به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « sunni commentators » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «sunni commentators» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین ستار*، خدیجه زینی وندنژاد

    داستان تولد، پیامبری و حتی عروج حضرت عیسی (ع) از موضوعاتی است که به صورت مجمل در آیات قرآن کریم بیان شده است. آیه ی 55 سوره آل عمران، به صورت کلی به داستان توفی و عروج اشاره نموده است. باتوجه به اینکه «توفی» بر وجوه گوناگونی دلالت دارد؛ از اینرو چالش گاه مفسران اعم از شیعه و سنی برای نیل به معنای صحیح آن بوده است و هرکدام از مفسران برپایه ی منهج و روش تفسیر خود به بیان معنای آن پرداخته اند. پژوهش حاضر با هدف مداقه در این آیه و ارائه دیدگاه های فریقین در مورد آن از رهگذر مطالعات کتابخانه ای، به احصای بیش از 40 تفسیر مهم شیعی و 50 تفسیر مهم اهل سنت و سپس جمع آوری و تطبیق داده های آنها به روش توصیفی - تحلیلی پرداخته است تا بتواند نظر برگزیده از میان آرای مفسران شیعه و سنی را بیان نماید. جستجوی تطبیق آرای مفسران فریقین، نظر برگزیده مفسران معاصر شیعی را در مورد عدم تقدیم و تاخیر فراز مذکور در مورد توفی روح و جسم حضرت عیسی (ع) با هم حکایت می نماید و رفعت معنوی ایشان از زنده بودن ایشان با توجه به اضراب حرف «بل» در ابتدای آیه 157 سوره نساء:« بل رفعه الله إلیه» خبر می دهد. ضمن اینکه روایات دال بر رجعت ایشان در حکومت حضرت مهدی (عج) در صورت صحت، این نتیجه را تقویت می نماید.

    کلید واژگان: توفی, رفع, مفسران شیعه, مفسران اهل سنت, حضرت عیسی ع}
    Hosain Sattar *, Khadije Zeinivandnejad

    The story of the birth, prophethood and even the ascension of Jesus (AS) is one of the topics that are summarized in verses of the Holy Quran. Verse 55 of Surah Al-Imran refers to story of "tovofi" and Ascension. "Tovofi" refers to a variety of aspects. The challenge of Shia and Sunni commentators has been to achieve its correct meaning and each of them has expressed its meaning based on their method of interpretation. The present study tries to review this verse and present the views of Shia and Sunni commentators about it through library studies.This research examines more than forty important Shiite and fifty Sunni interpretations and collects and compares their data in a descriptive-analytical method in order to express the selected opinion of them.Selected views of contemporary Shia commentators indicate the lack of precedence and delay in the ascension of the soul and body of Jesus (pbuh).The word "bal” at the beginning of verse 157 of Surah Al-Nisa: “Allah raised him up unto Himself” proves Jesus high spiritual status and being aliveAt the same time, the narrations indicating the Jesus’ return to the rule of Imam Mahdi (AS), reinforce this result.

    Keywords: Tovofi, Raise Up, Shia Commentators, Sunni Commentators, Jesus}
  • مجتبی مصلحی*

    تفسیر آیاتی که در آن از تکلم خداوند سخن رفته، یکی از اختلافات حل ناشده ای است که همواره میان مفسران وجود داشته و دارد. از جمله آیاتی که به تکلم خدا اشاره دارد و مفسران بسته به عقاید و آراء خود دیدگاه های متفاوتی را در تفسیر آن ارایه داده اند، آیه 30 سوره قصص می باشد. این آیه به چگونگی تکلم خدای تعالی با حضرت موسی (ع) اشاره دارد. مفسران فریقین نظرات متفاوتی را پیرامون این آیه بیان داشته اند که می توان آن نظرات را به پنج دسته تقسیم کرد: 1- خدا با صوت خویش با موسی (ع) سخن گفت. 2- خدا با کلام نفسی که منزه از حروف و اصوات است با موسای کلیم سخن نمود. 3- خدا از طریق خلق اصوات در درخت با حضرت موسی (ع) تکلم کرد. 4- خدا از طریق تجلی یافتن در درخت با موسی (ع) سخن گفت. 5- خداوند از طریق وحی و به واسطه فرشته وحی، با موسی (ع) هم کلام شد. در مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با گرایش انتقادی، همه دیدگاه ها بررسی و ارزیابی شد و این نتیجه حاصل شد که فقط دیدگاه پنجم - به دلیل سازگاری با وجوه مختلف نحوی که برای آیه ذکر شده و همچنین سازگاری با سایر آیات قرآن و عدم مخالفت با موازین عقلی- تفسیر صحیحی است.

    کلید واژگان: تکلم خداوند, حضرت موسی(ع), آیه 30 سوره قصص, مفسران فریقین}
    Mojtaba Moslehi *

    The interpretation of the verses in which the word of God is spoken is one of the unresolved differences that has always existed among the commentators. One of the verses that refer to the word of God and the commentators have offered different views in interpreting it based on their beliefs and opinions, is verse 30 of Surah Al-Qasas. This verse refers to how God Almighty spoke to Prophet Moses (pbuh). Shiite and Sunni commentators have expressed different views on this verse, which can be divided into five categories: 1- God spoke to Moses with His voice. 2- God spoke to Moses with the Speech of nafsi which is without letters and sounds. 3- God spoke to Prophet Moses (pbuh) by creating sounds in a tree. 4- God spoke to Moses (pbuh) by appearing in a tree. 5- God spoke to Moses through revelation and through the angel of revelation. In the present article, all perspectives were reviewed and evaluated in a descriptive-analytical method with a critical orientation and it was concluded that only the fifth view - due to the compatibility with the various aspects of the syntax mentioned for the verse as well as the compatibility with other verses of the Qur'an - is the correct interpretation

    Keywords: the Word of God, Prophet Moses (PBUH), verse 30 of Surah Al-Qasas, Shiite, Sunni Commentators}
  • منصور حسینی، محمد حسن صانعی پور*، لیلا السادات مروجی، رحمت الله عبدالله زاده

    علم مناسبت یا تناسب، از قضایا و چالش های مهم در علوم قرآنی، به شمار می رود، چنانکه این دانش در کتاب های تفسیری و علوم قرآنی مورد اهتمام و توجه ویژه ی عالمان است. این پژوهش می کوشد تناسب آیه ی اکمال را، به روش توصیفی و تحلیلی دیدگاه مفسران اهل سنت، در گذشته و حال بررسی و وجوه اشتراک و افتراق آنها را تحلیل و تطبیق می کند. اگرچه مفسران اهل سنت آرای متفاوتی را پیرامون ساختار این آیه ارایه داده اند، اما نظر به سیاق آیه اکمال (بخش سوم آیه سوم سوره مایده) و پیوندش با صدر (بخش اول) و ذیل (بخش سوم) آیه، آن را گزاره ای معترضه می دانند که در فاصله ی بین محرمات پیش از خود و رخصت پس از آن آمده است و توجیهات گوناگونی برای تبیین این اعتراض دارند. در نقد و بررسی این رای علاوه بر بازخوانی مقوله اعتراض در علم بلاغت و با استناد به نظر مفسران درباره شان نزول سوره مایده (در مدینه و پیش از حجه الوداع) و تفاوت زمانی و عدم پیوستگی نزولی آن با نزول آیه اکمال (در مکه و روز عرفه یا غدیر خم) قابل تامل است. و پس از نزول آیه اکمال و بر اساس قاعده کلی توقیفی بودن چینش آیات شاهد پیوستگی قرایتی و استدلالت تفسیری دال بر پیوستگی آن آیه هستیم.

    کلید واژگان: علم المناسبات, تناسب آیات, انسجام, مفسران اهل سنت, جمله معترضه}
    Mansour Hosaini, Mohammad Hasan Saneipour *, Leylasadat Moraveji, Rahmatull Ah Abdollahzadeh

    The science of appropriateness is one of the important issues and challenges in Quranic sciences, as this knowledge is the subject of special interest and attention of scholars in the books of interpretation and Quranic sciences. This research tries to examine the relevance of Akmal's verse in the library and analytical method of Sunni commentators, in the past and present, and analyze and compare their commonalities and differences. Although Sunni commentators have given different opinions about the structure of this verse, but considering the context of the Akmal verse (the third part of the third verse of Surah Ma'idah) and its connection with the beginning (the first part) and the bottom (the third part) of the verse, they consider it a controversial statement that It comes in the distance between the prohibitions before it and the permission after it, and there are various justifications to explain this objection. In the review of this opinion, in addition to rereading the objection category in the science of rhetoric and referring to the opinion of commentators about the dignity of the revelation of Surah Ma'idah (in Madinah and before Hajj al-Wada) and the time difference and lack of continuity of its descent with the revelation of the verse of Akmal (in ) is worthy of reflection. And after the revelation of Akmal verse and based on the general rule of the arrangement of the verses, we see the continuity of the reading and the interpretive argument indicating the continuity.

    Keywords: the science of continuity, Sunni commentators, verse of completion, literary approach}
  • زهرا دیانی دردشتی*
    مشورت در دین اسلام و سیره ی ایمه معصومین (ع)، اهمیت ویژه ای دارد. قرآن کریم، مسلمانان را به مشورت در امور فردی، خانوادگی و اجتماعی توصیه می کند و مشورت کردن را یکی از خصوصیات بارز مسلمین دانسته و آ ن ها را از استبداد رای بر حذر می دارد. در این نوشتار، ابعاد و جایگاه مشورت در قرآن و روایات معصومین (ع)، و همچنین روایات منع مشورت با زنان از دیدگاه مفسران معاصر فریقین (رشیدرضا در المنار و سیدقطب در فی ظلال القرآن از مفسران معاصر اهل تسنن و علامه طباطبایی در المیزان و آیت الله جوادی آملی در تسنیم از مفسران معاصر شیعه) با روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. از رهگذر این بررسی تطبیقی، این نتایج به دست آمده است که از دیدگاه مفسران فریقین، در اسلام مشورت با زنان همچون مردان، در صورتی که صاحب رای، تجربه و تقوا در امور مورد مشورت باشند، مورد تایید است و روایات منع مشورت، مطلق نبوده و موارد خاصی را در بر می گیرد و امر به مشورت، شامل مواردی که دارای نص و حکمی در قرآن است، نمی باشد.
    کلید واژگان: مشورت, زنان, قرآن, روایات, تفاسیر معاصر, فریقین}
    Zahra Dayani Nardashti *
    Consultation in the religion of Islam and the biography of the Imams (as) is of special importance. The Holy Qur'an advises Muslims to consult in personal, family and social affairs, and considers consulting as one of the prominent characteristics of Muslims, and warns them against the tyranny of opinion. In this article, the dimensions of consultation in the Qur'an and the narrations of the Infallibles (AS) from the point of view of contemporary commentators of the two sects (Rashid Reza in Al-Manar and Sayyid Qutb in Fi Zelal Al-Quran from contemporary Sunni commentators and Allameh Tabatabai in Al-Mizan It is studied by descriptive-analytical and comparative methods and deals with the position of consultation in Islam and examines the narrations forbidding consultation with women. In this regard, it has been concluded that from both points of view in Islam, consultation with women, like men, is approved if they have the opinion, experience and piety in the matters being consulted, and the narrations forbidding consultation are not absolute and special cases And the order to consult does not include items that have a text and ruling in the Qur'an.
    Keywords: Consultation with women, Quran, Narrations, Interpretations of contemporary Shiite, Sunni commentators}
  • سیده راضیه پور محمدی، دکتر زهرا بشارتی

    لازمه فهم صحیح متون دینی، واکاوی دقیق تعابیر و اصطلاحات به کار رفته در آن است. اختلاف نظر افراد در باره بعضی اجزای کلام، این احتمال را گوشزد می کند که ممکن است گرایش ها و مشرب های فکری متفاوت، در آرای تفسیری ایشان انعکاس یافته باشد. این نشانه بر آن می دارد تا با نگاهی ژرف به حل اختلاف اقدام نمود و از دیگر سو، در صورت نبود اختلاف و تشابه دیدگاه ها ذیل آیه یا سیاق واحد، رای به عدم تاثیرگذاری این گرایش ها در تفسیر ایشان داد. این امر، بررسی تطبیقی آرای مفسران با مکاتب و مذاهب مختلف تفسیری را ضروری می سازد.
    بر این اساس، پژوهش حاضر به واکاوی مولفه های کلیدی در آرای مفسران شیعی و اهل سنت، ذیل آیات 7 - 15سوره احزاب، با رویکرد تطبیقی جزیی و روش توصیفی - تحلیلی پرداخته و وجوه افتراق و اشتراک در تفاسیر عرضه شده را مطمح نظر قرار داده است.
    حاصل این پژوهش بر اتفاق آرای مفسران ذیل برخی مولفه ها مانند«امداد الهی» و«ضعف ایمان منافقان» صحه می گذارد ضمن این که از اختلاف رای و روش ایشان گاه کلی و گاهی نیز در امور جزیی، جهت تبیین مولفه هایی چون «میثاق غلیظ»، «صدق» و « ترس شدید» حکایت می کند.

    کلید واژگان: سوره احزاب, آرای تفسیری, روش تفسیری, مفسران شیعه و اهل سنت}
    razieh pourmohammadi, zahra besharati

    An accurate understanding of religious texts requires careful analysis of the interpretations and terms used in them. Individual disagreements about certain components of speech suggest the possibility that different tendencies and schools of thought may be reflected in their interpretive views. Therefore, it is necessary to take a deep look at resolving the dispute, and on the other hand, in the absence of differences and similarities in the interpretation of the verses, the ineffectiveness of different tendencies in their interpretation must be accepted. This necessitates a comparative study of the opinions of commentators with different interpretive schools and religions. Accordingly, the present study analyzes the key components in the views of Shiite and Sunni commentators, following verses 7-15 of  Surah Al-Ahzab, with a partial comparative approach and descriptive-analytical method, and expresses the differences and commonalities in these commentary books. The results of this study confirm the similarity of the opinions of the commentators under some components such as "divine help" and "weakness of faith of the hypocrites".  At the same time, it indicates a general or partial difference in their views to explain components such as "thick covenant", "truth" and "extreme fear".

    Keywords: Surah Al-Ahzab, Interpretive Votes, Interpretive Method, Shiite, Sunni Commentators}
  • Amir Ahmadnezhad, Zahra Kalbasi *

    Shia and Sunni commentators have come to understand some of the rules of the Qur''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''anic verses, and to understand and analyze these rules as one of the requirements of identifying and classifying various interpretative methods. While they have often not only have not explained the rules they have adopted, but also they have even used interpretive rules without specifying the rules, even under different names. Therefore, in order to evaluate the interpretive methods of the interpreters, one has to discover their unknown rules. The interpretive rule of "Beat one to frighten another" is one of the rules that this paper seeks to streamline its use in the Shia and Sunni interpretations in various times. This rule has been used by most Shia and Sunni commentators since its inception, sometimes by name and sometimes without mentioning the phrase "Beat one to frighten another" and has often been used to justify and analyze the verses blaming the Prophet. In the meantime, Shi''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''ite commentators have used this rule far more in the prophetic transcendence, in line with stricter theological principles in the field of infallibility. Examining many cases of the use of the interpretive rule of "Beat one to frighten another" in the multiple interpretations of Shia and Sunni regarding their time periods, suggests that commentators have never had a fixed and consistent method to use it, and they have often used this rule as a loophole. As even in the context of the verses of blame, not only have they not used this interpretive rule in a fixed way and below the specified verses, but also, when there is no collective way between the Book and the infallibility of the prophets, they have used the rule of "Beat one to frighten another" in a dispersed and unpredictable way along with some other rules.

    Keywords: Interpretative Rule, Iyyāka Aʻinni, Shiite Commentators, Sunni Commentators, Reproach, Infallibility}
  • علی احمد ناصح*، طیبه زارعی
    گستره مفهومی واژه ارتداد در قرآن کریم عام تر از مفهوم ارتداد فقهی است و از حیث سیاق و ترکیب عبارات با ذکر قیود شرطی در پاره ای از آیات نیز جنبه حکمی می یابد. از این رو، برخی از مفسران فریقین با استناد به اطلاقات ادله توبه بر این باورند که توبه مرتد مطلقا مجاز و اقتضاء دارد که مورد پذیرش واقع شود و این اطلاق اعم از آن است که مرتد به معنای فطری باشد یا ملی و یا ارتداد از جانب مذکر باشد یا مونث و یا آنکه کفر وی با نیت یا با گفتاری کفرآمیز و یا با کاری کفرآور محقق شود. لکن گروهی دیگر از مفسران فریقین قائل به تفصیل شده اند. از آنجا که منشا اصلی اختلاف در صدور احکام ارتداد که مترتب بر مجازات های دنیوی و اخروی است، هم می تواند ناشی از اختلاف مبنایی باشد و هم ریشه در شیوه استنباط از آیات مربوطه داشته باشد، این پژوهش با روش توصیف و تحلیل محتوا، در صدد است ضمن بررسی اهم آرای تفسیری فریقین، راه حل مناسبی در برون رفت این تعارض نیز ارائه نماید.
    کلید واژگان: ارتداد, مرتد, مفسران اهل سنت, مفسران شیعه}
    Ali Ahmad Naseh*, Tayyebeh Zareei
    The conceptual scope of the term apostasy in the Holy Quran is more inclusive than its concept in jurisprudence and it has a legal aspect in terms of context and the combination of phrases in some verses, with regard to some conditional qualifications. Therefore, some Sunni and Shia commentators believe that apostate's repentance is absolutely allowed and should be accepted, citing the applications of arguments of repentance; whether the applications include innate apostate (born in a Muslim family, but become apostate after puberty age), inborn apostate (born in a non-Muslim family, but become apostate after converting to Islam), female apostate, male apostate, or an apostate whose apostasy is realized by heretic intention, words, or acts. There are, however, another group of Sunni and Shia commentators who believe in differentiation between types of apostates. Since the main cause of controversy in issuing the injunctions of apostasy which are related to worldly and other worldy punishments can result from both a fundamental difference and the way the related verses are interpreted, the present paper seeks to review the most important interpretive views of Sunni and Shia commentators and provide a proper solution for the controversy, using a descriptive and content analysis method.
    Keywords: apostasy, apostate, Sunni commentators, Shia commentators}
  • زهره اخوان مقدم، ناهید شاهمیرانی

    «البیت المعمور» یک ترکیب وصفی قرآنی به معنای خانه آباد است، که خداوند در سوره طور پس از سه قسم، یک بار بدان قسم خورده، و از حیث اهمیت، در دیدگاه بیشتر مفسران قابلیت هم سنگی با بیت الحرام را دارا می باشد. این ترکیب در ادبیات پیش از اسلام به کار نرفته، و ظاهرا نخستین بار در قرآن کریم از آن یاد شده است. از سوی مفسران فریقین، اقوال مختلفی درباره این ترکیب بیان شده؛ برخی آنرا در زمین می دانند که یا کعبه است و یا قلب مومنان. برخی آن را در آسمان می دانند؛ که در آسمان دنیا، یا آسمان چهارم و یا آسمان هفتم قرار دارد. روایات نیز در این باب همداستان نیستند. به نظر می رسد قول راجح نزد فریقین، آن است که در آسمان چهارم قرار دارد و محاذی کعبه است. معمور بودن آن نیز به سبب زیارت تعداد بسیار زیادی از ملایکه می باشد. برخی روایات، بر نزول قرآن در ماه رمضان بر بیت المعمور تصریح دارند، که توجیهی جز حمل بر نزول دفعی قرآن، برای آن نمی توان داشت. لذا در این تحقیق که به روش توصیفی – تحلیلی است تلاش شده چیستی و کجایی بیت المعمور از دیدگاه مفسران فریقین و البته با کاربست روایات مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

    کلید واژگان: سوره طور, البیتالمعمور, مفسران فریقین, نزول دفعی, نزول تدریجی}
    Zohre Akhavan moghada, Nahid Shahmirani

    The Bayt-al-Ma'mur is a Quranic descriptive combination, meaning prosperous home, and in Surah al-ttur God has sworn to it once after three other oaths. In the view of most commentators, Bayt-al-Ma'mur has the ability to have equal importance with Bayt-ul-Haram. This combination has not been used in the Pre- Islamic literature and is mentioned in The Quran for the first time. Different views have been expressed about this combination from the Commentators of the two paths of Shia and Sunni: some believe it is on the earth and it is The Ka'ba or the heart of the believers. Others believe it is in heaven; in the world’s sky or the fourth or seventh heaven. The narrations in this regard are not complicit either. It seems that the dominating view of the two paths of Shia and Sunni is that the Baytal- Ma'mur is in the fourth heaven and is aligned with The Ka'ba. It is also prosperous because of the pilgrimage of a large number of angels. Some narrations stipulate the revelation of the Quran on Bayt-al-Ma'mur in the month of Ramadan, which has no explanation except the immediate revelation of the Quran.  Therefore in this descriptive-analytic study it has been attempted to investigate and analyze that in the view of the commentators of Shia and Sunni, what and where The Bayt-al-Ma'mur is, however, with the application of narrations.

    Keywords: Surah-al-ttur, Bayt-al-Ma'mur, Shi’a, Sunni commentators, immediate revelation of The Quran, Gradual revelation of The Quran.}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال