به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "omar" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «omar» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی omar در مقالات مجلات علمی
  • علی اکبر عباسی، صالح پرگاری
    یکی از اقدامات عمر تعیین افرادی از صحابه قریش به منظور خلافت بود. وی شش تن از مهاجران را در شورای خلافت قرار داد و اعلام کرد که فقط این افراد شایستگی خلافت رسول الله (ص) را دارند. نکته درخور توجه و تامل این است که این افراد، به جز علی (ع)، هم در دوران خلافت عثمان و هم در عهد خلافت علی (ع) تابع خلیفه وقت نبودند و دردسرهای بزرگی برای جانشین رسول خدا (ص) ایجاد می کردند. در این مقاله با روش تحلیلی برآنیم تا دلایل مخالفت های اعضای شورای شش نفره با عثمان و امام علی (ع) را ریشه یابی کنیم. در واقع اقدام خلیفه دوم باعث شد این افراد محبوبیت زیادی در بین عامه مسلمانان پیدا کنند (به واسطه فتوح، غنائم و گسترش قلمرو اسلام در عهد عمر و شکست بیزانسیان و ساسانیان از مسلمانان). به همین دلایل اعضای شورا، به استثنای امام علی (ع)، دچار غرور زیادی شده بودند و تابعیت شان از خلیفه سوم و چهارم، نسبت به خلیفه اول و دوم، کم تر شده بود. اعضای شورا، برخلاف عهد شیخین، حتی یک لحظه هم در عهد عثمان و علی (ع) مطاع این دو خلیفه نبودند و خلیفه مسلمین را هم سطح خویش می دانستند. یکی از جدی ترین مشکلات خلیفه سوم و چهارم زیاده خواهی ها و غرور عبدالرحمن بن عوف، سعد بن ابی وقاص، طلحه و زبیر بود. آن ها در عهد خلیفه سوم فقط به حقوق بالا راضی نبودند و مناصب پراهمیتی می خواستند و در عهد علی (ع) خواهان مستمری بالا و مناصب کلان بودند ولی هر دو را ازدست رفته می دیدند؛ از این رو برای وی مشکل تراشی می کردند.
    کلید واژگان: شورای شش نفره, عمر, عثمان, علی (ع), عبدالرحمن, سعد, طلحه, زبیر
    Ali Akbar Abbasi, Saleh Pargari
    One of Omar’s innovations during his rule was selecting six members from the clan of Quraish amongst the migrants and placed them in the council of guided caliphs, announcing them to be viable candidates to succeed the prophet Mohammad. The questionable point is that these members of the guided caliph council, with the exception of Imam Ali, at the time of Othman’s rule and afterwards Imam Ali’s rule, were never subservient to the caliph of the time and created many obstacles for the successors of the Prophet. In the present study, using an analytic method, we have strived to identify the root reasons for discontentment from the council of six towards Othman the thirdcaliph and Imam Ali. In truth, the second caliph’s innovation caused the public to take a special liking to the council (due to victories in war, conquered trophies, and spreading the nation by conquering the Sassanid and Byzantine empires in the time of Omar), and the members of the council, with the exception of Imam Ali, became arrogant and lost the respect the bore for the first and second caliph, at the time of the third and fourth caliph. The members of the council, unlike the time of the Sheiks, had no subordination towards the later caliphs and believed themselves to be equals to them. One of the major problems of the third and fourth caliphs, was the arrogance and greed of Abdul Rahman Bin Ouf, Sa’d Bin Abu Waqqas, Talha and Zubair, who were no longer content with just receiving hefty salaries, and demanded high ranking positions from Othman, and later welfare in addition to salaries and positions from Imam Ali, and having been refused by the Imam, created obstacles for his rule.
    Keywords: The Council of Six, Omar, Othman, Imam Ali, Abdul Rahman, Sad, Talha, Zubair
  • بهروز رومیانی، معصومه بخشی زاده، مصطفی سالاری
    گرایش های مذهبی، تاثیر شگرفی بر متون فرهنگی- ادبی ملت ها نهاده و می نهد. در محدوده ی زبان پارسی نیز می توان برخی از این تاثیرات را مشاهده کرد. تغییر گرایش مذهبی ایرانیان، از مذهب تسنن به تشیع، تغییرات عمده ای را در متون ادبی بر جای نهاد؛ از جمله سمبل عدل که تا پیش از عهد صفویه به خلیفه ی دوم، عمربن خطاب، اختصاص داشت، به علی بن ابیطالب(ع) منتقل شد.
    نهج البلاغه، اثر ارزشمند امام علی(ع)، تاثیر عمده ای بر این تغییر نگرش داشته است؛ چرا که نمود عدالت آن حضرت را بیش از هر جا می توان در این کتاب ملاحظه نمود. برقراری عدل و رعایت انصاف، در تمام ابعاد اندیشه ایشان قابل مشاهده است. حقیقتی که بر انتساب عدل به این امام بزرگوار، صحه می گذارد.
    کلید واژگان: امام علی(ع), عمر بن خطاب, عدل, نهج البلاغه و ادب پارسی
    Behroz Romiani, Masoumeh Bakhshizadeh, Mostafa Salari
    Religious tendency influenced and would so on literature and cultural texts a lot. On the scope of Persian language، we can see part of these changes. Change of Iranian religious tendency، of Tasannon to Shia’، make many difference on literature text. Like the symbol of justice that belongs to Omar-Ibn-e-khattab، until Safavie period، translate to Ali-Ibn-e-abitaleb (AS). Nahj-ol-balagha، Imam Ali''s (AS) valuable book، affects on this change of view a lot. Why، the representation of that justice is more than anywhere in this book. The establishment of justice and equity in all their dimentions of theught can be observed، the truth that authenticity of justice to this great Imam (AS) approved.
    Keywords: Imam Ali(AS), Omar, ebn, e, khattab, justice, Nahj, ol, balagha, Persian Literature
  • امیر محسن عرفان

    آمیخته شدن مهدویت با تارو پود زندگی شیعیان و راسخ شدن اعتقاد به مهدی آخرالزمان، معلول اهتمام گسترده امامان معصوم علیهم السلام به مهدویت می باشد. شناخت روایات صحیح مهدویت، ما را در آشنایی با این مفهوم اساسی و محوری یاری می کند.
    «مفضل بن عمر» از راویانی است که روایات فراوانی را به ویژه در حوزه مهدویت از امام صادق علیهم السلام نقل کرده است. افزون بر اهمیتی که بر بازشناسی راویان مترتب است، شناخت مفضل بن عمر از دوجهت ضروری است: از یک سو به سبب کثرت روایات او و از جانب دیگر طعن هایی که بر او وارد شده است. این ناسازی و فراز و فرودهای آنی، مسیر مطالعه و بررسی شخصیت وی را ناموزون ساخته است. رویکردها و داوری های ناهمگون از او در کتب رجالی، راقم این سطور را بر آن داشت تا در صدد زدودن غبار ابهام و بسا اتهام از وی باشد.

    کلید واژگان: راوی, شرح حال, مفضل بن عمر جعفی, وثاقت, احادیث مهدویت, کتب رجالی
    Amir Mhohsen Erfan

    Mingling of Mahdism with warp and woof of Shiites life and having decisive belief in the Mahdi of the last era (Armageddon) is the conclusion of the infallible Imams extensive efforts to establishing Mahdism. To know the authentic Mahdism traditions would help us to get acquainted with this fundamental notion and its basic axis and pivot.
    Mofazzal-ibn-omar is one of the narrators who have narrated numerous narrations from Imam Sadiq (A.S) in the field of Mahdism. In addition to recognizing the narrators, knowing Mofazal-ibn-Omar is necessary from two aspects: his abundant narrations from one side, and his being taunted from the other side. This incompatibility and instantaneous vicissitudes has made it difficult to study and analyze his character and personality. These heterogeneous approaches and judgments in the book of Rijal (Transmitters of Hadith) made me to clear the dust of ambiguity and even accusation from his presence.

    Keywords: Narrator, biography, Mofazal, Ibn, Omar, jofi, authenticity, Mahdism Narrations, The book of hadith transmitters (Rijal)
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال