به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « similar verses » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «similar verses» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهره قربانی مادوانی*، بهناز خواجه محمد ابادی، ریحانه علوی طبائی

    بنابر ضرورت فهم معنا در تحلیل عبارات و به منظور فهم صحیح سخنان گوینده، توجه به بافت یکی از ضروری ترین مباحث در معناشناسی است؛ ازاین رو زبان شناسان در مطالعات معنی شناسی از دو منظر به بافت توجه می کنند. دسته اول معتقدند معنی جمله، جدا از هر بافتی قابل تعیین است و دسته دوم مانند فرث به نظریه بافت موقعیتی اعتقاد دارند. وی معتقد است تمامی عناصر تشکیل دهنده کلام از جمله شخصیت گوینده و شنونده و محیط اجتماعی و غیره باید بررسی شود تا بدین طریق بتوان به فهم و درک درست از عبارت رسید. بدین منظور مقاله حاضر سعی دارد تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و به کمک نظریه فرث نقش بافت در کاربرد حروف جر و میزان اهمیت آن را در معنا آفرینی، میان برخی آیات متشابه مورد کنکاش قرار دهد. بعد از تحلیل های صورت گرفته این نتیجه حاصل شد آیات متشابهی که تنها تفاوت آنها در حرف جر است، معنایی متفاوت ایفاء کرده اند که متاثر از سیاق و بافت آیات است؛ به گونه ای که به طور مثال حرف علی و إلی با دو سیاق جدا ومعنای متفاوت اما در دو آیه مشابه قرار گرفته اند و نیز حرف باء و لام به همین شکل است.

    کلید واژگان: تشابه لفظی, نظریه فرث, بافت, آیات متشابه, هم نشینی}
    Zohreh Ghorbanimadavani*, Behnaz Khajeh Mohammad Abadi, Reyhaneh Alavi Tabaei

    Due to the necessity of understanding the meaning in the analysis of phrases and in order to correctly understand the words of the speaker, paying attention to the context is one of the most essential topics in semantics; Therefore, linguists in semantic studies pay attention to context from two perspectives. The first group believes that the meaning of a sentence can be determined separately from any context, and the second group, like Firth, believes in the theory of situational context. He believes that all the constituent elements of speech, including the personality of the speaker and the listener and the social environment, etc. should be examined in order to reach a correct understanding of the phrase. For this purpose, the present article tries to investigate the role of texture in the use of prepositions and its importance in creating meaning in some similar verses by using descriptive-analytical method and with the help of Firth theory. It was concluded that similar verses, in which only the preposition is different, have played a different meaning, which is influenced by the context and texture of the verses. For example, the letters (Ali) and (Eli) are in two separate contexts with different meanings but in two similar verses. Also, the letters (Ba) and (Lam) are the same.

    Keywords: Texture, Firth Theory, Verbal Similarity, Similar Verses, Companionship}
  • اباذر کافی موسوی*
    عبارت «یوم یکشف عن ساق» (قلم/42) از متشابهات قرآنی است که محل اختلاف مفسران فریقین قرار گرفته و معنای آن به درستی تبیین نشده است. منابع تفسیری اهل سنت به استناد چند روایت منسوب به پیامبر (ص)، مقصود آیه را حمل بر تجسم خداوند در روز جزا دانسته اند و قایلند آن روز خداوند ساق پای خویش را آشکار می کند. معانی دیگری نیز در منابع فریقین آمده که در این نوشتار به روش انتقادی توصیفی با هدف نقد روایات ذیل آیه و یافتن معنایی مطابق با بافت آیات در جستجوی پاسخ به این پرسش است که مناسب ترین معنای عبارت «یوم یکشف عن ساق» چیست؟ در نهایت مشخص گردید روایت منتسب به پیامبر (ص) از لحاظ سندی و محتوای درونی محل تردید بوده و احتمالات معنایی بیان شده مطابق سیاق و بافت دیگر آیات نبوده بلکه از آنجا که خطاب سخن با مشرکانی است که منکر حقانیت رسالت پیامبر (ص) هستند و به آنان وعده داده در روز قیامت واقعیت های آشکار شده را خواهید دید. نتیجه این که عبارت به کنار رفتن لباس و دیدن حقایق نهان اشاره دارد. این معنی با روایات معتبر و معنای واژگان سازگاری داشته و متناسب با مضمون دیگر آیات این سوره است.
    کلید واژگان: یکشف عن ساق, آیات متشابه, فریقین, اعتبارسنجی روایت}
    Abazar Kafimosavi *
    The phrase "the day of revelation" (Qalam/42) is one of the Qur'anic similes that have been disputed by commentators on both sides, and its meaning has not been properly explained. According to some narrations attributed to the Prophet (PBUH), Sunni interpretation sources have considered the meaning of the verse to refer to God's incarnation on the Day of Judgment, and they say that God will reveal His leg on that day. There are other meanings in the sources of Fariqin. In this article, in a critical and descriptive way, with the aim of criticizing the narrations below the verse and finding a meaning in accordance with the context of the verses, in search of an answer to the question, what is the most appropriate meaning of the phrase "Yomma yukshafo an-saqi"? In the end, it was found that the narration attributed to the Prophet (PBUH) is questionable in terms of documentation and internal content, and the meaning possibilities expressed are not in accordance with the context and context of other verses, but because the address is to polytheists who deny the authenticity of the Prophet's (PBUH) mission. And promised them that you will see the revealed facts on the Day of Judgment. The result is that the expression refers to removing the clothes and seeing the hidden truths. This meaning is consistent with the authentic narrations and the meaning of the words and is in accordance with the content of other verses of this surah.
    Keywords: Discovery of the truth, similar verses, differences, validation of narration}
  • کیوان خجسته مهر*، کامران اویسی
    قرآن کریم دارای امتیازات و اختصاصاتی است که آن را از دیگر کتب جدا می سازد. بهره گیری و دریافت معارف بلند این کتاب آسمانی که برای هدایت انسان ها نازل شده است در گرو مجموعه ای از امور است که هر کدام به گونه ای در فهم صحیح آن نقش دارد که از جمله این موارد آشنایی با محکم و متشابه است همانطورکه قرآن کریم در آیه هفتم سوره آل عمران، آیاتش را به این دو دسته تقسیم می کند، که در طول ادوار مختلف مورد توجه مفسران و قرآن پژوهان قرار گرفته است، فهمیدن دلایل، هدف و موارد این تقسیم، نقش مهمی در ترسیم مسیر اعتقادی و تصور درستی از محتوای ارزشمند این کتاب آسمانی خواهد داشت که پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی با استناد به آثار آیت الله مصباح یزدی و نگاهی به نظرات ابن تیمیه، تحقیقی در این زمینه در اختیار علاقه مندان قرار خواهد داد که طبق نظر آیت الله مصباح یزدی، فواتح سوره ها و آیات دارای معانی متعالی، مصداق آیات متشابه هستند و فلسفه وجود این آیات را تعالی محتوا، تشابه طبیعی و تشابه عارضی می داند و ابن تیمیه نیز آیات صفات را از متشابهات می خواند و ضمن معنادار دانستن متشابهات، آنها را به معنای ظاهری حمل می کند. وی رویکردهای مواجهه با زبان دین را به اهل تجهیل، اهل تاویل و اهل تخییل تقسیم می کند.
    کلید واژگان: محکم, متشابه, آیه هفتم سوره آل عمران, مصباح یزدی, ابن تیمیه}
    Keyvan Khojastemehr *, Kamran Oveysi
    The Holy Quran has unique merits and characteristics that distinguish it from other books. Utilizing and understanding the high teachings of this heavenly book, which has been revealed for the guidance of humanity, depends on a number of factors, each playing a major role in understanding this holy book. Among these factors is familiarity with its firm and similar verses, as the Quran divides its verses into these two categories in verse 7 of Surah Al-Imran. This division has been the subject of attention by interpreters and Quranic scholars throughout different eras. Understanding the reasons, goals, and aspects of this division plays an important role in depicting the path of belief and a correct understanding of the valuable content of this heavenly book. This research provides a descriptive and analytical approach based on the works of Ayatollah Mesbah Yazdi and Ibn Taymiyyah's views to investigate this issue. According to Ayatollah Mesbah Yazdi, the beginnings of surahs and verses having sublime meanings are examples of similar verses; he believes that their existence is due to their superior content, natural similarity, and incidental similarity. Ibn Taymiyyah also considers verses about attributes as similar verses and finds them meaningful in terms of their apparent meaning. He divides the approaches to dealing with religious language into three categories: those who ignore it (Ahle Tijhil), those who interpret it (Ahle Ta'wil), and those who imagine it (Ahle Takhyil).
    Keywords: Firm Verses, Similar Verses, Verse 7 of Surah Al-Imran, Ayatollah Mesbah Yazdi, Ibn Taymiyyah}
  • محمود شهبازی*، سید ابوالفضل سجادی، همدم کرمی
    نظم و پیوستگی واژگان قرآن باهم و همسویی آنها با معنا از شگفتی های زبانی قرآن به شمار می آید و نمود عینی آن در آیه های تکراری یا مشابهی است که در هر بار تکرار تغییری اندک در آنها رخ می دهد مقاله حاضرآیه﴿وادخل یدک فی جیبک تخرج بیضاء من غیر سوء﴾(نمل:12) را که دو بار دیگر نیز با تغییراتی در آیه 32قصص و 22 طه تکرار می شود مورد بررسی قرار داده و به این سوال پاسخ می دهد که آیا قرآن داستان معجزه ید بیضا را عینا و بدون کم و کاست در سه آیه فوق تکرار کرده است و علت اختلاف واژگان در هر بار تکرار چیست؟با بررسی دقیق سیاق هر سه آیه این نتیجه حاصل شد که داستان در هر سه بار عینا تکرار نمی شود، بلکه سه آیه در طول هم و هریک به ترتیب آغاز، فرایند و پایان معجزه را به اقتضای مناسبت داستان و سیاق آیات بیان می کنند.
    کلید واژگان: قرآن, آیه های تکراری(مشابه), واژه گزینی, نظم و پیوستگی, سیاق}
    Mahmood Shahbazi *, Seyd Aboalfazl Sajady, Hamdam Karami
    The order and continuity of the Qur’anic words and their alignment with their meanings are considered as the wonders of the Holy Qur’an. The objective representation of this wonder is in the repetitive or similar verses which in each place undergo a minor change. The present paper examines the verse Al-Naml: 12: “Now place your hand inside your garment, and it will come out (shining) white without blemish.” This verse is also repeated twice more with minor changes in the verses Al-Qaṣaṣ: 32 and Ṭāhā: 22. The research seeks to answer whether the Qur’an repeats the story of the miracle of “White Hand of Moses” exactly and completely in the three mentioned verses, as well as what is the reason for the difference of word choosing in each repetition. Examining the context of verses, it concludes that the story is not repeated exactly three times, but the three verses put together and individually, and explain the beginning, the process, and the end of the miracle respectively according to the occasion of the story and the context of the verses.
    Keywords: Qur’an, Similar verses, Word Choosing, Order, continuity, context}
  • پژمان ظفری*، شهریار همتی، شمسی محبتی
    اصطلاح «معنای معنا» از دیرباز میان دانشمندان زبان عرب رایج بوده و امروزه زبان‏شناسان با عناوینی چون دلالات ایحایی، انعکاسی و سایه‏معانی از آن یاد می‎کنند. در متون قرآنی، معانی دیگری غیر از معانی اصلی و لغوی وجود دارد، که در فراسوی معانی وضعی جای می‎گیرد و از رهگذر عناصر عاطفی و سیاق زبانی، خود را نشان می‏دهد. در قرآن کریم یکی از اسلوب‏های بی‏نظیری که در آن معانی دوم تجلی می‏یابد، اسلوب تقدیم و تاخیر در آیات مشابه است. این اسلوب شگفت‏انگیز در آیات این گونه خود نمایی می‏کند که آیاتی شبیه به هم در سیاق‏های مختلف با اندک تفاوتی تکرار شده‏اند و واژگان آن دستخوش جابجایی گردیده اند. همین امر معانی تازه و بدیعی را به ارمغان آورده که با بهره‏گیری از یافته‏ها و دستاوردهای زبان‏شناسی می‏توان به نکات نهفته آن دست یافت. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی بر آن است با مقایسه تقابل‏های متناسب آیات تقدیم و تاخیر، و نیز با بهره‏گیری از معنای معنا و دلالت‏های جانبی، دریچه تازه‏ای از زیبایی‏های بیانی قرآن را بگشاید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‏دهد که تقدیم و تاخیر واژه‏ها، همانند تقدیم انس بر جن و سماء بر ارض و نفع بر ضرر و یا عکس آنهالله علاوه بر اینکه از اصول و ضوابطی نظام‏مند پیروی می‏کند بیانگر نوع چینش ساختمان واژگان قرآن متاثر از مفهوم سیاق و بافت کلام است و همین امر باعث شده قرآن کریم از وحدت موضوعی والایی برخودار باشد و این کتاب آسمانی را در میان دیگر کتاب‏ها اعجاز بی‏نظیری بخشیده است.
    کلید واژگان: معنای معنا, تقدیم و تاخیر, آیات مشابه, سیاق, دلالت جانبی}
    Pezhman Zafari *, Shahriar Hemati, Shamsi Mohabbati
    The term "meaning of meaning" has long been commonplace among Arabic scholars, and today linguists are referred to as titles such as reflexions, reflections and shades of meanings. In the Qur'anic texts, there are other meanings other than the main and lexical meanings that go beyond the meaning of the meaning. Key words: Parvin, poems, story of messengers, telemia, moral messageAnd through emotional and linguistic elements. In the Holy Qur'an, one of the unique forms in which the second meanings are manifested, is the presentation of the form and the delay in the verses. This fascinating form in the verses shows that verses similar in different ways have been repeated with a little difference and their vocabulary has undergone a shift It has brought new and innovative meanings, which can be found by using the findings and achievements of linguistics. This article, by descriptive-analytic method, seeks to open a new window of Quranic expressive beauty by comparing the proportional contrasts of the presentations and delays, as well as using the meaning of lateral meanings and implications. It has brought new and innovative meanings, which can be found by using the findings and achievements of linguistics. This article, by descriptive-analytic method, seeks to open a new window of Quranic expressive beauty by comparing the proportional contrasts of the presentations and delays, as well as using the meaning of lateral meanings and implications.
    Keywords: sense ofmeaning, dedicatedandrecency, similar verses, the context, implying side}
  • علی تصدیقی شاهرضایی *، سید رضا مودب
    قرآنیان نام یک جریان فکری است که با تکیه بر وحدت امت اسلامی و شعار بازگشت به قرآن در سال های مشروطه و پس از آن، تحت تاثیر اندیشه های اصلاحی سید جمال الدین اسدآبادی و شیخ هادی نجم آبادی توسط یکی از شاگردان ایشان به نام سید اسدالله خرقانی شکل گرفت و به وسیله ی چهره های دیگری همچون: شریعت سنگلجی، یوسف شعار، برقعی، قلمداران و حسینی طباطبایی و...ادامه یافت. این گروه که قرآن را در بخش اعتقادات کافی و بی نیاز از سنت می دانند، روش تفسیری قرآن به قرآن را شاخص فهم قرآن، قرار داده اند؛ اگرچه یکی از مهم ترین و معتبرترین روش های تفسیری، تفسیر قرآن به قرآن می باشد، لکن کاربرد این روش تفسیری از سوی ایشان در حوزه ی اعتقادت، با نقدهایی همچون عدم فراگیری، ناهماهنگی و ضعف در نتیجه گیری همراه بوده است که در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شده است.
    کلید واژگان: روش تفسیری قرآن به قرآن, قرآنیون شیعه, اسدالله خرقانی, آیات مشابه, روایت تفسیری}
    Quraniyanis the name of a thoughsystem established with an emphasis on the unity of the Islamic Ummahand with the objective of advocating the return to the Qura’n during the years of the Constitutional Revolution and the years following it. It was influenced by the reformistideas of Seyyed Jamal al-Din Asad Abadi and Sheikh Hadi Najmabadi،was founded by one of his students named Syyed Asadullah Kharaqani and was sustained by other figures such as Shariat Sangalaji،Yusuf Shoar، Burqaee، Qalamdaran، Hosseini Tabatabaee، etc. This group، who believe،in the realm of beliefs، the Qura’n is sufficient and sunnah is not needed، hold that the Qura’n-through-Qura’n interpretation methodis the standard of understanding the Qura’n. Although this method is one of the most significant and reliable interpretation methods، their utilization of this interpretation method in the realm of beliefshas been criticized for such reason as lack of comprehensiveness، lack of coordination and weakness of drawing conclusions، which are dealt with in the present study.
    Keywords: the Quran, through, Quran interpretation method, the Shiite Quraniyan, Asadullah Kharaqani, similar verses, interpretive narration}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال