به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ثواب و عقاب » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ثواب و عقاب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • کاوس روحی برندق، سحر صدری*، علی حاجی خانی
    مباحث مربوط به زندگی پس از مرگ از پیچیده ترین مباحث الهیاتی است. بحث از آثار اعمال انسان در زندگی پس از مرگ و در جهان آخرت بخش مبسوطی از این مباحث را تشکیل می دهد. درباره بحث عمل انسان در آخرت مباحث گوناگونی مطرح است که برخی از آن ها عبارت است از: تمثل اعمال در قبر، حسابرسی اعمال و کیفیت آن، وزن کردن اعمال و کیفیت ارایه جزای اعمال در آخرت. پژوهش حاضر - با استفاده از روش کتابخانه ای در گردآوری اطلاعات و روش توصیفی تحلیلی در طبقه بندی داده ها و شیوه انتقادی در ارزیابی دیدگاه ها- پس از گردآوری و سامان دهی و تبیین آراء مفسران شاخص و معاصرانه قرآن در تبیین کیفیت رابطه عمل و جزای اعمال در آخرت، به این نتیجه دست یافته است که پنج دیدگاه: الف) حضور صحیفه اعمال (نفی حضور خود عمل، ب) دیدن جزای اعمال، ج) ثواب و عقاب به نفس اعمال و اخلاق نیک و بد، د) از بین رفتن صورت دنیوی و ظاهر شدن صورت اخروی، ه) حقیقی بودن رابطه عمل با جزا در آخرت و نفی رابطه اعتباری میان آن ها در این زمینه مطرح است، سپس به ارزیابی دیدگاه ها پرداخته و در بحث نوآورانه با تحقیق در آیات قرآن کریم در این زمینه به سیزده دسته از آیات و تحلیل آنها، در نهایت با تطبیق دیدگاه های فوق با آیات قرآن به این نتیجه نهایی رسیده است. دیدگاه سوم و پنجم یعنی دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی با توجه به اینکه با دسته های بیشتری از آیات قرآن کریم سازگاری دارد و ترکیب این دو دیدگاه که هر کدام به جنبه خاصی از پاسخ مساله تحقیق پرداخته اند، دیدگاه ششم و دیدگاه موجه در پاسخ مساله تحقیق می باشد و سایر دیدگاه ها با ظواهر آیات سازگار نبوده و یا حداقل با دسته های کمتری از آیات سازگار است.
    کلید واژگان: معاد, جهان آخرت, جزای عمل, تفسیر قرآن, ثواب و عقاب}
    Kavous Roohi, Sahar Sadri *, Ali Hajikhani
    The topics related to life after death are among the most complex theological topics, and one of these topics is the quality of reward for actions in life after death. The current research - using the library method in collecting information and the descriptive-analytical method in classifying data and the critical method in evaluating the views - has come to the conclusion that the commentators have presented five opinions about the quality of the hereafter reward. These views are 1) the manifestation of the book of deeds, not the deeds themselves, 2) seeing the punishment of the deeds, 3) the manifestation of the deeds themselves and good and bad morals, 4) the destruction of the worldly form and the manifestation of the afterlife form of actions, 5) the emergence of a real relationship between actions and rewards. This research evaluates these five points of view and in a novel discussion, identifies thirteen categories of Quranic verses in the framework of the research problem and analyzes the above five points of view with thirteen categories of verses and shows them in the end. The combination of Sadra's and Allameh Tabatabai's views is the correct answer to the research question, and other views are not completely compatible with the Quranic verses.
    Keywords: Resurrection, hereafter, punishment of action, Interpretation of Quran, Reward, Punishment}
  • علیرضا اسعدی*

    دایره المعارف قرآن لیدن و دانشنامه قرآن الیور لیمن از مهم ترین پژوهش های قرآنی خاورشناسان است که با هدف ارایه معارف قرآن کریم به مخاطبان تالیف شده اند. در این دو دایره المعارف هر چند ادعا می شود که دقیق و منصفانه تدوین شده اند اما در آنها خطاهای روشی و محتوایی متعددی به چشم می خورد. این مقاله درصدد است تا به روش توصیفی و تحلیلی و با استناد به مصادر معتبر اسلامی و استدلال های متقن قرآنی به بررسی مدخل های ثواب و عقاب و بهشت و جهنم در این دو دایره المعارف بپردازد و به این سوال اساسی پاسخ دهد که کاستی ها و اشکالات مقالات بهشت و جهنم و ثواب و عقاب چیست؟. بر اساس مهم ترین یافته های این پژوهش، همپوشانی برخی مدخلها با یکدیگر، استناد به منابع غیر اصیل یا نامعتبر، ناسازگاری و ناهمخوانی محتوای مقالات با یکدیگر از مهم ترین اشکالات روشی، و القای اثرپذیری و پیروی تعالیم قرآنی از تعالیم پیشین، فرشته انگاری ابلیس، تصویرپردازی جسمانی از بهشت و جهنم، ارایه سیمایی خشن و نامتعادل از مسئله کیفر و پاداش در قرآن و تبیین نادرست از ربط و نسبت اختیار انسان با حاکمیت خداوند و نیز ارتباط شیطان با دوزخ از مهم ترین اشکالات محتوایی مقالات این دو دایره المعارف در مسئله مورد بحث است که نشان می دهد نویسندگان نتوانسته اند به فهم دقیقی از معارف اعتقادی قرآن دست یابند.

    کلید واژگان: دایره المعارف قرآن, دانشنامه قرآن, خاورشناسان, بهشت و دوزخ, ثواب و عقاب}
    Alireza Asadi *

    Leiden Quran Encyclopedia and Quran Encyclopedia Oliver Lyman are among the most important Quranic researches of Orientalists that have been written with the aim of presenting the teachings of the Holy Quran. This article examines and critiques the entries of reward, eagle, heaven and hell in these two encyclopedias. And explains their methodological and content problems separately. The overlap of some entries with each other, the existence of incomplete entries, citing research and non-original or invalid sources, incompatibility and inconsistency of the content of articles with each other are the most important methodological problems and instilling the effectiveness and adherence of the Qur'anic teachings to the previous teachings, the angelic devil, the physical depiction of heaven and hell, the presentation of a harsh and unbalanced image of the issue of punishment and reward in the Qur'an and the incorrect explanation of man's relationship with God's rule and Satan With Hell is their most important content flaws. This article, citing authoritative Islamic sources and solid Qur'anic arguments, shows that Qur'anic orientalists have not been able to gain an accurate understanding of the doctrinal teachings of the Qur'an, and therefore even their encyclopedic works are unreliable.

    Keywords: Encyclopaedia of the Quran. The Qur’an: an Encyclopedia. Orientalists, Heaven, Hell, Reward, Eagle}
  • عبدالله میراحمدی*، مهین تائبی

    حدیث «لا یدخل احدا الجنه عمله» و روایات هم‌مضمون آن از احادیث مشکل در جوامع روایی اهل‌سنت به‌شمار می‌آید. این روایات، بر فضل و رحمت خداوند نسبت به بندگان بدون در نظرگرفتن معصیت و عبادت آن‌ها اشاره دارد. بر اساس ظاهر این احادیث، اعمال انسان نقشی در ورود به بهشت و جهنم او ندارد؛ حال آنکه از نظر امامیه و معتزله بر پایه ادله عقلی و نقلی، آدمی در مقابل فرمانبری و اطاعت، مستحق ثواب و در مقابل عصیان، مستحق عذاب است. برخلاف جبریه که این روایات را بر عدم موضوعیت عمل در کسب ثواب حمل می‌کنند. اندیشمندان اشاعره، احادیث فوق را مویدی در اثبات تفضلی‌بودن ثواب الهی می‌دانند. پرداختن به معانی گوناگون «باء» در روایاتی چون «لا یدخل احد منکم الجنه بعمله» و «لن ینجو احد منکم بعمله» و رفع تعارض آن با آیاتی مانند آیه Pادخلوا الجنه بما کنتم تعملونO مهم‌ترین شاخصه شرح اشاعره محسوب می‌شود. در این پژوهش به شیوه تحلیل محتوا پس از تبیین روایات فوق، به‌طور دقیق دیدگاه‌ها و ادله و نقدهای اندیشمندان اهل‌سنت ذیل این احادیث که در سه محور قابل دسته‌بندی است، مطرح می‌شود و در نهایت نیز با توجه به مبانی فکری امامیه به ارزیابی آن‌ها پرداخته می‌شود.

    کلید واژگان: ثواب, عقاب, تفضل, استحقاق, دانشمندان اسلامی}
    Abdollah Mirahmadi *, Mahin Taebi

    The hadith Oلا یدخل احدا الجنه عملهP (No one enters Paradise on behalf of his/her deed) and its related narrations in the content is considered as difficult hadiths in Sunni narrational resources. These narrations refer to God’s grace and mercy towards the servants, regardless of their sins and worship. According to the appearance of these hadiths, human deeds have no role in entering heaven and hell; However, according to the Imamia and Mu’tazilah, based on rational and narrational arguments, a person deserves a reward for obedience and punishment for disobedience. Contrary to the determinism [jabriyyah] that these narrations carry on the role of action in obtaining the reward. Ash’arite thinkers consider the above hadiths as proof of the grace of the divine reward. Dealing with the various meanings of “Ba’“in the narrations like as Oلا یدخل احد منکم الجنه بعملهP (No one enters Paradise on behalf of by his/her deed) and Oلن ینجو احد منکم بعملهP (No one of you will be saved by his/her deed) and removing contradiction with verses such as verse Oادخلوا الجنه بما کنتم تعملونP (Enter paradise because of what you used to do.) are the most important characteristic Ash’arites commentary. In this research, by analyzing the content after explaining the above narrations, the viewpoints, arguments and criticisms of Sunni thinkers under these hadiths, which can be classified into three axes, are presented in detail, and finally, according to the Imamia intellectual principles, they are evaluated.

    Keywords: Reward, Punishment, Grace, Merit, Islamic scientists}
  • محمد عالم زاده نوری
    برخی از آثار و ثواب هایی که در قرآن کریم و روایات اهل بیت آمده، غیرقابل باور، مبالغه آمیز و غیرمنتظره دیده می شود؛ یعنی برای یک عمل به ظاهر کوچک، ثواب و عقاب یا اثری بسیار بزرگ بیان شده که در تلقی اولیه، بسیار عجیب و نامتناسب به نظر می رسد. مشکل آشکار این متون، مخالفت آنها با نظام عدالت الهی است. هم ازاین رو بسیاری از مبلغان دینی احساس می کنند مفاد این متون، نظام ذهنی مردم را در باب معارف دینی برهم می زند و منشا بدفهمی و کژتابی است. مشکل دیگر، اختلافی است که در پاداش برخی از اعمال وجود دارد.
    در این مقاله پس از ذکر نمونه های متعددی از این موارد در آیات و روایات و دسته بندی آنها، به نقل و بررسی آرای مفسران و شارحان حدیث پرداخته شده است. تعدد و تنوع تلاش مفسران و شارحان حدیث نشان می دهد که اصل این اشکال برای آنان بسیار جدی بوده و ظواهر آیات و روایات برای آنان قابل پذیرش نیست. ازاین رو تلاش کرده اند متن آیه یا حدیث را با محمل موجه و احتمالات متعددی توجیه کنند. از جمله: ضعف سندی، اختصاص به مورد خاص، مجازگویی به اهداف تربیتی، عدم توفیق نااهلان، ناتوانی ادراکات انسان از تصور پاداش های اخروی و....
    کلید واژگان: ثواب, عقاب, روایات, قرآن کریم}
    MuḤammad ālimzāda NŪrĪ
    Some of the rewards and punishments recounted in the Holy Qur’ān and the traditions of the Ahl al-Bayt are viewed as unbelievable, exaggerating, and unexpected; that is, a very great reward and punishment or consequence is stated for an apparently small action that, at first impression, seems to be very astonishing and disproportionate. The obvious problem with these texts is their discordance with Divine justice system. Thus, many of the religious propagators feel that the content of these texts would disturb people’s mental system concerning religious knowledge and is a source of misunderstanding and equivocation. Another problem is the difference existing in the rewards of some actions.After mentioning various examples of this issue in the verses and traditions and classifying them, the present article states and examines the opinions of the interpreters and commentators of ḥadīth. The multiplicity and variety of the attempts made by the interpreters and commentators of ḥadīth indicates that the originality of these problems is very serious to them and the apparent aspects of the verses and traditions are not acceptable to them. Therefore, they have tried to explain away the context of the verse or the tradition in a justified approach and by various probabilities, including: weakness of the chain of transmission, exclusiveness to a particular subject, allegorization for educational purpose, failure of the unworthy, inability of man’s perceptions of the image of the otherworldly rewards, etc.
  • خلود و جاودانگی در بهشت و جهنم از منظر قرآن کریم
    نیره جمشیدیان، سوسن آل رسول
    خلود و جاودانگی از دیرباز مد نظر علمای اسلامی بوده است. درباره پذیرش خلود در بهشت بین عالمان اختلافی وجود ندارد اما درباره دوزخیان دسته ای طرفدار خلود در آتش جهنم و عذاب دائمی هستند و به آیات و روایات استناد کرده اند و دسته دیگر که اغلب عرفا و فلاسفه اند بر این باورند که خلود در آتش هست اما عذاب به جهت غلبه رحمت الهی از بین می رود یا دوزخیان به عذاب خو می گیرند. این مقاله به معنای خلود، آیات و روایات درباره آن، عذاب ابدی کفار، پاداش ابدی مومنان و دلایل موافقان و مخالفان آنها می پردازد.
    کلید واژگان: خلود, بهشت, جهنم, ثواب و عقاب, عذاب}
    Kholud and Everlastingness in Heaven and Hell from the Point of View of Holy Quran
    Nayereh Jamshidian, Soosan Ale Rasool
    Kholud (eternity) and everlastingness has always been taken into consideration by Islamic scholars. There is no difference of opinions among scholars about being everlasting in heaven. However, concerning hell-dwellers some scholars believe in Kholud in inferno and eternal suffering and they refer to tradition and some Quranic verses in this regard while others, mostly philosophers and mystics, believe in Kholud in inferno but either suffering will diminish due to the mercy of God or hell-dwellers will get used to it. The present article deals with the meaning of Kholud, verses and tradition about it, eternal suffering of pagans, eternal reward for believers and the reasons scholars accept or deny them.
    Keywords: Kholud, heaven, hell, reward, Punishment, suffering}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال