به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اقتصاد اسلامی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اقتصاد اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمود دهقانی*

    مسایل بنیادین در علوم مختلف و از جمله در اقتصاد است که ترابط آنها ناخواسته مغفول واقع شده و یا به عمد با اهدافی نظیر ترویج سکولاریسم یا تداوم سلطه اقتصاد سرمایه داری نادیده گرفته می شود. هنوز این باور در میان برخی از صاحب نظران وجود دارد که ارزش ها هیچ نقشی در علم اقتصاد یا در تعیین «واقعیت» نداشته و  در بطن نظریه های علمی گنجانده نشده اند و خارج از قلمرو عینیت هستند. پژوهش حاضر بر این مبنا استوار شده که نمی توان تحقق اقتصاد فارغ از ارزش را پذیرفت. به تعبیر روشن تر ، تفکیک گزاره های اثباتی از گزاره های هنجاری ، نه ممکن است و نه مطلوب. از نقطه نظر کاربردی نیز این تفکیک نادرست است و پیامدهای ناگواری دارد. در این پژوهش که با روش توصیفی۔تحلیلی انجام پذیرفته ، مسیرهای مختلف ورود ارزش ها به گزاره های اثباتی اقتصاد ، تبیین شده و تلاش شده تا برخی از لوازم و تبعات این تفکیک ، مورد توجه قرار گیرد.

    کلید واژگان: اقتصاد اثباتی, اقتصاد هنجاری, رابطه اخلاق و اقتصاد, واقعیت عینی, اقتصاد اسلامی}
    Mahmoud Dehghani *

    Scientific disciplines, including economics, often disregard important fundamental issues either intentionally or unintentionally. This may be due to motives such as promoting secularism or maintaining the dominance of capitalist economics. Some experts still believe that values play no role in economics or in determining reality and are therefore excluded from scientific theories as they lie outside the realm of objectivity. However, it is now widely accepted that an economy without values cannot be considered valid. It is neither possible nor desirable to separate affirmative propositions from normative propositions. This separation leads to incorrect practical implications. This descriptive-analytical research investigates the different ways values can be integrated into economic proof propositions. It also highlights some of the implications and consequences of this separation. The research touches on topics such as probative economics, normative economics, the relationship between ethics and economics, objective reality, and Islamic economics.

    Keywords: Probative economics, normative economics, the relationship between ethics, economics, objective reality, Islamic economics}
  • جواد ایروانی*
    از ادعاهای مطرح شده علیه قرآن، ادعای فقدان نظام های اجتماعی از جمله؛ «نظام اقتصادی» _  به مفهوم سازمانی معرفتی، بینشی و دانشی مشخص و نظام یافته پیرامون اقتصاد _  در قرآن است. این جستار که به شیوه توصیفی _ تحلیلی و روش کتابخانه ای سامان یافته، درصدد پاسخ به این ادعا و ارایه موجز مجموعه «نظام اقتصادی قرآن» و تبیین چیستی و قلمرو آن است. یافته های تحقیق نشان می دهد که قرآن به علت جامعیت در عرصه رسالت خود؛ یعنی «هدایت انسان»، به تبیین مبانی و چارچوب های کلی علوم انسانی پرداخته است، اما علوم طبیعی به عنوان پیش نیاز پیشرفت و آبادانی، در قلمرو «مطالبات قرآن از بشریت» جای می گیرد و نه رسالت قرآن. دانش اقتصاد به مفهوم گسترده خود هر دو بخش را دربرمی گیرد: بخش مربوط به علم اقتصاد به مفهوم خاص آن که براساس «روش تجربه» به کشف روابط علی _ معلولی بین پدیده ها پرداخته که به «مطالبه قرآن از بشریت» بازمی گردد و بخش مربوط به مبانی جهان بینی و انسان شناختی، مبانی مکتبی، حقوق و اخلاق اقتصادی و نیز کشف آن دسته از روابط علی _ معلولی اقتصادی که از حیطه تجربه و دانش بشری خارج است، مشمول «رسالت قرآن» بوده و آیات فراوانی از قرآن به ارایه آن ها پرداخته که در این جستار، کلیت آن با استناد به آیات بیان شده است. مقایسه موردی بین یکی از زیرنظام های اقتصاد، به عنوان نمونه ، نشان از برتری نظام اقتصادی قرآن نسبت به محصولات اندیشه بشری دارد.
    کلید واژگان: علم اقتصاد, اقتصاد اسلامی, مبانی اقتصاد قرآنی, نظام اقتصادی قرآن}
    Javad Iravani *
    One of the claims against the Qur'an is the lack of social systems, including "economic system" as a specific and systematic epistemic, insightful and scientific organization about the economy in the Qur'an. This article which is organized in a descriptive-analytical and library method, aims to answer this claim and provide a brief presentation about the "Economic System of the Qur'an" and explain it and its scope. The findings show that the Qur'an explained the basics and general frameworks of human sciences due to its comprehensiveness in the field of its mission, i.e. "man's guidance". However, natural sciences, as a prerequisite for progress and prosperity, are placed in the realm of "Quran's demands from humanity" and not the Qur'an's mission. Economic knowledge in its broad sense includes two parts; economics as a science, which deals with cause-and-effect relationship based on experience, refers to the "Qur'an's demand from humanity". The part related to worldview and anthropological foundations, scholastic foundations, economics' law and ethics, as well as the discovery of those cause-and-effect relationships of economic relations that are beyond the scope of human experience and knowledge, are included in the "Qur'an Mission". A case comparison between one of the economy sub-systems as an example shows the superiority of the Qur'an's economic system over the human thought's products.
    Keywords: Economics, Islamic Economics, Qur'an economy foundations, Qur'an economic system}
  • ابوالفضل سامی*، غلامرضا مصباحی مقدم، خشایار سیدشکری، نعمت الله فلیحی پیربستی

    رفتار به معنی راه، روش، مشی و... درتمامی بخش های زندگی انسانها، به عنوان نمایش دهنده روحیات، درونمایه و به قولی نگرش و اندیشه اوست که نمود بیرونی پیدا می کند، که در نگرش اسلامی از آن به عنوان فطرت یاد می شود؛ آنچه در این مقاله بر آن تاکید می شود آن بخش از رفتارهایی است که در قالب اقتصادی می گنجد یعنی در قالب رفتارهای مصرفی، تولیدی و مبادله ای کالاهاو خدمات قرار می گیرد. از آنجا که قرآن اصلی ترین و اولین منبعی است که مسلمانان از آن متابعت می نمایند، ابتدا با مراجعه به تمامی114 سوره قرآن رفتار مصرفی، تولیدی و مبادله ای در قالب عناوین خاص دسته بندی شده و در نهایت با جمع بندی آنها نتایج لازم از بحث ازجمله تفاوت این رفتارها با رفتارهایی که در اقتصاد متعارف از آن یاد می شود، همچون توجه به فطرت، سود وزیان اخروی و معنوی، مالکیت خداوند بر سود وزیان، تاثیر عوامل غیر طبیعی، توجه به وحی، رفتار منصفانه و سهل گیرانه و توجه به لذتهای معنوی مشخص می گردد.

    کلید واژگان: اقتصاد اسلامی, رفتار اقتصادی, قرآن, اقتصاد متعارف}
    Abolfazl Samy *, Gholamreza Mesbahi Moghadam, Khashayar Seidshokri, Nematollah Falihi Pierbasti

    Behavior means the way, method, policy, etc. in all parts of human life, as a representation of spirits, the theme and in the words of his attitude and thought, which finds an external appearance, which in the Islamic view is referred to as nature. Be; What is emphasized in this article is that part of the behaviors that fit in the economic form, that is, in the form of consumption, production and exchange behaviors of goods and services. Since the Qur'an is the main and first source that Muslims follow, first by referring to all 114 chapters of the Qur'an, consumption, production and exchange behavior are categorized in the form of specific titles, and finally by summarizing them, the necessary results of the discussion Among the differences between these behaviors and the behaviors mentioned in conventional economics, such as paying attention to nature, profit and loss in the hereafter and spirituality, God's ownership of profits and losses, the effect of unnatural factors, paying attention to revelation, fair and lenient behavior and paying attention to Spiritual pleasures are determined.

    Keywords: Islamic Economics, Economic behavior, Quran, conventional economics}
  • فریده عبودیت*، محمدعلی مهدوی راد

    سبک زندگی اسلامی در تعاملات اقتصادی به معنای اصول و روش هایی است که جامعه اسلامی در حیات اقتصادی و حل معضلات خویش از آن پیروی می کند. مباحث اقتصادی اسلام از مباحث اخلاقی آن جدا نیست و کاملا به یکدیگر آمیخته و این خود یکی از ویژگی های مهم اقتصاد اسلامی است. در حوزه تعاملات اقتصادی، نیایش های امام سجاد (ع) مشتمل بر بینش ها و نیز کنش ها و راهکارهای عملی است. امام (ع)، التزام به بینش و تفکرات و باورهایی را برای عملیاتی کردن دستور اسلام در حوزه اقتصاد لازم می داند. از مهم ترین این باروها و بینش ها می توان به این موارد اشاره کرد: ایمان به عدالت خداوند در حوزه تقسیم رزق، لزوم رضایت به مقدرات الهی، کسب روزی از مهم ترین زمینه های ابتلاء انسان و غیره. از ادعیه صحیفه سجادیه، راهکارهای عملی فراوانی نیز به دست می آید؛ ازجمله: شکرگزاری، حفظ عزت و شرافت، کسب روزی حلال، اقبال به قرآن برای افزایش روزی، میانه روی و اعتدال و پرهیز از قرض و بدهکاری و... روش تحقیق در این مقاله، توصیفی و تحلیلی و متن محور است و هدف، تبیین اصول و روش های تعاملات اقتصادی بر اساس دعاهای صحیفه سجادیه است.نگاه اقتصادی امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه در حوزه تصحیح و تکمیل اندیشه ها و همچنین ارایه روش ها و راهکارهای عملی برپایه این نکات کلیدی است: رزق امری است که در جهان خلقت برای همه موجودات معلوم و مقدر است و خداوند با عدالت خود در میان جانداران آن را تقسیم نموده و می تواند بر اساس عملکرد انسان دارای برکت و موجب عزت و شرافت او و پیروزی او در ابتلایات الهی باشد؛ چنانکه شکر و التزام به کسب حلال و پرهیز از هرگونه اسراف و تبذیر و میانه روی در حوزه تعاملات اقتصادی از مهم ترین کلیدهای عملکردهای اقتصادی است که این مبانی و روش ها به نحو احسن در ادعیه امام سجاد (ع) و سایر منابع علوم دینی به تصویر کشیده شده است.

    کلید واژگان: سبک زندگی, اقتصاد اسلامی, تعاملات اقتصادی, ادعیه صحیفه سجادیه, راهکارهای معرفتی, راهکاری های عملی}
    Farideh Obudiat *, Mahdavirad Mohamadali

    Islamic lifestyle in economic interactions means the principles and methods that Islamic society follows in economic life and solving its problems. The economic issues of Islam are not separate from its moral issues and are completely intertwined, and this is one of the important features of Islamic economics. In the field of economic interactions, the prayers of Imam Sajjad (AS) include insights as well as practical actions and strategies. Imam (AS) considers the attachment to insights, thoughts and beliefs necessary to implement the Islamic laws in the field of economics. The most important of these beliefs and insights are: Belief in God's justice in the field of distribution of provision (Rizq), the necessity of acceptance of divine destinies and obtaining a good provision are among the most important areas of divine test for human (Ibtila). From the supplications of Al-Sahifah Al-Sajjadiyyah, many practical solutions can be obtained; including: Gratefulness, preserving honor and dignity, earning a halal provision, heading toward the Qur'an to increase one's rizq, moderation and equability, and avoiding debt and etc. The research method in this article is descriptive, analytical and text-based, with the aim of explaining the principles and methods of economic interactions based on the supplications of Al-Sahifah Al-Sajjadiyyah.

    Keywords: Lifestyle, Islamic economics, economic interactions, prayers of al-Sahifah al-Sajjadiah, knowledge-based solutions, practical solutions}
  • سید ابوذر حسینی، جواد ایروانی*، مرتضی مرتضوی کاخکی

    امنیت اقتصادی از مسایل مهم و دغدغه روزمره افراد جامعه است و نقش موثر آن در زندگی بر کسی پوشیده نیست. اما به دلیل مناقشه فراوان در مفهوم «امنیت اقتصادی»، این پژوهش بازتعریقی قرآنی از این مفهوم ارایه داده است؛ به این ترتیب که با بررسی استعمالات واژگان «امن» و «قصد» و مشتقات آن ها در قرآن، و با لحاظ نمودن وحیانی و غیر محرف بودن الفاظ قرآن و حجیت ظواهر قرآن و نیز باور به چینش و کاربرد حکیمانه الفاظ آن، نگاهی نو به این مفهوم مهم اقتصادی انداخته است تا در نهایت، ساختاری نظام مند و منسجم و کارآمد از آسیب ها و رویکرد تامین امنیت اقتصادی وحیانی با محوریت خداوند متعال ارایه دهد.
    یافته های تحقیق حاکی از آن است که از منظر قرآن کریم، تعریف «امنیت اقتصادی» همسو با برخی تعاریف موجود، بلکه بر احساس اطمینان به ظرفیت برخورداری نسبی، بر مبنای تدبیر حکیمانه معیشت متعادل و هدفمند و مقاوم تاکید دارد. افزون بر این، رویکرد عمده تعالیم وحیانی برای تامین روشمند امنیت اقتصادی، با توجه ویژه به عوامل و زمینه ها در سه بخش باورها، فرهنگ ها و رفتارهای پیشگیرانه از آسیب ها ترسیم می شود.

    کلید واژگان: قرآن کریم, اقتصاد, امنیت, امنیت اقتصادی, اقتصاد اسلامی}
    Sayyed Aboozar Hosseini, Javad Irvani *, Morteza Mortazavi Kakhki

    Economic security is an important issue and a daily concern of people in society, and its effective role in life is common knowledge. However, due to the great controversy over the concept of “economic security”, this research has provided a Qur'anic reintroduction of this concept and in this way, by examining the uses of the words “safe” and “intention” and their derivatives in the Qur'an, and considering the revelation and non-perversion of the words of the Qur'an and the authority of the appearances of the Qur'an, as well as believing in the arrangement and wise use of its words, a new look at this has given an important economic concept, in order to finally provide a systematic, coherent and efficient structure of harms and a revelatory economic security approach centered on God Almighty. The research findings indicate that from the perspective of the Holy Quran, the definition of “economic security” is in line with some existing definitions, but also emphasizes the feeling of confidence in relative capacity, based on the wise management of a balanced, purposeful and resistant livelihood. In addition, the main approach of revelatory teachings to provide methodical economic security, with special attention to the factors and contexts in the three sections of beliefs, cultures and harm prevention behaviors is drawn.

    Keywords: Holy Qur'an, Economics, Security, Economic security, Islamic economics}
  • محسن فریور یگانه، هادی سلیمی*، رضا شکرانی
    در دوران جاهلیت به دلیل پررونق بودن تجارت معاملات اقتصادی زیادی انجام می شد ولی نظام حقوقی حاکم بر آن دوران ساده و دارای انحرافات زیادی بود. به گونه ای که موجب شکاف طبقاتی و از بین رفتن حقوق ضعیفان می-گردید. از این رو قرآن کریم در مسیر تربیتی خود به مسایلی مانند حقوق قراردادها،مالکیت و شیوه صحیح انجام مبادلات اقتصادی اشاره کرده است. پر واضح است این آیات در یک بستر تاریخی نازل شده اند لذا تدبر در آن ها مطابق با ترتیب نزول و با توجه به حوادث و مخاطبان عصر نزول می تواند نکات جدیدی را پیش رو مفسر قرار دهد و مراحل تکوین و تطور گزاره های مرتبط با آن را روشن کند. پژوهش حاضر با همین هدف به نگارش درآمده است. بدین سان مطابق با روایات معتبر ترتیب نزول چینش آیات مرتبط با بحث مشخص گردید و و سعی بر آن شد با مقارنه این آیات مراحل نهادینه شدن دستورات الهی کشف شود. با این شیوه مطالعاتی بدست آمد تشریع نظام حقوق اقتصادی قرآن به صورت تنزیلی در سه مرحله فرهنگ سازی،بیان فقهی-حقوقی احکام و تثبیت قراردادها انجام شده است.
    کلید واژگان: اقتصاد اسلامی, حقوق اقتصادی, تاریخ نزول قرآن, تفسیر تنزیلی موضوعی}
    Mohsen Farivar Yeganeh, Hady Salymy *, Reza Shokrani
    During the Gaheliat( ignorance) era, there were a lot of economic transactions due to the boom in trade, but the legal system in that era was simple and deviated. In such a way as to cause class divisions and the loss of the rights of the weak. Therefore, in its educational path, the Holy Qur'an has addressed issues such as contract law, ownership and the correct way of conducting economic transactions. . Clearly, these verses have been revealed in a historical context, so contemplation of them in accordance with the order of the descent and in light of the events and audiences of the descent can bring new points to the interpreter and clarify the stages of development and evolution of related propositions. Slow
    Keywords: Islamic Economics, economic law, date of revelation of the Qur'an, discount-thematic interpretation}
  • عباس محمودی*، هانی زعفرانی

    بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را می توان راه آینده نظام اسلامی دانست که از سوی مقام معظم رهبری صادر شد. یکی از محورهای مهم این بیانیه، مسایل اقتصادی است. بر اساس آموزه های دینی، اقتصاد سالم در دین مداری و تربیت انسان ها نقش داشته و بسیاری از نابه سامانی های اجتماعی را سامان می دهد. مقام معظم رهبری یکی از موضوعات محوری بیانیه را مسایل اقتصادی قرار دادند که لازم است در چهل ساله دوم انقلاب به صورت جدی به آن پرداخته شود. ترسیم الگوی اقتصاد اسلامی، نیازمند استخراج کلیدواژه های قرآنی و حدیثی آن است. از این رو، ابتدا کلیدواژه های اقتصادی بیانیه گام دوم، شناسایی، سپس واژگان معادل و همچنین ابواب مرتبط آن در آیات و روایات، استخراج گردیده است. کلیدواژه های امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز در نوشتارهای جداگانه ای عرضه شده و یا خواهد شد. با این روش، همه واژگان کلیدی بیانیه، استخراج شده و با منابع اسلامی تطبیق می گردد تا راه را برای پژوهش های آینده هموار کند.

    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, معادل یابی واژگان قرآنی و حدیثی, اقتصاد اسلامی, معارف قرآن و حدیث}
  • انسیه عسگری، یوسف فرشادنیا*
    دام و دام پروری، نقش حیاتی و تعیین کننده در خودکفایی یک جامعه ایفا می کند. دیدگاه قرآن به عنوان کتاب آسمانی و اهل بیتb به عنوان مفسران آن در خصوص این موضوع، راهگشا و راهنمای جامعه اسلامی محسوب می شود. در پژوهش حاضر، با هدف حصول راهبردهای منابع دینی در مدیریت این صنعت، به توصیف و تحلیل آیات قرآن و روایات معصومانb پرداخته شده است. قرآن، موضوع دام و دام پروری و بهره وری از چهارپایان را با دو رویکرد مادی و معنوی، گاه در بطن هم و گاه در کنار هم بیان کرده و به هر دو بعد اهمیت داده است. همچنین با بررسی روایات مشخص می شود که حضرت رسول اکرمk و ایمه اطهارb به مسئله دام و دام پروری و نقش آن ها در تامین غذای انسان و پایدار بودن اقتصاد خانواده و جامعه اهمیت بالایی داده اند و در برخی موارد به اشتغال به دام پروری و دامداری دستور داده شده، به گونه ای که دام پروری جزء اصول مدیریت جامعه انسانی شمرده شده است. نگاه تطبیقی این تحقیق میان متون دینی و صنعت دام، حاکی از آن است که قرآن و روایات همانند علوم تجربی و صنعت دام، تولیدات دامی را راهبرد جامعه انسانی دانسته، ولی افزون بر آن، به جنبه های غیرمادی دامداری اهمیتی ویژه بخشیده که امتیاز منابع دینی نسبت بدین علوم است.
    کلید واژگان: دام پروری, چهارپایان, اقتصاد اسلامی, آیات اقتصادی, روایات اقتصادی}
    Ensieh Asgari, Yousef Farshadnia *
    Livestock and animal husbandry play a vital and decisive role in the self-sufficiency of a society. The view of the Qur'an as a divine book and the Ahl al-Bayt as its commentators on this subject is considered as a guide for the Islamic society. In the present study, with the aim of obtaining strategies of religious resources in the management of this industry, the verses of the Qur'an and the narrations of infallible Imams have been described and analyzed. The Qur'an has addressed the issue of livestock and animal husbandry and the use of livestock with two material and spiritual approaches, sometimes overlapping each other and sometimes side by side, and has given importance to both dimensions. Also, by examining the narrations, it is clear that the Holy Prophet and the Imams have given great importance to the issue of livestock and animal husbandry and their role in providing human food and the stability of the family and community economy, and in some cases they ordered [their followers] to engage in animal husbandry and pastoralism, so that animal husbandry is considered as one of the principles of human society management. The comparative view of this research between religious texts and livestock industry indicates that the Qur'an and hadiths such as experimental sciences and livestock industry consider livestock production as a strategy of the development of the human society, but in addition, it has given special importance to the immaterial aspects of animal husbandry, which is the advantage of religious sources over these sciences
    Keywords: Animal Husbandry, Livestock, Islamic Economics, Economic Verses, Economic Narratives}
  • زهره اخوان مقدم، فاطمه خلجی

    انسان دو جنبه وجودی دارد و مباحث اقتصادی به بعد مادی او به طور مستقیم و به بعد روحی وی نیز به صورت غیر مستقیم، ارتباط دارد. کارآفرینی و ایجاد اشتغال، از جمله مهم ترین مسئله ای است که زیربنای اقتصاد هر جامعه است. توجه به جایگاه مباحث کارآفرینی و اشتغال در آموزه های قرآن و حدیث، مهم ترین مسئله این نوشتار است که با روش توصیفی- تحلیلی به آن پرداخته شده است. در قرآن و روایات، کار و تلاش اهمیت فراوان داشته، به جهاد در راه خدا تشبیه شده است. خداوند با فراهم کردن مقدمات و لوازم اشتغال همچون خلقت دنیا و مافیها، از انسان خواسته که تلاش خود را در دنیا به کار بندد. اشتغال و کارآفرینی و روزی رسانی به دیگران از نظر آموزه های دینی ضروری است و امر و تشویق به انجام صنعت های مختلفی در قرآن و روایات به چشم می خورد و هر یک از این آیات رهنمودهایی برای اهل فن و صنعت گران دارد. طبق تعالیم دینی فقط کار و تلاش باعث ارتقاء تولید و رونق و پیشرفت اقتصاد می شود.

    کلید واژگان: کلید قرآن و حدیث, کار, اشتغال, تلاش, اقتصاد اسلامی, تولید}
    Zohreh Akhavan Moghadam, Fatima Khalaji

    Man has two existential aspects and economic issues are directly related to his material dimension and indirectly to his spiritual dimension. Entrepreneurship and job creation are among the most important issues underlying the economy of any society. Paying attention to the place of entrepreneurship and employment in the teachings of the Qur'an and hadith is the most important issue of this paper which has been dealt with in a descriptive-analytical way. In the Qur'an and traditions, work and effort are of great importance, likened to jihad in the cause of God. By providing the foundations and tools of employment, such as the creation of the world and the mafia, God has asked man to apply his efforts in the world. Employment, entrepreneurship, and helping others in religious doctrines are essential, encouraging the pursuit of various industries in the Qur'an and traditions. According to religious teachings, only hard work promotes economic growth and prosperity.

    Keywords: Keys of Quran, Hadith, Work, Employment, Effort, Islamic Economy, Production}
  • مریم ابن تراب*

    موضوع اقتصاد و کسب درآمد از مباحث بسیار مهم در جهان کنونی است به گونه ای که یکی از قدرتمند ترین سلاح ها در جنگ سرد به شمار می رود. داد و ستد گرچه از ایام قدیم بین انسان ها رواج داشته است، لیکن در هر زمانی بر اساس چگونگی روابط بین افراد جامعه و پیشرفت در زمینه های مختلف علمی، چهره جدیدی به خود گرفته است. به عنوان مثال تجارت الکترونیک گونه جدیدی از آن در جامعه کنونی است. یکی از مسایل مطرح در جوامع اسلامی تطبیق اعمال تجاری روز با احکام شرع مقدس اسلام است، و پاسخ به این پرسش که: آیا کسب درآمد به روش های نوپیدا مشروع است؟ پژوهش پیش رو به هدف بیان ویژگی های تجارت مشروع صورت گرفته است، تا تمایز کسب های مشروع از غیر آن مشخص گردد. با بررسی کتب فقهی و قانونی این نتایج حاصل شد: نخست آن که بر اساس قاعده تسلیط اسلام مالکیت خصوصی را محترم می شمارد، و هر مالکی حق هرگونه تصرف در اموال خویش را دارد مگر مواردی که به دلیلی ممنوع اعلام شده باشد. دیگر آن که هدف آموزه های حقوقی دین مبین اسلام در مورد تجارت بیان نوع خاصی از تجارت و کسب درآمد میان مسلمین نیست، بلکه شاخصه های مشروعیت به عنوان شروطی برای طرفین قرارداد و مورد قرارداد ذکر شده است، تا از اختلافات و زیان های احتمالی در جامعه اسلامی پیشگیری شود، از این رو عقود غیرمعین نیز مورد پذیرش قرار گرفته اند. هم چنین شروط جایزی که مورد نظر طرفین عقد است. از سوی دیگر پای بندی به تعهدات و قراردادها اصلی مسلم از حقوق اسلامی است، و قراردادها تنها در شرایط ویژه و بر مبنای خواست طرفین و یا بنا بر حفظ مصالح فردی و اجتماعی قابل فسخ هستند.

    کلید واژگان: اقتصاد اسلامی, تجارت, شروط قرارداد, نفی سبیل, غرر, لاضرر, لزوم معاملات}
    Maryam Ebn Torab *

    The issue of economics and earning money is one of the most important issues in the world today, as it is one of the most powerful weapons in the Cold War. Although trade has been common among human beings since ancient times, but at any time, based on how the relations between people in society and progress in various scientific fields, has taken on a new face. For example, e-commerce is a new form of it in today's society. One of the issues in Islamic societies is the adaptation of day-to-day business practices to the rules of the holy sharia of Islam, and the answer to the question: Is it lawful to earn money in emerging ways? The present study aims to express the characteristics of legitimate business, in order to distinguish legitimate businesses from others. Examining the jurisprudential and legal books, these results were obtained: First, it respects private property according to the rule of Islamic domination, and every owner has the right to seize his property, except in cases where it has been prohibited for a reason. Another is that the purpose of the legal teachings of Islam about trade is not to express a specific type of trade and income among Muslims, but the characteristics of legitimacy are mentioned as conditions for the parties to the contract and the contract, to avoid possible differences and losses. The Islamic community should be prevented, so indefinite contracts have also been accepted. Also, the permissible conditions that the parties to the contract want. On the other hand, adherence to obligations and contracts is an inalienable principle of Islamic law, and contracts can be terminated only in special circumstances and based on the wishes of the parties or based on the protection of individual and social interests.

    Keywords: Islamic Economics, trade, contract conditions, mustache denial, murmur, no harm, necessity of transactions}
  • علی طوسی *، محمدحسین طاهری خسروشاهی
    نظریه های "دولت" براساس دستگاه فلسفه ی پشتیبان شان تدوین می شوند و در تمامی حوزه ها - ازجمله اقتصاد سیاسی - نمود پیدا می کنند. با این پیش فرض که "حکمت متعالیه" دستگاه فلسفی پشتیبان جمهوری اسلامی است، طبیعتا اقتصاد سیاسی دولت اسلامی نیز باید در چارچوب حکمت متعالیه بگنجد. در این راستا، پژوهش حاضر با استنباط و صورت بندی اصول اقتصاد سیاسی متعالیه از پایه های فلسفه ی سیاسی متعالیه، به بررسی "رویکردهای هفتگانه ی اقتصاد مقاومتی" براساس این اصول پرداخته است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی با رویکرد "متن کاوی مولف محور" می باشد. نتایج نشان می دهد، علاوه بر انطباق پذیری رویکردهای هفت گانه با احکام مستنبط از حکمت صدرایی، می توان سه رویکرد "آگاهی بنیان"، "مردم پایه" و "فسادستیزی" را نیز به این سند افزود. همان گونه که حکمت نظری متعالیه قابل امتداد در ساحت سیاست است، فلسفه یا حکمت سیاسی نیز قابل امتداد در دیسیپلین اقتصاد سیاسی است و می توان از اقتصاد سیاسی متعالیه نیز صحبت کرد. این نتایج را می توان در تدوین "نظریه ی جامع اقتصاد سیاسی دولت اسلامی مردم سالار" و "به روزرسانی سند اقتصاد مقاومتی" به کار گرفت.
    کلید واژگان: اقتصاد سیاسی, اقتصاد اسلامی, اقتصاد مقاومتی, حکمت سیاسی متعالیه, دولت اسلامی, اقتصاد سیاسی متعالیه}
    ali toussi *, mohammad hossein taheri khosroshah
    Theories of "government" are based on their philosophy of support, and they appear in all domains, including political economy. Assuming that the "Transcendental Theosophy" is a philosophical device supporting the Islamic Republic of Iran, the political economy of the Islamic state should also naturally fit within the framework of the transcendental theosophy. In this regard, the present study, by inferring and formulating the principles of transcendental political economy from the foundations of political transcendental philosophy, has examined the "Seven Approaches of Resistance Economics" based on these principles. The research method is descriptive-analytic with "author-based text mining" approach. The results show that in addition to adapting seven approaches to related decrees of Mulla Sadra's theosophy, we can add three approaches of "knowledge-based", "public-based" and "corruption-based" to this document. As theoretical transcendental theosophy extends beyond politics, philosophy or political theosophy can also be sustained in the discipline of political economy, and we can speak about the transcendental political economy. These results can be used to formulate the "Comprehensive Theory of Political Economy of Democratic Islamic Government" and "Updating the Resistance Economy Document".
    Keywords: Political Economy, Islamic Economy, Resistance Economy, Political Transcendental Theosophy, Islamic Government, Transcendental Political Economy}
  • مجتبی رضایی آدریانی *
    حکومت امام زمان (ع)، با توجه به وسعت و نیز جهان بینی حاکم بر آن، پیامدهایی عمیق و تاثیرگذار در سطح جهانی و در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد خواهد داشت. یکی از این ابعاد، که دغدغه امروزین بسیاری از جوامع را تشکیل می دهد، نگاه و پیامدهای اقتصادی حکومت مهدوی است. در این مقاله تلاش شده با نگاهی توصیفی _ تحلیلی، روایات مرتبط با این بعد از حکومت امام زمان، گردآوری و مورد بررسی سندی و دلالی قرار گیرند. نتیجه حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که با توجه به وفور نعمت ها و برکت های آسمانی و زمینی از یکسو و رشد معنوی مردم و تغییر نگرش آنها به سبک زندگی از سوی دیگر، شاهد زندگی همراه با امنیت اقتصادی و قناعت و مناعت طبع، در سطح جهانی و در میان افراد و جوامع مختلف خواهیم بود.
    کلید واژگان: روایات اقتصادی, دستاوردها, حکومت امام زمان (ع), اقتصاد اسلامی}
  • اسحاق طاهری سرتشنیزی*

    مستندات مقال نشان داد که علم اقتصاد و به دنبال آن، نظام اقتصادی باید به گونه ای باشد که بتواند مقدرات و برآیند سنن الهی در عالم هستی را در زندگی انسان تحکیم و تثبیت کند. چرخش نظم هستی بر مدار عدالت الهی و توجه خاص خداوند به انسان استوار است و دخالت علم و اراده انسان ها در عرصه تشکیل جامعه و حکومت نباید در تقابل با مشیت و سنن الهی در حوزه تشریع، تعاملات و زندگی انسان ها گردد. اما زمینه های پیدایش علم اقتصاد عاری از هرگونه نگاه الهی به عالم و سنن حاکم بر آن بود و این علم جهت تامین ثروت و سودآوری آن شکل گرفت. از این منظر، علم اقتصاد رایج و نظریه های دنیانگرانه اقتصادی ثمری جز استثمار و استعمار اکثریت افراد و رشد نجومی ثروت اغنیا ندارد. در چنین فضایی بازگشت به آموزه های اقتصادی قرآن به عنوان زیرساخت اقتصاد مقاومتی، ضرورت و اهمیت حیاتی دارد؛ اقتصادی که جهت آن را سنن الهی، مقام انسان در هستی، جامع نگری و عدالت رقم می زند. معلوم شد که باورمندی به وعده های الهی، دل سپردگی به آموزه های حکیمانه قرآنی و اراده قوی در تحقق نظام اقتصاد مقاومتی نقش اساسی دارد.

    کلید واژگان: اقتصاد مقاومتی, اقتصاد اسلامی, عدالت اقتصادی, اقتصاد جامع نگر, نظام اقتصادی}
    EsHaq Taheri Sarteshnizi *

    As is understood by documentations of the paper, economics and, following it, an economic system has to be of such a nature that they may reinstate divine traditions in human’s life. The order of universe is based on divine justice and special attention to human beings and, therefore, man’s will and science in the process of forming society and government must not run against influence of Divine ordinance and traditions in legislature, interactions and human life. Yet, the grounds leading to Economics have been of no divine consideration on the universe and ruling traditions; in this way, this science has been originally directed to wealth and benefit. In this regard, the current economics and worldly economic theories would only result in exploitation, colonization and astronomical growth in wealth of the rich. In such a situation, a return to economic teachings of Islam as foundation of resistive economy is of vital importance, an economy oriented towards divine traditions, human’s stand in universe, all-out consideration and justice. It has been revealed that belief in divine promises, fondness for divine teachings and a strong will, plays an important role in realization of resistive economy.

    Keywords: Resistive Economy, Islamic economy, Economic Justice, Comprehensive Economy, Economic System}
  • عمار خسروجردی
    در این نوشتار تلاش بر این است که با توجه به تاکیدات جدی مقام معظم رهبری بر مباحث اقتصادی در سال های اخیر به خصوص بر حل مشکلات اقتصادی جامعه در قالب الگوی اقتصاد اسلامی، به این مهم بپردازیم و با توجه به بیانات خود ایشان، نگاه نظری و رویکردها و راهبردهای مد نظر ایشان در مباحث اقتصاد اسلامی به عنوان یک نگاه نظری اسلامی و بومی در ایجاد تمدن اسلامی و حل معضلات اقتصادی به صورتی جامع مورد تحلیل قرار بگیرد. این روش روشی نزدیک به تحلیل محتوا همراه با جامع نگری است. تا حدی از روش تفسیر متن به متن نیز استفاده شده است. جمع بندی نهایی این نوشتار این است که معظم له الگوی اقتصاد اسلامی را به عنوان یکی از چهارچوب های حرکت کشور در مسیر تمدن سازی اسلامی مد نظر دارند و حرکت در چهارچوب اقتصاد اسلامی، یکی از زمینه های ایجاد تمدن اسلامی و همچنین بستر ساز حل مشکلات اقتصادی کشور در نگاهی خدامحور است و حل معضلات اقتصادی کشور در این چهارچوب به پایداری نظام جمهوری اسلامی می انجامد.
    کلید واژگان: تمدن اسلامی, اقتصاد اسلامی, شکوفایی اقتصادی, الگوی مصرف}
    Ammar Khosrowjerdi
    In respect to the highly serious emphasis of the Supreme Leader on economic discourses in recent years and especially his emphasis on solving the society’s economic problems in the form of the Islamic economy model, it is tried in this writing to analyze in a comprehensive way the theoretical view and the approaches and strategies delineated by him in the Islamic economy discourses as an Islamic theoretical and domestic view in creating Islamic civilization and solving economic problems. This is a method close to content analysis along with a comprehensive look, along which the cross-textual interpretation method has to some extent been also used. The conclusion made in this article is that the leader has considered the Islamic economy model as one of the frameworks of the grounds for creating Islamic civilization and the foundation for solving Islamic economic problems with a theocentric outlook. In this framework, solving the economic problems of the country will lead to the stability of the order of Islamic Republic.
    Keywords: Ayatollah Khamenei, Islamic civilization, Islamic economy, economic prosperity, consumption model}
  • احمد عربشاهی کریزی
    هدف این پژوهش بررسی و تحلیل اقتصاد اسلامی با تاکید بر قرآن کریم است. ابتدا به بررسی رابطه اسلام و علم اقتصاد پرداخته تا بتوان به تعریف اقتصاد اسلامی دست یافت. نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که اقتصاد اسلامی به عنوان علمی بین رشته ای به شمار می آید و قلمرو مطالعاتی فلسفه اقتصاد اسلامی هستی شناسی، معرفت شناسی، ارزش شناسی، انسان شناسی و روش شناسی را در بر می گیرد. در ادامه اهداف و اصول اقتصاد اسلامی را یادآور شده و وظایف بازار اسلامی و ویژگی های آن را از نظر گذرانده ایم. در بخشی از پژوهش پیامدها و خروجی های علم اقتصاد اسلامی را مورد اشاره قرار داده و اقتصاد اسلامی و «هماهنگی منافع فرد و اجتماع» مورد تاکید واقع شده است. سپس از دیدگاه اسلام گزاره های حاکی از سنت های حاکم بر اقتصاد را ذکر کرده و آموزه های اقتصاد اسلامی را بیان کرده ایم. در انتها سعی کرده ایم تا نگاهی دقیق تر به قرآن کریم داشته باشیم و مولفه های مربوط به اقتصاد اسلامی را از قرآن کریم استخراج نماییم تا به تصویر جامع و کامل تری از اقتصاد اسلامی دست یابیم.
    کلید واژگان: اقتصاد, اسلام, قرآن کریم, اقتصاد اسلامی}
    Ahmad Arabshahi Karizi
    The goal of the present article is to study and analyze the Islamic economy by emphasizing the Holy Quran verses. Initially it surveys the relationship between Islam and economies in order describe Islamic economy. The notable issue is that Islamic economy is an interdisciplinary science and its domains are ontology, anthropology, epistemology, and axiology. Then the dominant traditions on economy from Islam’s point of view are studies. Finally it attempts to have a precise look at Holy Quran in order to discover a more comprehensive and complete of Islamic economy.
    Keywords: Islam, economy, Holy Quran, Islamic economy}
  • محمود عیسوی، lمصطفی دلشاد تهرانی، ریحانه سمیعی
    امروزه اهمیت توسعه اقتصادی و نقش بارز آن بر هیچ کس پوشیده نیست، تا آن جا که می توان آن را از اولویت های دنیای امروز دانست. به همین منظور در این نوشتار سعی شده است با نگاه به عملکرد حضرت علی (ع) به موضوع توسعه اقتصادی پرداخته شود. در نهایت هدف این تحقیق دانستن این موضوع بوده است که، اقتصاد روز دنیا تا چه میزان به این مبانی و اهداف نزدیک است؟ مطالعه در این خصوص نشان می دهد، مهم ترین مواردی را که محل تفاوت و ناهم خوانی بین توسعه اقتصادی مورد نظر امام (ع) با اقتصاد متعارف است باید ناشی از تفاوت در مبانی، اهداف، ارزش ها، آزادی اقتصادی و منافع فرد و جامعه دانست. هدف نهایی توسعه، در اقتصاد کنونی، در اغلب کشورها بر مبنای لذت و کسب ثروت است. اما از دیدگاه ارزشی امیرالمومنین (ع) رسیدن به توسعه خود وسیله ای است برای امکان حرکت به سوی کمال و هدف نهایی از خلقت.
    کلید واژگان: توسعه اقتصادی, علی (ع) و اقتصاد, اهداف توسعه اقتصادی, اقتصاد اسلامی, اقتصاد غرب}
    Mahmood Isavi, Mostafa Delshadtehrani, Reyhaneh Samiee
    Today, the importance of economic development and its obvious impacts is not lost to anyone, so much so, that it can be called one of the top priorities of the modern world. Therefore, in the present article, we have strived to study the subject of economic development through observing Imam Ali’s deeds. The main objective of the study is to identify how much the modern day elements of economy relate to and resemble the standards of Imam Ali’s time. The studies in this matter reveal that, the areas where differences most appear between modern day standard economics and Imam Ali’s intended economic developments, are discrepancies in foundations, objectives, values, economic freedom, and individual and social benefit. The ultimate objective of the modern day economic development, in most countries, seems to be founded on the concept of wealth gain, luxury, and leisure, but from Imam Ali’s point of view, the concept of development, in and of itself, is a tool to facilitate our gradual movement towards perfection and the ultimate goal of creation.
    Keywords: Economic Development, Imam Ali, Economics, Objectives of Economic Development, Islamic Economics, Western Economics}
  • مجید رضایی دوانی
    سوره های توبه و مائده حاوی مهمترین دستورات ثابت اسلام از جمله امور اقتصادی در دوره گسترش اسلام است. تأمل در محتوای آن برای شرایط فعلی جامعه ایران که در پی بهره گیری از تجربه صدر اسلام است مفید است. سوال اصلی مقاله آن است که اصول اقتصادی که قرآن در دوره اخیر رسالت (پس از فتح مکه) بیان کرده کدامند و چه حقیقتی را آشکار می کند؟ آیا می توان با استفاده از آن تشخیص داد که مهمترین مباحث اقتصادی در جریان گسترش جامعه چیست و بر روی کدام مطلب باید در شرایط مذکور تکیه کرد؟
    فرضیه مقاله که با تامل در قرآن اثبات شده آن است که قرآن در سالهای پایانی رسالت و به عنوان مهمترین دستورات اقتصادی بر معیار های همکاری اجتماعی و لزوم انجام تعهدات و اصلاح نظام درآمد دولت، دوری جریان وجوه نقدینگی از هر گونه فساد مالی، هدایت دارایی های مالی به سمت تولید و بهبود نظام توزیع داوطلبانه در کنار نظام توزیع مجدد درآمد الزامی و معیار تولید و مصرف تاکید دارد.
    کلید واژگان: آیات اقتصادی, اقتصاد اسلامی, ربا, کنز, انفاق, مالیات, دوره اخیر رسالت پیامبر اسلام}
    Majid Rezaie Davani
    Surah Ma' idah and Surah Tawbah contain the most important fixed commands of Islam including the economic issues in the era of spread of Islam> Contemplation in the contents would be beneficial to the current conditions of Iran, which seeks to utilize the experiences of early Islam. This paper questions what are the economic principles which Quran has specified in the late era of prophecy (after the conquer of Mekka), and what reality do they reveal? Can the most important economic issues in the spread of a society be understood from these principles? Which subject need to be emphasized in the aforementioned conditions? The hypothesis of this article which is proved by contemplation in Quran is that in the final years of Prophecy, the Quran -giving economic instructions- focuses on the criteria of social cooperation, necessity of commitment and reform of government revenue, distancing the cash flow from any financial corruption, guidance of financial assets toward production and improvement of voluntary distribution system along with the mandatory system of income redistribution and criteria of production and consumption.
    Keywords: Economic Verses, Islamic Economics, Magnets, Cairns, Spend, Tax, The Late Era Of Prophecy}
  • محمد مولایی
    در نگرش اسلامی سعی شده است که با ترویج اخلاق تجاری، تجارت از شکل نوعی بازی برد- باخت در اقتصاد سودگرانه، به یک بازی برد- برد تبدیل گردد. این منطق دینی با وارد کردن معنویات به همراه کسب سود در تجارت به عنوان بخشی از مطلوبیت یک فرد مسلمان امکان پذیر است. در این مقاله سعی شده است با روش اسنادی- تحلیلی، پس از تبیین اصول اخلاق تجاری و کسب و کار از نظر اندیشمندان، دیدگاه امام علی(ع) در رابطه با اخلاق تجاری مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. بدیهی است که آشنایی و نهادینه کردن فرهنگ اخلاق تجاری اسلام در کسب و کار از جمله راهکارهای کاهش تخلفات در امور اقتصادی است و سخنان و سیره امام علی(ع) بهترین راهکار برای رعایت اصول اخلاق تجاری در جامعه اسلامی می باشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که از دیدگاه آن حضرت، هدف نهایی از تجارت و کسب و کار رضایت الهی و رفع نیاز های ضروری و اساسی جامعه می باشد و برخورداری از سود عادلانه در مرحله بعدی اهمیت است.
    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, اخلاق تجاری و کسب و کار, اقتصاد اسلامی}
  • امیر خادم علیزاده*، محمد صفری
    مصرف یکی از شاخصه های مهم اقتصادی در هر جامعه ای است، به طوری که نسبت شایسته بین تولید و مصرف در هر اقتصادی یک ضرورت به شمار می رود. یکی از اصول موجود در علم اقتصاد متعارف که به ظاهر از وجوه افتراق نظام های اقتصادی مبتنی بر اندیشه بشری و نظام اقتصاد اسلامی است، اصل تناقض خست یا معمای صرفه جویی می باشد. بنا بر این اصل، چنانچه در سطح فردی صرفه جویی صورت گیرد، اما این افزایش در پس انداز، تحرکی در سرمایه گذاری ایجاد نکند، در سطح کلان مصرف کم شده، در نتیجه، تولید پایین می آید و درآمد ملی کاهش می یابد. به نظر می رسد چنین اصلی بسیاری از آموزه های اسلامی همچون نهی از مصرف افراطی و امر به میانه روی در مصرف و... را به چالش بکشد. لذا این مقاله با روش تحقیق تحلیلی توصیفی به بررسی آموزه های قرآنی در حوزه مصرف و صرفه جویی به جستجوی پاسخی مناسب برای معمای صرفه جویی می پردازد. از یافته های این تحقیق می توان به الگوی قرآنی مصرف قوام به عنوان الگوی بهینه تخصیص منابع و نیز مشوق افزایش میل نهایی به مصرف در سطح کلان اشاره کرد که از پیامدهای آن می توان به انفاق، زکات، خمس، صدقه، قرض الحسنه و... برای سوق دادن صرفه جویی ها به سرمایه گذاری و گردش مال در اقتصاد نام برد.
    کلید واژگان: مصرف, قرآن, اصل تناقض خست, اقتصاد اسلامی}
    Amir Khadem Alizadeh*, Mohammad Safari
    Consumption is one of the main economic characters of any society, in a way that the proper ratio between production and consumption in the economy is necessary. One of the principles of economics, the apparent difference in economic systems based on human thought and the Islamic economic system, is the parsimony contradiction principle or the stingy dilemma. According to this principle, if saving occurs at the individual level but it does not increase the mobilization of investment, consumption has decreased at the macro level and thus production has decreased which, in turn, diminishes the national income. It seems that this principle challenges many of the teachings of Islam, such as the prohibition of excessive consumption and moderate consumption. Thus, the aim of this paper is to study the teachings of the Quran via a descriptive-analytical method to answering the riddle of saving. Among the results of this study, we can refer to the Quranic model of consumption as an optimized model of resource allocation pattern, as well as the incentives to increase the marginal propensity for consumption at the macro level, which bring about results such as charity, Zakat, Khums, donations, loans and investments which propel savings to create the flow of money in the economy.
    Keywords: consumption, Quran, parsimony contradiction principle, Islamic economy}
  • جواد ایروانی
    قلمرو دانش اقتصاد گستره ای دارد که دست کم هفت بخش از جمله علم اقتصاد اسلامی را در خود جای می دهد که میان اندیشمندان مسلمان در این باره بحث و گفتگو وجود دارد. برخی به کلی منکر وجود آن شده اند و برخی با تبیین هایی گوناگون آن را پذیرفته اند. در این نوشتار، پس از بیان مقدماتی، ابتدا دیدگاه های چهارگانه در این باره مطرح گردیده و به فراخور بحث، نمونه هایی قرآنی ذکر شده است. آنگاه پس از بیان مفروضات مورد نظر و قابل استنباط از آموزه های قرآنی، به بررسی و نقد دیدگاه های یادشده در پرتو آموزه های قرآنی و توضیح دیدگاه مورد نظر پرداخته شده است. دیدگاه نگارنده آن است که اندیشمندان اقتصادی مسلمان می توانند مبتنی بر مبانی جهان-بینی و انسان شناختی قرآن و با کمک گرفتن از منابع سه گانه شناخت (وحی، عقل و تجربه)، به تدوین علم اقتصاد اسلامی متمایز از اقتصاد معاصر بپردازند.
    کلید واژگان: قرآن, اقتصاد, اقتصاد اسلامی, اقتصاد قرآنی}
    Dr. Javad Irwani
    The economics covers a wide range of issues [sciences] including the Islamic economics. There is a serious debate amongst the Muslim intellectuals’ circles about the very question. Some have thoroughly negated it while others have accepted with different descriptions. The present writing after posing the general remarks of the discussion touches the four prominent theories on the subject and has appropriately put forth the Quranic samples. Then, he deals with the ideal assumptions that can be derived from the Quranic doctrines. Following that, he analyzes and criticizes the four theories in the light of the Quranic teachings. The writer is of the view that the Muslim experts of economics, considering their worldview foundations and the Quranic anthropology and epistemological means (revelation,intellect and experience), can bring about a new Islamic economics that should be distinct from the contemporary economics.
    Keywords: Quran, Economy, Islamic Economics, Quranic Economics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال