به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « منظورشناسی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «منظورشناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فریبرز حسین جانزاده، محمد شایگان مهر، صدیقه بزرگنیا*

    منظورشناسی به مطالعه منظور پاره‏‏گفتار‏‏هایی می‏‏پردازد که میان پیام‏‏رسان و پیام‏‏گیر رد و بدل می‏‏شود. بر اساس این دانش هر پاره‏‏گفتار می‏‏تواند در بافت های مختلف حامل نقش های متفاوتی باشد. مایکل هلیدی (1973م) از نظریه پردازان این عرصه، نقش های معنایی - منظوری زبان را هفت نوع معرفی نمود و بر این باور است که این هفت نقش زبانی را می‏‏توان در تمامی گونه های کاربردی زبان ردیابی کرد. در احادیث نبوی و ایمه معصوم: پاره‏‏گفتارهای متعددی درباره زن وجود دارد که نقش‏‏های زبانی آن ها، بدون درنظر گرفتن بافت کلام، باعث خدشه‏‏دار شدن وجهه اجتماعی زن می‏‏شود. در این پژوهش تلاش می‏‏شود مجموعه این احادیث - که در کتاب من لایحضره الفقیه جمع‏‏آوری شده ‏‏است - از این منظر بررسی شود. نتایج نشان می‏‏دهد که از مجموع 960 پاره‏‏گفتاری که درباره زنان در این کتاب روایت شده است، بیشترین بسامد مربوط به نقش اطلاع‏‏رسانی (%41) و اکتشافی (%33) است. این آمار بیان گر آن است که ابلاغ پیام خاص مرتبط با زن (اطلاع‏‏رسانی) و یا پرسش از مسایل فقهی و شرعی (اکتشافی) درباره وی، نه تنها باعث تنزل جایگاه اجتماعی وی نیست، بلکه در بسیاری از پیام‏‏ها نقش وی را به عنوان کنش گر در یک جامعه زبانی برجسته می‏‏سازد.

    کلید واژگان: زن, کتاب من لایحضره الفقیه, منظورشناسی, مایکل هلیدی, اطلاع‏‏رسانی, اکتشافی}
    Fariborz Husaynjan-Zadeh, Muhammad Shayegan-Mehr, Seddiqeh Bozorg-Niya *

    Pragmatics deals with the study of the purpose of those utterances exchanged between a messenger and those who receive his/her messages. Based on this knowledge the same utterance can convey different functions in different contents. Michael Halliday (1975) who is a pragmatics theorist has introduced the semantic and purpose-oriented functions of language in seven types and believes that these seven linguistic functions can be traced in all applied types of language. The hadiths quoted from the Prophet (ṣ.‘a.w) and the Infallible Imams (‘a.s.) contain numerous utterances about women, linguistic functions of which regardless of the context will harm the social prestige of women. It is attempted in this study to investigate from this perspective a collection of these hadiths extracted from Kitāb Man lā-Yaḥḍuruh al-Faqīh. The results of this investigation indicate that out of 960 utterances about women quoted in this book the functions that enjoy the highest frequency include the ‘representational’ (41%) and ‘heuristic’ (33%) functions. This statistics indicates that to convey a particular message pertaining to women (representational function) or the  inquiries about legal and canonical issues pertaining to women (heuristic function) not only would not cause the decline of women's social status but also would cause, in many of the messages, emphasis on their functions as performers in a linguistic community.

    Keywords: Women, Kitāb Man lā-Yaḥḍuruh al-Faqīh, pragmatics, Michael Halliday, representational function, heuristic function}
  • روح الله صیادی نژاد
    منظورشناسی که به بررسی کلام میان متکلم و مخاطب در جهت ایجاد انگیزه ارتباطی معین بین طرفین اشاره دارد، ازجمله مبانی ای است که در علم زبان شناسی نوین دارای جایگاه ویژه ای است. «اقناع» که فرایندی ارتباطی زبانی است، بر پایه هدفی مشخص و نقطه غایی هر گفتمان است. پیامبر2 در گفتمان های خود، از برهان های زبانی برای جذب مخاطب چنان استفاده کرده است که انسان باوجوداینکه گوینده آن ها «بشر» است، به آسمانی بودن آن سخنان اذعان می کند. این پژوهش بر آن است تا با رویکرد کاربردشناسی و توصیفی، جنبه های برهان زبانی را در گفتمان های رسول اکرم2 موردتحلیل و واکاوی قرار دهد. دستاورد تحقیق بیانگر آن است که «مقدمه»های برهانی خطبه پیامبر2 که حول محور دین جدید است، گوش مخاطبان را به شنیدن سخنان وی تیز می نمود و عقل و عاطفه آنان را تسخیر می کرد. وی با بازکردن فضای گفت وگو در گفتمان ها، فضای حاکم بر آن ها را که برهان یک طرفه بود، به برهان گفت و گویی کشاند. او با استفاده از «تکرار» که کاربستی ارتباطی اقناعی است، کلام خود را در ذهن مخاطب تثبیت می کرد.
    کلید واژگان: برهان, اقناع, منظورشناسی, گفتمان نبوی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال