تفسیر آن، بر بخش های رهایی بخش کتاب مقدس تکیه و تاکید کنند و بدین شکل از الفاظ مسئله ساز عبور کنند. در میان مسلمانان نیز شیوه هایی چون نظریه دو حرکتی فضل الرحمان مبنای کار فمینیست های مسلمان قرار گرفت و روش های تفسیری بافتمندسازی تاریخی، روش درون متنی و پارادایم توحیدی برای حل چالش های لفظی قرآن به کار گرفته شد. فمینیست های مسلمان اگرچه می کوشیدند با متن درگیر شوند و آن را از معنا و تفاسیر مردسالار جدا کنند، نمی توانستند از جست وجوی مقصود اصلی متن دست بکشند. تلاش آنها این بود که قرآن را نخست متنی برابرگرا ببینند و بنمایانند اما پس از درگیری با الفاظ درباره برخی آیات به بن بست می رسیدند و با برجسته کردن توحید و عدالت اجتماعی به عنوان پیام اصلی قرآن می کوشیدند به طور ضمنی کمرنگ کردن بخش های دیگری از قرآن را برای عبور از چالش ها پیش نهند، که بی شباهت به ایده کانن درون کانن مسیحی نیست. با توجه به امکان های الهیات تطبیقی می توان گفت ایده کانن درون کانن که به صورت ضمنی در میان مسلمانان و برای تفسیر قرآن به کار گرفته شده است شایسته بررسی و اعتنای بیشتر و جدی تر از سوی مسلمانان است.
کلید واژگان: الهیات تطبیقی, تفسیر فمینسیتی, قرآن, کتاب مقدس, لفظ محوری, هرمنوتیک سوءظنIslamic Studies and Quranic Research in the Contemporary World, Volume:2 Issue: 2, 2023, PP 143 -170This paper delves into the concept of revelation, its linguistic expression, and the impact of its interpretation on religious texts, particularly in relation to verses concerning women in the Quran and the Bible. It examines how, in the modern era, the language of sacred texts has become problematic for both interpretation and the institution of religion. In response to these challenges, liberal, liberation, and feminist theologies emerged to preserve Christian faith in the Bible while upholding human well-being. These theologies, emphasizing modern values of reason, science, and ethics, have advocated for non-literal approaches to understanding and interpreting texts. Modern shifts in worldview have also impacted Muslims and their understanding of the Quran, leading to new and contemporary interpretive efforts. Muslim reformers have sought to offer a fresh interpretation of revelation and Quranic language that preserves the Quran's universal message while addressing its lexical challenges. The idea of "hermeneutics of suspicion" among Christian feminists, including the concept of a "canon within the canon," has been employed in interpreting the Bible and resolving conflicts related to women. By identifying patriarchal underpinnings in the language of the text and its interpretation, these approaches emphasize the liberating aspects of the Bible, thereby navigating problematic language. Similarly, among Muslims, approaches such as Fazlur Rahman's two-movement theory have informed the work of Muslim feminists. Historical contextualization, intra-textual methods, and the Tawhidic paradigm have been employed to address lexical challenges in the Quran. While Muslim feminists have endeavored to engage with the text and separate it from patriarchal interpretations, they cannot abandon the search for the text's original intent. Their efforts have focused on presenting the Quran as an egalitarian text, yet, upon encountering problematic language in certain verses, they have reached impasses. By highlighting Tawhid and social justice as the Quran's core messages, they have implicitly sought to minimize other aspects of the Quran to overcome these challenges, a strategy not dissimilar to the Christian idea of a canon within a canon. Given the possibilities of comparative theology, it can be argued that the idea of a canon within a canon, which has been implicitly employed among Muslims for Quranic interpretation, merits further and more serious examination and consideration by Muslims.
Keywords: Comparative Theology, Feminist Interpretation, Quran, Bible, Literalism, Hermeneutics Of Suspicion -
احکام جهاد، ارتداد، تکفیر، هجرت، احکام ساب النبی$ و...، قوانینی برای حفظ کیان شریعت اسلامی است. تکفیر در سه مقطع از تاریخ اسلام دچار تغییر و انحراف شد و از قانونی برای دفاع از کیان اسلام به قانونی علیه مسلمانان تبدیل شد. خوارج، ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب این سه دوره را ایجاد کردند. هر سه جریان، ظاهرگرا و حدیث گرا هستند که نشان از دوری از مبانی فقهی اجتهادی دارد. نوع برخورد سلفیان و فهم ادله اعم از آیات و روایات در فهم مفهوم کفر، باعث شده مفهوم متفاوتی به دست آید. این مفهوم جدید شاخصه هایی مانند جزییت عمل در تعریف کفر، تاسیس مفهوم عمل نفسی، یکسان انگاری تمامی اقسام کفر، تاسیس ملازمه بین فسق و کفر، انصراف لفظ کفر در ادله به کفر شرعی و... دارد. مفهوم جدید کفر، نوعی بدعت خطرناک است که مفهوم کفر را توسعه داده و روند تکفیر را روزبه روز بیشتر ترویج می دهد.
کلید واژگان: اسلام, ایمان, کفر, تکفیر, ظاهرگرایان, اهل حدیث, ظاهرگرایی سلفیThe rules of Jihad, apostasy, takfir (excommunication), immigration, insulter of the Prophet (S) and so on, are laws to preserve the body of Islamic Shari'ah. Takfir, or the act of labeling others as heretics, has changed in the three periods of the history of Islam; it has changed from a law to defend Islam to a law against Muslims. Kharijites, Ibn Taymiyyah and Mohammed bin Abdul Wahhab were the people responsible for creating these three phases. All three are literalists and hadith-oriented, indicating that they are far from ijtihadi juridical principles. The way Salafists have dealt with the verses and traditions and their perception of these two in trying to understand kufr (disbelief) have led to a different concept. This new concept has features such as the inclusion of a specific act in definition of disbelief, establishment of a self-related practical concept, equating all kinds of disbelief, concurrence between sins and disbelief, and the word kurf referring to legal and non-legal disbelief. The new concept of disbelief is a kind of dangerous innovation broadening the concept of disbelief and constantly exacerbating and promoting the excommunication trend.
Keywords: Islam, faith, disbelief, Takfir, literalism, Ahl-e Hadith, Salafi literalists -
منهج و روش شناسی وهابیت در تکفیر مسلمانانوهابیت برای تکفیر مسلمانان و گروه های مختلف از روش ها و مناهجی استفاده می کند. این مناهج باید با بررسی عقاید تکفیری این گروه به دست آید و سپس بررسی و نقد شود. هدف از این تحقیق به دست آوردن این منهاج است. با بررسی عقاید تکفیری وهابیت به چند منهج و روش عمده در تکفیر می توان دست یافت که عبارت است از: ظاهرگرایی و تاویل نکردن نصوص دینی؛ سلف گرایی و اتکا به آرای علمای سه قرن اول؛ تساهل در سند نصوص دینی؛ تکفیر مخالف عقاید خود و تایید و مسلمان دانستن موافق عقاید خود؛ جعل و ساخت اجماع در تکفیر و افترا و تهمت زدن به دیگران.کلید واژگان: منهج وهابیت, تکفیر, ظاهرگرایی, سلف گراییUnderstanding Wahhabis' Methodology of Excommunicating Other Muslims (Takfir)Wahhabis apply different methodologies to accuse people of heresy. Since it is essential to examine and criticize these methods, before all else we need to know them. The objective of this research is to determine Wahhabis methodologies of Takfiris. Examining Takfiri Wahhabis' beliefs, the researcher discovered several of their methods of excommunicating people, which include: relying on the literal meaning of the religious texts rather than the esoteric interpretation, adopting Salafism which means an excessive and dogmatic method of following the opinions of the first three centuries' Predecessors (Salaf), overlooking the authenticity of religious texts, excommunicating people of opposite beliefs and accepting people of the same beliefs as Muslims and pretending a fake consensus in order to excommunicate, calumniate and accuse people.Keywords: Wahhabis, Takfir (excommunication), method, methodology, Literalism, Salafism, overlook of religious texts' authenticity, calumniation
-
رویارویی عقل گرایان و نص گرایان در سده های نخستین اندیشه اسلامی، باعث شکل گیری مخالفت ها، تکفیرها و زد و خوردهایی از سوی هر دو طرف شد. اصحاب حدیث از معتزله با عناوینی همچون مرتد، زندیق، ملعون، عدوالله، گمراه و دروغ گو یاد می کردند و معتزله از اصحاب حدیث با عناوینی همچون حشویه، مشبهه و مجسمه. این تقابل عقل گرایان و نص گرایان در ابتدا به سود معتزله بود؛ اما کم کم عموم مردم، به دلیل خصلت ظاهرگرایی، به اصحاب حدیث تمایل پیدا کردند. بدین ترتیب جایگاه مردمی عقل گرایان افول کرد و در طول چند سده از تاریخ محو شدند. گرچه هر دو جریان دغدغه تبیین دین داشتند اما به هر حال سرنوشت متفاوتی پیدا کردند. در این مقاله می کوشیم برخی از نقاط تقابلی این دو اندیشه و افراط و تفریط های آنها را بررسی کرده، تاثیر آن را بر افول تفکر عقل گرایی و مباحث عقلی در اهل سنت بازکاوی کنیم. همچنین نشان می دهیم چگونه اختلاف در دستگاه فکری، تاثیر منفی بر رفتار اجتماعی این دو جریان داشت.کلید واژگان: عقل گرایی, نص گرایی, اصحاب حدیث, معتزله, معتزلیان شیعه شدهThe conflict between rationalists and Ahl al-Hadith (the people of Hadith) in the early centuries of Islamic thought caused antagonism, excommunication, and clashes between the two sides. The people of Hadith identified the Mutazilites as heretics, the cursed, God's enemies, heterodox, and liars, and recognized companionshipwith themagainst the Prophet's tradition. They held that Kalam(theology) is a discipline of deviation from the straight path of faith, and regarded the Mutekalemun(theologians) as heretics. On the other hand, the Mutazilites regarded the people of Hadith as superficial religionists who believe in the incarnation of God. When Mutazilites gained power, they slaughtered their opponents. This conflict between Ahl al-Hadith and Mutazilite was first to the advantage of the Mutazilites; but people, due todeveloping the literalist thought, gradually began to follow the people of Hadith. Therefore, the popularity of the rationalists among the people began to decrease, and gradually within several decades was disappeared. Both Mutazilites and people of Hadith were concerned to explain religion, while the former advocated reason and the latter advocated revelation as the basis for this explanation. They had different destinations, however. The aim of this paper is to examine some contrasting points between these two schools of thought, and consider their influences upon the decline of rationalism in Sunnite Islam. It also considers the way in which this conflict influenced the social behavior of these two movements in a negative way.Keywords: Rationalism, Literalism, Ahl al-Hadith, Mutazilite, Shiite Mutazilite
-
بحث از ماهیت عقل، و نقش و جایگاه آن در فهم و تنسیق عقاید و نیز نسبت عقل با وحی و سنت نبوی از مهم ترین مسائل کلامی است، از دیرباز تا کنون، که دو دیدگاه عقل گرایی و نص گرایی را در بین عالمان دینی به وجود آورده است. در این میان، اندیشه فیض کاشانی همواره با ابهام همراه بوده است. عده ای با تکیه بر برخی کتاب های او، همچون عین الیقین، انوار الحکمه و اصول المعارف، که همسو با عقل گرایی به نگارش درآمده اند او را عقل گرا معرفی نموده، عده ای دیگر با تکیه بر برخی دیگر از کتاب های او، همچون المعارف، وافی، شافی و نوادرالاخبار، که همسو با نص گرایی است او را نص گرا معرفی می کنند. تحقیق حاضر با عنایت به تمام آثار به جا مانده از این اندیشمند قرن یازدهم عقل گرایی او را در حوزه عقاید به اثبات می رساند.
کلید واژگان: فیض کاشانی, عقل, معارف اعتقادی, نص گرایی, عقل گرایی, حسن و قبح عقلیStudying the nature of reason, its role and status in understanding and formulation of beliefs as well as the relation of reason with revelation and prophetic Tradition is one of the most important problems in theology (kalām) which gave rise to two competing views of literalism and rationalism among Islamic scholars. Fayḍ Kashani's view is always a matter of debate. For some he belongs to the rationalist current of thought in in virtue of such works of him as Ayn Al-yaqin (literally Fountain of certainty), Anwār Al Hikmah (Lights of Wisdom) and Usul al-Maārif (Principles of Doctrines) all of which were written in rationalist vein. For others, however, he was regarded as belonging to literalist tradition arguing his approach in other works by such as Al-Maārif, Wāfi, Shāfi, Nawādir Al-akhbār in harmony with literalism. The present article is an attempt to support his rationalistic position in the doctrinal domain on the basis of extant works of this eleventh century Muslim thinker.Keywords: Fayḍ Kashani, doctrinal beliefs, reason, literalism, rationalism, rational good, wrong -
نشریه هفت آسمان، پیاپی 52 (زمستان 1390)، صص 59 -86مقاله حاضر که برای بیان تقریر فیض کاشانی از اعتقادات امامیه نگاشته شده است، نخست زندگانی علمی فیض کاشانی را بررسی می کند و به تنوع گرایش های فکری وی اشاره می کند. فیض از جمله عالمانی است که فلسفه، تصوف و علم کلام را تخطئه کرده، و برای عرضه اعتقادات، نقل از معصوم را کافی می داند. وی با ادعای بی نیازی از کلام متکلمان، اقدام به تالیف کتاب های اعتقادی نموده است. در مقاله حاضر در عین توضیح این موضع گیری منفی فیض در قبال فلسفه، تصوف و کلام، پای بندی عملی او به این موضع نفی شده است. بخش اصلی مقاله حاضر به بیان دیدگاه های اعتقادی فیض اختصاص دارد که بر محور کتاب انوار الحکمه وی صورت گرفته است. اهمیت انوار الحکمه همان طور که در مقاله بررسی شده در این است که این کتاب تمام گرایش های او اعم از فلسفی، عرفانی، کلامی و حدیثی را به نمایش درمی آورد. به رغم آنکه تمام این گرایش ها در انوار الحکمه نمود یافته است، وی در این کتاب اعتقادات را نه در قالب ساختار مرسوم کلامی، بلکه در قالبی خاص بیان می دارد که به طور مستقیم از آیات قرآن گرفته شده است.کلید واژگان: فیض کاشانی, انوارالحکمه, اعتقادات, امامیه, حکمت متعالیهHaft Asman, Volume:13 Issue: 52, 2012, PP 59 -86The present article, which is concerned with Feiz Kashani's reading of Imamiyah beliefs, first considers his academic life and the variety of his intellectual tendencies. Feiz criticizes philosophy, Sufism, and theology, regarding the Infallible's hadiths as the only source of true beliefs. Claiming that theology is not necessary, he set to work to write Creeds. Explaining his negative position on philosophy, Sufism, and theology, the present writing holds that he is not committed to this position in practice. The major part of the present paper is concerned with an account of Feiz's religious beliefs based on his Anwar-Al-Hekmah. The significance of this book, as has been considered in the paper, consists in the fact that it presents a picture of Feiz, which shows all his tendencies, including philosophical, mystical, theological, and traditional ones. In spite of the fact that all these tendencies have been reflected in Anwar-Al-Hekmah, in this book he presents the beliefs not in a normal theological form, but in a certain form, which has been directly derived from the Quranic verses.Keywords: Feiz Kashani, beliefs, Anwar-Al-Hekmah, mysticism, Literalism
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.