به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عهدنامه مالک اشتر » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عهدنامه مالک اشتر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حمیدرضا طالقانی(ورکشی)*، بیژن حاجی عزیزی
    آغاز توجه به حقوق گروه های اقلیت به عنوان بخشی از حقوق بشر و به عنوان یکی از مباحث بین المللی به  قرن نوزدهم میلادی بر می گردد که در قرن بیستم به اوج خود رسید. از آنجایی که نظام های حقوقی بر پایه رای اکثریت شکل می گیرد و رعایت حقوق اقلیت ها در این نظام ها از دغدغه های مهم حقوق بشر است، جایگاه گروه های اقلیت در نظام های متاثر از اسناد بین المللی و نظام الهی انعکاس یافته در عهدنامه مالک اشتر (نامه 53 نهج البلاغه) چگونه است؟ بر این اساس پژوهش حاضر با روش کتابخانه ای؛ توصیفی - تحلیلی  به مطالعه تطبیقی و وجوه تمایز دو نظام مذکور پرداخته و حاصل اینکه در حکومت امام علی علیه السلام یعنی؛ هزار سال پیش تر از سایر جوامع به حقوق اقلیت ها توجه شده است و در نظام علوی سعی بر کاهش فاصله های میان اقلیت ها شده است. بر اساس سیره حکومتی و فرمایشات امام علی علیه السلام در نهج البلاغه بویژه عهدنامه مالک اشتر تعهدات حقوقی نسبت به اقلیت ها ایجابی و الزامی است و در وضع حقوق اقلیت ها به جوانب (مادی و معنوی) انسان توجه شده است اما در اسناد بین المللی ضمن پر رنگ جلوه دادن مرزهای بین گروه های اقلیت، حقوق اقلیت ها بر اساس اصالت فردی است و تعهدات دولت ها در معاهدات سلبی است.
    کلید واژگان: حقوق اقلیت ها, مطالعه تطبیقی, امام علی علیه السلام, نهج البلاغه, عهدنامه مالک اشتر, اسناد بین المللی}
    Hamidreza Taleghani *, Bizhan Haji Afzizi
    Paying attention to the rights of minority groups as a part of human rights and as one of the topics of international debate dates back to the 19th century. This topic reached its peak in the 20th century. Since legal systems are formed based on the majority vote, respecting the rights of minorities in these systems is one of the essential concerns of human rights. The present study aims to answer the question of what is the status of minority groups in the systems affected by international documents and the divine system reflected in Malik Ashtar's treaty (letter 53 of Nahj al-Balagheh). Based on this, the present research with the library and descriptive-analytical method aims to study the differences between the two systems comparatively. According to the results of the rule of Imam Ali (AS), that is; a thousand years ago, attention was paid to the rights of minorities, and the Alavi seerah tried to reduce the differences between minorities. According to the governmental policy and Imam Ali's (AS) statements in Nahj al-Balaghah, particularly the Malik Ashtar's treaty, legal obligations towards minorities are positive and mandatory, and in establishing the rights of minorities, attention has been paid to the (material and spiritual) aspects of human beings. But in international documents, the borders between minority groups are highlighted; the rights of minorities are based on individual originality, and the obligations of governments in treaties are privative.
    Keywords: minorities' rights, comparative study, Imam Ali (AS), Nahj al-Balaghah, Malik Ashtar treaty, International Documents}
  • محمدحسن تقیه*، الهام خجسته، فرانک ناجی

    یکی از مهم ترین چالش های ترجمه متون دینی و ادبی، پرکردن خلاهای واژگانی در زبان مقصد است. نهج البلاغه حضرت علی علیه السلام نمونه بارز این گونه متون است. بی گمان موضوع خلاهای واژگانی در پی عناصر فرهنگی پدید آمده، و لازم و ملزوم یکدیگرند. پژوهش حاضر به عنوان یکی از معدود پژوهش های علمی دو زبانه ای به نقاط ضعف و قوت استاد طاهره صفارزاده، مترجم فارسی و انگلیسی عهدنامه مالک اشتر بر اساس الگوی نظری پیتر نیومارک می پردازد. هم چنان که در پی کاستن ضعف های ترجمه و تقویت مترجمان متون دینی و ادبی برای پرکردن خلاهای واژگانی است. هرچند ترجمه کتاب نهج البلاغه به زبان فارسی پیشینه دیرینه ای دارد اما به نظر می رسد نقد هم زمانی چندزبانی ترجمه های این اثر ارزشمند، کمتر مورد توجه منتقدان ترجمه قرار گرفته است. به همین دلیل، این پژوهش با روشی توصیفی تحلیلی سعی دارد تا تفاوت رویکرد مترجم در ترجمه دو زبان، با دو فرهنگ متفاوت را نشان دهد. نتایج این تحقیق، گویای آن است که پربسامدترین روش ترجمه به زبان فارسی، تکنیک دگرنویسی با بسامد 15%، و کم بسامدترین آن تکنیک توضیحات با بسامد 0.35% است. هم چنان که پربسامدترین روش ترجمه به زبان انگلیسی تکنیک دگرنویسی با بسامد32.44% و کم بسامدترین آن تکنیک توضیحات با بسامد 0.38% است.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, ترجمه فارسی, ترجمه انگلیسی, عهدنامه مالک اشتر, خلا واژگانی, راهبردهای ترجمه نیومارک}
    Mohamad Hassan Taqiyeh *, Elham Khojaste, Faranak Naji

    One of the most critical challenges in translating religious and literary texts is filling the lexical gaps in the target language. The Nahj al-Balaghah of Hazrat Ali (AS) is a clear example of this type of text. Undoubtedly, the issue of lexical gaps arose after cultural elements, and they are necessary for each other. As a bilingual scientific study, this research deals with the weaknesses and strengths of Safarzadeh, the Persian and English translator of Malik Ashtar's treaty based on Newmark's theoretical model. Also, it seeks to reduce the weaknesses of translation and strengthen the translators of religious and literary texts to fill vocabulary gaps. Although the translation of the Nahj al-Balaghah into Persian has a long history, it seems that the simultaneous multilingual criticism of the translations of this valuable work has received less attention from translation critics. Therefore, this research with a descriptive-analytical method tries to show the difference in the translator's approach while translating two languages with different cultures. The results show that the most frequent technique of Persian translation is rewriting, with a frequency of 15%, and the least frequent is explanation (0.35%). Also, the most frequent technique of translation into English is rewriting (32.44%), and the least frequent is explanation (0.38%).

    Keywords: Nahj al-Balaghah, Persian translation, English Translation, Malik Ashtar's treaty, Lexical Gap, Newmark's translation strategies}
  • محمدجواد رحمانی*

    کارآمدی حکومت دینی در مقایسه با دیگر حکومت ها یکی از دغدغه های اصلی دین داران بوده که با رجوع به اندیشه سیاسی و نحوه مدیریت حکومتی حضرت علی× جنبه های مختلف کارآیی بخشی به حکومت دینی مشخص می گردد. اصول حقوق اساسی برآمده از عهدنامه مالک اشتر نمونه عالی و عینی برای کارآمدی حکومت دینی در جهت هدایت و کمال انسان در ابعاد مختلف وجودیش است که در این مقاله به روش توصیفی تحلیلی بر پایه اصول اخلاقی حاکمان، استقلال قوا، حاکمیت قانون، آزادی، حاکمیت و حقوق ملت، نظارت و کنترل، امنیت و عدالت اقتصادی به آن پرداخته می شود که در نوع خود اثرگذارترین اصول کارآمدی در مقایسه با سایر مدل های حکومتی بوده و بسترسازی لازم برای اجرای حقوق مطابق با فطرت کمال طلب انسان، باعث امتیاز ویژه ای برای آن در عرصه مدیریتی اجتماع و توجه شدید نظام های سیاسی موجود شده است.

    کلید واژگان: کارآمدی, حکومت دینی, حقوق اساسی, اندیشه سیاسی امام علی علیه السلام, عهدنامه مالک اشتر}
    MohammadJavad Rahmani*

    The efficiency of the religious government in comparison with other governments has been one of the main concerns of the religious people; by referring to Hazrat Ali`s (a) political thought and the way of managing the government one would become awre of various aspects of the efficiency of the religious government. The principles of fundamental rights derived from Malik Ashtar's covenant is an excellent and objective example for the effectiveness of religious government in the direction of guiding and perfecting man in different dimensions of his existence. And the rights of the nation, supervision and control, security and economic justice are addressed. The facts may be regrded as the most effective principles of efficiency in comparison with other government models, and the necessary foundations for the implementation of rights in accordance with the perfection-seeking nature of man. They have caused a special privilege for religious government in the field of community management and the particular attention of existing political systems.

    Keywords: Efficiency, Religious Government, Fundamental Rights, Imam Ali's Political Thought, Malik Ashtar's Covenant}
  • حامد توانا*
    سرمایه اجتماعی از جمله مفاهیمی است که طی چند دهه اخیر توجه محققان علوم اجتماعی و همچنین سیاست مداران و اقتصاددانان را جلب کرده است. این مقوله بیشتر از آن لحاظ مهم تلقی شده که تاثیر زیادی در توسعه جوامع دارد. در عین حال، با توجه به تاثیر گسترده آن می تواند از جهات دیگر هم مورد عنایت و تاکید باشد، به خصوص سیاستمداران می توانند به این عنصر مهم که موجب پیشبرد برنامه ها و تحقق اهداف آن ها در جامعه می شود توجه بیشتری داشته باشند. پرداختن به موضوع سرمایه اجتماعی با توجه به روند نزولی آن در ایران اسلامی ما را بر آن می دارد تا ضمن استفاده از دانش و تجربیات دیگران به منابع غنی اسلامی خود توجه کنیم. یافته های این مقاله نشان می دهد نگاه امیر مومنانg به مقوله تولید و حفظ سرمایه اجتماعی نگاهی دین محور و ارزش مدار است. او برای حاکم و کارگزاران دولتی در ارتباط با مقوله سرمایه اجتماعی، نقش محوری در حد الگوی ارزش ها و هنجارها قایل است. ایشان انتقال ارزش ها و هنجارهای سرمایه ساز را منوط به ارتباط و تعامل اخلاقی و حکیمانه حاکمیت با خدا و خلق می داند. وی پایبندی و اصرار بر ارزش های مهم اعتمادساز از قبیل تعبد خالصانه و عدالت را مورد تاکید قرار می دهد. در کل، می توان مدعی شد علیg تولید و حفظ سرمایه اجتماعی را منوط به حفظ و تقویت و گسترش ارزش ها و هنجارهای دینی و الهی می داند. در این راستا هفت سیاست کلان سرمایه ساز در نامه 53 مورد تاکید قرار گرفته است که عبارتند از: مردم داری، تقید دینی حاکمان و کارگزاران، عدالت ورزی فراگیر، اخلاقی بودن حاکم و کارگزاران، شایسته سالاری، حفظ و ترویج ارزش ها، حکمت ورزی. این تحقیق از روش تحلیل اسنادی و تحلیل مضمون برای پاسخ به پرسش های تحقیق بهره برده است.
    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, دولت, امام علی (ع), عهدنامه مالک اشتر}
    Hamed Tavana *
    Social capital is one of the concepts that have attracted the attention of social science researchers as well as politicians and economists during the last few decades. This category is considered more important because it has a great impact on the development of societies. At the same time, considering its wide impact, it can be emphasized in other ways, especially the politicians can pay more attention to this important element that leads to the advancement of programs and the realization of their goals in the society. Dealing with the issue of social capital with regard to its downward trend in Islamic Iran prompts us to pay attention to our rich Islamic resources while using the knowledge and experiences of others. The findings of this article show that the view of Amir Muʾminan (as) on the issue of production and preservation of social capital is a religion-oriented and value-oriented view. He considers the central role of the ruler and government officials in relation to social capital as a model of values ​​and norms. He considers the transfer of capitalist values ​​and norms to be dependent on the relationship and ethical and wise interaction of the sovereign with Allah the Almighty and the people. He emphasizes adherence and insistence on important trust-building values ​​such as sincere worship and justice. In general, it can be claimed that Ali (as) considers the production and maintenance of social capital dependent on the maintenance, strengthening and expansion of religious and divine values and norms. In this regard, seven major capitalization policies have been emphasized in letter 53, which are: Democracy, religious observance of rulers and officials, comprehensive justice, morality of the ruler and officials, meritocracy, preservation and promotion of values, wisdom. This research has used the method of document analysis and thematic analysis to answer the research questions.
    Keywords: Social Capital, Government, Imam Ali (AS), Malik Ashtar’s Covenant}
  • حامد توانا*
    سرمایه اجتماعی از جمله مفاهیمی است که طی چند دهه اخیر توجه محققان علوم اجتماعی و همچنین سیاست مداران و اقتصاددانان را جلب کرده است. این مقوله بیشتر از آن لحاظ مهم تلقی شده که تاثیر زیادی در توسعه جوامع دارد. در عین حال، با توجه به تاثیر گسترده آن می تواند از جهات دیگر هم مورد عنایت و تاکید باشد، به خصوص سیاستمداران می توانند به این عنصر مهم که موجب پیشبرد برنامه ها و تحقق اهداف آن ها در جامعه می شود توجه بیشتری داشته باشند. پرداختن به موضوع سرمایه اجتماعی با توجه به روند نزولی آن در ایران اسلامی ما را بر آن می دارد تا ضمن استفاده از دانش و تجربیات دیگران به منابع غنی اسلامی خود توجه کنیم. یافته های این مقاله نشان می دهد نگاه امیر مومنانg به مقوله تولید و حفظ سرمایه اجتماعی نگاهی دین محور و ارزش مدار است. او برای حاکم و کارگزاران دولتی در ارتباط با مقوله سرمایه اجتماعی، نقش محوری در حد الگوی ارزش ها و هنجارها قائل است. ایشان انتقال ارزش ها و هنجارهای سرمایه ساز را منوط به ارتباط و تعامل اخلاقی و حکیمانه حاکمیت با خدا و خلق می داند. وی پایبندی و اصرار بر ارزش های مهم اعتمادساز از قبیل تعبد خالصانه و عدالت را مورد تاکید قرار می دهد. در کل، می توان مدعی شد علیg تولید و حفظ سرمایه اجتماعی را منوط به حفظ و تقویت و گسترش ارزش ها و هنجارهای دینی و الهی می داند. در این راستا هفت سیاست کلان سرمایه ساز در نامه 53 مورد تاکید قرار گرفته است که عبارتند از: مردم داری، تقید دینی حاکمان و کارگزاران، عدالت ورزی فراگیر، اخلاقی بودن حاکم و کارگزاران، شایسته سالاری، حفظ و ترویج ارزش ها، حکمت ورزی. این تحقیق از روش تحلیل اسنادی و تحلیل مضمون برای پاسخ به پرسش های تحقیق بهره برده است.
    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, دولت, امام علی (ع), عهدنامه مالک اشتر}
    Hamed Tavana *
    Social capital is one of the concepts that have attracted the attention of social science researchers as well as politicians and economists during the last few decades. This category is considered more important because it has a great impact on the development of societies. At the same time, considering its wide impact, it can be emphasized in other ways, especially the politicians can pay more attention to this important element that leads to the advancement of programs and the realization of their goals in the society. Dealing with the issue of social capital with regard to its downward trend in Islamic Iran prompts us to pay attention to our rich Islamic resources while using the knowledge and experiences of others. The findings of this article show that the view of Amir Muʾminan (as) on the issue of production and preservation of social capital is a religion-oriented and value-oriented view. He considers the central role of the ruler and government officials in relation to social capital as a model of values ​​and norms. He considers the transfer of capitalist values ​​and norms to be dependent on the relationship and ethical and wise interaction of the sovereign with Allah the Almighty and the people. He emphasizes adherence and insistence on important trust-building values ​​such as sincere worship and justice. In general, it can be claimed that Ali (as) considers the production and maintenance of social capital dependent on the maintenance, strengthening and expansion of religious and divine values and norms. In this regard, seven major capitalization policies have been emphasized in letter 53, which are: Democracy, religious observance of rulers and officials, comprehensive justice, morality of the ruler and officials, meritocracy, preservation and promotion of values, wisdom. This research has used the method of document analysis and thematic analysis to answer the research questions.
    Keywords: Social Capital, Government, Imam Ali (AS), Malik Ashtar’S Covenant}
  • محسن زمانی*، رضا نجاری، حسن عابدی جعفری، مجید ضماهنی
    هدف این تحقیق دستیابی به الگوی رهبری امام علی علیه السلام درعهدنامه مالک اشتر علیه السلام می باشدو به دنبال پاسخ به این پرسش مهم است که الگوی رهبری امام علی علیه السلام با توجه به متن عهدنامه چگونه الگویی است؟ برای یافتن پاسخ این سوال از روش تحقیق"متن پژوهی اکتشافی"استفاده شده است. بدین منظور نخست کل متن عهدنامه با توجه به محتوا و ارتباط موضوعی هربخش به79 فراز تقسیم شد و با بررسی دقیق، متن هر فراز نمودار مفهومی آن فراز استخراج و ترسیم گردید، به گونه ای که هر نمودار بیانگر رابطه بین مفاهیم و گفتارهای مختلف متن آن فراز باشد. سپس با چندین بار بررسی مجدد کل متن به همراه نمودار فرازها، الگوی نهایی کل متن استخراج گردید که بیانگر الگوی رهبری امام علی علیه السلام در عهدنامه می باشد.یافته های حاصل از این تحقیق نشان می دهد الگوی رهبری امام علی علیه السلام در عهدنامه الگویی جامع است که بر اساس آن کار رهبر از پیروی خداوند شروع شده و پس از آن خویشتن را رهبری می کند و این دو، نقطه عزیمت رهبر به رهبری دیگران است. رهبری مردم و زیردستان نیز در این الگو به دو روش رهبری بی واسطه و رهبری با واسطه (از طریق کارگزاران)انجام می گردد. همچنین بر اساس متن عهدنامه بیشترین میزان تاکید امام علی علیه السلام بر تبیین رابطه بین رهبر و مردم بوده و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    کلید واژگان: رهبری, نهج البلاغه, عهدنامه مالک اشتر, متن پژوهی اکتشافی, الگو.}
    Mohsen Zamani *, Reza Najjari, Hasan Abedijafari, Majid Zamaheni
    This research aims to achieve the leadership model of Imam Ali (AS) in the treaty of Malik Ashtar (RA). It seeks to answer the following question: What is the leadership model of Imam Ali (AS) according to the context of the treaty? To this end, the authors used exploratory textual analysis. For this purpose, first, the entire text of the treaty was divided into 79 verses according to each section's content and thematic relevance. After that, the conceptual diagram was extracted and drawn through the precise analysis of each phrase. Each diagram indicated the relationship between different concepts and speeches of that phrase. Then by reviewing the entire text several times along with the diagrams of the phrases, the final pattern of the text was extracted, which indicated the leadership model of Imam Ali (AS) in the treaty. Findings of this research show the leadership model of Imam Ali (AS) in the treaty is a comprehensive model according to which the leader's duty starts by obeying God and then leading himself. These two are the starting point when the leader begins to guide others. In this model, the leadership of people and subordinates is done through direct supervision and indirect leadership (through brokers). Also, according to the treaty, the emphasis of Imam Ali (AS) was on explaining the relationship between leader and people; this issue was of particular importance.
    Keywords: leadership, Nahj al-Balaghah, Malik Ashtar treaty, textual exploratory analysis model}
  • بشری عبدخدایی، محمدتقی فخلعی*

    فقه سیاسی در مواجهه با چالش های عصر حاضر نیازمند تبیین دقیق مبانی خویش است تا بتواند کارآمدی خود را در عرصه های اجتماعی به اثبات رساند. از جمله رویکردهای مورد توجه در این خصوص، رهیافت مقاصد محور به فقه است. دستیابی به رویکرد مقاصد محور نیازمند شناسایی مقاصد شریعت و اهداف دین از منابع فقهی و تبیین کارکرد آن در فرایند استنباط است، امری که نوشتار حاضر با روش توصیفی و تحلیلی، با مطالعه موردی اهداف شریعت درعهدنامه امیرمومنان(ع) بررسی کرده است. در این راستا نامه 53 نهج البلاغه از منظر کارکرد فقه سیاسی در دو جنبه مورد توجه قرار گرفته است. اول؛ بحث شناخت مقاصد شریعت در فقه سیاسی که در این نامه با توجه به محتوا و فضای صدور آن می توان مقاصدی مانند عبودیت، عدالت، اعتدال و نفی استکبار ورزی، حفظ امنیت و رفق و مدارا را ردیابی کرد. توجه به ابعاد این مقاصد می تواند ویژگی های یک حاکم دینی و تفاوت نظام سیاسی الهی را از سایر نظام های سکولار روشن سازد. دومین کارکرد این نامه نیز در مسایل فقه سیاسی با بررسی اصل اولیه در برخورد مسلمانان با غیرمسلمانان که از مباحث بنیادین جهاد در اسلام است موردتوجه است و حاصل آن با توجه به سخنان امیرمومنان(ع) و تحلیل نصوص ذیل مقاصد شریعت، برگزیدن اصالت صلح در عرصه روابط بین الملل فقه سیاسی است.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, عهدنامه مالک اشتر, فقه سیاسی, مقاصد شریعت, جهاد و صلح}
    Boshra Abdekhodaei, Mohammad Taghi Fakhlaei *

    The present article is investigated Imam Ali's letter to Malek Ashtar. One part of the article is used Imam Ali's words to explain shariah's purposes. Islamic law has great goals and purposes, for example, slavery, justice, security, and kindness are the most important shariah purposes that are mentioned in 53rd Imam Ali's letter. the other topic of the article is the function of shariah purposes in political jurisprudence, One of its most important functions is its role in the interpretation and understanding of the Qur'an and Hadith. In this article, as a new study, we show how this function can be used. , we analyzed the issue of the laws of war and peace and relations between Muslims and non-Muslims from the perspective of the goals of religion with the emphasis on that letter. The result of the study is the choice of peace as the chosen principle achieving the goals of religion.

    Keywords: Imam Ali's letter to Malek Ashtar, political jurisprudence, shariah purposes, Nahj al-Balaghah}
  • آتنا بهادری*
    نامه 53 نهج البلاغه، عهدنامه ای از جانب امیرمومنان علی(ع) به والی مصر، مشهورترین سند شرح وظایف حاکمان و مدیران اسلامی است. در اهمیت این سند همین بس که طراحی ساختار و چینش محتوایش، نه به ابتکار سیدرضی که توسط خود امام صورت گرفته است. سیاست نامه ای که از یک سو شیوه ها و ابزارهای حفظ مشروعیت و اقتدار سیاسی عهده داران اداره امور جامعه را تبیین و از سوی دیگر عوامل تضعیف و اضمحلال حکومت را بازگو می نماید و ترسیم کننده اهداف، وظایف، شعارها و مبانی فکری حکومت اسلامی است. پژوهش حاضر، تحقیقی نظری از نوع توصیفی-اکتشافی است که به بررسی مضامین عهدنامه با روش تحلیل مضمون پرداخته است. در استخراج و کدگذاری مضامین و کشف روابط آن ها از نرم افزار MAXQDA استفاده شده است. استنباط روابط بینامضامینی، الگوی حکومتی-تربیتی امیرمومنان(ع) را دارای سه بعد رابطه حاکم با خدا، مردم و کارگزاران نشان می دهد. این سیاست نامه علوی، وظایف حاکم را حول این سه مقوله بیان می دارد. تدابیر و راهکارهای تحقق این بایسته ها محورهای متعددی دارند. مقوله نخست به ضرورت خودسازی در قالب 13 محور نظیر ارتباط حاکم با خدا، پیروی از قرآن و سنت و مشورت صحیح می پردازد. مقوله دوم به مقبولیت مردمی و کارآمدی حاکم در قالب 9 محور نظیر مدارا با مردم، جلب حسن ظن و ادای حقوق شان اشاره دارد و مقوله سوم به تعامل حاکم با کارگزاران در قالب 5 محور می پردازد.
    کلید واژگان: امیرالمومنین علی(ع), عهدنامه مالک اشتر, حکومت, مردم, تحلیل مضمون}
    Atena Bahadori *
    Letter 53 of Nahjul-Balaghah, an ordinance between Ali (A.S) and Egypt's governor, is the most famous document describing the duties of Islamic rulers. The significance of this document is that the design of the structure and arrangement of its content, not by the initiative of Sayyed Razi, was carried out by the Imam himself. The policy paper, which explains, on the one hand, the ways and means of preserving the legitimacy and political authority of the authorities responsible for the affairs of the community, and, on the other, reflects the factors of the weakening and destruction of the state and illustrates the goals, duties, the slogans and intellectual foundations of Islamic governance. This article is a descriptive-exploratory theoretical study that deals with the content of the treaty with its thematic analysis method. MAXQDA software is used to extract and codify themes and discover their relationships. The inference of relationships between themes illustrates Ali's governmental- educational model with 3dimensions: relationship with God, people and government brokers. This letter expresses the governing duties around these 3categories. The tactics and strategies to accomplish these tasks have many axes. Category1 deals with the necessity of self-realization in the form of 13axes, like ruling relationship with God, following Qur'an and Sunnah and correct consultation. Category2 refers to the popular acceptance and efficacy of governance in the form of 9axes, like tolerance with people, taking their good suspicion and paying their rights. Category3 deals with the interaction of leader with brokers in a 5axes format.
    Keywords: Amir al-Mu'minin Ali (A.S), Malek-i Ashtar Treaty, Government, People, Theory Analysis}
  • محمدرضا یوسفی شیخ رباط *، فهیمه بابایی
    بررسی پدیده های جدیدی همچون «حکمرانی خوب» که بر اساس اصول و اهداف معینی شکل گرفته اند، می تواند به حل مشکلات جوامع کمک کند، از این رو در این پژوهش کوشش شده جهت درک بهتر نگرش اسلام به حکمرانی خوب، از عهدنامه مالک اشتر به عنوان یک متن مهم دینی و حکومتی استفاده شود. تا با توجه به جامعیت این متن، تبیین این پدیده صورت گیرد. هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل حکمرانی خوب از عهدنامه مالک اشتر و بررسی اسناد بالادستی کشور از نظر میزان توجه به مولفه های حکمرانی خوب برگرفته از عهدنامه مالک اشتر بوده است. روش پژوهش مبتنی بر شیوه توصیفی تحلیلی، اسنادی و تحلیل محتوا است و برای استخراج اصول حکمرانی خوب از عهدنامه مالک اشتر از روش داده بنیاد بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر اسناد بالادستی، در قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه به مولفه های حکمرانی خوب مستخرج از عهدنامه مالک اشتر توجه شده و در سند چشم انداز به دلیل ماهیتی که برای طراحی یک افق مطلوب دارد به همه مولفه های حکمرانی خوب از جمله مولفه تنظیم مناسب قوانین و ایجاد ثبات در جامعه توجه نشده است.
    کلید واژگان: حکمرانی خوب, عهدنامه مالک اشتر, نظریه داده بنیاد, اسناد بالادستی}
    Mohammad Reza Yousefi *, Fahimeh Babaei
    New phenomena such as "good governance" is based on a series of principles and specific goals, can help communities solve problems, so the research is trying to understand the Islamic point of view of good governance, as the Treaty Malkashtr one of the basic texts religion is chosen, the comprehensiveness and functionality that can explain this phenomenon has created.
    The main objective of this study was to design a model of good governance of the Treaty of Malkashtr using Grounded Theory and express views different from Imam Ali (as) good governance with a view to the World Bank as well as documents regarding the components of good governance of the country in terms of the Treaty of Malkashtr have been.
    Methods This cross-sectional study, document and content analysis to extract the principles of good governance and the Treaty Malkashtr Grounded Theory is used... According to documents upstream, in the constitution of the Fifth Development Plan component of good governance and respect was extracted from the Treaty Malkashtr and because of the nature of the vision statement is to design a favorable horizon All components of good governance, including proper laws regulating components and stabilize the community was not given.
    Keywords: good governance, treaties Malkashtr, Grounded theory, Upstream documents}
  • حبیب شرفی صفا*
    مصر به سبب موقعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در حکومت امام علی ع از اهمیت بسزائی برخوردار بوده است. این منطقه از یک سو با شام در تسلط معاویه و از سوی دیگر، با متصرفات تازه فتح شده مسلمانان در شمال آفریقا هم مرز بود. ناآرامی های مصر می توانست در هر دو سوی آن اثرات منفی داشته باشد. به همین رو حضرت اولا قابل اعتمادترین فرماندهان خود یعنی قیس بن سعد، محمد بن ابی بکر و مالک اشتر نخعی را به آنجا اعزام کرد؛ و ثانیا در ضمن مکاتبات متعدد همواره توصیه های لازم در زمینه حکومت داری را به آنها ابلاغ می کرد. در این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با مطالعه نامه ها و مکاتبات حضرت با کارگزاران خود در مصر، چرایی و مضامین این مکاتبات مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شد که افزون بر اهمیت سیاسی مصر، گسترش اسلام در مناطق تازه فتح شده در شمال آفریقا نیز برای حضرت از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
    کلید واژگان: قیس بن سعد, مالک اشتر نخعی, محمد بن ابی بکر, مصر, عهدنامه مالک اشتر}
    Habib Sharafi Safa *
    Egypt is of paramount importance in Imam Ali's caliphate due to its social, political, and economic situations. Egypt is the neighbor of Shām, which is under the rule of Mo'awiyah, in one hand and on the other hand, it shares its border with newly conquered areas by Muslims in the north of Africa. Thus, any kind of chaos in Egypt could have negative effect on the both mentioned areas. Therefore, firstly, Imam Ali (a.s) would appoint his most reliable commanders as the governor of Egypt such as Qais bin Sa'd, Muhammad bin Abi Bakr, and Mālik bin Ashtar Nakhaee. And secondly, while corresponding to these commanders repeatedly, Imam would give them constructive advice about methods of governing. Using a descriptive-analytical research method and analyzing these correspondences, the researcher of this study proved that in addition to the Egypt's political importance, the spread of Islam in newly conquered areas of north of Africa is of significance for Imam Ali (a.s).
    Keywords: Qais bin Sa'd, Muhammad bin Abi Bakr, and Mālik bin Ashtar Nakhaee, Egypt, Mālik bin Ashtar's treaty}
  • سید ضیاء سجادی فر

    یکی از دغدغه‌های ذهنی تمامی حکومت‌ها، تعیین مولفه‌های حکمرانی خوب که دربرگیرنده تمامی ابعاد و حوزه‌های مرتبط بازندگی اجتماعی آنان است می باشد. این موضوع با توجه به جامعیت و کاملیت دین مبین اسلام و با اتکای به آموزه‌ها و سیره عملی معصومین بیش‌ازپیش ضرورت می‌یابد؛ لذا در این تحقیق در گام اول نامه شماره 53 نهج البلاغه با روش تحلیل محتوی کدگذاری و مقولات و مولفه های مرتبط با موضوع تحقیق شناسایی گردید. در گام بعد با استفاده از یک متدولوژی تحلیلی تحت عنوان الگوسازی ساختاری تفسیری روابط بین راهبردها، و سطح بندی آنها به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفت. این رویکرد، افراد و گروه ها را قادر میسازد تا روابط پیچیده بین تعداد زیادی از عناصر را در یک موقعیت پیچیده، ترسیم نمایند؛ و به عنوان ابزاری برای نظم بخشیدن و جهت دادن به پیچیدگی روابط بین متغیرها عمل میکند. با استفاده از این تکنیک و پرسشنامه، راهبردها در 3 سطح، طبقه بندی شدند. براساس نتایج تحقیق، اساسی ترین راهبردهای موثر در تحقق حکمرانی خوب براساس عهدنامه مالک اشتر (نامه 53 نهج البلاغه)، افزایش امنیت داخلی و خارجی، اتخاذ سیاست‌های مناسب با نگاه به آینده، هم‌افزایی بین قوا، قانونمندی و قانون‌گرایی در ریشه ای ترین لایه قرار گرفتند. که زمینه ساز دست یابی به سایر مولفه ها را تسهیل خواهند کرد.
    ضمنا نفوذ و وابستگی متغیر ها نیز در چهار سطح شناسایی و روابط بین آنان تحلیل گردید.

    کلید واژگان: حکمرانی, حکمرانی خوب, عهدنامه مالک اشتر, ساختاری تفسیری}

    One of the mental concerns of all governments is to determine the components of good governance that encompass all aspects and areas related to their social loss. This issue is all the more necessary due to the comprehensiveness and completeness of the religion of Islam and by relying on the teachings and practice of the infallibles; Therefore, in this research, in the first step, letter No. 53 of Nahj al-Balaghah was identified by the method of content analysis of coding and categories and components related to the subject of research. In the next step, using an analytical methodology called interpretive structural modeling, the relationships between strategies and their leveling were analyzed in an integrated manner.This approach enables individuals and groups to plot complex relationships between large numbers of elements in a complex situation; And acts as a tool to regulate and direct the complexity of relationships between variables. Using this technique and questionnaire, strategies were classified into 3 levels. According to the results of the research, the most basic effective strategies in achieving good governance according to the Malik Ashtar Treaty (letter 53 of Nahj al-Balaghah), increasing internal and external security, adopting appropriate policies with a view to the future, synergy between forces, rule of law and legalism are at the root. they got. Which will facilitate access to other components.
    In addition, the influence and dependence of variables were identified at four levels and the relationships between them were analyzed

  • محمدرسول آهنگران*
    پیشگیری از جرم یکی از مهم ترین وظایفی است که در جمهوری اسلامی ایران بر عهده نیروهای انتظامی نهاده شده است؛ این نیروها زمانی می توانند به هدف استقرار نظم، امنیت و تامین آسایش عمومی و فردی نائل شوند که در راستای پیشگیری تمهیدات لازم را بیندیشند. در نظام های حقوقی مختلف راهکارهای متفاوتی برای دستیابی به پیشگیری انتظامی ارائه شده که اگر این راه کارها با آنچه در عهدنامه مالک اشتر مورد مقایسه قرار گیرد، عظمت و معجزه آسا بودن آنچه در عهدنامه در این زمینه آمده مشخص می شود. از لابه لای توصیه های امیرمومنان× در سه زمینه ویژگی های لازم برای نیروهای انتظامی، وظایف فرماندهان در قبال نیروهای تحت امر و رابطه و رفتار مطلوبی که این نیروها می بایست با مردم داشته باشند، می توان به کارآمد و مترقی ترین راهکار در نیل به هدف پیشگیری انتظامی دست پیدا کرد؛ مقاله حاضر تلاش دارد تا چگونگی و روشی که می توان برای پیشگیری انتظامی از جرم در عهدنامه مالک اشتر مورد استفاده و بهره برداری قرار داد را ارائه نماید.
    کلید واژگان: عهدنامه مالک اشتر, جرم, پیشگیری انتظامی}
    Mohammadrasool Ahengaran*
    Preventing crime is regarded as one of police`s most important duties in IRI. Police`s duties of social order, security, personal and public pacification would be performed only if special attention be paid to prevention of crime. There can be found different policies in different systems of laws for prevention of crime studying them in comparison with what found in Malek`s pact an extraordinary distinction would be made clear. Considerable particularity of Malek`s pact includes three levels of commanders` duties towards those under command and good behavior these forces should have towards people. In this way, the pact implied most applicable effect in police prevention of crime. The paper, on this basis, seeks to present a method for preventing crime.
    Keywords: Maleke Ashtar Pact, Crime, Police Prevention}
  • امیر المومنین (ع) اسوه امام خمینی در حقوق شهروندان
    علی اکبر ذاکری
    در این مقال، به حقوق شهروندی بر اساس سیره علوی، از نگاه امام خمینی پرداخته شده است. در آغاز چند نکته مهم درباره حقوق شهروندی، که بر اساس تابعیت و حقوق متقابل است، بیان گردیده و روی این نکته تاکید شده که افزون بر حکومت نبوی، حکومت علوی، به طور گسترده ملاک عمل امام خمینی بوده است. و در موارد مختلف، امام به عهد نامه مالک اشتر استشهاد کرده است، زیرا که در آن حقوق اساسی وجود دارد. در ادامه، سیره علوی، به بحث گذارده شده و با محور قراردادن حق حیات و زندگی، ریشه یابی و بررسی سخن معروف امام علی در عهدنامه مالک، آن جا که می فرماید: «مردم یا برادر دینی تو هستند، یا مانند تو در آفرینش«در دستور کار قرار گرفته است. از جمله گزاره هایی که از آن سخن به میان آمده، عدالت قضایی در حکومت علوی است که مورد تاکید مکرر امام خمینی بوده و نیز توجه به امنیت اجتماعی اقلیتها، عدالت در حکومت و تامین مالی تمام مردم و...
    کلید واژگان: حقوق شهروندی, حکومت علوی, عهدنامه مالک اشتر, امنیت اجتماعی, عدالت قضایی و عدالت اجتماعی}
  • حسین پسندیده
    هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه تطبیقی متن عهدنامه در کتب موجود، برای کشف اختلاف این متون و کمک به رسیدن به متنی استوار است. این بررسی و مقایسه از دو منظر قابل توجه می نماید: اول، از منظر آماری تا حجم کلی متن ها، تفاوت ها و اضافات معلوم شده و محلی که متن ها به هر نحوی با هم تفاوت پیدا می کنند، شناسایی شود؛ دوم، از منظر آسیب شناسی حدیث تا آسیب های احتمالی امکان سنجی شده و موارد آن به اجمال گزارش شود.
    نتیجه این مقایسه نشان داد بیش از چهل مورد تصحیف، بیست مورد درج، دست کم پنج مورد سقط و حدود هفتاد مورد تقطیع محتمل است. اضافات فراوان و گاه بسیار مهم و برجسته متن تحف العقول، قرابت نسبی متن نهج البلاغه و نهایه الإرب، تفاوت متون سه گانه در موارد متعددی و وجود اضافات اختصاصی برای هر سه متن، از دیگر نتایج این پژوهش است که نشان گر چگونگی رابطه بین این سه متن است. همچنین، ادعای تفاوت منابع مورد استفاده این سه کتاب، از دل این نتایج برآمده و دست کم قابل طرح خواهد بود.
    کلید واژگان: عهدنامه مالک اشتر, نهج البلاغه, تصحیف, تقطیع, درج, سقط}
  • سید کاظم حسینی حائری
    در این نوشتار پس از تعریف احتکار به بررسی مسائل مختلف مربوط به آن، مانند حکم تکلیفی احتکار، مقصود از کالای مورد احتکار، حد زمانی نگه داری کالا، احکام ثانوی احتکار، اجبار محتکر به فروش کالای خود و جواز قیمت گذاری کالا از سوی حاکم پرداخته شده است. نویسنده ضمن طرح این موضوعات به بررسی سند و دلالت روایات مربوط به احتکار نیز پرداخته است.
    کلید واژگان: احتکار, قیمت گذاری, عهدنامه مالک اشتر}
    Sayedkazem Hosseinihaeri
    The essay considers definition of hoarding and then reviews related subjects as its positive law, the meaning of hoarded goods, duration of hoarding, secondary rules of hoarding, forcing the hoarder to sell his goods, and possibility of pricing the goods by the government. Furthermore, the author examines validity of the Hadiths concerning hoarding and focuses mainly on the decrees of Sheik Ansari and Ayatollah Khoei.
    Keywords: Hoarding, Pricing, MalekAshtar Letter of Pledge}
  • بهرام جبارلوی شبستری، حسین علی افخمی
    اندیشمندان تاکید دارند و مطالعات متعدد نیز نشان داده است که حکومت ها برای برقراری تعامل بین عناصر سازنده هر ساختار سیاسی که قانون، مقامات و مردم را شامل می شود نیازمند و موظف به تهیه و تنظیم خط مشی های ارتباطی اند. در این راستا، بررسی فرمان حضرت امام علی (ع) به مالک اشتر، با روش تحقیق اسنادی و در چهارچوب زبان و ادبیات علوم ارتباطات اجتماعی، بیانگر این مهم است که آن حضرت(ع)، به نوعی تإکید دارند که هیچ حکومتی نمی تواند بدون ارتباط با شهروندان خود عمل کند و باید بین حکومت (حاکم، نهادها و دستگاه های حکومتی) با مردم و برعکس، جریان مداوم اطلاعات، دستورالعمل ها، عقاید و... برقرار باشد. در این حوزه می توان در بخش هایی از محتوای عهدنامه مالک اشتر، رهیافت هایی برای تمامی جوامع بشری مشاهده کرد، از جمله: توجه و احترام یکسان به تمامی شهروندان، مشخص کردن گروه های اجتماعی که شهروندان به آنها تعلق دارند و فراهم سازی امکان تعامل بین حکومت با قشرهای مختلف جامعه، فراهم کردن فرصت هایی برای برقراری ارتباط مستقیم، مباحثه و گفت وگوی عموم شهروندان با بالاترین مقامات حکومتی، فراهم کردن زمینه هایی برای دسترسی گروه های اجتماعی ضعیف تر به مراکز قدرت و نیز انتقال نیازهای آنان به حکومت، بدون آنکه این طبقه از شهروندان در بیان تقاضاها و انتظارات خود پیش قدم باشند، و فراهم کردن فرصت های متنوع ارتباطی برای بیان انتقادها و ارائه نظرات شهروندان و یا گروه های اجتماعی به مقامات حکومتی.
    کلید واژگان: امام علی (ع), عهدنامه مالک اشتر, شهروندان, حکومت, خط مشی های ارتباطی}
    Bahram Jabarloui Shabestari, Hossein Ali Afkhami
    According to quasi- experimental study، and as thinkers emphasize، each government is obliged to prepare and regulate its communicating policies in order to make interaction between its constructive elements of each political structure including law and rankings and its people. Thus، reviewing the command of Imam Ali (AS) to Malik al-Ashtar، through documentary research and the framework of social communication sciences literature، reveals that Imam Ali (AS) some how insisted that no fair government can act truly without having communication with its citizens and there should be continuous flow of information، guidelines، ideas، etc. between the government (governor، institutions and governmental systems) and its people and vice versa. Within this field، one can find some guidelines for all of the human societies in some parts of Malik al-Ashtar''s treaty. Such as equal care and respect for all citizens، clarifying the social groups and providing interaction between government and different social groups، providing chances for direct communication، discussion and dialogue of citizens with the highest government authorities، providing channels for the weaker social groups in order to access the power centers and also communicating their needs، and providing different communication chances in order to talk about the criticisms and citizen''s views toward the authorities.
    Keywords: Imam Ali (AS), Malik al Ashtar's treaty, Citizens, government, Communication Policies}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال