به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کتاب های مقدس » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کتاب های مقدس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن قاسمی*
    هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی تفسیر هابز و علامه طباطبایی از کتاب مقدس پیرامون مسئله حاکمیت و مفهوم حقوق طبیعی و مسیر متفاوت این دو مفهوم در اسلام و مسیحیت می باشد. در این راستا، به این سوالات اساسی پاسخ داده شده است که: تفسیر هابز و علامه طباطبایی از متن مقدس چه نتایجی برای حاکمیت سیاسی داشته است؟ این دو شخصیت چه تفسیری از قانون طبیعی و حقوق طبیعی دارند؟ در تفسیر هر یک از این دو فیلسوف، عهد خداوند با انسان ها چه زاویه ای با قرارداد اجتماعی پیدا می کند؟ گزاره های دینی چگونه الزام آور و قانونی می شوند؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و به صورت مقایسه ای می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که علی رغم شباهت های برانگیزاننده نظریه هابز و علامه طباطبایی در مفاهیمی چون ذات ستیزه جوی انسان، حرکت، قدرت، قرارداد اجتماعی، اطاعت و...، نظام فلسفی آنها در بدایت و غایت کاملا متفاوت است و همین تفاوت، خود را در نگاه آنها به رابطه دین و سیاست/ حاکمیت و تفسیر کتاب های مقدس هم نشان می دهد. هابز مولفه اصلی نظریه خود یعنی قرارداد اجتماعی را در تفسیر متن مقدس گنجانده و آن را به نفع مرجعیت یک حاکم مقتدر که درپی صلح و امنیت فرد و به طور کلی حفظ حقوق طبیعی فرد است، تفسیر می کند، در حالی که علامه طباطبایی الزام به قوانین شریعت را در بحث حاکمیت از قرآن استنتاج می نماید.
    کلید واژگان: حاکمیت, حقوق طبیعی, هابز, کتاب های مقدس, علامه طباطبائی, قرآن کریم, قرارداد اجتماعی, فطرت}
    Hassan Ghasemi *
    The purpose of the present study is a comparative analysis between the interpretations of Hobbes and Allāma Tabātabā’ī of the Holy Books on the issues of sovereignty and natural law and the different orientations of these two concepts in Islam and Christianity. In this regard, the following main research questions were answered: What outcomes have the interpretations of Hobbes and Allāma Tabātabā’ī of the Holy Scriptures had for political sovereignty? What is the interpretation of these two figures of natural law and natural rights? What is the correlation between God's treaty with humans and social contract in the exegetical texts of these two philosophers? How do religious statements become binding and legal? The method of study is descriptive analysis and it is conducted comparatively. The research results indicate that despite motivating similarities between the theories of Hobbes and Allāma Tabātabā’ī on concepts such as human's aggressive essence, motion, power, social contract, obedience, and …., their philosophical doctrine is quite different in introduction and conclusion that is evident in their outlook to the relationship between religion and politics/sovereignty as well as the exegesis of the Holy Scriptures. Hobbes inserts the main component of his theory that is social contract in his exegesis of the Holy Text and interprets that in favor the authority of a sovereign ruler who seeks peace and security for the individuals and the maintenance of individuals' natural rights in general, whereas Allāma Tabātabā’ī in the discussion of sovereignty, infers from the Qur'an adherence to the rules of Sharīat (religion).
    Keywords: Sovereignty, Natural Rights, Hobbes, Holy Scriptures, Allāma Tabātabā’ī, the Noble Qur'an, Social Contract, Fitrat (Nature)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال