به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ضیق صدر » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ضیق صدر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بگم عقبه*
    حکیم ترمذی در جای جای آثارش به تبیین مفاهیم قرآنی می پردازد. یکی از این مفاهیم قلب است. وی قلب را به مثابه اندامی از اندام های بدن می انگارد و گاه بضعه و گاه مضغه لقب می دهد، در کنار دیگر اندام ها می نشاند، از تعاملات آن با دیگر جوارح سخن می گوید و رفتارهای مختلف انسان را هم برپایه وضعیت های مختلف قلبش تبیین می کند. گاه نیز برای همین قلب اندامی اعضایی هم چون چشم، گوش، عروق، عقد، و شهوت قایل می شود، به تبیین شیوه راه یافتن شیطان در قلب از طریق ورودش به عروق قلب می پردازد، و اوصافی دیگر به قلب می دهد که دست کم از نگاه غالب مفسران قرآن توصیفات ماهیتی غیر از قلب اندامی اند. مجموع این توصیفات فهم تصویر ذهنی حکیم ترمذی از مفهوم قرآنی قلب را دشوار کرده است. بنا ست که در این مطالعه با مرور و دسته بندی تبیین های پراکنده او از قلب درک وی از این مفهوم را بازخوانی کنیم. فرضیه این مطالعه آن است که حکیم ترمذی عوارضی غیرمادی اعم از نور، معرفت، علم، حکمت، حالات نفسانی و امثال آن ها را به همین قلب جسمانی منتسب کرده، و مجموع این اوصاف را برپایه دیدگاه های طبی خویش درباره قلب انسان به مثابه یک حکیم تبیین نموده است.
    کلید واژگان: قلب, فواد, نفس, معرفت, ضیق صدر, انشراح صدر}
    Bagom Aghabeh *
    Al-Ḥakīm al-Tirmidhī explains Quranic concepts in many places in his works. One of these concepts is the heart. He considers the heart as one of the organs of the body, and sometimes he calls it an organ and sometimes it is called a part of body, he places it next to other organs, he talks about its interactions with other organs, and he explains different human behaviors based on the different states of their heart. Sometimes, for such a heart, organs such as eyes, ears, blood vessels, knots, and lust are considered, he explains how Satan finds his way into the heart through his entry into the heart vessels, and he gives other attributes to the heart which are, at least from the dominant view of the commentators of the Qur'an, descriptions of a nature other than the organ of heart. The sum of these descriptions has made it difficult to understand al-Ḥakīm al-Tirmidhī's mental picture of the Quranic concept of heart. In this study, by reviewing and categorizing his scattered explanations, we should reread his understanding of this concept from the heart. The hypothesis of this study is that Al-Ḥakīm al-Tirmidhī attributed immaterial effects such as light, knowledge, wisdom, emotional states and the like to the human physical heart, and explained all these attributes based on his medical knowledge about the human heart as an Iranian Ḥakīm.
    Keywords: Heart, Fuʾād, Ego, Knowledge, Inshirāh al-Ṣadr, Ḍayq al-Ṣadr}
  • هادی شفیعی ناطق*، علی نصیری

    جبر و اختیار ازجمله موضوعات مورد بحث میان مفسران است. این نوشتار با توجه به تعریف و نقشی که قدرت انسان در تعیین جبری یا اختیاری بودن افعال دارد، با استفاده از روش عرضه تفسیر قرآن بر مبانی کلامی متقن دینی برگرفته از آیات و روایات، به نقش قدرت انسان در افعال از منظر فخررازی و علامه طباطبایی با اهتمام به آیه 125 انعام پرداخته است. از نظر فخررازی، افزون بر اراده، قدرت انسان به هنگام صدور و همراه فعل از سوی خدا ایجاد می شود پس تاثیری در حصول فعل نداشته، شرح صدر و ضیق صدر، همان داعی بوده که اعطایی خداست. از منظر علامه طباطبایی آثار وجود قدرت و اراده از انسان بوده و در حصول فعل موثرند، اما چون وجود انسان در ذات و عمل وابسته به خداست، این تاثیر مستند تام به خدا نیز می باشد. آیه 125 انعام با مدعای فخررازی کاملا بیگانه است. نتیجه نظر فخررازی جبر و نظر علامه طباطبایی امر بین الامرین است.

    کلید واژگان: تفسیر کلامی, آیه 125 انعام, جبر و اختیار, شرح صدر, ضیق صدر}
    Hadi Shafieinategh*, Ali Nasiri

    Free will and determinism are among the topics discussed among commentators. This article, considering the definition and role of human power in explaining human actions` state of being deterministic or optional and using the method of presenting the interpretation of the Qurchr('39')an to the sound religious theological principles taken from verses and hadiths, has explained the role of human power in actions from the perspective of Fakhr Razi and Allameh Tabatabai with regard to the verse 125 of An` ām. According to Fakhr Razi, in addition to the human will, human power is created by God from beginning to the end of action, so it has no effect on human action and expansion of bosom and closeness of bosom, therefore, would be taken as the motivation given by God. While, according to Allameh Tabatabai, the effects of power and will are caused by man and effective in achieving action, but since the existence of man depends essentially and actually on God, this effect is also ultimately originated from God. The meaning of the verse mentioned, then, is very far from Fakhr Razichr('39')s claim. The result of Fakhr Razichr('39')s view is determinism, while, that of Allameh Tabatabaichr('39')s view is amr bayn amrain.

    Keywords: Theological Interpretation, Verse 125 of An` ām, Free Will, Determinism, Expansion of Bosom, Closeness of Bosom}
  • مریم حاجی عبدالباقی، زهرا حاجی علی بیگی*

    اولین شرط در سیر الی الله و باب ورود به هدایت الهی« شرح صدر» است. «شرح صدر» به عنوان موهبتی الهی حکایت از گستردگی روح و وسعت و ظرفیت نفس انسان در طلب کمال دارد و از رسیدن به توانمندی روحی و معنوی او خبر می دهد. زمانی که استعداد پذیرش نور ایمان با بر طرف شدن موانع و رفع گرفتگی ها به فعلیت برسد و ظرفیت وجودی انسان برای پذیرش حق آماده و سینه گشاده گردد، «شرح صدر» رخ داده است. «تدبر در قرآن»، «ذکر»، «تسبیح» و«دعا» از عوامل تقویت شرح صدر و «هدایت الهی»، «آراسته شدن به نور عقل و کمال»، «دل کندن از مادیات دنیا» و «عفو و گذشت» از ثمرات شکوفایی این ملکه زیبای نفسانی در وجود انسان است.

    کلید واژگان: شرح صدر, قرآن, ضیق صدر, ایمان, هدایت, حرج}
  • جمال فرزندوحی، ملیحه قاسمی نژاد
    عبارت «شرح صدر» از آنجا که نقش مهمی در کمال معنوی و هدایت انسان ها دارد، چندین بار در آیات قرآن کریم تکرار شده است. شرح صدر در دو آیه به طور مطلق به کار رفته و در دو مورد نیز به اسلام و در یک مورد به کفر مقید شده است. این ویژگی موهبتی الهی است که عواملی مانند اراده الهی، عبادت، ذکر، علم، تلاش و. .. آن را تقویت می کند و دارای ثمراتی همچون حسن خلق، صبر، عفو، سکینه و. .. است. هدفی که در این مقاله دنبال می شود، شامل تبیین حرکت انسان به سوی کمال معنوی و راه های تشخیص شرح صدر می باشد. در این پژوهش از روش کتابخانه ای استفاده شده است.
    کلید واژگان: شرح صدر, ضیق صدر, قرآن, صبر, سکینه}
    Jamal Farzandwahy, Maliheh Qaseminezhad
    The expression 'broadmindedness', owing to its major role in spiritual perfection and guidance of man, is repeated several times in the Holy Quran. Broadmindedness is used in two verses in isolation; in two other verses it is used in relation to Islam and in another verse it is linked to disbelief. The quality of broadmindedness is a divine bounty which canbe strengthened by factors such as Divine Will, worship, God's remembrance, knowledge, effort, etc. It also has some fruits including good character, patience, pardon, composure, and so forth. The present paper is a library research that attempts to explain the progress of man towards spiritual perfection and the ways to identify broadmindedness.
    Keywords: broadmindedness, narrow, mindedness, the Quran, patience, composure}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال