به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « sheikh tousi » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «sheikh tousi» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید حسین موسوی دره بیدی*، امیر احمدنژاد

    یکی از ویژگی های های تفسیر «التبیان فی تفسیر القرآن» اثر شیخ طوسی، نقل روایات و اقوال تفسیری فریقین است. مولف در عمل به این ویژگی به یک روش عمل نکرده و در نقل روایات اهل بیت (ع) با تغییر یا حذف برخی واژگان روایت، بیشتر به موضوع اصلی آنها اشاره می کند. در نتیجه، روایات دچار آسیب هایی نظیر نقل به معنا، تقطیع و اختصار شده است. از سویی، نقش مرجع بودن این تفسیر در انتقال بسیاری از روایات به تفسیر «مجمع البیان» طبرسی و از آن به تفاسیر بعدی شیعه، بویژه تفاسیر روایی بر اهمیت این مساله افزوده است. نوشتارحاضر، ضمن اشاره به دسته بندی نقل به معنا از نگاه پژوهشگران، به بررسی ابعاد و گونه های آن در تفسیر «التبیان» پرداخته و نشان داده است که برخی روایات در «التبیان» دچار نقل به معنا شده است. گونه های متنوعی از نوع جایگزینی، حذف و اضافه و جابجایی در سطح واژگان و جملات و گاه، ترکیب آنها با دیگر عوارض حدیثی مشاهده می شود و فهم معنای روایت را بدون توجه به اصل روایات در مصادر دشوار ساخته است. نقل به معنا در برخی موارد، بویژه در روایاتی که مصادر آنها موجود نیست، موجب سلب اعتماد به آنها شده است.

    کلید واژگان: روایت, شیخ طوسی, تفسیر, نقل به معنا, «التبیان» فی تفسیر القرآن}
    Sayed Hosein Mosavi *, Amir Ahmadnejad

    One of the characteristics of the interpretation Al-Tibyan Fi Tafsir al-Qur’an, authored by Sheikh Tousi, is the inclusion of interpretive statements and quotations from both Shia and Sunni scholars. This inclusion has not been done in just one way; for the statements quoted from Imams (peace be upon them), the author has just conveyed the gist or the main idea of every statement by omitting certain words from it. What is quoted in his book, therefore, suffers from being manipulated and unduly shortened or curtailed. What makes the problem even worse is that Sheikh Tousi’s interpretation has served as a reference or a source from which Tabarsi’s Majma’ ul-Bayan Interpretation and the subsequent interpretive works, especially those based on Hadiths, have derived a lot. The present study firstly refers to the clarification of conceptual quotations generally put forth in the literature and then introduces the types of such quotations actually used in the Al-Tibyan Interpretation. It is shown that the original forms of some Hadiths have not been reported in the book; rather, it is just the core concepts that are quoted by the author. Those Hadiths are beset with a variety of distortions including lexical substitution, addition, substitution and displacement of words and structures as well as alteration in the sequence or combination of words and sentences. This has made it hard to understand the true meanings of Hadiths in the absence of their original forms. As a matter of fact, quoting a concept with no care for its linguistic and contextual features leads to distrust in both the quoted subject and the quoting author.

    Keywords: Hadith, Sheikh Tousi, Interpretation, Quotation of main ideas, Al-Tibyan Fi Tafsir al-Qur’an}
  • محمد غفوری نژاد، محمد معرفت
    بازشناسی مصادر نخستین حدیثی، دارای فوائد حدیثی؛ کتابشناختی و تاریخی متعددی است. مطالعه احادیث کتاب الغیبه شیخ طوسی و مقایسه آن با داده های فهرستی و حدیثی موجود، نشان می دهد که وی از کتاب هایی همچون کتاب سلیم بن قیس، مسائل علی بن جعفر، الکافی کلینی، الغیبه نعمانی، کمال الدین صدوق استفاده کرده است. از مصادر مفقود کتاب الغیبه طوسی می توان به کتاب های فضل بن شاذان (کتاب الرجعه یا کتاب القائم)، الإمامه یعقوب بن نعیم، بصائر الدرجات و الضیاء فی الرد علی المحمدیه و الجعفریه سعد بن عبدالله اشعری، کتاب الاوصیاء شلمغانی، کتاب فی نصره الواقفه علی بن احمد علوی موسوی و اخبار الوکلاء الاربعه ابن نوح سیرافی اشاره کرد. در این تحقیق، از میان 493 روایت کتاب الغیبه شیخ طوسی، مصدر 313 روایت شناسایی شد که از میان آن ها، 82 روایت از پنج مصدر موجود و 231 روایت از مصادر مفقود اخذ شده اند.
    کلید واژگان: شیخ طوسی, الغیبه شیخ طوسی, احادیث مهدویت, منابع حدیثی نخستین}
    Muhammad Ghafourinezhad, Muhammad Marefat
    Recognition of the first sources of hadiths has several traditional, biblical and historical benefits. Studying the hadiths of “Al-Qaybah” of Sheik Tousi and comparing it with the existing list-like and traditional data showa that he has made use of the books like Salim Ibn Qeys, the Questions by Ali Ibn Jafar, Al-Kafi by Koleyni, Al_Qaybah of No’mani, and Kamal Al-Ddeen by Sadouq. From the missing sources of the Al-Qaybah by Tousi, we can point to the books of Fazl Ibn Shadhan (Al_Rraj’aah or Al-Qa’em), Al-Imamah by Yaqoub Ibn No’eem, Basa’er Al-Darajat wa Al-Ḍiya fi Al-Rraddi Ala Al-Muhammadiyeh wal Ja’fariyeh by Sa’d Ibn Abdollah Ash’ari, Ketab AL-Awsiyah by Shalmaghani, Ketab fi Nosrayeh al-Waqifah by Ali Ibn Ahmad Alavi Mousavi and Akhbar Al-Wokala Al-Arba’aah by Ibn Nouh Sierafi. In this research, from among 493 tradions of the book of Al-Qaybah by Sheikh Tousi, the source of 313 traditions has been identified and from them, 82 traditions have been collected from the five existing sources and 231 traditions have been collected from the missing sources.
    Keywords: Sheikh Tousi, Al-Qaybah of Sheikh Tousi, Mahdism traditions, the first tradition's sources}
  • سید محمد عالمی
    تعریف امامت، اساس و پایه بحث های امامت پژوهی است. در تفکر شیعه، تعریف سامانمند و منطقی از امامت برای اولین بار از سوی متکلمان مدرسه بغداد مطرح شده است. نویسنده در این نوشتار، تعریف امامت را از دیدگاه مهم ترین شخصیت های مدرسه بغداد موردبررسی قرار داده و ویژگی های این تعاریف و نسبت آن ها با مفهوم نبوت و رسالت از منظر متکلمان مدرسه بغداد و تفاوت این تعاریف را به بحث گذاشته و در پایان به ارزیابی عام رویکرد مدرسه بغداد در تعریف امامت پرداخته است. از نظر نویسنده، به لحاظ روشی، رویکرد متکلمان مدرسه بغداد در تعریف امامت موردپذیرش است، ولی به لحاظ محتوا و جامع ومانع بودن و تناسب آن با معارف قرآنی و روایی در ارتباط با امامت، با اشکالاتی مواجه است. به همین جهت تعریف امامت با توجه به جایگاه آن در قرآن و روایات، نیازمند تکمیل و بازبینی است.
    کلید واژگان: تعریف امامت, نبوت, رسالت, مدرسه بغداد, شیخ مفید, سید مرتضی, شیخ طوسی}
    Seyyed Mohammad Alemi
    The definition of Imamate serves as the foundation of Imamate studies. Within the Shiite thoughts, a systematic as well as reasonable definition of Imamate was for the first time put forward by the theologians in Bagdad School. In the present study, the researcher has investigated the definition of Imamate from the viewpoint of the most eminent theologians in Bagdad School. He has also dealt with the traits of these definitions along with their relation to the concepts of Prophethood and apostleship through the eyes of the theologians in Bagdad School, while elaborating on the differences among them. And finally, he has conducted a general evaluation of the Bagdad Schools’ approach to defining Imamate. In researcher’s view, the approach of Bagdad School’s theologians to defining Imamate is methodologically acceptable; however, it is problematic in terms of content and comprehensiveness as well as its conformity to traditional and Quranic teachings in relation to Imamate. Accordingly, Imamate needs to be completely defined and likewise redefined. And this should be accomplished with respect to the position of Imamate in the Quran and traditions as well as the related concepts of Imamate employed in the Shiite thought.
    Keywords: The definition of Imamate, prophethood, apostleship, Bagdad School, Sheikh Mofid, Seyyed Morteza, Sheikh Tousi}
  • مرتضی نادری*
    ضعف راوی حدیث، راه های کشف این ضعف و ارتباط آن با درستی یا نادرستی انتساب حدیث به معصوم از مسائل اصلی دو علم «حدیث» و «رجال»هستند. در این مقاله، آراء رجالی استاد بهبودی پیرامون راه های کشف ضعف راویان حدیث بررسی شده است. این بررسی در خلال تبیین آراء وی درباره ی علل و اسباب پیدایش علم رجال، اصول رجالی شیعه و روش مولفان آنها، الفاظ جرح و ضعفاء، سامان یافته است. واکاوی آراء رجالی و «تاریخ حدیثی» استاد بهبودی نشان می دهد که نزد ایشان، تلاش بزرگان شیعه برای جلوگیری از راه یافتن موضوعات غلات و زنادقه به میراث حدیثی شیعه ناکام ماند و برساخته های آنان به کتب حدیث شیعه راه یافت و راویان ضعیف بسیاری در اسناد احادیث شیعه جای گرفتند.
    کلید واژگان: محمدباقر بهبودی, رجال حدیث, ضعفاء, الفاظ جرح, نجاشی, شیخ طوسی, ابن غضائری}
    Morteza Naderi*
    Weakness of the narrators of ‘hadith’, ways of identifying such a weakness, and its relationship to the legitimacy or illegitimacy of attributing hadiths to the Infallible Ones are all among major concerns of the science of hadith and the science of biographical evaluation. In this paper, Behboudi’s views on how to identify weaknesses of narrators of hadith are examined. The examination is organized through exploring his views on the causes of emergence of the science of hadith, on the principle of biographical evaluation for Shi‘as, and the methodology employed by their authors, as well as on the terms ‘jarh’ (discrediting) and ‘zu‘afā’ (weak narrators). An analysis of his views on biographical evaluation and his ‘history of hadith’ reveals that in Behboudi’s view, the efforts of Shi‘a scholars did not successfully prevent penetration of exaggerated and pagan ideas into Shi‘a hadith heritage, resulting in much fabrications being recorded in Shi‘a hadith books and many weak narrators being included in Shi‘a hadith documents.
    Keywords: Mohammad Bāqer Behboudi, narrators of hadith, zuafā (weak narrators), jarh (discrediting), Najjāshi, Sheikh Tousi, Ibn Ghadhā'eri}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال