به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Imam » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Imam» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • غفار شاهدی*

    در نگرش تفسیری آیت الله خامنه ای، اعتقاد به توحید از مهمترین مبانی شکل گیری جامعه ولایی است، از جمله مراتب توحید، توحید در ربوبیت الهی است، ربوبیت الهی شوون مختلفی دارد که از جمله شوون و مراتب آن، توحید در تشریع، حاکمیت و اطاعت است که اعمال آن با تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، امکان پذیر است. پژوهش حاضر، با استفاده از روش شناسی توصیفی - تحلیلی و سازماندهی علمی، با هدف تحلیل جامعه ولایی، به بررسی و تحلیل سوال اصلی موضوع این پژوهش: «با تکیه بر آرای تفسیری آیت الله خامنه ای، مبانی و ویژگی های جامعه ولایی چگونه در قرآن مطرح شده است؟» می پردازد. مهمترین دستاورد موضوع این پژوهش این است، در مبنای توحیدی، تنها خداست که حق تصرف کامل در افعال انسان و تشریع را داراست و این حق را از طریق تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، عملی می سازد. یعنی خداوند، در راستای توحید در ربوبیتش با دادن اذن ایجاد حکومت دینی به پیامبران و امامان معصوم و فقهای واجد شرایط، به عنوان امامان جامعه، حق انحصاری خود در حاکمیت و ولایت را، اعمال می کند. امامانی که با اذن الهی محور شکل گیری جامعه ولایی اند که دارای سه ویژگی مهم، حفظ وابستگی های داخلی و نفی وابستگی های خارجی و وجود امام، ست.

    کلید واژگان: جامعه ولایی, ویژگی ها, مبانی, امام, آیت الله خامنه ای}
    Ghafar Shahedi *

    In the interpretation view of Ayatollah Khamenei, belief in monotheism is one of the most important foundations for the formation of a state society, among the levels of monotheism is monotheism in divine lordship, divine lordship has various levels, including levels and levels of monotheism in legislation, sovereignty and It is obedience that can be practiced by forming a state community centered on the Imam. The current research, using the descriptive-analytical methodology and scientific organization, with the aim of analyzing the provincial society, investigates and analyzes the main question of the subject of this research: "Relying on the interpretation opinions of Ayatollah Khamenei, how are the foundations and characteristics of the provincial society in the Quran Has it been raised?" will pay. The most important achievement of the subject of this research is that, based on monotheism, only God has the right to fully control human actions and legislation, and he implements this right through the formation of a state society centered on the Imam.That is, in the direction of monotheism in His Lordship, by giving the permission to establish a religious government to the infallible prophets and imams and qualified jurists, as the imams of the community, God exercises his exclusive right to rule and rule. The imams who, with divine permission, are the center of the formation of the state society, which has three important characteristics, maintaining internal dependencies and negating external dependencies and the existence of an imam

    Keywords: State Society, Characteristics, Foundations, Imam, Ayatollah Khamene}
  • بشیر سلیمی*، سعید طاوسی مسرور

    در این مقاله به مقایسه صالح پیامبر و ناقه اش با علی بن ابی طالب در پرتو منابع شیعیان از جمله قصص الانبیاء، احادیث، فقه و تفاسیر قرآن خواهیم پرداخت. در روایت شیعیان از فاصله زمانی زیاد و ترتیب رخ داد تاریخی بین آن دو چشم پوشی شده است، به دلیل تمایل راویان به بهبود وضعیت سابق علی و مزین کردن شخصیت او به پرهیزکاری، به عنوان فرد دارای بسیاری از صفات صالح پیامبر به تصویر کشیده شده است. بنابراین علی به گونه ای ترسیم می شود که در بسیاری از خصوصیات صالح پیامبر سهیم بوده و دقیقا همانند او از دودمانی مقدس می باشد. نویسندگان شیعه از ارتباط میان شخصیت آن دو استفاده کردند تا تردیدکنندگان را در به حق بودن امامت علی متقاعد کرده و نشان دهند که مرتبه ایشان کمتر از یک پیامبر نبوده و قدمت اعتقاد شیعی را به اثبات برسانند.

    کلید واژگان: صالح پیامبر, ناقه صالح, علی بن ابی طالب, امام, ولایت, وصیت, اوصیاء}
    Bashir Salimi*, Saeed Tavoosi Masroor

    In this article, we will compare the Prophet Saleh and his camel with Ali Ibn Abi Talib (as) in the light of Shiite sources, including the stories of the prophets, hadiths, jurisprudence, and interpretations of the Qurʾān. In the narrative of the Shias, the longtime interval and the sequence of historical events between the two have been overlooked.  Because of the narrators' desire to improve Ali's former condition and embellish his character with piety, he is depicted as a person with many righteous qualities of the Prophet Saleh. Therefore, Ali is depicted in such a way that he shares many of the good qualities of the Prophet Saleh and is from a holy lineage just like him. Shia writers used the connection between the two personalities to convince the doubters of the rightness of Imamate of Ali and to show that his rank was not less than that of a prophet and to prove the antiquity of Shia belief.

    Keywords: the Prophet Saleh, the Camel of the Saleh, Ali bin Abi Talib (as), Imam, Wilayat, Succession, Guardians}
  • Shahab Al-Din Vahidi Mehrjerdi*, Saeed Rohani

    The infallibility of Imams (AS) is one of the true beliefs of Shiites, for the Imam is the messenger of God and the guardian of the Divine religion. This fundamental belief has been disputed and challenged by the Shiite opponents, among them are the misconceptions raised by Dr. Qaffārī. His doubts include, for instance, the doubt that this belief has been innovative concerning its background, the rejection of Shiite reasons for infallibility regarding the Qur'an and intellect, and the fruitlessness of this belief for Shi’a. This study, first, deals with the doubts of Qaffārī about infallibility and then answers the doubts and objections raised in this regard, relying on the verses of the Holy Qur’an and Shiite and Sunni commentaries. Referring to the Holy Qur'an, it is proved that the subject of infallibility is mixed with the position of Imamate and succession. Accordingly, the source of division among the Islamic Ummah is the lack of belief in the infallibility of the Messenger of God (PBUH) and his successors, which has caused seditions and disputes since the death of the Prophet (PBUH) until now. As a result, to come out of the current conditions of the Islamic world, Muslims should believe in the necessity of obeying the Infallible 'Ul al-'Amr.

    Keywords: Imam, Ahl Al-Bayt (As), Infallibility, Qaffārī, Tafsīr, Shi’A, Sunni}
  • سیده فاطمه هاشمی*، نت الهدی جعفری راد، سید محمد رضوی

    مقاله حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی به تطبیق دیدگاه تفسیری دو مفسر فریقین، ابوالفتوح رازی و بیضاوی، ذیل آیه ابتلاء (البقره/124) می پردازد. تمایز دیدگاه تفسیری دو مفسر نامبرده به اختلاف مبنایی مذهبی و اعتقادی ایشان در موضوع امامت خصوصا در لزوم نصب و تعیین امام (به نص الهی یا انتخاب شورا)، و نیز مصداق و ویژگی خاص عصمت و علم امام بر می گردد.از بررسی این دو دیدگاه به دست می آید که هر دو مفسر قائل به اختصاص مقام امامت برای حضرت ابراهیم (ع) علاوه بر مقام نبوت هستند و بنا به پاسخ خداوند مبنی برعدم تخصیص عهد الهی به ذریه ظالم آن حضرت، اعتقاد به تداوم این مقام در ذریه غیر ظالم آل ابراهیم؟ع؟ دارند؛ اما وجه تمایز آنکه بیضاوی همچون اکثر اهل سنت و خصوصا دیدگاه اشاعره معتقد به نصب امام بعد از پیامبر اکرم (صل) به نص الهی و تعیین مصداق مشخص نیست، بلکه قائل به انتخاب شورا و بیعت مردم است و توصیه های پیامبر اکرم؟صل؟ را در این مورد تعیینی نمی داند. بیضاوی عهد را در آیه ابتلاء به معنای عهد عام الهی می داند که شامل هر منصب الهی در دین است و صرفا دلالت بر ظالم نبودن یعنی فاسق نبودن جانشین پیامبر به عنوان امام امت دارد؛ در حالی که ابوالفتوح رازی با استناد به دیگر آیات قرآن و نیز بنا به ظاهر و سیاق آیه ابتلاء و توجه به روایات معصومین، عهد را به معنای عهد خاص یعنی امامت خاص معصومان می داند که به آل ابراهیم (ع) می رسد و بعد از پیامبر اکرم؟صل؟ صرفا عترت معصوم پیامبر شایسته این مقام هستند.

    کلید واژگان: ابوالفتوح رازی, بیضاوی, آیه ابتلاء, امام, عهد, ظالمین}
    Bentolhoda Jafary Rad*, Bentolhoda Jafary Rad, Seyyed Mohammad Razavi

    The present article deals with the descriptive-analytical method of comparing the interpretation views of two commentators, Abu al-Fatuh Razi and Baidawi, on the verse of Tabla (al-Baqarah/124). The difference in the interpretation view of the two commentators is due to the difference in their religious and belief basis in the issue of Imamate, especially in the necessity of installing and appointing an Imam (according to the divine text or choosing the Shura), as well as the example and special characteristic of Imam's infallibility and knowledge. From the examination of his view, this is obtained, although two commentators believe that the position of Imamate was assigned to Prophet Abraham, peace be upon him, in addition to the position of prophethood, and according to God's answer that the divine covenant was not assigned to the progeny of the oppressor, they believe in the continuation of this position in the non-oppressive progeny of the family of Abraham, peace be upon him. He does not consider the recommendations of the Holy Prophet (PBUH) to be decisive in this matter.Beidawi considers the covenant in the verse of Tabla to mean the general divine covenant, which includes every divine position in religion, and it only indicates that the Prophet's successor as the Imam of the Ummah is not unjust, that is, not immoral, while Abul Fatuh Razi, referring to other verses of the Qur'an and also based on the appearance and context of the verse of Tabla and paying attention to the traditions of the infallibles, considers the covenant to mean a special covenant, i.e., the special imamate of the infallibles, which reaches the family of Abraham (pbuh) and only after the Holy Prophet (pbuh) The Prophet's infallible dignity is worthy of this position.

    Keywords: Abul Fottouh Razi, Beidawi, Ayah ebtela, Imam, Ahed, represseis}
  • محمد سبحانی نیا*

    واژه امام هفت بار در قرآن آمده است. یکی از آن موارد، آیه «یوم ندعوا کل اناس بإمامهم» است. درباره معنای امام در آیه، هشت قول از سوی مفسران نقل شده است. مفسران بزرگ فریقین هرچند در مفهوم امام در آیه مذکور با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما آنان با توجه به اینکه هدایت امام را از نوع ارایه طریق دانسته اند، در این نظر مشترک اند. علامه طباطبایی با استفاده از روش تفسیری خود، توانسته است افزون بر این موضوع، از آیه یادشده، لزوم وجود امام حی در هر عصر را نیز استخراج نماید. نظر بر اهمیت این بحث در اندیشه اسلامی و پیوند آن با موضوع مهدویت، تحقیق پیش روی با روش توصیفی تحلیلی، می کوشد به پرسش چگونگی دستیابی علامه به این نتیجه پاسخ دهد. به نظر می رسد مبنای این تحلیل، فهم و برداشت خاصی است که ایشان از حقیقت امامت دارد. از منظر علامه، امامت به معنای مطلق هدایت نیست، بلکه هدایتی است که به امر الهی صورت می گیرد. درحالی که بسیاری از مفسران، این هدایت را ارایه طریق می دانند، علامه با توجه به قید «بامرنا» در دو آیه 73 سوره انبیاء و آیه 24 سوره سجده، امامت را ملازم با ایصال الی المطلوب معرفی کرده است. از منظر علامه، وصف امامت به هدایت به امر، ما را به پیوستگی این جریان و لزوم آن، رهنمون می سازد.

    کلید واژگان: آیه 71 اسراء, امام, ارائه طریق, ایصال به مطلوب, سید محمدحسین طباطبایی}
    Mohammad Sobhani Nia*

    The word Imam appears seven times in the Qur'an. One of those cases is the verse "The day we call all people to their Imam". About the meaning of the Imam in the verse, eight words have been quoted by commentators. Although the great commentators of Fariqain differ with each other in the concept of Imam in the mentioned verse, but they are in common in this opinion considering that they consider Imam's guidance to be of the type of presenting a path. Allameh Tabataba'i, using his interpretation method, has been able to extract, in addition to this, from the mentioned verse, the necessity of the presence of a living Imam in every era. Commenting on the importance of this discussion in Islamic thought and its connection with the subject of Mahdism, the present research with descriptive-analytical method tries to answer the question of how Allameh reached this result. It seems that the basis of this analysis is his special understanding of the truth of Imamate. From Allameh's point of view, Imamate does not mean absolute guidance, but guidance that takes place by divine order. While many commentators consider this guidance as presenting the way, Allameh has introduced the imamate as making man to reach the intended, according to the adverb "Biamrina" in verse 73 of Surah Anbiya and verse 24 of Surah Sajdah. From Allameh's point of view, the description of Imamate as guidance to the command leads us to the continuity of this flow and its necessity.

    Keywords: Verse 71 Isra', Imam, Presenting the Way, Reaching the Intended, Seyyed Mohammad Hossein Tabatabai}
  • محمد رمضانی
    کلام اشعری یکی از مذاهب کلامی پر طرفدار در میان اهل سنت است. بنیانگذار این مذهب کلامی، ابوالحسن اشعری است. کلام اشعری از حیث روش فکری، عقلی-نقلی است؛ ولی صبغه نقلی آن غالب است. متکلمان اشعری با بهره گیری از روش مزبور، مسایل اعتقادی را بررسی کرده اند. امامت یکی از مسایلی است که اشاعره در آثار کلامی خود مطرح کرده اند و از آنجا که به حسن و قبح عقلی معتقد نیستند، وجوب امامت را سمعی (نقلی) می دانند و چون آن را از مسایل فقهی و احکام فرعی اسلامی می دانند، نه از اصول اعتقادی، وجوبش را علی الناس می شمارند نه علی الله. مرد بودن، بلوغ، عدالت، حریت و عقل از صفات لازم برای امام از دیدگاه اشاعره است. از نظر آنان مدیریت جامعه اسلامی، برقراری امنیت و ایجاد آسایش، تامین عدالت اجتماعی، پاسداری از مرزهای جامعه اسلامی، جهاد در راه خدا و تامین ارزاق عمومی، وظایف امام است. نص، انتخاب اهل حل و عقد و قهر و غلبه راه های تعیین امام از نظر اشاعره است. دیدگاه آنان در زمینه امامت با نقدهای سایر متکلمان، به ویژه متکلمان امامیه مواجه شده است.
    کلید واژگان: امام, حقیقت امامت, صفات امام, راه های تعیین امام, اشاعره}
    Mohammad Ramezani
    Ash’ari theology is one of the most popular theological schools of thought among Sunni Muslims, founded by Abu al-Hasan al-Ash’ari. Ash’ari discourse is characterized by a rational-transmission approach, although its transmission aspect is more prominent. Ash’ari theologians, utilizing this method, have examined matters of belief. Imamate is among the issues addressed in their theological works. Since they do not believe in the inherent good or evil of things by reason alone, they consider the necessity of an Imamate as transmitted (traditional), viewing it as part of Islamic jurisprudence and secondary Islamic rulings, not as a fundamental principle of faith. Hence, they see its obligation as upon the people, not upon God. According to the Ash’arites, essential qualities of an Imam include being male, mature, just, free, and rational. They believe that the Imam’s duties include managing the Islamic community, establishing security and comfort, ensuring social justice, protecting the borders of the Islamic community, striving in the path of God, and securing the public’s sustenance. According to Ash’arites, textual evidence, selection by the people of resolution and contract, and dominance are methods for determining an Imam. Their views on Imamate have been subject to the critique of other theologians, particularly the Imamiyyah theologians.
    Keywords: Imam, the reality of Imamate, qualities of an Imam, methods of determining an Imam, Ash’arites}
  • جواد جلینی، محمدرضا نعمتی

    عصمت امام یکی از مبانی امامت در فرهنگ شیعه است، از این رو متکلمان نیز از دیرباز به طرق مختلف به اثبات آن پرداختند، درحالی که در دوران معاصر برخی نظریه ای را تحت عنوان علمای ابرار ارایه کرده اند که اندیشه ی عصمت امام را محصول نفوذ اندیشه های غالیان و رویکرد فوق بشری به امام دانسته اند و ادعا می کنند این نگاه، جایگزین رویکرد بشری به امام در قرون اولیه و شیعیان نخستین شده است. در پی تحلیل تاریخی و مفهوم شناسی واژه های مرتبط و بررسی معنادار تکرار آن ها در منابع اسلامی در این پژوهش نشان داده شد که عبارت علمای ابرار و اتقیا ریشه در روایات امامیه دارد و ناظر به مقامی معادل عصمت است و این که مطرح شدن نظریه ی عصمت در مناقشه ی غلات با مقصره نیست؛ بلکه طرح شدن آن در مقام تبیین امامت توسط خود امامیان بوده است.

    کلید واژگان: اهل العصمه, امامت, شیعه, غالیان, علمای ابرار, اتقیا}
    Javad Joleini, MohammadReza Nemati

    The infallibility of the Imam is one of the principles of Imamate in Shiite culture, so theologians have long proved it in various ways, while in contemporary times some Islamic scholars have proposed a theory called Abrar scholars; They have considered the idea of ​​Imam's infallibility as the product of the influence of the ideas of the exaggerators and the superhuman approach to the Imam, and claim that this view has replaced the human approach to the Imam in the early centuries and the early Shiites. Following the historical and semantic analysis of related words and a meaningful study of their repetition in Islamic sources in this study, it will be shown that the phrase Abrar and Atqiya scholars, which has its roots in Imami narrations, refers to a position equivalent to infallibility and that the theory of infallibility was introduced in the grain dispute. It was not his fault, but its design was in the position of explaining the Imamate by the Imamis themselves.

    Keywords: Ahl al-Asma, Imam, Ghalian, Abrar scholars, Atqiya}
  • محمود سرافراز*، حمیدرضا شریعتمداری، مصطفی جعفرطیاری دهاقانی، محمدجعفر رضایی

    تاکید ویژه تشیع بر امامت در کنار منزلت والایی که عقل در منابع اجتهادی شیعه و کسب معرفت دینی تشیع داراست، ذهن هر پژوهشگر شیعه شناسی را به سمت این پرسش سوق می دهد که امام محوری با عقل محوری چه نسبتی دارد؟ و چه نسبتی میان این دو منبع و مرجع معرفتی وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش و مناسبات میان امام و عقل، دست کم سه دیدگاه کلی طرح شدنی است: تعطیلی و تسلیم عقل در برابر امام، نقش حداقلی برای امام یا عقل گرایی حداکثری و مرجعیت عقل و نیازمندی اش به امام.روش پژوهشی این تحقیق توصیفی - تحلیلی و روش گردآوری داده های تحقیق و ابزار گردآوری آن کتابخانه ای است. تعطیلی عقل و تسلیم در برابر امام دیدگاه محدثانی مانند علامه مجلسی است که محور اساسی این پژوهش قرار گرفته است. علامه مجلسی اگرچه از استدلال و عقل در فهم روایات استفاده کرده است و عقل را ابزاری برای فهم و استنباط و... می پذیرد و از آن به «تعقل الامور الدینیه» تعبیر می کند، در اصول دین عقل را بر نمی تابد و آن را منبع معرفتی دین نمی داند. ایشان با استناد و بررسی برخی روایات ثابت می کند نمی توان در اصول دین بر دلایل عقلی تکیه کرد

    کلید واژگان: امام, عقل, معرفت دینی, روایات, شیعه}
    Mahmood Sarafraz *, Hamidreza Shariatmadari, Mostafa Jaefartayari, MohammadJafar Rezaei

    The emphasis placed on Imamate in Shiism, coupled with the significant role of reason in Shiite sources of ijtihad and the acquisition of religious knowledge, has captivated scholars in the field of Shiite studies, leading them to ponder the intricate connection between the authority of the Imam and the authority of reason. Specifically, they seek to understand the nature of the relationship between these two sources of knowledge. In response, at least three general views have been put forth: closure of reason and its submission towards the Imam, minimal role of the Imam, or maximal rationalism and the authority of reason despite its need to the Imam. The present research employs a descriptive and analytical method, relying on library sources to collect data. The closure of reason in relation to the Imam is espoused by scholars of hadith such as ʿAllāma Majlisī, which is the focus of this article. While ʿAllāma Majlisī has utilized reasoning and reason in his understanding of hadiths, embracing reason as an instrument for inferences (which he calls “reasoning about religious amtters), he rejects reason when it comes to the principles of religion, dismissing its validity as a source of religious knowledge. By citing certain hadiths, he tries to establish that rational arguments cannot be relied on with respect to the principles of religion.
    .

    Keywords: Imam, reason, religious knowledge, hadiths, Shia}
  • مسعوده فاضل یگانه، صفورا اقبالی بابادی*

    شناخت موعود، حضرت مهدی (ع) و شناخت جایگاه ایشان در عالم از جمله معارفی است که چهارچوب و زیر بنای اصلی و اساس جهان بینی انسان را تشکیل می دهد و بنابر ادله عقلی و نقلی فراوان بر همه بندگان امری مسلم، حیاتی و واجب عینی است. یکی از سه منبع مهم برای شناخت حضرت، ادعیه و زیارات ایمه معصومین (عهم) می باشد و از آن جا که مخاطب ایمه (عهم) در ادعیه و زیارات، خداوند متعال است و در آن ملاحظه و تناسب سخن با مخاطب مردمی مطرح نیست، در نتیجه با رویکرد تحلیلی به آنها می توان به معارف بلندی از ابعاد گوناگون موعود دست یافت. در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش توصیفی و تحلیلی با بررسی ادعیه و زیارات، معرفتی عمیق تر و نگاهی تازه در بعدهای مختلف معرفت به امام ازجمله شناخت شخصی و شخصیتی موعود و مقامات و فضایل و جایگاه و صفات حضرت، نقش ها و اثرات ظاهری و باطنی امام در عالم، برای طالب معرفت هویدا شده است.

    کلید واژگان: موعود, دعا, زیارت, فیض, معرفت, امام}
    Masouda Fazel Yaganeh, Safora Iqbali Babadi *

    Having knowledge about Promised salvation (Hazrat Mahdi (pbuh)) and his place in the world is one of the teachings that form the main basis of human world view Divine unityand according to many rational and narrated reasons, it is absolute, vital and obligatory for all servants. One of the three important sources for knowing Imam Mahdi (pbuh) is the prayers and pilgrimages quoted by the infallible Imams (AS). Since the Imams’ addressee in prayers and pilgrimages is God Almighty and there is no consideration of speech with the popular audience, therefore we can be achieved high knowledge of various promised dimensions with an analytical approach. Using library resources and descriptive and analytical methods and by examining prayers and , this study aims to make a deeper knowledge and a new look at different dimensions of knowledge of Imam, including personal knowledge and his personality, authorities, virtues, status and attributes of him, roles and the outward and inward appearance effects of Imam the world.

    Keywords: Promised salvation, pray, Pilgrim, Grace, Knowledge, Imam}
  • مجتبی نوروزی*، سیده فرناز اتحاد، سید علی اکبر ربیع نتاج

    یکی از دایرهالمعارف های ویژه قرآن که غربیان در عصر حاضر نوشته اند، دایرهالمعارف قرآن آقای الیور لیمن (Oliver Leaman) است. با توجه به جایگاه دایره المعارف ها و اهمیت آنها در مراجعه پژوهشگران و مخاطبان غیرمسلمان و حتی مسلمانان، نقد و بررسی آنها خصوصا با دیدگاه های شیعه امری لازم و ضروری است. پژوهش حاضر به معرفی و نقد مدخل «امامت» از دایره المعارف قرآن، نگاشته خانم آرزینا آر. لالانی و ویراسته آقای الیور لیمن می پردازد. این مدخل در آن دایره المعارف به مبحث امامت به معنای امام، کاربرد آن در قرآن کریم و نظرهای مختلف فرقه های اسلامی پرداخته است. نویسنده با ارجاع به آیه انتصاب ابراهیم× به عنوان امام، بحث اصلی را آغاز می کند و با طرح مفاهیم و مواردی که در قرآن به این موضوع پرداخته شده است، بحث را پی می گیرد و سپس نظر مذاهب اسلامی را به اجمال مطرح می کند. پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی به دنبال پاسخ به این سوال است که براساس مبانی و دیدگاه شیعه، نقاط قوت و ضعف این مدخل کدام است. نتایج حاصل از پژوهش آن است که با وجود نقاط قوت این مقاله، کاستی ها و ضعف های بسیاری نیز دیده می شود که می توان به این موارد اشاره کرد: عدم تبیین مناسب و دقیق واژه امام و امامت، عدم سیر منطقی و نظم مناسب، نگاه جانبدارانه در مسیله امامت، عدم اشراف بر دیدگاه شیعه و منابع معتبر آن، عدم تبیین مناسب عصمت امام.

    کلید واژگان: امامت, دایره المعارف قرآن, الیور لیمن, امام, ولایت}
    Mojtaba Nowruzi *, Seyede Farnaz Ettehad, Sayyed Aliakbar Rabinataj

    One of the special encyclopedias of the Qur'an written by Westerners in the present era is the encyclopedia of the Qur'an by Mr. Oliver Leaman. Considering the place of encyclopedias and their importance in the reference of researchers and non-Muslim and even Muslim audiences, it is necessary to review them, especially from the Shiite point of view. The current study deals with the introduction and critique of the entry "Imamate" from the Qur'an encyclopedia, written by Mrs. Arzina R. Lalani and edited by Mr. Oliver Leaman. This entry in that encyclopedia works on the issue of imamate in the meaning of imam, its application in the Holy Quran and the opinions of different Islamic sects. The author starts the main discussion by referring to the verse of the appointment of Ibrahim as an imam and follows up the discussion by providing the concepts and issues discussed in the Qur'an and then briefly presents the views of Islamic schools of thought. The present study is looking for an answer to the question of what are the strengths and weaknesses of this entry, based on the Shia principles and perspective, using a descriptive-analytical method. The findings of the study suggest that despite the strengths of this article, many shortcomings and weaknesses can be seen, which are: Lack of proper and accurate explanation of the term "imam and imamate", lack of logical course and proper order, biased view on the issue of imamate, lack of respect for the Shia view and its reliable sources, lack of proper explanation of Imam's infallibility.

    Keywords: Imamate, Qur'an encyclopedia, Oliver Leaman, Imam, Wilayat}
  • نادره رحیمی نژاد قره آغاج*، محسن آخوندی، حسین الهی نژاد

    وساطت فیض امام از جانب خدای تعالی در عالم هستی، از باورهای قطعی شیعه است. این جایگاه با توجه به منابع عقلی و نقلی در زمان ظهور و غیبت امام محفوظ است. اما برخی با درک ناصحیح از جایگاه امام در هستی، کارکرد وساطت فیض امام را منوط به ظهور دانسته اند. چگونگی تحقق وساطت فیض امام در عصر غیبت، پرسشی است که از دیرباز مطرح بوده و از سوی پیشوایان دینی به آن پاسخ داده شده است. تا جایی که نگارنده در منابع نوشتاری تتبع نموده، تاکنون اثری که این مسیله را با رویکرد کارکردگرایانه بررسی کرده باشد، یافت نشد. نوشتار حاضر، به شیوه اسنادی و به روش توصیفی_ تحلیلی، وساطت فیض امام را در عصر غیبت در دو قلمرو تکوین و تشریع با چنین رویکردی مورد پژوهش قرار داده است. بر این اساس، نقش فاعلی امام در ایمنی اهل زمین، دفع شر دشمنان و دفاع از مظلومان، هدایت باطنی، صیانت از دین از جمله کارکردهای وساطت فیض امام غایب است.

    کلید واژگان: فیض, واسطه فیض, امام, عصر غیبت, کارکرد, کارکردگرایی}
    Nadera Rahiminejad Qara Aghaj *, Mohsen Akhundi, Hossein Elahinejad

    The mediation of the grace of the Imam by God Almighty in the universe is one of the definite Shiite beliefs. This position is reserved according to intellectual and narrative sources at the time of the advent and absence of the Imam. However, some have misunderstood the position of the Imam in the universe, and have considered the mediation function of the Imam's grace to be contingent on emergence. How to mediate the grace of the Imam in the age of absence is a question that has been asked for a long time and has been answered by religious leaders. To the extent that the author has followed in written sources, so far the work has examined this issue with a functionalist approach; not found. The present article, in a documentary manner and in a descriptive-analytical method, has researched the mediation of the Imam's grace in the age of absence in the two realms of development and legislation with such an approach. Accordingly, the active role of the Imam in the safety of the people of the earth, repelling the evil of the enemies and defending the oppressed, esoteric guidance, protection of religion are among the functions of mediating the grace of the absent Imam.

    Keywords: Grace, Mediation of Grace, Imam, era of absence, function, Functionalism}
  • سید محمدرضا لواسانی

    دعای «اللهم اصلح عبدک و خلیفتک» دارای مضامین قابل حمل بر امر ظهور مهدی(ع) است. از این رو، به منظور دعایی برای درخواست تعجیل فرج امام عصر(ع) خوانده می شود. مطابق نقل شیخ طوسی؟ره؟، امام رضا(ع) این دعا را برای قنوت نماز جمعه، به یکی از اصحاب خود به نام مقاتل بن مقاتل آموزش داده اند. این مقاله پس از تبیین زمینه تاریخی دعا برای حکام در نماز جمعه، به مشابهت یابی عبارت نخستین دعای مزبور در منابع تاریخی می پردازد. بر این اساس، نشان می دهد اولین فقره دعا عبارتی شناخته شده در میان منابع عامه است و پیشینه استفاده از آن، به دوران بنی امیه باز می گردد. همین الفاظ در طول دوران بنی عباس و برای قرون متمادی، به صورت رسمی مورد استفاده خطبای سنی در آیین روز جمعه قرار داشته، برای ابراز وفاداری نسبت به حاکمان وقت و دعا به جان آنان، به کار برده می شده است. بر این اساس، مقاله حاضر می کوشد متن دعای منسوب به امام رضا(ع) را در بستر تاریخی صدور آن فهم کند.

    کلید واژگان: امام رضا, امام زمان, نماز جمعه, دعا بر حاکمان, حکومت مهدوی}
    Seyed Mohammad Reza Lavasani

    There is a Duʿā’ attributed to Imam Rezā (PBUH) for Qunut of Friday prayer (Salāt al-Jumuʿah) in Misbah al-Motehajjed by Shaikh al-Tusi (D. 1067 A.D.). This supplication contains many phrases which could be known as Duʿāʾ for Imam Mahdi`s health or his advent; accordingly, nowadays recited in Shiā communities for asking God to fulfill The Promised Advent. This article, first of all reviews the old ritual of praying for the governor in the Friday prayer, and secondly, presents many similar Duʿā’s starting with the same introductory phrase as that of al-Tusi`s Duʿāʾ (Allāhomma Aslih Abdak wa Khalifatak) in Sunni literature, therefore, it apperceives this phrase as a widely circulated slogan of political obedience to the Islamic rulers and praying for them, which had been officially recited in Friday rituals, from Umayyad dynasty till, at least, the late Abbasid era. By elucidating this background, the article seeks for a more accurate meaning of this Duʿā, in Imam Rezā’s lifetime.

    Keywords: Imām, Mahdi, Friday prayer, Islamic Duʿās, Mahdi`s Advent}
  • محمد عتابی

    چگونگی تبیین دیدگاه علی بن الحسین (ع) نسبت به حاکم و حکومت شایسته توجه است. این پرسش مطرح است که باوجود کنترل شدید فعالیت از سوی حاکمان، ایشان چگونه به تبیین دیدگاه خود نسبت به حاکمان و روش فرمانروایی آنان می‌پرداخت؟ در این پژوهش با تحلیل زبان‌شناختی فرازهایی از دعای ایشان در صحیفه سجادیه مشخص شد امام چهارم شیعیان (ع) برای پنهان ستیزی در فرازهایی از صحیفه با زبان دعا واژه «سلطان» را به کار می‌گیرد؛ و با انتساب صفاتی همچون «عسوف» به معنی عام ظالم و «عنید» به معنی خودسر ماهیت حاکم و سلطان را آشکار ‌ساخته است. در فرازهای دعاهای ایشان، سلطان و حاکم به دلیل داشتن صفت عنید که ویژه کافران است وهم ردیف و هم‌مرتبه بودن با شیطان، سیاست‌ها و برنامه‌های نابودکننده‌ای دارد که باید از شر، گزندگی و بدسگالی او به خدای عالمیان پناه آورد.

    کلید واژگان: سلطان, حاکم, تقیه, صحیفه, امام}
    Mohammad Attabi

    How to explain the view of Ali ibn al-Hussein (AS) towards the ruler and the government deserves attention. The question is, despite the strict control of the activity by the rulers, how did he explain his view of the rulers and the way they ruled? In this study, by linguistic analysis of phrases from his prayer in Sahifa Sajjadieh, it was found that the fourth Imam of the Shiites (AS), in order to illustrate anti-concealment, uses the word "Sultan" in some phrases of the prayer with the language of prayer; And by attributing attributes such as "Asuf" meaning general oppressor and "Anid" meaning arbitrary, he has revealed the nature of the ruler and the sultan. In the phrases of his prayers, the sultan and the ruler, due to having the attribute of disobedience, which is specific to the infidels, and being in line with Satan, have destructive policies and plans that must seek refuge in the God of the worlds from his evil, biting and misery.

    Keywords: sovereign ruler, reservation, Sahifa, Imam}
  • ودود هدائی*، حسین مرادی زنجانی، محمدحسین صائینی، فرهاد ادریسی

    در مکتب تشیع، امامت، از اصول بنیادین و اعتقادی به شمار می رود. در طول تاریخ اسلام، علما و اندیشمندان بزرگ شیعه کوشیده اند تا ابواب و ابعاد گسترده این محور عقیدتی را اثبات وتبیین نمایند. در همین راستا، منصور براعتی، اندیشمند و مفسرشیعی معاصر با تالیف لطایف تفسیری قرآن و توجه ویژه به مبحث امام شناسی تلاش نموده تا سیمایی روشن از آن ارایه بدهد. نگارندگان این نوشتار برآن هستند تا به شیوه توصیفی و تحلیلی به این سوال بنیادی پاسخ دهند که مولفه های اندیشه براعتی در معرفی و ارایه نسخه ای همگون یا جدید در امام شناسی چیست؟ یافته های تحقیق نشان می دهد براعتی در وجوه تشابه با سایر اندیشمندان شیعه، امام را قرآن ناطق می داند و ارتباط با امام در اندیشه او، ارتباط با قرآن تلقی می شود. اما مقام شناخت امام در اندیشه او، شهودی است نه حصولی و برای تکون آن، طهارت درونی لازم است. براعتی معتقد است خداوند با واسطه در تجلی است و واسطه اصلی و مهم، وجود امام است. اگرحجت الهی نباشد، زمین به خاطر گناه آدمیان، سخط می کند؛ زمانی که آخرین حجت الهی گامش را از زمین برداشت، عالم به هم خواهد خورد و تجلی خداوند بلاواسط شده و قیامت آغاز می شود. از طرفی دیگر، در نظرگاه براعتی، مصداق اتم انسان کامل در وجود انبیای الهی و امامان معصوم تجلی می یابد؛ زیرا پیامبر به مثابه صادر اول و امامان تحت زعامت این مخلوق اول و منشعب از نور علوی او، دلیل خلقت تمامی عالم و موجودات قلمداد می شوند.

    کلید واژگان: امام, ولایت, براعتی, شیعه, انسان کامل}
    Vadood Hodaei *, Hossein Moradi, MuhammadHusayn SaIni, Farhad Edrisi

    In the Shiite school, the imamate is one of the fundamental and doctrinal principles. Throughout the history of Islam, great Shiite scholars and thinkers have attempted to prove and explain the chapters and major dimensions of this ideological axis. In this regard, Mansour Bara'ati, a contemporary Shia thinker and commentator, has tried to provide a clear picture of the Quran by writing interpretive maxims and paying special attention to the subject of imamology. The authors of this article intend to provide a descriptive and analytical answer to this fundamental question: what are the components of Bara'ati's thought to introduce and present homogeneous or new versions in imamology? The research results show that in some respects along with other Shia thinkers, Bara'ati considers the Imam to be the narrator of the Quran and the link with the Imam in his thought is seen as the link with the Quran. But the position of knowing the Imam in his mind is intuitive, non-acquirable, and to develop it, inner purity is necessary. Bara'ati believes that God is manifested by a mediator and that the main and important mediator is the existence of the Imam. If there is no divine argument, the earth will rage because of human sin; When the last divine authority leaves the earth, the world will be shaken and the manifestation of God will be immediate and the resurrection will begin.

    Keywords: imam, Wilayah, Bara', ati, Shiite, perfect human being}
  • عابدین درویش پور*، مهرداد امیری
    ولایت تکوینی یکی از مراتب و شیون نبوت و امامت است که ابعادی گسترده دارد. دخل و تصرف تکوینی در نفس انسان ها برای مهذب شدن و تغییر باطن از جمله ابعاد این نوع ولایت به شمار می آید. بر این اساس، اولیاء الهی با علم و قدرتی که از جانب خداوند متعال به ایشان إعطا شده، با علم به ضمیر انسان های مستعد قادر به تغییر نفوس آن ها می باشند. نقش تکوینی اولیاء الهی در تحول باطن و تهذیب  نفوس، هم نقش فاعلی عام و هم نقش فاعلی خاص است. در نقش فاعلی عام، اولیاء الهی سبب و واسطه رسیدن فیض الهی به همه مخلوقات از جمله انسان ها هستند که این مختص به چهارده معصوم می باشد. نقش فاعلی خاص که نمود آن در تصرفات تکوینی اولیاء الهی دیده می شود، به دو قسم حداکثری و حداقلی تقسیم می گردد. نقش حداکثری هدایت به امر و ایصال به مطلوب (ایصال الی المطلوب) تعبیر می شود. معنای حداقلی خاص، جایی است که شخص هنوز به این قابلیت دست نیافته است؛ در اینجا گاه، ولی خدا با تصرف در کاینات، مسیر تهذیب نفس را برای وی هموار می سازد تا او با گوهر ذاتی خود یعنی اختیار، راه بپیماید و قابلیت هدایت خاص را پیدا کند. جستار پیش رو با نگاهی توصیفی- تحلیلی، جوانب مختلف مفهوم ولایت تکوینی را تشریح نموده و چرایی تاثیر ولایت تکوینی امام بر تهذیب نفوس را تبیین می کند.
    کلید واژگان: امام, ولایت تکوینی, تهذیب, نفوس, هدایت}
    عابدین درویش پور *, Mehrdad Amiri
    Unconditional wilāya is one of the ranks and aspects of Prophethood and Imamate that enjoys wide dimensions. Making unconditional alterations in the human souls to turn them purified and to change their inner aspects is one of the dimensions of this type of wilāya. Accordingly, the saints, with the knowledge and power given to them by God Almighty, are able to change the souls of the talented human beings with the knowledge of their unconscious. The unconditional role of the saints in the inner transformation and purification of the souls is both a general and a specific efficient role. In the general efficient role, the saints are the cause and mediator of the Divine grace reaching all creatures, including human beings, which is specific to the fourteen Infallibles. The specific efficient role, which is manifested in the unconditional alterations of the saints, is divided into two types, maximum and minimum. The maximum role of guidance is interpreted as the delivery to the desired (īṣāl ilā al-maṭlūb). The meaning of the specific minimum is where one has not yet attained this ability; here, sometimes, the saint, by making alterations in the universe, paves the way for the purification of the soul for him so that he can fare the way with his inherent essence, that is, free will, and find the ability to have a special guidance. The present article, with a descriptive-analytical look, explains the different aspects of the concept of the unconditional wilāya and explains why the Imam's unconditional wilāya has an effect on the purification of the souls.
    Keywords: Imam, unconditional wilāya, purification of the souls, guidance}
  • محمدابراهیم پیشنمازی*، حمیدرضا شریعتمداری، محمد جاودان

    معرفت و شناخت فرستادگان الاهی و جانشینان آنها از مهم ترین مسایل ادیان الاهی است. این مسئله از معرکه آرای اندیشمندان اسلامی نیز به دور نبوده و در تاریخ تفکر اسلامی همواره به آن توجه شده است. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر آشکار می شود که فرق مختلف اسلامی درباره آن اظهارنظر کرده و منظومه ای معرفتی راجع به آن شکل داده اند. این پژوهش با محوریت بررسی آرای متکلمان امامیه و اسماعیلیه در این موضوع و با تمرکز بر دیدگاه های دانشمند بنام شیعی، سید مرتضی علم الهدی، و اندیشمند برجسته اسماعیلی، حمیدالدین کرمانی، به شیوه توصیفی تحلیلی و با مراجعه به منابع کتاب خانه ای، نضج یافته است. یافته های پژوهش نشان می دهد نظام معرفتی سید مرتضی و حمیدالدین کرمانی درباره پیامبر و امام، در عین برخورداری از مشترکات فراوان، تفاوت های بنیادین نیز دارد؛ مشترکاتی همچون برتری انبیا بر ملایکه، عصمت انبیا و امامان، ختم نبوت، جانشینی علی j، ضرورت نبوت و وجوب ایمان به همه انبیای الاهی. اختلاف بسیار چشمگیر این دو دیدگاه در تعداد، ادوار و القاب انبیا و امامان شیعه نیز مشهود است.

    کلید واژگان: فرق شیعی, امامیه, اسماعیلیه, سید مرتضی, حمیدالدین کرمانی, انبیا, امام}
    MohammadEbrahim Pishnamazi *, Hamidreza Shariatmadari, Mohamad Javdan

    Knowing the divine messengers and their successors is one of the most important issues of the divine religions. This issue has not been far from the battle of Islamic thinkers and always been considered in the history of Islamic thought. Its importance became more apparent when different Islamic sects commented and formed epistemological systems on it. Using the descriptive-analytical method, this research has been done based on  library sources examining the opinions of Imami and Ismaili theologians on the mentioned issue with the focus on views of the Shiite scholar, Seyyed Morteza Alam al-Huda and the prominent Ismaili thinker, Hamid al-Din Kermani. Findings show that the epistemological system of Seyyed Morteza and Hamid al-Din Kermani about the Prophet and the Imam, while having many similarities such as the superiority of the prophets over the angels, the infallibility of the prophets and imams, the end of prophecy, the succession of Ali (AS), the necessity of prophecy and the obligation of faith in all the divine prophets, also has fundamental differences that the one concerns the number, periods and titles of the prophets and Shiite imams.

    Keywords: Shiite sects, Imamiyyah, Ismailism, Seyyed Morteza, Hamid al-Din Kermani, prophets, Imam}
  • ابراهیم کاظمی

    برهان حفظ شریعت یکی از دلایل عصمت ایمه معصومین: است؛ زیرا حفظ شریعت و اجرای صحیح آن در پرتو وجود امام معصوم امکان پذیر است؛ همان طور که در زمان رسول اکرم6وظیفه آن حضرت بود؛ البته این به معنای آن نیست که امام، پیامبر است؛ بلکه رسالت پیامبر اکرم6 بر عهده امام است؛ پس حفظ شریعت متوقف بر عصمت است و از وظایف مهم امام معصوم شمرده می شود. علامه نیز همانند برخی از بزرگان، برهان حفظ شریعت را در کتاب منهاج الکرامه تبیین نموده است. در این مقاله به کلام علامه و سپس به اشکالات ابن تیمیه و نقد آنها پرداخته خواهد شد. ابن تیمیه اشکالاتی را بیان کرده که ثابت کند، امامت نمی تواند حافظ شریعت باشد. او درصدد بیان جایگزینی برای امامت است و در تمام اشکالات، امامت را تضعیف و رد کرده و جایگزینی را برای آن اثبات می کند. در این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی، اثبات می گردد که اشکالات ابن تیمیه به این برهان وارد نیست.

    کلید واژگان: امامت, حفظ شریعت, علامه حلی, عصمت, ابن تیمیه}
    Ebrahim Kazemi

    One of the proofs for the infallibility of the Shia Imams is "preserving the Sharia testament" because Shia argue that the Sharia and acting according to that needs an infallible Imam. Just as the Holy prophet's period. After the Holy prophet (PBH) the infallible Imam will protect from Sharia. The "polymath Helli" just like other great Shia scholars argue with the proof, "preserving the Sharia testament" for infallibility of Shia Imams, writing the book "Menhaj al-Karamah" to explain this issue. Ibn Taymiyyah criticizes this proof, trying to provide an alternative for infallible Imam after the Holy prophet. In this essay by a descriptive – analytic method, it is tried to disproof the Ibn Taymiyyah criticisms in this case.

    Keywords: Imam, Preserving the Sharia, The polymath Helli, Infallibility, Ibn Taymiyyah}
  • عابدین درویش پور*، مهرداد امیری

    افراط و مبالغه در معرفی امامان معصوم (ع) از جمله چالش‌های پیش روی تشیع در طول تاریخ اسلام بوده است. فهم نادرست از دین، ارادت بی‌تعقل، جهل و استفاده ابزاری از بیان کرامات معصومان(ع) از جمله عوامل ایجاد نحله‌ای به نام غالیان بوده است. آن ها در کنار غلو در باره ایمه(ع)، بخشی از احکام شریعت را انکار نموده و با تفسیرهای انحرافی درباره مفاهیم دینی، خود را از عمل به آن‎‌ها معاف نموده و زمینه انحراف و بدعت در اعتقادات دینی را فراهم آوردند. با مطالعه سیره معصومین (ع) به روشنی می‌توان دریافت که آنان در گفتار و رفتارشان، غلو را مذموم دانسته اند و با به‌کارگیری روش‌هایی چون تبیین شاخصه‌های دین‌داری صحیح، معرفی‌ ماهیت واقعی‌ غلات، اظهار‌ برایت‌، نفرین، تکفیر و حتی دستور به مبارزه با آن‌ها راه نفوذ آنان را در میان تشیع واقعی بسته‌اند. مقاله حاضر به‌دنبال آن است با نگاهی تحلیلی-توصیفی، از یک‌سو مبانی و عقاید غالیان و از سوی دیگر روش امامان معصوم(ع) در مقابله با آن‌ها را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.

    کلید واژگان: امام, شیعه, روش شناسی, غالیان, انحراف}
    Abedin Darvishpour*, Mehrdad Amiri

    Exaggeration in introducing infallible (Ma'asoom) Imams (as) has been one of the challenges facing Shiaa throughout the history of Islam. Misunderstanding of religion, irrational devotion, ignorance and instrumental use of expressing the miracles of the infallibles (PBUH) have been among the factors that created a movement called Ghalyan. Along with exaggerating about the Imams, they have denied some of the rules of Sharia And with deviant interpretations of religious concepts, they exempted themselves from practicing them and provided the ground for deviation and heresy in religious beliefs. By studying the behavior of the Infallibles, it is clear that they have condemned exaggeration in their speech and behavior, and by using methods such as explaining the characteristics of correct religiosity, introducing the true nature of grains, expressing innocence, cursing, excommunication and even ordering to fight They have blocked their way into real Shiism. This article on one hand aims to Review and analyze the fundamentals of Ghalyan and on the other hand the method of the infallible Imams (as) in confronting them by an analytical-descriptive.

    Keywords: Imam, Shia, Methodology, Ghalyan, Deviation}
  • حسن شجاع بهار *

    در هندسه معرفتی شیعیان، شناخت امام، از اهمیتی ویژه برخوردار است. چون معنا و مفهوم امام نزد شیعه، همان انسان کاملی است که واسطه فیض الهی است، و با برقراری ارتباط با امام راستین است که می توان شناخت صحیحی از خدا و دیگر مبانی اعتقادی کسب نمود. از این جهت است که در حدیث معرفت امام، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «اگر کسی بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است». حدیث معرفت امام، از جمله احادیث متواتر و معتبر بین شیعه و اهل سنت است. این حدیث از جهات مختلف مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است. اما یک سوال قابل توجه است که منظور از مرگ جاهلی چیست؟ به نظر نگارنده بی تردید، حدیث معرفت و روایات مشابه، اهمیت و ضرورت امامت و ولایت را بیان می‏کند و نمی توان کسانی را که صرفا غیر عارف به امام زمانشان هستند، تکفیر نمود.

    کلید واژگان: حدیث معرفت, مرگ جاهلی, امام, تکفیر}
    Hassan Shoja Bahar

    In the epistemological geometry of Shiites, the knowledge of Imam has a special importance. Because the meaning and concept of the Imam according to the Shiites is the perfect human being who is the mediator of divine grace, and by establishing a relationship with the true Imam, it can gain a correct knowledge of God and other doctrinal principles. This is why in the hadith of the knowledge of Imam, the Holy Prophet (PBUH) said: "If someone dies and the Imam does not know his Imam, he has died to the death of ignorance." The hadith of Imam's knowledge is one of the consecutive and valid hadiths between Shiites and Sunnis. This hadith has been considered by the authors from different angles. But a significant question is what is meant by ignorant death? According to the author, undoubtedly, the hadith of knowledge and similar narrations express the importance and necessity of guardianship, and those who are merely non-mystics to the Imam of their time cannot be excommunicated.

    Keywords: Hadith of Knowledge, Ignorant Death, Imam, Excommunication}
  • اسدالله کرد فیروزجایی*، قربان آهنگری کیاسری

    نبوت رسالتی الهی برای هدایت و راهنمایی انسان ها است که دو نوع تشریعی و تبلیغی داشته و هر دوی آن خاتمه یافته است. شیعه امامیه معتقد است پس از خاتمیت، امامت با نصب الهی جانشین نبوت شده و به هدایت و راهبری مردم همت می گمارد. باور به وجود امامت پس از خاتمیت، شبهه «نقض خاتمیت» را به دنبال دارد، اثبات تفاوت بین نبوت تبلیغی و امامت می تواند این شبهه را برطرف کند، از این رو، این پرسش مطرح می شود که آیا نبوت تبلیغی و امامت از حیث کارکرد و رسالت، با هم تفاوت دارند یا خیر؟، جستار پیش رو بر آن است که با ابزار کتابخانه ای و روش تحلیل و سنجش داده ها به بررسی تطبیقی کارکرد این دو منصب الهی بپردازد. نتیجه به دست آمده حاکی است؛ نبوت تبلیغی عمده کارکردش تبلیغ شرایع گذشته، تحکیم حاکمیت نبی صاحب شریعت و ارایه طریق است اما امامت، علاوه بر آن، مسیول تحقق بخشیدن دستورات الهی، تشکیل حکومت دینی و نفوذ در نفوس مستعده در راستای هدایت تکوینی است.

    کلید واژگان: امام, نبوت تبلیغی, انبیا, وحی}
    Asadollah Kurdish *, Ghorban Ahangari Kiasari

    Divine divine prophecy is for the guidance and guidance of humans, which have two types of prophetic and prophetic, and both of them have been terminated. Shiite Imamate believes that after Imamate, Imamate is the successor to prophecy with the establishment of divine guidance and guidance to the people. The belief in the existence of Imamate after Khatmatyh has led to the alleged "violation of Khatmaty"; the proof of the difference between Prophethood and Imamate can eliminate this doubt; hence the question arises as to whether Prophethood and Imamate are in function and The mission is different or different, the leading issue is that with the library tool and the method of data analysis and evaluation, the comparative study of the work of these two divine offices is addressed. The result shows that Prophecy is the main propaganda of its work, propagating the past of the past, consolidating the sovereignty of the prophet of the Shari'ah and providing the way, but Imamate is also responsible for the fulfillment of the divine orders, the formation of a religious government and the penetration of the mankind in the direction of the evolutionary guidance. .

    Keywords: Imam, prophecy prophecy, prophets, revelation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال