به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « راهبرد » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «راهبرد» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید بهشتی، حسن ملکی، حسن اسدزاده، ماجده فاطمی*

    هدف این تحقیق استنباط راهبردهای تعلیم و تربیت مبتنی بر انسان شناسی قرآنی می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف خود بنیادی-کاربردی، با رویکرد کیفی و روش آن استنتاجی است. یافته های این پژوهش عبارتند از: انسان دارای شناخت، گرایش و توانایی عمل است، تاثیرات متقابل این ابعاد سه گانه عبارتند: گرایش ها گوهره وجودآدمی است که با آگاهی و عمل تقویت و تضعیف می شوند. گرایش ها به دو دسته عمیق - پایدار و سطحی - زودگذر تقسیم می شود.گرایش ها می توانند همدیگر را تقویت یا تضعیف کنند. آگاهی در صورت فعال بودن گرایش ها متناسب با آن، بر گرایش دیگری تاثیر می گذارد. هرچقدر آگاهی روشن تر باشد به همان میزان به باور نزدیک تر و توجه بیشتر به شناخت و رجوع مکرر به آن باعث تقویت و تضعیف بیشتر گرایش خواهد شد. انجام عمل خاص، هم گرایش پشتوانه خود و هم، همه گرایش های متناسب با آن را تقویت و گرایش های متضادش را تضعیف می کند.راهبردهای تربیتی عبارتنداز: توجه به عمل و بهره گیری مستمر از آن، بستر سازی و تسهیل گری و استفاده از محیط به عنوان ابزار هدایت، ارایه شناخت به صورت تدریجی و متناسب با تمایلات و نیازها، عرضه خوب ها و خوبی ها جهت شکوفایی و تقویت امیال فطری، بهره گیری ازهادیان اهل رشدوتزکیه، بهره گیری از قالب های متنوع ارایه محتوا و زمینه سازی جهت گذر کردن از علایق سطحی و ناپایدار به علایق عمیق و پایدار

    کلید واژگان: چگونگی انسان, گرایش, آگاهی, عمل, راهبرد}
    Saeed Beheshti, Hasan Maleki, Hasan Asadzade, MAJEDE FATEMI *

    The purpose of this study is to deduce educational strategies based on Quranic anthropology. The present study is inferential in terms of its purpose-applied purpose, with a qualitative approach and its method. The findings of this study are: Man has cognition, tendency and ability to act. The interaction effects of these three dimensions are: Tendencies are the essence of human existence that are strengthened and weakened by awareness and action. Tendencies are divided into two categories: deep - stable and superficial - transient. Human tendencies are sometimes proportional and in the same direction, and sometimes conflicting and antagonistic. Trends can strengthen or weaken each other. Awareness, if the corresponding tendencies are active, affects another tendency. The clearer the awareness, the closer it is to belief and the more attention to cognition and frequent reference to it will further strengthen and weaken the tendency. Performing a specific action strengthens both the tendency that supports it and all the tendencies that are appropriate to it and weakens its opposite tendencies. Environment as a tool of guidance, providing knowledge gradually and in accordance with the desires and needs, offering the good and the good to flourish and strengthen the innate desires, using the leaders of the Rosicrucians, using various formats to provide content and paving the way for the passage From superficial and unstable interests to deep and stable interests

    Keywords: How to be human, orientation, Awareness, action, Strategy}
  • طاهره ماهروزاده، زهرا فرزانگان

    عدالت سیاسی به معنای اداره جامعه بر مبنای عدالت و شایسته‌سالاری، یکی از ابعاد عدالت اجتماعی است که در حکومت جهانی حضرت مهدی؟عج؟ ظهور ویژه‌‌ای خواهد یافت. تحقق حکومت عدل مهدوی با دربرداشتن دو شاخصه مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی، نیازمند اخذ راهبردهایی چون قانون‌‌گذاری بر مبنای حق و عدالت، تشکیل قوه‌‌ مجریه از کارگزاران عدل‌‌پیشه و زمینه‌‌سازی برای مشارکت سیاسی عادلانه در میان آحاد افراد جامعه است که بر اساس آیات و روایات در زمان ظهور شکل خواهد گرفت. در این پ‍‍ژوهش به شیوه توصیفی و تحلیلی با استناد به منابع روایی به تبیین شاخصه‌‌ها و راهبردهای حکومت مهدوی در تحقق عدالت سیاسی پرداخته و از گذر آن چالش‌‌های پیش‌‌رو به‌ منظور تحقق عدالت سیاسی نیز تبیین می‌‌شود. ‌‌‌‌‌‌مهم‌ترین ‌‌‌این چالش‌‌ها، فقدان ولایت‌‌پذیری در میان نخبگان جامعه و کمبود همدلی در بدنه جامعه شیعی است. این آسیب‌‌ها در زیرساخت‌‌های معرفتی و اخلاقی بشر ریشه دارد و مانع اصلی ظهور و تحقق آن حکومت یگانه است.

    کلید واژگان: حکومت مهدوی, حکومت جهانی, عدالت سیاسی, چالش ظهور, راهبرد}
  • فاطمه سیفعلی ئی*، سهراب مروتی، سید محمدرضا حسینی نیا

    تاب آوری یکی از مولفه های بنیادین در فرایند تربیت اجتماعی است که با کارکردهای ویژه خود نقش مهمی در ارتقاء کیفیت روابط اجتماعی و کاهش آسیبهای آن دارد. این نوشتار پژوهشی میان رشته ای است که با هدف بازشناسی مفهوم تاب آوری در قرآن کریم، تبیین کارکردهای آن در تربیت اجتماعی و ارایه راهبردهای قرآنی برای دستیابی به آن، و به روش تحلیلی توصیفی نگاشته شده است. از نتایج تحقیقات روانشناسی و علوم تربیتی بهره گرفته و با عرضه به قرآن و حدیث به تبیین موضوع و ارایه راهبردهای قرانی برای دستیابی به آن پرداخته است. نتیجه آنکه تاب آوری با کارکردهایی چون رشد توانمندیهای شخصیتی، ایجاد ثبات هیجانی، ایجاد آرامش، افزایش رضایت از زندگی، و عاملیت در پیشگیری از نزاع به بهبود عملکرد اجتماعی و روابط میان فردی کمک می نماید. و از طریق ارتقاء سطح شناخت و آگاهی، ایمان و باور دینی، اعتماد به وعده های الهی، توکل، و خوش بینی و امید قابل افزایش است.

    کلید واژگان: تاب آوری, روابط اجتماعی, کارکرد, راهبرد, قرآن کریم}
    Fatemeh Seyfaliei *, Sohrab Morovati, Seyed MohamadReza Hosini Nia

    Resilience is one of the fundamental components in the process of social education that with its special functions plays an important role in improving the quality of social relations and reducing its harms. This article is an interdisciplinary research that has been written in a descriptive analytical method with the aim of recognizing the concept of resilience in the Holy Quran, explaining its functions in social education and presenting Quranic strategies to achieve it. He has used the results of research in psychology and educational sciences and has explained the subject and presented Qur'anic strategies to achieve it by introducing it to the Qur'an and hadith. As a result, resilience helps to improve social functioning and interpersonal relationships through functions such as developing personality abilities, creating emotional stability, creating calm, increasing life satisfaction, and conflict prevention agency. And by raising the level of knowledge and awareness, religious faith and belief, trust in divine promises, trust, and optimism and hope can be increased

    Keywords: resilience, Social Relations, Function, Strategy, Holy Quran}
  • مهدی شجریان*
    از منظر نامه های نهج البلاغه، یکی از مهم ترین اصول راهبردی در عرصه حکمرانی، اصل «جلب رضایت عمومی» است و تحقق آن نیازمند طرح عملیاتی درازمدت می باشد. مسئله کانونی مقاله این است که: «از منظر نامه های نهج البلاغه با چه راهکارهایی می توان این اصل راهبردی را محقق ساخت؟» از مجموع این نامه ها، می توان برای تحقق این اصل، راهکارهای عملیاتی متعددی را با روش تحلیلی - توصیفی، استنباط کرد. این راهکارها در جنبه سلبی، عبارت از پنج اصل: «پرهیز از استبداد»، «پرهیز از ویژه خواری»، «پرهیز از بدعهدی»، «پرهیز از خشونت» و «پرهیز از اجبار مردم» بوده و در جنبه ایجابی، عبارت از هفت اصل: «لزوم حمایت از اقشار آسیب پذیر»، «لزوم اطلاع رسانی به مردم»، «لزوم همراهی با آنان در سختی ها»، «لزوم امنیت عمومی در بیان انتقاد»، «لزوم رعایت برابری در تعامل با آنان»، «لزوم ارتباط مستقیم» و «لزوم عذرخواهی در فرض اشتباه» می باشند. این نوشتار بر این باور است که اصل راهبردی «جلب رضایت عمومی»، هرچند در سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، به صورت ضمنی موردتوجه است؛ اما بااین همه، نگاه همه جانبه به آن موردتوجه نبوده و برخی از راهکارهای عملیاتی فوق به کلی در آن مطرح نشده اند؛ به همین روی لازم است در تکمیل و ارتقا این سند، این اصل مورد اهتمام قرارگیرد و بر همین اساس پیشنهاد هایی ارایه شده است.
    کلید واژگان: نامه های نهج البلاغه, راهبرد, جلب رضایت عمومی, امام علی(ع), سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت}
    Mahdi Shajarian *
    From the point of view of Nahj al-Balagha's letters, one of the most important strategic principles in the realm of governance is the principle of "general satisfaction", which requires a long-term operational plan and successful implementation of it requires several tactics. The main issue of the paper is that from the perspective of Nahj al-Balaghah's letters, what Tactics can this strategic principle be realized? From the Nahj al-Balaghah letters, we can deduce a number of operational tactics with a descriptive analytical method to realize this strategic principle. These tactics in the aspect of negation are five principles: abstaining from autocracy, avoidance of rente, avoidance of bad promise, avoidance of violence and avoidance of coercion of the people. In a positive aspect, there are seven principles: support for the needy, informing people, accompanying them in hardship, allowing them to criticize, treating them equally, direct communication and apologizing for the wrong assumption. This paper believes that the strategy of "general satisfaction" is not fully addressed in the Islamic Basic Document of Iran, and some of the above principles have not been addressed; therefore, it is necessary to consider this principle in completing and promoting it. The basis of the proposals has been raised.
    Keywords: Strategy, Tactics, General Satisfaction, Imam Ali, Islamic Basic Document of Iran}
  • محمد سحرخوان*
    یکی از موضوعاتی که درباره ارتباط مقاومت اسلامی و حکومت جهانی مهدوی قابل طرح است، چیستی راهبردهای مقاومت در دوره انتظار از دیدگاه قرآن کریم است. هدف از شناخت چیستی راهبردهای مقاومت، به کارگیری آنها و تقویت فکری و فرهنگی جبهه مقاومت در دوره انتظار و زمینه سازی ظهور است. پرداختن به راهبردهای مقاومت در دوره انتظار، برجستگی فرهنگ مهدویت در جهان معاصر و نقش مهم مقاومت اسلامی برای زمینه سازی ظهور را نمایان می کند. این راهبردها را می توان در سه حیطه بررسی کرد: راهبردهای بینشی، راهبردهای گرایشی و راهبردهای کنشی. در این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است، چیستی راهبردهای مقاومت در هر سه حیطه از دیدگاه قرآن بررسی می شود. در راهبردهای بینشی به تبیین موضوعاتی مانند اندیشه حکومت جهانی و زمینه سازی برای حاکمیت حق، عدالت گستری، دفاع از مظلومان و ستمدیدگان پرداخته می شود. در راهبردهای گرایشی موضوعاتی مانند نقش اقتدار و توانمندی، تکیه نکردن به ظالمان و امید به پیروزی مطرح می شود و در راهبردهای کنشی و رفتاری به نقش تقوا، صبر و پایداری، ایثار و امر به معروف و نهی از منکر در مقاومت در دوره انتظار می پردازیم.
    کلید واژگان: مقاومت, انتظار, راهبرد, عصر غیبت}
    Mohamad Saharkhan *
    One of the issues that can be raised about the relationship between the Islamic Resistance and the worldwide Mahdism government is the nature of the strategies of resistance in the waiting era from the perspective of the Holy Quran. The purpose of identifying the strategies of the resistance is to use them and to strengthen the intellectual and cultural front of the resistance in the era of waiting and providing the context for (Imam Mahdi) reappearance. Dealing with the strategies of resistance in the waiting era highlights the significance of Mahdism culture in the contemporary world and the important role of Islamic resistance in providing the context for (Imam Mahdi) reappearance. These strategies can be examined in three areas: Insight Strategies, Orientation Strategies, and Action Strategies. This study examines the natures of the strategies of resistance in all three areas from the perspective of the Qur'an. Insight strategies works on issues such as the thought of worldwide government and paving the way for the right government, justice, and the defense of the oppressed. In orientation strategies, issues such as the role of authority and capability, not relying on oppressors and the hope of victory are discussed, and in action and behavioral strategies, the role of piety, patience and perseverance, self-sacrifice and enjoining the good and forbidding the evil in resistance in the waiting era are dealt with. The method of this study is descriptive-analytical.
    Keywords: resistance, waiting for Imam Mahdi (as), strategy, the era of occultation}
  • سیدعباس قدیمی نژاد*

    در قرآن کریم آموزه های مهمی درباره مقاومت و مدیریت آن وجود دارد؛ چراکه اسلام به عنوان آخرین دین وحیانی بیشترین چالش را با معاندان خود داشته و با منطق خاصی که امروزه ما آن را مقاومت می نامیم، با آنان برخورد کرده است. پیداست با توجه به جهان شمولی و جاودانگی قرآن، مقاومت در این منبع وحیانی بایستی در طرز و طراز جهانی مدیریت شود و نباید به صورت قبیلگی، عشیره ای، نژادی، خانوادگی و در سطح محدود منطقه ای باشد. مدیریت یعنی رساندن یک پروژه به اهداف از پیش تعیین شده به گونه ای که آسیبی به روند پروژه وارد نیاید و در سطح بهتر و ارتقایافته تری جریان یابد. درباره مدیریت مقاومت نیز باید همین انتظارات برآورده شود. درباره مقاومت، مفسران مطالبی بسیاری بیان کرده اند؛ ولی درباره مدیریت همه جانبه مقاومت پژوهشی صورت نگرفته است. در این مقاله با هدف تبیین مدیریت مقاومت از دیدگاه قرآن، با روش توصیفی تحلیلی و کتابخانه ای روشن شده است اینکه غالبا ذهن ها به محض شنیدن کلمه مقاومت و مدیریت مقاومت، به سوی مسایل جنگی می رود، برداشت ناقصی است؛ زیرا براساس آموزه های قرآنی، مقاومت معنای اعمی دارد و درنتیجه مدیریت آن نیز اعم خواهد بود و مسلمانان باید عملیات چندمنظور ه ای را انجام دهند که افزون بر ایجاد آمادگی جنگی، به افزایش رشد صنعتی و رواج آداب شهروندی و دیانت اخروی آنان نیز کمک کند؛ درعین حال باید دشمن شناس باشند و به گونه ای با قدرت و عزت برخورد کنند که حتی دشمنان ناشناخته، مرعوب شوند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, مقاومت, مدیریت مقاومت, راهبرد, امت وسط, آفند و پدافند}
    SayyidAbbas Qadiminejad *

    The Holy Qur'an contains important teachings about resistance and its management, because Islam, as the last revelation religion, has had the most challenges with its enemies, and has treated them with particular logic we call today's resistance. It is clear that with regard to the universality and immortality of the Qur'an, resistance in this revelation resource must be managed in a global way and should not be tribal, , racial, familial, and at a regional level. Management means carrying out a project to its pre-determined goals in a way that does not harm the project process and flows to a better and more advanced level. The same needs should be met about resistance management. Many commentators have commented on resistance, but no comprehensive research on resistance management has been conducted. This paper aims at explaining the management of resistance from the Qur'an's point of view, with a descriptive-analytical and library method and it has been clear that the minds often go to war issues as soon as they hear the word resistance and the management of resistance, and this kind of understanding is flawed. Because, according to Qur'anic teachings, resistance has a general meaning and thus its management will also be general, and Muslims must carry out multipurpose operations that will, in addition to preparing them for war, help to increase industrial growth and promote their citizenship customs and worldly religion. At the same time, they must know their enemies and treat them with power and dignity to intimidate even unknown enemies.

    Keywords: The holy Qur'an, resistance, resistance management, strategy, the middle community, offensive, defensive}
  • فاطمه معتمدلنگرودی
    به مدد معماری هوشمندانه و شجاعت امام سجاد(ع)، یاد و خاطره شهدای کربلا زنده ماند. این مقاله در صدد است تا راهبردهای امام را به منظور پاسداشت فرهنگ عاشورا مورد بررسی قرار دهد. از این رو سوال این پژوهش آن است که راهبردهای امام سجاد(ع) در زنده نگه داشتن و ترویج فرهنگ عاشورا و شهیدان دشت کربلا چه بود؟ این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفت.. نتایج حاصل از پژوهش آن است که با توجه به شرایط زمانی امام و قتل و سرکوب شیعیان توسط خلفای اموی و کارگزاران ایشان، امام سجاد(ع) از حربه سیاسی (مبارزه منفی) و فرهنگی بهره برده و موفق شدند فرهنگ عاشورا را زنده نگه داشت و به نسل های بعد انتقال دهند.

    کلید واژگان: راهبرد, امام علی بن الحسین(ع), عاشورا, عزاداری, فرهنگ}
    Fatemeh Mo'tamed Langaroudi
    It was Imam al-Sajjad's foresightful and brave methods that the memory of the Karbala martyrs has since survived. The present study attempts to shed light on the methods Imam al-Sajjad utilized for keeping and making the memory of the Ashura episode ever alive. To achieve this, he resorted to accomplishing indirect but cultural struggles, hence he communicated its messages to the posterity.
    Keywords: Method, Imam Ali b. al-Husayn al-Sajjad, Ashura, mourning, culture}
  • علی شریفی*، مهدی رضایی
    آنچه که وقوع رنج را در زندگی بسیار بحران ساز میکند «بی معنا» بودن رنج است. از جانب یک فرد مسلمان رنجهایی که برای او رخ میدهند در قالب قرآن، سنت و آموزه های آنها، معنادهی میشوند. این پژوهش با تکیه بر این اصل، با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مسئله رنج و معنای آن، از منظر قرآن و روایات پرداخته است. قرآن و روایات با ارائه تفاسیر و آموزه های خاص از رنج، این توانایی را دارند تا معنای رنجهای عظیم بشری را با وساطت ایمان به یک نظام مقدس، روحانی و هوشمند پیوند زنند و آنها را هدفمند سازند.اصلیترین، راهبرد قرآن و روایت در کاهش رنجهای بشری برساختن معنا برای رنج است. این آموزه ها مجموعهای از متغیرها را به هم پیوند میدهند. این متغیرهای زنجیرهای، از ایمان به خدا و معاد شروع میشود و با بهرهگیری از متغیرهای میانجی چون؛ توکل، صبر، جهاد و هجرت به متغیر نهایی یعنی رهایی از رنج و رستگاری در دو بعد دنیا و آخرت ختم میشود. رنجی که تحمل وگاه مبارزه با آن موجب تحقق کمال و ایدهآل دنیوی و نیز نیل به سعادت اخروی است و مبتنی بر اهدافی معین است و همین هدفمندی، راهبرد غایی و عالی آن در جهت جلوگیری از بحران معنا برای معتقدان به این آموزه هاست.
    کلید واژگان: قرآن, روایات, رنج, راهبرد, دین}
    Ali Sharifi *, Mehdi Rezaeei
    Suffering in life is, in itself, a painful experience. However, what makes suffering in life cause extreme crises is its meaninglessness. Thus, a meaningful interpretation of suffering is a prerequisite for the durability of life and the meaning of it. The sufferings of a Muslim are given meaning through the Quran, Sunnah and their teachings. Through a descriptive-analytical approach aims to examine suffering and its meaning in the Quran and traditions. In this research, we have tried to find out what the approach of the Quran and traditions is in reducing human suffering. After reviewing the verses of the Quran and Islamic traditions, we reach the conclusion that the Quran and traditions, by providing particular interpretations and teachings of suffering, have the immense ability of linking the difficult and unfathomable predicament of the meaning of the immense sufferings of humans to the agency of faith in a sacred, spiritual, and intelligent system and make these sufferings meaningful despite their painful appearance.
    Keywords: Quran, tradition, suffering, Strategy, Religion}
  • محمدعلی فلاح علی آباد
    ظهور موعود نجات بخش، مورد تاکید و تایید همه مذاهب اسلامی است و روایات فراوانی در کتاب های شیعه و سنی به حوادث آخرالزمان و زمانه ظهور اشاره کرده اند. مدعیان دروغین، چه در جامه مهدویت و چه در لباس مجدد زمانه، به «تاویل» مفاهیم آخرالزمانی نصوص دینی رو آورده اند. با توجه به تایید تاویل صحیح از سوی بسیاری عالمان فریقین، می توان به منظور نفی تاویل گرایی در مقابله با جریان های انحرافی مهدویت به راهبردی مشترک دست یافت. این جستار که به شیوه توصیفی تحلیلی گرد آمده است، با توجه به جایگاه تاویل در فرهنگ اسلامی، راهبردی مشترک را در رویارویی با تاویل گرایی جریان های انحرافی مهدویت ترسیم کرده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که راهبرد مشترک فریقین، برنامه ها و اقداماتی را شامل می گردد که بایسته هایی از آن عبارتند از: ارائه دیدگاهی صحیح از تاویل با تبیین ضابطه مندی و عرصه های صحیح تاویل؛ آسیب شناسی خلل های روایات مهدویت؛ ترسیم مولفه های تاویل ناپذیر این آموزه و ارجاع متشابهات روایی به محکمات.
    کلید واژگان: تاویل گرایی انحرافی, مدعیان دروغین مهدویت, ضابطه های تاویل, راهبرد, قادیانیه}
    Muhammad Ali Fallah Abadi
    The appearance of the promised savior is underlined and endorsed by all Islamic religions and many traditions in Shia and Sunni books have pointed to the events of the Apocalypse and the time of the advent. The false claimants, whether in Mahdism’s clothing or in the renewed clothing of the time, have resorted to the “interpretation” of the apocalyptic concepts in religious texts. Considering the confirmation of correct interpretation by many scholars of the two sects, we can achieve a common strategy in order to deny interpretationism in confrontation with the Mahdism’s misled flows. This article, written with a descriptive-analytic method, has drawn a common strategy in confronting the interpretationism of Mahdism’s misled flows, considering the position of interpretation in Islamic culture. The results show that the common strategy of the two sects include the programs and actions which require the following: presenting a correct view of the interpretation by explaining the criteria and the correct realms of interpretation, pathology of the distortions of Mahdism’s narrations, drawing the un-interpretable components of this teaching and referring the allegorical narrations to explicit ones.
    Keywords: misled interpretationism, false claimants of Mahdism, the criteria of interpretation, strategy, Qadianieh}
  • جواد صادق، مرتضی رجوعی *، محمد قاسمی خوزانی
    در این پژوهش به‎منظور تدوین راهبردهای احیای جاده ولایت با هدف توسعه فرهنگ زیارت، نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدید های مسیر تاریخی هجرت امام‎رضا (علیه ‏السلام) ، حد فاصل نیشابور تا رباط طرق مشهد، شناسایی شده است. جامعه آماری پژوهش، فعالان حوزه گردشگری مذهبی استان خراسان رضوی شامل استادان دانشگاه، دانش‎آموختگان رشته گردشگری و کارشناسان سازمان های مسئول بوده اند که 140 نفر آنان به پرسش‎نامه پژوهش پاسخ داده اند. تجزیه‎وتحلیل داده های پژوهش بیانگر این است که وجود عناصر و نشانه های تاریخی نظیر قدمگاه ها، امام زادگان و رباط ها، کاروانسراها و آب انبارها در طول مسیر به‎عنوان مهم‎ترین قوت و کمبود تسهیلات بهداشتی، درمانی و خدماتی به‎عنوان مهم‎ترین ضعف، و همچنین ظرفیت بسیار بالای مقصد مسیر (شهر مشهد) به‎عنوان مهم‎ترین فرصت و نبود برنامه راهبردی و عملیاتی مناسب در جهت جذب گردشگران مذهبی خارجی، مهم‎ترین تهدید احیای این مسیر قلمداد می شود. تحلیل SWOT نشان می دهد برنامه ریزی جهت ثبت ملی و متعاقب آن ثبت جهانی مسیر جاده ولایت، ایجاد سازوکارهای نظام مند جهت تسهیل سفر و کاهش دغدغه های گردشگران مذهبی و همچنین تدوین چشم انداز احیای جاده ولایت و همسوسازی مسئولان و مردم منطقه با آن، می تواند راهبردهای مناسبی برای احیای جاده ولایت باشد.
    کلید واژگان: جاده ولایت, گردشگری مذهبی, زیارت, راهبرد, مدلSWOT}
    Javad Sadegh, Morteza Rojuee *, Mohammad Ghasemi Khozani
    The purpose of this research is to find strengths and weaknesses, foreign opportunities and threats regarding historic Hijrah Route of Imam Reza– Velayat Road- between Neyshaboor and Robat-e Torogh, Mashhad. 140 questionnaires has been distributed and collected among statistical population of the current research including managers of organizations and community institutions, professors of the university and advisors who are involved in historical, economic and social and cultural, political and climate aspects of the Velayat Road and tourism. Statistical Analysis of the research indicates that historic landmarks like Qadamgah, holy places and inns, caravanserai and cisterns on the route is considered the most significant strong point and shortage of medical health facilities is the most significant weak point, very high capacity of the Route (Mashhad) is considered major opportunity and lack of strategic plan for attraction of foreign tourists is considered as a most significant threat for reviving the route. SWOT analysis shows that planning for national registration and then world record of the Velayat road, creating systematic mechanism to facilitate the travel and to reduce concerns of the tourists, and aligning the officials with the people of the region could be appropriate strategies for revivaling of the Velayat Road.
    Keywords: Velayat Road, Religious tourism, Pilgrimage, strategy, SWOT Model}
  • سیده عالیه آذرطوس*

    حمایت از ولایت که جایگاه رفیعی در اسلام دارد، از جمله مسایلی است که به روشنی در حیات اجتماعی_سیاسی فاطمه(س) آمده است. حضرت فاطمه (س)، نخستین بانویی است که در حفظ حریم ولایت، راهبردها و مواضعی را اتخاذ کرده است که هماره می‌تواند الگویی برای ولایتمداران باشد. پژوهش حاضر به بررسی شیوه‌های قولی و سلوک حضرت فاطمه(س) در دفاع از حریم ولایت اختصاص یافته است. اعلام مشروعیت نداشتن خلیفه، تبیین شخصیت امیرمومنان علی(ع) و برجسته کردن امتیاز ایشان برای مهاجرین و انصار با ایراد خطابه، یادآوری سخنان نبی مکرم اسلام (ص) درباره ویژگی‌های ولایت و به ویژه بیان ماجرای غدیر، موضع سرسختانه در مقابل تسامح و تساهل خواص که اغلب برای کسب مقام و منصب سکوت را اختیار می‌کردند و نیز اهتمام در بیداری مسلمانان، اصرار بر بازستاندن فدک و رد استدلال خلیفه بر ارث نداشتن انبیاء برای فرزندان، همراهی و مشایعت با امیرمومنان علی (ع) جهت اثبات حقانیتشان، بیت الاحزان و در نهایت وصیت به دفن شبانه، از راهبردها و رفتارهای فاطمه(س) در دفاع از حریم ولایت و خلافت امیرمومنان علی (ع) است.

    کلید واژگان: حضرت زهرا (س), حضرت علی (ع), راهبرد, دفاع از ولایت}
    Seyedeh Alieh Azartous*

    One of the issues that obviously plays an important role in Hazrat Fatemeh’s socialpolitical life is to support guardianship which has a great status in Islam. Hazrat Fatemeh is the first woman who applied strategies and stances to keep the realm of guardianship that always it can be a pattern for followers of guardianship. The present study examines Hazrat Fatemeh’s verbal and behavioral ways to defend the realm of guardianship. The strategies and behaviors applied by Hazrat Fatemeh for defending the realm of guardianship and caliphate of Hazrat Ali are as follows: the announcement of illegitimacy of caliph, the explanation of Hazrat Ali’s personality and the emphasis on his points for immigrants and Ansar by her lectures, the remembrance of the Prophet Mohammad’s words about the characteristics of guardianship especially the expression of Ghadir event, a strong stance against the tolerance and indulgence of elites who were often silent so that they could reach a position, the attempt to keep Muslims informed, the emphasis on taking back Fadak, the rejection of caliph’s reasons on this issue that children do not inherit caliphate from the prophets, the companionship with Imam Ali to prove their righteousness, Bayt al-Ahzan, and finally, his will to be buried at night.

    Keywords: Hazrat Zahra, Hazrat Ali, strategy, defense of guardianship}
  • حسین جنتی صدر

    حق برخورداری از دادرسی منصفانه، دربردارنده مجموعه‌ای از اصول و قواعد است که جهت رعایت‌ حقوق‌ طرفین‌ در رسیدگی به دعوی آنان پیش‌بینی‌ گردیده است. اصل بی طرفی در دادرسی، یکی از اصول و مولفه های اساسی دادرسی عادلانه است. بی طرفانه بودن دادرسی که ریشه در اصل برایت و حرمت نهادن بر کرامت ذاتی انسان دارد مفید این معنا است که در رسیدگی های کیفری مقامات قضایی مبسوط الید نیستند و نمی توانند به ادعای دفاع از منافع عمومی هر طور که تشخیص می دهند اقدام کنند روابط میان قاضی و متهم در دایره ای به نام دادرسی منصفانه ترسیم شده است. در نظام دادرسی کیفری ایران، هم در قانون جدید و هم در قانون سابق، برای تضمین اصل بی طرفی مقام قضایی، تمهیداتی پیش بینی شده است. اساسنامه های دادگاه های کیفری بین المللی ویژه برای یوگسلاوی سابق و روندا اگر چه از بی طرفی دادگاه به عنوان حق متهم در محاکمه، به صراحت سخن نرفته است، لیکن قضات با بی طرفی و درستکاری وصف شده اند. ولی اساسنامه دیوان کیفری بین الملل بی طرفی در دادرسی را مورد اشاره قرار داده و از آن به عنوان استحقاق متهم یاد کرده است. با وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، زلزله سیاسی شدیدی در منطقه خاورمیانه و نظام بین الملل رخ داد و کشور ایران (که مهمترین متحد بلوک غرب بود) از زیر نفوذ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی غرب به ویژه آمریکا خارج گردید. جمهوری اسلامی ایران، از سال 1357 تا کنون با آگاهی دادن به کشورهای منطقه نظیر عراق، افغانستان، لبنان، یمن، سوریه و... مخالف دخالت های قدرت های فرامنطقه ای در منطقه بوده است. کاخ سفید همواره در تلاش برای احیای نفوذ خود در ایران بوده و در راستای ضربه زدن به تهران از حربه هایی نظیر تفرقه افکنی بین ملت ایران، جنگ 8 ساله، تحریم، تهاجم فرهنگی، شیعه هراسی و ایران هراسی استفاده کرده است. هدف این پژوهش، آشنایی با اهداف نفوذ ایالات متحده در ایران در راستای مهار، تغییر سیاست های نظام اسلامی و تغییر نظام سیاسی می باشد. یافته های این پژوهش حکایتگر آن است که؛ آمریکا با وجود استفاده از روش های مختلف برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران، تاکنون موفق به تغییر اساسی در سیاست های جمهوری اسلامی ایران نشده است.

    کلید واژگان: راهبرد, نفوذ, ایالات متحده آمریکا, نظام سیاسی, ایران}

    With the Islamic Revolution of Iran in 1978, a severe political earthquake occurred in the Middle East and the international system, and Iran (which was the most important ally of the Western bloc) emerged from the political, economic and socio-cultural influence of the West, especially the United States. The Islamic Republic of Iran has been opposed to the interventions of supra-regional powers in the region since 1978 by informing the countries of the region such as Iraq, Afghanistan, Lebanon, Yemen, Syria, etc. The White House has always sought to reassert its influence in Iran and has used tactics such as divisiveness among the Iranian people, the eight-year war, sanctions, cultural aggression, Shi'ism and Iranophobia to strike at Tehran. The purpose of this study is to get acquainted with the goals of US influence in Iran in order to contain, change the policies of the Islamic system and change the political system. The findings of this study indicate that; Despite using various methods to change the regime of the Islamic Republic of Iran, the United States has not yet succeeded in fundamentally changing the policies of the Islamic Republic of Iran.

  • احمد واعظی، کریم ابراهیمی، علی عبداللهی *
    از مدیریت راهبردی برای کمک به سازمان های نظامی و صنعتی استفاده فراوانی شده و سابقه استفاده از این فن در سازمان های فرهنگی سهم محدودتری داشته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ج. ا. ایران جامعه علمی و مدیریتی ضرورت شدیدی را برای تسری نگاه راهبردی به حوزه فرهنگ احساس کرد اما آن چنان که شایسته بود نتوانست به این مهم دست یابد. فقدان یک رویکرد جامع برای راهبری فرهنگ و نیز عدم تفکر راهبردی برنامه ریزان کلان فرهنگی توسعه نایافتگی فرهنگی را که خسارت آن متوجه مسائل اقتصادی و سیاسی نیز می شود، موجب شد. مدیریت سنتی فرهنگ گرچه ممکن است در کوتاه مدت پاسخگو باشد اما قطعا نمی تواند نیازهای جدید جامعه تحول گرا را پاسخ دهد. این مقاله با تاکید بر مدیریت راهبردی، به دنبال شناسایی راهبرد مطلوب به منظور جهت دهی سازمان های فرهنگی است؛ تحلیل و بررسی راهبردهای رایج سازمانی، از رهگذر بررسی مقایسه ای سازمان ها به عنوان مطالعه های موردی صورت گرفته است؛ به عبارت دیگر نگارندگان با روش مطالعه موردی به واکاوی راهبردهای سازمانی پرداخته اند. نگارندگان با تحلیل دقیق وضعیت موجود مهم ترین سازمان های فرهنگی کشور به این نتیجه رسیدند که در میان راهبردهای رایجی چون ساختارمحوری، جغرافیامحوری و تکنولوژی محوری راهبرد سیستماتیک و یادگیرنده مساله محوری تنها راهبردی است که پیاده سازی آن در دفتر تبلیغات اسلامی نشان داد می تواند جهت گیری سازمان های فرهنگی را به درستی هدایت کرده و کارآمدی قابل قبولی را برای سازمان های فرهنگی کشور به ارمغان آورد.
    کلید واژگان: مساله محوری, دفتر تبلیغات اسلامی حوزه, تفکر استراتژیک, سازمان یادگیرنده, راهبرد}
  • محمد قبادی *، نصرالله آقاجانی
    جایگاه مهم باورداشت مهدویت در نظام معارف دین مبین اسلام و رابطه مستقیم و دو طرفه آن با انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بر آن می دارد تا در راستای مدیریت فرهنگ انتظار، راهبردهای درخوری اتخاذ کند. این راهبردها اگرچه به رشته تدوین در نیامده اند اما از رهگذر بررسی منویات بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) قابل شناسایی و تحلیل هستند. برای این منظور در پژوهش حاضر، با استفاده از روش تحلیل مضمون، متن اندیشه های آن امام راحل طی سه مرحله کدگذاری، ترکیب و تلخیص شده اند که منتج به شکل گیری هشت مضمون فراگیر گردید که در واقع راهبردهای مورد نظر این پژوهش را تشکیل می دهند. راهبردهای شناسایی شده، سپس مورد تحلیل های مقایسه ای قرار گرفتند. این راهبردها به ترتیب اهمیت عبارتند از: تاکید بر ترابط مهدویت و انقلاب اسلامی، ترسیم تصویر شوق آفرین و برانگیزاننده از آرمان مهدویت، نهادینه سازی فرهنگ انتظار در اقشار خاص و گروه های مرجع، تبیین معنای صحیح فرهنگ انتظار و آسیب شناسی آن، تاکید بر فراشیعی، فرادینی و جهانی بودن موعودگرایی، بهره گیری از فرصت و مزیت اماکن و مناسبت های مهدوی، بسط مبانی معرفتی مهدویت، تاکید بر عدالت خواهی به عنوان ویژگی مهم دولت زمینه ساز ظهور و جامعه منتظر.
    کلید واژگان: راهبرد, مهدویت, مدیریت فرهنگ انتظار, امام خمینی (ره), تحلیل مضمون}
  • حمیدرضا مطهری *
    اتحاد و انسجام اسلامی یکی از نیازهای اساسی مسلمانان و مایه عزت و ترقی جامعه آنان است. در آموزه های قرآن و سیره معصومان (ع) نیز بر اتحاد تاکید شده و راهکارهای متفاوتی برای تحقق آن توصیه شده است. در این میان سیره امام هادی (ع)و اهتمام ایشان به برقراری وحدت و انسجام مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رشد اندیشه های انحرافی در میان مسلمانان و به دنبال آن گرایش به سمت فرقه گرایی و دامن زدن بر عوامل تفرقه زا جامعه آن زمان را با خطر اختلاف شدید مواجه کرده بود. امام هادی (ع) با درک موقعیت و شناخت شرایط خاص جامعه عصر خویش، راهبردهایی را برای مواجهه با این پدیده و ایجاد همگرایی بین مسلمانان به کار بستند. راهبردهای مذهبی آن حضرت از اهمیت بیشتری برخوردار است و مقاله حاضر بر آن است تا ضمن اشاره به مختصات عصر امام هادی (ع)، راهبردهای مذهبی ایشان را برای همگرایی اسلامی تبیین کند. فرضیه این پژوهش آن است که اهتمام به عینیت بخشیدن به انسجام مسلمانان و اعتدال مذهبی مهم ترین راهبرد مذهبی آن حضرت بود که برای تحقق آن، راهکارهایی چون تقیه، انتقال مفاهیم و تبیین جایگاه اهل بیت (ع) در قالب دعا، تاکید بر امور مشترک مانند قرآن و سیره نبوی (ص)، مدیریت بحران های فرهنگی مانند فتنه خلق قرآن و نقد جریان های انحرافی را در پیش گرفتند
    کلید واژگان: امام هادی (ع), سیره, راهبرد, مذهب, همگرایی اسلامی}
    Hamidreza Motahari*
    Islamic unity and solidity is regarded as one of the vital necessities of Muslims which brings improvement and dignity to their societies. Also Ahl al-Bayt (AS) and the Quranic teachings highlighted the unity of Muslims and they recommended different solutions and strategies. Taking Sira (biography and characteristics) of Imam Hadi (AS) and his efforts into account, bringing unity and solidity among Muslims is highly significant. Meanwhile, the growth of deviated thoughts among Muslims along with tendencies toward sectarianism and increase of division issues brought the society on the brink of disastrous disagreements. However, Imam Hadi (AS) realized the issues and the tense situation, thus he applied especial approaches in order to face this phenomenon and brought unity and convergence among Muslims. As the religious approaches of Imam Hadi (AS) were highly important, the present paper will explain his approaches which brought unity to society, after describing the situation of the time. The hypothesis of this article is that Imam Hadi (AS) has applied approaches to truly bring unity among Muslims by preserving religious balance. The applied approaches were: exercising Taqiyya (dissimulation), explaining the Islamic teachings and Ahl al-Bayt's (AS) position through supplications and emphasis on Quran and Sira of Prophet Muhammad (AS), as the common grounds of all Muslims. Eventually he managed to resolve the cultural crises in society such as the conflict of creation of Quran and deviated currents
    Keywords: Imam Hadi, Strategies, Denominations, Islamic convergence}
  • اصغر منتظرالقائم*، مصطفی پیرمرادیان، زهرا سلیمانی
    عصر امامت امام هادی (ع) هم زمان با شش تن از خلفای عباسی بود که با استفاده از شیوه های مختلف سعی در محدود کردن ائمه داشتند. در این دوره شاهد گسترش فرقه های کلامی و جریان های شیعی هستیم. صاحبان ادیان و اندیشه های غیراسلامی نیز کنار مسلمانان زندگی می کردند. فرقه های فقهی اهل حدیث نیز در این زمان فعال بودند. در زمان امام هادی (ع) نخستین بار تقابل علمی امامیه با چهار مذهب رایج اهل سنت مشاهده می شود. این مقاله به شیوه توصیفی- تحلیلی با تکیه بر منابع اولیه به بررسی و شناخت راهبردها و مهندسی فرهنگی امام هادی (ع) در مواجهه با اهل سنت می پردازد؛ راهبردهایی مانند استفاده از اصول مورد پذیرش اهل سنت برای استدلال و گفتمان فرهنگی، پاکسازی مذهب شیعه از جریان های انحرافی داخلی و بیان ویژگی های واقعی امام نمونه هایی از راهبردهای امام در مواجهه با این گروه است.
    کلید واژگان: امام هادی (ع), راهبرد, مهندسی فرهنگی, اهل سنت}
    Asghar Montazerolghaem*, Mostafa Pirmoradian, Zahra Soleimani
    The Imamate of Imam Hadi (AS) (254-220) was simultaneously with six Abbasid Caliphs. Abbasid rulers tried to limit the imams by using various methods. During this period, we witness the growth and expansion of theological and independent sects and inside movements of Shiite. In this era, the owners of non-Islamic religions and thoughts also lived side by side with Muslims and influenced the scope of cultural change. The Islamic jurisprudential sects of the hadith were also active at this time. Imam Hadi (AS), in spite of all the limitations, considered the main need of the Imami community, understanding the true meaning of Imamate and introducing the true face of religion. At the time of Imam Hadi (AS), scientific confrontation of Imamiyya with the four common religions of Sunni is observed for the first time. This article with descriptive-analytical method, focused on the primary resources, studies and recognizes the strategies and the way of managing of Imam Hadi (AS) in the face of Sunni. Strategies such as the use of Sunni principles for cultural argumentation and discourse, the purification of the Shiite from internal deviant movements, the expression of Imam's real characteristics, and ... are examples of Imam's strategies in confronting this group
    Keywords: Imam Hadi (AS), Strategy, Cultural Engineering, Sunnis}
  • سیدمحمود سامانی، محمود بختیاری
    دوران نسبتا طولانی پیشوایی امام سجاد (ع) را می توان از حساس ترین ادوار برای عصر امامت و شیعیان دانست. شهادت پیروان معتقد و راستین در واقعه ی عظیم عاشورا و انگشت شمار بودن آنان در آغاز امامت آن حضرت و جسارت د شمنان اهل بیت در سرکوبی قیام های شیعی، امام را وادا شت تا به جای فعالیتهای سیا سی آشکار که منجر به شهادت شیعیان و شاید خود امام می شد، فعالیت های فرهنگی را در بسترهای گوناگون به انجام رساند و با ارایه ی فرهنگ و تعالیم ا صیل ا سلامی، ضمن کادر سازی در دوره امویان برای انتقال آموزه های اهل بیت ، زمینه گسترش تشیع در دراز مدت و توان دستیابی شیعیان به تشکیل حکومت شیعی را فراهم نماید. این مقاله در پاسخ به این پرسش سامان یافته که نقش امام سجاد (ع) در گسترش تشیع و فرهنگ اهل بیت چه بوده است؟ روش ها و اقدامات اتخاذ شده از سوی آن حضرت برای حفظ شیعیان و گسترش کمی آنان کدام است؟ دستاورد بنیادی مقاله آن است که امام بیشتر تلاش خود را در راستای ظرفیت سازی برای گسترش فرهنگ اهل بیت (ع) و تشیع به کار برد و با وجود خفقان شدید، زمینه های بنیان گذاری مراکز علمی توسط صادقین (ع) را که نقشی سترگ در گسترش تشیع داشت فراهم آورد.
    کلید واژگان: امام سجاد (ع), تشیع, فرهنگ اهل بیت (ع), راهبرد, امویان}
    Seyyed Mahmood Samani, Mahmoud Bakhtiary
    Relatively long duration of leadership of Imam Sajad (S.A.) can be considered one of the most important, critical periods in Islamic era and Shiism. Martyrdom of true Muslim believers in Ashura- the most prominent event of Islam, being few in population at the beginning of Imam Sajad’s leadership, audacity of the enemies towards Ahl-e- Bait (S.A.) in suppressing Shiite movements forced Imam Sajad to perform some various cultural activities in different forms instead of political explicit actions which would result in killing Muslims and also the Imam, himself. Therefore the Imam managed to present true Islamic culture and principles along with paving the way for transmitting Ahl-e-Bait teachings and providing appropriate means of establishing Shiite government during Umavid dynasty in the long run. The present study tries to propose answers to these questions: what has the role of Imam Sajad been in developing Shiism and Ahl-e-Bait? What were his methods and activities to expand and develop Shiite culture in both quality and quantity? The fundamental results of this article is that Imam Sajad seriously attempted to develop Shiism and was successful in establishing a school of trustful Muslims, in spite of severe suppressions by the enemies.
    Keywords: Imam Sajad, Shiism, Culture of Ahl-e-Bait, Strategies, Umavids}
  • مهیار خانی مقدم*
    نوشتار پیش رو با روش توصیفی _ تحلیلی به جست وجو در آموزه های وحیانی می پردازد و ضمن بیان مفهوم فرهنگ و تمدن زمینه ساز، درصدد است شاخصه های مبنایی را پیشنهاد کند که بر اساس آن ها، ساماندهی ترسیم راهبردها در جهت دست یابی به فرهنگ و تمدن زمینه ساز با افزایش جنبه های کیفی و کمی صورت پذیرد. نتایج به دست آمده را می توان در دو گزاره بیان کرد:الف) منظور از فرهنگ زمینه ساز، مجموعه ای از آموزه های بینشی (ناظر به عقاید و باورها)، گرایشی (ناظر به ارزش ها) و کنشی (ناظر به آداب، رسوم، الگوها و شیوه های عملی) است که از قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) به دست می آید و هدف و اثر برجسته آن، ایجاد زمینه های فردی و اجتماعی لازم برای پذیرش حقیقی و محض ولایت امام زمان(عج) _ به عنوان آخرین فرستاده الهی _ است و تمدن زمینه ساز نیز، تجلی فرهنگ یادشده در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری خواهد بود؛ب) به نظر می رسد تامل در اوضاع کنونی جهان و جست وجو در آموزه های قرآنی و روایی می تواند این باور را پدید آورد که با مبنا قرار دادن سه شاخصه «هدایت»، «حکمت» و «رضایت» در ارائه راهبردهای تحقیقی و توسعه ای برای تحقق فرهنگ و تمدن زمینه ساز، می توان در اقناع مخاطبان برای ایفای نقش موثر خود در زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) به توفیقی بیشتر دست یافت.
    کلید واژگان: راهبرد, فرهنگ زمینه ساز, تمدن زمینه ساز, هدایت, حکمت, رضایت}
  • محمد رحیم عیوضی*
    علم سیاست از جمله علومی است که عمر و قدمتی همپای آموزش عالی کشور دارد. امروزه در جامعه علمی جهان، علم سیاست از جمله علومی است که کنشگران آن نقش مهم در شناسایی خط مشی ها، اتخاذ تصمیم ها و حرکت برای نیل به آینده مطلوب کشورها دارند. با توجه به این اهمیت، بررسی آینده علوم سیاسی در ایران از این حیث که می تواند بر معماری این حوزه علمی دیرپا جهت دستیابی به مطلوبها در آینده کمک کند، گامی مهم در جهت توسعه علم سیاست در کشور است. با توجه به این مهم در این مقاله تلاش شده است با روشی توصیفی تحلیلی به این سوال که علوم سیاسی در ایران چه آینده ای دارد؟ پاسخ داده شود. برای پاسخ به این پرسش از رویکرد آینده پژوهی استفاده شده است. برای این منظور ابتدا خاستگاه مشترک آینده پژوهی و علوم سیاسی بررسی شده است. سپس بر اساس شناسایی مهمترین عدم قطعیتها آینده های بدیل پیش روی علوم سیاسی در ایران ارائه شده است.
    کلید واژگان: آینده پژوهی, علوم سیاسی, پیشرانها, راهبرد, سند چشم انداز}
    Mohammad Rahim Eyvazi*
    Political science in Iran is as old is the commencement of higher education in Iran. Political scientists now have a significant role in identifying strategies, decisions, and advancing toward an ideal future in world countries. Studying the future of political science in Iran is important because it can help engineer and develop this old field of science in Iran to attaint to ideals. Thus, on the basis of a descriptive-analytical method benefiting from a futurological approach, the paper tries to answer the question how is the future of political science in Iran. After elaborating on the common origins of futurology and political science, the paper discusses over the most important uncertainties facing political science in Iran.
    Keywords: futurology, political science, propulsion, strategy, 20 year development plan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال