به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « presupposition » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «presupposition» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی کامل رضانیا، سید محمود طباطبایی*، احد فرامرز قراملکی، محمدرضا سالاری فر

    در نظام تربیتی اسلام، سقوط و انحطاط یا کمال و تعالی انسان با رفتار ارتباطی بین شخصی او هم بستگی مستقیم دارد. تنظیم این نوع از رفتارها و شناسایی عوامل آن مورد اهتمام اندیشمندان بوده است. روان شناسان جنبه های زیستی، رویدادهای بیرونی، یادگیری و نگرش ها را از عوامل موثر بر رفتار ارتباطی بین شخصی انسان می دانند. آموزه های دینی نیز بر تبیین و تنظیم رفتار انسان تاکید می کنند. در پژوهش حاضر انگاره های ذهنی به عنوان عامل زیربنایی در تنظیم رفتار ارتباطی انسان بر پایه آموزه های دینی جست وجو شده و به روش توصیفی _ تحلیلی، نحوه شکل گیری خودبنده انگاری به عنوان عاملی زیربنایی در تنظیم رفتار ارتباطی انسان شده است. متون دینی با ترویج توحید در مالکیت و ربوبیت و توجه دادن به فقر ذاتی انسان، نیازمندی مطلق به خداوند را در او نهادینه می کنند. درک نیازمندی انسان به خداوند، خودبنده انگاری را در ذهن و اندیشه آدمی ایجاد می کند. وجود این انگاره نیز به تحقق نگرش عبودیت در مومن انجامیده و با کمک واسطه نگرش عبودیت، فرد می تواند بر مبادی رفتاری خود اعم از نفس، غرایز و صفات اخلاقی تاثیرگذار باشد.

    کلید واژگان: انگاره, خودبنده انگاری, فرایند شکل گیری انگاره, مبادی رفتار}
    Ali Kamel Rezania, Seyyed Mahmoud Tabatabai *, Ahad Faramarz Gharamaleki, MohammadReza Salarifar

    In the Islamic educational system, human degeneration or perfection has a direct correlation with interpersonal communication behavior. Thinkers have always been concerned about regulating these behaviors and identifying their factors. Psychologists consider biological aspects, external events, as well as learning and attitudes as effective factors on human interpersonal communication behavior. Religious teachings also emphasize the explanation and regulation of human behavior. In this research, mental images are searched as the underlying factor in regulating human communication behavior based on religious teachings. This article examines the formation of Self-servitude as an underlying factor in human communication behavior using a descriptive analytical method. By promoting monotheism in ownership and lordship and paying attention to the human's inherent poverty, religious texts institutionalize his absolute need for God. Self-servitude in human's thought comes from the understanding of man's need for God. This presupposition has led to the realization of the attitude of worship in the believer. With the help of the intermediary of attitude, a person's servitude can affect his behavioral principles, including ego, instincts and moral traits.

    Keywords: Presupposition, self-servitude, presupposition formation process, behavior principles}
  • مهدی حبیب اللهی*

    ازپیش انگاری ابزاری زبان شناختی است که در دانش کاربردشناسی یا معناشناسی کاربردی برای بیان و استنباط مفاهیم غیر مستقیم از یک متن یا گفتار به کار می آید. دانش کاربردشناسی در دهه های اخیر به منظور تفسیر و توضیح نشانه های زبانی و غیرزبانی و تبیین منظور نهایی تولید کننده نشانه کاربرد وسیعی داشته است. با توجه به اینکه در تفسیر قرآن کریم، مفسر با «متن» سروکار داشته و یکی از اهدافش تبیین مراد جدی خداوند است، این دانش و مولفه های آن بسیار موثر و کارساز است. در این مقاله سعی شده است پس از معرفی اجمالی دانش کاربردشناسی و توضیح مولفه ازپیش انگاری که در قالب لایه سوم بافتی به تبیین مراد جدی متکلم می پردازد، نقش این مولفه را در تفسیر آیات منتخب نشان دهد. براساس یافته های این پژوهش مشخص شد توجه به ازپیش انگاری در تفسیر قرآن موجب کشف مفاهیم غیرمستقیم و لایه های عمیق تر آیات قرآن می شود. هرچند مفسران قرآن به صورت سنتی به این مقوله توجه داشته اند، استفاده از تقسیم بندی ، گستردگی بحث و نظام مندی آن در دانش کاربردشناسی به کشف مفاهیم جدید منتهی می شود.

    کلید واژگان: کاربردشناسی, ازپیش انگاری, تفسیر قرآن, زبان شناسی}
    Mahdi Habibolahi *

    Presupposition is a linguistic tool used in pragmatics or applied semantics to express and deduce indirect concepts from a text or speech. Pragmatics has been widely used in recent decades to interpret and explain linguistic and non-linguistic signs and to explain the ultimate purpose of the sign producer. Since in the interpretation of the Holy Quran, the commentator deals with the "text" and one of his purposes is to explain the ultimate intention of God, this knowledge and its components can be very effective and efficient in Quranic exegesis. In this article, after briefly introducing the knowledge of pragmatics and explaining the presupposition that demonstrates the real intention of the speaker in the form of the third textural layer, the role of this component in interpreting the selected verses is shown. Based on the findings of this study, Presupposition in the interpretation of the Qur'an leads to the discovery of indirect meanings and deeper layers of Qur'anic verses. Although the commentators of the Qur'an have traditionally paid attention to this issue, the use of segmentation, breadth of discussion, and systematization in pragmatics can lead to the discovery of new concepts.

    Keywords: Pragmatics, Presupposition, Concept, Context, Implication}
  • Muhammad Reza Sotoudehnia *, Mahdi Habibolahi

    Muslim exegetes have long sought to discover the wise secrets, rhetorical points, and explicit or implicit messages embedded in the expressions and structures of the Quranic text. In addition to the common methods of using lexicological approaches, Arabic morphology and syntax, ancient Arabic poetry or narrating the exegetical sayings from the prophet''s Companions to literally interpret explicit meanings of Quranic words, they sometimes appealed to intellectual methods in order to extract implicit and implied meanings hidden in some Quranic verses. In modern times, most of these technics and methods have been classified and introduced in various branches of linguistics. One of the relatively new branches of linguistics which concerns inferring implied, and intended meanings out of the utterances is pragmatics. The present study aims at conducting a comparison between the newly developed elements of pragmatics and some of the medieval Quranic commentaries which applied those elements. In this regard, three much discussed elements of presupposition, entailment and conventional implicature have been selected and then a number of old Quranic exegetes in which these three elements have been indirectly used are introduced. The study indicates that Muslim commentators of the medieval era were aware of these technics and extensively used them in their works.

    Keywords: Quranic exegeses, Pragmatics, Presupposition, Entailment, Conventional implicature}
  • محمدرضا ستوده نیا *، مهدی حبیب اللهی

    از جمله موضوعات بحث شده در علوم قرآن و تفسیر، موضوع آیات متشابه لفظی یا به ظاهر تکراری قرآن است. این موضوع که چرا در قرآن برخی از آیات بدون هیچ گونه تفاوت و گاه با تغییری اندک دو یا چند بار تکرار شده، توجه ادیبان و مفسران مسلمان را به خود جلب کرده و سبب پدید آمدن آثاری ارزشمند در این موضوع گردیده است. عمده تلاش های انجام گرفته در این موضوع، محوریتی بلاغی و زیباشناختی دارند و براین اساس جنبه های معناشناسانه و بافتی آیات کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. ازآنجا که تبیین اختلاف دو جمله مشابه بیشتر به سطح مراد جدی گوینده یا نویسنده مربوط می شود، بررسی آیات مشابه نیز باید از این دریچه انجام گیرد. در علوم زبان شناختی، دانشی که به بررسی منظور نویسنده و گوینده با توجه به شرایط بافتی تولید کلام می پردازد علم کاربردشناسی است. در این مقاله سعی شده است با استفاده از برخی مولفه های بافت درون زبانی مطرح شده در کاربردشناسی یعنی مفهوم ارجاعات و ازپیش انگاری و چند نمونه از آیات مشابه لفظی را بررسی کرده و کاربرد این مولفه ها در تبیین مراد جدی نشان داده شود.

    کلید واژگان: آیات متشابه لفظی, بافت درون زبانی, ارجاعات, ازپیش انگاری, استلزام معنایی, کاربردشناسی}

    The topic of the verbally allegorical or seemingly repetitive verses of the Quran is one of issues discussed in the Qur’anic and interpretationsciences. The question why some verses of the Quran are repeated twice or several times without any change or, sometimes, with a little change has attracted Muslim scholars and interpreters and has resulted in the emergence of valuable works on this subject. Most of the efforts made on this issue have rhetoric and aesthetic nature and, hence,the semantic and contextual aspects have received less attention. As theexplanation of the difference between two similar statements mainly depends on the intent of the speaker or writer, evaluation of the similar verses should also be carried outconsidering this point. In the field of linguistic sciences, the science which deals with the intent of the writer or speaker taking into account the contextual conditions of the discourse is pragmatics. In this paper, using some factors of intralingual context discussed in pragmatics, i.e.the meaning of references and presupposition, someexamples of verbally allegorical verses are examined and the roleof these factors in explaining the original intentis revealed.

    Keywords: verbally allegorical verses, intralingual context, references, presupposition, entailment, pragmatics}
  • محمدرضا حاجی اسماعیلی، پیمان کمالوند، سجاد رحیمی
    در مواجهه با قرآن کریم و تدبر در آن پیش فرض ها و پیش فهم ها نقش آفرین است. اعتقاد به عدم وصول به فهم نهایی از مهمترین مدعیاتی است که مبتنی بر دخالت پیش فرض ها، پیش فهم ها، علایق و انتظارات مفسر و همچنین علوم و معارف عصری بر فهم و تفسیر متن است.
    دکتر مجتهد شبستری با اعتقاد به همین موضوع معتقد است قرائت ها به صورت امری واقعی و حقیقی متعدد و متفاوتند و در تفسیر متون نمی توان به فهم نهایی نائل شد، اما آیت الله جوادی آملی با رد این مدعا معتقد است مفسر می تواند از پیش فهم ها و پیش فرض های خود گذر کرده و به فهم نهایی دست یابد. وی بر آن است که علوم و معارف عصری بر تفسیر تاثیرگذار نیست، اگرچه مفسران گاهی به اقتضای نیازهای زمانه به تفسیر می پردازند.
    این پژوهش به بررسی و نقد آراء دکتر مجتهد شبستری با تاکید بر آراء آیت الله جوادی آملی در خصوص تاثیر یا عدم تاثیر پیش فرض ها و پیش فهم ها بر فهم و تفسیر متون مقدس پرداخته است.
    کلید واژگان: قرائت پذیری, هرمنوتیک, تفسیر, پیش فرض, جوادی آملی, مجتهد شبستری}
    Mohammad RezaÝ Haji EsmaeilyÝ, Peyman Kamal VandÝ, Sajad RahimiÝ
    Presuppositions and precomprehensions have a role in encountering the Holy ‎Quran and its ‎contemplation. The belief in the lack of access to a final comprehension is ‎among the most ‎important claims based on the interference of the interpreter''s ‎presuppositions، ‎precompre hensions، interests and expectations and also the ‎contemporary sciences and ‎knowledge in the text comprehension and interpretation. Believing in the same subject Mojtahed ‎Shabestari says the readings are different as a ‎true and real matter and the final comprehension ‎can not be achieved in the texts ‎interpretation. However، Javadi Aamoli rejects this claim and ‎believes that the ‎interpreter can pass from his own precomprehensions and presuppositions and ‎reach a ‎final comprehension. He thinks that the contemporary sciences and knoledges are not ‎‎effective on the interpretation، although interpreters sometimes interpret based on the ‎‎contemporary needs. This study has analyzed and criticized the mojtahed Shabestari ‎and Javadi ‎Aamoli''s opinions on the precomprehensions and presuppositions effect or ‎their lack of effect on ‎the comprehension and interpretations of the holy texts‎.
    Keywords: Readability, Hermeneutics, Interpretations, Presupposition, Javadi ýAamoli, ýMojtahed Shabestari.ý}
  • حجت الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی، علی اکبر فراهی بخشایش
    مستشرقان در اکثر مباحث علمی با اتخاذ مبانی و پیش فرض هایی غالبا نادرست، در صدد اثبات تشکیکات خود در مباحث قرآنی بوده اند. یکی از مباحث مهم در بحث علم و دین و رابطه آن با یکدیگر، تقریر مبانی و پیش فرض های بحث علم و دین می باشد، که دانشمندان اسلامی و مسیحی در این وادی قدم نهاده اند.
    این نوشتار، به بررسی و نقد برخی از پیش فرض-های مستشرقان پیرامون تعارض قرآن و علم می-پردازد؛ پیش فرض هایی مانند: بشری بودن قرآن، اختصاص کرسی داوری در علوم بشری به دانش تجربی نه دین، تاثیر پذیری قرآن از افکار علمی عصر نزول وحی و مخالفت با تفسیر علمی و برداشت های علمی از قرآن.
    با بررسی این پیش فرض ها مشخص می شود که تلاش مستشرقان در اثبات تعارض قرآن و علم بی فایده بوده، بلکه مبانی و پیش فرض های ایشان با نقدهای جدی روبه روست.
    کلید واژگان: قرآن, علم, تعارض, پیش فرض, مستشرقان}
    Dr. Muhammad Ali Rezaei Esfahani, Ali Akbar Bakhshayesh
    In general, the orientalists have inaccurate foundations and preconcepts in most of the academic debates and try to prove [impose] their skeptical attitude in the Quranic discussions. One of the important topics in the debate of religion and science is description of the relation, foundations and pre-concepts of religion and science, where many Muslim and Christian intellectuals have talked about the issue. The present paper studies some of the orientalist's following suppositions on contradiction between science and religion: the human nature of the Quran and designating a monopoly right and authority for empirical sciences in humanities rather than religion. As such, hepoints at the doubts of contradiction between the Quran and the scientific interpretation and that the Quran is affected by the dominant culture of the era of revelation. With studying all these presuppositions it will be proved that their efforts in substantiating contradiction between the Quran and science is in vain. Their [theoretical] foundations and presuppositions are subject to a number of serious challenges and criticisms.
    Keywords: the Quran, Science, Contradiction, Presupposition, Orientalists}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال