به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the heavenly kingdom » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the heavenly kingdom» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم کلانتری، حمیدرضا شاملو*

    آیات 172 و 173 اعراف مشهور به آیات میثاق از پیچیده ترین آیات قرآنی به لحاظ تفسیری است. یکی از مباحث اصلی در تفسیر این آیات بحث موطن اخذ میثاق است؛ به این معنا که، این میثاق الهی که مفاد آن ربوبیت الهی و عبودیت انسان است در کجا بسته شده و صحنه ای که پرسش «ا لست بر بکم» و پاسخ «بلی» در آن رخ نموده در کجاست؟ مفسران از دیرباز نظرهای متفاوتی درباره موطن اخذ میثاق در این آیات ابراز داشته اند؛ از جمله علامه طباطبایی عالم ملکوت را موطن اخذ میثاق می داند اما آیت الله جوادی آملی این نظر را نقد و رد نموده و موطن فطرت را موطن اخذ میثاق دانسته است. این مقاله در پی آن است که، پس از تقریر نظر این دو مفسر، نشان دهد: قول ملکوتی بودن اخذ میثاق با مبانی قرآنی و برهانی سازگارترست و دیگر آنکه تمام مواطنی که برای اخذ میثاق از سوی مفسران صورت بندی شده است به دو موطن ملک و ملکوت قابل ارجاع است.

    کلید واژگان: آیات میثاق, موطن اخذ میثاق, موطن ملکوت, موطن فطرت}
    Ibrahim Kalantari, Hamid Reza Shamloo*

    Verses 172 and 173 of the Chapter Aaraf -known as the verses of the Covenant- are among the most complex verses of the Quran in terms of interpretation. One of the main issues in the interpretation of these verses is the whereabouts of the Covenant. In other words, where has this divine covenant, the contents of which are the divine lordship and the servitude of man, taken place? and where is the scene in which the question of "الست بربکم= Am I not your Lord" and the answer "Yes" has occurred? The commentators have long expressed different views about the location/place of the Covenant in these verses; For example, Allameh Tabatabai considers the heavenly kingdom as the place of the Covenant, but Ayatollah Javadi Amoli has criticized and rejected this view and considered innate nature [Fitrat] as the place of the Covenant. This article seeks to show, after interpreting the views of these two commentators, that the account that subscribes to the heavenly kingdom as the whereabouts of the covenant is more compatible with the Qurchr('39')anic and theosophical principles, and that all other locations formulated by the commentators, can be finally referred to the two celestial and terrestrial worlds.

    Keywords: Verses of the Covenant, the location of the Covenant, the heavenly kingdom, the innate nature}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال