به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « worshipping » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «worshipping» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید ابوالفضل حسینی پور*، عبدالمحمد شریفات
    نووی، یکی از علمای تراز اول اهل سنت است که دارای گرایشات اشعری و حدیث گرایانه است. اهتمام به نقل قول سلف و حدیث گرایی نووی، باعث شده است که وهابی ها، تمایل زیادی برای همفکر نشان دادن او با خودشان داشته باشند؛ از این رو، سعی کرده اند برخی از اقوال مخالف اندیشه وهابیت او را، توجیه کنند؛ در حالی که با بررسی های علمی، مشخص می شود که بین نووی و وهابیت، نه تنها هیچ تطابقی نیست، بلکه تضاد نیز وجود دارد. این تضاد در شاخص تفکر وهابیت (یعنی توحید ربوبی و الوهی)، آشکار است؛ زیرا نووی، همانند وهابی ها، توحید الوهی و ربوبی را به گونه ای تفسیر نکرده که اموری مانند طلب شفاعت، استغاثه و تبرک به اموات، شرک باشند؛ بلکه وی، اعتقاد به اذن الله و استقلالیت را در تحقق توحید و شرک ربوبی دخیل دانسته است. او در توحید الوهی نیز، اعتقاد به ربوبیت را در تحقق عبادت، شرط می داند.
    کلید واژگان: وهابیت, نووی, توحید, عبادت, اشاعره}
    Seidabolfazl Hoseinopoor *, Abdolmohammad Sharifat
    Nawawi is one of the first-rate Sunni scholars who has some tendency toward Ash'ari and Hadith. Paying attention to quoting the Salaf and Nawawi's tendency toward Hadith has caused the Wahhabis to classify him as a Wahhabi. While with scientific investigations, it will be cleared that there is not only no compatibility between Nawawi and Wahhabism, but there is also contradiction between them. This contradiction is evident in the interpretation of Divine Monotheism. According to Nawawi, there is no clash between Divine Monotheism and intercession, Supplication from the dead and so on. But according to Wahhabism these issues are Shirk. Nawawi maintain that the key point in Divine Monotheism is to be independent of not, and the intention of worshipping plays an important role.
    Keywords: Wahhabism, Nawawi, Monotheism, worshipping, Ash'ari}
  • رسول چگینی*

    وهابیت مهمترین چالش جهان اسلام در سه قرن اخیر است که با تکفیر مسلمانان، امت اسلامی را چندپاره کرده و فرصتی برای دست اندازی دشمنان اسلام فراهم نموده است. آنان با شرک انگاری برخی امور از قبیل استغاثه، استشفاع و نذر، مسلمانان را بدتر از مشرکان عصر نزول توصیف می کنند. این سخن وهابیت برگرفته از مبنای فکری آنان در تعریف عبادت است که با دست بردن در آن، قصد و نیت را از تعریف عبادت خارج کرده و بسیاری از امور را به صرف تشابه ظاهری با افعال مشرکان، در زمره امور شرکی به شمار آورده اند. در این مقاله، با مراجعه به روایات اهل بیت ، دیدگاه وهابیت درباره مفهوم عبادت مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و از این رهگذر، ثابت می شود که ایمه معصومین ، عبادت را بر دو رکن استوار دانسته اند؛ اول، خضوع و اطاعت و دوم، قصد و نیت. برای این منظور، روایات اهل بیت با نگاه تحلیلی مورد پژوهش قرار گرفته و ماهیت عبادت از میان سخنان معصومان ، استخراج گردیده است.

    کلید واژگان: وهابیت, تکفیر, عبادت, نیت, روایات اهل بیت(}
    Rasool Chegini *

    Wahhabism is the most important challenge of the Islamic world in the last three centuries. The Wahhabists by excommunicating Muslims have divided the Islamic Ummah and provided an opportunity to attack the enemies of Islam. They maintain that Muslims are worse than the polytheists at the Age of the Holy prophet. According to Wahhabi belief, some acts like intercession, supplication and vows are forbidden. The main reason for this kind of Takfiri ideology is arisen from their definition from worshipping. According to Wahhabism, the intention is not so important in worshipping and just the apparent similarity is enough for worshipping. In this essay, and by a descriptive analytic method, and by referring to the narrations of Ahl al-Bayt, the Wahhabi point of view about the concept of worshiping is criticized. The infallible Imams divided the worshipping in two kinds: first,  submission and obedience and second, intention. We will have a quick survey on the Ahlobayt narrations on the nature of worshipping.

    Keywords: Kew words: Wahhabism, Takfir, worshipping, intention, Ahlobayt Narrations}
  • ابوذر فروتنی*
    ابن تیمیه با کج فهمی از ذبح هایی که توسط مسلمانان صورت می پذیرد، ایشان را متهم به ذبح لغیرالله می کند و با برچسب شرک، مسلمانان را از دایره اسلام خارج می کند. ابن تیمیه چون دلیل خاصی بر مدعای خود ندارد، سعی کرده با عبادت پنداری نفس ذبح و قیاس عملکرد مسلمانان بر مشرکین و بهره برداری از برخی آیات، ادعای خود را مستند کند. درحالی که نفس ذبح، چون فاقد ارکان عبادت است، عبادت شمرده نمی شود و حتی بر اساس تعریفی که ابن تیمیه از عبادت ارایه می دهد، نفس ذبح عبادت به شمار نمی رود. از سوی دیگر بین عملکرد مسلمانان و مشرکان تفاوت جوهری وجود دارد. ازاین رو تسری حکم مشرکان بر مسلمانان صحیح نیست. همچنین برداشت های وی از آیات قرآن کریم نه تنها صحیح نیست، بلکه تحمیل فهم بر آیات قرآن کریم است.
    کلید واژگان: ابن تیمیه, ذبح لغیرالله, عبادت, شرک}
    Abozar Frootani *
    Ibn Taymiyyah misinterpreted the sacrifices that the Muslim do for God. He claims that these sacrifices are not for the sake of God and are polytheism. Ibn Taymiyyah does not provide any reason for his claims, trying to compare the sacrifices that the Muslims make with the pagan's actions. He tries to misuse some Quranic verses for his claims, but we must know that sacrificing is not worshipping, even according to the definition of Ibn Taymiyyah himself, we cannot name the sacrificing a kind of worshipping. On the other hand, there is a far difference between the function of Muslims and pagans. So, we cannot compare the Muslims with pagans. Ibn Taymiyyah's interpretations from the Holy Quran is not correct and he imposes his views on the Holy Quran.
    Keywords: Ibn Taymiyyah, Sacrificing for Someone Other than God, worshipping, Polytheism}
  • حسین علی ادریسی

    «توحید عبادی» اصلی ترین مولفه مورد دعوت انبیای الهی است. مفهوم و مصادیق عبادت در میان مسلمانان بدون اختلاف و واضح بود تا اینکه با ظهور ابن تیمیه و تفسیر جدیدش از این مفهوم، برخی اعمال مسلمانان ‎مانند شفاعت و توسل، عبادت غیرخدا شمرده شد و موجب تکفیر آنان گردید. مفهومی که ابن تیمیه به عنوان تعریف عبادت ارائه کرد، معنای لغوی عبادت، یعنی صرف طاعت در مقابل شیء است و وی قیودی مانند حب معبود را به آن افزود. مهم ترین اشکالات این تعریف را ‎می‎توان ابهام آن، عدم جامعیت و مانعیت، و همچنین مخالفت با استعمال های قرآنی دانست. در مقابل، آیت الله مصباح با استناد به استعمال های قرآنی، قید «اعتقاد به الوهیت معبود» را در مفهوم عبادت دخیل، و اعمالی مانند توسل و استغاثه را مقرب عبد به خداوند ‎می داند.

    کلید واژگان: توحید عبادی, عبادت, آیت الله مصباح, ابن تیمیه}
    Husain Ali Edrisi

    Monotheism in worshiping is the key element in prophet's invitations. Before the arrival of Ibn Taymiyyah, the concept of worshiping among the Muslims was clear and there was no disputation. Ibn Taymiyyah claimed some actions in Islam such as supplication to the holy prophet is considered polytheism and will lead to the heresy. Ibn Taymiyyah definition from worshiping is lexical and not technical. He added the condition of love to this definition. There are so many problems in this definition such as ambiguity, being incomprehensive and being against the Quranic usage. In contrary, Ayatollah Mesbah's definition considering the Quranic usage include the condition of believing in deity as a necessary condition in worshiping. According to this definition, actions such as supplication and appealing to God is considered worshiping and legal.

    Keywords: Monotheism in worshiping, worshipping, Ayatollah Mesbah, Ibn Taymiyyah}
  • حمید نادری قهفرخی، غلامعلی عزیزی کیا
    یکی از وقایع نقل شده در قرآن کریم، گوساله پرست شدن بنی اسرائیل در زمان غیبت موسی علیه السلام است. ازآنجا که این واقعه در زمان رهبری هارون علیه السلام به وقوع پیوست، یکی از پرسش های مطرح در این زمینه این است که آیا آن حضرت در برابر این انحراف، وظیفه رهبری خود را به بهترین شکل انجام داد؟ اگرچه از نظر برخی مفسران هارون علیه السلام در این واقعه در انجام وظیفه رهبری خود مرتکب کوتاهی شد، (علاوه بر پیش فرض پذیرفته شده عصمت انبیا) تحلیل عملکرد آن حضرت و بررسی شواهد ثابت می کند که ایشان در برخورد با این انحراف، بدون هیچ گونه کم کاری به بهترین شکل و در بهترین زمان وظیفه خود را انجام داد، اما بر اثر فشار بنی اسرائیل، به سبب پیروی از دستورهای موسی علیه السلام و حفظ وحدت بنی اسرائیل از اقدام عملی مثل قیام علیه آنان خودداری کرد.
    کلید واژگان: هارون علیه السلام, موسی علیه السلام, گوساله پرستی, بنی اسرائیل, عصمت انبیا, قرآن}
    Hamid Naderi Ghahfarkhi, Gholam Ali Azizi Kia
    One of the incidents narrated in the Quran is calf worshipping of the Israelites in the absence of Moses (PBUH). Since this event occurred under the leadership of Aeron (PBUH), one of the questions raised in this regard is whether Aeron, as a leader, duly performed his duty against this deviation. Some commentators hold that he failed in this duty (despite the accepted presumption about prophets’ infallibility). However, analysis of his actions and exiting evidence prove that without any neglect of duty, Aeron did his best in the proper time, but because of the Israelites’ pressure, he chose to follow the instructions of Moses (PBUH). In order to retain unity among the Israelites, he did not take any action and avoided fighting against them.
    Keywords: Aeron, Moses, calf, worshipping, the Israelites, prophet's infallibility, the Quran}
  • عبدالمحمد شریفات

    مهم ترین آموزه دینی پیامبران الهی، دعوت به یکتاپرستی است. پرستش یکی از نیازهای ثابت و همگانی انسان است، که زمان هیچ گاه نمی تواند در آن تاثیر داشته باشد. در مقاله حاضر، کوشیده ایم مفهوم عبادت را با توجه به دیدگاه ابن تیمیه بررسی و نقد کنیم. همچنین، در این مقاله سعی شده است با بررسی واژه «عبادت» در لغت و بیان دیدگاه مفسران، دیدگاه ابن تیمیه نقد شود. در بخش دیگری از مقاله به مصادیقی پرداخته شده که ابن تیمیه آنها را شرک در عبادت می دانست. متاسفانه خطا در فهم معنای عبادت، انگیزه ستیزه جویی و مشرک دانستن موحدان پاک سرشت شده است. لذا بیان دقیق مفهوم عبادت، دست بهانه جویان را کوتاه می کند و مسلمانان را در عبادت راستین الهی استوار می گرداند.

    کلید واژگان: عبادت, اطاعت, وهابیت, ابن تیمیه}
    Abdul Mohammad Sharifat *

    The most pivotal teaching of the prophets is inviting to monotheism. Worshipping is one of the constant and general needs of human, on which passage of time has no effect. In this writing, we have tried to have a review and critique of the concept of worshiping in the viewpoint of Ibn Teymieh. And we have also tried to criticize his viewpoint by a lexical analysis of the term worshipping and reviewing the opinions of commentators on this issue. In another part of this writing, we have dealt with the instances that are applicable to polytheism in worshiping according to Ibn Teymieh. Regretfully, inaccurate understanding of the concept of worshipping has lead to animosity and considering the monotheists as polytheists. Hence, a precise illustration of this concept will stop the quarrel makers and cause the Muslims to be steadfast in the way of true worshipping of Allah.

    Keywords: worshipping, obedience, Wahhabism, Ibn Teymieh}
  • حسین قاضی زاده

    عبادت به عنوان یک مفهوم کلیدی، ارکانی دارد که در تعریف آن باید لحاظ شود. هر تعریفی به اندازه ای که از این ارکان دور است از صحت نیز دور خواهد بود. مفهوم «عبادت» برای تحقق محتاج وجود سه مولفه «معبود»، «عابد» و «عمل عبادی» است. هر یک از این مولفه ها خصوصیاتی دارد که ما از آنها به عنوان ارکان مفهوم «عبادت» یاد می کنیم. اما آنچه از عنوان معبود می توان استنباط کرد این است که معبود، طبق آیات قرآن کریم، زمانی اطلاق می شود که عنوان «الاه» بر آن صادق باشد که بیانگر مقام الوهیت در تحقق مفهوم «عبادت» است. از این جهت که عنوان عبادت برای عمل مشرکان هم استعمال شده مشخص است که مراد از الاه، الاه واقعی نیست، بلکه الاهی است که «عابد» به آن معتقد است و این موضوع (الاه اعتقادی) نخستین رکن مفهوم عبادت است که از عنوان «معبود» و «عابد» استنباط می شود. دومین موضوعی که از عنوان «عابد» قابل استنباط است خضوعی است که در ضمیر «عابد»- نه نفس عمل - نسبت به معبود وجود دارد و این دومین رکن این مفهوم محسوب می شود؛ و سومین رکن، که در «عمل عبادی» نهفته است مطلوبیت و رجحان نفس عمل برای معبود است. ترکیب این سه رکن، محقق مفهوم «عبادت» است. در مجموع باید گفت عبادت یعنی «انجام عملی راجح از روی خضوع در مقابل الاه».

    کلید واژگان: عبادت, معبود, عابد, عمل عبادی, اله, وهابیت}
    Hussein Qazizadeh

    As a key concept, worshipping has some elements that need to be taken in to consideration. The more irrelevant any definition is to these elements, the more incorrect it will be. The concept worshipping needs three elements to be actualized; the worshiped, the worshipper and the devotional act. Every single of these components have certain features, these components are called elements of the concept of worshipping. We can infer from the term the worshipped that, according to Quran, we use the word worshipped for a deity. The worshipped should have godship, so that the worshipping has its actual meaning. Since the term worshipping is used for the deeds of the polytheist, too, it is obvious that here the god or deity is not a real one, but it’s a god that worshipper believes to be real. This can be inferred from the first and second element of worshipping. The second thing that can be inferred from the term the worshipper is the humble submissiveness toward the worshipped found within the worshipper not his action. And this is considered as the second element. And the third element which is hidden in the devotional act is the preference and importance of the act itself for the worshipped. Combination of these three elements actualize the concept of worshipping. generally speaking, worshipping means “doing a preferable act out of humble submissiveness toward God”

    Keywords: worshipping, the worshipped, the worshipper, devotional act, deity, polytheism, Wahhabism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال