به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مجازات شیخین » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مجازات شیخین» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدیه پاکروان، علیمحمد ولوی*، نصرت نیلساز

    اعتقاد به تناسخ در نگاه نصیریان به ظهور قایم تاثیر برجسته ای دارد. آن ها معتقدند بدکاران پس از آن که از صورت انسانی خارج شدند، در قالب جمادات، نباتات، بهایم در می آیند و این عذاب تا ظهور قایم ادامه دارد. پس از ظهور، آن ها به صورت انسانی خود در می آیند و توسط قایم کشته می شوند تا جایی که جوی های خون جاری می شود. از منظر نصیریان شیخین نیز پس از مرگ به عوالم تناسخی وارد و مدام شکنجه می شوند. آن ها پس از ظهور قایم محاکمه و به اشد مجازات محکوم خواهند شد. این پژوهش با بررسی منابع غالیان پیشانصیری و نصیری، نشان می دهد که از اواخر قرن دوم گفتمان مجازات شیخین در حلقات غالیان کوفی وجود داشته و سپس در آثار حسین بن حمدان خصیبی پیشوای نصیریان همراه با تفصیل و جزییات فراوانی برجسته سازی شده است. بعد از وی نیز شاگردانش این مضمون را در قالب هایی جدید بازسازی کرده اند. بررسی إسناد - متن این روایات نشان می دهد که اندیشه های غالیانه و نیز شعوبی گری و عرب ستیزی در شکل گیری و فربه شدن این گفتمان نقش بسزایی داشته است. این تحقیق با روش تحلیل محتوا با طی کردن گام هایی چون جمع آوری داده ها، مقوله یابی و کدگذاری روایات، مقایسه کمی و کیفی آن ها و بررسی إسناد-متن روایات نتایج خود را ارایه داده است.

    کلید واژگان: نصیریه, مجازات شیخین, شعوبی گری, مهدی (ع), غلات}
    Mahdiyeh Pakravan, Alimohammad Valavi*, Nosrat Nilsaz

    Belief in reincarnation has a prominent effect on the appearance of Qāim in the view of the Nasirites. They believe that evildoers, after they leave the human form, take the form of inanimate objects, plants, and animals, and this torment continues until the reappearance of the Qāim. After reappearing, they take their human form and are killed by Qāim until streams of blood flow. From the point of view of Nasirians, Shaykhayn also enter the worlds of reincarnation after death and are constantly tortured. They will be judged after the reappearance of the Qāim and will be subjected to the most severe punishment. This research, by examining the sources of pre-Nasiri and Nasiri exaggerators, shows that since the end of the second century, the discourse of Sheykhin punishment has existed in Kufic exaggerators circles, and then in the works of Hossein ibn Hamdan Khasibi, the leader of the Nasirians, it is highlighted with many details. After him, his students have recreated this theme in new formats. Examining the text and narrators of these narratives shows that exaggerated ideas as well as populism and anti-Arabism played a significant role in the formation and fattening of this discourse. This research has presented its results with the method of content analysis by going through steps such as data collection, categorization and coding of narratives, their quantitative and qualitative comparison, and the review of textual attributions of narratives.

    Keywords: Nasiriyyah, Shaykhayn's Punishment, Populism, Imam Mahdi (as), Exaggerators}
  • مهدیه پاکروان، علیمحمد ولوی*، نصرت نیلساز

    نه روایت در بحارالانوار به مجازات و سوزاندن شیخین به دست قایم اشاره دارد. مساله این پژوهش تاریخ گذاری و ریشه یابی فرقه شناختی این روایات و نیز تطورسنجی آن هاست. بررسی منابع روایی فرق شیعی یعنی زیدیه، اسماعیلیه، نصیریه و دوازده امامی نشان می دهد که ریشه این گفتمان به حلقه های غالیان قرن دوم به بعد می رسد و شرح و تفصیل آن توسط خصیبی پیشوای نصیریان صورت گرفته است. افکار غالیانه، جریان شعوبی گری و عرب ستیزی در شکل گیری و فربه شدن این گفتمان نقش بسزایی داشته و اصل تبری از اصول کلامی امامی سبب راه یافتن این روایات به برخی منابع امامی شده است. در آثار متقدم امامیه این مجازات در قالب عباراتی موجز و مشابه فقط در انتهای دو روایت کمال الدین دیده می شود که تقطیع و تلخیصی است از آنچه پیش تر در میان غلات رواج داشته است. در إسناد هر دو روایات صدوق نام متهمان به غلو به چشم می خورد. دلایل الامامه - کتابی غالیانه و مجهول المولف- نیز روایاتی در این موضوع دارد که متاثر از الهدایهالکبری است. بحارالانوار با تکرار چندباره روایات غلات و امامیه بسامد روایت را بالابرده است. تکرار این روایات در منابع اخباریان قرن یازده و بعد از آن این موضوع را در منظومه فکری امامیه برجسته کرده، حال آنکه ریشه این روایات به غلات و نصیری ها می رسد. این تحقیق با روش تحلیل محتوا با طی کردن گام هایی چون جمع آوری داده ها، مقوله یابی و کدگذاری روایات، مقایسه کمی و کیفی آن ها و بررسی إسناد-متن روایات نتایج خود را ارایه داده است.

    کلید واژگان: فرق شیعه, غلات, مجازات شیخین, مهدی, خصیبی, نصیریه}
    Mahdiyeh Pakravan, Alimohammad Valavi*, Nosrat Nilsaz

    Nine narratives in Biḥār al-Anwār refer to the punishment and burning of Shaykhayn by Qāīm. The problem of this research is to date and identify the sectological roots of these narratives as well as their evolutionary. Examining the narrative sources of the Shiite sect, namely Zaidiyyah, Ismailiyyah, Nasiriyyah, and the Twelver Shiʿa, shows that the origin of this discourse goes back to the circles of exaggerators of the second century and later, and its explanation and detail was made by Khasibi, the leader of the Nasirians. Exaggerated thoughts, the flow of populism and anti-Arabism have played a significant role in the formation and growth of this discourse, and the principle of seeking innocence from Imami theological principles has caused these traditions to enter into some Imami sources. In the earlier works of Imamiyyah, this punishment can be seen in the form of brief and similar phrases only at the end of Kamāluddin's two narratives, which is a summary of what was prevalent among exaggerators before. In the chain of narrators of both narratives of Ṣadūq, the names of those accused of exaggeration appear. Dalāil al-Imāmah - an exaggerated book with an unknown author - also has narratives on this subject that are influenced by al-Hidāyatul Kubrá. Biḥār al-Anwār has increased the frequency of narratives by repeating the narratives of the exaggerators and Imamiyyah several times. The repetition of these narrations in the sources of the Akhbarians of the 11th century and later highlighted this issue in the Imamiyyah intellectual system, while the roots of these narratives reach the exaggerators and the Nasiris. This research has presented its results with the method of content analysis by going through steps such as data collection, categorization and coding of narrations, their quantitative and qualitative comparison, and the review of textual attributions of narratives.

    Keywords: Shiite Sects, Exaggerators, Punishment of Shaykhayn, Imam Mahdi (as), Khasibi, Nasiriyyah}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال