به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « seyyed mohammadhossein tabatabaei » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «seyyed mohammadhossein tabatabaei» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امان الله ناصری کریموند*، عباس مصلایی پور

    تفسیر المیزان، به منزله میزان و سنجش بسیاری از تفاسیر دیگر است. از جمله آن تفاسیر، تفسیر مفاتیح الغیب فخر رازی است که علامه طباطبایی به طور گسترده به بررسی و نقد آن پرداخته است. در این بررسی علامه طباطبایی سه نوع دیدگاه نسبت به آراء تفسیری فخر رازی دارد: در مواردی از جمله: مطابقت با سیاق آیات قرآن، مطابقت با روایات، مطابقت نظر فخر رازی با نظر علامه، استناد به برخی از بیانات تفسیر مفاتیح الغیب، رای فخر رازی را تایید کرده است، در موارد متعددی از جمله: عدم تعیین معنای صحیح واژگان قرآن، عدم توجه دقیق به قواعد ادبیات عرب، ناسازگاری با سیاق آیات، عدم توجه به ارتباط بین آیات و... نظر وی را نقد و رد کرده است و در مواردی نیز تنها به ذکر نظر رازی پرداخته است، بدون این که به تایید یا رد آن مبادرت ورزد.

    کلید واژگان: سید محمدحسین طباطبایی, المیزان, مفاتیح الغیب, تفسیر کبیر, نقد آراء فخر رازی}
    Amanollah Naseri Karimvand*, Abbas Mosalaeipour

    Tafsir Al-Mizan is deemed to be the criterion and measurement of many other commentaries including Mafatih Al-Gheyb Commentary written by Fakhr Razi which is significantly analyzed and criticized by Allameh Tabatabei. In this analysis, Allameh has three viewpoints about Fakhr Razi’s Commentary beliefs. Allameh has confirmed Fakhr Razi’s viewpoint in cases such as compliance with the verses of the Quran, compliance with narrations, compliance of Fakhr Razi’s comments with those of Allameh’s and he has also cited some statements of Tafsir Mafatih Al-Gheyb. On the other hand, Allameh has criticized and rejected Fakhr Razi’s ideas about lack of determining the correct meaning of the Quran’s words, lack of accurate attention to the rules of Arabic literature, incompatibility with the context of the verses, inattention to the relation between the verses, etc. and in some cases, he has mentioned Razi’s opinion without either confirming or rejecting the same.

    Keywords: Seyyed Mohammadhossein Tabatabaei, Al, Mizan, Mafatih Al Qeyb, Tafsir Kabir, Criticizing Fakhr Razi's Viewpoints}
  • مرضیه محصص*، فتحیه فتاحی زاده
    بازپژوهی آراء اجتماعی اندیشمندان مسلمان در حوزه مسائل بین الملل، موضوعی درخور توجه است. علامه طباطبایی، مفسری آشنا با گستره اندیشه های معاصر، به فراخور آیات قرآنی، بدین امر اهتمام داشته است. مقاله حاضر با روشی تحلیلی، خطوط کلی جهان بینی قرآنی علامه طباطبایی در عرصه بین الملل و اصول حاکم بر تعامل های دولت اسلامی با دیگر کشورها را بررسی کرده است. به اجمال می توان اذعان داشت که وی معتقد است غالب احکام اسلامی دارای روح اجتماعی هستند؛ همچنین قرآن کریم، ظرفیت استخراج تمامی آموزه های بنیادین علوم انسانی را دارا است. نگرش علامه طباطبایی نسبت به برخورداری جامعه از واقعیتی عینی و فرافردی و اصالت بخشی به مصلحت های جامعه، مبانی دیگری است که سبب شکل گیری اصول دولت اسلامی در عرصه تعاملات بین المللی از این منظر شده است. همزیستی مسالمت آمیز، عدالت طلبی، صلح گرایی، اصل دعوت، پایبندی به پیمان های بین المللی، از مهم ترین اصول حاکم بر تعامل های بین المللی دولت اسلامی در نگاه ایشان است.
    کلید واژگان: آیات اجتماعی, سید محمدحسین طباطبایی, دولت اسلامی, روابط بین الملل}
    Marziyeh Mohases*, Fathieh Fatahizadeh
    Reinvestigation of the social ideas of the Muslim scholars in the field of international affairs is an important topic. Allameh Tabatabaei, a commentator familiar with the range of contemporary thoughts, has dealt with this issue based on the Quranic verses. Applying an analytical method, the present study has investigated the outlines of Allameh’s Quranic worldview at international level and the principles governing the Islamic government interactions with other countries. In brief, one can say that the majority of the Islamic rules have social spirit. Also, the Holy Quran has the capacity to extract all fundamental teachings of humanities. Allameh’s attitude toward benefit of the society from an objective and transpersonal reality, and granting originality to the society’s interests is another principle that has become the cause of formation of the principles of the Islamic government in the field of international interactions from this viewpoint. For him, peaceful coexistence, justice finding, pacifism, the principle of invitation, and adherence to the international treaties are among the most important principles governing the international interactions of the Islamic Government.
    Keywords: Social Verses, Seyyed Mohammadhossein Tabatabaei, Islamic Government, International Relations}
  • علی نصیری*، سید مصطفی مناقب، سید کریم خوب بین خوش نظر
    آیه تبیان یکی از آیات مورد بحث میان مفسران است. درباره تبیین کنندگان آیات قرآن اختلاف نظر است. علامه طباطبایی ضمن پذیرش قرائت رایج آیه تبیان، با استناد به دلایلی نظیر: «دعوت خدا به تدبر در قرآن»، «امکان ارجاع آیات متشابه به آیات محکم»، «ذو بطون بودن آیات قرآن» و«ذو مراتب بودن هدایت و فهم قرآن»، دلالت آیه را برای همه افراد مستعد و بهره مند از لوازم تدبر و نسبت به همه چیز به دلالت لفظی دانسته و بر این باور است که لازمه فرض صحت روایات بیانگر وجود علم گذشته، آینده و حوادث پیش رو تا روز قیامت در قرآن، این است که در واژه تبیان تصرف نموده و دلالت آن را اعم از دلالت لفظی و فرا لفظی دانست. یادکرد دو نکته مزبور از گفتار علامه، آشکارا بیانگر این حقیقت است که وی در تفسیر آیه تبیان میانه روی نموده و از قرائت های اکثری و اقلی آن اجتناب ورزیده است. مقاله حاضر، ضمن بررسی دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر آیه تبیان، به نقد و تحلیل یکی از قرائت های اکثری از آن که در میان برخی از مفسران طرفدارانی دارد، پرداخته است.
    کلید واژگان: آیه 89 نحل, آیه تبیان, دلالت فرالفظی, جامعیت قرآن, محمدحسین طباطبایی}
    Ali Nasiri*, Seyyed Mostafa Monagheb, Seyyed Karim Khoobbin Khoshnazar
    The verse of Tebian is one of the verses discussed by commentators. There are controversies among the determinants of the Quran verses. Along with accepting the common reciting of the verse of Tebian, referring to some reasons such as “God’s invitation to have reflection in the Quran”, “the possibility of referencing the ambiguous verses to the explicit ones”, “the Quran’s Verses with inner meanings” and “inner stages of guidance and understanding of the Quran”, for Allameh Tabatabaei the implication of the verse is for all people who are talented and profited by contemplation tools and in relation to all things it is for lexical implication. Accordingly, he believes that the necessity of assuming accuracy of the narrations which is indicative of existence of the knowledge about past, future and the forthcoming events to the resurrection day in the Quran is that we need to reflect on the word Tebian and consider its implication as both lexical and meta-lexical. The above mentioned two points from Allameh’s beliefs clearly show this reality that he has taken the middle ground in providing commentary of the verse of Tebian and has avoided minimal and maximal inferences of this verse. Along with analyzing Allameh’s viewpoint on commentary of this verse, the paper has dealt with criticizing and analyzing one of the maximal inferences of this verse which has some advocates among some commentators.
    Keywords: Verse 89 of An, Nahl, Verse of Tebian, Meta, lexical Implication, the Quran's Comprehensiveness, Seyyed Mohammadhossein Tabatabaei}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال