به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معرفت امام » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معرفت امام» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین هنرخواه*

    حدیث نبوی «من مات» با الفاظ و عبارات مختلف در منابع روایی و کلامی فریقین نقل شده و دارای تواتر معنوی است. مضمون حدیث این است که اگر کسی بدون شناخت امام خود بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. تعبیر مرگ جاهلی حاکی از آن است که عدم شناخت امام به منزله عدم شناخت پیامبر است، و لازمه این مطلب آن است که تمام شیونی که پیامبر دارد برای امام نیز ثابت باشد؛ مگر شان و مقامی خاص مانند نبوت که دلیل معتبر بر اختصاص آن وجود دارد. بنابراین، حدیث مذکور بر این دلالت دارد که امام همانند پیامبر، معصوم و منصوب از طرف خدا است. مدلول دیگر حدیث، این است که در هر زمان امامی وجود دارد که باید او را شناخت. امامی با این ویژگی ها، پس از امام حسن عسکری(علیه السلام) جز بر حضرت مهدی(علیه السلام) که شیعیان به امامت او اعتقاد دارند، منطبق نیست. بنابراین، حدیث «من مات»، بر وجود و امامت حضرت ولی عصر(علیه السلام)دلالت می کند.

    کلید واژگان: حدیث «من مات», امام زمان(علیه السلام) مرگ جاهلی, عصمت امام, معرفت امام}
    Hossein Honarkah *

    The prophetic hadith "Man Mat" has been narrated with different words and expressions in the narrative and theological sources of Fariqin and has spiritual frequency. The content of the hadith is that if someone dies without knowing his imam, he has died the death of ignorance. The interpretation of Jahili death indicates that not knowing the Imam means not knowing the Prophet, and the requirement of this matter is that all the things that the Prophet has are also fixed for the Imam; Except for a special position such as prophethood, which has a valid reason for assigning it. Therefore, the mentioned hadith indicates that the imam, like the prophet, is infallible and appointed by God. Another meaning of the hadith is that there is an Imam at any time who should be recognized. After Imam Hasan Askari (a.s.), there is no Imam with these characteristics except for Hazrat Mahdi (a.s.), whose Imamate is believed by the Shiites. Therefore, the hadith "Man Mat" indicates the existence and imamate of the Hazrat Mahdi (a.s.).

    Keywords: Hadith Man Mat, Imam Zaman (as), Ignorant Death, Imam's infallibility, Imam's knowledge}
  • فاطمه انصاری *

    از منظر ثقلین فقه مساوق فهم عمیق در دین، و تفقه نوعی تفهم و تعقل در ولایت و تحصیل معرفت است، و هرآنچه مقابل این معرفت قرار می گیرد، وهم و سراب یعنی لیس بشیء یا لا شیء است که مبعد و مبغض مولی است. تنها معرفت مقرب که مصیب واقع و عند الله می باشد همان معرفه الامام است؛ زیرا اصل و اساس معرفه الله و عبودیت خداوند، معرفت امام است؛ در غیر این صورت تخصصا از عنوان معرفت خارج خواهد بود. بنابراین مستفاد از نصوص؛ «فقیه» به کسی اطلاق می شود که علاوه بر ظواهر گزاره های تشریعی، در بطون آن ها نیز تعمق کند و به معرفه الامام که همان معرفت مقرب است، عارف شود. بنابراین ملاک و مناط فقاهت، ابتناء بر درایت امر معصومین (علیهم السلام) دارد؛ یعنی در عین حال که ظهورات کلام حجج الله بر خلق حجیت دارد، بر فقیه واجب است که نسبت به لحن قول و معاریض(معانی پنهان و اشارات کلام) معصوم معرفت تحصیل کند؛ یعنی در بطون و حقایق کلام معصوم تعمق کند تا از اوهام و ظنون اجتناب نماید. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی ضمن تبیین معنای حقیقی معرفت، به بررسی ملاک و مناط فقاهت از منظر ثقلین می پردازد.

    کلید واژگان: معرفت, معرفت مقرب, معرفت امام, فقیه}
    Fatemeh Ansari

    From the point of view of Thaqalayn, jurisprudence is equivalent to deep understanding in religion, and jurisprudence is a kind of understanding and reasoning in guardianship and acquisition of knowledge, and whatever is opposed to this knowledge is illusion and mirage, i.e Laysa Beshay or La Shey which is the temple of Movla. The only near knowledge that is the real calamity and Endallah is the knowledge of the Imam; Because the basis of knowing God and worshiping God is the knowledge of the Imam; Otherwise, it will be specifically out of the title of knowledge. So use the texts; "Faqih" refers to a person who, in addition to the appearances of legislative propositions, also meditates on them and becomes a mystic by the knowledge of the Imam, which is the knowledge of adducent. Therefore, the criteria and rules of jurisprudence are based on the wisdom of the infallibles (peace be upon them); That is, while the manifestations of the word of Hajaj Allah have authority over the creation, it is obligatory on the jurist to acquire the knowledge to the words and the opposites (hidden meanings and allusions of the word) of infallible; That is, to deepen on the heart and truths of the words of the infallible in order to avoid delusions and suspicions. This descriptive-analytical study, while explaining the true meaning of knowledge, examines the criteria and areas of jurisprudence from the perspective of Thaqalayn.

    Keywords: Knowledge, Adducent knowledge, Knowledge of Imam, Jurist}
  • فاطمه انصاری*، رضا نیکخواه، سید مهدی قریشی

    واضع دین، خداست و اوست که دین واحد إلی یوم القیامه را از طریق وحی به رسولانش و سپس به خلق ابلاغ کرده است. این دین واحد نزد انبیای الهی به ودیعه گذاشته شده و آنان مکلف به ابلاغ آن به اهل زمان خویش بوده اند، تا اینکه وجه اتم و اکمل این دین واحد در زمان حضرت ختمی مرتبت (ص) به منصه ظهور می رسد. تدقق در آیات قرآن کریم افاده این مطلب را می کند که دین واحد نزد خداوند همان اسلام است، و حقیقت اسلام، ولایت حضرت امیرالمومنین (ع) است. فقه مساوق فهم عمیق در دین؛ و تفقه، نوعی تفهم و تعقل در ولایت و تحصیل معرفت امام هر زمان است. لذا مستفاد از نصوص و مثبتات ادله ، مقصود از تفقه در دین در آیه شریفه لیتفقهوا فی الدین، تعمق در ولایت و معرفت امام در هر عصر است که در این عصر وجود نازنین حضرت بقیه الله (عج) می باشد. براین اساس، حکم تفقه در دین، واجب نفسی، عینی و مولوی است. یعنی نفس تفقه در دین یا نیل به معرفت امام هر زمان، مطلوب مولی و بر ذمه همه مکلفین بقدر تعقل ایشان است و ترک این واجب مولوی ملازم با عقاب و عدم پذیرش سایر اعمال است. این پژوهش با رویکردی تحلیلی و با نگاهی نو به بررسی حقیقت تفقه در دین و حکم آن می پردازد.

    کلید واژگان: تفقه, تفقه در دین, معرفت امام, واجب نفسی, واجب عینی, آیه نفر}
    Fatemeh Ansari*, Reza Nik Khah, Sayyid Mehdi Qorayshi

    God is the one who is the origin of the religion, and He is the one who has communicated the one religion, first, to His messengers and then to people through the revelation till the Day of Resurrection. This single religion was passed on to the divine prophets, and they were responsible to communicate it to their own people until the perfect and complete version of it was revealed during the time of Prophet Mohammad (p.b.u.h.). A careful reflection upon the verses of the holy Quran reveals that Islam is the only religion approved by God, and the truth of Islam is Hazrat-e Amir al-Mo’menin’s (a.s.) welayat. Fiqh-e mosaveq (concurrent) refers to a deep understanding of religion, and tafaqqoh (gaining sound knowledge) denotes a form of understanding of and reasoning about welayat and acquisition of true knowledge of the Imam of every age. Therefore, it is revealed from the Quran and other religious texts that ‘tafaqqoh in religion’ in the 122nd verse of Surah al-Tobah refers to reflection upon welayat and acquisition of a sound knowledge of the Imam in every age and of Imam Mahdi (aj.) at present. Accordingly, the ruling of tafaqqoh in religion is wajib-e nafsi, wajib-e eini and wajib-e molavi (an act that God has made it obligatory due to its common good). That is, the essence of tafaqqoh in religion or attainment of the knowledge of the Imam of every age is desirable to the mowla (God), and it is obligatory for all the religiously accountable people, and the abandonment of this wajib-e molavi will result in punishment and the rejection of other acts. This study has been conducted using the analytical approach and with a new look at the truth of tafaqqoh in religion and its ruling.

    Keywords: tafaqqog (gaining sound knowledge)_tafaqqoh in religion_true knowledge of Imam_wajib-e nafsi (an act that is obligatory due to itself_not as a prerequisite of another obligatory act)_wajib-e eini (an obligatory act that every individual Muslim mus}
  • سیدعلی میلانی، مهدی شاهینی
    در مقاله پیش رو دلایل نقلی مهم ترین وظایفی که در برابر معصومین علیهم السلام باید رعایت گردد، به شیوه برهانی بررسی می شود؛ وظایفی مانند: معرفت، اطاعت، تسلیم، شکر، دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان امام، نصرت، احیای امامت اهل بیت علیهم السلام، دعا و انتظار ظهور. معرفت امام شرط حصول ایمان، اعتقاد و عمل است. و این معرفت را می توان مقدمه ای واجب برای شناخت خداوند و رسول، حکمت خلقت، اساس اسلام و حصول به عبودیت خداوند دانست.
    اطاعت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم همان اطاعت خداست و اطاعت امام به اطاعت خداوند متصل است. ولایت تکوینی و تشریعی امام از مصادیق اطاعت می باشند. ایمان واقعی با تسلیم نسبت به امام تعریف می شود و عدم تسلیم مساوی با شرک است و یکی از آثار تسلیم، بیعت با امام است. نصرت امام در یاری دین خداست که ثمره آن غلبه ناپذیری شخص یاری کننده است. کسی که امر امامت اهل بیت علیهم السلام را زنده کند و یا زنده نگه دارد، مشمول رحمت بی پایان الهی خواهد شد. دعا برای حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به مقتضای کلام خداوند، موجب استجابت بهتر دعاست. انتظار فرج امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برای مومنان با سازندگی و نیل به کمال همراه است؛
    کلید واژگان: وظایف امت, معرفت امام, اطاعت امام, دعا, انتظار فرج}
    Seyyed Ali Milani, Mahdi Shahini
    The present article argumentatively discusses the most important duties such as knowledge, obedience, submission, gratitude, friendship with friends and enmity to the enemies of Imam, assistance, revival of the Imamate of the Household (pbut), praying and expecting for appearance which should be observed towards the Infallibles (pbut). Knowledge of the Imam is a precondition to acquire faith, belief, and act. Since Imam has been appointed by God to guide human beings, obedience to him is connected to obedience to God and the same as obedience to God. On the other hand, true faith is defined by submission to the Imam, and non submission is the same as polytheism (shirk). And one of the effects of submission is allegiance with the Imam (pbuh). Assistance to Imam is as a matter of fact assistance to God’s religion as a consequence of which the one who assists the Imam cannot be overcome. To whom who revives or enlivens the cause of Imamate of the Household (pbut) is granted the never ending Divine mercy. In the age of occultation, expecting for appearance of the Awaited and praying for him is one of the main duties of the Ummah towards the Imam (pbuh) and brings about many blessings.
    Keywords: duties of the ummah, knowledge of the Imam, obedience to the Imam, praying, expecting for appearance}
  • احمدرضا غایی
    امامت مقامی است بس عظیم که خداوند پس از آزمونهای دشوار، به بنده مقرب خود حضرت ابراهیم عطا کرده است. امامت از اصول دین و بر پایه توحید و نبوت است و تبلور دین خدا در مقام تفصیل اصول و فروع و بیان اخلاقیات شریعت، به امامت و ولایت قائم است. بایسته های پژوهشی زیادی در موضوع امامت وجود دارد که لازم است اندیشمندان و پژوهشگران به پژوهش و تحقیق در این موضوعات بپردازند. موضوعات پیشنهادی در سه محور کلی زیر ارائه شده است: 1. علم امام: ضرورت، گستره، ژرفا و سلامت آن 2. مبانی و معیارهای شخصیتی و توصیفی امام مبتنی بر کتاب، سنت و عقل 3. بررسی ها و پژوهشهای تطبیقی در موضوع امامت و خلافت امیرالمومنین و امامان اهل بیت (ع).
    کلید واژگان: امامت, بایسته های پژوهشی, علم امام, موضوع شناسی, معرفت امام, موضوع شناسی, امامت, پژوهشهای تطبیقی, خلافت, پژوهشهای تطبیقی}
    Ahmad Reza Ghazi
    Imamat is a very great and important position, that the Almighty God granted it to His special obedient, Abraham, only after very difficult examinations.Imamat is one of the principles of religion (of Islam), affliliated to Monoism (Oneness of God), and Propethood. Accomplishment and existance of the principles and branches, moralities, and explanations about the reli gious literature depends on the institution of Imamat and wilayat.There are many interesting and necessary subjects in the field of Imamat research, which requires the deep study of the scholars. We may classify the proposed subjects in 3 parts as below:1. The Knowledge of Imam; Its necessity, depth, domain, and authenticity;2. The standards of recognition of an Imam, according to reason the holy Book, and sacred tradition.3. Comparative studies and researches about the Imamat (Divine Leadership) and state of Amirul Momenin Ali, and other holy Imams from the Prophet's household (p.b.u.t).
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال