به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « phonetic appropriateness » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «phonetic appropriateness» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن خرقانی *

    ساخت متنی منسجم و فصیح از واژگان، نیازمند انتخاب درست و دقیق هر واژه و جاگذاری صحیح آن در بافت سخن است. در قرآن کریم با گفتار خالق سخن روبه رو هستیم که گزینش و چینش واژگان در سخن او با بنده بسیار متفاوت است و توجه به تمامی ابعاد آوایی و معنایی در کلام او به خوبی رعایت شده است. این مقاله نقش تناسب آوایی را در گزینش و چینش واژگان قرآنی دنبال می کند و در صدد است به این پرسش پاسخ دهد که تناسب های آوایی واژگان، در متن قرآن چه اندازه است و آیا این تناسب می تواند یکی از ابعاد انتخاب کلمات باشد؟ با گذری در قرآن کریم روشن می شود که تناسب واژگان با یکدیگر در آن، چه در قالب آنچه در ادبیات مطرح است و چه در سطح فراتر از آن، در جریان است و قرآن حتی با کاربرد آوایی مشترک در دو واژه، آن دو را با یکدیگر و نیز با بافت آوایی متن همسان می سازد.

    کلید واژگان: واژگان قرآن, تناسب واژگان, واژه گزینی, تناسب آوایی}
    Hassan Kharghani *

    Creating a coherent and eloquent text requires the correct and accurate selection of each word and its correct placement in the context. Attention to all phonetic and semantic dimensions in his words is well observed. This article examines the role of phonetic appropriateness in the selection and arrangement of Qur’anic words and tries to answer these questions: How many phonetic proportions are in the Qur'an? And can this proportion be one of the dimensions of word choice? A review of the Holy Qur'an makes it clear that the appropriateness of words exists, both in literary formats and beyond and even with the use of the same phoneme in two words, the Qur'an identifies the two with each other and also with the phonetic texture of the text.

    Keywords: Qur’anic words, Vocabulary appropriateness, word selection, phonetic appropriateness}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال