به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Ibn Mubarak » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Ibn Mubarak» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • غلامرضا رئیسیان*، علی مهمان نواز، مرتضی سلمان نژاد

    اصحاب حدیث به مثابه مکتبی تمامیت طلب در تمامی حوزه های علوم دینی، در زمینه زهد نیز آثار قابل توجهی بر جای گذاشت. عرصه زهدپژوهی نزد ایشان با توجه به گرایش های دوگانه متقدمان و متاخران، تبلور متفاوتی از حدیث پژوهی را رقم زده است. اگرچه موضوع زهد در قالب نگاشته ای حدیثی توسط ابن مبارک و ابن حنبل مورد بررسی قرار گرفته، جریان های اثرگذار بر آن ها و همچنین مبانی متفاوت حدیثی این دو، درکی دوگانه را از مفهوم زهد حاصل آورده است. وجود مکتب فکری اصحاب حدیث و پدیداری خوانش های گوناگون حدیث و به تبع اثرگذاری بر دو محدث مورد بحث در زمینه زهد نیز شایان توجه است. در این بین، داستان سرایی قصاص نیز در تصویرسازی از زهد بی تاثیر نبوده است. در جستار پیش رو سعی شده است ضمن بررسی تطبیقی کتاب الزهد ابن مبارک و کتاب الزهد ابن حنبل، تفاوت های آن دو از نظر گستره و موضوعات مطرح در این دو کتاب، مورد بحث قرار گیرد و از رهگذر جریان های موجود در سده های دوم و سوم هجری به تنوع روش های زهدگرایانه آن عصر اشاره کند.

    کلید واژگان: اصحاب حدیث, ابن مبارک, احمد بن حنبل, کتاب الزهد, زهد, تصوف, قصص}
    Gholamreza Raeisian*, Ali Mehman Nevaz, Morteza Salman Nejad

    Summary The Companions of Hadith, as a totalitarian school in all fields of religious sciences, also left significant effects in the field of asceticism. The field of asceticism has given him a different crystallization of hadith research due to the dual tendencies of the early and the late. Although the subject of asceticism has been studied in the form of hadith writings by Ibn Mubarak and Ibn Hanbal, but the influential currents on them as well as the different hadith principles of the two have obtained a dual understanding of the concept of asceticism. The existence of the school of thought of the companions of hadith and the phenomenon of various readings of hadith and consequently the impact on the two hadiths discussed in the field of asceticism are also noteworthy. In the meantime, storytelling has not been ineffective in depicting asceticism. In the present article, while comparatively examining Ibn Mubarakchr('39')s "Book of Asceticism" and Ahmad Ibn Hanbalchr('39')s "Book of Asceticism", the differences between the two in terms of scope and issues in these two books are discussed and through the currents in The second and third centuries AH point to the variety of ascetic methods of that era.

    Keywords: Companions of Hadith, Ibn Mubarak, Ahmad Ibn Hanbal, Book of Asceticism, Asceticism, Sufism, Stories}
  • سید محمدرضا لواسانی*

    حدیث مواعظ پیامبر (ص) به ابوذر غفاری یکی از اخبار طوال است که قدیم ترین نقل باقی مانده از آن در متون حدیثی امامیه به مجلس املاء شیخ طوسی (د 460ق) بازمی گردد. این متن شامل فقرات متعددی است که هر یک پیامی اخلاقی را ارایه می دهند. مطالعه کنونی کوششی از جنس مطالعات تحلیل متن است و در آن بنا داریم فارغ از بررسی اصالت هر یک از اجزاء حدیث یا اباذر به بررسی کلیت آن در قالب طولانی کنونی اش بپردازیم و امکان انتسابش در هییت کنونی به پیامبر اکرم (ص) و استناد آن به ابوذر غفاری را بررسی کنیم. فرضیه مطالعه آن است که حدیث یا اباذر در هییت کنونی آن متنی تجمیعی است. برای آزمون این فرضیه تک تک فقرات حدیث یا اباذر را در دیگر منابع حدیثی اسلامی مشابه یابی خواهیم کرد تا با تحلیل داده های استخراج شده از این جستجو دریابیم آیا این حدیث را باید متنی تلفیقی و حدیثی حاصل شده از تجمیع روایت ها دانست یا متن کنونی به همین شکل یک پارچه است. هم چنین، با مرور احوال راویان این حدیث از نگاه عالمان رجال خواهیم کوشید شواهدی بیرون از متن هم برای قضاوت نهایی درباره هویت متن حدیث یا اباذر در شکل کنونی آن بیابیم.

    کلید واژگان: وصیت پیامبر (ص) به ابوذر, امالی شیخ طوسی, کتاب الزهد ابن مبارک, ابوالمفضل شیبانی}
    Seyed Mohammad Reza Lavasani *

    “The Testament of the Prophet to Abū Dharr al-Ghifāri” is one of the long Traditions narrated in Amāli of al-Ṭūsī (d.1067) containing dozens of phrases, each one expresses an ethical advice to Abū Dharr. This article concentrates on the whole format of this Hadith and by tracking each of its separated components in other antecedent Islamic corpora, elucidates that this Testament in its present format is a fabricated Hadith; its major part (more than 60%) has been configured by selecting and combining some of pietistic and renunciatory Hadiths from Kitāb al-Zuhd written by Abdullāh Ibn Mubārak al-Marwzī (d.797). Furthermore, it is shown that the fabricator had access to an unalike version of Ibn al-Mubārak’s book and placed the chosen hadiths in a similar order to Kitāb al-Zuhd by omitting the chain of transmission and editing the texts to provide the Testament to Abū Dharr al-Ghifāri. Besides, the article sheds light on the biographical evaluations of accused narrators of Hadith(Rowāt) to conclude the whole of this unveiling, as an exterior evidence for the accuracy of Shia biographical evaluators’(Rijālī) reports.

    Keywords: The testament to Abū Dharr, al-Amāli, al-Ṭūsī, Kitāb al-Zuhd, Ibn-Mubārak, Abu al-Mūfadzal al-Shaibāni}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال