به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « transcendental theosophy » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «transcendental theosophy» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد پزشگی
    هدف مقاله ی حاضر، یافتن ویژگی های زبان شناختی حکمت متعالیه است که آن را از دیگر اقسام حکمت اسلامی جدا می کند. مدعای نگارنده آن است که ویژگی های زبان شناختی، بهتر از دیگر معیارها - مانند نوع مسایل یا منابع - می تواند ویژگی های خاص حکمت متعالیه را نشان دهد. برای بررسی این ادعا از روش شناسی اسنادی استفاده شده است. حاصل این پژوهش، شناساندن ویژگی های زبان شناسی خاص حکمت متعالیه است. از نتایج این نوشته می توان در مطالعات تطبیقی فلسفی و بسط شاخه های دیگر فلسفه ی اسلامی، از جمله فلسفه ی سیاسی و فلسفه ی علوم انسانی بهره گرفت.
    کلید واژگان: حکمت متعالیه, ویژگی های زبان شناختی حکمت متعالیه, زبانشناسی, مطالعات تطبیقی فلسفی}
    Mohammad Pezeshgi
    The present article aims to find linguistic characteristics of transcendental theosophy which separate it from other types of Islamic theosophy. The article author claims that linguistic characteristics, better than other criteria such as type of problems or sources can show specific characteristics of transcendental theosophy. For looking into such claim, documentary methodology has been applied. The results of the research are to make specific linguistic characteristics of transcendental theosophy known. Also, the results can used in philosophical and comparative studies and developing other branches of Islamic philosophy including political philosophy and philosophy of humanities.
    Keywords: Transcendental Theosophy, Philosophical Comparative Studies, Linguistics, Linguistic Characteristics of Transcendental Theosophy}
  • علی مسروری، علیرضا نجف زاده تربتی*، علیرضا آزاد
    چکیده از قرن بیستم تفکر سیستمی به عنوان یک تفکر کل نگر و کارآمد در مطالعه ی سیستم های پیچیده با تاکید بر درک اصول مهمی چون «همبستگی و تعامل بین اجزا»، «هدفمندی» و «تکامل پذیری» در سیستم مورد توجه اندیشمندان قرار گرفت. در این میان آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته است تبیین فلسفی این نوع از تفکر می باشد. مقاله ی حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی تفکر سیستمی در حکمت متعالیه به عنوان یک نظام جامع فلسفی توحیدمحور و بازتاب آن در شناخت محیط زیست به ویژه زمین خاستگاه تکون و تکامل موجودات صورت گرفته است. بررسی اصول هستی شناسی حکمت متعالیه چون اصالت وجود، تشکیک وجود، وحدت وجود، وجود ربطی و حرکت جوهری نشان از آن دارد که نگاه ملاصدرا به پدیده های طبیعی چون زمین بر اساس تفکر سیستمی است و اصول اساسی این تفکر و مزایای آن در آن وجود دارد. در چنین رویکردی هستی یک کل با اجزای به هم پیوسته است و زمین به عنوان جزئی مهم از این سیستم جامع به صورت یک سیستم یکپارچه و هدفمند، در سیری استکمالی به سوی منبعی قدسی در حرکت است. بی شک این نوع از تفکر، طبیعت شناسی نوینی را فراروی دست اندرکاران محیط زیست قرار می دهد.
    کلید واژگان: تفکر سیستمی, زمین, حکمت متعالیه, ملاصدرا, محیط زیست}
    Ali Masrouri, Ali Reza Najafzadeh Torbati *, Ali Reza Azad
    From the twentieth century onwards, the systemic thought has been focused by the intellectuals as a holistic and efficient one in studying complex systems with emphasis on understanding important principles such as “togetherness and interaction between parts”, “meaningfulness”, and “evolutionism”. Meanwhile in this case, the point which has been less paid attention to is the philosophical elaboration of such a thought. Utilizing a descriptive-analytical method, the authors of the present paper is to study the systematic thought in transcendental theosophy as a comprehensive philosophical monotheistic system and its reflection on knowing the environment, namely the Earth which is considered to be the origin and evolution of beings. Investigating the principles of transcendental theosophy ontology such as fundamentality of existence, gradation of being, transcendent unity of being, relative existence, and the motion in the category of substance show that Mullah Sadrā’s view to natural phenomena such as the Earth is based on a systemic thought and the basic principles of such a thought and its merits are reflected in his viewpoint.  In such an approach, the being is a whole with integrated parts whose integrated elements are consequential and network-fashioned, which depicts a compound one of this immense complex. As one of the most important part of a comprehensive and meaningful system (the being), the earth is evolving transcendentally toward the celestial source. Undoubtedly, such a thought opens up a new horizon to a new naturalism for those in charge of environmental issues.
    Keywords: Systemic thought, the Earth, Transcendental Theosophy, Mulla Sadr?, environment}
  • غلامرضا بهروزی لک*
    زندگی اجتماعی امری قدیمی و به تعبیر قرآنی، هم پای خلقت انسان اولیه در قالب امت واحده است. اما مساله ی اصلی این است که مبنا و دلیل زندگی اجتماعی چیست؟ نوشتار حاضر کوشیده است با بررسی نظریه های قدیمی و رایج مدنی بالطبع بودن آدمی در دیدگاه حکمای گذشته، به ارائه ی نظریه ی جدید «ماهیت استرشادی فطری» حیات اجتماعی آدمی بپردازد. روش مقاله ی حاضر طبق الگوی حکمت متعالیه بر روش ترکیبی عقلی- بر اساس ملازمات عامه برهان إنی- و نقلی استوار است. تقریرهای حکمی (استدلالی) صرف، تحت تاثیر حکمت یونانی، مدنی بالطبع را صرفا بر اساس نظام نیازهای دنیوی بشر تفسیر کردهاند. آخرین مورد از این تقریرها، دیدگاه علامه طباطبایی است که در قالب بحث استخدام بالطبع مطرح شده است. آیت الله جوادی آملی نیز بدون بسط دیدگاه، از مدنی بالفطره سخن گفته است. بر اساس نظریه استرشادی بالفطره، اقتضای حکمت الهی تجهیز و آماده سازی بشری برای هدایت و رشد است و چنین غایتی به مثابه غایت فعل الهی در خلقت آدمی و زندگی اجتماعی وی نیز بازتاب دارد. چنین نگاهی علاوه بر آن که خود در نظریه ی اجتماعی، جدید و مهم است، استلزامات ارزش مندی نیز در چگونگی تنظیم زندگی اجتماعی و سیاسی انسان ها دارد.
    کلید واژگان: حکمت متعالیه, ماهیت زندگی اجتماعی, مدنی بالطبع, مدنی بالفطره, استرشادی بالفطره}
    Gholam Reza Behruzi Lak*
    Social life is a traditional affair and as the holy Quran says it keeps up with creation of Homo sapiens in the shape of unified ummah. But the main issue is that “what is the basis and reason of social life”? The present article has attempted to present new theory of “nature of innate introspection” of human social life by looking into old and common civil theories of naturally social man in the eyes of the past theosophists. Methodology of the present article is based upon traditional-intellectual composition-according to popular accompaniments of posteriori demonstration as pursuant to transcendental theosophy model. Mere argumentative utterances affected by Greek theosophy have interpreted naturally social life based on human worldly needs. The last of such utterances lie within viewpoint of Allameh Tabatabaie that has been brought up in the form of issue of servants of the person. Ayatollah Javadi Amoli has spoken of innate social life without expanding the viewpoint. According to theory of innate introspection, Divine Theosophy exigency is equipping and preparing mankind for guidance and growth and such finality as final divine action is reflected in human creation and in his social life. This attitude, in addition to being new and vital in social theory, has invaluable requirements for how human socio-political life has been regulated.
    Keywords: Transcendental Theosophy, Nature of Social Life, Natural Social Life, Innate Civilian, Innate Introspection}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال