به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Fiqh of Hadith » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Fiqh of Hadith» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمود مرویان حسینی، سید علی دلبری، حسین امینی*

    با نگاهی به روایات امامان معصوم(ع) که درباره ویژگی های شیعیان واقعی بیان نموده اند، با خصوصیات مختلفی مواجه می شویم که برای برخورداری یک فرد از وصف «شیعه»، ملاک هایی را ارایه کرده اند. در سخنان گهربار امام رضا(ع) به نقل از کتاب صفات الشیعه آمده است: «شیعتنا المسلمون لامرنا الآخذون بقولنا المخالفون لاعداینا فمن لم یکن کذلک فلیس منا». این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی درصدد بررسی سندی و تحلیل محتوایی این روایت است. یافته های مقاله نشان می دهد که سند این حدیث به کمک توثیقات عامه صحیح است و بنا بر تواتر معنوی، نیازی به ارزیابی سند نیست. برای صدق عنوان «شیعه» واقعی بر فردی می بایست انسان این ترکیب معنایی سه گانه را با هم واجد باشد؛ شیعه کسی است که به لحاظ اعتقادی پذیرای ولایت ایمه(ع) و به لحاظ رفتاری ضمن پیروی محض و خالصانه از سخنان معصومان(ع)، مخالفت رفتاری و گفتاری با دشمنان ایمه(ع) داشته باشد و در یک کلام ولایتمدار اهل تولی و تبری باشد.

    کلید واژگان: امام رضا(ع), ویژگی های شیعه, اطاعت محض, بررسی سندی, فقه الحدیث}
    Seyed Mahmoud Marvian Hosseini, Seyed Ali Delbari, Hossein Amini *

    Looking at the narrations of the innocent Imams(as) who have stated about the characteristics of real Shias, we come across various characteristics that have provided criteria for a person to be called a “Shia”. In the words of Imam Reza(as) quoted from the Book of Sifat al-Shia, it is stated: “Our Shiites who submit to our command, who take our word, who disagree with our enemies, so whoever is not like that is not of us”. This article tries to examine the document and analyze the content of this narration with a descriptive-analytical method. The findings of the article show that the document of this narration is valid with the help of popular confirmations and there is no need to evaluate the document based on its spiritual frequency. For the title of “Shia” to be true for a person, a person must have this triple combination of meanings together: A Shia is someone who, in terms of belief, accepts the authority of the Imams(as) and in terms of behavior, while purely and sincerely following the words of the innocents(as), has behavioral and verbal opposition to the enemies of the Imams(as), and in a word, is a Committed to the Vilayah and Tavalli and Tabarri.

    Keywords: Imam Reza(as), Shia characteristics, pure obedience, document review, Fiqh al-hadith}
  • امان الله ناصری کریموند *، مهدی اکبرنژاد، روح الله محمدی

    یکی از مباحث مهم تفسیر المیزان، بررسی فقه الحدیثی روایات منقول از منابع فریقین است که علامه در خلال این مباحث، دیدگاه های حدیثی و فقه الحدیثی خود را بیان کرده است. هدف از نوشتار حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای انجام شده، بررسی رویکرد فقه الحدیثی مولف المیزان نسبت به روایات الکافی کلینی می باشد. علامه برای ارزیابی روایات این کتاب مولفه های فقه الحدیثی متعددی به ویژه عرضه روایات بر قرآن و روایات صحیح، سنجش احادیث با عقل، در نظرگرفتن معیار تاریخ و... را به کار گرفته و با این مبانی در موارد متعددی به تایید و بهره گیری از روایات کافی، شرح و تفسیر احادیث آن کتاب، کشف و بیان مقصود معصومین^، تشخیص روایات تفسیری از غیر آن، رفع تعارض و دفع شبهه از بیانات معصومان×، نقد روایات کافی و... پرداخته است. مهم ترین معیار نویسنده المیزان در فهم و نقد روایات، ملاک عرضه روایات بر قرآن می باشد که برگرفته از مبانی خاص روش تفسیری وی در المیزان بوده و به همین دلیل بیشتر بررسی های فقه الحدیثی خود را براساس این معیار انجام داده است.

    کلید واژگان: الکافی, فقه الحدیث, تفسیر المیزان, علامه طباطبایی&, روایات تفسیری}
    Amanalah Naseri Karimvand *, Mahdi Akbarnezhad, Roohullah Mohammadi

    One of the important topics of the book Tafsir Al-Mizan is Fiqh-al-Hadith examination of narratives handed down from Fariqain sources. The purpose of the present article, which has been carried out via a descriptive-analytical method and with library tools, is to examine the Fiqh-al-Hadith approach of the author of al-Mizan towards al-Kafi's narratives authored by Koleyni. To evaluate the narrations of this book, Allameh has used several Fiqh-al-Hadith components, especially the presentation of narratives based on the Qur'an and authentic narratives, evaluating the narratives with reason, taking into account the criteria of history, etc. and with these principles, in many cases, has dealt with confirming and using al-Kafi narratives, explaining and interpreting the hadiths of that book, discovering and expressing the meaning of the Fourteen Infallibles, distinguishing interpretive narratives from others, resolving conflicts and removing doubts from the statements of the Fourteen Infallibles, criticizing al-Kafi narratives etc. The most important factor for the author of al-Mizan in understanding and criticizing narratives is the factor of presenting narratives on the Qur'an, which was derived from the special foundations of his interpretation method in al-Mizan. For this reason, he has conducted most of his Fiqh al-Hadith studies based on this factor.

    Keywords: Al-Kafi, Fiqh-al-Hadith, Tafsir al-Mizan, Allameh Tabatabaei, Interpretational narratives}
  • جواد سلمان زاده*

    فهم حدیث به عنوان دومین منبع استنباط آموزه های دینی امری مهم قلمداد می شود. در فرآیند فهم حدیث، با مفهومی به نام خانواده حدیث مواجه هستیم که به جهت برخورداری از ویژگی هایی خاص چون «تعدد»، «تشابه و تناسب موضوعی»، «جامعیت» و...، نیازمند فهم و توجه ویژه می باشد. از این رو لازم است به اقتضای ویژگی های خانواده حدیث، روشی ویژه برای فهم آن در نظر گرفته شود. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، تامل در ویژگی های خانواده حدیث و نسبت سنجی میان احادیث هم خانواده به یافته هایی دست پیدا کرده است که به جهت نتیجه بخشی در فهم خانواده حدیث قابل توجه می باشد. این یافته ها نشان می دهد که فهم خانواده حدیث از روشی سه مرحله ای بدست می آید که عبارتند از: «فهم تک تک احادیث»، «فهم بیناحدیثی» و «جمع بندی و تحلیل مفاهیم بدست آمده». انجام این مراحل، نه تنها فهم درست، دقیق و جامعی از حدیث بدست می دهد؛ بلکه فراتر از آن، سوال ها و مسایل جدید را پاسخی بروز ارایه خواهد کرد.

    کلید واژگان: فقه الحدیث, فهم حدیث, فهم بیناحدیثی}
    javad salmanzadeh *

    Understanding hadith is considered as the second source of derivation of religious teachings. In the process of understanding hadith, we are faced with a concept called the family of hadith, which requires special understanding and attention due to its special features such as "multiplicity", "thematic similarity and appropriateness", "comprehensiveness", etc. Therefore, it is necessary to consider a special method to understand it according to the characteristics of the hadith family. Using the descriptive-analytical method, reflecting on the characteristics of the hadith family and comparing the hadiths of the same family, this research has reached findings that are significant for the purpose of understanding the hadith family. These findings show that the understanding of the hadith family is achieved through a three-stage method, which are: "understanding each hadith", "understanding between hadiths" and "summarizing and analyzing the concepts obtained". Carrying out these steps not only gives a correct, accurate and comprehensive understanding of the hadith; But beyond that, it will provide an up-to-date answer to new questions and issues.

    Keywords: Fiqh of Hadith, understanding of Hadith, understanding of inter-Hadith}
  • رضا الله دادی دستجردی*، سید علی حسین پور، محمدجواد یاوری

    یکی از روایت هایی که در منابع حدیثی شیعه نقل شده است، روایتی است موسوم به «فطرس ملک»، که داستان آن در منابع حدیثی شیعه آمده است. این داستان، فضیلتی بزرگ برای امام حسین (ع) است. از آن رو که برخی از محققان و پژوهشگران حوزه حدیث و تاریخ، این حدیث را مورد نقد و نظر قرار داده و آن را معتبر ندانسته اند، مقاله حاضر، ضمن پرداخت اجمالی به اسناد این روایت، اعتبارسنجی دلالی این روایت را محور پژوهش قرار داده است. این روایت در شانزده منبع حدیثی و تاریخی نوشته شده در پیش از قرن دهم هجری ثبت شده است. برخی از این منابع، روایت را به صورت مسند و برخی به صورت مرسل نقل کرده اند. به نظر می رسد روایت از نظر سندی معتبر و قابل اعتماد بوده و می توان به صدور روایت «فطرس ملک» به ویژه بر اساس نقل کتاب «السرایر»، اطمینان حاصل نمود، همچنین از یافته های مهم پژوهش آن است که؛ ناسازگاری و تعارض میان روایت منقول در کتاب یاد شده با موازین سنجش اعتبار احادیث از جمله قرآن، سنت و عقل یافت نشد.

    کلید واژگان: فقه الحدیث, فطرس ملک, ملائکه, عصمت, امام حسین (ع)}
    Reza Allahdadi *, Seyyed Ali Hosseinpour, MohammadJavad Yavari

    one of the narratives that has been recounted in Shia Hadith collections (sources) is the story of an angel namely “Futros the Angel” (Futros the Malik) Since this narrative is considered to be a great virtue for Imam Hussain, and some History and Hadith scholars and researchers do not find it to be authentic. The present article, while briefly paying attention to the documents of this narration, has made The Validation of the content of this narrative has been the focus of the research this narration was written in sixteen Hadith and historical sources was recorded before the tenth century of Hijri. Some of these sources have narrated the narration in the form of Mosnad and some in the form of Mursal It seems that the narration is valid and reliable from the point of view of a document, and it is possible to ensure the issuance of “Futros Angel” narration, especially based on the citation of the book of “Al-Saraer” was assured. Also, one of the important findings of the research is that there is not no inconsistency and conflict between the narratives mentioned in the book, with the criteria for evaluating the validity of Hadith including the Qur’an, Sunnah and reason.

    Keywords: Fiqh al-Hadith, Futros angel, angels, chastity, Imam Hossein (AS)}
  • مهدی پیچان، نهله نهله غروی*، انسیه سادات اسکاف
    تنویر الحوالک شرح مختصر سیوطی بر موطا مالک است. سیوطی به طور عمده در این اثر به شرح و بسط مفهوم متن احادیث پرداخته است؛ ازاین رو می توان نوشته مذکور را مجموعه ای فقه الحدیثی به حساب آورد. شناخت فقه الحدیث ثمره سایر علوم حدیث بوده و آگاهی از شیوه پیشینیان به خصوص شارحان جامع نگاری همچون سیوطی در فهم احادیث می تواند به تصحیح یا تعمیق فهم ما بینجامد. لذا این جستار درصدد است با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به واکاوی انتقادی روش فقه الحدیثی سیوطی در تنویر الحوالک بپردازد. به رغم آنکه سیوطی تلاش کرده تا روایات موطا را در زمره روایات صحیح جلوه دهد، توجه به اوضاع نابسامان نقل و نگارش حدیث و شکل گیری روایات جعلی فراوان در زمانه مالک و تجدیدنظرهای مکرر وی، نمایانگر آن است که حتی آخرین نسخه موطا نیز انتخاب نهایی و قطعی مالک نبوده است. اشتمال موطا بر روایات موقوف و مقطوع و عنایت به عدم حجیت آراء و فتاوای صحابه و تابعین، دلیل دیگری بر بطلان دیدگاه سیوطی است. وی پس از طرح مباحث سندی، از طرق گوناگون به شرح احادیث پرداخته است. طرح مباحث بلاغی و توجه به مفاهیم حقیقت و مجاز و دوری از تجسیم و ظاهری گری، جمع میان احادیث متعارض تا حد امکان و اندک شمردن مصادیق وقوع نسخ، عدم رعایت انصاف در تبیین مسایل کلامی مانند مسیله ارث گذاشتن انبیا و بهره نیافتن کافی و وافی از آیات قرآن در شرح احادیث از جمله محاسن و معایب روش فقه الحدیثی سیوطی است.
    کلید واژگان: موطا, تنویر الحوالک, مالک بن انس, سیوطی, فقه الحدیث, فهم حدیث}
    Mahdi Pichan, Nehleh Gharavi Naeeni *, Ensieh Sadat Eskaf
    "Tanwīr al-Ḥawālik" is a brief description of Suyūtī on Muwata' Mālik. In this work, Suyūtī mainly elaborates on the meaning of the text of hadiths, therefore, the mentioned writing can be considered as a collection of Fiq al- hadith. Knowledge of Fiq al-hadith is the result of other sciences of hadith, and knowledge of the method of its predecessors, especially commentators such as Suyūtī in understanding hadiths, can lead to the correction or deepening of our understanding. Therefore, this paper intends to use a descriptive-analytical method to critically analyze the method of Suyūtī in Fiq al-hadith in "Tanwīr al-Ḥawālik". Although Suyūtī has tried to make the traditions of Muwata' among the correct traditions, but paying attention to the unorganized situation of transmitting and writing of hadiths and the formation of many fabrited traditions in the time of Malik and his frequent revisions show that even the last version of Muwata' was not the final owner. The inclusion of Muwata' in the traditions of muqūf and maqtū' and considering the nonauthority of the opinions of the companions and followers is another reason for the invalidity of the view of Suyūtī. After discussing the issues of Isnad, he has described the hadiths in various ways. Raising rhetorical issues and paying attention to the concepts of truth and permissibility and avoiding incarnation and appearances, combining conflicting hadiths as much as possible and counting examples of naskh, lack of fairness in explaining theological issues such as inheriting prophets and not benefiting Sufficient and faithful of the verses of the Qur'an in the explanation of hadiths are among the advantages and disadvantages of the method of Suyūtī's Fiq al- hadith.
    Keywords: Muwata', Tanwīr al-Ḥawālik, Mālik ibn Anas, Suyūtī, Fiqh al-Hadith}
  • یحیی میرحسینی*، رضا کریمی، محمدرضا ملک ثابت

    در دهه های قبل و پس از انقلاب اسلامی، احزاب و گروه های بسیاری پدید آمدند که برای عضوگیری از مردم ایران، لازم بود ایدیولوژی خاصی را تهیه و ارایه کنند. بخش معتنابهی از این گروه ها، یا مدعی بودند همه مبانی خود را از دین گرفته اند و یا آنکه در کنار دیگر منابع، به آموزه های مذهبی نیز توجه داشته اند. یکی از این احزاب، گروه فرقان بود که بیش از همه، چهره خشونت بارش در ترور ها در ذهن متبادر می شود و کمتر به مبانی فکری آنها پرداخته شده است. در اعتقادنامه این گروه با نام خودخوانده «ایدیولوژی توحیدی»، بیش از همه از آیات قرآن استفاده شده است. در رتبه بعد، این سخنان حضرت علی (ع) بود که بسیار بدان استناد می شد تا جایی که این ضرورت به نگارش شرحی به نام «فروغ نهج البلاغه» انجامید. حال این نوشتار که به روش توصیفی تحلیلی سامان یافته، تلاش می کند نگرش فرقانیسم به نهج البلاغه را مورد مداقه قرار داده، مهم ترین نقدهای وارد بر آن را نشان دهد. مروری بر آثار رهبران این گروه نشان می دهد نه تنها تاویل گزاره های سیاسی اجتماعی، بلکه مفاهیم اعتقادی و اخلاقی نیز سرلوحه فعالیت آنها بوده است. نتایج نشان می دهد مهم ترین نقدها به استنباط های این گروه، تسلط رویکرد کارکردگرایی و بی توجهی به اصول و قواعد فقه الحدیث است.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, گروه فرقان, کارکردگرایی, تاویل, فقه الحدیث}
    Yahya Mirhosseini *, Reza Karimi, MohammadReza Maleksabet

    In the decades before and after the Islamic Revolution, many groups and parties emerged in Iran. In order to recruit members from the Iranian people, they had to develop and present a specific ideology. Most of them claimed that all of their foundations had originated from Islam or they had considered the religious teachings in addition to other sources. One of these parties was called "Furqān". These group members are more famous for their violence in assassinations than their ideological foundations. In their creed, which they called monotheistic ideology, they primarily used the Quranic verses. Secondarily, the words of Imam Ali (AS) were cited by them; in such a way that led to the writing of a commentary book entitled "Furūq Nahj al-Balāqih". So. By using a descriptive-analytical method, this paper tried to examine the Furqanism view of Nahj al-Balāqih and show the most important criticisms of it. Studying the works of this group's leaders indicated that their primary activities had included the interpretation of not only the political and social statements, but also doctrinal, devotional, and moral concepts. The findings suggest that the most important criticisms of this group's perceptions are "the dominance of functionalist approach," and "disregarding the principles and rules of Fiqh al-Hadith (the science of hadith comprehension)."

    Keywords: Nahj al-Balāqih, Furqān group, functionalism, Interpretation (Taʾwīl), Fiqh al-Hadith}
  • محمدسبحان ماهری قمی، محمدرضا پیرچراغ*

    فرمایشات معصومین (ع) در کنار قرآن، از مهم ترین منابع تبیین دین می باشد که گاهی به صورت شفاهی در غالب روایات و گاه به صورت کتبی به شکل توقیع نقل شده است. در آخرین توقیع از ناحیه مقدسه امام زمان (ع) به علی بن محمد سمری (آخرین نایب خاص)، مساله ی رویت و مشاهده ی حضرت ولی عصر (ع) پس از رحلت آخرین نایب خاص مطرح گردیده است. به سبب اهمیت این موضوع در توقیع، برداشت های متفاوتی از آن صورت گرفته که در برخی موارد موجب آسیب، ایجاد افراط و تفریط در حوزه مهدویت گردیده است. اعتبارسنجی توقیع و بررسی دقیق مفهوم «المشاهده» و امکان دیدار در عصر غیبت، محور پژوهش حاضر است. برای درک دقیق توقیع مذکور، ابتدا با بهره گیری از علم رجال و درایه، اعتبار توقیع را ثابت نموده، سپس با استفاده از کتب لغت به بررسی معنای لفظ «المشاهده» پرداخته شد که پس از ذکر معانی احتمالی نظیر دیدار با اختیار و دلخواه و هم چنین نیابت و سفارت خاص در عصر غیبت کبری، مشخص گردید در این حدیث معنای «سفارت خاص» مدنظر می باشد. سپس با بررسی خانواده روایت، معنای «مشاهده ی معین» اثبات می گردد که منظور، دیداری دوطرفه همراه با اراده و اختیار طرفین می باشد و در توقیع شریف این نوع مشاهده ی خاص یا همان ادعای سفارت خاص نفی شده است. هم چنین با بررسی احادیث متضمن دیدار با حضرت ولی عصر (ع) موعود از طرف ایشان و به صورت یک طرفه مشخص گردید که مشاهده در معنای دوم یعنی امکان دیدار ولی بدون اختیار و اراده و بدون ادهای سفارت خاص، امری میسور است.

    کلید واژگان: فقه الحدیث, حضرت ولی عصر, توقیع, فمن ادعی المشاهده, تشرفات, علی بن محمد سمری, غیبت کبری}
    Mohammad Sobhan Maheri Qhomi, Mohammad Reza Pirchraq *

    The sayings of the infallible imams (a.s.) along with the Qur’an are one of the most important sources for explaining religion. In most of the time, they are in oral form and sometimes in written form. In the last towqi from the Holy District of Imam Zaman (AS) to Ali Ibn Muhammad Samuri (the last special deputy), the issue of seeing and observing last Imam after the death of the last special deputy has been raised. Due to the importance of this issue in towqi, there have been different interpretations of it, which in some cases have caused damage or caused overdo and underdo in the field of Mahdism. This paper facouse on validation of towqi and detailed examination of the concept of “al-Mushahadah” and the possibility of meeting of Imam in the age of absenteeism. In order to understand the mentioned towqi accurately, firstly, the validity of towqi through using the science of Rijal and Dariah al-Hadith will be checked. Then, the meaning of the word “al-Mushahadah” will be investigated by using dictionaries. After mentioning possible meanings, such as “Meeting by choice and desire” and also, “special representation and embassy in the era of great absence”, it was determined that the meaning of “special embassy” is considered in this hadith. Then, by examining the hadith family, the meaning of “certain observation” will be clear. It means “a bilateral meeting with the will and discretion of the parties. So, in the towqi of Hazrat, this type of special observation or the claim of a special embassy has been denied. Also, the hadiths of the meeting of Promised Mahdi (a.s.), implies that he can visit people as a one-side visit of his behalf and without the claim of special embassy.

    Keywords: Fiqh al-Hadith, Imam Asr, Towqi, Fa-man-e-Ida’aa al-Mushahadah, honors, Ali Ibn Muhammad Samuri, The great absence}
  • رضا کریمی، یحیی میرحسینی*
    «مجاهدین خلق ایران» با نام مشهور «منافقین»، در راستای تدوین ایدیولوژی خود بسیار به نصوص دینی ارجاع می دادند؛ در این میان، یکی از منابع پر استفاده در سخنرانی و تالیف این گروه، نهج البلاغه بود. شعار «در یک دست اسلحه و در دست دیگر نهج البلاغه»، نشان می دهد حداقل در مقام شعار، مبانی نظری و تیوریک خود را از این کتاب دریافت داشته و به زعم خود، همان ها را با سلاح عملیاتی می کردند. باید اذعان داشت برداشت های عجیب، گاه معیوب و افراطی آنان از نصوص دینی بود که دست مایه اقدامات ساختارشکنانه آنان از قبیل بمب گذاری و ترور شخصیت ها قرار می گرفت. در این نوشتار که با روشی توصیفی تحلیلی سامان یافته، کوشش شده است عیوب روشی و محتوایی آنان در شرح و برداشت از نهج البلاغه را از منظر قواعد فقه الحدیث در دو بخش فهم متن و فهم مقصود حدیث به نقد گرفته شود. از جمله مهمترین نقدهای مبتنی بر فهم متن باید به تفسیربه رای، ترجمه نادرست و نادیده انگاشتن شروح نهج البلاغه اشاره نمود. همچنین از مهم ترین نقدهای وارد بر فهم مقصود حدیث باید به نادیده انگاشتن تاریخ و فضای صدور حدیث، بی توجهی به قصد و نیت امام (ع) و همچنین تقطیع احادیث و بدفهمی ناشی از آن اشاره داشت.
    کلید واژگان: سازمان مجاهدین خلق, منافقین, نهج البلاغه, فهم متن, فقه الحدیث}
    Reza Karimi, Yahya Mirhosseini *
    The “People’s Mojahedin of Iran”, popularly known as the “Monafeghin” (hypocrites), often  referred  to  religious texts in order to formulate their ideology; In the meantime, one of the most widely used sources in the speech and writing of this group was Nahj al-Balaghah. The slogan “weapons in one hand and Nahj al-Balaghah in the other” demonstrates at least as a slogan, they received their theoretical foundations from this book and, in their opinion, apply those theories by weapons. It must be acknowledged that their strange, sometimes flawed, and extremist interpretations of religious texts were the basis of their destructive actions, such as bombing and assassination of personalities. By a descriptive-analytical method, this article attempts to criticize their methodological and content defects in the description and interpretation of Nahj al-Balaghah from the perspective of the rules of Fiqh al-hadith (knowledge of understanding the text of hadith) in two  parts: understanding the text and understanding the purpose of the hadith. Among the most important criticisms based on comprehension of the text, we should mention the incorrect personal interpretation, incorrect translation and ignoring the existing explanations of Nahj al-Balaghah. Also, one of the most important criticisms of understanding the purpose of hadith is ignoring the time and space of hadith issuance, disregarding the intention of Imam (AS) as well as fragmentation of hadiths and the resulting misunderstanding.
    Keywords: People’s Mojahedin Organization (hypocrites), Nahj al-Balagha, Understanding the Text, Fiqh al-Hadith}
  • حجت الاسلام شیخ شعیب حدادی، حجت الاسلام سید محمود هاشمی نسب

    معاد جسمانی به معنای همراهی جسم و روح در قیامت، همواره از مباحث مهم مساله‌‌ی معاد است که محل مناقشه‌ی بسیاری از دانشوران قرار گرفته است. با بررسی‌های انجام شده پی بردیم صدرای شیرازی دیدگاهی متفاوت از بزرگان شیعه در مساله‌ی معاد ارایه می‌کند. این همه در حالی است که بنا به نظر اجماع علما، معاد، جسمانی است و نظر وی مخالفت جدی با احادیث رسیده از اهل بیت(علیهم السلام) دارد.

    کلید واژگان: فقه الحدیث, محمدحسن وکیلی, معادجسمانی, مکتب اهل بیت(علیهم السلام), ملاصدرا}
    Sheikh Shoaib Haddadi, Seyed Mahmoud Hashemi Nasab

    Physical resurrection, which means the companionship of body and soul in the resurrection, has always been one of the important issues in the issue of resurrection, which has been the subject of controversy among many scholars. Through our studies, we found that Sadra Shirazi offers a different view of the Shiite scholars on the issue of resurrection. All this while according to the consensus of the scholars, the resurrection is physical and his opinion is in serious opposition to the hadiths received from the Ahl al-Bayt (as).

    Keywords: Mulla Sadra, Physical Resurrection, School of Ahl al-Bayt (PBUH), Fiqh al-Hadith, Mohammad Hassan Vakili}
  • جواد ایروانی*

    از نگاه مفسران مسلمان، روایات نامعتبر ممکن است ذهنیتی ناصحیح را برای مفسر شکل دهد. حکایت قرآنی مس شیطان بر ایوب هم زمینه ای را برای توسعه ادبیات داستانی و حتی نقل این ادبیات هم چون روایات منسوب به بزرگان دین فراهم کرده، و متاثر از چنین ادبیاتی احکام فقهی نیز استنباط، و به قرآن منتسب شده است. در این مطالعه که با نگاهی درون دینی سامان یافته است به نقد و بررسی منقولات در این عرصه و تاثیرگذاری آن ها بر دیدگاه های تفسیری می پردازیم. هدف آن است که خوانشی از آیات قرآنی مرتبط با داستان ایوب نبی (ع) و روایات رسیده بازنموده شود که با مبانی کلامی تشیع سازگاری داشته باشد. یافته های این مطالعه نشان می دهد «مس شیطان» که در قرآن کریم به ایوب نبی (ع) نسبت داده می شود مفهومی عام دارد که آسیب زدن به بدن و دیگر امور متعلق به ایوب، وسوسه کردن او برای تضعیف روحیه و آزار روحی روانی، و تحریک مردم برای شماتت او را شامل می گردد. در مورد مجازاتی نیز که ایوب در مقام تنبیه بر هم سر خود روا داشت روایاتی متعدد، متشتت و متعارض وجود دارد که ارتباط میان مجازات با همسر ایوب را تردیدبرانگیز می کند. بنابراین، استنباط احکامی مانند «جواز تنبیه زن برای تادیب» و انتساب آن به آیات نااستوار و مردود است؛ بل که از این آیات نوعی تدبیر فقهی برای حل معضلات در شرایط خاص استفاده می شود که در متن مقاله به آن پرداخته شده است.

    کلید واژگان: روایات تفسیری, فقه الحدیث, ایوب پیامبر(ع), ضرب زنان, قصص قرآن, تاویل}
    Javad Iravani *

    It is possible that the weak and invalid movables, with their unstable content, created a mentality for the commentator that would confuse him with Israelites and forgeries. The story of "Satan's touch" on Job and his "symbolic punishment" has also provided a basis for storytelling and the rise of storytellers, so that even influenced by them, "jurisprudential rules" have been deduced and attributed to the Qur'an. The present research has been organized in a library method and descriptive-analytical method, has reviewed the transmitted in this field and their effect on interpretive views. The results of the research show that "Satan's touch" has a general meaning that includes harming the body and other matters belonging to Job, tempting him to weaken his morale and psychological harassment, and inciting people to slander him. There are also numerous, conflicting, and difference accounts of Job's "symbolic punishment" that do not clarify the nature of the story and even cast doubt on the fact that the punishment was about Job's wife. Therefore, the inference of rulings such as "permission to punish a woman for discipline" and its attribution to verses is unstable and rejected. Rather, these verses are used as a kind of "jurisprudential tactic" to solve problems in certain situations, which is briefly discussed in the text of the article.

    Keywords: interpretive narrations, Fiqh al-Hadith, Prophet Job, beating of women, stories of the Qur'an}
  • پریا نوری، مهیار خانی مقدم، سید مجید نبوی*

    پس از قرآن، حدیث مهم‏ترین منبع دریافت مفاهیم دینی است. لذا عالمان مسلمان برای حدیث اهمیت والایی قایل هستند و در طول تاریخ اقدام به شرح احادیث کرده اند هر کدام از دانشمندان نیز روش های خاص خود را دارند. هر یک از حدیث پژوهان در فرآیند فقه الحدیث و شرح حدیث دارای یک روش استاندارد بوده که آن روش را در روند کار رعایت نموده اند، اما در برخی از موارد با تکیه بر مبانی خاص خود، تغییراتی در شیوه عامه ایجاد کرده اند. فیض کاشانی نیز مانند دیگر حدیث‏پژوهان، در شرح احادیث دارای روش های مخصوص به خود است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی روش های شرح حدیث فیض کاشانی در تفسیر صافی می پردازد.برخی از روش های فقه الحدیث و شرح حدیث در تفسیر صافی، شرح محتوای حدیث با استناد به آیات قرآن، شرح مفردات، که در مواردی عینا از کتب لغت نقل شده است اما بدون اینکه به آنها ارجاع داده شود، بیان نکات تاویلی، عرضه روایات بر قرآن و تشکیل خانواده حدیث و جمع بین روایات، و غیره است. البته شرح حدیث فلسفی و عرفانی نیز در این میان مسیله ای قابل بحث است؛ در مواردی هم فیض به نقد احادیث از باب مخالفت با عامه پرداخته و در جهت ترجیح روایات به مواردی از قبیل موافقت آن حدیث با کتاب و سنت و نیز شهرت روایت و عدالت و وثاقت راوی ها می پردازد.

    کلید واژگان: تفسیر صافی, فیض کاشانی, فقه الحدیث, شرح حدیث}
    Parya Noori, Mahyar Khani Moghaddam, Seyed Majid Nabavi *

    After the Qur'an, hadith is the most important source for religious concepts. Therefore, Muslim scholars place great importance on hadiths and throughout history have attempted to interpret hadiths, each of the scholars also has his own methods. The methods of interpreting hadiths are different among hadith scholars; each of them has its own general methods and methods in the process of fiqh al-hadith and interpretation of hadiths; but in some cases, they have made changes in popular styles based on their own principles. Fayz Kashani, like other hadith scholars, has its own methods in the interpretation of hadiths. This paper reviews the methods of interpretating Hadith of Feyz Kashani in Safi interpretation using descriptive-analytical method.Some methods of fiqh al-hadith and interpretation of hadiths in Safi interpretation include: interpretation of the content of hadiths based on verses of the Quran, interpretation of single words, which in some cases have been narrated from the dictionary books without being referred to them, expressing interpretative points, comparison of hadiths to the Quran, and the formation of a family of hadiths and conformation of hadiths, etc. Of course, the interpretation of philosophical and mystical hadiths is also controversial in this regard, in some cases, Fayz criticizes hadiths opposing the majority public and to prefer some hadiths, refers to things such as the agreement of that hadith with Quran and Sunnah, as well as the reputation of that hadith and justice and the trustworthiness of narrators.

    Keywords: Safi Interpretation, Fayz Kashani, Fiqh al-Hadith, Interpretation of Hadith}
  • محمدرضا شاهرودی، رامین اژدری*، امیرحسین فراستی

    ‏«فهم حدیث» از جایگاه والایی در میان آموزه های امامان شیعه برخوردار است؛ چنانکه ایشان فهم یک حدیث ‏را برتر از روایت هزار حدیث برشمرده اند. فهم حدیث به دو نحوه تمسک به اصول عمومی فهم متن و ‏رجوع به آموزه های خود امامان امکان پذیر است. واکاوی تاریخ فقه الحدیث نشان می دهد که بحث از اصول ‏فهم و مقصود واقعی کلام معصومان موردتوجه ایشان و اصحاب بوده و از عصر آن بزرگواران و توسط خود ‏ایشان ابداع گردیده است؛ آن سان که ضرورت تمسک به سنت و حدیث، نیز خود ایجاب کرده که ضوابطی ‏توسط امامان(ع) برای فهم درست حدیث ارایه شود. یکی از بخش های روایی سرشار از این حیث، ‏‏احادیث به جای مانده از امام باقر(ع) است. از مطالعه بر روی روایات رسیده از امام باق(ع) برمی آید که ‏ایشان علاوه بر تبیین بخش عظیمی از معارف دینی، درصدد تعلیم روش های فهم صحیح احادیث به ‏پیروان خود نیز بوده اند؛ تا شیعیان به ویژه در زمان غیبت، بتوانند با بهره گیری از این روش ها، از روایات منتفع ‏گشته و موجبات هدایت را از آن در هر زمان و شرایطی بیابند. از واکاوی روایات امام باقر(ع) به شیوه ی ‏تحلیل محتوا و گردآوری داده های تحقیق به نحو کتابخانه ای، چنین برمی آید که برخی از روش ها، همچون: ‏شناخت واژگان اسمی و حرفی، و توجه به توسعه یافتگی معنای آن ها در جهت شناخت مراد بدوی حدیث ‏می باشند. فهم مراد جدی از طریق روش هایی همچون: بهره گیری از آیات قرآنی همسو، تشکیل خانواده ‏حدیث، توجه به مورد صدور، رخداد نقل به معنا، تقطیع، تحریف، تشابه، تجوز و همچنین تفسیر شایسته در ‏برخورد با سوءبرداشت ها به دنبال اختلاف افهام، قابل دستیابی است و این مهم، در روایات امام باقر(ع) ‏مورد اشاره واقع شده است‏.

    کلید واژگان: فقه الحدیث, نقد حدیث, فهم حدیث, امام باقر (ع)}
    Mohammad Reza Shahroudi, Ramin Azhdari *, Amirhossein Farasaty

    "Understanding the hadith" has a high position among the teachings of Shiite Imams; As he has considered the understanding of one hadith superior to the narration of a thousand hadiths. Understanding the hadith is possible in two ways, relying on the general principles of understanding the text and referring to the teachings of the Imams themselves. An analysis of the history of the jurisprudence of hadith shows that the discussion of the principles of understanding and the true meaning of the words of the infallible Imams has been of interest to him and his companions and has been invented by those nobles and by himself; Those who need to adhere to tradition and hadith have also demanded that criteria be provided by the Imams (pbuh) for a correct understanding of hadith. One of the narrative sections rich in this regard is the "hadiths left by Imam Baqir" (pbuh). From the study of the narrations received from Imam Baqir (pbuh), it appears that in addition to explaining a large part of the religious teachings, he also sought to "teach the methods of correct understanding of the hadiths" to his followers; So that the Shiites, especially during the absence, can benefit from the narrations by using these methods and find the means of guidance from it at any time and under any circumstances. Analyzing the narrations of Imam Baqir (pbuh) by analyzing the content and collecting research data in a library manner, it appears that some methods, such as: recognizing nominal and literal words and paying attention to the development of their meanings in order to know the original meaning of the hadith. Understanding the serious meaning can be achieved through methods such as: using the same Quranic verses, forming a family of hadith, paying attention to the subject of issuance, the occurrence of quoting meaning, fragmentation, distortion, similarity, transgression, as well as proper interpretation in dealing with misunderstandings. It is an achievement and this is important, it has been mentioned in the narrations of Imam Baqir (pbuh).

    Keywords: Fiqh of Hadith, Criticism of Hadith, Understanding of Hadith, Imam Baqir (pbuh)}
  • اسماعیل اثباتی *، محمدکاظم رحمان ستایش

    در برخی از کتابهای شیعیان روایاتی درباره نهی از کلام وجود دارد. این روایات باعث شده گروهی از شیعیان بپندارند که دانش کلام نه تنها سودمند نیست، بلکه این علم از نظر امامان شیعه نکوهیده است. با مطالعه روایات این موضوع و دقت در سیره معصومین می‌بینیم که امامان شیعه از بزرگان کلام در روزگار خود بوده و تلاشهای بسیاری دراین زمینه به کار بسته‌اند. آنان خود با متکلمان سایر مذاهب مناظراتی داشته و شاگردان خود را هم برای رویارویی با آنان تعلیم می‌داندند و به آنان اجازه مناظره و بحث با مخالفان می‌دادند. گاهی این مجالس مناظره در حضور امامان تشکیل می‌شد. بر این اساس اصل در نگاه امامان شیعه مفید بودن و جواز پرداختن به این علم است و در زمانهای خاص، موضوعات خاص، افراد خاص و شرایط خاص به نهی از تکلم و مناظره پرداخته‌اند. برخی از روایات نکوهش کلام نیز مربوط به نهی از شیوه‌های نادرست یا نهی از بحث های بی نتیجه در موضوعات متنوع است و اختصاصی به دانش کلام ندارد.

    کلید واژگان: علم کلام, نهی از کلام, مناظرات امامان}
    Esmail Esbati *, Mohammad Kazem Rahman Setayesh

    In some Shiite books, there are traditions about forbidding theology(Kalam). These traditions have led a group of Shiites to think that theology(Kalam) is not useful and has not been condemned by the Shiite Imams. Studying the traditions on this subject and paying attention to the biography of the Shiite Imams shows that the Shiite Imams were among the great theologians in their time. They have had debates with scholars of other religions. Shiite imams trained their students to face the opposition. Debates were sometimes held in the presence of imams. Therefore, Shiite Imams believe that knowledge of theology(Kalam) is useful .But sometimes at certain times, certain topics, certain people and certain circumstances forbid debating. Some of the traditions  condemning theology(Kalam) are also related to incorrect methods or fruitless discussions and are not specific to the knowledge of theology(Kalam).

    Keywords: Theology(Kalam), Prohibition of Theology(Kalam), Debates of Shiite Imams, Shiite Theology(Kalam), Fiqh of Hadith}
  • فاطمه دست رنج*، علیرضا طبیبی، محمد دهقانی، علی احمد ناصح
    فهم معنای کلام و مقصود اصلی سخنان معصومین (ع) توسط دانش فقه الحدیث صورت می پذیرد. یکی از مباحثی که نظرات گوناگونی در مورد آن وجود دارد، احادیثی است که در آن ها کلمه ی «معجزه» به کار رفته است. این احادیث خواننده را به این نتیجه می رساند که کلمه «معجزه» در عصر معصومین (ع) رایج بوده است این درحالی است که در تمامی کتاب های نوشته شده تا قرن چهارم کلمه معجزه وجود ندارد. هدف از انجام این پژوهش آن است که آیا معصومین (ع) این کلمه را به کار برده اند یا توسط راویان، ناسخان و... وارد احادیث شده است. در پایان پس از بررسی های به عمل آمده با روش توصیفی - تحلیلی این نتیجه حاصل گردید که این کلمه در کتاب های حدیثی قرن چهارم به بعد وجود دارد که برخی از این احادیث، جعلی و متفرد هستند و برخی دیگر نیز دچار عارضه ادراج، زیادت و نقل به معنا شده اند. با مطالعه کتاب های لغت می بینیم که این کلمه از قرن چهارم به بعد وارد این کتاب ها شده است و با بهره گیری از دانش صرف به این نتیجه می رسیم که وجود آن در برخی از احادیث معتبر گویای کلمه ی «معجزه» است. برای فهم مقصود گوینده نیز با استفاده از انواع قرینه های مقامی و مقالی می توان نتیجه گرفت که کلمه ی «معجزه» نمی تواند در کلام معصومین (ع) به کار رفته باشد. با بررسی سندی این روایات متوجه می شویم که شیخ صدوق (ره) در همه آن ها وجود دارد لذا بنظر می رسد ایشان (ره) اولین نفری هستند که کلمه معجزه را وارد احادیث نموده است.
    کلید واژگان: احادیث معجزه, فقه الحدیث, معنای متن, مقصود گوینده}
    Fatemeh Dastranj *, Ali Reza Tabibi, Mohammad Dehghani, Ali Ahmad Naseh
    Understanding the meaning of the word and the main purpose of the sayings of the Infallibles is done through the knowledge of the Understanig hadith. One of the topics which scholars have various opinions are hadiths in which the word "miracle" is used. These hadiths lead the reader to the conclusion that the word "miracle" was common in the time of the Infallibles. However, word miracle does not exist in all books written until the fourth century. The purpose of this research is whether the Infallibles have used this word or it has been included in the hadiths by narrators, narrators, etc. In the end, after descriptive-analytical studies, it was concluded that this word exists in the hadith books of the fourth century onwards. Some of these hadiths are fake and singular, and others have suffered from the complication of being interpreted, exaggerated and quoted in meaning. By studying dictionaries, we see that this word has entered these books since the fourth century. And by using knowledge only, we come the conclusion that existence in some authentic hadiths indicates the word "majaze". To understand the meaning of the speaker, using various analogies of authority and article, it can be concluded that the word "miracle" can not be used in the words of the Infallibles. Examining the authenticity of these narrations, we notice that Sheikh Saduq is present in all them. Therefore, it seems that she is the first person to include the word miracle in the hadiths.
    Keywords: Miracles Hadith, Fiqh of Hadith, the Meaning of the Text, The Purpose of the Speaker}
  • عباس پسندیده *

    از مسایل مهم، تولید علم و ضرورت نظریه‏پردازی بر مبنای منابع حدیثی است که اساس آن، کشف واقعیت است، نه توصیف و تجویز. سوال این‏که آیا فقه الحدیث می‏تواند به تولید علم منجر شود؟ هدف این پژوهش بررسی امکان، مبنا و روش تولید علم از احادیث است. روش این پژوهش، تجزیه و تحلیل مطالعات بینارشته‏ای حدیثی و سپس تجربه آن در حدیث‏پژوهی بوده است. یافته پژوهش این‏که اولا امکان تولید علم از حدیث (کشف واقعیت) وجود دارد؛ زیرا سخن معصوم بر اساس واقعیت‏ها صادر می‏شود و در لایه زیرین خود، آن‏ را پنهان دارد؛ ثانیا رویکرد محقق باید فهم مبنا و لایه زیرین حدیث باشد نه ظاهر آن؛ ثالثا برای دست‏یابی به این هدف باید، افزون بر فقه الحدیث مرسوم، از نسل جدید فقه الحدیث استفاده کرد که مبتنی است بر راهبرد پژوهش معکوس، به منظور شناخت مبنای مولفه‏های هر حدیث و سپس کشف قانون پایه از طریق بررسی مناسبات مبناها با یکدیگر. نتیجه این‏که برای تولید علم و اسلامی‏سازی علوم انسانی، پس از طی مراحل نسل اول، باید مراحل دیگری نیز طی شود. بر این اساس، باید آموزش این روش در رشته ‏های علوم حدیث و علوم قرآن و حدیث باید مورد توجه قرار گیرد.

    کلید واژگان: تولید علم, علوم انسانی اسلامی, فقه الحدیث, حدیث‏پژوهی, پژوهش معکوس}
    Abbas Pasandideh *

    Among major problems mention can be made of production of knowledge and necessity of theorization on the basis of hadith sources, foundation of which is discovery of reality and not description nor prescription; the question of whether or not hadith comprehension (fiqh al-ḥadīth) can result in knowledge generation. The goal of this research is to study the possibility, foundation and method of producing knowledge from the hadiths. The method of this research is analyzing the interdisciplinary hadith-oriented studies and then experiencing it in hadith scholarship. The finding of this research is that firstly, there exists the possibility of producing knowledge from hadith (discovery of reality); because the words of the Infallibles are issued on the basis of realities, and that they conceal it (i. e. the reality) in their lower layers. Secondly, the approach of a researcher should be understanding the foundation and the lowest layer of hadith and not its appearance. Thirdly, to attain such a goal, in addition to the customary fiqh al-ḥadīth (hadith comprehension) one should make use of the third generation of fiqh al-ḥadīth which is based on the tactic of reverse-engineering, with the purpose of recognizing the foundation of constituents of each hadith and then discovering the basic rule through the investigation of relations of the foundations with one another. It is concluded that to produce knowledge and to Islamize the humanities, other phases should be completed after completion first generation’s phases. On this basis, the instruction of this method in the disciplines of hadith sciences (‘ulūm al-ḥadīth) and the sciences of the Qur’an and hadith (‘ulūm al-qur’ān wa al-ḥadīth) should be taken into consideration.

    Keywords: production of knowledge, Islamic Humanities, fiqh al-ḥadīth, hadith scholarship, reverse researching}
  • فاطمه ژیان *

    هرمنوتیک به عنوان جولانگاهی برای فهم و شرح متون ، هستی و معرفت دارای دو گرایش نسبی گرا و عینی گرا است . هرمنوتیک دانان عینی گرا، برخلاف نسبی گرایان، به امکان ارایه تفسیر عینی و دسترسی به مراد پدیدآورنده ی اثر معتقدند، گرچه تفسیر ارایه شده با اراده صاحب اثر زاویه دار باشد. آنان اصول ، روش ها و ضوابطی را برای تفسیر متون وضع کرده اند تا بتوانند میزان درستی و انحراف تفاسیر و شروح متون را در بوته ی سنجش قرار دهند. «فی ظلال الصحیفه السجادیه» از آثار نویسنده معاصر، محمدجواد مغنیه ، در شرح صحیفه سجادیه است که با رویکردهای خاص مولف به نگارش درآمده است . این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای تلاش کرده است تا روش و اصول فقه الحدیثی مغنیه در این کتاب را با اصول و ضوابط ارایه شده از سوی بتی و هرش، دو صاحب نظر در حوزه هرمنوتیک عینی گرا واکاوی نماید . یافته های این مقاله نشان گر آن هست که مغنیه در شرح مزجی و گزینشی خود با رویکردی لغوی ، فلسفی و اجتماعی اطلاعات درخوری در زمینه روشن سازی رابطه قرآن و ادعیه صحیفه و رابطه ادعیه صحیفه با مشکلات کنونی جوامع بشری ارایه نموده و در جهت تقریب مذاهب کوشیده است . او اصول سازگاری معنا ، فعلیت فهم و هماهنگ سازی بتی را به خوبی اجرا کرده است اما در رعایت اصل استقلال، کاستی هایی دیده می شود . همچنین شرح او در سنجش با ضوابط مشروعیت ، مطابقت ، تناسب از جهت جنس و سازگاری هرش به موفقیت درخوری دست یافته است .

    کلید واژگان: فی ظلال الصحیفه السجادیه, فقه الحدیث, مغنیه, هرمنوتیک عینی گرا, بتی, هرش}
    Fatemeh Zhian *

    Hermeneutics as a hub for understanding texts, existence, knowledge, etc. has two tendencies, relativist and objectivist. Objectivists, unlike relativists, believe in the possibility of presenting an objective interpretation and the intent of the creator of the work, although this presentation in the real world is angled with the mindset of the author and therefore have tried to establish principles, methods and rules for hermeneutics so that texts can be measured. “Fi Zlah al- Sahifeh al-Sajjadieh” is one of the works of Mughniyeh, a contemporary writer in the description of Sahifeh al- Sajjadieh, which has been written with the author's special approaches. This study using descriptive-analytical method and library resources has tried to analyze the method and principles of Mughniyeh hadith jurisprudence in "Fi Zlah al-Sahifeh al- Sajjadieh" with some of the principles and criteria presented by Betty and Harsh, two objective hermeneuticists. The findings of this article indicate that Mughniyeh in his combinatorial and selective Interpretation of Sahifeh Sajjadieh with a lexical, philosophical and social approach in the field of clarifying the relationship between the Qur'an and other narrations with Sahifeh prayer, proximity of religions, explaining the relationship of Sahifeh prayer with current problems of societies Human has provided. Although there are some shortcomings in this, but he has implemented the principles of consistency of meaning, Actuality of understanding and coordination of Betty well, but there are shortcomings in observing the principle of Autonomy. His description has also been successful in measuring the criteria of legitimacy, Correspondence, Generic appropriateness and Coherence.

    Keywords: Fi Zlah al- Sahifeh al- Sajjadieh, Fiqh al-Hadith, Mughniyeh, Objective Hermeneutic, Emilio Betty, Eric Hersh}
  • سیده زینب رضوی کیا، محسن قاسم پور*

    مفسران شیعه طی قرون متمادی به لحاظ تاریخی، اجتماعی و فرهنگی شرایط یکسانی نداشته اند. از آنجا که تاثیر کلی فضای زمانه بر گرایش، سبک و محتوای تفسیر امری انکارناپذیر است؛ تفسیر تبیان نیز از این امر مستثنی نیست. در نگاهی کلی و با ملاحظه شرایط فرهنگی و تاریخی عصر شیخ طوسی می توان تصدیق کرد رویکرد حاکم بر این تفسیر، رویکرد عقلی کلامی است، این مهم حتی نحوه نگرش شیخ طوسی را در مواجهه با روایات تحت تاثیر قرار داده است. در تحلیل این رویکرد عقل گرایانه، شرایط عصری سده پنجم هجری، و تحولات تاریخی حاکم بر تبادلات علمی فرهنگی آن را در بغداد نباید نادیده گرفت. نقطه عطف این تحول فکری در گفتمان شیعی آن عصر است و باید آن را در  مواجهه خاص عالمانی نظیر شیخ مفید و سید مرتضی با معرفت دینی و تفسیری - حدیثی  جستجو نمود. با صرف نظر از برخی اختلافات فرعی شیخ طوسی با  آن دو متفکر،  باید خاطر نشان کرد که او در کلان  قضیه، پیرو مکتب فکری  آنها بوده و بازتاب  این پیروی را در مواجهه او با روایات تفسیری  ملاحظه می کنیم. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی در مقام تبیین چرایی و چگونگی تاثیر فرایند تاریخی بر روند بهره گیری این مفسر، به ویژه در حوزه روایات تفسیری است.

    کلید واژگان: فقه الحدیث, شیخ طوسی, التبیان, عقل گرایی, روایات تفسیر‍‍}
    Sayyideh Zeinab Razavikiya, Mohsen Qasempour*

    Shiite commentators have not had the same historical, social and cultural conditions over the centuries. The general impact of the conditions of the time on the predisposition, style and content of interpretation is undeniable, and al-Tibyan commentary is no exception to this rule. Having a general view and considering the cultural and historical conditions of Sheikh Tusi's era, we can acknowledge that a rational-theological approach is adopted in al-Tibyan commentary, which has even affected Sheikh Tusi's attitude towards narrations. In analyzing this rationalist approach, the conditions of the fifth century AH and the historical developments governing the scientific and cultural exchanges in Baghdad in this era should not be overlooked. The turning point of this intellectual transformation lies in the Shiite discourse of that era, and it should be sought in the special challenges of scholars such as Sheikh Mofid and Sayyid Morteza with their religious and interpretive-hadith gnosis. Regardless of some of Sheikh Tusi's minor disagreements with these two thinkers, it should be noted that he was substantially a follower of their school of thought, and the reflection of this following is seen in how he deals with interpretive narrations. Using the descriptive-analytical method, this article seeks to explain why and how the historical process affects the way this commentator takes advantage of various elements, especially in the field of interpretive narrations.

    Keywords: fiqh al-hadith, Sheikh Tusi, al-Tibyan, rationalism, interpretative narrations}
  • نوروز امینی*، صمد اشکانی آقبلاغ

    یکی از روایاتی که در منابع سیره، تراجم و تاریخ امامیه بارها بدان اشاره و استناد شده، روایت «ما منا الا مقتول او مسموم» است. بر پایه این روایت، به شهادت همه امامان معصوم - حتی امامانی که شاهد تاریخی محکمی بر شهادتشان وجود ندارد - حکم شده است؛ در حالی که این روایت تاکنون از مسیر مداقه های سندی و متنی نگذشته و ارزیابی های معمول فنی در متن و مدلول آن صورت نگرفته است. این مقاله، ضمن ارزیابی درجه اتقان روایت فوق، میزان مدخلیت آن در اثبات شهادت امامان دوازده گانه را مورد مطالعه قرار داده است. یافته ها حاکی از آن است که این روایت، با وجود برخی اشکالات در بعضی از اسنادش، سندهای بی عیبی نیز دارد و گذشته از این، از نظر متنی نیز چندان غریب نمی نماید و تمامی اشکالات وارد بر متن آن، قابل پاسخ‏گویی است، اما این روایت به تنهایی در اثبات مساله شهادت جمیع ایمه: کافی نیست.

    کلید واژگان: فقه الحدیث, ارزیابی سندی, ارزیابی متنی, ما منا الا مقتول او مسموم, شهادت امامان, مسمومیت امامان}
    Nowrouz Amini *

    One of the traditions referred to and cited in the Imāmī sources of sīrah, biographical dictionaries (tarājim) and history, is the tradition "mā minnā illā maqtūl aw masmūm (none of us are but either slain or poisoned). According to this tradition it has been judged that all Infallible Imams - even those for whose martyrdom no definite historical evidence exists – have been martyred, while this tradition has not undergone scrutiny in its isnad and text and that the common technical evaluations in its text and purport has not been carried out yet. This article evaluates the degree of authenticity of the above traditions and also, studies the degree of its role in substantiating the martyrdom of the Twelve Imams. The findings suggest that despite certain problems in some of its isnads, this tradition has impeccable isnads. Moreover, from the aspect of its text it does not seem very strange and that all problems about it can be tackled. However, this narration by itself does not suffice to prove the martyrdom of all the Imams.

    Keywords: fiqh al-hadith, isnad evaluation, text evaluation, mā minnā illā maqtūl aw masmūm, martyrdom of the Imams, poisoning of the Imams}
  • عباس پسندیده

    در توصیف مومن روایاتی گوناگون در اشکالی متنوع وجود دارد که یکی از آن‏ها تشبیه مومن به خامه الزرع است. هدف این پژوهش بررسی فقه الحدیثی این متون است. روش تحقیق کتاب خانه ای و از نوع تحلیل محتوا است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که این تشبیه یازده گزارش در منابع شیعی دارد که در سه موضوع متفاوت (ثبات ایمان، مواجهه با بلا و توانمندی مومن) صادر شده اند. به جز موضوع سوم، اعتبار احادیث موضوع اول و دوم بالا و مورد قبول است. مراد از این تشبیه نرمی و انعطاف پذیری مومن است، اما این ویژگی در موضوع ایمان و توانمندی، به معنای سست عنصری و صفتی منفی، و در بلاها به معنای پذیرش و تسلیم هوشمندانه و صفتی مثبت است. نتیجه پژوهش در حوزه فقه الحدیث این که یک تمثیل ممکن است در دو کاربست متفاوت، معنایی متضاد داشته باشد، و در حوزه عملی این که ویژگی انعطاف و سرسختی در انسان را باید مدیریت کرد.

    کلید واژگان: مومن, خامه الزرع, انعطاف پذیری, فقه الحدیث}
    Abbas Pasandideh

    With regard to description of the believer there exist different traditions in various types one of which is likening a believer to khāmat al-zar` (sprouting plants). This research aims at investigating these texts applying hadith comprehension (fiqh al-hadith). The research method is libraryoriented and of the type of content analysis. The findings of this research show that this simile has eleven reports in the Shi'a sources that have been issued in three different subjects (faith, facing calamities and misfortunes, and capabilities of a believer). Except for the third subject, the reliability of the traditions dealing with the first and second subjects above is acceptable. By this simile the flexibility of a believer is meant, however, this simile on the subjects of faith and capabilities, denotes weak-mindedness which is a negative quality, and with regard to calamities or misfortunes denotes an intelligent acceptance and submission which is a positive quality. The result of the research in the field of fiqh al-hadīth is that a single simile in two different applications may have contradictory meanings. In the practical field its result is that the characteristics of flexibility and rigidness in humans should be managed.

    Keywords: believer, khāmat al-zar`, flexibility, fiqh al-hadīth}
  • فتحیه فتاحی زاده، عارفه داودی*
    زبان شناسان شناختی معتقدند اهمیت طرح واره های تصوری به عنوان بخشی از ساز و کارهای زبان و تفکر این است که آن ها به عنوان مفاهیم جسمیت یافته ی ابتدایی می توانندبه شکلی نظام مند، ساختار مفاهیم پیچیده تر را فراهم آورند. روایات نبوی،جهت تبیین فضایل و رذایل اخلاق اجتماعی و پیامد ناشی از آن ها، با استفاده ازطرح واره های تصوری، مفاهیم انتزاعی را در سطح فهم همگان به ویژه اعراب صدر اسلام تنزل بخشیده و معنویات را به قلمرو محسوسات درآورده است. غایت جستار حاضر، بررسی بازنمود طرح واره های تصوری در پیکره ی مرویات نبوی (فضایل و رذایل اخلاق اجتماعی) بر مبنای مدل «طرح واره های تصوری ایوانز و گرین» در چهارچوب معنی شناسی شناختی است. بدین منظور با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی طرح واره ها در روایات نبوی پرداخته شده است. شواهد نشان می دهد، طرح واره های نیرو، مهارشدگی، همسانی، حرکتی، فضا، اتحاد، تعادل، موجودیت در بافت متنی احادیث یافت شده است وحضرت (ص) از طریق چنین طرح واره هایی، مفاهیم مجرد فضایل و رذایل اخلاق اجتماعی را در قالب پیامد ناشی از آن ها و راه درمانشان بیان نموده است.
    کلید واژگان: فقه الحدیث, معنی شناسی شناختی, طرح واره های تصوری, مرویات نبوی, فضایل و رذایل اخلاق اجتماعی}
    Fathiyeh Fattahizadeh, Arefeh Davoodi *
    Cognitive linguists believe that the importance of conceptual schemas as a part of the language and thinking mechanisms is that they can systematically, as basic elemental concepts, provide a Structure of more complex concepts. Prophetic traditions to explain virtues and vices of social ethics and the consequences of them, using imaginary patterns, degraded subjective concepts at the level of understanding of all people, especially the Arabs at the beginning of Islam and brought out the spirituality to the sensibility climate. The aim of this research is to study the representation of imaginary patterns in the prophetic traditions (virtues and vices of social ethics) Based on the “Evans and Green imaginary patterns” model in the framework of cognitive semantics. For this purpose, the schemas in prophetic narratives are studied by descriptive-analytical method. Evidence shows that forms of force, restraint, homogeneity, dynamic, space, unity, balance, existence are found in the text contexture of traditions and through such schemes, the Prophet (pbuh) has expressed the unique concepts of virtues and divisions of social ethics in the form of the consequences of them and the way of their treatment.
    Keywords: Fiqh of Hadith, Cognitive semantics, Conceptual Schemas, Prophetic Traditions, Virtues, Vices of Social Ethics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال