به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « signified » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «signified» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید مهدی نوری کیذقانی، مسعود سلمانی حقیقی

    دانش نشانه شناسی به تحلیل و بررسی انواع نشانه‌ها، عوامل حاضر در فرآیند تولید و مبادله و تعبیر آنها و نیز قواعد حاکم بر نشانه‌ها می‌پردازد. نشانه چیزی است که به غیر از خود دلالت دارد. سوسور به عنوان پدر علم نوین نشانه شناسی دو مفهوم دال و مدلول را برای نشانه شناسی در نظرگرفته است و رابطه میان آن دو را رابطه‌ای جدایی‌ناپذیر می‌داند. فیلیپ هامون نیز نشانه شناسی شخصیت را به سه سطح دال، مدلول و سطوح تحلیل شخصیت تقسیم بندی می‌کند. در این جستار با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی شخصیت و صفات دالی و مدلولی امام حسین (ع) در پرتوی فرآیند نشانه شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ویژگی‌های بارز شخصیتی امام حسین (ع) به مثابه یک دال و مدلول و شیء ارزشی بر جامعه و افراد آن پوشیده نیست و جلوه‌های آشکار این خصوصیات به عنوان چراغ راه، روشن کننده مسیر همگان است. شخصیت دالی و مدلولی امام حسین (ع) به عنوان یک نشانه، باعث شناخت خصلت‌های خوب و بد یک جامعه در زمان زندگی آن حضرت در میان مردم و نیز در زمان حال به شمار می‌رود؛ چرا که به واسطه شناخت ویژگی‌های امام حسین (ع) می‌توان خوب را از بد و حق را از باطل جدا کرد و به ماهیت آن پی برد.

    کلید واژگان: امام حسین (ع), نشانه شناسی, فیلیپ هامون}
    Sayyid Mahdi Keyzeqani, masoud salmanihaghighi
  • باقر کارگر *، گردافرین محمدی، lمجید خزاعی

    علوم معانی، بیان، ادب، تفسیر و لغت از جمله علومی است مسلمانان از دیرباز به آنها توجه کرده اند و تالیفات و تصنیفات متعددی در این زمینه داشته اند. یکی از ادبایی که به علوم اسلامی خدمات شایانی ارزانی داشته ابو عبیده صاحب کتاب مجاز القرآن است. این مقاله در پی آن است که ضمن بیان مختصری از حیات و ادب ابوعبیده و دیدگاه ادبا حول مجاز در قرآن و سبب و انگیزه تالیف مجاز القران، سبک و شیوه ابوعبیده را در این کتاب معرفی کند. با مطالعه این مقاله خواهید دانست که مجاز مورد نظر ابی عبیده مجاز قسیم الحقیقه نیست، بلکه آن چیزی است که ما را به درک الفاظ قرآنی و مفردات آن رهنمون می کند، چرا که مجاز مورد نظر ایشان مجاز مستعمل امروزی نیست و وی راه هایی را که قرآن مجید برای بیان و تعابیر خود به کار بسته است را مجاز نامیده و معانی ثانویی الفاظ و تراکیب قرآنی را مجاز محسوب کرده است.

    کلید واژگان: مجاز, مجاز القرآن, تعبیر, آیه, مدلول, لفظ, ثانوی}
    Bagher Kargar *, Gerdafarin Mohammadi, Majid Khazayi

    Semantics, rhetoric, literature, interpretation and philology are among the sciences to which the Muslims had a great attention for a long time and they had many works in this field.
    One of the literary men who had great services to the Islamic sciences was Abu Obaydah, the author of the book “Majaz-al-Qoran”.
    The following article provides a brief overview of Abu Obaydah’s life and literature as well as the scholars’ view around image in the Quran and the motive of compilation of the “Majaz-al-Qoran”, and it aims to introduce Abu Obaydah’s style in this book.
    By reading this article, you will know that is the image intended by Abu Obaydah isn’t a truth subdivision, but that is what leads us to understand the Koranic words and its vocabulary, as the his intended image isn’t the image that is used today; And he has called the ways the Quran uses to its expressions and interpretations, and he has considered the secondary meanings of the Quran’s terms and compositions as images.

    Keywords: Images, Majaz, al, Quran, Interpretation, Verse, Signified, Word, Secondary}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال