به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Islamic Jurists » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Islamic Jurists» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فهیمه شریعتی*

    هدف پژوهش حاضر بررسی بنیادهای هستی شناسانه تیوری سیاسی ولایت فقیه و تبیین شبکه معرفتی موجود میان اجزای اندیشه شیعیان است. نتایج پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شد، حاکی از آن است که بدون توجه به جایگاه انسان و دنیا در عالم، وجود عوالم دیگر و لزوم تکامل انسان در نظام آفرینش، دلایل ولایت فقیه در اثبات ضرورت کامل و کافی نخواهند بود. این جهان بینی در ادله مستقل عقلی به صراحت و در ادله عقلی و نقلی به اشاره و گاه صراحت ذکر شده است. همین جهان بینی باعث شده است مبانی تیوری ولایت فقیه در کتب فلسفه و حکمت نیز تبیین شود. اگرچه مسئله ولایت فقیه مثل بسیاری مسایل دیگر می تواند از دو زاویه مورد بررسی قرار گیرد، به طوری که از یک جهت فقهی و از جهت دیگر کلامی باشد، اما وجهه کلامی آن قوی تر است، به طوری که می توان آن را مسئله ای کاملا اعتقادی تلقی کرد که به جهان بینی فرد ناظر و دارای مویدات فقهی می باشد.

    کلید واژگان: ولایت فقیه, دلیل عقلی, دلیل نقلی, فقهاء, ولی فقیه, امام خمینی}
    Fahime Shariati*

    The objective of the present study is to survey ontological fundaments of the political theory of Wilayat al-Faqih (guardianship of the Islamic jurist) and to determine the epistemological networks existing in Shi’ite ideology. The results of the research conducted by descriptive analysis indicate that the arguments for the necessity of Wilayat al-Faqih would not be comprehensive and sufficient unless we consider the place of human being in this world, the existence of other worlds, and also the necessity of human perfection through the system of creation. This ideology is explained in this article by explicitly rational as well as implicitly-explicitly traditional-rational arguments. The above ideology has led to the determination of the theoretical fundaments of Wilayat al-Faqih in philosophical and wisdom books. Although the issue of Wilayat al-Faqih like many other issues can be studied from Fiqhi (juristic) and Kalami (philosophical) aspect, its philosophical aspect is more dominant so that it can be regarded as a totally theological issue related to one’s ideology and juristic beliefs.

    Keywords: Wilayat al-Faqih (Guardianship of the Islamic Jurist), Rational Argument, Traditional Argument, Islamic Jurists, Imam Khumaini}
  • علی خیاط
    نهج البلاغه سخنان نفیس و گهربار امیر مومنان علی ع است، از زمان نگارش آن توسط سید رضی  در نیمه دوم قرن چهارم مورد توجه بسیار زیاد دانشمندان و عالمان حوزه های مختلف علوم اسلامی قرار گرفت. از این دریای معارف اهل بیت  شاید بیشترین بهره را ادیبان و متکلمان برده، و از سویی دیگر فقی هان و مخصوصا پیشینیان از آن ها کمتر به این کتاب ارزشمند در اثبات مطالب فقهی استناد کرده اند. گویا دلیل اساسی این بی مهری فقی هان به نهج البلاغه آن است که سید رضی سلسله سند را در نهج البلاغه حذف کرده؛ از این رو احادیث آن بنابر اصطلاح حدیث پژوهان مرسل نامیده می شود و در اثبات گزاره های فقهی قابل استناد نیست.
    اما آیا واقعا متصل نبودن اسناد در نهج البلاغه می تواند دلیل محکمی برای تمسک نکردن به آن باشد؟! به عبارت دیگر آیا راه یا راه هایی برای صحت استناد به آن وجود ندارد؟ به نظرما چنین راه هایی وجود دارد و در این پژوهش بر آنیم که تمامی شیوه هایی راکه در صحت اسنتاد به نهج البلاغه گفته شده و یا می تواند گفته شود مورد بررسی قرار داده و درجه تمسک به آن را به عنوان یکی از منابع فقه شیعه ارزش گذاری نماییم و برای رسیدن به این مهم بیشتر منابع فقهی و یا غیر فقهی که امکان مطرح شدن موضوع در آن وجود داشته است مورد مطالعه قرار گرفته است.
    کلید واژگان: استنادپذیری, نهج البلاغه, شیوه ها}
    Ali Khayyat
    Nahj al-balāgha (Arabic: ﻧﻬÜÜﺞ ÇﻟﺒﻼﻏÜÜﺔ ) is the precious and eloquent sayings of Imam Ali (p.b.u.h). It has been paid attention by a lot of scholars and intellectuals in the different areas of the Islamic sciences. Perhaps kalām theologians (called the mutakallimūn) and literarians have derived more advantages from the sea of the teachings of Ahl al-Bayt (a) (Arabic: ÃﻫÜÜﻞ ÇﻟﺒﯿÜÜﺖ ) , from the other side, the Islamic jurists (Fuqahāʾ of Imāmī Shīʿism) and specially antecedents of them have not so much cited this precious book in proving fiqhi subjects. Perhaps the main reason for the incuriosity of the Islamic jurists toward Nahj al-balāgha is Sayyid Razi has omitted the Sanad (chain of transmission) in Nahj al-balāgha . Therefore, its ahadith are called Mursal (Arabic: ) ﻣﺮﺳﻞ according to hadith terminology and they are not adducible in proof of fiqhi propositions. The problem is if there is no way to make Mursal (Arabic: )ﻣﺮﺳÜﻞ be valid. Is the only way to the authenticity (certainty) of the issuance of Nahj al-balāgha the connection of sanad and no other way to prove its validity? With regarding the performed studies, it seems that there are other ways for proving its validity as a Shia fiqh source.this note has tried to investigate all ways which have been presented or can be presented for the validity which has been adduced to Nahj al-balāgha and every way has been evaluated. To achieve this goal, with the library method, it has been studied all fiqhi and other sources which are possible to clarify the issue.
    Keywords: Nahj al-balāgha, reliability, Islamic jurists, fiqhi sources}
  • اکبر هاشمی رفسنجانی
    فقه شیعه در تاریخ خود دوره های مختلفی را پشت سر نهاده است؛ از دوره «تقنین» و «تبیین و تفسیر» در عصر حضور تا دوره «تدوین منابع حدیثی» و «تفقه و اجتهاد» و فراز و فرود هر کدام تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران. اما تاسیس نظام جمهوری اسلامی بر مبنای فقه اهل بیت: تاریخ فقه شیعه را به دوران جدیدی وارد کرده که می-توان از آن به «دوران فقه حکومتی» یاد کرد. این دوره به دلیل مسوولیت فقه و فقهاء در اداره مطلوب جامعه و ضرورت پاسخگویی به نیازهای بشر معاصر، اقتضائاتی دارد که از جمله آنها «تاسیس حوزه ای جدید» در عرض «حوزه سنتی» است؛ حوزه ای که مجتهدان متجزی با یکی از علوم مورد نیاز جامعه آشنا شده و تا مرحله تخصص پیش می روند تا با تسلطی که بر فقه از یک سو و بر یکی از علوم روز از سوی دیگر پیدا می کنند، نیازهای متنوع جامعه و حکومت را در زمینه های مختلف برآورده سازند.
    کلید واژگان: اجتهاد, فقه, فقه حکومتی, جمهوری اسلامی, حوزه علمیه}
    Akbar Hashemi Rafsanjani
    Shiite jurisprudence has passed several periods in its history; from the period of legislation, explanation and interpretation in the era of Imam's Presenceto the period of "compilation of Hadith's sources" and "recognition and Ijtihad" and their ups and downsuntil the victory of Iran's Islamic Revolutionin 1979. But the establishment of the Islamic Republic in Iran on the basis of Islamic jurisprudence (Fiqh -E- Ahlulbayt) has entered the history of Shiite jurisprudence in a new era that it can be cited as the "era of governmental jurisprudence". Due to the responsibility of Jurisprudence (Fiqh) and Islamic jurists (Fuqahā') in effective administration of society and the necessity to meet the needs of contemporaryhuman, this period has requirements including the establishment of new Hawzah (Islamic seminary) along with traditional Hawzah where in Muslim Motejazza Mujtahids (or Mujtahidūn) become acquainted with the sciences needed for the society and they proceed to acquire expertise and gain proficiency so that by mastering Islamic jurisprudence (Fiqh) in one hand and one of the sciences on the other hand they can satisfy diverse needs of the society and government in various fields.
    Keywords: Governmental jurisprudence, Shiite jurisprudence, Fiqh, Requirements, Islamic Jurists, Hawzah}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال