به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مسیح » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مسیح» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد آسائی*، محمود واعظی
    نظر به رسالتی که مفسران قرآن کریم در بیان معنا و مراد آیات کریمه قرآن دارند، در این تحقیق، آراء ایشان در بیان و فهم آیاتی از قرآن که به نقد افکار و عقاید بنیادین مسیحی متعرض شده اند، مورد کاوش و ارزیابی قرار گرفته است. تبیین و ارزشیابی نظرات مفسران قرآنی در این موضوع، می تواند به فهم بهتری از این آیات قرآن منجر شده و برخی ابهامات و پرسش-ها پیرامون آنها را روشن کند؛ علاوه بر آن، طیفی از دیدگاه های انتقادی نسبت به اعتقادات مسیحی را که کمتر به آن توجه شده است معرفی کند، چراکه با وجود برخی ایرادات، کمبودها و نارسایی ها، بسیاری از انتقادات مفسران قرآن مواردی قابل اعتناء و حایز توجه هستند. در این تحقیق، با تکیه بر تفاسیر متعدد و با روش تحلیلی، به پاسخ سوالاتی پیرامون آیه شریفه 157 سوره نساء و آیات 17، 73 و 116 از سوره مبارکه مایده پرداخته شده و در ذیل آنها، نقدهای مفسران قرآن از اصول مسیحی تثلیث، تجسد و اتحاد و فدا مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: تفسیر, تثلیث, تجسد, مسیح, الهیات مسیحی}
    Mohammad Asaee *, Mahmud Vaezi
    Regarding to the mission of the commentators of the Holy Quran in expressing the meaning, interpretations and exegesis of the verses of the Holy Quran, in this study, views and ideas of those commentators regarding the expression and understanding of several verses of the Quran that have criticized the fundamental Christian doctrinal thoughts and ideas have been explored and evaluated. Explaining and assessing the views of various Quranic commentators on this subject can lead to a better understanding of these verses of the Holy Quran and clarify some ambiguities and questions about them; In addition, it introduces a range of critical views of the Christian faith that have received little attention, because despite some flaws, shortcomings, and inadequacies, many of the criticisms of the Quranic commentators are noteworthy and justifiable. In this research, drawing on various interpretations, and based on an analytical method, questions about verses such as An-Nisa:157, as well as Al-Ma'idah:17,73 and 116 have been investigated. Other criticisms of Quranic commentators on Christian teachings have been also examined.
    Keywords: Exegesis, Trinity, Incarnation, Christ, Christian Theology}
  • نسترن فهیمی*

    مفاهیم مسیح و مسیح شناسی در الهیات مسیحی و اسلامی دارای محوریتی هستند که چگونگی تفسیر آنها، بر دیگر ارکان الهیات نیز اثر می گذارد. این تحقیق که با روش توصیفی-مقایسه ای به انجام رسیده، می کوشد تا نظرات اوریگنس اسکندرانی و فیض کاشانی را در این خصوص بیان نماید. از یافته ها نمایان است که ایشان براساس زمینه های فلسفی خویش، در پی تجهیز الهیات به عقلانیت بودند و برمبنای بسترهای عرفانی، به نظامی از مراتب تجلیات الوهی اعتقاد داشتند. اوریگنس اسکندرانی و فیض کاشانی هر دو مفسر کتب مقدس بودند و همانندی تفاسیر ایشان بیانگر آن است که فهم عرفانی شیعه از جایگاه عیسی مسیح که بر مبنای روایات معصومین علیهم السلام قرار دارد، با گونه ای از «مسیح شناسی» که در فضای فکری پیش از شوراها در تاریخ مسیحیت وجود داشته، همخوانی دارد.

    کلید واژگان: مسیح, مسیح شناسی, منجی شناسی تطبیقی, اوریگنس اسکندرانی, فیض کاشانی}
    Nastaran Fahimi *

    The concepts of Christ and Christianity in Christian and Islamic theology have a centrality that how they are interpreted affects other pillars of theology. This research, which has been done by descriptive-comparative method, tries to express the views of Origen Eskandarani and Feyz Kashani in this regard. It is clear from the findings that based on their philosophical backgrounds, they sought to equip theology with rationality and, based on mystical contexts, believed in a system of divine manifestations. Origen of Alexandria and Feyz Kashani were both commentators on the Bible, and the similarity of their interpretations suggests that the Shiite mystical understanding of the position of Jesus Christ is based on the narrations of the Infallibles, with a kind of "Christianity" in the atmosphere. Pre-Soviet thought in the history of Christianity is consistent.

    Keywords: Mystical Christianity. Origen of Alexandria. Feyz Kashani}
  • جعفر نکونام*
    مسیح طبق گفتمان کتاب مقدس عبارت بود از منجی ذریه حضرت ابراهیم از بی وطنی و برخوردارسازی آنان از سرزمین شهد و شیر، و این از شرایط تاریخی و فرهنگی زندگی آنان سرچشمه گرفته بود. ذریه حضرت ابراهیم همواره انتظار چنین کسی را می کشیدند و هر دوره ای مسیح را بر کسی منطبق می ساختند که تصور می کردند، منجی ایشان است که حضرت عیسی از آن جمله بود. در همین بستر تاریخی و فرهنگی بود که حضرت محمد اعلان فرمود، من همان موعود تورات و انجیلم که در آخر الزمان ظهور می کند و صالحان را وارث زمین شهد و شیر می سازد. بر اساس همین اندیشه آخر الزمانی بود که خود را پیامبر خاتم به شمار آورد. همه پیامبران ابراهیمی از جمله حضرت عیسی و حضرت محمد تبشیری بودند؛ یعنی بشارت به وراثت چنان سرزمینی می دادند. انجیل هم چیزی جز بشارت به چنان سرزمینی نبوده است. منتها در فرهنگ یهودی چنان سرزمینی دنیوی و زمینی معرفی می شد؛ اما در فرهنگ مسیحی بیش تر جنبه اخروی و آسمانی به خود گرفت و در فرهنگ اسلامی بیش تر شبیه فرهنگ یهودی جنبه دنیوی دارد؛ بر همین اساس، معاد قرآنی جسمانی توصیف شده است.
    کلید واژگان: محمد, مسیح, حکومت خدا, وراثت صالحان, سرزمین موعود}
    Jafar Nekoonam *
    According to the Bible, Christ was the savior of Abraham's descendants from homelessness and their enjoyment of the land of nectar and lion, and this originated from the historical and cultural conditions of their lives. The descendants of Abraham always waited for such a person, and in every age they applied Christ to someone who they thought was their savior, of whom Jesus was one. It was in this historical and cultural context that Prophet Muhammad declared, I am the promised person of Torah and Bible that will appear at the end of time and make the righteous inherit the land of nectar and milk. It was based on this apocalyptic idea that he considered himself the Khātam al-Anbiyāʼ. All the Abrahamic prophets, including Jesus and Muhammad, were evangelicals; that is, they preached the good news of inheriting such a land. The Bible was nothing but the gospel to such a land. However, in Jewish culture, such a land was introduced worldly and earthly. But in Christian culture it has more of an afterlife and heavenly aspect, and in Islamic culture it has more of a worldly aspect like Jewish culture. Accordingly, the Qur'anic resurrection is described as physical.
    Keywords: Mohammad, Messiah, End of Nubuwwah, Rule of God, Inheritance of Righteous, the Promised Land}
  • خلیل حکیمی فر*، ابراهیم نوری، علی امانی

    عیسی پرابهام ترین فرد در مسیحیت است که این ابهام، هم به دلیل تعارضات موجود در عهد جدید و هم به دلیل آرا و تفاسیر مختلف در قرون بعدی است. شناخت این شخصیت در عصر ما نیز مسئله اندیشمندان و محققان از جمله متفکران اگزیستانسیالیست بوده است. این پژوهش با شیوه تحلیلی و تطبیقی متکفل تبیین این مسئله است که مسیحj در اندیشه فیلسوفان اگزیستانسیالیست، به ویژه کیرکگور، چه کسی است و مسیحی شدن نزد آنها به چه معنا است. هرچند اگزیستانسیالیست ها زمینه فکری مشترکی دارند، اما در این موضوع اختلاف نظرهای بسیار دارند. از این رو در اینجا کیرکگور به عنوان پدر اگزیستانسیالیسم و کسی که دغدغه بیشتری در این زمینه دارد، محور این پژوهش قرار می گیرد. نتیجه مشخص این است که کیرکگور با تاکید بر اهمیت ایمان تعریف جدیدی از مسیحی شدن مطرح می کند و معتقد است برای مسیحی شدن باید با تکیه بر ایمان کل وجود خویش را تسلیم مسیح کرد و این متفاوت با مسیحی بودن است.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, مسیح, سورن کیرکگور, ایمان, الاهیات}
    Khalil Hakimifar *, Ibrahim Nouri, Ali Amani
  • جواد اسحاقیان*، حجت حیدری چراتی

    فرقه های انحرافی، همچون بهائیت و قادیانی، در موضوع مسیح و آخرالزمان به متون دینی استناد کرده اند؛ اما برخی از این متون، از لحاظ سندی اشکال داشته و در پاره ای موارد نیز متفکران فرقه ها از حیث دلالت، آن ها را تحریف کرده اند. محور این نوشتار، بررسی این انحرافات دلالی است. این تحقیق، با اجرای مطالعات کتابخانه ای و چند رسانه ای، و نیز با روش تحلیل ظواهر و تاویلات متون، به کار رفته توسط فرقه ها، به انجام رسیده است و نتایج را می توان چنین برشمرد: فرقه ها با تفسیر به رای، تطبیقات ذوقی و بدون دلیل و خروج از قواعد دلالت متن، شخصیت ها و سران خود را همان «عیسی» یا «شبیه او» معرفی کرده اند و مخالفان را معادل دجال دانسته اند. بررسی دلالت متون مورد استناد، نشان می دهد، شخصیت و رفتار حضرت عیسی از نظر تولد، طول عمر و فعالیت های آخرالزمانی وی با هیچ نوع از دلالت بر رهبران فرقه ها منطبق نیست.

    کلید واژگان: مسیح, عیسی, قادیانی, بهائیت, متون دینی, تاویل, دلالت شناسی}
    Javad Eshaghiyan[, Hojjat Heidari Charati

    The misled flows like Baha’is and Qadiani in the subject of Messiah and the Apocalypse have referred to religious texts; however, some of these texts are defected in terms of their documents. In some cases, the thinkers of the sects have distorted them in terms of their implication. The focus of the paper is on the examination of the deviations of these implications. This research has been carried out by doing library and multimedia studies, as well as using the method of analyzing the appearance and interpretation of the texts used by the two sects. We can count the results as follows: the denominations have described their leaders and characters the same as “Jesus” or “someone akin to him” by subjective interpretation, no-reason and based-on-taste comparisons and by leaving the implication rules of texts and have considered their opposition as equivalent to Antichrist. Examining the implications of the referenced texts show that the character and behavior of the Jesus Christ in terms of his birth, the length of life, and his apocalyptic deeds is not identical to any type of implication for the leaders of the sects.

    Keywords: Messiah, Jesus, Qadiani, Baha’ism, religious texts, interpretation, implication}
  • رحیم کارگر، جمال فلاح یخدانی
    نجات بشر توسط منجی در آخرالزمان، از بحث های مهمی است که ادیان مختلف، ازجمله ادیان ابراهیمی به آن پرداخته اند. در کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان، آیات متعددی در مورد منجی آخرالزمان و عناوین مربوط ملاحظه می گردد. یکی از این عناوین «پسر انسان» است. اندیشمندان یهودی معتقدند پسر انسان همان منجی آخرالزمان است؛ اما اندیشمندان مسیحی ضمن تفسیر های مختلف از پسر انسان، معتقدند با توجه به کلمات عیسی پسر انسان خود او است که در پایان دنیا برمی گردد و ملکوت الاهی را برپا می کند؛ اما با توجه به بررسی ویژگی های کارکردی که برای پسر انسان در کتاب مقدس ذکرشده است، می توان نتیجه گرفت که پسر انسان از شخصی متعین خارج می شود و احتمال این که پسر انسان غیر از عیسی باشد، تقویت می گردد.
    این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و باهدف تبیین جایگاه اصطلاح آخر الزمانی «پسر انسان» در کتاب مقدس، تطبیق آن را بر مهدی موعود بررسی کند.
    کلید واژگان: کتاب مقدس, پسر انسان, مهدی, مسیح, کارکرد پسر انسان}
    Rahim Kargar, Jamal Fallah Yakhdani
    Man’s salvation by the Savior at the last days is one of the important debates that various religions including Abrahamic religions have addressed. In the Old and New Testaments, there are many various verses about the Savior of the Last Days and its related titles. One of the titles is “the Son of Man”. Jews intellects believe that the Son of Man is the Savior of the Last Days. Rather, Christian thinkers, while presenting different interpretations of the Son of Man, believe that according to the words of Jesus Christ, the Son of Man is the Jesus himself who returns at the end of the world and establishes the Divine kingdom. But, considering the functional features mentioned for the Son of Man in the holy Bible, one can conclude that the Son of Man is expelled from a definite person and the possibility that the Son of Man is someone other than Jesus Christ is strengthened. This research investigates the comparison and contrast of the Son of Man with the promised Mahdi, with a descriptive-analytic approach and with the aim of explaining the position of the Last Days’ term i.e. Son of Man in the holy Bible.
    Keywords: Holy Bible, Son of Man, Mahdi (A.S), Messiah, the function of Son of Man}
  • محمدهادی یدالله پور، مرتضی خرمی، سیده فاطمه حسینی*
    یکی از باورهای دینی که وجه مشترک آموزه های وحیانی به شمار می رود، «موعودگرایی» است که این مقاله باعنوان «موعودگرایی در قرآن و عهدین» تلاش نموده است تا با دقت و ژرف کاوی به روش تطبیقی آن را موردبررسی و تحلیل قرار دهد و به نشانه ها و امیدهایی که در جهت باور داشت موعود در اسلام، یهود و مسیحیت با تاکیدبرکتب مقدس آنان و همچنین به نقاط اشتراک و افتراق سه دین اسلام، یهود و مسیحیت در اعتقاد به منجی موعود پرداخته است که لاجرم تفکر برتر اسلام و امتیازات اسلام از میان این نگرش تطبیقی نمودار خواهد گشت.
    کلید واژگان: موعودگرایی, عهدین, نجات, ماشیح, مسیح, مقایسه تطبیقی}
    Mohammad Hadi Yadollahpour, Morteza Khorami, Seyyedeh Fatemeh Hosseini*
    One of the religious beliefs which is the common factor in revelation teachings is Messianism. This paper titled Messianism in the Quran and the Bible aims to analyze this issue using the comparative method. This paper has also reviewed the signs and hopes regarding the belief in Messianism in Islam, Judaism and Christianity, with emphasis on the Bible as well as the strengths and differences between the three religions of Islam, Judaism and Christianity about believing in the Promised Messiah, and inevitably the higher order thinking of Islam will manifest from this review.
    Keywords: Messianism, Quran, the Bible, deliverance, messiah, comparative study}
  • زکی ساریتوپرک، محسن شرفایی مرغکی، ولی عبدی
    Zeki Saritoprak, Mohsen Sharafaee Morghaki, Vali Abdi
    There are many figures that represent evil in the Islamic tradition. Among them are Satan, Iblis, Taghut, Pharaoh, and al-Dajjal. However, the only figure with an eschatological significance is al-Dajjal. Al-Dajjal occupies an important place in the body of Hadith and manuals of Islamic theology. Very few Persian works, however, have been written on this subject. This article is concerned to offer the reader an Islamic understanding of al-Dajjal by referring to two major sources: the Quran and the Hadith. The Classical and contemporary scholar's viewpoints as well as the sources of Islamic theology will be explored. Hadith literature has a detailed account of the emergence of al-Dajjal and his struggle against Jesus and Mahdi.
    Keywords: Al-Dajjal, antichrist, evil, Messiah, the end of time}
  • عباس اشرفی، فاطمه قربانی
    در مسیحیت شاهد دو نظام عقیدتی هستیم که هر یک با بخشی از کتاب مقدس مطابقت دارد. در قرآن اشارات زیادی به سیره زندگانی حضرت عیسی (ع) شده است. قرآن بر خلاف عهد جدید به جزئیات زندگانی مسیح (ع) نپرداخته، اما به مسائلی اشاره داشته که همواره مورد توجه مسیحیان نیز بوده است. موضوع در خور تامل این است که پیگیری این مسائل ما را به دو نظام عقیدتی متفاوت در اسلام و مسیحیت در خصوص مسیح منتهی می نماید. ما نیز در این مقاله ابتدا به مسیح شناسی از دیدگاه های مختلف در اناجیل پرداخته و نظریه تثلیث و اسامی متعدد مسیح را طبق آیات انجیل به بحث گذاشته و سپس موضع قرآن را در این باره بیان می نماییم.
    کلید واژگان: مسیح, خداوند, توحید, تثلیث}
    Abbas Ashrafi, FaṬima Qurbani
    We see two ideologies in Christianity, each one of which conforms to a part of the Holy Scripture. There are many references in the Qur’ān to the life-story (sīra) of Jesus Christ (A.S.). Contrary to the New Testament, the Qur’ān has not dealt with the details of Jesus Christ (A.S.); however, it has touched upon issues that have always been of interest to the Christians, too. What is worth mentioning here is that following up these issues would lead us to two different ideological systems in Islam and Christianity concerning Jesus Christ (A.S.). So, in this article, first we have addressed Christology in various viewpoints in the Gospels and discussed various names of Jesus Christ according to the verses of the Gospel and then stated the Qur’ān’s position in this respect.
  • محمد حقانی فضل *
    از نظر الاهیات مسیحی، خدا پنهان است و دست نایافتنی و انسان نیز ناتوان از شناخت او؛ اما خدا برای آنکه راه نجات را به انسان بنمایاند، از نهان گاه خویش بیرون آمده، خود و اهداف و خواسته هایش را بر انسان آشکار ساخته است. مسیحیان هر آنچه را که خدا و یا خواسته ها و اراده او را آشکار سازد «مکاشفه» می نامند. مکاشفه های الاهی به دو دسته کلی تقسیم می شوند: مکاشفه های عمومی و مکاشفه های خاص. مصادیق مکاشفه عمومی، حضور خداوند در نظم و نظام طبیعت، حوادث تاریخی، و وجدان انسان هاست. منظور از عمومی بودن این مکاشفه ها این است که با دقت در آنها، وجود خدا بر هر انسانی آشکار خواهد شد. اما مکاشفه های خاص، مواردی هستند که تنها بر افرادی مشخص و زمان هایی خاص رخ داده اند. این مکاشفه ها را می توان در معجزات، نبوت های پیامبران، تجسد خدا در مسیح، کتاب مقدس، و تجربه شخصی افراد دید. این مکاشفه ها، و به ویژه کتاب مقدس، مبنای دیانت مسیحی هستند و از این رو، برای مسیحیان اهمیتی بنیادی دارند. نوشتار حاضر تلاش می کند بعد از تبیین تفاوت مفهوم «مکاشفه خداوند» با مفاهیمی چون وحی و مکاشفه در ادبیات اسلامی، به معرفی گونه های آشکارشدن خداوند بر اساس الاهیات مسیحی بپردازد.
    کلید واژگان: مکاشفه خداوند, مسیح, کتاب مقدس, الاهیات مسیحی, الهام, وحی}
    Mohammad Haghani Fazl *
    According to the Christian theology, God is hidden and unattainable; and man is unable to know Him. However, in order to show human beings the way of salvation, God comes out of His hiding place, revealing Himself, His goals and will to them. The Christians call whatever reveals God, His demands, and will Revelation. The divine revelations are of two types: general and special. God's presence in the system of nature, historical events and man's conscience exemplify the general revelation. The generality of this type of revelation means that one can deduce the existence of God from His creation. On the other hand, the special revelation occurs only to particular people on particular occasions. The miracles, Prophethood, Incarnation, the Bible, and personal experiences exemplify this type of revelation. In this writing, having pointed out the conceptual difference between God's Revelation on the one hand and revelation as well as inspiration in Islamic literature on the other, I shall occupy myself with elaborating on the types of God's revelation in terms of Christian theology.
    Keywords: God's revelation, Christ, the Bible, Christian theology, inspiration}
  • محمد کاظم شاکر
    در قرآن کریم از حضرت عیسی(ع) به عنوان پیامبر بزرگ الهی یاد شده و بارها بر تایید او توسط روح القدس تاکید شده و حتی قرآن، به صراحت، او را کلمه و روحی از جانب خداوند خوانده است. در روایات اسلامی نیز از آن حضرت با عنوان «روح الله » یاد می شود. با این حال، عیسای قرآنی بنده ای متواضع است که خداوند به او نعمتی ویژه عطا کرده است. کتب روایی، ضمن یادکرد از آیین مسیحیت با نام «نصرانیت» و از مسیحیان با عنوان «نصارا»، به تبیین جزئیات بیشتری از شخصیت، اعمال و سخنان حضرت عیسی پرداخته اند. مسیحیان، ضمن هم اندیشی با پاره ای از محتویات قرآن و حدیث درباره حضرت عیسی، با پاره ای دیگر از این گزارش ها سخت مخالف هستند. در واقع، الهیات مسیحی چهره ای کاملا استثنایی به حضرت عیسی(ع) داده تا جایی که حتی چهره الهیات را نیز دگرگون کرده و آن را از خدامحوری به مسیح محوری مبدل ساخته است.
    مسیحیان نوعا آموزه های قرآن و احادیث اسلامی را درباره حضرت عیسی(ع)، گزارش های افسانه ای می دانند که بهره ای از واقعیت ندارند. از این رو، در این مقاله کوشیده ایم تا این مساله را به بررسی بگذاریم.
    نویسنده، ضمن عرضه پاسخی نقضی به این ادعاها، ضمن گزارش اهم محتویات کتاب الکافی درباره حضرت عیسی و نیز مقایسه آن با دیدگاه های رایج مسیحیت، به این نتیجه رسیده که گفتمان اسلام درباره حضرت عیسی، در مقایسه با گفتمان مسیحیت، بیشتر بر واقعیات تاریخی و نیز الهیات عقلانی متکی است. این گفتمان، امروزه از سوی برخی اندیشمندان مسیحی، مانند جان هیک نیز مورد استقبال قرار گرفته است.
    کلید واژگان: عیسی, مسیح, عیسی در روایات, عیسی در قرآن, عیسی در مسیحیت, الهیات مسیحی}
    Mohammad Kazem Shaker
    The Holy Quran speaks of Jesus as a great prophet of God and emphasizes on confirming him by the Holy Spirit and plainly calls him word and spirit of God. In Islamic hadiths he is also regarded as the Spirit of Allah. However Jesus in the holy Quran is a humble servant on whom God has bestowed a special gift. In hadith books, Christianity is called Nasraniyyat and Christians are called Nasara. More information is found in hadith books about life and personality of Jesus. Christians accept only some of these hadiths and reject the others. In fact Christian theology has depicted a fully exceptional picture of Jesus and even has changed the picture of theology from God-centeredness to Jesus-centeredness. Christians regard Islamic hadiths as mystical reports which are deprived of reality. Reporting the most important passages of al-Kafi about Jesus, peace be upon him, and comparing them with Christian current views, the author rejects the above mentioned claims and concludes that Islamic discourse is based on historical realities and rational theology more than what Christian discourse is and this fact is also accepted by some christions like John Hick.
    Keywords: Jesus, Christ, Jesus in Hadith, Jesus in the Holy Quran, Jesus in the Bible, Christian Theology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال