به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روایات علوی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «روایات علوی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آزاده عباسی*

    دو واژه «ثروت و فقر» واژگانی هستند که همواره در مطالعات معناشناسی از آن دو به عنوان واژگان مقابل یاد می شود. این دو واژه در متون اسلامی از بسامد بالایی برخوردارند. ثروت و فقر علاوه بر قرآن کریم در احادیث وروایات به ویژه روایات علوی نیز به کرات ذکر شده اند. این در حالی است که لغت شناسان همواره به بیان مضمون لغوی این دو اکتفا کرده اند و دیگران حداکثر از منظر دستورات اخلاقی درباره این دو مفهوم به گفتگو پرداخته اند. الگوی «مربع نشانه شناسی» یکی از الگوهای مکتب نشانه شناسی پاریس و روشی برای بازنمود ژرف ساخت معنایی متن، مبتنی بر روابط تقابلی است که توسط الگیرداس گریماس تبیین شده است. در این پژوهش سعی بر آن است تا با بهره گیری از این مربع، گفتمان میان دو مفهوم به ظاهر متقابل «ثروت» و «فقر» تبیین شود. در این پژوهش حد مشترک «مال» در نظر گرفته شده است؛ بنابراین ثروت های دیگر همچون عقل و غیره که در روایات به آن ها اشاره شده است موضوع این پژوهش نیست. در این راستا واژگان جانشین دو کلمه «ثروت و فقر» بر اساس مربع نشانه شناسی گریماس مورد واکاوی قرار گرفته اند. حاصل بررسی ها این است که ثروت و فقر فقط بر اساس مفهومی مقابل هم هستند و واژگان دیگری به عنوان واژگان جانشین وجود دارند که نشاندهنده درجات فقر و ثروت می باشند.

    کلید واژگان: روایات علوی, نشانه شناسی گفتمان, مربع نشانه شناسی, گریماس, ثروت, فقر}

    The two words "wealth and poverty" are always referred to as antonyms in semantic studies. These two words are highly frequent in Islamic texts. In addition to the Quran, wealth and poverty have been repeatedly mentioned in hadiths and narrations, particularly Alawite narrations. On the other hand, philologists have always stated their lexical content, and others have discussed these two concepts based on moral precepts. The "Semiotics Square" model is one of the Paris school of semiotics models and a way to represent the text's semantic depth, based on the reciprocal relations explained by A.J. Greimas. In this research, an attempt is made to present the discourse between the two seemingly reciprocal concepts of "wealth" and "poverty" by using this square. In this research, the typical limit of "property" is considered; therefore, it does not study other properties, such as intellect, mentioned in the narrations. In this regard, the alternate words of the two words "wealth and poverty" have been analyzed based on Grimas' semiotic square. The study results indicate that wealth and poverty are conceptual antonyms, and there are other words as substitute words that indicate the degrees of poverty and wealth.

    Keywords: Alawite narrations, discourse semiotics, Semiotics Square, Greimas, wealth, Poverty}
  • محمدعلی دولت، محمد دولتی
    این مقاله درصدد واکاوی برداشت های قایلان به الهیات سلبی در مواجهه با روایات امام علی ع درباره صفات الهی است. در تفسیر این روایات، سه دیدگاه مشاهده می شود؛ سه گروه، با نگرش وجودشناسی صفات به تفسیر این روایات پرداخته اند: گروهی این صفات را ناظر به صفات مخلوقی دانسته اند؛ گروه دوم، وجود هر گونه صفتی را برای حق تعالی منکر شده اند و گروه سوم، صفات را به صفات ذات و زاید بر ذات تقسیم کرده و قایل به نفی صفات زاید بر ذات شده اند. منشا این گرایش ها، عدم تامل کافی در مجموعه روایات و زمینه های معرفتی و فرهنگی دوران صدور روایات است. دیدگاه صحیح در تفسیر مستندات الهیات سلبی، اثبات صفات از بعد وجودشناختی صفات و نفی تشبیه در بعد معناشناختی آن است. در این نظریه، هر چند نمی توان درباره ماهیت صفات توصیف اثباتی ارائه داد، لیکن علاوه بر سلب نقایص، می توان توصیف کارکردگرایانه از صفات ارائه داد.
    کلید واژگان: الهیات سلبی, وجودشناسی صفات, معناشناسی صفات, نفی صفات, اثبات صفات, نفی تشبیه, توصیف فعلی, روایات علوی}
    Muhammad Ali Dowlat Muhammad Dowlat
    This article intends to examine the understandings of those who believe in negative theology when they encounter traditions quoted from Imam Ali (A.S) with regard to the Divine Attributes. Three viewpoints are observed in interpretation of these traditions; three groups have interpreted them with an ontological approach concerning the attributes: a group has considered these attributes as referring to those of the creatures; a second group has denied the existence of any attributes for God, Exalted is He; and a third group has divided the attributes to those of the essence and those beyond the essence, and has believed in the negation of the attributes beyond the essence. The origin of these approaches is lack of adequate reflection in the collection of the traditions and the cognitive and cultural fields of the era in which the traditions were issued. The correct viewpoint in interpreting the documentations of negative theology is to prove the attributes from the ontological dimension of the attributes and negation of anthropomorphism (tashbīh) in its semantic dimension. In this theory, one cannot present an affirmative description about the nature of the attributes; however, in addition to the denial of the flaws and defects, one can present a functionalistic description of the attributes.
    Keywords: Negative theology, ontology of the attributes, semantics of the attributes, negation of the attributes, proving the attributes, negation of anthropomorphism, practical description}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال