به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تفسیر ماثور » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تفسیر ماثور» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا پیرچراغ*، مرتضی قاسمی حامد، بشیر سلیمی
    البرهان سید هاشم بحرانی از جمله مهم ترین تفاسیر ماثور شیعه در نیمه اول قرن یازدهم قمری است. تفسیر ماثور یا روایی از قدیمی ترین گونه های تفسیری است که برای تبیین آیات الهی شکل گرفته است. این روش، در قرن یازدهم با رواج قلمرو اخباری گری بر حوزه های علمی شیعه، به اوج خود رسید. تفسیر البرهان در زمره تفاسیر ماثور محض محسوب می شود و شامل همه سور قرآن بوده و روایات منقول از ایمه(ع) بدون اظهارنظر مولف گردآوری شده است و در آن روایاتی از معصومان(ع) در باب اختلاف قرایت، شیوه تلفظ، یا نوع نزول به چشم می خورد. دسته بندی و نقد انواع روایات اختلاف قرایت در البرهان، موضوع اصلی این پژوهش است که با روش توصیفی تحلیلی به بررسی آن پرداخته می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که اولا؛ انواع روایات اختلاف قرایت در البرهان شامل: تغییر در شکل ظاهری و تقدیم و تاخیر یا جابه جایی کلمات، اضافه یا کم شدن کلمه یا جمله در خلال آیات، افزودن نام ایمه در آیات، و تفسیر مزجی است. ثانیا؛ از نظر تاثیرگذاری در معنا، روایات اختلاف قرایت در البرهان در دو دسته قرایت های بی تاثیر در معنا و قرایت های موثر در معنا جای دارد. ثالثا؛ بررسی البرهان، نشان می دهد روایات تفسیر مزجی که در صدر اسلام مایه اختلاف قرایت می شده است، در این تفسیر نیز به دلیل ماهیت روایی محض بودن آن انعکاس یافته است، مانند روایات اضافه یا کم شدن کلمه یا جمله در خلال آیات، و یا روایات افزودن نام ایمه در آیات، که غالبا از نظر سندی مخدوش می باشند. رابعا؛ ذیل برخی از آیات در این تفسیر از قرایت های ضعیف استفاده شده است که این قرایت ها حکم قرآن را ندارند و قرآن کریم از هرگونه تحریفی مصون می باشد.
    کلید واژگان: البرهان فی تفسیر القرآن, سید هاشم بحرانی, اختلاف قرائت, تفسیر ماثور, نقد قرائت}
    Mohammad Reza Pircheragh *, Morteza Ghasemi Hamed, Bashir Salimi
    Al-Burhan by Seyyed Hashem Bahrani is one of the most important interpretations of Shia proverbs in the first half of the 11th century.The interpretation of bel-Ma’thur or narration is one of the oldest types of interpretation that was formed to explain the divine verses.This method reached its peak in the 11th century with the spread of the realm of Akhbarism over Shiite scientific fields. Al-Burhan's interpretation is considered among the purely narrative Interpretations and includes all the surahs of the Quran also the hadiths passed down from the imams (pbuh) have been compiled without the author's comments, and there are narrations from the infallibles (pbuh) regarding differences in reading, pronunciation, or the type of revelation.Categorizing and criticizing different types of narrations of differences in reading in Al-Burhan is the main topic of this research, which is investigated by descriptive-analytical method. The results of the research showed that, firstly: the types of narrations of different readings in this interpretation include changes in the appearance, and advance and delay, or shifting of words, addition or reduction of words or sentences during the verses, addition of the names of imams in the verses, and Mazji interpretations. Secondly: In terms of impact on the meaning, the narrations of difference readings in Al-Burhan are in two categories: readings that do not affect the meaning and readings that are effective in the meaning. Thirdly: The review of al-Burhan shows that the narratives of Mazji's interpretation, which was a source of disagreement in readingin the beginning of Islam, were also reflected in al-Burhan due to its purely narrative nature such as the traditions of adding or subtracting a word or sentence during the verses, or the traditions of adding the names of imams in the verses, which are often distorted from the point of view of the document and are considered among the Mazji's interpretations. Fourthly: Under some verses in this commentary, weak readings have been used, which these recitations do not have the authority of the Qur'an and the Holy Qur'an is immune from any distortion.
    Keywords: al-Burhan fi Tafsir al-Qur'an, Seyyed Hashem Bahrani, differences in reading, Tafsir bel-Ma’thur, criticism of reading}
  • محمدرضا شاهرودی، معصومه آگاهی*
    اهتمام قرآن پژوهان به حروف مقطعه/ تهجی، در ابتدای برخی سور، با ارایه اقوال گوناگون در تبیین مراد خداوند از این حروف همراه شده است. در این نوشتار با  فرض صحت روایات وارده از معصومین علیهم السلام در می یابیم که این حروف، علی رغم عنوان واحدی که دارند، از یک سنخ نبوده، حکم واحدی درباره آن نمی توان داد. بعضی از این حروف مانند «ص» و «یس»، واژگانی هستند که مفهوم خاصی دارند. در حالی که بعضی دیگر نظیر«الم»، گرد آمده حروف نخست کلمات یک عبارتند. در هر حال ویژگی مشترک این حروف، دلالت آن بر ناتوانی بشر از هماوردی با قرآنی است که این حروف، شکل دهنده آن است.  به علاوه اقوال تفسیری دال بر ارتباط این حروف با حساب جمل و ابجد بنا بر تصریح معصوم(ع) از اعتبار ساقط است.
    کلید واژگان: حروف مقطعه, حروف تهجی, فواتح سور, تفسیر ماثور}
    Mohamadreza Shahroodi, Masoomeh Aghahi *
  • محمود واعظی، حسین رضایی *

    تلاش متکلمان شیعه در همه اعصار، اثبات جایگاه علمی و معنوی اهل بیت رسول اکرم2 به عنوان جانشینان برحق ایشان بوده و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزیدند. در این خصوص، استناد به آیات قرآن کریم و روایات نبوی، متفق علیه به عنوان میراث مشترک فریقین، حجتی قاطع محسوب می شود. از جمله مواردی که شایسته تامل و عنایت بیشتر است، تبیین ویژگی های خاندان رسالت بر اساس آیه 56 سوره احزاب است. تحقیق تطبیقی در متون تفاسیر جامع سنی و شیعی، نشان از آن دارد که در این خصوص، توجه لازم صورت نگرفته است. پیامبر گرامی اسلام2 در تفسیر چگونگی صلوات بر ایشان حدیث صحیح و متفق علیه ذکر فرمودند که بررسی آن بر اساس آیات قرآن کریم و دیگر روایات صحیح، در اثبات معتقدات کلامی شیعه، نقش اساسی ایفا خواهد کرد. هدف پژوهش حاضر که با رویکرد تطبیقی، به روش توصیفی تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانه ای انجام شده، رمزگشایی از این حدیث تفسیری و اثبات جایگاه علمی معنوی و مصادیق حقیقی عترت پیامبر2 می باشد. در پایان شبهات ابن تیمیه بر حدیث مذکور که به قصد انکار فضیلت امیرالمومنین علیR و رد عقاید شیعه مطرح شده، مورد بررسی و نقد قرار گرفته و بطلان ادعاهای او ثابت شده است.

    کلید واژگان: قرآن, تفسیر ماثور, اهل بیت پیامبر, حقانیت شیعه}
    Mahmoud Vaezi, Hossein Rezaei *

    The efforts of Shiite theologians in all ages have proved the scientific and spiritual status of the Ahl al-Bayt of the Holy Prophet (pbuh) as his rightful successors and in this way, they spared no effort. In this regard, quoting the verses of the holy Quran and the agreed prophetic narrations, as a common heritage of Sunnis and Shiites, is a conclusive argument. One of the cases that deserves more consideration is the characteristics of the Prophet's family according to verse 56 of Surah Al-Ahzab. A comparative research of the texts of comprehensive Sunni and Shiite commentaries shows that the necessary attention has not been paid in this regard. In interpreting how to greet him, the holy Prophet (pbuh) has mentioned a correct and agreed-upon Hadith, the study of which, based on the verses of the holy Quran and other authentic narrations, has an important role in proving Shiite beliefs. The purpose of the present study, which is a descriptive-analytical approach based on a comparative approach and library sources, is to decipher this interpretive Hadith and prove the scientific-spiritual position and true examples of the Ahl al-Bayt of the Prophet (pbuh). Finally, Ibn Taymiyyah's doubts,which have been raisedup with the intention of denying the virtue of Amir al-Mu'minin Ali (AS) and rejecting the Shiite belief, have been examined and criticized, and the invalidity of his claims has been proven.

    Keywords: Quran, Narrative Interpretation, Ahl al-Bayt of the Prophet (PBUH), Shiite legitimacy}
  • سیدمهدی لطفی*

    مفسران در بهره گیری از روایت در تفسیر آیه 14 سوره آل عمران عملکردی متفاوت از یکدیگر دارند. برخی از آنان متذکر روایات ذم و برخی دیگر به نقل روایات مدح و ستایش زنان پرداخته اند. روایات ذم، زن را ریسمان شیطان و عاملی در فتنه و ابتلاء مردان توصیف می کنند و لزوم ایجاد محدودیت هایی برای ارتباط زنان با مردان را مطرح می سازند. در مقابل روایات مدح، با ترسیم چهره ای مثبت از زن، آن را برترین لذت دنیوی و اخروی و زن صالح را بهترین متاع دنیا معرفی می کنند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مفسران دو سیاق مختلف برای آیه در ذم لذایذ یا مدح آن ها در نظر گرفته اند. روایات مدح با رویکردی ترغیبی به لذایذ دنیوی، همسو و موید آیه در ضرورت بهره مندی از نعمات و لذایذ دنیوی و وسیله پنداشتن آن ها در جهت رسیدن به نعمات و لذاید اخروی هستند؛ اما روایات ذم، با ارایه تصویری نامناسب از زن، رویکرد ترهیبی دارند و همسو با مفهوم آیه به نظر نمی رسند. در میان تفاسیری که در ذیل آیه به نقل روایت پرداخته اند، تفاسیر اجتهادی تمایل بیشتری به ذم لذایذ داشته و برعکس اکثر تفاسیر اثری، ممدوح بودن این لذایذ را مدنظر قرار داده-اند. مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی در صدد بررسی و نقد عملکرد مفسران و اعتبار سنجی روایات ذیل آیه 14 سوره آل عمران است.

    کلید واژگان: تفسیر قرآن, آیه 14 سوره آل عمران, نقد حدیث, تفسیر ماثور, تفسیر اجتهادی}
    Seyed Mahdi Lotfi *

    Commentators have a different performance in usage of traditions in interpreting of verse 14 of Surah Ale-Emran. Some of them mentioned the blaming traditions of women and others quoted the praise traditions. Blaming Traditions, introducing the women as string of Satan and instrument for sedition and temptation of men. Thus, these traditions recommend a limited relationship between men and women. In contrast, the praise traditions, drawing a positive approach to the woman and described it as the highest earthly pleasure and introducing the righteous woman as the best thing in the world. Prophetic traditions with the praise approach are in line with the necessity of enjoying of the blessings and worldly pleasures and the means to conceive them in order to attain the blessings and pleasures of the Hereafter, But the traditions of blaming, with an inappropriate portrayal of the woman, are in a deliberate approach and do not seem to fit the concept of the verse. Among the interpretations using traditions for interpreting of the verse 14, Exertional interpretations tend to be more pleasing to blaming traditions, but in the most of traditional interpretations, the enjoyment of this pleasure has been taken into account. This article is a descriptive study that examines the performance of commentators in using of traditions as main source for interpreting of the verse 14 of Surah Ale-Emran.

    Keywords: Interpretation of Quran, Verse 14 sura Ale-Emran, Critique of Hadith, Practical Interpretation, Ijtihad Interpretation}
  • فاطمه فاخری *

    دانش تفسیر در میان علوم اسلامی یکی از ارجمندترین علوم است که با آیات قرآن پیوند می خورد. هر مفسری در تفسیر، روش و منهج خاصی دارد که در تفسیر آیات برای فهم مدلول کلام از آن کمک می گیرد. بر این اساس، دانستن شیوه و روش تفسیر مفسران، موجب گشودن راهی در مسیر شناخت نوع تفسیر و در نهایت فهم صحیح از تفسیر مورد نظر است. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی روش تفسیری در جامع البیان طبری با تکیه بر دو کتاب ارزشمند «تفسیر و مفسرون» ذهبی و «تفسیر و مفسران» معرفت پرداخته است. جامع البیان طبری را می توان از زمره تفاسیر ماثور- روایی- دانست که مفسر آن تبحر و تسلطی کم نظیر در حدیث و تاریخ دارد. در عین حال با بررسی های به عمل آمده، این نتیجه بدست می آید که این اثر دارای نواقصی چون؛ تکرار بیش از حد، نقل احادیث بدون بررسی، نقد سندی و رجالی در اکثر موارد و نقل اسرائیلیات بدون هیچ واکنشی در درستی و نادرستی آن ها می باشد. ضمن این که دارای مزایایی چون؛ نقل اختلاف قرائات، نقد و بررسی آن ها در اکثر موارد، جرات در اظهار نظر فقهی و اتخاذ فتوا در ذیل آیات الاحکام نیز هست.

    کلید واژگان: روش تفسیر, طبری, جامع البیان, تفسیر ماثور}
  • فاطمه ژیان*
    در سده های نخستین تاریخ اسلام، عواملی همچون ممانعت از نگارش و منع از کنکاش در تفسیر آیات،بستر راهیابی روایات اسرائیلی را در تفاسیر فراهم آورد. این واقعیت تلخ تاریخی که اسرائیلیات بوسیله ی مسلمان نماهای یهودی و بعضا مسیحی به عنوان بخشی از دانسته های تفسیری و تاریخی ظهور یافت،موجب شد تا گروهی از تفسیر پژوهان به صرف وجود راوی یهودی یا مسیحی تبار در طریق روایات تفسیری، این گونه روایات را اسرائیلی و راوی آن را از مروجان اسرائیلیات دانند. یکی از راویان مسیحی تبار که چنین اتهامی وی را نشانه گرفته،عبدالملک بن عبدالعزیز بن جریج مشهور به ابن جریج است. این پژوهش تلاش کرده است تا با روشی توصیفی-تحلیلی به بررسی محتوای تفسیر برجای مانده از ابن جریج در ذیل آیات قصص و با محوریت کتاب جامع البیان طبری که بیش از سایر تفاسیر بازگو کننده ی تفسیر او است،بپردازد تا در نمایان سازی صحت این اتهام قضاوت درستی را بدست دهد. بررسی ها نشانگرآنند که جز در چند مورد محدود،اثری از اسرائیلیات در روایات و آرای تفسیری ابن جریج دیده نمی شود و ارتباطات علمی و نقل ابن جریج از راویان اسرائیلیات اندک است و لذا نمی توان او را قطب و مرجع عمده ی انتشار اسرائیلیات در منابع تفسیری دانست.
    کلید واژگان: ابن جریج, اسرائیلیات, قصص, تفسیر ماثور, روایات مجعول}
  • عباس مصلایی پور یزدی*، مهدی هادیان

    شناسایی روش ها و قواعد تفسیری به کار رفته در یک تفسیر، علاوه بر آشنایی با مذاق تفسیری مفسر، جایگاه و ارزش یک تفسیر را در میان منابع به نمایش می گذارد. در این مقاله کوشش بر آن است تا روش ها، منابع و قواعد به کار گرفته شده توسط مشهدی در تفسیر «کنزالدقایق و بحر الغرایب» بررسی و تحلیل شود. از آن جا که وی به بیان جداگانه قواعد تفسیری خود نپرداخته و گاه در قالب تفسیر یک آیه به قاعده ای اشاره می کند، روش این مقاله یافتن قواعد تفسیری از لابلای آراء تفسیری اوست.
     مشهدی ضمن آنکه یک محدث گرانقدر به شمار می آید، در تفسیر قرآن به نکات ادبی نیز توجه کاملی دارد و به بهترین وجه، لطایف ادبی آیات را که در تفسیر آیه به کار می آید، بیان می کند. در تفسیر روایی نیز هر چند که از تفسیر نورالثقلین در تکمیل تفسیر خویش بهره برده است، اما تفاوت هایی میان این دو تفسیر نیز وجود دارد که توجه به آن،
    تفاوت های مشهدی با حویزی را مشخص می سازد. ضمن آنکه مشهدی در تفسیر خود از مسایل کلامی و قواعد عقلی حاکم بر آیات قرآن غافل نیست و از این جهت، در میان تفاسیر هم عصر خود متمایز است.

    کلید واژگان: تفسیر کنزالدقائق و بحرالغرائب, تفسیر ماثور, تفسیر ادبی, قمی مشهدی, قواعد تفسیری, روش های تفسیری}
    Dr. Abbas Mosalaie Pour Yazdi, Mahdi Hadian

    Methodology Acquaintance and explaining Rules of an explanation shows the significance of its values among the other beside the author’s interest. In this Study, methods, references and rules which was used by Mashhadi in his explanation will be analyzed. As he didn’t talk about his own explaining rule separately and discussed it among the Quran’s verses, this study try to find the rules among his explanation views out.
    Although he was a great Scholar, he worked on literary aspects of Quran as well and illustrated the most beautiful literary terms which are used by Quran. Even though he uses Nour AL Saghaleyn explanation for completing his explanation but there is some differences between these two explanation in which shows Mashhadi’s difference with Hoveyzi. He used verbal issues and logic in his explanation and this reason makes his explanation different among the others in his time.

    Keywords: Kanzoldaghaegh_Bahr olraghaeb explanation_Tafsai-l Masor_literary explanation_Qomi e Mashhadi_explanation rules_explanation methodology}
  • علی کریم پور قراملکی
    مشی مسلمانان در تفسیر قرآن کریم در طول تاریخ با رویکردهای مختلفی صورت گرفته است. استفاده از روش اجتهادی و عقلی براساس دلایل قرآنی، حدیثی و عقلایی یکی از آن شیوه هاست. درست است که آنها تا قرون سوم و چهارم بیشتر از شیوه تفسیر ماثور بهره می گرفتند ولی به دلایلی که در نوشتار کنونی به آنها اشاره شده است، حتی در آن قرون هم از شیوه تفسیر عقلی کاملا بی بهره نبودند. لذا شیوه فوق از قرن چهارم به بعد بیش از پیش خود را نمایان، و عرصه را بر دیگر شیوه ها تنگ تر نموده است؛ چرا که گستره اجتهاد و اندیشه در ابعاد گوناگون در بهره گیری بیشتر از مفاهیم و مقاصد قرآن نقش ایفاء می کند که تبیین آنها به صورت مشروح در نوشتار کنونی آمده است.
    کلید واژگان: تفسیر ماثور, تفسیر عقلی, عقل اجتهادی, عقل برهانی, ایجابی و سلبی}
    Ali Karimpour Gharamaleki
    Throughout history, Muslims have approached Quranic exegesis in various ways among which being a persuasive, intellectual way on the basis of proofs from the Quran, hadiths, and intellect. Although they benefitted from hadiths up tothe third/fourth Hijri centuries in their commentaries, they did not ignore intellectual method – as will be proved in the present essay. Overshadowing other methods, the intellectual method manifested itself more and more from the fourth century onwards, for thinking independently on the basis of intellect in various dimensions commenced to play a role in benefitting more from Quranic concepts and objectives - something to be expound in length in this essay.
    Keywords: exegesis on the basis on hadiths, intellectual exegesis, persuasive intellect, demonstrative intellect, affirmative, negative}
  • محمد تقی دیاری بیدگلی
    نوشتار پیش رو، با عنوان «نقش و کارکرد روایات تفسیری معصومان(ع)» در صدد آن است تا ضمن شناسایی گونه ها و کاربردهای متنوع روایات تفسیری، مهم ترین کارکردهای آن ها را با ارائه برخی نمونه ها در فهم و تفسیر آیات قرآنی با تاکید بر دیدگاه ها، مبانی، روش و گرایش تفسیری علامه طباطبایی تبیین و بررسی کند. پرسش کلیدی و اساسی مقاله، این است که آیا همه روایات موجود در تفاسیر، روایات تفسیری شناخته شده، در فهم مفاد آیات قرآنی، نقش و کارکردی یکسان ایفا می کنند؟
    کلید واژگان: تفسیر ماثور, روایات تفسیری, روش تفسیر نقلی, پیامبر اکرم(ص), اهل بیت(ع), المیزان, علامه طباطبایی}
    Muhammad Taqi Beedgoli Deyāri
    Beside investigating the different kinds and functions of the Interpretative narrations this article attempts to study their most important functions، by offering some samples، in understanding and interpreting the verses of the Quran with emphasis on the views، principles، method and the interpretation tendency of Allameh Tabatabie. The main question of this paper is whether all the narrations that exist in interpretation or interpretative narrations have the same role and function in understanding the meaning of the verses of the Quran.
  • تصحیح و مقدمه: محمدکاظم بهنیا
    ابن عتائقی حلی (متوفی 786 هجری)، از دانشمندان قرن هشتم حله و صاحب آثار فراوانی است که بیشتر آنها تاکنون چاپ نشده است. یکی از آثار چاپ نشده او خلاصه ای است که از تفسیر علیبن ابراهیم قمی (دانشمند شیعی قرن چهارم هجری) فراهم آورده و نزدیک به یکصد و پنجاه مورد تعلیقه بر این تلخیص افزوده است. در این گفتار، چندین تعلیقه ابن عتائقی در مباحث قرآنی، ادبی و لغوی، رجالی و تاریخی تفسیر قمی، براساس دو نسخه خطی از کتاب ابن عتائقی آمده است.
    کلید واژگان: تفسیر علی بن ابراهیم قمی (کتاب), قمی, علی بن ابراهیم (قرن چهارم), شیعه, تفسیر ماثور, ابن عتائقی حلی, عبدالرحمان (قرن هشتم), تفسیر قمی, مباحث علوم قرآنی, تفسیرقمی, مباحث لغوی, تفسیر قمی, مباحث تاریخی, علم رجال}
    Mohammad Kazem Behnia
    Ibne Atayeqi Helli (died in 786 A.H.) was from the scholars of the 8th Islamic century, who had a lot of works, most of them are not published. One of his unpublished works is an abstruact of the Qur¨anic commentary book of Ali Ibne Ibrahim Qummi (The Shia writer of the 4th A.H. century), where he has added more than 150 additions to it.In this essay, 56 additions of Ibne Atayeqi related to the commentary issues, and 17 additions to the jurisprudential issues of "Tafsir Qummi", according to the 2 manuscripts of Ibne Atayeqi¨s books are provided.
  • منصور پهلوان، معصومه آگاهی
    بخش قابل توجهی از روایات تفسیری را که از امام سجاد 7 برجای مانده، تاویل آیات و ارائه مصادیق آنها تشکیل می دهد. این روایات نقش تعیین کننده ای در بازسازی عقاید جامعه پس از شهادت سید الشهداء 7 دارد، در این گفتار، فزونی روایات تاویلی و تعیین مصادیق آیات، بر پایه مخاطب و فضای صدور روایات تحلیل شده است.
    نگارنده، نمونه هایی از موضوع های این روایات را بدین سان برمی شمارد: بازسازی بنیان تفکر ولایت مدار، ترسیم محورهای تفکر مهدوی، تعیین مصادیق آیات.
    کلید واژگان: امام سجاد 7, تفسیر ماثور, تاویل, مصداق, مهدویت در قرآن, امامت در قرآن}
    Mansour Pahlavan, Masoumeh Agahi
    A remarkable part of the explanatory traditions quoted from Imam Sajjad (p.b.u.h.) includes the interpretation (Tavil) of the holy verses of Quran, and providing exact evidences and meaning for the described events in the Quran. Those traditions have had an essential role in reshaping the faith and belief of people after the martyrdom of Imam Hossein - Sayyid Al-Shohada (p.b.u.h.).In this essay, those traditions, and some probable differences in them have been analyzed according to the time and addressee of those traditions. Some of the main subjects of those traditions are as below: - Reshaping the school of the Shia Imams in the explanation of the holy verses of Quran;- Discussing the axes of thoughts and verses about Imam Mahdi and the final prosperity of mankind;- Providing exact evidence(s) about the Quranic verses.
  • محمدکاظم بهنیا
    ابن عتایقی حلی (متوفی 786 هجری)، از دانشمندان قرن هشتم حله و صاحب آثار فراوانی است که بیشتر آنها تاکنون چاپ نشده است. یکی از آثار چاپ نشده او، خلاصه ای است که از تفسیر علیبن ابراهیم قمی (دانشمند شیعی قرن چهارم هجری) فراهم آورده و نزدیک به یکصد و پنجاه مورد تعلیقه بر آن افزوده است. در این گفتار، 24 تعلیقه ابن عتایقی در مباحث کلامی براساس دو نسخه خطی از تفسیر مزبور آمده است.
    کلید واژگان: تفسیر علی بن ابراهیم قمی (کتاب), قمی, علی بن ابراهیم (قرن چهارم), شیعه, تفسیر ماثور, ابن عتایقی حلی, عبدالرحمان (قرن هشتم), تفسیر قمی, مباحث تفسیری, تفسیر قمی, مباحث کلامی, کلام امامیه}
    Muhammad Kazem Behnia
    Ibne Atayeqi Helli (died in 786 A.H.), was from the scholars of the 8th Islamic century of Hella city (Iraq), who had a lot of works, while most of them are not published. One of his unpublished works is an abstract of the Quranic commentary of Ali Ibne Ibrahim Qummi (the Shia scholar of the 4th century A.H.)In this essay 24 cases of the above mentioned points, which are related to theological affairs, have been discussed.Keywords: The commentary of Ali Ibne Ibrahim Qummi (book) / Ali Ibne Ibrahim (the 4th century A.H.) / Shia / the Quranic commentary quoted from the Holy Imams / Ibne Atayeqi Helli, Abdul-Rahman (the 8th century A.H.) / The Qummi commentary / Commentary affairs / The Qummi Commentary / Theological affairs / The Shia Immamiyya Theology.
  • مهدی مهریزی
    روایات تفسیری در مصادر حدیثی شیعه بیش از پانزده هزار حدیث اند. این روایات را از نظر سبک و گونه شناسی به ده گروه می توان تقسیم کرد که هر گروه، کارکرد ویژه ای دارد؛ از قبیل: ایضاح لفظی، ایضاح مفهومی، بیان مصداق، بیان لایه های معنایی، تعلیم تفسیر، بیان اختلاف قرائات و... در بخش نخست این مقاله، این اقسام دهگانه معرفی شده اند و برای هر کدام، نمونه هایی از روایات، ذکر شده است. دومین بخش این مقاله، بیان دیدگاه های سه گانه عالمان شیعه درباره حجیت احادیث تفسیری و ادله آن است. این دیدگاه ها عبارت اند از: حجیت روایات تفسیری، عدم حجیت روایات تفسیری و تفصیل قایل شدن میان روایات تفسیری حاوی حکم فقهی و غیر آن.
    کلید واژگان: روایات تفسیری, تفسیر ماثور, گونه شناسی, روایات, حجیت روایات}
  • ابن عتائقی حلی (متوفی 786 هجری)، از دانشمندان قرن هشتم حله و صاحب آثار فراوانی است که بیشتر آنها تاکنون چاپ نشده است. یکی از آثار چاپ نشده او خلاصه ای است که از تفسیر علی بن ابراهیم قمی (دانشمند شیعی قرن چهارم هجری) فراهم آورده و نزدیک به یکصد و پنجاه مورد تعلیقه بر این تلخیص افزوده است. در این گفتار، 56 تعلیقه ابن عتائقی در مباحث تفسیری و 17 تعلیقه او در مباحث فقهی تفسیر قمی، براساس دو نسخه خطی از کتاب ابن عتائقی آمده است.
    کلید واژگان: تفسیر علی بن ابراهیم قمی (کتاب), قمی, علی بن ابراهیم (قرن چهارم), شیعه, تفسیر ماثور, ابن عتائقی حلی, عبدالرحمان (قرن هشتم), تفسیر قمی, مباحث تفسیری, تفسیرقمی, مباحث فقهی, فقه امامیه}
    Ibn Ataefi Helli (death 786 A.H.) - 8th century scholar from Helle - Wrote quite a few number of books, most of them unpublished. one of his unpublished works is a summary of commentaries of Ali Ibn Ibrahim Qumi (shia scholar of 4th century A.H.); He added about 150 explanatory remarks to this summary.In this essay, 56 explanatory remarks of Ibn Ataeghi on the subject of conmentary-bound arguments and 17 explanatory remarks of him on fighhi-bound arguments of Qumi's commentary (based on 2 scribed versions of Ibn Ataeghi's book) has been included.
  • آیت الله شیخ محمد سند
    مترجم: فهیمه فهیمی‏پور
    آیت الله محمد هادی معرفت در کتاب «التفسیر الاثری الجامع»، برای تبیین مبنای خود در شیوه گزینش احادیث تفسیری، به ده حدیث از پیامبر و ائمه علیهم السلام استناد کرده که براساس آن،اقوال صحابه و تابعین، حجیت و اعتبار کامل دارند. نویسنده، این مقاله را در نقد و بررسی این نظریه نوشته و این احادیث را از دیدگاه سند و دلالت، بررسی و نقد می کند.
    کلید واژگان: معرفت, محمد هادی, التفسیر الاثری, صحابه, تابعین, تفسیر ماثور}
    Ayatullah Sheikh Mohammad Sanad
    Ayatullah Mohammad Hadi Marefat in "Al-Tafsir Al-Asari Al-Jame'" book, to explain his approach in selecting commentry - bound - traditions, refers to 10 Hadith (traditions) from holy prophet and infallible Imams. The author gives full creat to the sayings of Sahabe and Tabein.The present article aims at reviewing the mentioned theory based on document and reasons point of view.
  • علی علیزاده
    یکی از روش های تفسیر قرآن تفسیر روایی است؛ یعنی با استفاده از روایات صادر شده از معصومان به تفسیر قرآن بپردازیم. در این مقاله به دلایل و شواهد ماثور پرداخته شده و از ضرورت آن سخن به میان آمده است. آسیب های تفسیر ماثور از دیگر مباحث این مقاله است که در آن به افراط گری در تفسیر روایی پرداخته شده و راه حل هایی نیز ارایه شده است.
    نویسنده در پایان نمونه هایی از روایات تفسیری در تفسیر ابوالفتوح رازی را نقل نموده است.
    کلید واژگان: تفسیر ماثور, ظواهر قرآن, آسیب های تفسیر ماثور, قرآنیون, اخباریون, تفسیر روض الجنان}
    Ali Alizadeh
    Commentary on the words and expressions used in the Quran began at the time of the first revelation. The Prophet himself undertook the teaching of the Quran and the explanation of its meanings and intent. There are three roads open to us when making commentary upon the Quran. Firstly, by using knowledge that one already possesses. Secondly, with the help of the sayings of the Prophet or Imams. Thirdly, by using a combination of
    Methods
    by reflection and analysis, or by allowing the verses to become clarified by comparing it to other verses, or by use of the sayings of the Prophet and Imams, whenever possible. The second way is the main concern of this paper. Extremism is another issue which is discussed in this paper and the author has rendered some solution for it.
    Keywords: Narrative Tafsir, Quran's Exterior Meanings, Pathology, The Quranite, Rawd al Janan Tafsir}
  • محمد احسانی فر لنگرودی
    نگارنده بر این باور است که میراث تفسیری اهل بیت: همانند مکتب فقهی و کلامی آنان دارای غنای کاملی است. بخش اول با پنج مقدمه این نظریه را برهانی می سازد: 1. معانی آیات قرآن متعدد و مراتبش مختلف است. 2. نزول قرآن برای فهم مردم است و مرتبه مورد نیاز هر قشری در پرتو دلالات خود قرآن و بیانات رسیده از عترت (ع) قابل فهم و دستیابی است. 3. عترت عالم به تمام مراتب معنانیی قرآن اند. 4. مسوولیت تبیین قرآن با عترت است. 5. به گواهی قرآن و احادیث، اهل بیت تمام مسوولیت های خویش را در تبلیغ رسالت محمدی به انجام رساندند. و بخش دوم در تبیین ماهیت نظریه، به بیان کیفیت تبیین کتاب از سوی عترت و نیز عناصر موثر در درک غنای احادیث تفسیری و دستیابی به این میراث بی بدیل می پردازد.
    کلید واژگان: تفسیر حدیثی, تفسیر ماثور, غنای تفسیر اهل بیت (ع), ویژگیهای مکتب تفسیری اهل بیت (ع), عترت و مسئولیت تبیین کتاب}
    Mohammad Ihsanifar
    Some assume that there are fewer verses of the Quran which are lucidly explained by exegetical hadiths. However, the idea of writing this discourse is to prove and explain this firm belief that the remnant of Ahl – al – Bayt,s exegetical treasure is a base that contains a complete school in the knowledge of the holy Quran exegesis and it is sufficient to explain the entire Quran. It can be generalized to the Juridical and thological schools of Ahl al – Bayt (a.s.) which each one is a complete school to meet man,s needs in the realm of religious Dogman and practical obligations. That is, if one could extract a decree from Ahl al – Bayt,s rich Juridical school and attributes it to their juridical school supported with an accepted and decisive argument, the same also applies to the exegetical rulings extracted or inferred from their exegetical school. It is natural that a fallible exegete comes to the right conclusion as he explores and researches in the school or despite the perfection and richness which exists in the essence of the school, he errs in searching the way and reaching the conclusion.
    Keywords: Ahl al – Bayt_s exegetical School_exegetical hadiths_hadith – based exegesis_Comprehensibility of the Quran_Degrees of the meanings of the Quran_exegetical rules_principles}
  • علی نقی خدایاری
    احادیث معصومان علیهم السلام در تفسیر قرآن، نقش و جایگاهی مهم دارند. کلیات آن در برخی از آیات و احادیث بیان شده است. اما مولف در این مقاله، سه کاربرد ویژه حدیث در تفسیر قرآن را تبیین می کند: اول - استخراج اصول و قواعد روش شناختی تفسیر (ویژگی های مهم قرآن مانند: هدایت، جامعیت، هماهنگی درونی، ذو وجوه بودن، جاری بودن در طول زمان، عام و خاص، محکم و متشابه، نهی از تفسیر به رای و...) دوم - تعیین و تکوین مبانی تفسیری، یعنی اینکه مفسر، کلیات نظام اندیشه دینی خود را از قرآن و سنت بگیرد، سپس به تفسیر قرآن بپردازد...
    کلید واژگان: قرآن, معارف و مفاهیم, قرآن, تفسیر ماثور, حدیث, تبیین قرآن, منابع تفسیر قرآن, حدیث, قرآن, ویژگی ها, قرآن, انواع آیات, قرآن, تفسیر به رای, قرآن, علوم و تاریخ}
    Mr .Ali Naghi Khodayari
    Summary:The narrations of the infallible leaders have an important role in explanation of the verses of Quran.This application and importance is stated in some of verses and narrations. How ever, the author has highlighted 3 Special application of the narrations in this regard.A.Methodological bases and rules of comment of Quran(The important characteristics of Quran such as guidance, comprehensiveness, internal harmony, multi-facets, its freshness during the centuries, its general and particular meanings, its similar and indisputable verses, rejecting of any allegorical interpretation of the verses, etc;)B. Recognition of the bases of Quranic comment. It explains that a commentator should receive the fundamentals of his (her) religious knowledge framework from the holy Quran and traditions of the infallible leaders, and then begins to comment the holy Quran. C. The role of narrations as a source of interpretation
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال