به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « monologue » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «monologue» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فروزان رستمی، فاطمه کاظم زاده *

    یکی از موثرترین راه‏ های پرورش، هدایت و جذب مخاطبان، بیان موضوعات در قالب داستان است. قصص قرآن که همگی در خدمت اغراض دینی هستند از لحاظ فنون و عناصر ادبی نیز در عالی ترین سطح قرار دارند. گفتگو به عنوان یکی از مهم ترین عناصر داستان های قرآن در خدمت پیرنگ، اغراض، شخصیت ها و... است. یکی از انواع گفتگو، تک‏ گویی (صحبت یک نفره) است که به حدیث نفس، تک‏ گویی نمایشی و تک‏ گویی درونی تقسیم می‏ شود. در این مقاله سعی شده تا به تک ‏گ ویی درونی به عنوان یکی از وجوه بازنمایی گفتمان در داستان‏ های قرآن کریم پرداخته و ضمن توضیح چگونگی بکارگیری این روش، نحوه‏ ی شکل‏ گیری انواع آن نیز تحلیل شود. همچنین غرض خداوند از به کارگیری این روش نشان داده و ابعاد هنری و تربیتی کاربست این تکنیک آشکار شود. نتیجه تحلیل نمونه‏ های تک‏ گویی‏ های درونی در داستان‏ های قرآن نشان می‏دهد مفاهیم بلندی از فضایل و رذایل در قالب جملاتی اندک گنجانده شده و این شیوه بیانی به زیباترین شکل ممکن، به تشریح الگوهایی زیستی بشری در قالب شخصیت‏ های حقیقی می ‏پردازد.

    کلید واژگان: قصص قرآن کریم, گفتگو, مونولوگ, تک گویی درونی}
    Frouzan Rostami *, Fatemeh Kazemzadeh

    One of the effective ways for training, leading and attracting the contacts, is declaring the subject in the form of story. Stories of the holy Quran which, all of them are at the service of the religious goals, are technically and literally at a high level and degree. Conversation as one of the most important elements of the holy Quran, is at the service of the goals, characters and etc. One kind of conversation is monologue which divides into, Hadith of the self, Dramatic monologue and Inner monologue. In this article, have attempted to reveal the goal of God from applying these methods by addressing the inner monologue and reveal the artistic and educational aspects of this application of this technique. Conclusion of analyzing the inner monologue instances in the stories of the holy Quran shows that, great concepts of virtues and vices are fit into it in the form of minor sentences and this type of declaration, describing human biological pattern in the form of real characters. Investigation and research about this technique in holy Quran emphasizes that, this holy book is a miracle and unique.

    Keywords: Stories of the Holy Quran, Conversation, Monologue, Inner monologue}
  • حسین ایمانیان، زهره نادری

    نویسندگان این جستار، بر این باورند که اسلوب «امر و نهی» و سخن گفتن از بالا که مهم ترین سبک رایج در سروده های زهد به شمار می آید، تا اندازه زیادی متاثر از خود محیط عرب زبان و متون دینی آن به ویژه کتاب آسمانی قرآن بوده که پیش از ظهور در شعر زهد، در گفتار واعظان و خطیبان سده نخستین اسلامی، نمود یافته است. این تاثیر را هم در رو ساخت سروده های زهدی می بینیم و هم در ژرف ساخت آن.
    به نظر می رسد نوع گفتمان حاکم در جامعه عباسی که مورد مطالعه ما در این جستار است، بیش ترین تاثیر را در شکل گیری چنین شیوه گفتمانی (امر و نهی از بالا و کوچک پنداشتن مخاطب) در متون زهدی آن عصر داشته است. به دیگر سخن سبک گفتمان چنین متونی، شخصیت، نگرش و ذهنیت و خرد مردمان آن عصر را آینگی می کند. خود شیفتگی و خود کامگی گوینده و هیچ انگاری مخاطب، چکیده «امر و نهی» های موجود در متون زهدی است.

    کلید واژگان: شعر زهد, امر و نهی, قرآن, تک گویی, دیالوگ, گفتمان}
    Hossain Imanian, Zohreh Naderi

    The authors of this article believe that the style of "Commands and Prohibitions" is largely influenced by Arabic environment, and religious texts, especially the holy book the Quran. This effect is observed on the surface and in the infrastructure of the ascetic songs.
    It seems that the kind of discourse in the Abbasids society that is studied in this paper has the most influence in forming such a discursive practice in the literature of the age of that era. In other words, the discourse style of these texts shows personality, attitude, mentality and the wisdom of the people of that age. The speaker’s self-fascination and egoism and inattention towards the audience, are the abstract of the commands and prohibitions in the ascetic texts.

    Keywords: Poetry of Piety, The Quran, Monologue, Dialogue, Discourse}
  • بهناز پیامنی*
    سخن گفتن فرایندی ارتباطی است که طی آن پیامی از گوینده به مخاطب منتقل می شود و با توجه به چگونگی مخاطب و نحوه ی بیان پیام، گفتگو (= Dialogue) یا تک گویی (= Monologue) نام می گیرد. دیالوگ از لغت یونانی دیالوگوس (= Dialogos) گرفته شده که مرکب از «logos» به معنی کلمه و «dia» به مفهوم «میان و درون» است که ممکن است در برخی مواقع فاقد مخاطب خارجی باشد، به این معنی که شخص ممکن است اندیشه هایش را برای خود بیان کند یا برای مخاطبی که هیچ گونه پاسخ و عکس العمل آنی در برابر گفتار وی ندارد. بنابراین همه ی دعاها و اشعار غنایی را می توان به نوعی تک گویی محسوب داشت. بر این اساس، در این مقاله به بررسی گفتگو (دیالوگ) در برخی از داستاهای قرآن کریم، هم از دیدگاه گوینده و مخاطب و هم موضوع پرداخته شده است و از آنجا که هدف اصلی آن، بحث درباره ی گفتگوست، به صورت گذرا به برخی از تک گوئی ها در داستان های مورد بررسی اشاره شده است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, داستان, گفتگو, تک گویی, گوینده, مخاطب}
    Behnaz Payamani*
    The speech exchange is an act of communication through which a message is transferred from the speaker to the hearer and so depending on the audience and the message being expressed, it takes the name of dialogue or monologue. Having been taken from the Greek word dialogos, dialogue consists of two parts: logos meaning “word” and dia meaning “within”. In some cases, dialogue lacks a external audience, i.e. the person tells his thoughts to himself or tells his thoughts to a person who does not show an immediate reaction or response towards his speech. Thus, we can regard all prayers and lyric poems as different kinds of monologue. Accordingly, this paper investigates the “dialogue” in some of the stories of the Holy Quran both from the view point of the speaker and the hearer as well as the subject matter. Although the main goal of this paper is to discuss the role of dialogue, some monologues are also examined in these stories.
    Keywords: The Holy Quran, Story, Dialogue, Monologue, Speaker, Audience}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال