به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مقام امام » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مقام امام» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید علیرضا حسینی، محمدتقی شاکر
    بررسی چیستی معیار ارباب رجال در داوری های رجالی و به گونه ویژه، تحلیل میزان اثرپذیری داده های رجالی از باورهای کلامی، امری مغفول و نیازمند کاوش و نگاهی کلان در این حوزه است. بایستگی این پژوهش به نگاه و استنباطی آزاد از وراء داوری های صورت گرفته با تحلیل چرایی تعین یافتن انگاره های مطرح از سوی ارباب رجال و رسیدن به ریشه های آن، بازگشت دارد. نگاشته حاضر بر آن است که با نگرش روش شناسی، تحول آفرین و بر اساس تحلیل داده های رجالی و کلامی، جایگاه و میزان تاثیرگذاری اندیشه های عقیدتی در سنجش وثاقت یا تضعیف راوی را نمایان سازد. برآیند داده ها و تعمیق نگاه در ریشه یابی شواهد این گفتار، گویای اثرپذیری داوری های رجالی از باورهای کلامی است. در برآیند این پژوهه آشکار می شود حوزه این واکنش ها در فروع اصول عقاید و به صورت مشخص، در نگرش به مسائل ذیل اصل امامت، رخ نمایانده است که می توان آن ها را واکنش هایی درون مذهبی در برابر کنش های عقیدتی در بستر ارزیابی رجالی دانست، تا بازده نگاشته حاضر، زمینه ساز تحولی نو در مبانی باشد و بتواند نگاهی جدید به عرصه بهره مندی از روایات، به ویژه روایات حوزه امامت را فراهم آورد.
    کلید واژگان: مقام امام, باور کلامی, داوری رجالی, مبانی نو رجالی}
    Seyyed Ali Reza Hosseini, Muhammad Taqi Shakir
    Investigating the nature of the judgmental criterion employed by the practitioners in the science of hadith transmitters (Ilm Al-Rijal)¡ in general¡ and analyzing the extent to which Rijali data are influenced by theological beliefs¡ in particular¡ are unattended issues and in need of probing as well as a comprehensive view in this domain. What justifies the necessity of the present study is a need for an unbound inference¡ beyond the rendered judgements¡ to analyze the reasons behind the designated ideas by hadith transmitters'' researchers along with tracing their roots. Employing methodological and innovative outlooks¡ and resting upon Rijali-theological data analysis¡ this study
    seeks to indicate the position and the extent of the effectiveness of doctrinal thoughts on evaluating the transmitters'' authenticity or lack of it. The resultant of the data along with an in-depth analysis of tracing the roots for the evidences of this discourse clearly shows Rijali judgements are influenced by theological beliefs. The findings of the present study demonstrate that the domain of these reactions in the branches of the doctrinal principles¡ and specifically in viewing the issues under Imamate principle¡ is more apparent. These reactions can be considered intra-religious reactions against doctrinal actions within Rijali evaluative grounds. The findings¡ as well¡ are prone to pave the ground to encourage innovation in the basics and bring about a novel perspective to enjoy traditions¡ specifically the traditions in the realm of Imamate.
    Keywords: the position of Imam, theological belief, Rijali judgement, neo, Rijali basics}
  • اصغر غلامی

    امامت مقامی الاهی است که به برخی از پیامبران و بندگان برگزیده،عطا می‌شود.تفسیرها و برداشتهای متعددی از امامت‌ ارایه شده و بر همین اساس،مبانی متفاوتی در فهم مقام امامت به‌ وجود آمده است.امام به‌معنی کسی است که از او تبعیت می‌شود.بر اساس آیهء 124 سوره بقره و با استناد به آیات و روایات،مقام امامت، عهدی الاهی است که به جعل خدا صورت می‌گیرد و از مقام نبوت و رسالت افضل است.مقام امامت پس از ابتلایات الاهی،به حضرت‌ ابراهیم علیه السلام عطا شده است. برخی از مفسران اهل سنت،امامت مطرح شده در آیه را به نبوت و رسالت تفسیر کرده‌اند.دیدگاه های مفسران اهل سنت از جمله فخر رازی،ذیل آیه مطرح و نقد و بررسی و سپس آراء مفسران شیعه بیان‌ شده است.بعضی از مفسران نیز در تبیین آیه،مقام امامت تکوینی را مطرح کرده‌اند که تا حدودی متاثر از مبانی عرفانی و فلسفی است.

    کلید واژگان: تفسیر قرآن, امامت, مقام امام, معنی امام, تبعیت از امام, امامت تکوینی, امامت تشریعی, امامت-مفسران اهل سنت, امامت-مفسران شیعه}
    Asghar Gholami

    Imamat is a Divine position which is granted to some of the Prophets and selected obedients. Different meanings and definitions are given from Imamat. Upon such meanings and definitions different bases for understanding of the position of Imamat is provided.Imam is one is obeyed and followed. According to the verse 124 from the second chapter of the holy Quran, and other verses and related traditions, Imamat is a Divine Position (promise) which is granted by the Almighty God, and is higher than Prophethood and Messengership. The Imamat position was bestowed on Abraham after the Divine tests.Some of the Sunni writers have interpreted "Imamat" in this verse (2:124) as Prophethood and messengership. The viewpoints of the Sunni exegetists, much as Fakhr Razi and the main Shia writers about this verse are reviewedSome of the interpretors and writers have provided a spiritual meaning for Imamat in this verse, which is more or Iess extracted from the philosophical and gnostic attitudes.

  • میرزاابوالقاسم قمی_تحقیق و تصحیح: محمد مهدی کرباسچی
    خطبه البیان به امیرمومنان حضرت علی بن ابی طالب (ع) منسوب است در این خطبه، عباراتی نظیر «انا خالق السموات» و «و انا الرازق» محل بحث و تامل است. نویسنده ضمن اشاره به شیوه برخی از بزرگان در استناد و بیان این نوع کلمات و عبارات، به تفصیل، در دو فصل جداگانه، صحت یا عدم صحت انتساب خطبه را به حضرت امیرمومنان (ع) بحث و بررسی کرده است.
    نویسنده در فصل اول، مباحثی را با فرض عدم صحت انتساب خطبه به آن حضرت مطرح و به تفصیل، درباره غلات و اعتقادات آنان، شان و مقام امام (ع) و مدعیان الوهیت بحث میکند و نتیجه می گیرد که با فرض عدم صحت انتساب، این کلمات و عبارات جعل غلات بوده و برای ترویج و تحصیل اغراض فاسده مطرح شده است.
    در فصل دوم، فرض صحت انتساب خطبه به امیرمومنان (ع) مطرح و موضوع محکم و متشابه در کلام آن حضرت، بررسی شده که بر این اساس، تاویل برخی واژه ها و عبارات ضروری است.
    کلید واژگان: غلات, الوهیت, کلام امیرمومنان (ع), خالقیت و رازقیت امام (ع), خطبه البیان, حدیث مفضل, مقام امام, محکم و متشابه}
    Mirza Abol Ghasem Ghomi
    The Al-Bayan sermon is attributed to Imam Ali. In this sermon, the focus of attention is on two phrase:"I am the creator of the skies" and "I am the All-Provider". While noting the way in which some scholars gave the document and expressed these kind of words & phrases, the researcher scrutinized the trueness or untrueness of the attribution of the above - mentioned phrases to Amir Al-Momenin.In first chapter, he explained about those arguments in which it is claimed the attribution of the phrases to Imam are not documented and then explained about the exaggeraters and their beliefs in the statue of Imam, and about the claimers of being God. Then he conclude that providing the untrueness of attribution, these words and phrases were fabricated by exaggerators to expand their vicious aims and objectives.In the second chapter, the trueness of the attribution of those words to Amir Al-Momenin is suggested. The subject of firm and ambiguous sayings of Amir Al-Momenin's words is also reviewed in this chapter.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال