جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "quran distortion" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «quran distortion» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
احمد بن علی طبرسی (م 588ق)، در کتاب الاحتجاج، روایتی طولانی درباره سوالات یک زندیق از امیرالمومنین (ع) در زمینه تناقضات ادعایی قرآن نقل کرده است. در میان پاسخ های منسوب به امیرالمومنین (ع) تحریف گسترده قرآن، شامل افتادگی بیش از یک سوم قرآن از میان آیه سوم سوره نساء و تحریف به زیاده مطرح شده است. پیش از طبرسی، محمد بن علی بن الحسین بن بابویه (م381ق) و محمد بن مسعود عیاشی، تحریری کوتاه تر از همین خبر را نقل کرده اند که در آن به تحریف قرآن اشاره نشده است. میرزا حسین نوری (م 1320ق) علت این تفاوت را تقطیع ابن بابویه دانسته است. در این مقاله با بررسی ساختار و متن سه تحریر طبرسی، ابن بابویه و عیاشی، این دیدگاه رد شده است. ساختار ناهمگون، اضطراب های متنی، واژگان و ادبیات متاخر، اشکالات کلامی و تاریخی و شواهد دیگر نشان می دهد که اضافات تحریر طبرسی، حاصل جعل متاخر است. علاوه بر این، بررسی متن و اسناد تحریر کهن تر روایت، بیان گر پردازش آن در فضای عامی است.
کلید واژگان: ابن بابویه, الاحتجاج, احمد بن علی طبرسی, تحریف قرآن, احادیث طوالPazuhesname- ye Alavi, Volume:13 Issue: 2, 2022, PP 197 -226Ahmad Ibn Ali Tabresi (D.588AH), in his book Al-Ihtijaj, has narrated a long hadith about the questions of a Zandiq(heretic) from the Amir al-Mu'mininAli (pbuh)regarding the alleged contradictions of the Qur'an. Among the answers attributed to the Amir al-Mu'minin(pbuh), Has been claimed the big distortion of the Qur'an, including the omission of more than one third of the Qur'an from the third verse of Surah An-Nisa'and the forging in Qur'an. Before Tabresi, Muhammad ibn Ali ibn Babawayh (D.381AH) and Muhammad ibn Mas'udAyyashi narrated a shorter versionof thishadith which did not mention the distortion of the Qur'an. Mirza Hussein Nouri (D.1320AH) has considered the reason for this difference as the selectionof Ibn Babawayh. In this article, by examining the structure and text of the three versionof Tabresi, Ibn Babawayhand Ayyashi, this view has been rejected. The heterogeneous structure, textual anxieties, late words and literature, theological and historical errors, and other evidences show that the additions inTabresi'sversionare the result of late forgery. Furthermore, an examination of the text and isnads of the older versionof thishadithreveals its processing in the sunni sphere.
Keywords: Ibn Babawayh, Al-Iḥtijāj, Ahmad Ibn Ali Tabresi, Quran Distortion, Long Hadiths -
نشریه قرآن پژوهی خاورشناسان (قرآن و مستشرقان)، سال شانزدهم شماره 2 (پیاپی 31، پاییز و زمستان 1400)، صص 243 -274
ریچارد بل ازجمله خاورشناسان باورمند به وقوع جابه جایی در ساختار متنی قرآن کریم است که با ارایه شواهدی از آیات در تلاش است، نبود انسجام در نظم و بلاغت شماری از آیات قرآن را نشان دهد. ازجمله شواهد وی دخالت بشری در تغییر مکان آیات و تبدیل ساختار اولیه بلاغی آیات است؛ در نگاه بل در این دسته از آیات قرآن با پدیده فقدان انسجام در ساختار بلاغی، آشفتگی در موضوع آیات، فقدان نظم آهنگ در بخش پایانی آیات هستیم که شواهدی بر اثبات وقوع انگاره تحریف به گونه جابه جایی در متن آیات است. این پژوهش تلاش دارد با رویکرد انتقادی شواهد درون متنی و برون متنی بل را راستی آزمایی نماید. برآیند پژوهش نشان می دهد که دیدگاه بل استوار نبوده و انگاره وی از کاستی های جدی در پیش فرض و ضعف های زیاد در تحلیل ادبی متن آیات قرآن برخوردار است. بررسی هریک از شواهد درون متنی و برون متنی بل در تفاسیر فریقین چون تفسیر المیزان، تفسیر صافی، التحریر و التنویر، مفاتیح الغیب، جامع البیان و... بیانگر این مطلب است که چینش آیات قرآن به دستور خدا صورت گرفته و شواهد وی، به دلیل درک نادرست وی از مباحث شان نزول، سیاق و تناسب آیات پذیرفتنی نیست.
کلید واژگان: ریچارد بل, تحریف قرآن, سیاق, شواهد درون متنی, شواهد برون متنیThe Qur’an from Orientalists Point of View Qur’an and Orientalists, Volume:16 Issue: 2, 2022, PP 243 -274Richard Bell is one of the orientalists who believe in a shift in the textual structure of the Holy Quran, which tries to show the lack of coherence in the order and rhetoric of a number of verses of the Quran by providing evidences from the verses. Among his evidences is human intervention in changing the location of verses and transforming the original rhetorical structure of verses; In Bell’s view, in this group of verses of the Quran, with the phenomenon of lack of coherence in the rhetorical structure, confusion in the subject of verses, lack of order in the final part of the verses, which is evidence of the occurrence of distortion in the text of verses This study tries to verify Bell’s in-text and out-of-text evidences with a critical approach. The conclusions of the research indicate that Bell’s view is not sound and his idea has serious shortcomings in the premise and many weaknesses in the literary analysis of the text of Quranic verses. Examining each of the in-text and out-of-text evidences of Bell in the commentaries of the two major sects of Islam such as Tafsir Al-Mizan, Tafsir Safi, Al-Tahrir wa Al-Tanwir, Mafatih Al-Ghayb, Jame’ Al-Bayan, etc. shows his misunderstanding of the issues of the dignity of revelation, context and appropriateness of verses which are not acceptable
Keywords: Richard Bell, Quran distortion, context, In-Text Evidences, Out-Text Evidences -
نشریه پاسخ، پیاپی 20 (زمستان 1399)، صص 115 -138
تحریفناپذیری قرآن ازجمله باورهایی است که شیعه و سنی بدان پافشاری میکنند؛ برخی با استناد به روایات ضعیف، کتابهای غیرمعتبر و روایات تفسیر نزولی، شیعه را متهم به تحریفپذیری قرآن میکنند!؟
نوشتار پیشرو به این سوال اصلی پاسخ میگوید که آیا علیبنابراهیم قمی با توجه به وجود احادیث تحریفنما، معتقد به تحریف قرآن بوده است؟ در این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای و نرمافزارهای علوم اسلامی تنظیم شده است، این نتیجه بهدست آمده که این تفسیر متعلق به علیبنابراهیم نیست؛ بلکه ابوالفضل عباسبنمحمد، روایاتی را از تفسیر علیبنابراهیم گردآوری کرده است؛ پس نمیتوان با استناد به این کتاب، علیبنابراهیم را از قایلان به تحریفپذیری قرآن دانست. علاوهبراین، احادیث ادعا شده، به معنای تفسیر و توضیح آیات است نه اینکه الفاظ نازل شده تحریف شده باشد!کلید واژگان: پندار تحریف, تحریف قرآن, تفسیر نزولی, علی بن ابراهیم, ابی الجارودThe non-distortion of the Holy Qur'an is one of the beliefs that both Shiites and Sunnis insist on. Somebody accuse the Shiites of believing in the distortion of the Holy Qur'an by citing weak hadiths, unreliable books and descending interpretive narrations! This leading article answers the main question whether Ali Ibn Qomi believed in distorting the Holy Qur'an due to the existence of distorted hadiths?! In this study, which has been compiled by descriptive-analytical method and based on library sources, it has been concluded that this book did not belong to Ali Ibn Ibrahim Qomi, basically. In fact, Abolfazl Abbas Ibn Mohammad has collected lectures from his Qur'anic commentaries. Therefore, based on this book, Ali ibn Ibrahim cannot be considered as one of those who believe in the distortion of the Holy Qur'an. In addition, the alleged hadiths mean the interpretation and explanation of the verses, not the distorted text of the Holy Qur'an!
Keywords: Quran distortion, descending commentary, Ali Ibn Ibrahim, Abi Al-Jaroud -
نشریه قرآن پژوهی خاورشناسان (قرآن و مستشرقان)، سال پانزدهم شماره 1 (پیاپی 28، بهار و تابستان 1399)، صص 127 -142بحث وقوع یا عدم وقوع تحریف در قرآن کریم، یکی از مباحث چالشی و مورد اختلاف مسلمانان بوده است و مستشرقان نیز طبعا به بحث دراین باره پرداخته اند. «برونر» مستشرق فرانسوی، مقاله خود را با عنوان «اختلاف اهل سنت و شیعه در موضوع تحریف قرآن در قرن بیستم» به این موضوع اختصاص داده است. واکاوی اندیشه های وی و چگونگی گزارش دهی او نسبت به آراء علمای اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشتار حاضر ضمن ترجمه مقاله برونر، به تبیین زوایای فکری نویسنده می پردازد و به این سوال پاسخ می دهد که برونر در گزارش خود تا چه حد رعایت انصاف کرده و مطابق با واقع عمل کرده است؟ برونر سیر تاریخی اعتقاد به تحریف را در بین شیعه و اهل سنت بررسی کرده و تصریح می کند که این باور به دلیل پایه های ضعیف اش در بین مسلمانان عمومیت نیافته است و مبنای تحریف ناپذیری قرآن را از منظر مسلمانان، نصوص قرآنی از جمله آیه 9 سوره حجر می داند.
گرچه برونر سعی در امانت داری و گزارش منصفانه نسبت به آرای علمای اسلامی در موضوع وقوع یا عدم وقوع قرآن داشته است؛ اما در مواردی هرچند اندک، دچار برداشت های ناصواب شده است. روش این مقاله، توصیفی تحلیلی است.کلید واژگان: راینر برونر, تحریف قرآن, اختلاف اهل سنت و شیعه, محدث نوری, آیه 9 سوره حجرThe Qur’an from Orientalists Point of View Qur’an and Orientalists, Volume:15 Issue: 1, 2020, PP 127 -142The issue of the occurrence or non-occurrence of distortion in the Holy Qur'an has been one of the most challenging and controversial issues among Muslims and Orientalists have naturally discussed it as well. The French Orientalist Brunner has devoted his article to this issue, entitled "The difference between Sunnis and Shiites on the subject of the distortion of the Qur'an in the twentieth century".
The analysis of his thoughts and how he reports on the views of Islamic scholars has particular importance. The present paper, while translating Bruner's article, explains the author's intellectual dimension and answers the question to what extent has Brunner observed fairness in his report and how acted in accordance with reality?
Brunner examines the historical course of the belief in distortion among Shiites and Sunnis and states that this belief has not become popular among Muslims due to its weak foundations, and that verses from the Holy Qur'an, including verse 9 of Surah Al-Hijr, are the basis of this idea that the Holy Quran is not distorted.
Although Brunner has tried to be honest with the opinions of Islamic scholars on the issue of the occurrence or non-occurrence of the distortion of the Holy Quran and to present a fair report; but in some cases, but in a few cases, he also had misconceptions. The method of this article is descriptive-analytical.Keywords: RAINER BRUNNER, Quran distortion, Sunni, Shiite differences, MUHADDITH NOURI, verse 9 of Surah Al-Hijr -
ریشه تحریف گرایی، غفلت از حاکمیت مطلق قرآن بر تمام روایات و اندیشه هاست. تحریف گرایان، روایات را حاکم بر قرآن می شناسند، در حالی که روایات بنا به خود قرآن و نص صریح معصومین علیه السلام در اخبار عرض، محکوم قرآن اند. در یک نگاه کلی، تحریف قرآن را می توان به دو نوع معنوی و لفظی تقسیم کرد. مقصود از تحریف معنوی، برداشت انحرافی و توجیه سخن بر خلاف مقصود گوینده است. این نوع تحریف به طور قطع درباره قرآن رخ داده است. مقصود از تحریف لفظی، تبدیل یا کاهش و افزایش سخن گوینده است؛ آنچه بیشتر مورد نزاع و اهتمام قرآن پژوهان است بررسی تحریف قرآن به معنی کاهش و نقصان در کلمات، آیات و حتی سوره هاست؛ چون تحریف به معنی افزایش آیه یا سوره ای در قرآن و تبدیل آیات به آیاتی دیگر، قائلی ندارد و موضوعا منتفی است. مساله پژوهش پیش رو اثبات مصونیت قرآن از تحریف و جعلی بودن روایات تحریف است که با روش توصیفی_تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای، با نقد سندی و متنی روایات تحریف، به اثبات جعلی بودن اینگونه روایات پرداختیم و این نتیجه حاصل شد که عموم روایات ادعایی تحریف، یا فاقد اتصال سند است یا از راویانی نقل شده است که به کذب و جعل و غلو اشتهار دارند و شماری نیز از منابع فاقد اعتبار می باشند که از کتب مجهول الحالی نقل شده اند که روایات مسند را با روایات مرسل بهم آمیخته اند.کلید واژگان: تحریف قرآن, روایات جعلی, اعجاز قرآن, غلو, تحریف لفظی, تحریف معنویThe root of tendency to distortion is negligence of Quran absolute governance on all traditions and thoughts. Distortion followers know traditions as governing on the Quran, meanwhile these traditions are governing on the Quran based on the Quran itself and a direct text of Ahlul-Bayt (AS) in accidental quality news. As a whole, Quran distortion can be divided into two types; spiritual and verbal. Spiritual distortion means distorted understanding and speech justification against the speaker's intention. There has absolutely been this kind of distortion about the Holy Quran. On the other hand, verbal distortion means conversion, decrease, and increase of speaker's speech. A study of Quran distortion as decrease and loss of words, verses and even surahs is in the level of interest and controversial for Quran researchers because distortion as increase a verse or a surah in the Quran and converting a verse into another verse is no longer under consideration. The proof of Quran immunity of distortion because of being forgery the distortion traditions has been discussed in this paper by a descriptive-analytic and library method by virtue of documental and textual criticism of distortion traditions. The findings indicated that most of distortion traditions are without document or are related to falsehood, forgery, and exaggeration traditions, and also, some of them are with no validity narrated from unknown books in which "Mosnad traditions" are combined with "Morsal traditions".Keywords: Quran distortion, forgery traditions, Quran miracle, exaggeration, verbal distortion, spiritual distortion
-
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 29 (بهار 1396)، صص 139 -155بحث پیرامون تحریف یا عدم تحریف قرآن از دیرباز توجه محدثین، اخباریون و مفسران شیعه و سنی را جلب کرده است. هر گروه با استناد به دسته ای از روایات در پی اثبات نظریه خود هستند البته قائلین به تحریف نیز سخنی از تحریف به زیاده نیاوردند و تنها از وقوع برخی نقیصه ها سخن گفته اند. در این مقاله بر آن ایم که ابتدا پیشینه ای از تحریف را ذکر کنیم و بعد به تاریخ احتمال تحریف قرآن که به سه بخش دوران خلیفه اول و دوم، دوران عثمان، و دوران بعد از خلفاء تقسیم بندی شده است می پردازیم. با بررسی هایی که در این مقاله صورت گرفت به این نتیجه می رسیم که قرآنی که اکنون در دست ماست همان قرآنی است که در زمان پیامبر(ص) بوده است، و هیچ گونه تحریفی در آن صورت نگرفته است.کلید واژگان: تحریف قرآن, تاریخ احتمال تحریف, تحریف بالنقیصهThe negotiation on Quran distortion or non distortion was important to Shia and Sunnites scholars since long time ago. Each group attempts to prove his claim by citing some traditions. The present research initially offers a background of distortion and then talks about the probable dates of Quran distortion which divide into three eras: the period of first and second caliph, Osmania era and the era after the caliphs. It is resulted out that the Quran which is available to all of us is the one which was in Mohammad's era without any change and distortion.Keywords: Quran distortion, Probable date of Quran distortion
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.