به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وجود » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وجود» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ریحانه مرادی پور*، حسین کلباسی اشتری

    مسیله تشکیک وجود از مسایل مشترک بین علم کلام و فلسفه است، البته عرفای اسلامی نیز به این مسیله توجه جدی داشته و آن را در کتاب‏های خود به بحث گذارده‏اند.اهمیت این مبحث‏به قدری است که به جرات می‏توان گفت که پس از «اصالت وجود» هیچ مسیله‏ای در حکمت متعالیه ارزش و اهمیت «تشکیک وجود» را ندارد هم چنین حل اکثر مباحث و مشکلات حکمت متعالیه متوقف بر آن است..
    اینکه این مسیله آیا ریشه ایی یونانی و غربی داشته یا نه در میان  صاحب نظران همواره محل بحث بوده است با این اوصاف برخی معتقد اند طرح دقیق این مفهوم از ابتکارات متفکران اسلامی است و در اندیشه‏های فیلسوفان یونان سخنی درباره آن به ما نرسیده است.
    .جستار پیش رو در نظر دارد ضمن ریشه یابی طرح مسیله تشکیک در وجود به مقایسه دیدگاه افلوطین، پروکلس و علامه در این حوزه بپردازد.

    کلید واژگان: تشکیک در وجود, وجود, فلوطین, پروکلس, علامه طباطبایی}
    Reyhane Moradipor *, Hossein Kalbasi Ashtari

    The issue of existence doubt is one of the common issues between theology and philosophy, of course Islamic mystics have also paid serious attention to this issue and have discussed it in their books. The importance of this issue is so great that one can dare He said that after the "authenticity of existence", no problem in the transcendental wisdom has the value and importance of "establishment of existence" and the solution of most of the issues and problems of the transcendental wisdom depends on it. Whether this issue has Greek or Western roots or not has always been a subject of debate among experts, however, some believe that the detailed design of this concept is an initiative of Islamic thinkers and we have not heard anything about it in the thoughts of Greek philosophers. . The upcoming essay intends to compare the views of Plotinus, Proclus, and Allameh in this area while finding the roots of the question of doubt in existence.

    Keywords: Doubting existence, existence, Plotin, Proclus, Allameh Tabatabai}
  • فاطمه انصاری*، محمدجلال الدین ملکی

    اشتراک لفظی و معنوی وجود در فلسفه متاخر اسلامی (از زمان میرداماد تا عصر حاضر) همواره یکی از بحث برانگیزترین مسایل فلسفی بوده است. عده ای همچون ملاصدرا و شاگردانش به اشتراک معنوی وجود و عده ای همچون تبریزی و برخی از شاگردانش به اشتراک لفظی وجود قایل شدند. در این میان یکی از فیلسوفان گمنام عصر صفوی یعنی علیقلی بن‎قرچغای خان که از شاگردان ملارجبعلی تبریزی است، دیدگاه سومی را در این باره با عنوان اشتراک لفظی متشبح مطرح کرده است. وی کوشیده است با توجه رابطه مدرک و مدرک و علم الهی این نظر را به اثبات برساند. مسیله اصلی در این مقاله توصیف و تحلیل نظریه اشتراک لفظی متشبح وجود به عنوان قول سوم در بحث اشتراک لفظی و معنوی وجود است که البته از جنبه های انتقادی خالی نخواهد بود. هدف از این مقاله، بحث درباره این نظریه ابداعی و شناساندن آن به جامعه دانشگاهی و اندیشمندان است. روش مقاله، توصیفی تحلیلی خواهد بود. نتیجه اجمالی که نویسندگان در مقاله به آن دست یافته اند این است که هر دو استدلال قرچغای خان برای اثبات اشتراک لفظی متشبح وجود به دلیل ابهام، نقص استدلال، پیش فرض های نادرست، تقریر غیرروش مند به هدف خود دست نمی یابند و نظریه تا حد قابل توجهی مبهم و غیرموجه است.

    کلید واژگان: علیقلی بن قرچغای خان, اشتراک معنوی وجود, اشتراک لفظی وجود, اشتراک لفظی متشبح, وجود}
    Ansari Fatemeh *, MohammadJalaloddin Makeki

    The equivocation (ishtirāk-i lafẓī) and shared meaning (ishtirāk-i ma‘nawī) of existence in late Islamic philosophy (from the time of Mirdamad to the present era) has always been one of the most controversial philosophical issues. Some like Mulla Sadra and his disciples believed in shared meaning of existence and some others like Tabrizi and some of his disciples believed in equivocation of existence. Meanwhile, one of the unknown philosophers of the Safavid era, named Ali Quli bin Qarachaghai Khan - one of the disciples of Mulla Rajabali Tabrizi - has brought up a third assertion by the title incorporated (mutashabbaḥ) equivocation. He tries to prove this view by paying attention to the relationship between perceived and percipient and divine knowledge. The main issue in this article is the description and analysis of the theory of incorporated equivocation of existence as the third assertion in this issue; however, the analysis will not be free from critical aspects. The purpose of this article is to discuss and introduce this innovative theory to the academic community and thinkers. The research method in this article is descriptive-analytical. The summary result that the authors have achieved is that both arguments of Qarachaghai Khan to prove the incorporated equivocation of existence, due to ambiguity, lack of reasoning, incorrect presuppositions, and non-methodical presentation, do not attain the goal and the theory is vague and unjustified to a considerable extent.

    Keywords: Ali Quli bin Qarachaghai Khan, shared meaning of existence, equivocation of existence, incorporated equivocation, existence}
  • محمدحسین جمال زاده

    شیخ شهاب‌الدین سهروردی، معروف به شیخ اشراق و میرمحمدباقر استرآبادی، مشهور به میرداماد، دو تن از فیلسوفان بزرگی هستند که در نظام فلسفی خود به اصالت ماهیت قایل شده و دیگر مسایل نظام فلسفی خود را براساس آن سامان داده‌اند. در نگاه اول به‌نظر می‌رسد این دو فیلسوف در اصل مسیله اصالت ماهیت و فروعاتی که بر آن بنا می‌شود هم‌داستان هستند؛ اما با تدقیق در آثار این دو فیلسوف، تفاوت‌ها و اختلافاتی به‌دست می‌آید که هریک تاثیر خاصی بر نظام فلسفی آن‌ها گذاشته و نتایج کاملا متفاوتی را به‌دست داده است.
    این مقاله با گردآوری کتابخانه‌ای داده‌ها، درپی پاسخ به این مسیله است که چه تفاوت‌ها و اختلافاتی میان شیخ اشراق و میرداماد درباره اصالت ماهیت وجود دارد. ازاین‌رو با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، دیدگاه این دو فیلسوف دریاره کیفیت اصالت ماهیت بیان می‌شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد هرچند هر دو فیلسوف قایل به اصالت ماهیت هستند، در تقریر آن و فروعاتی که بر این مبنا استوار می‌شود اختلاف دارند.

    کلید واژگان: اصالت وجود, اصالت ماهیت, شیخ اشراق, میرداماد, ماهیت, وجود}
    Muhammad Hussein Jamalzadeh

    Sheikh Shihabuddin Suhrawardi, known as Sheikh Ishraq, and Mir Muhammad Baqir Astarabadi, known as Mirdamad, are two great philosophers who believed in the principality of nature in their philosophical system and organized the other issues of their philosophical system based on it. At first glance, it seems that these two philosophers principally agree on the principality of nature and the sub-principles on which it is based, but by examining the works of these two philosophers some differences appear, differences which have had a special impact on their philosophical system and have led to completely different results. By collecting data through the library method, this article addresses the differences between Sheikh Ishraq and Mirdamad on the principality of nature. Therefore, using the descriptive-analytical method, the views of these two philosophers on the principality of nature are reviewed. The research findings show that although both philosophers believe in the principality of nature, they differ in their interpretation and the sub-principles that are based on it.

    Keywords: the principality of existence, the principality of nature, SheikhIshraq, Mirdamad, nature, existence}
  • عادل مقدادیان*، مهناز توکلی

    انسان ها در قرآن کریم، فقراء به خدای متعال معرفی شده اند. این صفت در عرفان اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفت. عارفان فقر را در توصیف ممکن الوجود از آن جهت مهم می دانند که حکایت از احتیاج تام مظاهر به به مظهر دارد. فقیر موجودی است که نه فقط در ایجادش محتاج موجد خود است بلکه در بقاء نیز آن به آن و لحظه به لحظه به علت مبقیه محتاج است. فقر در ادبیات دعایی شیعه و در ادعیه ماثوره نیز به کرات بیان شده است. مساله این پژوهش کاوش معنای فقر در دعاهای صحیفه سجادیه است. هدف نهایی تحقیق آن است که کشف نماید آیا فقر تمجید شده در میراث دعایی ماثور، همان فقر مورد نظر عارفان مسلمان است. از همین رهگذر به روش تحلیلی و با رفتن به سراغ منابع کتابخانه ای این مساله مورد کاوش قرار گرفت. دریافت نهایی پژوهش این است که فقر در ادعیه به دو قسمت فقر مذموم، یعنی عدم اکتساب ثروت حداقل به میزان کفایت و فقر ممدوح به معنای کشف وابستگی و فقر ذاتی خویش به خدای متعال است. در چنین مقامی است که عارف، با قبول عبودیت که جبر ناگزیر حاصل از وصول به فناست، اراده خود را به مراد خویش یعنی خدای متعال می فروشد و تدبیر امورش را به او وامی‌نهد.

    کلید واژگان: فقر, غنا, وجود, جهل, تدبیر, صحیفه سجادیه}
    Adel Meghdadian*, Mahnaz Tavakkoli

    In the Holy Quran, the poor are introduced to God Almighty. In Islamic mysticism, this attribute was highly regarded. Mystics consider poverty to be important in describing creatures because it indicates the absolute need for manifestations. Poor is a creature that not only needs a creator in its creation, but also needs a preserver in its survival moment by moment. Poverty has been repeatedly expressed in Shiite prayer literature and in the prayers of Shiite Imams. The issue of this research is exploring the meaning of poverty in the prayers of Sahifa Sajjadieh. The ultimate goal of the research is to discover whether the poverty praised in the prayer heritage of the Ahl al-Bayt is the same as the poverty desired by Muslim mystics. In this way, this issue was explored analytically and by going to library sources. The final conclusion of the research is that poverty in supplication to the two parts of reprehensible poverty, that is, not acquiring wealth at least to the extent of sufficiency and praiseworthy poverty, means discovering one's dependence and inherent poverty on God Almighty. It is in such a position that the mystic, by accepting servitude which is the inevitable predestination resulting from the attainment of annihilation, sells his will to his intention, that is, the Almighty God, and entrusts the management of his affairs to him.

    Keywords: Spiritual poverty, richness, existence, ignorance, tact, Sahifa Sajjadieh}
  • حسن عباسی حسین آبادی*
    کندی نخستین فیلسوف مسلمان، مترجم از یونانی به عربی در نهضت ترجمه، و معاصر با معتزله است. تلقی کندی از متافیزیک با الهیات گره می خورد به نوعی در تعریف موضوع فلسفه، آنرا دانش به حقیقت و علل می داند و مفاهیم او در موضوع فلسفه با رویکرد الهیاتی مطرح می شود. براین اساس مسئله این نوشتار تلقی کندی از مفهوم خدا است تا حدود استقلال اندیشه او از اندیشه یونانی و تاثیر رویکرد اسلامی و قرآنی درباره مفهوم خدا روشن شود. بنابر تعریف کندی از فلسفه اولی، خدا در فلسفه کندی چه جایگاهی دارد؟ آیا خدای کندی خدایی فلسفی متاثر از نگاه اسلامی- قرآنی است یا خدایی متاثر از نگاه یونانیان است؟. خدا برای کندی در موضوع فلسفه چه به عنوان علت و چه به عنوان حق جایگاه مهمی دارد. باتوجه به نگاه فلسفی کندی و تعریف او از فلسفه، تاحدی متاثر از یونان و رویکرد اسلامی است. «حق» و «واحد» دو مشخصه خدای قرآنی در کندی، و «انیت محض» و «علت نخستین» و «فاعل نخستین» نیز مشخصه خدای فلسفی و متاثر از یونان نزد کندی است. در اینجا با توجه به تعریف فلسفه اولی و موضوع آن نزد کندی به بررسی مفهوم خدا می پردازیم.
    کلید واژگان: مفهوم خدا, کندی, فلسفه, وجود, حق}
    Hasan Abasi Hossein Abadi *
    Al-Kindi is the first contemporary Mu’tazilite Muslim Philosopher, who has translated various works from Greek into Arabic during the translation movement period. Al-Kindi’s impression of metaphysics has been entangled with theology in such a way that in his definition of philosophy he considers it as knowledge about truth and causes and discusses it with a theological approach. On this basis, the present paper is intended to examine Al-Kindi’s impression of God and the writer attempts to clarify the limits of the independence of his thought from the Greek thought and the impact of the Islamic and Qur’anic approach concerning the concept of God. According to Al-Kindi’s definition of primary philosophy, “what status does God have in Al-Kindi’s philosophy?” Is Al-Kindi’s God a philosophical God affected by an Islamic-Qur’anic outlook or a God affected by the Greek outlook? Either as the Cause or as the Truth, God has an important status in philosophy for al-Kindi. Al-Kindi’s philosophical outlook and his definition of philosophy are to some extent affected by Greece and the Islamic approach. “Truth” and the “One” are two features of the Qur’anic God in Al-kindi’s view; and “pure is-ness”, “primal cause”, and “prime agent” are also the features of the philosophical God affected from Greek philosophy in Al-Kindi’s view. In this research, we would examine the concept of God given the definition of primary philosophy and Al-Kindi’s impression of it.
    Keywords: concept of God, Kindy, Philosophy, existence, Right}
  • حسن رضا خاوری*
    دانش عرفان از توحید و موحد، و به عبارتی، از خداوند متعال و نسبت انسان با حق تعالی بحث می کند اما دانش سیاست از نسبت انسان با انسان پرسش به عمل می آورد. پس، بحث از نسبت و بنیاد سیاست در تفکر عرفانی مستلزم بحث از این دو موضوع یا دست کم عنایت بدان است. در عرفان، مفهوم «ولایت» هر دو نسبت مذکور را در خود گرد آورده و لذا یک مفهوم دو وجهی (الاهیاتی-سیاسی) است. تحقیق حاضر می کوشد فرضیه ی ولایت به مثابه بنیاد سیاست در عرفان را مورد پژوهش قرار دهد. البته، قبل از پرداختن به ولایت، اشاره ی اجمالی به اصول بنیادین عرفان صورت می گیرد، تا جایگاه ولایت در عرفان بهتر روشن شود.
    کلید واژگان: عرفان, ولایت, سیاست, وجود, اسماء, بطون, ظهور}
  • محمد مهدی علیمردی، الله کرم کرمیبور، علی علم الهدی، طاهره صاحب الزمانی *

    فی فلسفه هایدغر یعرف الکائن البشری بانه فاعل یواجه حقیقه الحیاه فی تجربه الوجود ومعنی الوجود مباشره ویفهم سخافه حیاته. ویمکنه عندما یدرک انه وجوده متناه إلی الموت ومحدود من حیث الوقت ان یعتمد علی حمایه جوهره "الحریه" واستخدام إمکانیه الاختیار لتحدید هدفه فی الحیاه والتحرر من الاغتراب الاجتماعی لاختیار الحیاه الاصیله.من ناحیه اخری، فإن جمیع المواضیع فی نهج البلاغه ترکز علی حقیقه الإنسان والمواهب والإمکانات والوجود الإنسانی. وقد اوصی نهج البلاغه بتجنب نهج التغریب التربوی والصحه النفسیه ولهذا السبب یدعو الناس إلی معرفه الذات والزهد حتی یتمکنوا من اختیار الطرق الصحیحه للحیاه. فیهدف هذا المقال إلی شرح الاغتراب فی نهج البلاغه استعانه بمنهج الدراسات المکتبیه والمقارنه النظریه ترکیزا علی آراء هایدغر.

    کلید واژگان: الاغتراب, وجود, هایدغر, نهج البلاغه}
    Tahereh sahebalzamani*, Sayed Ali Alamolhoda, Allahkarm Karamipur, Mohammad Mahdi Alimardi

    In Heidegger's philosophy, human being is known as an individual who encounter the reality of life directly in life experiece and existence concept and realizes absurdity and nullity of his existence. Concerning his limitation in time and death and considering his freedom and or option authority, he is able to choose a goal and or select pure life with release of self-alienation. All parts of Nahj-ul-Balagha, discuss human reality, his capacities and abilities and it conducts into educative self-alienation and sanity so, it recommends self-scrutiny and virtue in choosing the best way of life to go through happiness. This article aims to declare self-alienation in Nahj-ul-Balagha with respect to Heidegger's approach in a librrary and conseptual manner.

    Keywords: Self-Alienation, Reality, Heidegger, Nahjol-Balaghah}
  • محمد مهدی عباسی آغوی، محمد فنایی اشکوری

    مارتین هیدگر از تاثیرگذارترین فیلسوفان معاصر است که دیدگاه ویژه ای درباره چیستی فلسفه دارد. او بر این باور است که متافیزیک تنها به موجود پرداخته است و از حقیقت وجود، که باید موضوع اصلی فلسفه باشد، غقلت ورزیده است. او تلاش می کند با روش پدیدارشناسی و تفکری که نوعی علم حضوری را به دنبال دارد، راه رسیدن به حقیقت وجود را باز کند. انتقادهای هیدگر بر متافیزیک، نیز روش و مدعیات او با چالش هایی روبرو است. مباحثی که در بحث اصالت وجود، تشکیک و وحدت وجود در فلسفه ملاصدرا مطرح می شود، همگی بحث از حقیقت وجود است نه مفهوم موجود. در این مقاله افزون بر توصیف و تبیین دیدگاه هیدگر درباره چیستی فلسفه، با روشی تحلیلی و عقلی به بررسی این دیدگاه می پردازیم.

    کلید واژگان: مارتین هیدگر, چیستی فلسفه, وجود, موجود, موضوع فلسفه}
    Mohammad Fanaei Eshkevari

    Martin Heidegger is one of the most influential contemporary philosopherswho holds a special view on the nature of philosophy. He believes thatmetaphysics deals only with existent,ignores the reality of existence,which must be the central subject of philosophy. He tries to open the way tothe reality of existence through the phenomenological,intellectualmethodthat leads to a kind of intuitive knowledge. Heidegger's critique ofmetaphysics, as well as his methods,claims face some challenges. The discussions that arise about the issue of the priority of the existence, gradationand unity of existence in Mulla Sadra's philosophy all address the reality ofexistence, not the concept of existent. In this paper, in addition to describingand explaining Heidegger's views on the nature of philosophy, we examinethis view through an analytical,rational method.

    Keywords: Martin Heidegger, the nature of philosophy, existence, existent, the subject ofphilosophy}
  • عسکری سلیمانی امیری، سیدابوالقاسم حسینی
    معقولات که از نوع مفاهیم کلی اند بر سه دسته تقسیم می شوند: معقول اول، معقول ثانی منطقی و معقول ثانی فلسفی. علامه طباطبایی معقول ثانی فلسفی را به مفاهیمی که عروض آنها ذهنی و اتصافشان خارجی اند تعریف کرده و نقش علم حضوری را در دستیابی به آن برجسته شمرده است. آیت الله مصباح یزدی این نوع از مفاهیم را مفاهیمی انتزاعی که حاکی از نحوه وجود است می داند و همچون استادش نقش علم حضوری را برجسته می شمارد. وی برای سنجش و کندوکاو ذهنی نقش زیادی قایل است و، از این رهگذر، دامنه معقولات ثانیه را گسترش داده است.
    ازآنجاکه علامه طباطبایی ثبوت خارجی وجود رابط را پذیرفته است، چگونگی ارتباط معقولات ثانیه فلسفی را با خارج به نحو وجود فی غیره تفسیر می کند. تحقق این مفاهیم را در خارج به نحو وجود رابط و فی غیره می داند. اما آیت الله مصباح یزدی تحقق مفاهیم فلسفی را صرفا به وجود منشا انتزاع دانسته، هیچ نحو وجودی حتی ضعیف برای مفاهیم فلسفی در خارج قایل نیست، چه ایشان تحقق خارجی وجود رابط و نسبت را در خارج قبول ندارد
    کلید واژگان: معقول ثانی فلسفی, وجود, عروض, اتصاف, وجود رابط, علامه طباطبایی}
    Askari Suleimaniamiri, Seyyed Abolqasem Hosseini
    Intelligibles as universal concepts are divided into three groups of primary, secondary logical and secondary philosophical intelligibles. Highlighting the role of presential knowledge in obtaining the latter sort of intelligibles Allama Tabatabaei has defined them as concepts that though abstracted by mind characterize external objects. Similarly, Mesbah Yazdi regards such terms as abstracted by mind and indicating mode of being. He also focuses the role of knowledge by presence and activities of mind in exploration of such concepts and in this way expanded the extent of secondary philosophical intelligibles. Whether or not such concepts exist externally is the matter of disagreement between Allama and Mesbah. According to Allama they are somewhat existent as depending altogether on other beings but in the eyes of Mesbah they lack any external realization and exist only because their origin of abstraction exists and so such concepts serve the purpose of characterizing the ways and modes things are.
    Keywords: secondary philosophical intelligible, existence, occurrence, characterization, copulative existence, Allama Tabatabae, Mesbah Yazdi}
  • بیژن عبدالکریمی
    نیچه تاریخ متافیزیک غرب را به منزله «تاریخ بسط نیهیلیسم» می پنداشت و معتقد بود متافیزیک غربی در بسط تاریخی خودش به «نیهیلیسم» و «بی معنایی» منتهی شده است. هایدگر نیز با پذیرش این تفسیر، تاریخ متافیزیک غرب را « تاریخ بسط سوبژکتیویسم» می دانست. سوبژکتیویسمی که به تعبیر هایدگر به «غفلت از وجود» منتهی شده است. در تفکر هایدگر، «سوبژکتیویسم» و «غفلت از وجود»، دو مفهومی هستند که می توانند مساوق تلقی شوند. این مقاله در صدد است تا بر اساس تفسیر نیچه از تاریخ متافیزیک به منزله تاریخ بسط نیهیلیسم و تفسیر هایدگر از تاریخ متافیزیک به منزله تاریخ بسط سوبژکتیویسم نشان دهد که امکان یا عدم امکان تفکر معنوی درباره جهان -که وجود، مرکز بنیادین و معنابخش آن است- مبتنی بر امکان یا عدم امکان گسست از سوبژکتیویسم متافیزیکی است.
    کلید واژگان: هایدگر, دکارت, متافیزیک, سوبژکتویسم, تفکر معنوی, وجود}
    Bijan Abdolkarimi
    Nietzsche thought that the history of Western metaphysics is "a historical expansion of Nihilism”, and believed that the metaphysics has been ending to Nihilism and meaninglessness. Heidegger, on the contrary, plus to accepting this interpretation, believed that the history of Western metaphysics is the historical expansion of subjectivism which in his thought has ended to the oblivion of being. In Heidegger’s view subjectivism and the neglect of being are two equal notions. Based on the Nietzsche’s interpretation of the history of metaphysics as a historical expansion of nihilism and Heidegger’s interpretation of metaphysics as a historical expansion of subjectivism, to the article attempts to demonstrate that the possibility or impossibility of spiritual thought about the world- which the Being is it’s central and meaningful item- is grounded on possibility or impossibility of freedom from metaphysical subjectivism.
    Keywords: Heidegger, Metaphysics, Subjectivism, Spiritual thought, Existence}
  • امیر شیرزاد
    از جمله آیات الهام بخش قرآنی که عالیترین حقایق را در لطیفترین عبارات بیان فرموده، آیه شریفه « الله نورالسموات والارض، مثل نوره کمشکوه فی ها مصباح...»( نور/35) است. صدر این آیه شریفه به بیان این حقیقت راقی که خدا نور آسمان ها و زمین است، و ذیل آن به بیان مثال نور خدا پرداخته است. عالمان و مفسران در مقام تفسیر و تبیین صدر این آیه شریفه حدود دوازده رای ارایه کردهاند. با بررسی این آراء و نیز ارجاع برخی از آنها به یکدیگر، میتوان به چهار رای عمده دست یافت: اول، خدا منور آسمان ها و زمین است؛ دوم، خدا هادی اهل آسمان ها و زمین است؛ سوم، خدا وجود وجودها است؛ و چهارم، خدا ظهور آسمان ها و زمین است. هریک از این آراء با برخی مبانی کلامی، حکمی و عرفانی سازگار است. ما در این مقاله به طرح هریک از این آراء با نظر در مبانی کلامی، حکمی و عرفانی آنها پرداخته و آنگاه با نقد و بررسی تطبیقی آراء، رای ارجح را که به تبیین اخیر ارجاع میشود، ارایه مینماییم.
    کلید واژگان: الله, نور, آسمان و زمین, منور, هادی, وجود, ظهور}
    Amir Shirzad
    There is an inspired verse of the Quran that explains the highest truths in the phrase: Allah is the lighter of the heavens and the earth. The example of his light is like a tube. The first part of this verse speaks of this fact that God is the lighter of the heavens and the Earth, and the second part of it introduces the sample of God’s lighter. Some scholars and interpreters introduce twelve viewpoints concerning understanding the meaning of this verse. By inquiring these viewpoints, we can get to four main points of views: 1. God is the lighter of Heavens and the earth, 2. God is the guider of them, 3. God is the being of beings, and 4. God is the appearance of the heaven and the earth. Each of these viewpoints are compatible with some theological, philosophical and mystical bases. We, in this paper, speak of these viewpoints regarding their theological, philosophical and mystical bases and by comparative study and criticizing them, will choose the best one.
    Keywords: God, Light, Heaven, The Earth, Lighter, Guider, Being, Appearance}
  • مهدی غفوریان*
    پس از نهضت ترجمه در جهان اسلام، مسلمانان اندیشه های فیلسوفان یونانی را دریافت نمودند و با تامل در باب میراث فلسفی آنان فلسفه ای را که موسوم به فلسفه اسلامی است، ایجاد کردند. مهمترین تفاوت مبنایی که میان فلسفه یونانی و فلسفه اسلامی وجود دارد و موجب ایجاد دو فلسفه مستقل شده است، فهمی دیگر از وجود و وجودشناسی متفاوت است. در این نوشتار برای فهم این دو نوع وجودشناسی به مقایسه دیدگاه دو فیلسوف شاخص، ارسطو و ابن سینا، درباره خداوند و صفات او می پردازیم. خداوند در فلسفه ارسطو، محرک نامتحرک و غایت نهایی عالم است و صفت بارز او فکر فکر است. بدین جهت، خداوند خالق ماسوای خود نیست و با آنها رابطه ای وجودی ندارد. ابن سینا به پیروی از فارابی با تمایز نهادن میان وجود و ماهیت، و واجب و ممکن، خداوند را به عنوان واجب الوجود و وجود محض که در راس سلسله علل قرار دارد و ماسوای او ممکن الوجود و وابسته به او هستند، معرفی نمود و اینچنین فهمی دیگر از وجود درانداخت. گرچه این نوشتار تصدیق می کند که فلسفه ارسطو مایه فکری فلسفه ابن سینا را فراهم آورده است بطوریکه در صورت نبود فلسفه ارسطو فلسفه ابن سینا نیز وجود نمی داشت، اما فلسفه ابن سینا با توجه به وجود شناسی متفاوت، اختلاف مبنایی با فلسفه ارسطو دارد.
    کلید واژگان: ارسطو, ابن سینا, فلسفه یونانی, فلسفه اسلامی, وجود, خداوند, واجب الوجود}
    Mehdi Ghafourian*
    Muslims recieved Greek philosophers's thoughts after translation movement and constituted a philosophy known as Islamic philosophy by contemplating their philosophical heritage. The most important fundamental difference between Greek philosophy and Islamic philosophy that result in two independent philosophies, is another understanding of existence and different ontology. In this article, it is compared two salient philosopher views, Aristotle and Ibn Sina, about God and his attributes to understand these two different kinds of ontology. In Aristotle philosophy, God is unmoved mover and ultimate goal of the universe and his prominent feature is thought of thought. So God is not creator of anything and he does not have existential relation with anything. Ibn Sina following al-Farabi, introduced God as necessary being and pure existence who is in apex of causes and others are contingent and dependent on him by distinguishing existence and essence and also necessity and contingency so that posed another understanding of existence. Although here it is confirmed that Ibn Sina has got his thought material from Aristotle insofar as there is no Ibn Sina in absence of Aristotle, Ibn Sina philosophy, according to his different ontology, has fundamental difference with Aristotle philosophy.
    Keywords: Aristotle, Ibn Sina, Greek philosophy, Islamic Philosophy, Existence, God, Necessary Being}
  • عباس شاه منصوری
    نگارنده پس از اشاره ای مختصر به دیدگاه جبریه و مفوضه و برخی از فلاسفه که به جبر و تفویض گرویده اند، به دیدگاه آیت الله میرزا مهدی اصفهانی در مورد جبر و تفویض می پردازد. ابتدا دیدگاه کلی او در مورد این مطلب و راه حل آن یعنی امر بین الامرین را بر اساس آثار اصفهانی تبیین می کند. سپس چهار شبهه را بررسی می کند که سبب گرایش اندیشمندان بشری به جبر یا تفویض شده است و آن شبهات را بر اساس آثار میرزای اصفهانی پاسخ می دهد. این شبهات حول چهار محور است: علم الهی، وجود دانستن خدای تعالی، ذاتی دانستن علم و قدرت و عقل برای افراد، ترجیح بلا مرجح.
    کلید واژگان: جبر, تفویض, اصفهانی, میرزا مهدی, امر بین الامرین, علم الهی, وجود, علم و قدرت انسان, ترجیح بلا مرجح}
    Abbas Shahmansori
    the author, after a brief summery on the ideas of Jabriyah and Moffavazah and some other philosophers who believed in Jabr and Tafviz, pointed to the ideas of Ayatullah Mirza Mahdi Isfahani on Jabr and Tafviz. First, his general idea regarding this issue and a solution to it which is Amr Bayn al-Amrayn based on the works of Isfahani have been offered. Then he worked on four misunderstanding which cause elites turn into Jabr or Tafviz. He answered these misunderstanding based on the works of Mirza Isfahani. These misunderstandings are around four topics: the knowledge of God, knowing God as a Being, recognizing knowledge, power and logic as something in essence of human beings, tarjih bila morajjeh.
  • حسن احمدی زاده
    امروزه کمتر حوزه پژوهشی در علوم انسانی و کمتر اندیشمندی در این حوزه را می توان یافت که بدون توجه به روش و اتخاذ رویکردی در روش شناسی، پژوهش ها و اندیشه های خود را مطرح کنند. اساسا خود روش شناسی، امروزه بهعنوان زمینه پژوهشی جدی و جداگانه ای قلمداد شده که توجه اغلب اندیشمندان در علوم انسانی، چه در غرب و چه در عالم اسلام، را به اهمیت و جایگاه خود جلب نموده است. در این جستار برآنیم تا با توجه به روش فلسفه ورزی دو فیلسوف نام دار در غرب و جهان اسلام، مبانی روش شناسانه هر یک را در نظام فلسفی شان بررسی نماییم. این دو فیلسوف، مارتین هایدگر و ملاصدرا می باشند که اندیشه ها و روش خاص فلسفه ورزی شان، همواره برای پژوهشگران علوم انسانی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار بوده است. هایدگر با آنچه خود، روش پدیدارشناسی هرمنوتیکی می نامد، نظام فلسفی خود را برمی سازد و برای رسیدن به فهمی از وجود، از دازاین آغاز می کند. ملاصدرا نیز بر آن است تا حقیقت وجود را دریابد اما با روشی تالیفی یا ترکیبی، که در آن، هم از عقلانیت برهانی و استدلالی بهره می برد و هم از تفکر وحیانی و عرفانی.
    کلید واژگان: روش شناسی, پدیدارشناسی, هایدگر, وجود, ملاصدرا}
    Hasan Ahmadizadeh
    There are a few thinkers and research fields in humanities that do research without paying attention to method or having methodological approach. Methodology, basically in contemporary age has been considered as separate and independent research field that has attracted attention of thinkers in humanities, both is Islamic and western world. In this paper, it is aiming, by considering the method of philosophizing two famous western and Muslim philosophers, Martin Heidegger and Mulla Sadra, to study their methodological foundations in their philosophies. Since the thought and special method of philosophizing of these two philosophers has its more significance for researchers in humanities. Heidegger by his hermeneutical phenomenology, establishes his philosophical system and for getting an understanding of Being starts from Desein. Mulla Sadra, also, tries to understand the reality of Being, but by applying synthetic method in which participate of both argumentative rationality and revealed and mystical thought.
    Keywords: Methodology, Phenomenology, Heidegger, Mulla Sadra, Being}
  • غلامحسین احمدی آهنگر
    نگاه وجودی به مسائل و مباحث فلسفی از حیث آن که وجود خود را در جهان منکشف، و چیزهای دیگر را نیز حاضر می کند در فلسفه غربی امری مستحدث و مربوط به اواخر قرون نوزده و بیست است که در قالب فلسفه وجودی تجلی کرده است؛ اما اگر با دقت به آن بنگریم، می بینیم که در سنت دینی چنین نگاهی، تاریخی چند هزار ساله دارد و در ادیان ابراهیمی سه گانه حضوری فعال و پویا دارد. به خصوص اگر به مساله ترس آگاهی، ترس از دست دادن معصومیت از گناه، توبه و حضور وجودی در پیشگاه ربوبیت بنگریم. همه مضامین در قصه حضرت آدم ظهور و بروز فعال تری دارد.
    داستان حضرت آدم (ع) - که تجسم جوهره انسانیت است - در جهان قبل از هبوط و قبل از انکشاف، وجود اصیل و تبدیل آن به وجود غیر اصیل تجلی می کند؛ اما در جهان پس از هبوط وجود غیر اصیل و چگونگی تبدیل آن به وجود اصیل به ما نشان داده می شود.
    در این تلاش شده است تا وجود اصیل به معنای حضور در پیشگاه ربوبیت، چگونگی شکل گیری و تبدیل آن به غیر اصیل و طریقه دریافت مجدد وجود اصیل را نشان داده شود.
    کلید واژگان: وجود, فهم وجودی, وجود اصیل, حضرت آدم(ع)}
    Gholamhossein Ahmadi Ahangar
    In contemporary existentialism existence has revealed itself in the world and other things that are also present. Such a view has a long history of religious tradition. There are many categories of existentialism in the story of Adam. The story of Adam shows aletheia human and becoming authentic to inauthentic existence and vice versa. In this paper we want to show that authentic existence is presence of gopd.
    Keywords: Existence, Authentic existence, Adam}
  • محمد مهدی گرجیان، محمدقاسم الیاسی
    پژوهش حاضر مبانی و مبادی را به عنوان سرچشمه های نخستین و اصول بنیادین هر علم و دانش قلمداد می کند. از این رو، به این پرسش پاسخ می دهد که کدام مبانی و اصول فلسفی هستی شناسی و روش بنیادین در حکمت سیاسی متعالیه وجود دارد. برای رسیدن به پاسخ این پرسش، مبانی هستی شناسی حکمت سیاسی متعالیه را در نسبت با روش بنیادین بررسی کرده، رابطه آن را با حکمت سیاسی متعالیه نشان می دهیم.
    در این پژوهش، با مبانی گونه گونی مانند: اصالت وجود، تشکیکی بودن وجود، خیریت وجود، حقانیت وجود، وحدانیت وجود، بساطت وجود، توحید افعالی و توحید تکوینی و تشریعی خداوند در ارتباط با حکمت سیاسی متعالیه روبرو هستیم. مجموع این مبانی می تواند به راحتی روش بنیادینی را برای تولید حکمت سیاسی متعالیه پدید آورد که حیات سیاسی اجتماعی آدمیان را با تبیین عقلانی تامین نماید و سعادت دنیا و آخرت شان را تضمین کند. مفاهیمی مانند عزت، تدبیر، عدالت، آزادی، حکمت، حکومت و حاکمیت، اقتدار و مشروعیت تنها با شناختن اصول برآمده از این مبانی امکان تحقق دارند. این مبانی و لایه های معرفتی آن می توانند شناختی حقیقی را به جای شناختی پنداری در حکمت سیاسی ارائه کنند و جامعه را مظهر عالم ربوبی سازند.
    کلید واژگان: حکمت متعالیه, سیاست متعالیه, حکمت سیاسی متعالیه, وجود, توحید, هستی شناسی}
    Muhammad Mahdi Gorjian, Muhammad Qasim Elyasi
    The present article is to survey philosophical principles of ontology on which transcendent politics can be based in a basic method of its own. Fundamental reality of being, hierarchical nature of being, its goodness, simplicity as well as truthfulness, along with Unity of God in creation and legislation and any act can be listed as elements of transcendent politics. These principles can easily constitute a basic method for producing transcendent politics so as to explain socio-political life of human beings and guarantee their happiness both in this world and hereafter. Concepts such as self-respect, justice, freedom, wisdom, rule and sovereignty, authority and legitimacy can be materialized only on true understanding of such principles. These and corresponding epistemic dimensions can provide not illusory but true knowledge in the domain of political philosophy and make the society the locus for Divine manifestation.
    Keywords: transcendent philosophy, transcendent politics, existence, Monotheism, ontology}
  • عسکری سلیمانی امیری، محمدعلی اسماعیلی
    مطابق قاعده فرعیت، ثبوت چیزی برای چیز دیگر فرع بر ثبوت مثبت له است (جنبه اثباتی) و فرع بر ثبوت ثابت نیست (جنبه سلبی). مسئله اتصاف ماهیت به وجود از مهم ترین کاربردهای جنبه ایجابی قاعده فرعیت است. این مسئله از گذشته دور در بین فلاسفه مطرح بوده و پاسخ های متعددی از سوی فلاسفه در حل آن ارائه شده است. صدرالمتالهین، پس از نقد و بررسی پاسخ های ارائه شده، چهار پاسخ به مسئله فوق ارائه می نماید: 1. ثبوت وجود برای ماهیت از قبیل ثبوت شیء لشیء نیست بلکه از قبیل ثبوت الشیء است. 2. قاعده فرعیت مختص به عوارض وجود است و شامل عوارض ماهیت نمی گردد. 3. مطابق اصالت وجود، ماهیت ثبوت حقیقی ندارد تا عروض وجود بر آن مصداق قاعده فرعیت (ثبوت شیء لشیء) گردد. 4. عقل ماهیت را بما هی هی (لابشرط) اعتبار می نماید و حتی از اینکه ماهیت بما هی هی نیز دارای وجود ذهنی است صرف نظر می نماید. بنابراین، ماهیت مفروض هیچ گونه ثبوتی ندارد تا مشمول قاعده فرعیت گردد.
    کلید واژگان: قاعده فرعیت, هلیه بسیطه, وجود, ماهیت, صدرالمتالهین}
    Askari Sulaymani Amiri, Muhammadali Esmaili
    According to presupposition rule ascribing a quality to anything presupposes its subject. One instance of this rule is the ascription of being to quiddity which raise objections from early times among Islamic philosophers and received different answers. Having examined these arguments Mulla Sadra offered four responses to the above-mentioned problem: 1. This not the case for application of presupposition rule since existential proposition indicates the reality of something not a ascription of something to another. 2. The rule of presupposition applies only to the accidents of existence not to those of quiddities. 3. According to the fundamental reality of existence quiddity has no true reality so as to be subject to the presupposition rule. 4. Reason can consider quiddity as such devoid of any external or even mental subsistence therefore quiddity lacks any form of reality and cannot be a case for presupposition rule.
    Keywords: presupposition rule, simple existential proposition, existence, quiddity, Mulla Sadra}
  • رحیم دهقان سیمکانی
    سعادت حقیقی در اندیشه صدرالمتالهین از سنخ لذت برآمده از ادراک عقلانی بوده و ماهیت آن در حوزه حکمت نظری وصول به عقلیات صرف، حضور، و مشاهده ذوات عقلیه و نوریه، اما در حوزه حکمت عملی دستیابی به مقام عدالت است. ایشان جهالت و جسمانیت را دو مانع بزرگ در دستیابی به سعادت دانسته است. برطرف نشدن مانع نخست، به عدم ایجاد تعادل بین قوای نفس و در نتیجه محقق نشدن سعادت حقیقی خواهد انجامید و وجود مانع دوم، نشان می دهد که سعادت حقیقی نه در دنیا، بلکه در آخرت محقق خواهد شد. ایشان با بهره گیری از مبانی خاص فلسفی خود نظیر اصالت وجود و تشکیکی بودن مراتب آن، حرکت جوهری، هم سنخ بودن وجود و علم، سیر حرکت انسان را در راستای دستیابی به سعادت حقیقی روشن ساخته و سعادت عقلانی را نقطه اوج انسان در سیر تکاملی دانسته است.
    کلید واژگان: سعادت عقلانی, عقل, وجود, اخلاق, حکمت}
  • مهدی حسین زاده ایزدی
    مفهوم «وجود» و جایگاه آن در تفکر فلسفی انسان و پیوندش با دیگر مفاهیم، راه پرفراز و نشیبی را در تاریخ اندیشه بشری می پیماید. جای شگفتی است مفهومی که در بسیاری از سنت های فلسفی، بدیهی و به تعبیری روشن ترین بدیهی شمرده می شود دچار چنین تطوری گردد. این مفهوم در برخی از دیرینه ترین سنت های فلسفی دوران باستان جایگاهی بس محوری داشته است، به گونه ای که موضوع فلسفه، وجود بماهو وجود دانسته می شود. در دوره های پسین این مفهوم در حاشیه مباحث فلسفی قرار گرفت. در سده های گذشته در حکمت متعالیه و اگزیستانسیالیسم غربی دیگربار احیا شد و افق های تازه ای بر اندیشه بشری گشود. گذری کوتاه بر مسائلی که در این دو جریان فلسفی ارائه می شود، از نزدیکی قابل توجهی درباره وجود پرده برمی دارد.
    در این نوشتار با طرح پاره ای از مسائل مهم درباره وجود در حکمت متعالیه و نزد گروهی از بزرگان اگزیستانسیالیسم، روزنه ای را برای تطبیق و مقایسه جست وجو خواهیم کرد.
    کلید واژگان: وجود, مفهوم وجود, اگزیستانس, حکمت متعالیه, اگزیستانسیالیسم}
  • جمعه خان افضلی
    اتین ژیلسون (1884 1978) قرون وسطا شناسی که به فیلسوفان این دوره به خصوص توماس آکویناس علاقه فراوانی دارد، در اثر معروف خود، هستی در اندیشه فیلسوفان دیدگاه های ابن سینا را به عنوان فیلسوفی که اندیشه های او در قرون وسطا بسیار تاثیرگذار بوده است، در چندین مساله از جمله ماهیت لابشرط، زیادت وجود بر ماهیت، امکان ذاتی و قاعده علیت گزارش و نقادی کرده است. از نظر ژیلسون، ماهیت لابشرط قابل تصور نیست؛ زیادت وجود بر ماهیت، یک مفهوم دینی است تا فلسفی؛ امکان ذاتی یک فرض تناقض آمیز است و قاعده علیت به موجبیت واجب تعالی منتهی می گردد.
    نوشتار حاضر، ابتدا تلقی ژیلسون از دیدگاه های ابن سینا در هر مساله را بازگو می کند. سپس به نقدهای ژیلسون که به زعم او، هستی شناسی ابن سینا را با چالش روبرو کرده است، می پردازد. همچنین دیدگاه های ژیلسون و نقدهای او نقادی و ارزیابی مجدد می شود.
    کلید واژگان: ابن سینا, ژیلسون, ماهیت, وجود, زیادت وجود بر ماهیت, موجبیت, امکان ذاتی}
    Jomakhan Afzali
    Étienne Gilson (1884-1978), a scholar of Medieval ages who shows much interest in Medieval philosophers, especially in Thomas Aquinas, in his famous work, Being and Some Philosophers, gives an account of the views of Ibn Sina as a philosopher whose thoughts were highly influential in Middle Ages and and criticized several problems of his philosophy including unconditioned quiddity, addition of existence to quiddity, essential contingency and principle of causality. According to Gilson unconditioned quiddity is inconceivable. The problem of existence as additional to quiddty is also more a matter of religion than that of philosophy. Essential contingency is a contradictory assumption and the principle of causality leads to unfree-will of God Almighty.The present article is to give first an account of what Gilson understands to be Ibn Sina's views in each problem and then deals with criticisms of Gilson which in his view challenge the ontology of Ibn Sina. Finally a critical analysis of Gilson's views as well as his critiques will be given.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال