به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Gahan » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Gahan » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • احمد جمشیدیان*، حسین فولادی
    از نقاط مبهم تاریخ زرتشت می توان به تاریخ تدوین و یا بازنویسی اوستا اشاره کرد. در این باره احتمالات و نظریات فراوانی مطرح شده است؛ برخی اصل اوستا را سندی مکتوب و ارایه یافته توسط زرتشت دانسته که به دست اسکندر مقدونی نابود، و در دوره های بعدی بازنویسی شد. برخی دیگر این منبع را در اصل سندی شفاهی تلقی کرده و مدعی تدوین آن توسط موبدان زرتشتی در دوره های متاخرند. در مورد تاریخ تدوین و یا بازنویسی این سند نیز احتمالاتی مطرح است؛ برخی آن را به دوران بلاش اشکانی و برخی دیگر آن را مربوط به دوران اردشیر ساسانی می دانند. این وضعیت آشفته در تاریخ تدوین اوستا و عدم قطعیت، و همچنین وجود برخی قراین و شواهد تاریخی، موجب ورود فرضیه های دیگری در این باره شده است که نمی توان به آنها به دیده اغماض نظر کرد. یکی از این فرضیه ها، تدوین این سند در دوران پسا اسلامی به خصوص در دوران خلافت عباسی و مقارن با تقویت شعب و مکاتب دینی است. در این نوشته سعی شده با قراین و شواهد مختلف به ویژه با بهره گیری از نشانه هایی از متون اسلامی به خصوص تراث امامیه، اثبات کنیم که زرتشتیان تا پیش از فتوحات اسلامی فاقد هر گونه سندی با صبغه الهی به عنوان کتاب اوستا بوده اند.
    کلید واژگان: اوستا, گاهان, هخامنشیان, اشکانیان, ساسانیان, خلافت عباسی}
    AHMAD JAMSHIDYAN *, Hossein Fuladi
    One of the ambiguous points of Zoroastrian history is the date of compilation or rewriting of Avesta. Many possibilities and theories have been proposed in this regard; Some consider the original Avesta as a written document presented by Zoroaster, which was destroyed by Alexander the Great and was rewritten in later periods. Others consider this source as an oral document and claim that it was compiled by Zoroastrian priests in later periods. There are also possibilities regarding the date of compilation or rewriting of this document; Some consider it to be the Parthian Balash era and others to the Sassanid Ardeshir era. This chaotic situation in the history of the compilation of Avesta and the uncertainty as well as the existence of some historical clues and evidences have led to the entry of other hypotheses in this regard, which cannot be ignored. One of these hypotheses; Compilation of this document in the post-Islamic era, especially during the Abbasid Caliphate, coincides with the strengthening of religious branches and schools. In this article, we have tried to prove with different proofs and evidences, especially by using the signs from Islamic texts, especially the Imamiyyah tradition, that Zoroastrians did not have any documents with a divine color such as the Avesta book before the Islamic conquests.
    Keywords: Avesta, Gahan, Achaemenid, Ashkan, Sasanian, Abbasid Caliphate}
  • سیامک ادهمی، سیدسعیدرضا منتظری
    این مقاله به بررسی رابطه فکری بین زرتشتیان و مسلمانان در اوایل دوره اسلامی می پردازد. هدف این مقاله بررسی نمونه ای از وام گیری گروهی از پیروان دین جدید (اسلام) از دین قدیمی تر (زرتشتی) است. فرضیه ای که در اینجا مطرح است این است که واصل بن عطا، بنیان گذار فرقه معتزله، مفهوم همیستگان، «آموزه منزلگان میانی»، را از دین نیاکانش وام گرفته و آن را وارد اندیشه معتزلی کرده است. پیش از این ژان پیردومناش در مقاله «معتزله و الاهیات مزدایی» به رابطه زرتشتیان و معتزله اشاره کرده بود. ادهمی نیز با تکیه بر این نظریه و شواهدی که از گاهان، سرودهای خود زرتشت، و متن دینکرد، مهم ترین متن دینی زرتشتیان به زبان پهلوی، بیان می کند بر آن است تا فرضیه ارائه شده را اثبات کند.
    کلید واژگان: زرتشتیان, معتزله, همیستگان, منزله بین المنزلتین, گاهان, دینکرد}
    Siamak Adhami, S. S. R. Montazeri
    This article examines the intellectual relationship between Zoroastrians and Muslims during the early Islamic period, trying to consider one of the cases in which the followers of the new religion (Islam) are indebted to the older one (Zoroastrianism). The hypothesis of the paper is that Wasil ibn Ata, the founder of the Mutazilite school of Islamic thought, has borrowed Hammistagan, the doctrine of the intermediate station, from his ancestors and incorporated it into the Mutazilite thought. Jean de Menasce had once referred to this relationship in his article entitled "Mutazilah and Mazdean Theology". Based on this argument and the evidence provided by Gahan, Zoroaster's own hymns, and Denkard, the most important scripture of Zoroastrians in Pahlavi, Adhami attempts to confirm the same hypothesis.
    Keywords: Zoroastrians, Mutazilah, Hammistagan, intermediate station, Gahan, Denkard}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال