جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "mutazilites" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «mutazilites» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی mutazilites در مقالات مجلات علمی
-
زبان قرآن یکی از بحث برانگیزترین مسائلی است که در قرون متمادی اسلامی از دید صاحب نظران این حوزه دور نمانده است. با نگاهی دقیق به این مسئله و تطورات تاریخی آن می توان دریافت که نظرات علمای اسلامی در این حوزه در یک خط سیر خاص نبوده و بر اساس گفتمان های غالب و خاص هر دوره، نظراتی متناسب با آن ارائه شده است. در قرن دوم بحث های جدی پیرامون خلق قرآن در بین فرق اسلامی درگرفت به همین سبب هر یک از گروه ها درصدد بودند تا با اقامه برهان و دلایل درون دینی عقیده خود را به کرسی بنشانند. جریان خلق قرآن و درگیری های کلامی که به ویژه در اواخر دوران حکومت مامون عباسی به عنوان منشوری حکومتی تلقی گردید؛ تنها حربه ای سیاسی بر علیه مخالفان این نظریه نبود بلکه با نگاهی موشکافانه به این وقایع می توان دریافت که این مساله مقدمه ای برای مظریات پیرامون زبان قرآن و برداشت های تفسیری مفسران هرکدام از فرق اسلامی بوده است. در این مقال برآنیم تا به شواهد و قرائن این مسئله با تکیه بر نظرات متکلمان و مفسران معتزله و اشاعره و دیگر فرق بپردازیم.کلید واژگان: کلام الهی, حدوث, قدم, زبان قرآن, معتزله, اشاعره, اهل حدیثThe language of the Quran is among the most controversial issues that has not gone unnoticed by the experts in this field during the many Islamic centuries. A precise look at this issue and its historical evolution may reveal that Muslim scholars have had varied views on it and their views have been influenced by the dominant and exclusive discourse of each period. In the second century, some serious debates were provoked on the temporality of the Quran among various sects of Muslims and every group sought to prove their own ideas by providing intra-school proofs and reasons. The idea of the temporality of the Quran and the theological disputes which were considered a state charter, especially during the rule of Mamun the Abbasid, were not the only political weapon utilized against the opponents of this theory, but a careful look at these developments may reveal that this issue was a prelude to the views on the language of the Quran and the interpretative commentaries of the interpreters of each branch of Muslims. In this paper, we seek to deal with the evidence of this issue relying on the views of theologians and commentators of Mutazilites, Asharites and other Muslim sects.Keywords: the Word of God, hodus (contingency), qedam (timeless eternity), the language of the Quran, Mutazilites, Asharites, ahl, e hadith (adherents of hadith)
-
Royat-Allah is among the important theological issues which has been viewed differently by different schools of thought. This issue can be investigated from different angles one of which is the semantics of the word royat. There are different views about royat. There is no unanimity about the semantics of this term among Muslims either. This paper reviews the lexical, phrasal, virtual, philosophical and Gnostic meaning of the word royat. Then, making use of what the Quran and the descendents of the Prophet of Islam have taught us about the meaning of this term, its authentic meaning is extracted.Keywords: the Quran, hadith, royat, Allah (vision of God), semantics, Asharites, Mutazilites, Shia, philosophy, Islamic gnosis
-
حسن و قبح عقلایی و اعتباری / (بررسی مقایسه ای حسن وقبح از دیدگاه متکلمان و حکمای مسلمان به ویژه علا مه طباطبایی)این نوشتار عهده دار تبیین حسن وقبح از دیدگاه متکلمان و حکمای مسلمان به طور عام، و بیان دیدگاه علامه طباطبایی در این راستا به نحو خاص می باشد. از این رو ضمن تحلیل و نقد دیدگاه متکلمان، حسن و قبح عقلایی و اعتباری از دیدگاه حکمای مسلمان مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. از آن رو که برای این موضوع در آثار حکمای قبل از علامه بابی مستقل باز نشده است و آنچه در این زمینه از آن ها بر جای مانده است، نکاتی اجمالی است که این اجمال را نیز بیشتر باید در لابه لای آثار منطقی ایشان، جستجو و اصطیاد نمود. از این رو بجاست این موضوع را در آثار علامه طباطبایی بکاویم چه اینکه ایشان ضمن پایبندی فی الجمله به همان موضع حکما در این باب ورود جدی و جدیدی نموده اند، و موضوع رامورد تامل و دقت و بازنگری قرار داده اند، از این رو ایشان در آثار خود بحثی تحت عنوان ادراکات حقیقی و اعتباری طرح نموده اند و امور اعتباری را به اعتباریات قبل الاجتماع و بعد الاجتماع تقسیم نموده اند و پس از نقد تلقی متکلمان اشعری و معتزلی از حسن و قبح، حسن و قبح عقلایی و اعتباری را در قالب اعتباریات بعد الاجتماع، تشریح، تحلیل و مورد تاکید قرار داده اند و در مواضع مختلف به زوایای گوناگون این دیدگاه پرداخته اند. نگاه علامه در این باب از ابعاد مختلف مانند بعد معرفتی، دینی، فلسفی،اخلاقی،اصولی و کلامی می تواند مورد توجه قرار گیرد که در این نوشتار به برخی از این ابعاد پرداخته شده است. ضمن اینکه از بیان برخی دیدگاه های مغایر و مخالف با علامه نیز غفلت نشده است.
کلید واژگان: متکلمان, حکما, علامه طباطبایی, اشاعره و معتزله, عقلایی, اعتباریRational and Hypothetical Goodness and Baseness / (A Comparative Study of Goodness and Baseness from the Perspective of Muslim Theologians and Theosophists, Especially Allameh Tabatabaee)This article explicates goodness and baseness from the viewpoint of Muslim theologians and theosophists in general، and Allameh Tabatabaee in particular. Hence، after analyzing the views of theologians، rational and hypothetical goodness and baseness from the perspective of Muslim theosophists are considered. The theosophists before Allameh Tabatabaee had not tackled this issue in depth and what they have left behind on this subject is a brief collection of ideas which need to be extracted and sought out from their works of logics. Therefore، this issue needs to be inquired about in Allameh Tabatabaee’s works as he has tackled this issue in a new way and with a higher degree of seriousness while being faithful to the position of the early theosophists in general. Hence، he has put forward a discussion under the title of real and hypothetical perceptions in his works and has categorized hypothetical affairs into pre-community and post-community hypothetical matters. Criticizing Ash''arite and Mu''tazilite theologians’ conception of goodness and baseness، he has explained and highlighted rational and hypothetical goodness and baseness within the framework of post-community hypothetical matters and has explored this perspective from different angles. Allameh Tabatabaee’s view on this issue can be considered from gnostic، religious، philosophical، ethical، and theological perspectives and the present article looks into some of these dimensions. An attempt has also been made not to neglect some of the views which oppose Allameh Tabatabaee.Keywords: theologians, theosophists, Allameh Tabatabaee, Mutazilites, Asharites, rational, hypothetical -
یکی از آیات مشکل قرآن، اشاره به درخواست رویت خدا توسط حضرت موسی(ع) است.(نک: الاعراف، 143) این که پیامبری اوالعزم چنین عملکردی داشته باشد، خود از بحث های چالش برانگیز در مباحث توحیدی است. آیا واقعا، حضرت موسی(ع) چنین درخواستی را از خدا داشته است؟ و در صورت تایید،آیا وی توانسته است به این مهم دست یابد؟
از ادله ی اشاعره و کرامیه از اهل سنت برمساله ی رویت خدا همین آیه است، اگر چه دانشوران این مکاتب، تلقی مشترکی از چگونگی رویت خدا ندارند اما وجود چنین آیه ای در قرآن سبب پافشاری آنها در موضوع رویت شده است. در مقابل شیعه و معتزله به رد نظریه ی تجسیم پرداخته اند، با این حال برخی مفسران با اعتقاد این دو مکتب اخیر، در دنیا همراه هستند، و بر این باورندجمله ی«لن ترانی یا موسی»مربوط به آخرت نمی شود.
این همه در حالی است که عهدعتیق همانند قرآن – که دارای آیات متشابه است- درشماری از عبارت ها، جسمانیت خدا را مردود می داند و در شماری دیگر نظریه ی تجسیم و انسان وار بودن خداوند را اثبات می کند.
در این مقاله، در پی مطالعه ای تطبیقی میان اسلام و یهود، ضمن برشمردن آیات تنزیهی و تشبیهی قرآن و تورات براساس واکنش مفسران هر دو آیین درصدد پاسخ گویی به این مساله هستیم تا روشن شود آیا در فرجام زندگی بشر، خداوند قابل دیدن است یا نه؟
کلید واژگان: رویت خدا, حضرت موسی(ع), قرآن, تورات(عهدعتیق), شیعه, معتزله, اشاعره, کرامیهOne of the complicated verses of the Quran is the verse which refers to the Prophet Moses'' (a. s.) request to have visitation with God (see al-A''raf، 143). The idea of an Arch prophet''s having such an experience is among the challenging issues in monotheistic debates. Has the Prophet Moses really had such a request from God? If so، has he managed to fulfill it? The above-mentioned verse is one of the reasons given by the Sunni Asharites and Karamites to substantiate visitation with God. Although the scholars of these schools do not have a common conception about visitation with God، the existence of such a verse in the Quran makes them insist on the issue of visitation with God. In contrast، the Shiites and Mu''tazilites reject the incarnation theory. Some commentators agree with latter two schools، although they believe that the Quranic expression `Oh Moses you cannot (bear to) see me'' is not related to the Hereafter. Nonetheless، similar to the Quran، the Old Testament - which includes equivocal verses - declines corporeality of God in some expressions while it verifies incarnation theory and humanization of God in some others. In this paper، following a comparative study between Islam and Judaism، an attempt is made to answer the question raised here enumerating transcendence and allegorical verses of the Quran and the Old Testament on the basis of the reactions of commentators from both religions.Keywords: visitation with God, Prophet Moses (a. s.), the Quran, the Old Testament, Shiites, Mutazilites, Asharites, Karamites -
معتزله با تکیه بر اصول اعتقادی خویش و محوریت عقل به تفسیر قرآن پرداختند و موارد معارض با عقل و اندیشه های خویش را تاویل کردند. اعتقاد آنها به آزادی انسان در افعال خویش، تنزیه خداوند از تجسیم و شرور، رد خرافات و اساطیر و انکار شفاعت و جز آنها به تاویلات آنها گستردگی بخشید. آنها با استفاده از ابزارهایی چون عقل، ادبیات، ساختار نحوی جملات، قرائت مشهور و روایات صحیح به تفسیر قرآن اقدام کردند و به نوعی افراطی گری در تاویلات عقلی دچار شدند تا جایی که از طرف مخالفین اشعری و اهل سنت به بیهوده گویی و تفسیر به رای متهم گردیدند.
کلید واژگان: معتزله, مبانی تفسیر, روش های تفسیر, تنزیه خداوند, عقل گرایی, تاویل, مجازMu’tazilites interpreted the Quran relying on their own belief system and centrality of human intellect and in cases where their interpretation contradicted human intellect and their belief system، they resorted to ta’vil. Their belief in man’s freedom in his deeds، purification of God from incarnation and evils، rejection of superstitions and myths، and denial of intercession and the like gave extension to their ta’vils. Making use of instruments such as intellect، literature meaning vocabulary، semantic structure of statements، well-known readings of the Quran، and sound narrations، they interpreted the Quran and got so involved in a kind of extremism in intellectual ta’vils that their Ash’arite and Sunnite opponents accused them of senselessness and interpreting the Quran by their personal opinion.Keywords: Mutazilites, interpretation principles, interpretation methods, incarnation of God, rationalism, tavil, metaphor.
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.