به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اضلال اعمال » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اضلال اعمال» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدجواد کوچک یزدی*، علی نبی اللهی نجف آبادی

    حبط، امری بسیار سرنوشت ساز برای انسان است؛ زیرا می تواند تمامی اعمال نیک را باطل ساخته و فرجام فرد، به شقاوت منتهی شود. این نگاشته درصدد است تا مسئله حبط را با رویکردی تطبیقی بین دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان و ابن عاشور در التحریر و التنویر، و یافتن نقطه نظرات مشترک یا غیر مشترک ایشان، بررسی کند. روش تحقیق، به صورت کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی، با استفاده از تحلیل واژگان و الفاظ است. مهم ترین یافته های تحقیق عبارت اند از: غیر حقیقی دانستن تعبیر حبط از سوی هر دو مفسر، حال از باب مجاز یا کنایه یا تمثیل، دنیایی دانستن زمان حبط، قایل بودن به رفع توامان آثار دنیوی و اخروی عمل بر اثر حبط، پذیرش دیدگاه موازنه و موافات از سوی ابن عاشور و رد هر دو دیدگاه از سوی علامه، قول به تاثیر مستقیم عمل در سرنوشت فرد از سوی ابن عاشور و در برابر، دیدگاه علامه مبتنی بر نقش صورت معنویه حاصل از عمل فرد، در سعادت یا شقاوت وی که رویکردی فلسفی است، نظرگاه شمول حبط نسبت به اعمال مومنان و کافران از سوی علامه، و اختصاص حبط به اعمال نیک مومنان از سوی ابن عاشور و موارد دیگر.

    کلید واژگان: حبط, تکفیر, عذاب, اضلال اعمال, ابطال}
    MuhammadJawad Kochak Yazdi *, ali Nabiullahi Najafabadī

    Nullification (ḥabṭ) is a very crucial thing for human beings because it can nullify all good deeds and lead to the wickedness and destruction of the person. This study seeks to comparatively examine the issue of ḥabṭ (destruction and nullification of deeds) taking the viewpoints of ʿAllāma Ṭabāṭabai in al-Mizān</em> and that of Ibn ʿAshūr in al-Taḥrīr wa al-tanvīr. </em>The common points and differences have been scrutinized using library resources and a descriptive-analytical method. The most important findings of the research are: Knowing the interpretation of ḥabṭ as untrue by both interpreters, whether it is figurative or allegorical, knowing the time of nullification as worldly, believing in the elimination of both worldly and otherworldly effects due to nullification, accepting the view of balance on the part of Ibn Ashur and the rejection of both views by ʿAllāma Ṭabāṭabai, the notion of the direct effect of action on the destiny of the person by Ibn ʿAshūr.  On the contrary, ʿAllāma's view is based on the role of the spiritual form resulting from one's action, on his happiness or misery which is a philosophical approach. Also, the inclusion of nullification of the deeds of the believers and infidels by Allama, and nullification being prerogative of the good deeds of the believers by Ibn Ash'ur and other cases.

    Keywords: ḥabṭ (nullification), takfīr (expiation), punishment, misconduct, annulment}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال