به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Akhbāri » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Akhbāri» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید عبدالرحیم حسینی، سید مصطفی ملیحی*

    مبانی حجیت خبر واحد به عنوان یکی از ارکان استنباط و اجتهاد فقه شیعی عرصه ای مشترک بین علم حدیث و دانش اصول فقه است. از جمله مستندات مهم اعتبار اخبار آحاد که برخلاف سایر ادله تا حدود زیادی مورد اتفاق است، دلالت عقل برحجیبت آن است، از آنجا که این مطلب از ناحیه سه دیدگاه مختلف حدیثی، اخباری و اصولی مورد توجه قرار گرفته، دست یابی به گفتمان مشترک بین ایشان را سخت می نماید. نظریه طرفداران اعتبار عقلی اخبار آحاد، به هر دو معنای آن یعنی قرایت شیخ طوسی مبنی بر قرینه گی عقل و قرایت محقق حلی که مصلحت عقلیه را مستند اعتبار عقلی می شناسد، پس از ایشان به خصوص میان متاخران دچار قبض و بسط فراوان گردید و بین متاخران و معاصران در قالب سه نظریه علم اجمالی به صدور اخبار آحاد و تاکید بر عمل وفق این اخبار به اقتضای منجزیت علم اجمالی، نظریه لابدیت فاضل تونی مبنی بر ناگزیر بودن از استناد به خبر واحد برای حفظ تکالیف و احکام و نظریه تمسک به ظنون شیخ محمدتقی اصفهانی که با توجه به انسداد باب علم و عدم امکان تحصیل حکم قطعی از یک سو و ضرورت عمل به تکالیف از دیگر سو الزام عمل به خبر واحد را لازم دانسته است. پس از نقد و بررسی هر سه نظریه دیدگاه شهید سیدمحمد باقر صدر و سیدمحمدکاظم یزدی مبنی بر اعتبار عقلی خبر واحد در صروت نبود منع عقلی مستدل گردیده است.

    کلید واژگان: خبر واحد, متواتر, عقل, علم اجمالی, تکلیف, اخباری, اصولی}
    Sayyid Abdul-Rahim Hosseini, Sayyid Mustafa Malihi*

    The fundamentals of the authority of khabar-e wāhid, as one of the pillars of inference and ijtihad in Shiite jurisprudence, is common grounds between the science of hadith and the science of the principles of Islamic jurisprudence. One of the important proofs of the validity of khabar-e wāhid, about which, unlike other evidence, there is considerably common agreement, is that reason signifies its authority. Since this issue has been considered from the three hadithi, Akhbāri and Usuli perspectives, the establishment of a common discourse among them appears to be difficult. The theory of the proponents of the rational validity of khabar-e wāhid, in both its meanings, that is, the reading of Sheikh Tusi denoting the symmetry of reason and the reading of Mohaghegh Helli recognizing the expediency of rationality as a document of rational validity, was faced with constraints and openings after them, especially among the later scholars, and the later scholars and contemporaries have considered acting upon khabar-e wāhid binding in the form of three theories: the theory of ilm ijmāli about the issuance of khabar-e wāhid and emphasis on acting according to it depending on the authority of ilm ijmāli, the eternality theory of Fazil Tuni denoting the inevitability of relying on khabar-e wahid for the sake of preserving religious obligations and rulings and Sheikh Mohammad Taghi Isfahāni’s theory of reliance on conjectures considering the obstruction of the gate of knowledge and the impossibility of obtaining a final verdict, on the one hand, and the necessity of performing religious obligations, on the other. After reviewing all these three theories, the view of martyrs Sayyid Mohammad Bāqer Sadr and Sayyid Mohammad Kazem Yazdi, i.e. in the absence of rational prohibition, khabar-e wāhid has rational validity, was proved to be well-founded.

    Keywords: hadiths transmitted by a single person, hadiths transmitted by various people, reason, ilm ijmāli, religious obligation, Akhbāri, Usuli}
  • ناصر نجفی*

    در بررسی روایات و تضعیف یا تقویت آن ها، برخی تنها راه دستیابی به اعتبار روایت را سند آن می دانند (وثوق سندی). گروهی نیز بر این باورند که معیار و ملاک عمل به حدیث، اطمینان به صدور آن از معصوم، به وسیله قرائن است و سند نیز یکی از این قرائن در کنار سایر قرینه ها است. در دوره ای از تاریخ حدیث، نگاه سندی به روایت از حالت قرینه بودن خارج و تبدیل به ملاک کلی عمل یا رد روایت شد؛ این امر یکی از علل برآشفته شدن اخباری ها گشت. در این نوشتار با بررسی وضعیت حدیث شیعه، ثابت شده است برخلاف احادیث اهل سنت، پدیده ی جعل کمترین آسیب را در تاریخ حدیث شیعه داشته است و معصومان (علیهم السلام) و اصحاب ایشان سعی در تصفیه چنین روایاتی داشتند. از این رو هم دلیل نقلی و هم دلیل عقلی بر صحت وثوق صدوری دلالت دارند و نگاه صرف سندی بر روایات آسیب هایی را به همراه دارد. لذا اخباری ها (صرف نظر از دیگر عقایدشان) دغدغه برحقی در این موضوع داشتند.

    کلید واژگان: اخباریان, وثوق سندی, وثوق صادری, روایات شیعه, تصحیح روایات, تضعیف روایت}
    Naser Najafi*

    In the process of examining narratives, weakening or strengthening them, some believe that the only way to attain the validity of a narrative is sanad. Some on the other believe that the criterion for accepting a hadith is the assurance of its issuance by the Infallible (pbuh), by means of indications, of which sanad could be seen along with other indications. Sometimes in the history of hadith, we see that sanad has been the main indication of accepting a hadith or rejecting it, that caused to Akhbārīs’ anger. In this article, examining the status of Shiite hadith, it is proven that, unlike Sunni’s, the phenomenon of forgery had the least damage in hadith, and the Infallibles (AS) and their companions attempted to purify such hadiths. Thus, both narrative and rational reasoning imply the validity of the issuance of a hadith, while the mere look at sanad will lead to some damages. It seems therefore that Akhbārī’s concern over this issue has been true, save their distinguished beliefs.

    Keywords: Akhbārī, sanad-based validity, issuance validity, Shiite hadiths, hadith correction, hadith weakening}
  • محمد علی فتح اللهی
    اگر قرن دهم هجری را عرصه تجدید حیات سیاسی و فکری برای تاسیس نظام عرفی کشور ملت بنامیم، قرن یازدهم عبارت از تفصیل آن اجمال و باعث وضوح و روشنی آن نظام در همه حوزه های سیاسی و فکری و اجتماعی می باشد. بر این اساس شاهد مرزبندی ها و تعارض های گوناگون ذهنی و فکری هستیم که هرکدام مدعی رهیافتی مستقل برای اداره زندگی می باشند. اما فضای قرن دوازدهم معطوف به جستجوی راه های اعتدالی با تکیه بر عمل گرایی است و نوعی گریز از تنازعات پیشین را نشان می دهد.
    کلید واژگان: قرن دهم, قرن یازدهم, قرن دوازدهم, عرف, ملیت, شیوه اعتدالی, اصولی و اخباری}
    Muhammad Ali Fathollahi
    If we consider 10th century (Islamic Hijra) as the era of the intellectual and political revival to establish the conventional nation-state systems, 11th century is the time when that system finds clarity in all intellectual and socio-political areas. Thus, we see various mental and intellectual conflicts and differentiations, each of which claim an independent approach for managing live. However, the atmosphere of 12th century is centered on the search for moderate ways with an emphasis on pragmatism and moving away from previous conflicts.
    Keywords: 10th century, 11th century, 12th century, convention, nationality, moderate approaches, Usuli, Akhbari}
  • دکترکامران ایزدی مبارکه، سیدمحمدهادی گرامی
    در این مقاله، کاربردهای گوناگون اصطلاح «اخباری» در گذر زمان بررسی شده است. مفهوم آغازین اصطلاح «اخباری» تا سده ششم، قصه-پرداز یا تاریخ نویس بود. پس از سده ششم، «اخباری» علاوه بر مفهوم پیشین، در مفهومی نزدیک به حدیث گرایی به کار رفت. این اصطلاح از سده یازدهم به پیرو مکتب استرآبادی اطلاق گردید و از همان زمان با نوعی ابهام رو به رو بود. در ادامه مقاله، پس از بررسی این ابهام به پیامدهای آن در تطبیق مصادیق اخباریان اشاره شده است.
    کلید واژگان: اخباری, اهل حدیث, اصحاب حدیث, استرآبادی}
    Kamran Izadi Mobaraka, Seyyed Muhammad Hadi Guerami
    In this article the different uses of the term “Akhbari” are studied in the course of the history. Up to the sixth century A.H, the first meaning of “Akhbari” was a story teller or a historian. After the sixth century, besides its previous implications, it was employed in the meaning close to the traditionalist. From the eleventh century A.H this term was applied to the followers of Astarabadi School and from that time it bore an ambiguity. In this article, after analyzing this ambiguity, the consequences of showing akhbari instances will be mentioned.
    Keywords: Akhbari, traditionist, people of hadiths, follower of hadith}
  • نصرالله شاملی، علی بناییان اصفهانی
    روش شناسی، یکی از بایسته های پژوهش حدیثی است. الوافی، نوشته فیض کاشانی، از جوامع روایی متاخر شیعه محسوب می شود. فیض در این کتاب، بر برخی از روایات تعلیقاتی نگاشته است. این تعلیقات و شرح برخی از احادیث متاثر از گرایش های فکری اوست.
    در این مقاله بیان می گردد که فیض کاشانی در مباحث فقهی، دارای گرایش اخباری معتدل است؛ اما وی در برخورد با احادیث غیر فقهی به تفسیر و یا تاویل دست می یازد.
    در تاریخ حدیث شیعه، روایات فقهی، بیش از سایر روایات، مورد توجه پژوهشگران واقع شده است. از این رو، در این مقاله، احادیث غیر فقهی مورد توجه قرار گرفته است تا نمایانگر اندیشه فیض و خاستگاه حکمی عرفانی وی باشد.
    کلید واژگان: گرایش اخباری, تاویل حدیث, تفسیر حدیث, احادیث غیر فقهی, فیض کاشانی, الوافی}
    Dr. Nasrullah Shameli, Ali Banaian Esfhani
    Methodology is a necessary tool for hadith research. Al-Wafi, written by Faydh Kashani, is a Shiite hadith collection. In this book, he has annotated some hadiths. These annotations and his commentary are influenced by his thoughts. The other of this article introduces the Fayd’s approach to jurisprudential as moderate Akhbari. On the other hand while approaching non-jurisprudential hadith he tries to interpret them. In Shiite history, researchers have paid more attention to jurisprudential hadiths than other ones. Thus, in this article, the author deals with non-jurisprudential hadiths to demonstrate his way of thinking and its philosophical and mystical origin.
    Keywords: Akhbari, Interpretation, Exegesis, Hadith, Fayd Kashani, al, Wafi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال