به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Asceticism » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Asceticism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد مهدی شاهمرادی فریدونی*، رقیه حبیب پور گودرزی

    یمثل الزهد جهدا واعیا یهدف إلی نبذ التعودات والتعلقات العابره وتخفیف اعباء الکاهل بهدف تسریع السیر فی طریق الکمال؛ إلا انه وخلافا للمعنی المذکور، لقد اعتبر بعض الناس ان الزهد یعنی ترک الدنیا واعتماد العزله وحرمان النفس من النعم الدنیویه. إذن تحظی ضروره المعرفه الصحیحه لمدلول الزهد والحیاه الزهدیه باهمیه بالغه. اما الامر الذی یهتم به علی الصعید الإسلامی فیما یتعلق بالزهد فهو ما استمد من المعتقدات، ای ما اسس علی القرآن واقوال المعصومین. ففی هذا الإطار، یحتوی نهج البلاغه علی نصائح وحکم عدیده. لقد تم إعداد دراسات عدیده حول الزهد، ولکن لم یول الاهتمام بتقدیم نظریه قائمه علی ما اورده نهج البلاغه فی هذا المجال. فعلی ذلک وفی هذه الدراسه، وباستخدام منهج النظریه المتجذره، تمت دراسه مفهوم الزهد فی نهج البلاغه کمصدر للوصول إلی نظریه فی هذا الموضوع. فاظهر تحلیل البیانات ودراستها ان موضوعات الخشوع امام البارئ والمعرفه والمیل إلی الآخره، تعد عوامل سببیه للزهد، وعدم التعلق بغیر الله، والتقوی، وکبح النفس، والاقتداء باولیاء الله، وتجنب حب الدنیا تعد عوامل تمهیدیه للزهد، کما ان البخل، والطمع، والإسراف، والإفراط والتفریط، وعدم الرضا عن الحیاه، عوامل معترضه، وکذلک تعد ضبط النفس والتقشف والرضا او القناعه والتصبر من استراتیجه الحصول علی الزهد، وتحقیق السعاده والمحاسبه السهله، والتقرب إلی الله وتعزیز التدین، تعتبر من وجهه نظر نهج البلاغه نتائج مترتبه علی الزهد. الموضوع المحوری لهذه الدراسه هو "الرغبه عن الدنیا" الذی یشمل ما تقدم ذکره من المواضیع.

    کلید واژگان: الزهد, نهج البلاغه, الإمام علی (ع), النظریه المتجذره}
    Mohammad mahdi Shahmoradi Fereiduni*, Roghayeh Habibpour Goudarzi

    Asceticism is a conscious effort to break away from transitory attachments and lighten oneself in order to walk the path of perfection faster. some people, contrary to the above meaning, have interpreted asceticism as the meaning of leaving the world, sitting in the corner of solitude and depriving oneself of worldly blessings. ther, need to know to the correct understanding of the concept of asceticism and ascetic life becomes very important. Many researches happend from asceticism, but the presentation of a model based on Nahj-ulBalaghah has not been considered. Asceticism is among the concepts that are clearly mentioned in Nahj-ulBalaghah. In order to reach nearness to God and achieve the position of seeker of God, man needs to follow a model that he himself has walked on this path. the present research, using the grounded theory, an attempt was made to study the concept of asceticism in Nahj-ulBalaghah as a source of achieving a model. The analysis of the data showed that the categories of humility before the Creator, knowledge and hereafterism as causal factors, and piety and imitation of divine parents and self-control, not attachment to other than God, avoiding worldliness and aversion as background factors and stinginess, greed, profusion, extremes, dissatisfaction and the vile as intervention factors and self-restraint, frugality, contentment and patience as a strategy and happiness and easy audit, closeness to God and strengthening of religiosity are the consequences of asceticism in Nahj-ul-Balaghah. The central category is "Reluctance to the world", which includes the above categories.

    Keywords: Asceticism, Nahj-ul-Balaghah, Imam Ali, Grounded Theory}
  • سید جواد احمدی*
    در نهج البلاغه، زهد و زندگی زاهدانه بسیار ستایش و توصیه شده است. شناخت مفهومی واژه «زهد» به قصد رسیدن به یک تعریف منطقی و جلوگیری از هرگونه مغالطه و انحراف فکری پیرامون زهد، نیاز اساسی به شمار می آید؛ چنانکه شناسایی عوامل موثر در ایجاد زهد، آثار مترتب بر آن نیز برای آراسته شدن به این فضیلت، ضروری است. در این مقاله، با روش تحلیلی و استناد به منابع مرتبط با این موضوع، ضمن تحلیل مفهومی و بررسی تعریف اصطلاحی مورد نظر شارحان نهج البلاغه از زهد و میزان هماهنگی آن با مفاد سخنان امام علیه السلام، به عوامل حصول زهد و آثار آن از دیدگاه نهج البلاغه پرداخته شد. یافته های تحقیق نشان دهنده این است که «زهد» یعنی بی میلی و ترک عملی نسبت به هر چیزی که مانع از رسیدن به هدف (قرب الهی و نعیم اخروی) است نه اجتناب از عالم طبیعت و بهره نبردن از مواهب مادی. زندگی در عالم طبیعت، وسیله و مقدمه برای تحصیل سعادت ابدی (هدف نهایی) و واجد ارزش مقدمی است. تلقی «وسیله» به عنوان «هدف» دنیایی است مذموم که مانع از وصول به هدف می شود و باید از آن إعراض کرد . به میزان عمق معرفتی انسان به چنین بینشی، مرتبه ای از مراتب زهد در او حاصل می شود و آثار اخلاقی و عملی آن را در خود می یابد.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, زهد, مبادی زهد, نشانه های زهد, مراتب زهد}
    Seyedjavad Ahmadi *
    In Nahj al-Balaghah, asceticism and ascetic life are highly praised and recommended. Understanding the concept of 'asceticism' to reach a logical definition and prevent any fallacies and intellectual deviations around asceticism is considered a basic need. So, identifying the factors influencing the creation of asceticism and its related effects must be adorned with this virtue. This article aims to deal with this issue analytically and refer to related sources. Accordingly, while doing a conceptual analysis, the author examined the definition of asceticism intended by the commentators of Nahj al-Balaghah. Then, he checked the degree of harmony of this definition with what was stated in the words of Imam (AS) and Nahj al-Balaghah. The research findings show that 'asceticism' means reluctance and practical abandonment of anything that prevents reaching the goal (God's nearness and afterlife blessings). In this case, asceticism does not mean avoiding the world of existence and not benefiting from material gifts. Living in the world of existence is a means and a prelude to obtaining eternal happiness (ultimate goal) and has a preliminary value. Considering the 'means' as the 'goal' of the world is reprehensible and hinders achieving the goal and should be avoided. It is worth mentioning that according to the depth of human knowledge about such a vision, a level of asceticism is achieved in him in such a way that he finds its moral and practical effects in himself.
    Keywords: Nahj al-Balaghah, asceticism, principles of asceticism, signs of asceticism, degrees of asceticism}
  • محمد دانش نهاد*، محمدحسن وکیلی

    دوران 35 ساله امامت امام کاظم (ع) یکی از زمینه های بسیار مهم در باب شناخت الگوی اقتصادی اسلامی محسوب می شود؛ چراکه طولانی بودن مدت امامت در مقایسه با دیگر ایمه از سویی و شرایط اجتماعی پدید آمده از سوی دیگر موجب شد فعالیت های اقتصادی امام کاظم (ع)ظهور و بروز خاصی بیابد. این تحقیق مبتنی بر روش کتابخانه ای و تحلیل اطلاعات در پی آن است که با بررسی ابعاد فردی و اجتماعی فعالیت های اقتصادی امام کاظم (ع) با الگوگیری از آن راه حلی در باب تحقق اقتصاد اسلامی ارایه کند. از جمله نتایج این تحقیق عبارت است از: 1. ابعاد فردی اقتصادی در زندگی امام کاظم (ع) را حداقل در سه زمینه می توان مشاهده کرد: زهد، قناعت و ترک نیازهای باطل؛ کار و تلاش و ایثار و از خودگذشتگی. 2. ابعاد اجتماعی اقتصادی در سیره امام کاظم (ع) نیز به طور کلی، در سه حوزه یافت می شود: مدیریت کلان مسایل اقتصادی؛ جذب سرمایه های بعید الوصول و کیفیت صرف سرمایه ها برای فقرزدایی از جامعه.3. از جمله الگوهای اجتماعی اقتصادی از سیره امام کاظم (ع) آن است که در صورت کمبود منابع مالی به جای آنکه به تعداد بیشتری از فقرا احسان شود، تعداد کمتری مورد احسان قرار گیرند؛ اما در مقابل، به قدری به آن ها رسیدگی شود که بتوانند زندگی مستقلی را تشکیل دهند.

    کلید واژگان: امام کاظم(ع), زهد, ایثار, مدیریت کلان, شبکه وکلا, فقرزدایی}
    Mohammad Daneshnahad *, Mohammadhasan Vakili

    The -35year period of Imamate of Imam Kāẓim (as) is considered one of the most important fields for understanding the Islamic economic model; because the long term of Imamate compared to other Imams on the one hand and the social conditions that have arisen on the other hand caused the economic activities of Imam Kāẓim (as) to emerge and develop. This research is based on the library method and information analysis in order to provide a solution for the realization of Islamic economy by following it and examining the individual and social dimensions of the economic activities of Imam Kāẓim (as). The results of this research include: Individual economic dimensions in the life of Imam Kāẓim (as) can be seen in at least three areas: Asceticism, contentment and abandoning false needs; Work, effort and self-sacrifice. 2. The socio-economic dimensions in Imam Kāẓim’s life are generally found in three areas: macro management of economic issues; attracting hard-to-reach funds and the quality of spending funds for poverty alleviation of society. 3. One of the socio-economic patterns of Imam Kāẓim (as) is that in case of lack of financial resources, instead of giving favors to a larger number of the poor, a smaller number of people are given favors. But on the other hand, they should be taken care of so that they can form an independent life.

    Keywords: Imam Kāẓim (as), asceticism, self-sacrifice, Macro-Management, Lawyers’ Network, Poverty alleviation}
  • محمد دانش نهاد*، محمدحسن وکیلی

    دوران 35 ساله امامت امام کاظم (ع) یکی از زمینه های بسیار مهم در باب شناخت الگوی اقتصادی اسلامی محسوب می شود؛ چراکه طولانی بودن مدت امامت در مقایسه با دیگر ائمه از سویی و شرایط اجتماعی پدید آمده از سوی دیگر موجب شد فعالیت های اقتصادی امام کاظم (ع) ظهور و بروز خاصی بیابد. این تحقیق مبتنی بر روش کتابخانه ای و تحلیل اطلاعات در پی آن است که با بررسی ابعاد فردی و اجتماعی فعالیت های اقتصادی امام کاظم (ع) با الگوگیری از آن راه حلی در باب تحقق اقتصاد اسلامی ارائه کند. از جمله نتایج این تحقیق عبارت است از: 1. ابعاد فردی اقتصادی در زندگی امام کاظم (ع) را حداقل در سه زمینه می توان مشاهده کرد: زهد، قناعت و ترک نیازهای باطل؛ کار و تلاش و ایثار و از خودگذشتگی. 2. ابعاد اجتماعی اقتصادی در سیره امام کاظم (ع) نیز به طور کلی، در سه حوزه یافت می شود: مدیریت کلان مسائل اقتصادی؛ جذب سرمایه های بعید الوصول و کیفیت صرف سرمایه ها برای فقرزدایی از جامعه.3. از جمله الگوهای اجتماعی اقتصادی از سیره امام کاظم (ع) آن است که در صورت کمبود منابع مالی به جای آنکه به تعداد بیشتری از فقرا احسان شود، تعداد کمتری مورد احسان قرار گیرند؛ اما در مقابل، به قدری به آن ها رسیدگی شود که بتوانند زندگی مستقلی را تشکیل دهند.

    کلید واژگان: امام کاظم(ع), زهد, ایثار, مدیریت کلان, شبکه وکلا, فقرزدایی}
    Mohammad Daneshnahad *, Mohammadhasan Vakili

    The -35year period of Imamate of Imam Kāẓim (as) is considered one of the most important fields for understanding the Islamic economic model; because the long term of Imamate compared to other Imams on the one hand and the social conditions that have arisen on the other hand caused the economic activities of Imam Kāẓim (as) to emerge and develop. This research is based on the library method and information analysis in order to provide a solution for the realization of Islamic economy by following it and examining the individual and social dimensions of the economic activities of Imam Kāẓim (as). The results of this research include: Individual economic dimensions in the life of Imam Kāẓim (as) can be seen in at least three areas: Asceticism, contentment and abandoning false needs; Work, effort and self-sacrifice. 2. The socio-economic dimensions in Imam Kāẓim’s life are generally found in three areas: macro management of economic issues; attracting hard-to-reach funds and the quality of spending funds for poverty alleviation of society. 3. One of the socio-economic patterns of Imam Kāẓim (as) is that in case of lack of financial resources, instead of giving favors to a larger number of the poor, a smaller number of people are given favors. But on the other hand, they should be taken care of so that they can form an independent life.

    Keywords: Imam Kāẓim (As), Asceticism, Self-Sacrifice, Macro-Management, Lawyers’ Network, Poverty Alleviation}
  • غلامرضا رئیسیان*، علی مهمان نواز، مرتضی سلمان نژاد

    اصحاب حدیث به مثابه مکتبی تمامیت طلب در تمامی حوزه های علوم دینی، در زمینه زهد نیز آثار قابل توجهی بر جای گذاشت. عرصه زهدپژوهی نزد ایشان با توجه به گرایش های دوگانه متقدمان و متاخران، تبلور متفاوتی از حدیث پژوهی را رقم زده است. اگرچه موضوع زهد در قالب نگاشته ای حدیثی توسط ابن مبارک و ابن حنبل مورد بررسی قرار گرفته، جریان های اثرگذار بر آن ها و همچنین مبانی متفاوت حدیثی این دو، درکی دوگانه را از مفهوم زهد حاصل آورده است. وجود مکتب فکری اصحاب حدیث و پدیداری خوانش های گوناگون حدیث و به تبع اثرگذاری بر دو محدث مورد بحث در زمینه زهد نیز شایان توجه است. در این بین، داستان سرایی قصاص نیز در تصویرسازی از زهد بی تاثیر نبوده است. در جستار پیش رو سعی شده است ضمن بررسی تطبیقی کتاب الزهد ابن مبارک و کتاب الزهد ابن حنبل، تفاوت های آن دو از نظر گستره و موضوعات مطرح در این دو کتاب، مورد بحث قرار گیرد و از رهگذر جریان های موجود در سده های دوم و سوم هجری به تنوع روش های زهدگرایانه آن عصر اشاره کند.

    کلید واژگان: اصحاب حدیث, ابن مبارک, احمد بن حنبل, کتاب الزهد, زهد, تصوف, قصص}
    Gholamreza Raeisian*, Ali Mehman Nevaz, Morteza Salman Nejad

    Summary The Companions of Hadith, as a totalitarian school in all fields of religious sciences, also left significant effects in the field of asceticism. The field of asceticism has given him a different crystallization of hadith research due to the dual tendencies of the early and the late. Although the subject of asceticism has been studied in the form of hadith writings by Ibn Mubarak and Ibn Hanbal, but the influential currents on them as well as the different hadith principles of the two have obtained a dual understanding of the concept of asceticism. The existence of the school of thought of the companions of hadith and the phenomenon of various readings of hadith and consequently the impact on the two hadiths discussed in the field of asceticism are also noteworthy. In the meantime, storytelling has not been ineffective in depicting asceticism. In the present article, while comparatively examining Ibn Mubarakchr('39')s "Book of Asceticism" and Ahmad Ibn Hanbalchr('39')s "Book of Asceticism", the differences between the two in terms of scope and issues in these two books are discussed and through the currents in The second and third centuries AH point to the variety of ascetic methods of that era.

    Keywords: Companions of Hadith, Ibn Mubarak, Ahmad Ibn Hanbal, Book of Asceticism, Asceticism, Sufism, Stories}
  • رحمت الله عبدالله زاده آرانی*

    تعتبر الرساله الحادی والثلاثین من نهج البلاغه الذی کتبها الإمام علی (ع) لابنه الإمام الحسن  عند عودته من معرکه صفین فی ارض الحاضرین من الکنوز العلویه الغنیه حیث تمت کتابه هذه الرساله فی فتره صعبه للغایه حیث تعتبر هذه الرساله نتیجه تجارب تقلبات الحیاه الدینیه والاجتماعیه السیاسیه للإمام علی (ع). یعبر مرور ودراسه هذه الرساله الثمینه عن رویه الإمام للعالم والتمتع بالعطایا الإلهیه وترسم نظره الإمام التوحیدیه للعالم فی شکل تفسیرات بلغت ذروه البلاغه. إن العلاقه بین الإنسان والعالم فی هذا المنظور تعنی ان الإنسان، و هو ینعم بالعطایا والرزق الإلهی- وقبل کل شیء، بالنعمه الإلهیه - یبتعد عن الدنیویه والدنیا ویحقق الکرامه الإنسانیه فی ظل التخلی عن الشهوات الجسدیه. فی هذه الدراسه نسعی من خلال بیان ابعاد هذه الرساله و مقارنتها بادله من آیات القرآن،ان نفسر النظره التوحیدیه للإمام خاصه فی توحید الاعمال التی ینشا من عمق نظره الإمام إلی التعالیم القرآنیه.تم رسم هذه الرساله التی ترکز علی إنحصار العطایا والرزق الإلهی، ان تشرح مکانه الإنسان فی کسب العیش مع الحفاظ علی القیم الإنسانیه والکرامه بشکل واضح والحفاظ علی توحید الاعمال فی الوقت الذی یسعی الإنسان الی کسب العیش والاستفاده من الرزق والفضل الإلهی. فی هذا الصدد، تم ایضا استخدام روایات النبی  والایمه المعصومین (ع) طوال البحث.

    کلید واژگان: الإمام علی (ع), الرساله 31 من نهج البلاغه, العلمانیه, الرزق الإلهی, الزهد}
    Rahmatollah Abdollahzadeh Arani *

    Having spent a hard time upon returning from Safin battle, Imam Ali (AS) penned the letter 31 for his son Imam Hasan (AS) in a place named as Hazerin. This letter, which is the result of his experience abounding with so many ups and downs in his religious and socio-political life, is one of priceless treasures of Alavi. An excerpt from this invaluable letter expresses his attitude towards the world and also benefiting from the blessings and sustenance of God. This depicts his monotheistic view towards life and real asceticism in the form of some expressions and phrases containing utmost rhetoric and eloquence. In his perspective, the relationship between man and the world is based on staying away from worldliness which leads man to achieve dignity through shunning sensual desires. Such a belief is aroused from the depth of Imam Ali’s attitude towards Qur’anic teachings in which the concept of God as the sole supplier of sustenance and provision, man's attempts to gain sustenance and most importantly his attainment of God’s blessings and grace receives a high status. In this regard, to present Imam Ali’s outlook and to illustrate the strong influence of Qur’anic teachings on this view, some evidence from verses of Qur’an, the narrations of the Prophet Mohammad (PBUH) and the infallible Imams have been used throughout the discussion.

    Keywords: Imam Ali, Letter31 Nahj-ul-Balagha, Worldliness, Divine sustenance, Asceticism}
  • احمد ربانی خواه*، محمد مصطفایی، معصومه امامی روشناوند
    زهد و ساده زیستی همواره به عنوان یکی از فضایل مهم اخلاقی و دینی مورد تاکید اهل بیتb و به ویژه امام علی علیه السلام بوده است. بررسی محتوای نهج البلاغه درباره زهد موضوع این تحقیق است که با روش تحلیل مضمون و پس از تحلیل لغوی زهد انجام گرفت. رسیدن به الگوی زهد از سه منظر چیستی زهد، چرایی و چگونگی زهدورزی سوالاتی هستند که ابعاد مختلف الگوی زهد در نهج البلاغه را روشن ساختند. در این مسیر، ابتدا همه متون مرتبط با زهد، از خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه گزینش و در جدولی مقابل هر متن، مضمون یا مضامین پایه ای حاکی از ابعاد مختلف زهد استخراج گردید و در نهایت، این مضامین در قالب سه جدول چیستی، چگونگی و چرایی زهد سامان یافتند؛ بدین صورت که میان مضامین هر جدول دسته بندی شد و هر یک ذیل عناوین کلی تر به عنوان مضامین سازمان دهنده قرار گرفتند. نتیجه آنکه در نهج البلاغه، ماهیت زهد، رغبت نداشتن به دنیا و در آرزوی دنیا نبودن است و دلیل آن، کوچک انگاری دنیا در برابر آخرت و اسباب زحمت بودن دنیاخواهی است. همچنین بیشتر مضامین درباره چگونگی زهدورزی است که به شکل قناعت به اندازه کفایت نمودار می شود.
    کلید واژگان: زهد, نهج البلاغه, تحلیل مضمون}
    Ahmad Rabbanikhah *, Mahammad Mostafaei, Masoomeh Emami Rooshnavand
    The asceticism and simple living have always been emphasized by the ahl al-bayt, especially Imam Ali (a.s.), as one of the most important moral and religious virtues. The present article aimed at investigating asceticism in Nahj al-Balagha through content analysis. In order to achieve the ascetic pattern, three questions of asceticism’s nature, why, and how to follow the ascetic path are the ones that explain the various aspects of the ascetic pattern in Nahj al-Balagha. Along this path, all the texts related to asceticism were selected from sermons, letters, and sayings of Nahj al-Balagha. Then, in front of each text, themes or basic themes representing different aspects of asceticism were represented in a table. These themes were organized into three tables of what, how, and why of asceticism, so that they were categorized among the themes of each table, and each was classified under the general headings as organizing themes. The result indicated that in the Nahj al-Balagha, the nature of asceticism means no mundane desires and no wish for them. In this case, this world is considered as a burden and humiliated as compared to hereafter. Also, most of the themes of Nahj al-Balagha are about how to follow the ascetic path and how to be satisfied with what you have.
    Keywords: asceticism, Nahj al-Balagha, Thematic Analysis}
  • سیدابوالفضل موسوی، محمد فنایی اشکوری
    این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخص های آن عمدتا از احتجاجات معصومین (ع) با متصوفه ی زمانشان استنباط گردیده؛ شاخص هایی چون تناسب ریاضت با مقتضیات زمان و حکومت، تمایز نهادن بین فقر اضطراری و فقر اختیاری، رعایت حقوق خانواده، اولویت حقوق اجتماعی و سیاسی اسلام نسبت به مناسک فردی، تعریف صحیح زهد و اجتناب از زهد فروشی، اجتناب از بیکاری و سرباری به بهانه زهد و عبادت با تفکیک اوقات خلوت و عبادت از اوقات کار و معاش، اجتناب از صدمات جدی بدنی و جسمانی، توجه به اختلاف مراتب ظرفیت و فضیلت انسان ها و از همه مهمتر، لزوم مراجعه به اهل بیت پیامبر (ع) برای استنباط صحیح از قرآن و سنت به ویژه در بحث ریاضت و زهد که منوط به احاطه علمی در مباحثی چون ناسخ و منسوخ و شان نزول آیات و غیره است.
    کلید واژگان: تصوف, حقوق اجتماعی, ریاضت, زهد, فقر}
    Sayyed Abolfazl Mousavi, Mohammad Fanaei Eshkevari
    This text attempts to explain desirable and legitimate form of Asceticism from the perspective of Quran and Infallible Imams (Peace be upon them). The main criteria of desirable asceticism have been concluded from the argumentations or reasoning that Infallible Imams had with the Sufis of their time. Some of these criteria are as following: proportionality of asceticism with time and government measures, distinction between emergency poverty and optional poverty, family rights, priority of social and political rights towards individual practices according to Islam, the correct definition of piety, Avoiding unemployment under the excuse of piety, separating work and living times from the time for worship and prayer, avoiding serious physical and psychological injuries, paying attention to the different levels of capacity and human virtue, and last one which is
    more important is referring to the household of the Prophet (PBUH) to catch a correct understanding of the Quran and Sunnah, especially in the austerity and asceticism, which needs to enough knowledge about abrogating and abrogated verses and the situation in which a verse came down.
    Keywords: Sufism, social rights, asceticism, piety, poverty}
  • سوسن آل رسول، فاطمه مسجدی
    دنیا ازجمله مقولاتی است که تفسیر و برداشت های مختلفی از آن شده است و درباره بهره مندی از آن، دیدگاه های افراطی و تفریطی وجود دارد. در مقاله حاضر، تحلیلی رابطه میان تدین و بهره مندی از دنیا با توجه به کلام امیرمومنان علی (ع) در نهج البلاغه مطالعه و بررسی شده است. آن حضرت (ع) از سویی با بیان ویژگی های مذموم دنیا و عواقب دنیاطلبی و از سوی دیگر با تاکید بر استفاده صحیح از دنیا، زندگی دنیوی انسان دین مدار را در مسیر حیات اخروی او می دانند که این همان دنیاداری دین مدارانه است. راهکار دستیابی به این زندگی، زهد و شاخصه آن ارجحیت دین بر دنیا است.
    کلید واژگان: قرآن, نهج البلاغه, دین مداری, دنیاداری, زهد}
    Soosan Al-I Rasoul, Fatemeh Masjedi
    ‘World’ is among the concepts that have been interpreted differently، and there are extremist and pacifist viewpoints regarding it. The present paper aims to study the relationship between religiousness and attainment of worldly blessings from the viewpoint of Imam Ali (PBUH) in Nahj al-Balaghah. While he describes the sordid characteristics of the world and warns about the consequences of worldliness، he emphasizes on using the world rightly as he sees a religious man’s worldly life as a prologue to his hereafter. That is what he calls ‘religious worldliness’، the prerequisite of which is asceticism، i. e. preference of religion over the world.
    Keywords: The Quran, Nahj al Balaghah, Religiousness, Worldliness, Asceticism}
  • محمدرضا عدلی*
    گرایش به سلوک زاهدانه و رهبانیت پدیده ای مشترک در میان ادیان است. در مسیحیت و اسلام نیز چند سده پس از ظهور دین، گروه هایی از مردم به علل گوناگون به زندگی زاهدانه روی آوردند. این جماعت های پراکنده زاهدان به تدریج نظام هایی متشکل با کارکرد اجتماعی معین را به وجود آوردند. صومعه راهبان مسیحی و خانقاه صوفیان، در طول تاریخ، کارکرد مهمی در شکوفایی و گسترش فرهنگ دینی در جوامع مسیحی و مسلمان داشته اند. این نهادها به رغم تفاوت های بارز دینی و فرهنگی، نقاط مشترکی نیز دارند که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: تاکید بر زهد و ریاضت کشی، وجود قواعد خاص برای زیستن، وجود سنت دینی مرجع، وجود آداب و آئین های ویژه، زندگی یا تجمع در مکان های خاص.
    کلید واژگان: طریقه های رهبانی, زهد, قاعده نامه, صومعه, خانقاه}
    Mohammad Reza Adli*
    Asceticism and monasticism are common phenomena in religions. Only a few centuries after the emergence of Christianity and Islam, certain groups of their adherents turned to ascetic life for different reasons. These scattered ascetics gradually established monastic orders with specific social functions. Monasteries of Christian monks and khānqāhs of sufis have played an important role in the development of the religious culture in Muslim and Christian communities throughout the history. Despite their obvious religious and cultural differences, these institutions have several features in common some of which are insistence on asceticism, existence of specific rules for life, existence of an authentic religious tradition, existence of specific rituals and living or gathering in specific places.
    Keywords: monastic orders, asceticism, monastic codes, monastery, khānqāh}
  • مینا باهنر
    «جوع» همواره به عنوان یکی از نمایه های ریاضت در عرفان و اخلاق مورد توجه بوده است و همه فرق صوفیه در ضرورت «جوع» به عنوان یکی از ارکان اساسی سیر و سلوک اتفاق نظر دارند. در چیستی معنای جوع، گروهی «جوع» را به معنای «به اندازه خوردن» و گروهی آن را معادل «روزه» دانسته اند و برخی نیز آن را تا حد «سد جوع» (نخوردن مگر به ضرورت) معنا کرده اند.
    در این مقاله تلاش شده است تا با میزان قرار دادن قرآن و سنت به بررسی مفهوم شناسی جوع و دیدگاه های متعدد دراین باره پرداخته شود و با مقایسه این نظرات، براساس میزان قرآنی و سنت نبوی نظر صائب معرفی گردد. جوع از نظر قرآن و متون اسلامی در خطاب های عام «یا بنی آدم» به معنای «به اندازه خوردن»؛ در خطاب های خاص «یا ای ها الذین آمنوا» به معنای «روزه» و در خطاب به اخص خواص یعنی انبیا و اولیا، به معنای کم خوردن است.
    کلید واژگان: سیر و سلوک, ریاضت, جوع, صوم, تفسیر عرفانی}
    Mina Bahonar
    Hunger has been always regarded as one of the signs in mysticism and morality and all Sufis have known it as one of the bases for their special manner of life. Some have known it to mean eating based on need, some other to mean fasting and some to mean not eating but necessarily. The author, as is understood in the paper, relying on Quran and sunnah, has explained that the meanings are intended for common people, special believers and Divine most chosen including prophets respectively.
    Keywords: Manner of mystical living, asceticism, hunger, fasting, mystical commentary}
  • محمدعیسی جعفری *
    به جرئت می توان ادعا کرد که در بین گروه های منتسب به اسلام، صوفیه بیش از هر گروه دیگری مورد نقد و قدح قرار گرفته است و شاید گروهی را نتوان یافت که همانند صوفیه ناقدانی از هر دسته ای داشته باشد. عده بسیاری از ناقدان تا جایی پیش رفته اند که آنان را از زمره اسلام خارج دانسته و بستر پیدایش تصوف را در خارج از اسلام یافته اند. در این میان افراد بی طرفی از جمله ناظران بیرونی مانند برخی از مستشرقین (پل نویا و نیکلسون در آخرین نظراتش) بستر تولد تصوف را دامن معرفت زای اسلام دانسته اند. یکی از ابزارهای مخالفان صوفیه، تمسک به روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) است. مخالفان صوفیه مدعی اند که این گروه از سوی پیشوایان دینی تخطئه شده اند و برای تایید مدعایشان روایاتی را برشمرده اند. نوشتار حاضر تلاش می کند روایات منسوب به پیامبر گرامی اسلام(ص) در نقد تصوف و صوفیه را (با تاکید بر منابع شیعی) به لحاظ اعتبار سندی و محتوایی بررسی کند و صحت ادعای مخالفان صوفیه را مورد سنجش قرار دهد. بررسی روایات منسوب به ائمه و نیز بررسی روایات ناظر به افراد خاصی از صوفیه به فرصت دیگری موکول می شود.
    کلید واژگان: روایات نبوی, صوفیه, نقد صوفیه, رهبانیت, مستشرقان}
    M.I. Jafari *
    One can firmly claim that the Sufi sect has been the object of more criticism than any other Islamic sects; and it may be the only sect that has been criticized by every group. A large number of critics have even considered Sufism outside the sphere of Islam, tracing its origins to the non-Islamic sources. However, according to some impartial people, including the outsiders such as some orientalists, Sufism originates in the knowledge-promoting Islam. Appealing to the Prophet's traditions as well as those of the Infallible Imam's (PBUT) is one of the ways in which the opponents of Sufism criticize it. They hold that it has been rejected by the religious leaders, presenting some traditions to confirm their claim. The present writing is an attempt to examine the traditions ascribed to the Holy Prophet of Islam (PBUH) in terms of authenticity and content, evaluating the accuracy of the claims made by the opponents of Sufism.
    Keywords: The Prophet's traditions, Sufi sect, criticism of Sufism, asceticism, orientalists}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال