جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « توصیف فعلی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »
تکرار جستجوی کلیدواژه «توصیف فعلی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
این مقاله درصدد واکاوی برداشت های قایلان به الهیات سلبی در مواجهه با روایات امام علی ع درباره صفات الهی است. در تفسیر این روایات، سه دیدگاه مشاهده می شود؛ سه گروه، با نگرش وجودشناسی صفات به تفسیر این روایات پرداخته اند: گروهی این صفات را ناظر به صفات مخلوقی دانسته اند؛ گروه دوم، وجود هر گونه صفتی را برای حق تعالی منکر شده اند و گروه سوم، صفات را به صفات ذات و زاید بر ذات تقسیم کرده و قایل به نفی صفات زاید بر ذات شده اند. منشا این گرایش ها، عدم تامل کافی در مجموعه روایات و زمینه های معرفتی و فرهنگی دوران صدور روایات است. دیدگاه صحیح در تفسیر مستندات الهیات سلبی، اثبات صفات از بعد وجودشناختی صفات و نفی تشبیه در بعد معناشناختی آن است. در این نظریه، هر چند نمی توان درباره ماهیت صفات توصیف اثباتی ارائه داد، لیکن علاوه بر سلب نقایص، می توان توصیف کارکردگرایانه از صفات ارائه داد.
کلید واژگان: الهیات سلبی, وجودشناسی صفات, معناشناسی صفات, نفی صفات, اثبات صفات, نفی تشبیه, توصیف فعلی, روایات علوی}This article intends to examine the understandings of those who believe in negative theology when they encounter traditions quoted from Imam Ali (A.S) with regard to the Divine Attributes. Three viewpoints are observed in interpretation of these traditions; three groups have interpreted them with an ontological approach concerning the attributes: a group has considered these attributes as referring to those of the creatures; a second group has denied the existence of any attributes for God, Exalted is He; and a third group has divided the attributes to those of the essence and those beyond the essence, and has believed in the negation of the attributes beyond the essence. The origin of these approaches is lack of adequate reflection in the collection of the traditions and the cognitive and cultural fields of the era in which the traditions were issued. The correct viewpoint in interpreting the documentations of negative theology is to prove the attributes from the ontological dimension of the attributes and negation of anthropomorphism (tashbīh) in its semantic dimension. In this theory, one cannot present an affirmative description about the nature of the attributes; however, in addition to the denial of the flaws and defects, one can present a functionalistic description of the attributes.Keywords: Negative theology, ontology of the attributes, semantics of the attributes, negation of the attributes, proving the attributes, negation of anthropomorphism, practical description}
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.