به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علامه طباطبائی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علامه طباطبائی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیررضا اشرفی*

    علامه طباطبائی، عالم نام آور حوزه علمیه قم، از بزرگ ترین اندیشمندان و مفسران جهان اسلام در سده اخیر است. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی نقش ایشان را در حوزه علمیه قم به مثابه مفسری برجسته بررسی کرده است. احیای تفسیر و فرهنگ قرآن و مقابله با فرهنگ های مهاجم، پاسخ گویی به نیازهای زمان با قرآن، مبارزه با جریان های انحرافی در تفسیر، و ترویج و تحکیم «تفسیر قرآن به قرآن» از مهم ترین خدمات ارزشمند علامه در حوزه علمیه قم است. روش تفسیری نویسنده در «المیزان فی تفسیر القرآن» ویژگی هایی دارد که به نام ایشان در حوزه علمیه قم ثبت و از آنجا در جهان اسلام منتشر شده است. استفاده کم نظیر از سیاق و سایر آیات، تکیه ویژه بر محکمات، تفسیر غایت محور و توحیدبنیان، دسته بندی بدیع موضوعات قرآن و عنایت خاص به احادیث اهل بیت (ع) از جمله این ویژگی هاست.

    کلید واژگان: علامه طباطبائی, المیزان فی تفسیر القرآن, مفسران سده چهاردهم, تفسیر قرآن به قرآن, تفسیرتوحیدبنیان, تفسیر غایت محور, غرر آیات}
  • عبدالرسول شبانی*، احمدرضا بسیج، محمدحسین قاسم پیوندی
    توجه به خوانش اجتماعی آیات قرآن کریم و تاثیر فراگیر آن در جامعه اسلامی، از رویکردهای اساسی برخی تفاسیر معاصر در سده اخیر است. پژوهش حاضر به روش تطبیقی و شیوه تحلیلی-توصیفی، دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی و مفسران معاصر اهل سنت را درباره واژه «رابطوا» در آیه 200 سوره آل عمران از آیات مهم اجتماعی قرآن است، به بوته نقد و بررسی گذاشته است. به نظر معاصران اهل سنت، «رابطوا» به معنای مطلق آمادگی نظامی؛ مرزداری زمینی و فکری؛ رفت وآمد به مساجد و انتظار نماز پس از نماز است؛ درحالی که علامه طباطبائی، تحلیلی اجتماعی از «رابطوا« ارائه نموده و این واژه را به معنای مرابطه اسلامی و ارتباط تمامی افراد، در جمیع شئون زندگی اجتماعی می داند. ضرورت و سوال اصلی تحقیق آن است که کدام یک از دو دیدگاه یادشده، به تبیین نقش اجتماعی این آیه و به خصوص واژه «رابطوا» کمک می کند؟ با تطبیق دیدگاه ها، ذکر روایات تفسیری انتظار نماز بعد از نماز و همچنین رفت وآمد به مساجد، به عنوان نقاط اشتراک و تحلیل اجتماعی علامه درباره مرابطه اسلامی در مقابل تعیین مصادیق یادشده از سوی معاصران اهل سنت، نقطه افتراق نظر مفسران مذکور است. نتیجه آنکه بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی و بررسی هم نشینی واژگان، بهترین تفسیر، همان مرابطه اسلامی به معنای ارتباط امت اسلامی در جمیع شئون زندگی اجتماعی است که با استفاده از روایات در استنباطی بدیع، باید محور شکل گیری آن امامت و جایگاه تجلی آن مسجد باشد.
    کلید واژگان: رابطوا, مرابطه, خوانش اجتماعی, علامه طباطبائی, مفسران معاصر اهل سنت}
    Abdolrasool Shabani *, Ahmadreza Basij, Mohammad Hoosein Ghasempeyvandi
    Paying attention to the social reading of the verses of the Holy Quran and its pervasive influence in the Islamic society is one of the basic approaches of some contemporary interpretations in the last century. The present study, using a comparative method and an analytical-descriptive method, has criticized the interpretation view of Allameh Tabataba'i and contemporary Sunni commentators about the word "Rabatwa" in verse 200 of Surah Al-Imran, which is one of the important social verses of the Qur'an. According to Sunni contemporaries, "Rabatwa" means military preparation in absolute terms; Land and intellectual border management; Commuting to mosques and waiting for prayer is after prayer; While Allameh Tabatabai presented a social analysis of "relationship" and considers this word to mean Islamic relationship and the relationship of all people in all aspects of social life.The necessity and the main question of the research is that which of the two mentioned points of view helps to explain the social role of this verse and especially the word "Rabtowa"? By comparing the points of view, mentioning the interpretative narratives of waiting for prayer after prayer and going to mosques as points of commonality and social analysis of Allameh about Islamic morality in contrast to the determination of the mentioned examples by Sunni contemporaries is the point of difference of opinion of the mentioned commentators. The result is that according to Allameh Tabatabai's point of view and the study of the co-occurrence of words, the best interpretation is the same Islamic relationship which means the relationship of the Islamic Ummah in all aspects of social life, which, using traditions in a novel inference, should be the center of the formation of that imamate and the place of manifestation of that mosque
    Keywords: connections, Correspondence, social reading, Allameh Tabatabai, contemporary Sunni commentators}
  • مجید صادقی مزیدی*، ثریا قاسمی

    یکی از برجسته ترین نیازهای انسان در زندگی اجتماعی، زندگی کردن در محیطی است که همواره از قسط و عدل در جامعه برخوردار باشد. عدالت اجتماعی باعث می شود تا افراد جامعه در پرتو تعالیم و قوانین ارزشمند رشد کنند. از سویی، عدالت اجتماعی، از جمله اهداف مهم اسلام و اهمیت آن تا به آنجاست که یکی از بنیادهای مذهب شیعه به شمار می آید. در این جستار، سعی بر آن است تا عدالت اجتماعی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و علامه طباطبایی بررسی شود. بر اساس این دو دیدگاه، همه انسان ها خواستار عدالت هستند و عدالت به عنوان مولفه ای مهم در همه ساختار هستی وجود دارد و موجب رشد فرد و جامعه و نیز تداوم زندگی فردی و اجتماعی می شود. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی صورت پذیرفته است، علاوه بر اختلاف دیدگاه ها در برخی موضوعات، می توان به مهم ترین نتایج بین دو دیدگاه در «تحلیل عقلی زندگی اجتماعی»، «جهاد»، «رفع اختلاف ها»، «دستور به برپایی قسط و عدل در جوامع انسانی» و «ارتباط حق و قانون» اشاره کرد.

    کلید واژگان: قرآن, عدالت اجتماعی, جامعه اسلامی, آیت الله جوادی آملی, علامه طباطبائی}
    Majid Sadeghi Mazidi *, Soraya Ghasemi

    One of the most prominent human needs in social life is to live in an environment that always enjoys fairness and justice in society. Social justice makes people grow in the light of valuable teachings and laws. On the other hand, social justice is one of the important goals of Islam and its importance is to the extent that it is considered one of the foundations of the Shia religion. In this essay, an attempt is made to examine social justice from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli and Allameh Tabataba'i. According to these two views, all human beings want justice, and justice exists as an important component in the entire structure of existence and causes the growth of the individual and society as well as the continuation of individual and social life. In this research, which was carried out using a descriptive-analytical method, in addition to the difference of views on some issues, we can see the most important results between the two views in "rational analysis of social life", "jihad", "resolving differences", "order to establish installments and justice" In human societies" and "Relationship between law and law".

    Keywords: Quran, social justice, Islamic society, Ayatollah Javadi Amoli, Allameh Tabataba'i}
  • علی اصغر شعاعی*، حسنعلی نوروزی، حسین مقدس

    زیارت قبور صالحان و اولیای الهی همواره مورد توجه بوده، تا جایی که بسیاری از علما زیارت قبور را سنت شمرده اند و بر جواز آن ادعای اجماع کرده اند. از سوی دیگر، ابن تیمیه و برخی دانشمندان اسلام، با پیروی از آیات قرآن و روایات، زیارت قبور را تجویز کرده اند و سیره مسلمانان در طول تاریخ اسلام همواره بر مشروعیت، بلکه استحباب سفر برای زیارت مشروعیت سفرهای زیارتی را زیر سوال برد و به حرمت آن فتوا داد و به تبع او، وهابیان و برخی از سلفیان به ترویج افکار و آرای وی پرداختند؛ از جمله، محمد رشیدرضا است که در موارد متعددی از تفسیر المنار، به دفاع از دیدگاه های وی پرداخته است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد انتقادی به دیدگاه های صاحب تفسیر المنار و نیز تاکید بر مبانی و اندیشه های علامه طباطبایی به این نتیجه رسیده که مشروعیت زیارت قبور، مبتنی بر شواهد قرآنی، روایی و عقلی بوده است و اتهامات صاحب المنار مبنی بر تکفیر و مشرک خواندن شیعیان و بدعت شمردن زیارت اهل قبور، با ظواهر و محتوای آیات قرآنی و روایی همخوانی ندارد و چنین نسبت ها و تشکیک های مذهبی، ناشی از عدم درک صحیح نسبت به مبانی اعتقادی توحیدی شیعه و خلط اوصاف اولوهیت حق تعالی با واسطه ها و جلوه های الهی در عرصه تکوین و تشریع نظام هستی و پیروی متعصبانه از مبانی ابن تیمیه و مکتب سلفیه می باشد و زیارت اهل قبور از مصادیق یادکرد و بزرگداشت بزرگان دین و اهتمام به شعایر دینی و تجلی عبودیت پروردگار می باشد و مستندات قرآنی، روایی و شواهد تاریخی فراوانی، موید آن وجود دارد.

    کلید واژگان: تفسیر المنار, تفسیر المیزان, رشیدرضا, علامه طباطبائی, زیارت قبور}
    Ali Asghar Shoaei *, Hasanali Noroozi, Hosein Moghadas

    Visiting the graves of righteous people and saints has always been of great interest, to the extent that many scholars have considered visiting the graves as Sunnah and have claimed consensus on its permissibility. on the other hand, Ibn Taymiyyah and some Islamic scholars, by following the Qur'anic verses and hadiths, have prescribed pilgrimage to graves, and the history of Muslims throughout the history of Islam has always questioned the legitimacy, but also the goodness of traveling for pilgrimage, the legitimacy of pilgrimages, and fatwas against it and following him, the Wahhabis and some Salafists promoted his thoughts and opinions; Among them is Mohammad Rashidreza who has defended his views in many cases of Tafsir al-Menar. This research with a descriptive-analytical method and with a critical approach to the views of the author of Tafsir Al-Menar and also emphasizing the foundations and thoughts of Allameh Tabatabai has come to the conclusion that the legitimacy of visiting graves is based on Qur'anic, narrative and rational evidence and the accusations of the author of Al-Menar based on takfir and Calling the Shias polytheists and considering the visitation of the people of the graves as heresy is not consistent with the appearances and content of the Qur'anic verses and narrations, and such religious attitudes and suspicions are caused by a lack of correct understanding of the fundamentals of Shia monotheism and the confusion of the attributes of the Supreme Being with divine mediators and manifestations in the arena of creation and legalization of the system of existence, and fanatical adherence to the principles of Ibn Taymiyyah and the Salafi school, and visiting the graves. It is one of the examples of remembering and honoring religious elders and paying attention to religious rites and the manifestation of God's worship, and there are many Qur'anic documents, narrations and historical evidences to support it.

    Keywords: Tafsir-e al-Menar, Tafsir-e al-Mizan, Rashidreza, Allameh Tabataba’i, Ziyarat of Graves}
  • فاطمه فلاح تفتی*
    یکی از ادله ای که در استنباط مسایل و قواعد فقهی بسیار موردتوجه قرار می گیرد سیره و بنای عقلا است. بنای عقلا ناظر به رفتار و مشی خردمندان در عرصه های مختلف زندگی است که بر اساس مصالح و مفاسدی روشی را برای انجام یا ترک رفتاری قرار می دهند. علامه طباطبایی به عنوان مفسری فقیه با ژرف نگری در مسایل و قضایا، این منبع استنباط را در استدلال های خود به وفور استفاده کرده اند که تبیین صحیح حجیت و میزان دلالت بنای عقلا از دیدگاه علامه، در فهم مواردی که ایشان استنباط کرده اند، راهگشاست. این مقاله که با شیوه توصیفی - تحلیلی تدوین شده به بررسی بنای عقلا از دیدگاه این اندیشمند فرزانه پرداخته و برآیند مقاله بیانگر آن است که اولا بنای عقلا به عنوان منبعی مهم برای استنباط احکام به شمار می رود و ثانیا مبنای حجیت آن عقل است که احکام صادره عقلی قطعی و یقینی است ولی ازآنجایی که عقل عملی است و مربوط به بایدها و نبایدها می شود، دارای محدودیت هایی است و ممکن است در تطبیقات عملی، اشخاص دچار انحراف شوند؛ درنتیجه نیاز به مویدی از جانب شرع دارد و اینکه برخی مدعی تناقض در بیان علامه در باب حجیت بنای عقلا هستند، صحیح به نظر نمی رسد. با پذیرش مبنای علامه فرقی بین بنایات مستحدثه و متصل به زمان معصوم نیست و این خود می تواند جهت مطالعات بنیادی در فقه و حقوق اسلامی راهگشا باشد.
    کلید واژگان: بنا عقلا, حجیت, عقل عملی, علامه طباطبائی, مسائل مستحدثه}
    Fatemeh Fallah Tafti *
    One of the arguments that is of great interest in deriving jurisprudential issues and rulings is the structure of reasoning. The structure of wisdom is the observation of the behavior and approach of wise people in different fields of life, who, based on the benefits and harms, put a way to do or leave a behavior. Allameh Tabatabaei, as a jurist commentator and with a deep insight into issues and cases, has used this source of inference in his arguments and correctly explained the validity and significance of the intellectual structure from Allameh's point of view. This article, compiled by descriptive-analytical method, examines the structure of wise men from the perspective of this wise thinker, and the result of the article shows that firstly, the structure of reason is an important source for inferring rulings. . And secondly, the basis of its validity is the fact that the rulings issued by reason are definitive. And it is certain, but because the intellect is practical and related to dos and don'ts, it has limitations. In practical applications, people may deviate. As a result, it needs Sharia approval. Some claim a contradiction in Allameh's statement regarding the validity of the intellectual structure, it does not seem correct. By accepting Allameh's principles, there is no difference between the new structures and those related to the Innocent Age, and this itself can open the way for fundamental studies in Islamic jurisprudence and law.
    Keywords: The wise, the foundation of the wise, the way of the wise, the authority, the practical intellect, Allameh Tabatabai}
  • سید سعید شرف الدین طباطبائی، سید حجت طباطبایی*

    صدرالمتالهین در بحث تقسیم وحی، تعلیم را به سه نوع تعلیم بشری، تعلیم ملکی و تعلیم الهی تقسیم می کند. ازنظر علامه، «وحی الهی» به سه صورت مطرح است؛ «وحی»، «سخنی از پشت حجاب» و «گفتاری که به وسیله ملکی رسانده می‎شود»؛ اما حقیقت آن یک معنا و مفهوم است و آن این که جبرییل آن را احساس می کند، با خود به زمین می آورد و در جان پیغمبر قرار می دهد. از اهداف این نوشتار، بیان خصوصیات ادراک وحیانی ازنظر این دو حکیم متاله است که با روش توصیفی - تحلیلی و در قالب تحقیق کتابخانه ای ارایه شده است. از نتایج این بحث در نظر صدرالمتالهین این که آنچه بر قلب نبی اکرم (ص) نازل شده، حقایق قرآن است؛ نه الفاظ یا نوشته‎ آن؛ ازاین‎رو قلب نبی، نور عقلی قرار داده شده که به سبب آن نور، حقایق اشیا در آن مانند نوری آشکار و منورند. به اعتقاد او آنچه در مسیله وحی هست، درک شهودی یک واقعه یا یک حقیقت عرفانی است که این ادراک جز با صعود نفس به مصدر وحی محقق نمی شود. علامه طباطبایی نیز معتقد است که وحی، کلام خفی و تفهیم به طریق اشاره است. او آن را ادراکی بشری و شعوری مرموز می‎داند که فراتر از عقل و حس و با پشتوانه امر غیبی است؛ پس منشا الهی دارد و با خرق عادت، به نبی داده شده است.

    کلید واژگان: تکلم الهی, شعور مرموز, صدرالمتالهین, عقل فعال, علامه طباطبائی, وحی}
    Seyyed Saeed Sharafuddin Tabataba’I, Seyyed Hojjat Tabataba’I *

    In discussing the division of revelation, Sadr al-Mutallahin divides education into three types of human education, angelic education, and divine education. According to Allameh, "divine revelation" is presented in three ways: "revelation", "speech from behind the veil" and "speech delivered by Maliki". But the truth of it is a meaning and concept, and that Gabriel feels it, brings it to the earth with him, and places it in the Prophet's soul. One of the goals of this article is to express the characteristics of revelation perception according to these two wise sages, which is presented with a descriptive-analytical method in the form of library research. From the results of this discussion, in the opinion of Sadr al-Mutalahin, what was revealed to the heart of the Holy Prophet (PBUH) are the facts of the Qur'an; not its words or writing; therefore, the prophet's heart has been given the light of reason, because of that light, the truths of things are clear and illuminating in it. According to his belief, what is in the issue of revelation is the intuitive understanding of an event or a mystical truth, which cannot be realized except by the ascension of the soul to the source of revelation. Allameh Tabataba'i also believes that revelation is a hidden word and understanding is through hints. He considers it a human perception and a mysterious consciousness that is beyond reason and sense and with the support of the unseen; therefore, it has a divine origin and was given to the Prophet by breaking the habit.

    Keywords: Theological Talk, Mysterious Intelligence, Sadr al-Mutalahin, active intellect, Allameh Tabatabai, Revelation}
  • کرار حسین شاه، * محمدعشایری منفرد، عبدالمطلب فریدی فر (ص)

    یکی از زیباترین و بلیغ‌ترین شیوه‌های بیانی استفاده از فن استعاره‌ است. علامه طباطبایی برای تبیین آیات قرآن از این فن به‌خوبی استفاده کرده است. ابن‌عاشور بیش از پانصد نمونه از استعاره‌های قرآن کریم را در تفسیر خود تحلیل و بررسی کرده است. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی به مقایسه‌ بین دو تفسیر «المیزان» و «التحریر و التنویر» پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که علامه طباطبایی و ابن‌‌عاشور در تحلیل برخی استعاره‌های قرآن کریم اختلافاتی دارند. منشا اختلافات آنان در تحلیل استعاره‌های قرآنی، به تفاوت نظرات و دیدگاه‌های آنان در مباحث ادبی، عقیدتی و یا روش تفسیری آنان برمی‌گردد؛ یعنی هریک از دو مفسر در مباحث ادبی، عقیدتی و روش تفسیری دیدگاه‌های متفاوتی دارند و همین موجب شده است در تحلیل استعاره‌های قرآنی هم اختلافاتی داشته باشند.

    کلید واژگان: استعاره, تحلیل استعاره های قرآنی, علامه طباطبائی, ابن عاشور}
  • ثریا فلاح پور، رضا بیرانوندی، محمدمهدی کریمی نیا *، مجتبی انصاری مقدم

    اعتقاد به معاد و بازگشت انسان، فطری و همزاد با خلقت بشر بوده است و در طول تاریخ، زندگی و فعالیت انسان را تحت تاثیر خود قرار داده است. ادیان آسمانی نیز این اعتقاد بشر را تایید و تاکید کرده‌اند. اما در کیفیت‌ و چگونگی‌ انتقال‌ انسانها به‌ آن‌ عالم‌ اختلاف‌ نظرهای‌ شدیدی‌ بین‌ پیروان‌ ادیان‌ و متفکران‌ آنها وجود دارد. فقها، فلاسفه‌، متکلمان‌ و محدثان‌ شیعی‌ با توجه‌ به‌ نوع‌ نگرش‌ و مبانی‌ فکری‌ خود، معاد را پیش‌ روی‌ ما به‌ تصویر می‌کشند. علامه‌ مجلسی‌ به‌ عنوان‌ یک‌ مسلمان‌ شیعی ‌محدوث‌، معاد خود را مبتنی‌ بر آیات‌ قرآنی‌ می‌داند و با استفاده‌ از آیات‌، علاوه‌ بر نفس‌ معاد، به‌ اثبات‌ معاد جسمانی‌ نیز می‌پردازد و این‌ برخلاف‌ نظر برخی‌ از علما است‌ که‌ معاد قرآنی‌ را »مثالی‌« می‌دانند. علامه‌ طباطبایی‌ معاد جسمانی‌ را برگرفته‌ از تکامل‌ و صعود بدن در اثر حرکت‌ جوهری‌ و رسیدن به‌ مقام و مرتبه‌ نفس‌ می‌داند. او نظرهای‌ فلاسفه‌ دیگر مبنی‌ بر عود و نزول نفس‌ و اتحاد با بدن دنیوی‌ را رد می‌کند. در این مقاله با توجه به برخی آیات قرآن، روایات و کتب مختلف ضمن معناشناسی معاد و بیان اهمیت و ضرورت آن، به بررسی تطبیقی معاد جسمانی از دیدگاه علامه مجلسی و علامه طباطبایی پرداخته شده است.

    کلید واژگان: معاد جسمانی, جاودانگی, علامه مجلسی, علامه طباطبائی}
  • فردین دارابی*، محمد شعبان پور

    در دیدگاه ابن عربی که مبنای کلامی اشعری دارد، هیچ نقشی برای انسان و علل طبیعی در نظام عالم قایل نیست؛ و این به دلیل اعتقاد وی به جبر است. علامه طباطبایی دیدگاه شیعه دارد و برای علل طبیعی نه تنها بی نقش در نظر نمی گرفت، بلکه نقش طولی در نظر می گیرد و نقش طولی جبر نیست و آنچه جبر است نقش عرضی است؛ بنابراین باد و باران و امثال این علل طبیعی اند که نقش کارگزاری در نظام عالم دارند و هیچ منافاتی با توحید ندارد، ظاهرا ابن عربی آیات توحیدی را مقدم می دارد و این علل طبیعی را کنار می گذارد؛ اما علامه طباطبایی آیات توحیدی را همان طور معنا می کند که علل طبیعی را به عنوان علل طولی می داند و دقیقا مطابق با توحید می داند و مخالف با مسیله توحید نیست. در این پژوهش آگاهانه یا ناآگاهانه این دو دانشمند طبق تاثیرپذیری از مبانی کلامی که برای خود دارند این گونه دو روش متفاوت در قبال یک موضوع را اختیار کرده اند. این مقاله به شیوه کتابخانه-اسنادی به مطالعه آثار نگاشته شده علامه طباطبایی و ابن عربی و به صورت روش کار تطبیقی جزیی با توجه به مبانی کلامی ربط علل طبیعی با آیات توحیدی به جمع بندی مطالب پرداخته است.

    کلید واژگان: علل طبیعی, توحید افعالی, مبانی کلامی, علامه طباطبائی, ابن عربی}
    Fardin Darabi *, Mohamad Shabanpour

    In Ibn Arabi's view, which has an Ash'arite theological basis, it does not give any role to man and natural causes in the world system; And this is because of his belief in algebra. Allameh Tabataba'i has a Shiite view and for natural causes, not only did he not consider it roleless, but he also considered it a longitudinal role, and the longitudinal role is not algebra, and what is algebra is a transverse role; Therefore, wind, rain, and the like are natural causes that play the role of agents in the system of the universe and have no contradiction with monotheism. But Allameh Tabataba'i interprets monotheistic verses in the same way that he considers natural causes as longitudinal causes and considers them exactly in accordance with monotheism and is not opposed to the issue of monotheism. In this research, consciously or unconsciously, these two scientists, according to the influence of their theological principles, have adopted such two different methods for a subject. This article has studied the written works of Allameh Tabataba'i and Ibn Arabi in a library-documentary manner and has summarized the contents in the form of a partial comparative method according to the theological principles of relating natural causes to monotheistic verses.

    Keywords: Natural Causes, Monotheism of Verbs, Theological Principles, Allameh Tabataba'i, Ibn Arabi}
  • نسرین انصاریان *، محمد فلاحی قمی، حسین شیر افکن

    بسیاری از معارف دینی و دستورات زندگی در دین اسلام، از قرآن کریم به عنوان ثقل اکبر به دست می آید از این رو شناخت آموزه های قرآن از صدر اسلام تاکنون با عنوان «تفسیر قرآن» کانون توجه مسلمانان به ویژه اندیشمندان علوم قرآنی بوده و هست؛ اولین گام برای رسیدن به این هدف شناخت موضوع له و معانی حقیقی الفاظ و عبارات قرآنی است، با توجه به جایگاه علمی علامه طباطبایی در جامعه تفسیری پی بردن به دیدگاه های ایشان در این رابطه اهمیت دارد از این رو این مقاله به دنبال دیدگاه های ایشان پیرامون «موضوع له حقیقی الفاظ قرآن» بود؛ روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و داده های پژوهش علاوه بر کتاب «المیزان فی تفسیر القرآن» در اکثر مواقع کتب تفسیری، لغوی، اصولی و بلاغی بود؛ یافته های پژوهش این شد که علامه طباطبایی قایل به دیدگاه «روح معنا» با تقریر «حقیقی بودن معقول و محسوس» هستند و مویدات دیدگاه ایشان تغییر و تحول مصادیق در طول زمان، تشکیک در مصادیق و مصادیق ظاهری و باطنی است.

    کلید واژگان: قرآن, موضوع له الفاظ, علامه طباطبائی, روح معنا, معقول, محسوس}
    Nasrin Ansarian *, Mohammad Falahi Qomi, Hosein Shirafkan

    Many religious teachings and commands of life in Islam are derived from the Holy Qur'an as the greatest things. Therefore, the knowledge of the teachings of the Qur'an from the beginning of Islam until now, entitled "Interpretation of the Qur'an" has been the focus of attention of Muslims, especially thinkers of the Qur'anic sciences; The first step to achieve this goal is to know accepted meaning of the word and the true meanings of the words and phrases of the Qur'an, according to the scientific position of Allameh Tabataba'I in the interpretive community, it is important to understand his views in this regard, so this article sought his views on the "accepted meaning of the word and the true meanings of the words and phrases of the Qur'an". The descriptive-analytic method and the research data in addition to the book "Al-Mizan Fi Tafsir Al-Quran" in most cases were interpretive, lexical, principled and rhetorical books; The findings of present paper shows that Allameh Tabataba'I believed in the view of the "spirit of meaning" with the interpretation of "the reality of being rational and tangible" and the evidence of his view is the change of examples over time, skepticism in external and esoteric examples.

    Keywords: Qur'an, Accepted Meaning of the Word, Allameh Tabataba'i, Spirit of Meaning, Rational, Perceptibl}
  • عبدالله محمدی

    تفکر الهیاتی علامه طباطبایی منظومه‌ای منسجم است که توانسته میان اجزای به‌ظاهر پراکنده ارتباط معنادار برقرار کند. وی نقطه مرکزی این نظام را حقیقت توحید می‌داند؛ یعنی توحید در کنار دیگر حقایق الهیاتی نیست؛ بلکه نقطه کانونی فهم دین به‌شمار می‌رود. فهم این منظومه نیازمند آشنایی با قواعدی است که حقیقت خزاین (آیه 21 سوره حجر) یکی از مهم‌ترین آنهاست. علامه این مفهوم را با وجود جمعی حکمت متعالیه متناظر می‌داند و با استفاده از این مفهوم، نحوه پیدایش کثرات از وجود مطلق را توضیح می‌دهد. همچنین با مرتبط ساختن دیگر بخش‌های کلامی با خزاین، ارتباط نظام‌وار میان اجزای دین و خزاین و در نتیجه با حقیقت توحید را برقرار می‌کند. وی معنای خلقت، عالم طینت و میثاق، قضا و قدر، خلق و امر، علم فعلی و انفعالی، علیت و اعجاز، امر بین ‌الامرین، تاویل قرآن و... را با محوریت مفهوم خزاین تحلیل کرده است. این مقاله درصدد معرفی نقش مفهوم خزاین در شبکه معنایی الهیات از منظر علامه است و با روش اسنادی تحلیلی سامان یافته است.

    کلید واژگان: خزائن, علامه طباطبائی, خلق و امر, تنزل, نظام دین}
  • اسحق سلطانی*، منصور میراحمدی، محمدصادق نصرت پناه

    هدف پژوهش حاضر بررسی منشاء حقیقی اعتبارهای آزادی و هستی انسان در قرآن است. در این راستا مبتنی بر روش تفسیری قرآن به قرآن و با تکیه بر تبیینی که علامه طباطبایی از انسان ارایه می دهند، دستیابی به منشاء اعتبارهای آزادی بررسی گردیده و به پیروی از علامه طباطبایی ماجرای هبوط، محور روایت انسان قرار گرفت. نتایج نشان داد که انسان به واسطه بعد روحانی خود، که از سنخ اسماء و خزاین الهی است، خلیفه خداوند بر تمام هستی معرفی شده و همین بعد انسانی در عالم ذر به فقر ذاتی خویش آگاهی یافته و درک می کند که در هیچ یک از شیونی که به واسطه خلافت خداوند بر هستی دارا است، مستقل از خداوند متعال نیست. خلیفه به تبعیت از مستخلف، خویشتن را دارای حق اعمال اراده آزاد و حاکمیت مطلق و حق اعمال تصرف عام می یابد. موجودی که دارای چنین حقی است، یعنی دارای آزادی می باشد، البته نه به وجه استقلالی.

    کلید واژگان: آزادی, قرآن, علامه طباطبائی, هبوط, انسان شناسی}
    Eshagh Soltani *, Mansoor Mirahmadi, Mohammadsadegh Nosratpanah

    The purpose of the present study is to review the true origin of the validity of human freedom and existence in the Qur’an. In this regard based on the method of the Qur’an to the Qur’an exegesis and relying on the interpretation presented by Allāma Tabātabā’i about humans, the origin of freedom validity is explored. Following Allāma Tabātabā’i, the story of Hobut (the fall of man) is considered as the focus of human narration. The results showed that man due to his spiritual aspect, is akin to the divine names and treasures. He is introduced as the caliph (successor) of God in all existence and this human aspect gains awareness of his innate poverty in the world of Zar so understands that he is not independent from God Almighty in any of the status he has gained as result of His succession. The caliph following his Lord, regards himself of free will, absolute sovereignty, and general authority. Yet he has the right of freedom but is independent.

    Keywords: Freedom, Qur’an, Allāma Tabātabā’i, Hobut (Fall of Man), Anthropology}
  • ملیحه خدابنده لو*

    یکی از ویژگیهای دین اسلام و باورهای بنیادی مسلمانان، جامعیت دین اسلام در بیان آنچه که مکلفین به آن احتیاج دارند تا قیام قیامت از نظر علم و عمل است که مورد توجه مفسران و قرآن پژوهان از گذشته تاکنون بوده است. آیات بسیاری از قرآن از جمله آیات فطرت، تصدیق، صدق و عدل به مسئله جامعیت دین اسلام نسبت به ادیان و شریعت های دیگر الهی می پردازد. در این مقاله به روش کتابخانه-ای، تحلیلی و مقایسه ای به بررسی دیدگاه مفسرانی از شیعه چون طبرسی، علامه طباطبائی و جوادی آملی و مفسرانی از اهل سنت چون طبرانی و فخررازی در خصوص این آیات پرداخته و نظرات شان مورد تفقد قرار گرفته است. چنان که در تفسیر آیه مهیمن (آیه 48 سوره مائده) نظرات مختلفی از جمله برتری و حاکمیت دین اسلام، امانتدار بودن قرآن، عدم تحریف قرآن و زنده کردن دیگر ادیان ارائه کرده اند؛ در آیه فطرت (آیه 30 سوره روم) نظراتی چون کاملتر بودن قرآن، همسو با فطرت بودن، دین استوار و بدون انحراف بودن قرآن؛ و در آیه صدق و عدل (آیه 115 سوره انعام) نظراتی مانند کمال دین، تغییر ناپذیری دین، ظهور دعوت اسلامی، و واجب شدن قول پروردگار مداقه شده است؛ با تامل در نظرات مفسران فهمیده می شود همه نظرات بر برتری و جامع بودن اسلام بر دیگر ادیان تاکید دارند.

    کلید واژگان: جامعیت, دین اسلام, علامه طباطبائی, جوادی آملی, فخررازی}
  • حسن قاسمی*
    هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی تفسیر هابز و علامه طباطبایی از کتاب مقدس پیرامون مسئله حاکمیت و مفهوم حقوق طبیعی و مسیر متفاوت این دو مفهوم در اسلام و مسیحیت می باشد. در این راستا، به این سوالات اساسی پاسخ داده شده است که: تفسیر هابز و علامه طباطبایی از متن مقدس چه نتایجی برای حاکمیت سیاسی داشته است؟ این دو شخصیت چه تفسیری از قانون طبیعی و حقوق طبیعی دارند؟ در تفسیر هر یک از این دو فیلسوف، عهد خداوند با انسان ها چه زاویه ای با قرارداد اجتماعی پیدا می کند؟ گزاره های دینی چگونه الزام آور و قانونی می شوند؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و به صورت مقایسه ای می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که علی رغم شباهت های برانگیزاننده نظریه هابز و علامه طباطبایی در مفاهیمی چون ذات ستیزه جوی انسان، حرکت، قدرت، قرارداد اجتماعی، اطاعت و...، نظام فلسفی آنها در بدایت و غایت کاملا متفاوت است و همین تفاوت، خود را در نگاه آنها به رابطه دین و سیاست/ حاکمیت و تفسیر کتاب های مقدس هم نشان می دهد. هابز مولفه اصلی نظریه خود یعنی قرارداد اجتماعی را در تفسیر متن مقدس گنجانده و آن را به نفع مرجعیت یک حاکم مقتدر که درپی صلح و امنیت فرد و به طور کلی حفظ حقوق طبیعی فرد است، تفسیر می کند، در حالی که علامه طباطبایی الزام به قوانین شریعت را در بحث حاکمیت از قرآن استنتاج می نماید.
    کلید واژگان: حاکمیت, حقوق طبیعی, هابز, کتاب های مقدس, علامه طباطبائی, قرآن کریم, قرارداد اجتماعی, فطرت}
    Hassan Ghasemi *
    The purpose of the present study is a comparative analysis between the interpretations of Hobbes and Allāma Tabātabā’ī of the Holy Books on the issues of sovereignty and natural law and the different orientations of these two concepts in Islam and Christianity. In this regard, the following main research questions were answered: What outcomes have the interpretations of Hobbes and Allāma Tabātabā’ī of the Holy Scriptures had for political sovereignty? What is the interpretation of these two figures of natural law and natural rights? What is the correlation between God's treaty with humans and social contract in the exegetical texts of these two philosophers? How do religious statements become binding and legal? The method of study is descriptive analysis and it is conducted comparatively. The research results indicate that despite motivating similarities between the theories of Hobbes and Allāma Tabātabā’ī on concepts such as human's aggressive essence, motion, power, social contract, obedience, and …., their philosophical doctrine is quite different in introduction and conclusion that is evident in their outlook to the relationship between religion and politics/sovereignty as well as the exegesis of the Holy Scriptures. Hobbes inserts the main component of his theory that is social contract in his exegesis of the Holy Text and interprets that in favor the authority of a sovereign ruler who seeks peace and security for the individuals and the maintenance of individuals' natural rights in general, whereas Allāma Tabātabā’ī in the discussion of sovereignty, infers from the Qur'an adherence to the rules of Sharīat (religion).
    Keywords: Sovereignty, Natural Rights, Hobbes, Holy Scriptures, Allāma Tabātabā’ī, the Noble Qur'an, Social Contract, Fitrat (Nature)}
  • محمد صدقی*

    آیات قرآن انسان را در اعمال اختیاری و تعیین سرنوشت خودمختار و مسیول می دانند، در مقابل، ظاهر ادله ای از سعادت و شقاوت ذاتی انسان حکایت دارند، دانشمندان اسلامی با مشرب های گوناگون و اخیرا علامه طباطبایی با روش تفسیری خود تلاش در رفع این ناسازگاری ظاهری نموده اند، تازگی نظر علامه نویسندگانی را با روش های تطبیقی و فلسفی به بیان آن کشانده اما این مقاله با روش توصیفی تحلیلی روش ایشان، نظر تفسیری اش در حل این تناقض را بیان می کند. نتیجه مقاله بیانگر آن است که علامه طباطبایی در رفع تناقض دو روش انتخاب نموده: بر اساس قانون علیت، سرشت انسان را عاری از سعادت و شقاوت دانسته و با آیاتی مانند آیه تبلیغ و... سرنوشت انسان را در اثر اعمال اختیاری وی می داند، از این رو دلالت ادله بر سعادت و شقاوت ذاتی را اقتضایی دانسته نه علیت تامه. ایشان ضمن قبول صحت صدور احادیث دال بر سعادت و شقاوت ذاتی، آنها را در دسته هایی به نحوی که با دلایل اختیاری منافی نباشد، تبیین می نماید.

    کلید واژگان: تفسیر کلامی, مسئولیت انسان, ذاتی بودن, سعادت, شقاوت, علامه طباطبائی}
    Mohammad Sedghi*

    According to the Quranic verses human beings are independent and responsible in taking their deliberate actions and determining their destiny. Contrary to that, some argue that human beings’ felicity and misery are inherently predestined. Recently, the Muslim scholars having different perspectives, and Allamah Tabatabai with his interpretive way, have attempted to resolve this seemingly inconsistency. The new theory of Allamah Tabatabai has prompted other writers to explain his theory in comparative and philosophical methods. This article expresses his interpretive opinion in resolving this contradiction with the descriptive-analytical method. The result of the article indicates that Allamah Tabatabai has chosen two methods to resolve the contradiction: according to the law of causality, human nature is considered free from felicity and misery and with verses such as the verse of propagation and ... relates human’s fate to his deliberate actions. Hence, the reasons that suggest human beings’ inherent felicity and misery calls attention to the conditions not the final cause. Allamah Tabatabai while accepting the authenticity of the issuance of hadiths which indicate to human being’s inherent felicity and misery, explains them in categories that do not contradict another view. The view that highlight the importance free will and deliberate actions in onechr('39')s destiny.

    Keywords: Theological interpretation, human responsibility, inherentness, felicity, misery Allamah Tabatabai}
  • سید محمود نجاتی حسینی*

    در تاریخ اندیشه، به عنوان دانشی تخصصی که با مطالعه تاریخی تبارشناختی تکوین اندیشه ها سروکار دارد، نقطه عزیمت علم انسانی مدرن است و سپس «روشنگری» اوج علم انسانی-اجتماعی مدرن تلقی شده و درنهایت، «جامعه شناسی»، ملکه علوم اجتماعی، به قول اگوست کنت، به عنوان میراث دار همه آنچه علم اجتماع می نامیم و می دانیم، تثبیت شده است. از این حیث، آن چه که امروزه به عنوان میراث نیم هزاره ای از خانواده بزرگ معرفتی فکری علوم انسانی- اجتماعی مدرن در جامعه شناسی می بینیم، محصول طبیعی یک تاریخ غربی مدرن از اندیشه ورزی فلسفی، فرهنگی و اجتماعی کاملا منسجم و منطقی و متدیک و تیوریک است. چیزی که در جهان های غیرغربی، به ویژه جهان رقیب غرب، جهان اسلام، به عنوان یک «سنت معرفتی عقیدتی» پرپیشینه، با قدمتی یک ونیم هزاره ای شکل تاریخی متمایز و شکل بندی اجتماعی فرهنگی متفاوت به خود دیده و گرفته است. از منظر فلسفه علوم انسانی مواجهه علامه طباطبایی است دراین موضع محل تامل است. مقاله حاضر نیز روایت این مواجهه است. داستان علامه طباطبایی نیز، به عنوان سرحلقه آخرین فیلسوفان سنتی مسلمان در عصر شبه مدرن جهان اسلام و «خرده جهان شیعی»- یعنی جهان یک اقلیت فرهنگی مذهبی پرشور از معارف مذهبی، کلامی، فلسفی و دانشی است که از توابع جهان اسلامی کلان است- و نیز از منظر متنی، در قالب همین مسئله جامعه شناختی و از منظر زمینه ای، در بطن همین بافتار تاریخی سنتی دینی، قابل روایت است. این مقاله، داستان مواجهه و چالش نماینده سنتی فلسفه اسلامی و دانش های اسلامی و معارف شیعی با فلسفه علمی و علم انسانی مدرن است. و هم چنین روایتی است از امکان و ظرفیت های بالقوه یک فلسفه سنتی برای شکل دادن به یک شبه فلسفه علم انسانی از نوع مقدماتی آن از سوی علامه طباطبایی.

    کلید واژگان: علامه طباطبائی, شبه فلسفه علم انسانی, معارف شیعی}
    Seyyed Mahmoud Nejati Hosseini *

    Modern human sciences, as depicted by the philosophy of sciences and also human sciences, or as Vico, the Renaissance thinker puts it, Novum Scienza, aimed to explore the modern human, the modern world, and the modern culture, history, and society. It was clear that traditions and traditionalism – pre-modern matters – were no longer of use, and this included all extensions of traditional thought, from traditional human knowledge to Christian and ecclesiastical philosophy and theology. The case of Allameh Tabataba’i is also visible in this sociological problem and this religious-traditional context as the head of the last Islamic traditional philosophers in the pseudo-Modern age of the Islamic worlds and the “Shi’a micro-world”, that is, a religious, cultural minority filled with epistemic, philosophical, religious knowledge, which is subordinate of the macro Islamic world. The present paper presents the case of confrontation and challenge of the traditionalistic representative of Islamic philosophy and Islamic knowledge and Shi’a knowledge with the scientific philosophy and the modern human sciences. It is also a narration of the possibility and potential capacities of traditional philosophy to shape a pseudo-philosophy of human sciences in a preliminary form by Allameh Tabataba’i.

    Keywords: Allameh Tabataba’i Confrontation-Challenge, philosophy of sciences, Philosophy of Humanities, Traditional Islamic Philosophy, Tradition, modernity}
  • حسین غفاری*، سید عباس حکیم زاده خرد

    در قرآنکریم آیاتی وجود دارد که نشانگر این مطلب است که خداوند از همه افراد انسان عهد و پیمان گرفته است. قرآنکریم در آیه 172 سوره اعراف است می فرماید: ﴿و إذ اخذ ربک من بنی‏ آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی‏ انفسهم الست بربکم قالوا بلی﴾. در فلسفه بحث از کینونت سابقه نفوس با عنوان نحوه تنزل انسان از مراتب عالیه وجود و پدید آمدن او در عالم ماده یکی از مباحثی است که در حکمت متعالیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، اولا ارایه گزارش صحیح و مستند از رای این دو حکیم و در نهایت داوری میان این دو نظر است. حاصل این پژوهش چنین است که رای ملاصدرا در مسئله عالم ذر با قواعد عقلی- فلسفی سازگاری بیشتری دارد و مخالفت صریحی نیز با آیات مربوط به این مسئله ندارد. اما رای علامه اشکالات و محذورات عقلی در پی دارد.

    کلید واژگان: علامه طباطبائی, ملاصدرا و عالم ذر}
    Hosein Ghafari *, Abbas Hakimzadeh

    There are verses in the Holy Qu'ran that indicate that God has made a testify with all human beings. The most obvious is the verse 172 of Surat al-A'raf, which states: "And [mention] when your Lord took from the children of Adam - from their loins - their descendants and made them testify of themselves, [saying to them], Am I not your Lord? They said, Yes, we have testified". In the philosophical discussion of Being in the history of the mind, as How to degrade man from the highest levels of existence and his emergence in the material world, is one of the topics discussed in transcendent wisdom. Based on the author's induction There are two points of view in the explanation of the being of the history of the soul or the world of Zar: Sadr al-Mutallahin: He attributes this to God's rational knowledge of the origin of man. 2: Allameh Tabataba'i: He believes that the place of obtaining the covenant was the world of forms And this is a formative vow, that is, the attentiveness to the right of transcendence in all human beings is instinctively institutionalized. The purpose of this study is, firstly, to provide an accurate and documented report on the opinion of these two sages and finally to judge between these two views. The result of this research is that Mulla Sadra's opinion on the issue of the world of Zar is more compatible with rational-philosophical rules and does not have explicit opposition to the verses related to this issue. Allameh's opinion is more in line with appearances.

    Keywords: Mind, Being of History, The World of Zar, occurrence, Obsolescence}
  • رضا میرزایی*

    براساس آیات قرآنی دو نوع علم نسبت به مخلوقات برای خداوند متعال قابل اثبات است؛ علم خداوند به مخلوقات قبل از آفرینش و علم او به مخلوقات بعد از آفرینش. در رابطه با تحقق و کیفیت چنین علومی برای خداوند بین مفسران اختلاف نظر وجود دارد. علامه طباطبایی به عنوان بزرگترین مفسر معاصر شیعه وجود هر دو نوع علم را برای خداوند پذیرفته، آنها را از سنخ علم حضوری می داند. ایشان دلیل علم قبل از آفرینش را، علم خداوند به ذات و کمالات ذات خودش می داند. علامه علم بعد از آفرینش را به معنای تحقق عینی و حضور آنها با وجود عینیشان برای خداوند متعال می داند. فخر رازی به عنوان یکی از بزرگترین مفسران مکتب اشعری، علم بعد از خلقت را به معنای خود معلوم می داند؛ چرا که معتقد است تحقق علم بعد از خلقت برای خداوند امری غیرممکن می باشد؛ چون لازمه آن تغییر در خداوند خواهد بود که امری محال است. مقاله حاضر به بررسی دیدگاه تفسیری این دو شخصیت مطرح در عالم تفسیر می پردازد.

    کلید واژگان: خداوند, علم, مخلوقات, علامه طباطبائی, فخر رازی}
    Reza Mirzaee *

    Regarding Quranic Verses, there are two types of provable knowledge of Almighty God about creatures: Pre-creation knowledge and post-creation knowledge. There is controversy among commentators on the realization and quality of such knowledge for God. Allameh Tabataba'i as the prominent contemporary commentator assumes the existence of both types of knowledge for God, classifies them as knowledge by presence type. He takes the knowledge of God on his Essence and completeness as the reason of pre-creation knowledge. Allameh defines the post –creation knowledge as present realization and attendance in spite of their sameness for Almighty God. Fakhre Razi, as one of the eminent Ash'ari School commentators, regard Post-creation knowledge as known-self as he believes realization of post-creation knowledge is impossible for God because it requires changes in the Essence of God which is impossible. the present study investigates the interpretive perspectives of these two prominent characters in the world of commentary.
    .

  • محمدعلی عاشوری کیسمی*، مریم پرویزی

    اخلاق از دیرباز یکی از دغدغه‏های اصلی بشر بوده است. در پژوهش حاضر اخلاق از منظر علامه طباطبایی و توماس آکویناس بررسی شده است. با بررسی تطبیقی آراء علامه طباطبایی و توماس آکویناس شاهد مشابهت ها و مفارقت های بسیاری خواهیم بود. آکویناس از الهیات و رویکرد عقلی بهره می برد. علامه اخلاق را از جنس حکمت عملی می داند. ایشان در قالب پنج صورت به بررسی اخلاق پرداخته و تبیین می کند: اخلاق فضیلت گرایانه (مختص انسان و موجودات صاحب نفس)، اخلاق پیامدگرایانه (قراردادی)، اخلاق وظیفه گرایانه، اخلاق دینی (ادیان گذشته) و اخلاق قرآنی (هدف از این اخلاق نه رسیدن به سعادت و خوشبختی اخروی بلکه ذات الهی است). در رویکرد آکویناس اخلاق شرط لازم رسیدن به بالاترین درجه سعادت (مشاهده رودررو ذات الهی) می داند و شرط کافی آن فیض الهی و در جهان آخرت قابل دسترسی است. اخلاقی قرآنی علامه طباطبایی، نزدیکی ها و تفاوت هایی با مشاهده رودررو ذات الهی از منظر توماس آکویناس دارد.

    کلید واژگان: اخلاق, علامه طباطبائی, توماس آکویناس, اخلاق قرآنی, اخلاق مسیحی}
    Mohammad Ali Ashori Kisomi *, Maryam Parvizi

    Ethics has long been a major human concern. In the present study, ethics has been studied from the perspective of Allameh Tabataba'i and Thomas Aquinas. By comparing the views of the philosopher and theologian Allameh Tabataba'i and the Christian philosopher and theologian Thomas Aquinas, we will see many similarities and differences. In Thomas Aquinas' view, although theology has a special place, it also uses a rational approach. Allameh Tabataba'i considers Ethics as a matter of practical wisdom. He examines and explains ethics in the form of five forms. The first type is called virtuous Ethics, which is specific to human beings and self-possessed beings. This ethic seeks to determine the characteristics of a good human being. The second type of ethics is called consequentialism, which is the construction of man and contract. In the third type, they call it conscientious ethics. This Ethics is part of the plan of life and is the duty of the person who is related to himself, God, and others. It is the fourth model of religious ethics related to past religions. It is the fifth type of Qur'anic ethics. In this Ethics, the purpose of this Ethics is not to achieve happiness and happiness in the hereafter, but the divine essence. In the Aquinas approach, ethics is a prerequisite for achieving the highest degree of happiness; That is, observation is before God, but it is a sufficient condition beyond Ethics and requires divine grace. This divine grace is not given to everyone and is available in the Hereafter. The fifth Ethic model proposed by Allameh Tabataba'i has similarities and differences with the view of facing the divine essence from the perspective of Thomas Aquinas. .

    Keywords: Ethics, Allameh Tabataba'i, Thomas Aquinas, Qur'anic Ethics, Christian ethics}
  • زهرا ریعان*، ناصر محمدی

    فهم متن و کشف معنا دغدغه مشترک رویکرد «تفسیر قرآن به قرآن» علامه طباطبایی و«میدان معناشناختی » ایزوتسو است. روش نخست با رویکرد سنتی، ازفهم و تفسیر قرآن در پرتو آیات دیگر دفاع می کند و رویکرد دوم، به مدد معنا شناسی مدرن، خود را عهده دار کشف معنایی واژگان متن قرآن می داند. ایده اصلی نوشتار حاضر، پاسخ به این سوال است که چگونه می توان با مدل «میدان معناشناختی» ایزوتسو صفات الهی را براساس رویکرد تفسیری علامه اجرا نمود؟ این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی، به عنوان نمونه دو «واژه کلیدی» ازصفات الهی را، ازآثار تفسیری علامه انتخاب وآن هارا با مدل «میدان معنا شناختی» ایزوتسو ترسیم کرد. یافته های نوشتار حاضر نشان می دهد: اولا: براساس داعیه هردو مفسر علیرغم وجود پیچیدگی های زبانی ومعنایی درمتن قرآن ،این کتاب الهی قادر است به زبان خود سخن بگوید و با استقلال تام، مفسرخویش باشد. ثانیا: می توان به مدد روش«تفسیرقرآن به قرآن» علامه نمودار واژگان کلیدی قرآن را دردستگاه تصوری «میدان معناشناختی» ایزوتسو، نمایش داد. ثالثا: خوانش "علم الهی" با مدل «تضاد صوری» و"کلام الهی" با مدل «ترادف یا ساختار موازنه ای »در« نمودارمعنا شناختی» ایزوتسو، مسیر رمزگشایی از سایر واژگان مبهم را فراهم می کند.

    کلید واژگان: معناشناسی, علم, کلام الهی, روش تفسیری, علامه طباطبائی, ایزوتسو}
    Zahra Rayaan *, Naser Mohamadi

    Understanding the text and discovering the meaning are the common concerns of Allameh Tabatabai's approach of "Qur'an to the Qur'an interpretation" and Izutsu's "semantic field". The first method, using a traditional approach, defends the understanding and interpretation of Qur'an in the light of other verses, and he second, by means of the "Bon School" considers itself responsible for the semantic discovery of key words in the text of Qur'an. The main idea of this work is to answer to the question how to perform the divine aspects based on Allameh interpretational approach, using Izutsu's "semantic field". In this regard, through analytical-descriptive approach, the present study has chosen a couple of key words from Allameh interpretational works, and has reviewed and recreated them through Izutsu’s model. The findings of the present research show that first: according to the claims of both interpreters, in spite of the linguistic and semantic conflicts in Qur’an text, this divine book is able to talk in its own language and to be its own interpreter. Second, through Allameh’s “interpretational approach”, one can illustrate Qur’an key words chart in Izutsu’s “semantic field” imaginative system. Third, to prove this type of review, one can perform “the divine knowledge”.

    Keywords: semiology, Knowledge, divine speech, interpretational approach, Allameh Tabatabaei, Izutsu}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال