به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جامع البیان » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جامع البیان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • الهام زرین کلاه، آمنه امیدی*

    تاویل قرآن از مسایل بسیار مهم و اساسی در حوزه علوم قرآنی و تفسیر است که از جهت انحصار یا عدم انحصار آن به خداوند، از دیرباز مورد توجه عالمان و دانشمندان دینی در این حوزه بوده است. روایات از مهم ترین منابعی هستند که ما را به آراء و دیدگاه های گوناگون در این باره رهنمون می سازد. در این میان ابن عباس از کسانی است که هردو دیدگاه امکان یا عدم امکان تاویل، از وی منقول است. لذا، این مقاله با به کارگیری روش کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل داده ها به دنبال حل تعارض روایات وی دراین باره بوده و به این نتیجه مهم دست یافته که وی معتقد به جواز تاویل قرآن جز در حوزه متشابهاتی همچون زمان قیامت است. استخراج معنای مستفاد ابن عباس از واژه مذکور، دومین هدف پژوهش حاضر بوده که با تحلیل و بررسی های انجام شده کارکردهای «حمل بر متشابهات»، «تفسیر» و «بطن» از روایاتی از وی که در آن واژه تاویل و مترادفاتش به صراحت آمده استخراج شد و «تعیین مصداق»، «حمل بر معنای غیر ظاهری»، «تاویل آیات متشابه»، «تفسیر» و «حمل بر معنای ظاهری» موارد مستخرج از محتوا و مضمون سایر روایات وی در این زمینه است؛ لازم به ذکر است از مجموع روایات مذکور، پربسامدترین روایات، مربوط به حوزه تاویل به معنای تفسیر و سپس تعیین مصداق می باشد.

    کلید واژگان: ابن عباس, روایات تفسیری, کارکرد معنایی, تاویل, جامع البیان}
    Elham Zarinkolah, Ameneh Omidi *

    Interpretation of the Quran is one of the most important and fundamental issues in the field of Quranic sciences and interpretation, which has long been the focus of scholars and religious scholars in this field due to its exclusiveness or lack of exclusiveness to God. Narratives are one of the most important sources that guide us to different opinions and views on this matter. In the meantime, Ibn Abbas is one of those who both views on the possibility of interpretation and the impossibility of interpretation are transmitted from him. Therefore, this article, by using the library method, data analysis, sought to resolve the conflict of his narrations in this regard and reached the important conclusion that he believes in the permissibility of interpreting the Qur'an except in the field of analogies such as the time of resurrection. . Extracting the meaning of Mustafad Ibn-Abbas from the mentioned word is the second goal of the present research, which with the analysis and investigations carried out, the functions of "carrying similarities", "tafsir" and "belly" were extracted from his narrations in which the word Tawil and its synonyms were extracted. It has been clearly stated and "determining the example", "carrying on the non-apparent meaning", "interpretation of similar verses", "commentary" and "carrying on the apparent meaning" have been extracted from the content and content of his other narrations in this field; It should be noted that from the total of extracted traditions,

    Keywords: Ibn-Abbas, interpretive narrations, semantic function, Interpretation, Jami al-Bayan}
  • الهام زرین کلاه، نصرت نیل ساز*
    ابن عباس از مفسران مشهور صدر اسلام است که روایات تفسیری بسیاری از وی در متون دینی ذکر شده است. از جامع ترین منابع روایات تفسیری، جامع البیان طبری است که در آن حدود شش هزار روایت از وی آمده است. باتوجه به جایگاه برجسته وی در تفسیر، با روش کتابخانه ای و تحلیلی داده ها به استخراج دیدگاه های وی در حوزه های مختلف تفسیر اعم از مبانی، روش ها و گرایش های تفسیر با تاکید بر جامع البیان می پردازیم. بررسی ها نشان می دهد اعتقاد به جمع بین نزول دفعی و تدریجی، توقیفی بودن ترتیب آیات، جمع قرآن در زمان پیامبر(ص)، جواز تفسیر و تاویل قرآن و... ازجمله مبانی تفسیری اوست. وی همچنین عمدتا از روش تفسیر قرآن به قرآن، قرآن با حدیث و اجتهاد در شرح و تفسیر آیات بهره گرفته است. گفتنی است گرایش های ادبی، فقهی و کلامی نیز از برجسته ترین گرایش های تفسیری اوست.
    کلید واژگان: ابن عباس, تفسیر, روایات, مبانی, روش, گرایش, جامع البیان}
    Elham Zarinkolah, Nosrat Nilsaz *
    Ibn ʿAbbās is a famous commentator of early Islam. Many commentary traditions in the Islamic texts have been quoted from him.  Ṭabarī's Jāmiʿ al-Bayān is one of the most comprehensive interpretative sources that contain about six thousand of his narrations. Due to Ibn ʿAbbās' outstanding position in the exegesis, based on Jāmiʿ al-Bayān and by using library sources and the data analysis method, this study, tries to extract his views in different fields of interpretation such as interpretive principles, methods, and attitudes. According to the results, some of his interpretive principles are the belief in both instant and gradual revelations, the divine order of the verses, the collection of the Quran during the Prophet's life, and the permissibility of the Quran's tafsir and taʾwīl. Also, his interpretation methods are mainly the Quran with Quran, the Quran with hadith, and through Ijtihad. Moreover, the literary, jurisprudential, and theological attitudes are very remarkable in his interpretation.
    Keywords: Ibn ʿAbbās, interpretation, narrations, Principles, method, Attitude, Jāmiʿ al-Bayān}
  • سید محمود طیب حسینی، سید سجاد جعفری*، منصور داداش نژاد

    یکی از مبانی دینی مسلمانان عصمت پیامبران، به ویژه عصمت پیامبر خاتم؟ص؟ است. همه مسلمانان طبق تعالیم قرآن، قایل به معصومیت رسول خدا؟ص؟ هستند؛ اما در گستره و محدوده عصمت، بین مفسران فریقین اختلاف است. شیعیان با توجه به پذیرش عصمت تام پیامبر؟ص؟، شخصیت ایشان را به گونه ای ترسیم کرده اند؛ اما دانشمندان اهل سنت با همه اختلاف دیدگاهی که دارند، اغلب با توجه به ظاهر برخی آیات به عصمت پیامبر؟ص؟ در همه شیون باورمند نیستند. مقاله حاضر به روش توصیفی _ تحلیلی، به مقایسه دیدگاه طبری از مفسران اهل سنت با طبرسی از مفسران شیعه در مورد عصمت پیامبر خاتم؟ص؟ ذیل آیات 105 و 106 سوره نساء، آیه 49 سوره مایده، آیه 43 سوره توبه، آیه 52 سوره حج، آیه 37 سوره احزاب و آیه 2 سوره فتح پرداخته است و به این پرسش پاسخ می دهد که دو مفسر یادشده، چه تبیینی از عصمت پیامبر؟ص؟ و محدوده آن داشته اند؟ پس از بررسی دو دیدگاه، مشخص شد طبری با وجود داشتن مکتبی مستقل، عصمت رسول خدا؟ص؟ را می پذیرد؛ اما ایشان را در همه شیون معصوم نمی داند و با تفسیر برخی آیات طبق ظاهر آن، به گناه و اشتباه و لزوم استغفار برای پیامبر؟ص؟ باور دارد؛ اما طبرسی با پذیرش عصمت کامل _ از گناه و اشتباه _ و در همه حیات رسول خدا؟ص؟ به نقد دیدگاه های مخالف می پردازد.

    کلید واژگان: عصمت, رسول خدا ص, جامع البیان, مجمع البیان}
    Sayyid Mahmud Ṭayyib Husayni, Sayyid Sajjād Ja’fari*, Mansūr Dadāsh Nijad

    One of the tenets of Islam is the infallibility of the prophets, especially that of the Last Messenger of Allah, peace be upon him and his family. According to the teachings of the Qur'an, Muslims believe in the inerrancy of the Messenger of God (s) but the exegetes differ in their opinions concerning the scope of infallibility. The Shiite scholars subscribing to complete infallibility of the Prophet (s), have portrayed his personality in a way that fits their religious doctrine.  Sunni scholars do not believe in complete infallibility of the Prophet (s) inasmuch as they rely on the literal meanings of some verses which is why they differ in their opinion about the infallibility of the Prophet (s) in all respects. The present article uses a descriptive-analytical method to compare Tabari's view, a Sunni commentator, with that of Tabarsi, a Shiite commentator, on the infallibility of the Seal of Prophets (s) under verses 105 and 106 of Surah al-Nisa, verse 49 of Surah al-Māʾida, verse 43 of Surah al-Tawbah, verse 52 of Surah al-Hajj, verse 37 of Surah al-Aḥzāb and verse 2 of Surah al-Fatḥ. The comparison is intended to address the question as to what the opinion of the two exegetes concerning the scope of the Infallibility of the Prophet (s) is.  After examining the two views, it became clear that Tabari, despite having an independent school, accepts the infallibility of the Messenger of God (s). But he does not consider him infallible in all respects since he interprets some verses based on their literal meanings, which is why he believes that the Prophet (s) may err. If he happens to make a mistake or commit a sin, he should ask for forgiveness.  But Tabarsi criticizes the opposing views by accepting complete infallibility - from sin and error. He maintains that the Messenger of Allah (s) is infallible throughout his life.

    Keywords: infallibility, Messenger of Allah (s), Jāmi’ al-Bayān, Majmaʿ al-Bayān}
  • الهام زرین کلاه، نصرت نیل ساز*

    ابن عباس صحابی برجسته پیامبر (ص)، از مفسران مشهور است که روایات بسیاری از او در منابع فریقین نقل شده است. در عین حال برخی عالمان مسلمان و خاورشناسان به علت نقل برخی روایات متعارض، در وثاقت روایات تفسیری وی تردید کرده اند. در این مقاله با بکارگیری روش کتابخانه ای، اسنادی در استناد به منابع و تحلیل و نقد، با تاکید بر جامع البیان طبری، صحت یا عدم صحت دیدگاه تعارض روایات تفسیری ابن عباس مورد بررسی قرار گرفته و این نتیجه حاصل شده است که از حدود 6 هزار روایت وی در جامع البیان، تنها حدود 200 مورد (10%) متعارض است که غالب آن ها (حدود 160مورد) با روش های حل تعارض غیرمستقر و بقیه (حدود 40 مورد) با روش های حل تعارض مستقر قابل رفع است. در این مقاله علاوه  بر روش های اصولیان در حل تعارض، با توجه به مطابقت چشمگیر روایات تفسیری ابن عباس با روایات اهل بیت (ع)، از این مطابقت به مثابه عاملی در ترجیح به هنگام تعارض استفاده شده است.

    کلید واژگان: ابن عباس, روایات تفسیری, تعارض مستقر و غیرمستقر, جامع البیان, نورالثقلین}
    Elham Zarrin Kolah, Nosrat Nilsaz *

    Ibn Abbas, a renowned companion of the Prophet (PBUH), is one of the famous exegetes, many of whose narrations have been narrated in various Shia and Sunni sources. Still, some Muslim scholars and orientalists have questioned the authenticity of his interpretive traditions due to some inconsistencies in his narrations. This article, using the library research method, investigates several documents based on valid sources, analyses and critiques with emphasis on the Tabari Jame al-Bayyān in an attempt to probe the authenticity or inconsistencies in Ibn Abbas's interpretive narrations. Acceding to the results, it appears that out of 6,000 narrations in Jame al-Bayyān, there are only about 200 (10%) inconsistencies, most of which (about 160 cases) can be resolved using established (Mostaghar) conflict resolution methods and the rest (about 40 cases) can be settled with non-established conflict resolution methods. In this article, aside from the methods proposed by fundamentalists for conflict resolution, in light of the significant correspondence between the interpretive narrations of Ibn Abbas and those of the Ahl al-Bayt (AS), this resemblance has been seen as a criterion for preference in case of conflicts

    Keywords: Ibn Abbas, interpretive narrations, established, non-established conflict, Jame al-Bayyān, Noor al-Thaqalin}
  • الهام زرین کلاه، نصرت نیل ساز*

    نسخه مستقل تفسیر مجاهد به شماره 1075 در دارالکتب قاهره از جنبه های مختلف مانند ویژگی های سندی و متنی، پیوند با طرق گوناگون نقل آرای تفسیری مجاهد در تفاسیر متاخرتر از جمله جامع البیان، شیوه های نقل و امکان بازسازی شکل اصلی تفسیر مجاهد مورد بررسی قرار گرفته است. اشتاوت، ونزبرو، لیمهاوس و ورستیخ در پژوهش های مختلف به همه یا برخی از این موارد، به تفصیل یا به اشاره پرداخته اند. در این مقاله دیدگاه های این خاورشناسان تبیین و سپس ارزیابی شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که نقطه عزیمت همه مطالعات غربیان در این باره نظریه سزگین مبنی بر «مکتوب بودن منابع آثار روایی» و روش او برای «بازیابی منابع این آثار» و «بازسازی آثار از دست رفته براساس نقل های موجود در منابع متاخر» و اشاراتی است که وی در این موارد به این نسخه و روایات مجاهد در تفسیر طبری داشته است. این نسخه بیش-ترین پیوند را با طریق عیسی بن میمون از روایات مجاهد در جامع البیان دارد و قطعا منبع طبری نبوده و همچنین گلچینی از تفسیر طبری هم نیست. مجاهد بن جبر مجاهد بن

    کلید واژگان: خاورشناسان, نسخه 1075 دارالکتب قاهره, تفسیر مجاهد, جامع البیان, نقل شفاهی یا مکتوب, امکان بازسازی}
    Elham Zarinkolah, Nosrat Nilsaz *

    MS. 1075 Tafsir of the Cairene Dar-al-Kutub has been studied from different aspects such as: features of Isnad and Matn, its relation to different ways of transmission in the later tafsirs for example Jami' al-bayan, oral or written transmission, and the possibility of reconstruction the original tafsir of Mujahid. Stauth, Leemhuis, Wansbrough and Versteegh have dealt with all or some of these issues in different works in detail or briefly. In this article these orientalist’s views have been explained and evaluated. The results of the research show that the point of departure for all Western studies in this regard is Sezgin's theory that the authors of narrative works used written sources and also Sezgin’s method to single out the sources of a collector and to reconstruct the early lost works using quotations in later narrative works and his references to this manuscript and transmissions from Mujahid found in al-Tabari's Tafsir. This manuscript is most relateded with I'sa ibn Maymun transmission and indeed this manuscript is not one of the sources of the Jami' al-bayan and is not an extraction from Jami' al-bayan. Reconstruction of the Mujahid exegetical teachings is possible with regarding Sezgin’s theory and Schoeler’s theory.

    Keywords: orientalists, MS. 1075 Tafsir of the Cairene Dar-al-Kutub, Mujahid’sexegetical teachings, oral or written transmission, reconstruction}
  • محمدجواد آزادی، محسن قاسم پور*
    فهم مضامین آیات قرآن به عنوان مهم ترین منبع معرفتی مسلمانان، نیازمند استفاده از ابزار معتبر و موثق است؛ از آغاز تاکنون، اسباب نزول به عنوان یکی از این ابزار، مطرح است و طریق معرفت، شناخت و دستیابی به اسباب نزول، از مباحث جدی و مهم این حوزه است که صاحب نظران ضمن کتب مربوط بدان پرداخته اند. ابتدا چنین می نماید که دستیابی به اسباب نزول، همان گونه که اغلب پژوهشگران قرآنی بر آن رفته اند، جز از طریق مشاهده، نقل و روایت امکان پذیر نبوده و رای و اجتهاد در آن نقشی ندارد و همین نگاه باعث محدود شدن اسباب نزول در تعدادی روایت و حتی کم اثر یا بی اثر دانستن آن در فهم آیات قرآن شده است؛ لکن بررسی کتابخانه ای، توصیفی و تحلیلی مدونات و تالیفات اختصاصی سبب نزول یا متضمن آن، نظیر تفاسیر و به ویژه تفسیر جامع البیان (به عنوان ام التفاسیر و جامع تلاش های تفسیری مسلمانان در دو قرن و نیم نخست) نشان می دهد گرچه نگاه غالب و مشهور، معرفت و شناخت اسباب نزول آیات را منحصر در مشاهده و نقل می داند و در نگاه اول قراینی در خصوص این رویکرد نزد ابن جریر طبری به دست می آید، با دقت بیشتر و عمیق تر، چنین حاصل می شود که علاوه بر مشاهده و نقل، اجتهاد و رای نیز در شکل گیری و دستیابی به اسباب نزول موثر است.
    کلید واژگان: اسباب النزول, طبری, جامع البیان, نقل, شان نزول, تفسیر}
    Mohammadjawad Azadi, Mohsen Qāsempur *
    requires the use of valid and reliable tools; From the beginning until now, the Occasions of Revelation (Asbab Al-nuzul) has been considered as one of these toolsThe way of knowledge, cognition and access to the Occasions of Revelation (Asbab Al-nuzul) of Quranic verses is one of the serious and important issues in this field that experts have dealt with in the relevant books.At first it seems that the attainment of the Occasions of Revelation (Asbab Al-nuzul), as most Qur'anic scholars have gone to it, is not possible except through observation and narration, and opinion and ijtihad have no role in it; And this view has limited the Occasions of Revelation in a number of narrations and even considered it ineffective or ineffective in understanding the verses of the Qur'an; but, the study of specific writings and writings that cause the Occasions of Revelation, such as commentaries and especially Tafsir Jāmiʿ al-Bayān, (as the Reference of interpretations and comprehensive interpretive efforts of Muslims in the first two and a half centuries) and the analysis of their content shows that although the prevailing and well-known view considers the knowledge of the Occasions of Revelation (Asbab Al-nuzul) of verses to be limited to observation and narration and This approach is achieved by Ibn Jarir al Tabari, but with more and deeper accuracy, it is achieved that in addition to observation and narration, ijtihad and opinion are also effective in forming and achieving the Occasions of Revelation (Asbab Al-nuzul).
    Keywords: The Occasions of Revelation, Asbab Al nuzul, ibn Jarir al Tabari, Interpretation of Quran, narrative}
  • فاطمه فاخری *

    دانش تفسیر در میان علوم اسلامی یکی از ارجمندترین علوم است که با آیات قرآن پیوند می خورد. هر مفسری در تفسیر، روش و منهج خاصی دارد که در تفسیر آیات برای فهم مدلول کلام از آن کمک می گیرد. بر این اساس، دانستن شیوه و روش تفسیر مفسران، موجب گشودن راهی در مسیر شناخت نوع تفسیر و در نهایت فهم صحیح از تفسیر مورد نظر است. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی روش تفسیری در جامع البیان طبری با تکیه بر دو کتاب ارزشمند «تفسیر و مفسرون» ذهبی و «تفسیر و مفسران» معرفت پرداخته است. جامع البیان طبری را می توان از زمره تفاسیر ماثور- روایی- دانست که مفسر آن تبحر و تسلطی کم نظیر در حدیث و تاریخ دارد. در عین حال با بررسی های به عمل آمده، این نتیجه بدست می آید که این اثر دارای نواقصی چون؛ تکرار بیش از حد، نقل احادیث بدون بررسی، نقد سندی و رجالی در اکثر موارد و نقل اسرائیلیات بدون هیچ واکنشی در درستی و نادرستی آن ها می باشد. ضمن این که دارای مزایایی چون؛ نقل اختلاف قرائات، نقد و بررسی آن ها در اکثر موارد، جرات در اظهار نظر فقهی و اتخاذ فتوا در ذیل آیات الاحکام نیز هست.

    کلید واژگان: روش تفسیر, طبری, جامع البیان, تفسیر ماثور}
  • الهام زرین کلاه *، نصرت نیل ساز
    عبدالله بن عباس صحابی برجسته پیامبر (ص) و از سرآمدان تفسیر است. با توجه به تصریح خود ابن عباس به علم-آموزی و به ویژه اخذ تفسیر از حضرت علی (ع) و همچنین اشاره عالمان به این مسئله به هنگام تبیین جایگاه وی در تفسیر، این مقاله با به کارگیری روش کتابخانه ای، تجزیه و تحلیل آماری متن و اسانید، به بررسی میزان مطابقت روایات تفسیری وی با روایات ائمه (ع) با تاکید بر جامع البیان عن تاویل آی القرآن طبری و نورالثقلین حویزی می-پردازد. بررسی ها نشان می دهد در 80% روایات مطابقت -یا به نحو تطابق کامل و یا در قالب روابطی همچون عام و خاص، مطلق و مقید، مبین و مجمل- وجود دارد. که این تطابق در حوزه های مختلف اعم از کلامی، فقهی و ادبی، به عنوان نمونه عدم رویت جسمانی، حلیت متعه خداوند و جواز مجاز و غیره، دیده می شود. در تحلیل سندی نیز روشن می شود که بیش تر این تطابق ها در طریق سعید بن جبیر، علی بن ابی طلحه، ضحاک بن مزاحم، عطاء و مجاهد وجود دارد و همچنین در میان ائمه (ع) ، بیشترین تطابق روایات ابن عباس با روایات امام صادق (ع) است.
    کلید واژگان: ابن عباس, اهل بیت (علیهم السلام), جامع البیان, نورالثقلین, روایات تفسیری, مطابقت}
    elham zarinkolah *, nosrat nilsaz
    Abd Allah ibn Abbas is a grand companion of Prophet Muhammad (PBUH) and one of the pioneers in exegesis. With regard to his emphasis on seeking knowledge especially learning exegesis from Imam Ali (PBUH) and also the scholars’ mention on this point when explaining his status in exegesis, this article explores the extent of correspondence between his exegetic traditions and the those of Ahl al-Bayt with emphasis on Jame’ al-Bayan Tabari and Noor ath-Thaqlayn Howayzi using library research method and statistical analysis. The results showed that in 80 percent of the traditions, there is either total correspondence or semi correspondence between their traditions through relations such as general-specific, absolute-bounded, and clear-ambiguous. This correspondence exists in different fields including Kalami, Fiqhi, and literary, as well as in subjects such as non-visibility of God, legitimacy of Nikah Mut’ah (temporary marriage), permissible authorization and so on. Document analysis also revealed that most of this correspondence exists in the method of Sa’iid ibn Jobayr, Ali ibn Abi Talheh, Zahhak ibn Mozahem, Ata’, and Mujahid. It is noteworthy that the traditions of ibn Abbas have the most
    Keywords: Ibn Abbas, Ahl al-Bayt, Jame’ al-Bayan, Noor ath-Thaqlayn, Exegesis Traditions, Correspondence}
  • فاطمه رجایی، طاهره رجایی*
    محمدهادی معرفت (1309-1385ش) و ابوجعفر محمد بن جریر طبری (310ق/ 922م) دو مفسر بزرگ در تاریخ تفسیرند که از دو نظام کلامی و اعتقادی متفاوت متاثرند. بررسی و مقایسه اجمالی التفسیر الاثری الجامع معرفت و جامع البیان عن تفسیر آی القرآن طبری و دیدگاه آن دو درباره مبانی و روش تفسیری از آن جهت ضرورت دارد که شناخت مبانی و روش مفسر در فهم تفسیر تاثیر بسزایی دارد. التفسیر الاثری الجامع به روش روایی و با رویکرد کلامی شیعه و جامع البیان نیز با همان روش اما با رویکرد کلامی اهل سنت به نگارش درآمده است. حال این سوال قابل طرح است: با توجه به اینکه این دو تفسیر با رویکرد واحدی نگاشته شده اند، آیا در همه مبانی مشترک بوده و برآیندهای یکسانی داشته اند؟
    کلید واژگان: التفسیر الاثری الجامع, جامع البیان, محمدهادی معرفت, محمد بن جریر طبری, قیاس, خبر واحد, روش تفسیر}
    Fatima Rajaei, Tahira Rajaei *
    Muhammad Hadi Marefat (1309-1385) and Abu Jafar Muhammad b. Tahrir Tabari (310 A.H. 922 A.D) are the two great exegetes in the history of exegesis. They are under the influence of two theological and ideological schools. A cursory comparison of al-Tafsir al-Athari al -Jami' and Jami' al-Bayan 'an Tafsir al-Quran by al-Tabari as well as the exegetical views of these two scholars about the exegetical principles and methods is necessary because understanding the princip les and methods of an exegete is instrumental in understanding the exegesis. Tafsir al-Athari al-Jami' has been authored with a narrative method characterized by Shia's theological approach. Jami' al-Bayan has been written with the same method but it features the theological approach of Ahle Sunnah. Now the question which comes up is: Given the fact that both of the commentaries have been written with the same approach, do they share the principles and foundations and yield the same result? The writer elaborates on this question and seeks to answer it in detail.
    Keywords: al-Tafsir al-Athari al-Jami', Jami al-Bayan, Muhammad Hadi Marefat, Muhammad b. Tahrir al-Tabari, analogy, single report, exegetical method}
  • روح الله نجفی
    مقاله حاضر به بررسی نحوه تعامل طبری با پدیده اختلاف قرائت در ذیل آیات الاحکام عبادی می پردازد و نشان می دهد که وی به عنوان یکی از چهره های شاخص و متقدم تفسیر نگاری، به نیکی برای خویش، حق داوری و اختیار نمودن وجهی از میان وجوه متعدد قرائات را قائل است. بدینسان مفسر ما گاه یک قرائت را به صورت مطلق اختیار کرده و قرائت مقابل آن را - به صراحت یا به تلویح- کنار می نهد. (گزینش مطلق) گاه نیز از میان دو قرائت مختلف، یکی را ترجیح داده ولی قرائت مرجوح را از عرصه قرائت های مجاز نمی راند. (گزینش نسبی) در مواضعی هم، هر دو قرائت مختلف را صواب تلقی کرده و میان آن ها، انتخابی انجام نمی دهد. (پذیرش بی گزینش) افزون بر این سه، گاه طبری صرفا به گزارش اختلاف قرائت اکتفا نموده بی آنکه در این باره داوری خود را بیان دارد. از دیگر سو، مفسر ما برای گزینش مطلق یا نسبی یک قرائت به معیارهای ذیل استشهاد می جوید: اجماع قاریان معتبر، استفاضه و شهرت قرائت، رسم الخط مصاحف مسلمانان، اتقان معنایی-تفسیری آیه، ضوابط نحوی- بیانی، روایات سبب نزول، روایات حکایتگر قرائت رسول (ص) و گویش فصیح تر ومشهورتر. و در این میان، مهم ترین و پرکاربردترین معیاری که مفسر ما در داوری های خود بدان تکیه دارد، اجماع قاریانی است که وی ایشان را «حجت» می خواند.
    کلید واژگان: اختلاف قرائت, اختیار قرائت, طبری, جامع البیان, آیات الاحکام}
    Ruhollah Najafi
    The present article addresses the way Ṭabarī interacted with the phenomenon of difference of reading (qarā‘a) under the devotional verses of ordinances (āyāt al-aḥkām) and indicates that he, as one of the eminent and early figures of exegesis writing, properly reserves for himself the right to judge and adopt an aspect from among various aspects of readings. This way, our interpreter sometimes adopts a reading as absolute and puts aside– explicitly or by implication–the reading opposite to it. (Absolute selection) Sometimes he prefers one from among two different readings but does not drive the rejected reading away from the field of permitted readings. (Relative selection) also, in some positions, regards both readings as righteous and does not make any selection between them. (Non-selection acceptance) Besides these three, sometime Ṭabarī contents himself with reporting the difference of reading without expressing his judgment in this respect. On the other hand, our interpreter attests to the following criteria for absolute or relative selection of a reading: consensus of reputable reciters, superabundance or popularity of the reading, the orthography of the Muslims’ copies of the Qur’ān, the verse’s semantic-interpretive certainty, the expressive-syntactic criteria, traditions of the Revelation occasion, traditions denoting the Prophet’s (S.A.W.) reading, and the more eloquent and more popular dialect. Meanwhile, the most important and frequently practiced criterion that our interpreter relies on in his arbitrations is the consensus of the reciters whom he calls as “authority”.
    Keywords: difference of reading, adopting reading, Ṭabarī Jāmi al-Bayān, verses of ordinances}
  • محسن قاسم پور، اکرم حیدری
    مقایسه تطبیقی بین اندیشه های متفکران در هر علمی یکی از عوامل فتح دریچه های علم به روی آیندگان است و علم تفسیر نیز از این قاعده مستثنی نیست از رهگذر این تطبیق ها، منشا اصلی یک اندیشه و یا اثر پذیری یک مفسر از مفسر دیگر و هم چنین تحول موضوع های تفسیری آشکار می شود؛ لذا نویسندگان این نوشتار در پی آن هستند تا اثرپذیری روش دو مفسر، طبری و ابن کثیر از اهل سنت که هر دو مورخ و محدث بزرگی بوده اند را نسبت به هم بررسی کرده و تحول و گستردگی این تفسیرها در دو زمان مختلف را با هم مقایسه کنند. در این راستا دو تفسیر جامع البیان طبری و تفسیر قرآن العظیم ابن کثیر به لحاظ روش شناسی بررسی شده و ذیل پنج محور «احکام، اخلاقیات، عقاید، آیات ولایت محور و اسرائیلیات» مواضع آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته شده است که در ذیل برخی از این محورها دو مفسر دارای توافق و در بعضی دیگر دارای عدم توافق هستند.
    کلید واژگان: طبری, جامع البیان, ابن کثیر, قرآن العظیم, روش تفسیری, مقایسه تطبیقی}
  • مرتضی کریمی نیا
    تفسیر طبری از جمله تفاسیر مهم جهان اسلام است. طبری در این اثر از روایات تفسیری شیعه بسیار اندک بهره می جوید؛ همچنان که نخستین مفسران شیعه هم عصر وی نیز چون عیاشی، قمی و فرات کوفی توجهی به نقل روایات غیر شیعی ندارند. بااینحال، به نظر می رسد که این تفسیر علاوه بر اثرگذاری مستقیم بر دیگر تفاسیر عامه مسلمانان، از اواخر سده 4ق با تفاسیر شیعی نیز پیوندهایی یافته است؛ این گونه که یک سده پس از طبری، مفسران شیعه در بغداد اندک اندک به تفسیر وی توجه کرده اند و با نگارش تفسیر التبیان شیخ طوسی (د 460ق)، میزان توجه و نقل اقوال تفسیری اهل سنت با تکیه بر تفسیر طبری به اوج خود رسیده است. در مطالعه پیش رو بنا ست همین روند را بازشناسیم. بدین منظور، کوشش خواهد شد که نخست منابع، مضامین و روایات شیعی را در تفسیر طبری بررسی کنیم و آن گاه در ادامه، به تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم طبری در ورود مضامین و روایات اهل سنت (یعنی اقوال صحابه و تابعین) به تفاسیر شیعه با نگارش تفسیر التبیان به دست شیخ طوسی در میانه سده 5ق بپردازیم.
    کلید واژگان: تاریخ تفسیر شیعه, وزیر مغربی, شیخ طوسی, تفسیر طبری, التبیان فی تفسیر القرآن, جامع البیان}
    Morteza Karimi Niya
    Al-Ṭabarī’s commentary is among the important Quranic exegeses in the Islamic world. In his work, al-Ṭabarī refers to the fewest number of Shiite exegetical traditions, as the early Shiite exegete living at his time __ Such as al-ʻAyyāshī, al-Qummī and Furāt al-Kūfī __ did the same and did not narrate non-Shiite traditions. In spite of this, his commentary in addition to having a direct impact on later Sunnis’ commentaries, starting from the late 4th century, has influenced the Shiite exegetical works as well. One century after al-Ṭabarī, the Shiite exegetes in Baghdad gradually started to pay more attention to his commentary, and after the writing of al-Tibyān by al-Shaykh al-Ṭūsī (d. 460 AH) this trend in attending to Sunnis’ exegetical views with emphasis on al-Ṭabarī’s commentary, reached its summit. The present study aims at reviewing this trend and tries firstly to identify the Shiite traces in Ṭabarī’s commentary and then will attempt to clarify the direct and indirect influences of al-Ṭabarī on bringing the Sunni’s concepts (The Sayings of Companions and Successors) into Shiite commentaries especially after the emergence of al-Tibyān by al-Shaykh al Ṭūsī in the mid-fifth century.
    Keywords: the history of Shiite exegesis, al-Wazir al-Maghribi, al-Shaykh al-Ṭusi, al-Ṭabari's commentary, al-Tibyān fi Tafsir al-Quran, Jamiʻ al Bayan}
  • مهیار خانی مقدم *، محمد تقی دیاری بیدگلی
    پژوهش حاضر با استفاده از روش «تحلیل محتوا» به واکاوی کمی و کیفی رابطه ی میان زمینه های اصلی و معیارهای اجتهاد طبری در بررسی و ترجیح آراء متفاوت تفسیری در «جامع البیان عن تاویل القرآن» می پردازد. بر اساس تتبع نگارنده، طبری در 1952 مورد، به ذکر آراء مختلف تفسیری پرداخته و نظر اجتهادی خود را بیان می کند که برجسته-ترین نتایج پژوهش درباره ی زمینه و معیار آنها بدین قرار است: 1- طبری در چهار زمینه ی اصلی شامل بر «اسباب نزول»، «قرائت»، «عبارات قرآنی» و «مفردات قرآنی» به بیان آراء مختلف تفسیری و انتخاب نظر برگزیده ی خود پرداخته است. 2- وی استفاده ی متعددی از شش معیار «سیاق و ظاهر آیات»، «شهرت و اجماع»، «کلام عرب (نحوی، بلاغی و لغوی)»، «اصالت تعمیم»، «روایت صحیح از پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم)» و «رسم المصحف قرآن» و همچنین استفاده ی معدودی از چهار معیار «عقل»، «نظر صحابه»، «احکام فقهی» و «تاریخ» در ترجیح میان آراء تفسیری داشته است. 3- طبری در مجموع از سه معیار «سیاق و ظاهر آیات»(701مورد)، «کلام عرب»(603مورد) و «شهرت و اجماع» (456مورد) بیشترین استفاده را کرده است. 4- وی در زمینه ی «اسباب النزول» بر معیار «سیاق و ظاهر آیات» (51درصد)، در زمینه ی «قرائت» بر «شهرت و اجماع»(64 درصد)، در زمینه ی «عبارات قرآنی» بر «سیاق و ظاهر آیات» (53درصد) و در زمینه ی «مفردات قرآنی» بر «کلام عرب»(44 درصد) عنایت بیشتری داشته است.
    کلید واژگان: روش تحلیل محتوا, اجتهاد, جامع البیان, ابن جریر طبری}
    Mahyar Khanimoqaddam*, Mohammadtaqi Diari Bidguli
    The present study using the "content analysis" to analyze quantitative and qualitative criteria fields and Ijtihad of "Muhammad ibn Jarir al-Tabari" and would vote in the study interpreted differently in "Jami al-Bayan" pays attention to the example of Islamic ijtihad to interpretation of the Quran and the use of the criteria of interpretation, preferring to explain the interpretation votes. According to the writer, Tabari in 1952 noted the different interpretation votes and commentary of their choice, the most prominent results of research on his interpretation main backgrounds and criteria, is as follows: (1) the main areas of al-Tabari, including "means of revelation" , "reading", and "Quranic terms".(2) Several of the six criteria he uses is "context and appearance of verses", "fame and consensus", "Arab language (syntax, rhetorical and literal)", "authenticity generalization", "true hadith of the prophet," and " Writing the Quran scripture" as well as a few of the four criteria of "reason", companion's viewpoint", "jurisprudential rules" and " history" has been interpreted in favor of the viewpoint.(3) Tabari is most widely used of the three criteria; "context and appearance of verses" (701 cases), "Arab Language" (603 cases) and "fame and consensus" (456 casess). (4) He in the field of "means of revelation" has more attention to "context and appearance of verses" (51%); in the field of "reading" to "fame and consensus" (64%); in "Quranic terms to "context and appearance of verses" (53%) and in "Quranic words" to "Arab Language" (44%)
    Keywords: Content Analysis Method, Ijtehad, Jame al Bayan, Ibn Jarir al Tabari}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال