به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Kant » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Kant » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • علی حسینی*، علی نجات رایزن، محسن نمازیان

    مفهوم انسان کامل، یکی از مفاهیم چالش برانگیز در فلسفه و عرفان می باشد، که تعاریف گوناگونی از آن ارایه شده است.ارسطو انسان را «حیوانی ناطق وگاها حیوانی سیاسی» تعریف نمود. ابن عربی برعکس تعریف معلم اول، انسان را لطیف ربانی می داند که حق تعالی از روح و نفس رحمانی خود، در جسم انسان دمیده است و او را جامع حقایق عالم و حقایق حق قرار داده است. از آنجایی که ملاصدرا در مکتب فلسفی _ عرفانی خود به شدت متاثر از آرای محی الدین عربی می باشد، انسان را خلیفه الهی و دارای جامعیت می داند. ایشان با پذیرش کثرت نوعی انسانی و انکار وحدت نوعی انسان ها، معتقد است، انسان به حسب نشیه باطنی دارای انواع گوناگون است و می تواند از تمام مراحل عبور کند؛ زیرا از حیث انسانیت، دایما در حال ترقی از یک وجود به وجود دیگری است و در مرتبه ذات خاصی ثبوت ندارد. اندیشمند غربی، ایمانویل کانت، به عنوان سر سلسه دار در مبحث انسان شناسی،معتقد است که همه چیز خدا و هستی با انسان معنا می یابد. همین انسانی که به دلیل محدودیت قوای شناختی، از حل و فصل مسایل مهمی؛ چون جهان و خدا ناتوان گردیده، زمینه گسترده ای را برای عقل عملی و اخلاق مهیا می سازد و دارای کرامت بی انتهاست. ملاصدرا و کانت دو متفکری هستند که با دو رویکرد متفاوت به این دو موضوع پرداخته اند. این مقاله در صدد است، تا با استناد به منابع اصلی و به شیوه توصیفی _ تحلیلی به بیان وجوه اشتراک و افتراق این دو اندیشمند اسلامی و غربی بپردازد.

    کلید واژگان: انسان کامل, اسلام, غرب, ملاصدرا, کانت}
    Ali Hoseini*, Ali Nejat Rayzan, Hoseyn Namazian

    The concept of a perfect human being is one of the challenging concepts in philosophy and mysticism, which has been given various definitions. Aristotle defined man as a "talking animal and sometimes a political animal". Contrary to the definition of the first teacher, Ibn Arabi considers the human being to be a divine tender, which the Most High has breathed into the human body from his merciful soul and soul and has made him the sum total of the truths of the world and the truths of the truth. Since Mulla Sadra is strongly influenced by the opinions of Muhyiddin Arabi in his philosophical-mystical school, he considers man as the divine caliph and has comprehensiveness. By accepting the plurality of human types and denying the unity of human types, he believes that humans have different types according to their inner ecstasy and can go through all stages; Because in terms of humanity, it is constantly progressing from one existence to another and does not have a certain essence. The Western thinker, Immanuel Kant, as the leader in the field of anthropology, believes that everything - God and existence - finds meaning with man. The same person who, due to limited cognitive abilities, is unable to solve important issues; Because the world and God have become powerless, it provides a wide field for practical reason and ethics and has infinite dignity. Mulla Sadra and Kant are two thinkers who have addressed these two issues with two different approaches. This article aims to express the commonalities and differences of these two Islamic and Western thinkers by referring to the main sources and in a descriptive-analytical way.

    Keywords: Perfect human being, Islam, the West, Mulla Sadra, Kant}
  • سکینه بیرانوند، محمدطاهر یعقوبی*، رجب اکبرزاده

    وجود و عدم صلح می تواند در فرهنگ، اقتصاد، سیاست و افراد جامعه موثر و نقشی تعیین کننده داشته باشد. مساله اصلی پژوهش بررسی دیدگاه نهج البلاغه و کانت درموضوع صلح پایدار و وجوه اشتراک و افتراق آنهاست. در نگاه نهج البلاغه صلح به درونی، فردی و اجتماعی تقسیم شده و زمینه صلح اجتماعی درصلح فردی نهفته است ومعیارهایی برای صلح وجود دارد که صلح پایدار باید متلبس به آنها گردد و صلح بین افراد و حاکمیت ایجاب می کند تا حکومت متضمن سلامت و امنیت اجتماعی، خدمت به مردم، عدالت محوری و قانون مندی باشد. ازمنظر کانت صلح پایدار دارای ارکانی است که جنبه صرفا مادی دارند وپشتوانه آن آراء جمهور و برقراری دموکراسی است. گرچه مبانی صلح ازمنظر نهج البلاغه وکانت متفاوت است، اما در ضرورت و اهمیت صلح نظری واحد دارند. دو دیدگاه کرامت انسانی و حقوق افراد را محترم شمرده و نظم را در کنار آن ضروری و آن راعلت موجبه صلح می دانند واصل اولی را صلح و جنگ را عارضی وغیر اصیل می دانند و عدالت هدف اصلی برقراری صلح است.دو دیدگاه مطرح، از لحاظ مبانی معرفتی و هستی شناسی متفاوت هستند. صلح در نهج البلاغه مبتنی بر جهان بینی الهی و در نگاه کانت دارای نگاهی مادی است؛ صلح در نگاه اول، اصلی ثابت بوده و مقوله های زمانی ومکانی در آن اثر نمی گذارد وهدف از آن ایجاد آرامش برای افراد اجتماع است، درصورتی که در نگاه دوم، صلح مساله ای نسبی است وهدف از آن ایجاد منفعت درسطح دولت ها است.

    کلید واژگان: صلح, علی علیه السلام, کانت, نهج البلاغه, جمهوریت, دولت}
    Sekine Beyranvand, Mohammadtaher Yaghoubi *, Rajab Akbarzade

    The presence or absence of peace can have an effective and decisive role in culture, economy, politics, and society. The present study aims to examine the views of Nahj al-Balaghah and Kant on sustainable peace and their commonalities and differences. In Nahj al-Balaghah, peace is divided into internal, individual, and social parts, and social peace is rooted in individual peace. On the other hand, there are criteria for peace that sustainable peace should have them. Also, peace between people and the government requires that the government embraces health and social security, servicing people, justice, and the rule of law. From Kant's point of view, sustainable peace has pillars that are purely material and supported by the votes of the president and the establishment of democracy. Although the foundations of peace are different from the point of view of Nahj al-Balaghah and Kant, they have the same opinion regarding the necessity and importance of peace. These two views respect human dignity and the rights of individuals and consider order to be necessary and the cause of peace. They consider peace as first principle and war as temporary and inauthentic. According to them, justice is the main goal of establishing peace. It should be noted that these two views are different in terms of epistemological and ontological foundations. Peace in Nahj al-Balaghah is based on a heavenly worldview, and in Kant's view, it has a materialistic view. In the first view, peace is a fixed principle, and time and place categories do not affect it, and its purpose is to create peace for people in society, while in the second view, peace is a relative issue, and its purpose is to create benefits at the level of governments.

    Keywords: Peace, Imam Ali (AS), Kant, Nahj Al-Balaghah, Republic, Government}
  • عیسی موسی زاده*، مصطفی عابدی جیغه، محمدعلی مبینی

    مفهوم آزادی در دیدگاه کانت مفهومی عام است که نقدهای سه گانه و بسیاری از رساله ها و نوشته های او را در بر می گیرد. وی آزادی را بنیاد اخلاق معرفی کرده و آن را ویژگی بنیادی سوژه می داند. در نظر کانت آزادی به دو معنای سلبی و ایجابی وجود دارد که وی از میان این دو معنا، معنای دوم را برمی گزیند و آن را پایه اندیشه خویش قرار می دهد. این نوع آزادی به صورت فردی قابل تحقق نیست، بلکه در سایه اجتماعی شدن انسان ظهور می یابد. همچنین کانت تحقق آزادی را به تاریخ حواله داده و آن را تقدیری تاریخی به شمار می آورد. نویسندگان مقاله پیش رو را با هدف توصیف مفهوم آزادی در اندیشه کانت و اشاره به برخی  کاستی های آن، با روش تحلیلی_انتقادی تدوین کرده ‎اند. نگارندگان در نهایت با تحلیل مفهوم آزادی در اندیشه کانت به این نتیجه دست یافته اند که چند مسیله مهم در تحلیل مفهوم آزادی وجود دارد که کانت در تحلیل خود از مفهوم آزادی به آنها توجه نداشته است؛ از جمله معانی متنوع آزادی، جنبه های تاریخی و فرهنگی و زبانی عقلانیت، التزام مفهوم آزادی با رضایت و شادی.

    کلید واژگان: کانت, امر فراپدیدار, خود آیینی, آزادی, آزادی درون, آزادی سلبی, آزادی ایجابی}
    Isa Mousazadeh *, Mostafa Abedi, MohammadAli Mobini

    The concept of freedom in Kant's view is a general concept that comprises three critiques and many of his treatises and writings. He introduced freedom as the foundation of morality and considers it the fundamental characteristic of the subject. In his view, freedom exists with two negative and positive meanings. From among these two meanings, Kant has chosen the second meaning and made it the basis of his thought. This type of freedom cannot be realized in an individual way and man finds the opportunity for appearance in light of socialization. Also, Kant has referred the realization of freedom to history and considers it a historical destiny. The present article has been written with the aim of describing the concept of freedom in Kant's thought and pointing out some of its shortcomings with an analytical-critical method. By analyzing the concept of freedom in Kant's thought, the authors have come to the conclusion that there are some important issues in the analysis of the concept of freedom that Kant did not pay attention to in his analysis of the concept of freedom; including various meanings of freedom, historical, cultural and linguistic aspects of rationality, and the commitment of the concept of freedom to satisfaction and happiness.

    Keywords: Kant, meta-phenomenon, autonomy, Freedom, inner freedom, negative freedom, positive freedom}
  • علی حسینی*، محسن نمازیان، زهرا جهانیان

    تلورانس، پدیده ای است ذوابعاد و دارای معانی کثیر که در بدو امر، در اروپای دوران رنسانس در زمینه مسایل دینی پدید آمد که بعد ها به سایر حوزه های اخلاقی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... سرایت کرد و عبارت بود از حق آزادی در انتخاب مذهب یا هر نوع آزادی در اظهار باور و عقیده. از آنجایی که نقطه عزیمت این مقاله که روش آن از نوع روش کیفی با استفاده از مطالعه هرمنوتیکی شخصیت کانت و متون فلسفی آن و نحله پروتستان می باشد که برای فهم بهتر، نوشته های ایشان به طور مستقیم مورد بررسی قرار گرفته اند و آراء مفسران در این زمینه دخالت داده شده است. پاسخ به این سوال است که، چرا و چگونه می توان رد پای تلورانس دینی و اخلاقی پروتستانی را در کانت مشاهده کرد؟ و مبانی معرفتی تلورانس دینی و اخلاقی پروتستان مسیحی و ارتباط و عدم ارتباط آن دو با کانت به چه شکل  بوده است؟ به تبع بیان معنای وسیعی که از تلورانس آورده شده است می توان گفت که، مذهب پروتستان مسیحی در زمره مذاهبی است که بر اساس تعالیم کتاب مقدس، تغییرات اساسی باورمند و تلوارنس را نسبت به پیروان خود و ادیان دیگر در تمام حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، دینی، اخلاقی، علمی ، فلسفی و... ابراز نموده است و ایمانویل کانت که یک فیلسوف مدرن و متاثر از این مذهب و فرقه باپیتسم است، به نسبت سنجی میان برداشت فلسفی خود از مقوله تلورانس به معنای آزادی، اراده، خود مختاری و وجدان که در بردارنده ی جهت های فلسفی، دینی و اخلاقی بوده است؛ بهره برده است

    کلید واژگان: پروتستان, کانت, تلورانس, تلورانس دینی, تلورانس اخلاقی}
    Ali Hoseini, Mohsen Namazian, Zahra Jahanian

    Tolerance is a phenomenon that has many meanings that originated at the outset in Renaissance Europe in the field of religious affairs, which subsequently spread to other areas of ethics, politics, culture, society, and so forth, namely, the right Freedom in choosing religion or any kind of freedom in expressing belief. Since the point of departure of this paper, which is a qualitative method, is based on the Hermeneutic study of Kant's personality and its philosophical texts and Protestant style. For better understanding, their writings have been explored directly and the opinions of commentators in This field has been interfered. The answer to this question is, why and how can one observe the footsteps of Protestant religious and moral tolerance in Kant? And the epistemic foundations of religious and ethical tolerance of Christian Protestantism and how did they relate to Kant? As a consequence of the broad meaning of Telomeres, it can be said that the Christian Protestant religion is a religion which, according to biblical teachings, is a fundamental change of believer and a tvarness to his followers and other religions in all social and cultural spheres , Political, religious, moral, scientific, philosophical, etc., and Immanuel Kant, a modern philosopher influenced by this religion and the baptism cult, has compared his philosophical conception of the category of tolerance to freedom, will, Autonomy and conscience, which includes philosophical, religious, and moral directions.

    Keywords: Protestant, Kant, Tolerance, ReligiousTolerance, MoralTolerance}
  • امیر امیری (مهریاد)*

    کانت برای نخستین بار حسیات را به عنوان دروازه هایی کلیدی و محوری برای شناخت معتبر در دنیای عقل بنیاد فلسفیدن مطرح می کند و از نوعی شناخت استعلایی نام می برد. از سوی دیگر بدن بازیگر همواره بر صحنه ی نمایش یا پرده ی سینما حضوری معرفت آفرین و استعلاگون داشته است. این مقاله می کوشد تا با جست وجو در وجوه استعلایی بدن در اندیشه ی کانت و برخی اندیشمندان پس از او با رویکرد پرسش بنیادی هایدگر، به فرایند اندیشه ورزی بدنمندانه ی بازیگر در جهان دراماتیک در پرتو خودآگاهی هگلی، قصدیت برنتانو و شهود هوسرل، و نیز استعلای بازیگر از منظر گروتفسکی توجه کند. از این رو ضمن پیش کشیدن فرازهایی از نگره های بدن محور پس از کانت، می کوشد کیفیت حضور و معنابخشی بدن در این نگره ها را بررسی کند.

    کلید واژگان: بدن بازیگر, استعلا, کانت, بدن اندیشی, آگاهی استعلایی}
    Amir Amiri (Mehryad)*

    For the first time, Kant proposes the senses as key and central gates for authentic knowledge in the world of reason-based philosophizing and mentions a kind of transcendental knowledge. On the other hand, the actor's body has always had a knowledge-creating and inquisitive presence on the stage or the cinema screen. This article tries to examine the transcendental aspects of the body in the thought of Kant and some thinkers after him with the approach of Heidegger's fundamental question, and through this, to the bodily thinking process of the actor in the world. to pay attention to drama in the light of some philosophical and acting thoughts; Ideas such as Hegel's self-awareness, Brentano's intentionality, Husserl's intuition, as well as the actor's transcendence from Grotevsky's point of view. Therefore, in this article, while presenting parts of the body-centered views after Kant to Heidegger, an attempt has been made to examine the quality of the presence and meaningfulness of the actor's body in these views.

    Keywords: Actor's body, transcendence, Kant, thinking body, transcendentalconsciousness}
  • مصطفی صالحی اردکانی، احمدرضا مفتاح
    پاسخ به این پرسش که آیا دین، نقشی سازنده و مهم در نظام فلسفی کانت ایفا می کند یا تنها مسئله ای فرعی است، از دیرباز مورد اهتمام کانت پژوهان بوده است. آنها گرچه رویکرد یکسانی در تفسیر مدعیات الاهیاتی و دینی کانت نداشته اند، اما عموما با تمرکز بر محتوای نقد عقل محض و نتیجه طبیعی آن که همانا نفی امکان معرفت نظری به خداست، اثر او بر این حوزه را منفی برآورد کرده اند. با این وجود، ازحدود سه دهه گذشته، در کشورهای انگلیسی زبان، موج تفسیری جدیدی ظهور کرده است که سعی در به چالش کشیدن این نگاه رایج دارد. طرفداران این موج جدید، برخلاف مفسران سنتی، دیدگاه یا حتی روش واحدی در مطالعه آثار کانت ندارند، اما همگی بر این واقعیت متفق اند که بررسی نظام مند و همه جانبه آثار کانت، اعم از فلسفی و غیر فلسفی برای به دست آوردن دیدگاه واقعی او درباره دین و الاهیات ضرورت دارد. آنان همچنین تاکید ویژه ای بر بازخوانی کتاب دین در حدود عقل محض داشته اند. نتیجه مشترک تلاش های تفسیری آنان این مدعاست که رویکرد کانت به دین و الهیات ایجابی و اصلاحی بوده است. ما در این نوشتار، ضمن معرفی نحله های اصلی تفاسیر سنتی، به معرفی اجمالی موج جدید تفسیری از طریق تبیین رویکرد و بررسی بعضی آثار شاخص آنان خواهیم پرداخت
    کلید واژگان: کانت, فلسفه دین کانت, تفاسیر سنتی, تفاسیر جدید, پامکوئیست}
    Mostafa Salehi Ardakani, Ahmadreza Meftah
    The question of whether religion plays a constructive and important role in Kant's philosophical system or not, has long been the concern for all those studying Kant. Though they have not been of the same approach in interpreting Kant's theological and religious claims, they, focusing on the content of the critique of pure reason and its natural consequence as negating the possibility of a theoretical knowledge of God, generally viewed in the field negatively. However, over the past three decades, in the English-speaking countries, a new interpretative wave has emerged that tries to challenge the current attitude. Unlike traditional commentators, the proponents of this new wave have no idea or even a single method for studying Kant's works, but they all agree that a comprehensive systematic study of Kant's works, both philosophically and non-philosophically, is needed to get his true view on religion and theology. They also have particularly emphasized the need for restudying the Book Religion in terms of pure reason. The common result of their interpretative efforts is that Kant's approach to religion and theology has been positive and reformtive.In this paper, introducing the main groups of traditional interpretations, we will introduce a brief overview of the new interpretative wave by explaining the approach and examiningsomeof their indexes
    Keywords: Kant, Kant's Philosophy of Religion, Traditional Interpretations, New Commentaries}
  • سید حمیدطالب زاده، مهدی سلطانی *
    هر مجموعه معرفتی، به ضرورت، از روش و منطقی تبعیت می کند. وبر از بنیان گذاران علم اجتماعی، مدعی است که از منطق تکوینی برای این علم استفاده می کند. از سویی وی را از جمله اندیشمندان نوکانتی به حساب می آورند، لذا پرسش اصلی مقاله این است که چگونه منطق استعلایی کانت در منطق تکوینی بازسازی شده است. برای پاسخ به پرسش مذکور، از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است. نتایج حاکی است؛ همان گونه که نسبت امر پیشینی؛ یعنی فلسفه، و امر پسینی؛ یعنی علم تجربی، در منطق کانت، معیت است، بدین معنا که فلسفه، امکان علم تجربی را فراهم می آورد، در منطق وبر نیز همین مساله جاری است؛ البته با تحولات مفهومی که در منطق وبر شکل گرفته است. علم، گران بار از ارزش است. ارزش ها، بخشی از واقعیت را معنادار می سازد. در ذیل ایده های ارزش گذار، نوع مثالی شکل می گیرد؛ هم چون نومن های کانتی، تعیین حدود می کند، تا امر فوق، به واسطه مفهوم امکان عینی از دیدگاه معرفت تعمیمی، کافی؛ و نه ضرورت متافیزیکی، تحقق یابد.
    کلید واژگان: منطق استعلایی, کانت, منطق تکوینی, علم اجتماعی, ماکس وبر}
    Hamid talebzade, mahdi soltani*
    Necessarily each epistemic set follows a method and logic. Weber, one of the founders of social science, claims that he uses the developmental logic for this science. On the one hand, he is considered to be a neo-Kantian thinker, so the main question of the article is how Kant's transcendental logic has been reconstructed in the developmental logic. To answer this question, a descriptive-analytic method has been used. The results show that as the relationship between the a priori thing, that is, philosophy, and the a posteriori thing, i.e., empirical science, in the Kant's logic, is concomitant, that is to say, that philosophy provides the possibility of empirical science, this is also the case in Weber's logic, with the conceptual transformations that have undergone in Weber's logic. Science is laden with value. Values make a part of the reality meaningful. Below the evaluating ideas, the ideal type is formed, as in the case of the Kantian noumena, determines the limits, so that the above thing is realized, through the notion of objective possibility from the perspective of generalized knowledge, sufficient; rather than the metaphysical necessity.
    Keywords: transcendental logic, Kant, developmental logic, social science, Max Weber}
  • زهره زارعی، اسدالله آژیر
    مسئله مورد مطالعه در این مقاله، بررسی وجوه اشتراک و اختلاف کانت و سهروردی درباره مفهوم وجود است. براین‏اساس، آرای این دو فیلسوف غربی و شرقی را درباره تقسیم‏بندی مفاهیم و جایگاه مفهوم وجود در بین مفاهیم، و نیز تاثیر دیدگاه ایشان را در خصوص وجود بر مسئله اثبات خداوند مورد بحث قرار داده‏ایم. می‏توان گفت کانت وجود را امری اعتباری و منحصر در یک معنا، یعنی نسبت‏ها و اضافات می‏داند که تنها بیان‏کننده نسبت موضوع و محمول است و وجود محمولی را انکار کرده است؛ در حالی که سهروردی گرچه مفهوم وجود را امری اعتباری می‏داند، برای آن سه معنا قایل شده است که تنها یکی از آن معانی، با معنای مدنظر کانت مطابقت دارد و در ارائه معانی دیگر با او متفاوت است. در خصوص اثبات وجود خدا نیز تفاوت دیدگاه‏های این دو فیلسوف بر اساس مبانی مختلف آنها فاحش است.

    کلید واژگان: سهروردی (شیخ اشراق), کانت, مفهوم وجود, مفاهیم اعتباری, وجود محمولی, اصالت یا اعتباریت وجود}
    Zohreh Zarei, Asadollah Azhir
    The issue under study in this article lies in surveying common and different points in Kant and Suhrawardi's concept of existence. Accordingly, we have studied the opinions of these two Western and Eastern philosophers about the division of concepts, the position of the concept of existence among the concepts as well as the influence of their views on the proofs for the existence of God. It can be said that Kant considers existence as being conventional and only of one meaning, that is the relations found between the subject and the predicate of propositions. While Suhrawardi, has viewed the concept of existence as being of three meanings, one conventional as that of Kant and the other non-conventional. As for proving the existence of God, their differences would be considerable as demanded by their considerations on the concept of existence.
    Keywords: Suhrawardi (Sheikh Ishraq), Kant, the Concept of Existence, Conventional Concepts, Predicative Existence, essentiality or Conventionality of existence}
  • محمد جواد دکامی *
    اعتقاد به تعمیم پذیری و استقلال اخلاق که از اصول اساسی نظریه اخلاقی کانت است، قرن ها قبل از او به بهترین نحو ممکن، به وسیله امام علی(ع) تبیین شده است. با مطالعات توصیفی- تحلیلی و مقایسه سخنان امام علی(ع) با دیدگاه کانت اثبات می شود که میان این دو دیدگاه وجوه اشتراک و اختلاف زیادی وجود دارد؛ نقص های دیدگاه کانت در این خصوص، در سخنان حکیمانه امام علی(ع) دیده نمی شود: کانت، اصل تعمیم پذیری را صرفا از بعد اثباتی مدنظر قرار می دهد؛ اما امام علی(ع) هر دو بعد اثباتی و سلبی را در نظر می گیرد. کانت در خصوص استقلال اخلاق از اموری مانند غایات، الگوها، امیال و امر و نهی الهی، به شدت مطلق نگر است و در حقیقت مرتکب افراط می شود؛ اما امام علی(ع) از هرگونه افراط و تفریط در این خصوص مبرا است. این وجه امتیاز به هدف این دو از اخلاق برمی گردد؛ کانت اخلاق را برای اخلاق می خواهد؛ اما امام علی(ع) اخلاق را برای تقرب به کمال مطلق یعنی خدا. او وجود هرگونه الگوی کامل اخلاق را انکار می کند؛ اما امام علی(ع) آن را می پذیرد. این پژوهش ضمن اثبات فضیلت دیدگاه اخلاقی امام علی(ع) بر مکاتب بشری، الگویی برای پژوهشگران فلسفه اخلاق جهت بررسی اصول اخلاقی در کلام اولیای دین است.
    کلید واژگان: استقلال اخلاق, امام علی (ع), کانت, امر مطلق, تعمیم پذیری اخلاق, دیگرآئینی}
    Mohammad Javad Dakami *
    The belief in generalizability and independence of ethics of Kant is explained completely well before him by Imam Ali. With the descriptive-analytical studies and comparing the words of Imam Ali (AS) with Kant's view, it is proved that There are some similarities and some differences between these two viewpoints. The shortcomings of Kant's views are not observed in Imam Ali's words. Kant considers generalizability from positivistic (existential) viewpoint, but Imam Ali sees it from both positivistic and negative points. Kant's view on independence of ethics from ends, patterns, wishes and God's orders is very deterministic, but Imam Ali is fair in this regard. This difference is due to their goals in ethics. Kant seeks ethics for ethics; while Imam Ali seeks ethics as a way to approximate God.Kant denies the existence of any moral pattern, but Imam Ali (AS) accepts it.
    Keywords: Moral Autonomy, Imam Ali, Kant, Categorical Imperative. Generalizability of ethics. Heteronomy}
  • احمد سعیدی*
    اعتبار فیزیک و ریاضیات، هم از اهداف و غایات اصلی فلسفة استعلایی کانت به شمار می رود و هم از مبادی و پیش فرض های اساسی آن، و این بدان معناست که فلسفة کانت در این زمینه، مبتلا به نوعی دور، مصادره یا همان گویی است؛ زیرا برای پاسخ به شبهات هیوم و بارکلی، و تبیین اعتبار یقینی و عینی فیزیک و ریاضیات، از اعتبار علوم یادشده بهره می گیرد. از سوی دیگر، تکیه بر علوم قرن هیجدهم در استنتاج های فلسفی، سبب از بین رفتن اعتبار بخش های مهمی از فلسفة کانت در اثر تحولات علوم پیش‏گفته شده است. در نوشتار حاضر، با تبیین رابطة فلسفه با دیگر علوم، به برخی از آسیب هایی اشاره کرده ایم که فلسفة کانت به دلیل تبعیت از علوم طبیعی و ریاضی متحمل شده است
    کلید واژگان: کانت, علم, فلسفه, فیزیک, ریاضیات, اعتبار}
    Ahmad Sa`idi *
    The validity of physics and mathematics is from the ultimate goals and purposes and, at the same time, from presuppositions of Kant's transcendental philosophy. This fact means that Kant's philosophy in this field is subject to a vicious circle or begging a question, because Kant, when opposing Hume and Barclay's objects and explaining the certainty and objectivity of physics and mathematics, relies on the validity of these sciences. On the other hand, reliance on eighteenth-century sciences in philosophical deductions has destroyed the validity of important parts of Kant's philosophy as a result of developments in the sciences. In the present paper, by explaining the relationship between philosophy and other sciences, we have pointed out some of the damage that Kant's philosophy has suffered as a result of adherence to natural and mathematical sciences
    Keywords: : Kant, Science, Philosophy, Physics, Mathematics, Validity}
  • جمال سروش، علیرضا صانعی
    تفاوت قضایای تحلیلی و ترکیبی و کاربرد های هر یک از آنها از مسائل مهم معرفت شناسی و فلسفه تحلیلی است که ابتکار آن به نام «امانوئل کانت» رقم خورده است. بررسی سابقه این تقسیم و معرفی لایب نیتس به عنوان مبتکر واقعی آن اولین بحثی است که در این نوشته آمده است. تعریف قضایای تحلیلی و ترکیبی از نظر آیت الله مصباح یزدی و همچنین تعریف حمل ذاتی اولی و حمل شایع صناعی از منظر ایشان بحث بعدی این نوشتار است. در ادامه، بررسی تطبیقی قضایای تحلیلی و ترکیبی کانت با تقسیم مشابه آن در منطق اسلامی، یعنی تقسیم قضایا به حمل ذاتی اولی و شایع صناعی، جای می گیرد. مقاله حاضر، با روش تحلیلی- تطبیقی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، مقایسه تطبیقی این دو گونه از قضایا را در دستور کار قرار داده است. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: نسبت قضایایی که از حمل ذاتی اولی - در نظر علامه مصباح یزدی - برخوردارند با قضایای تحلیلی - در نظر کانت - و نیز نسبت قضایایی که از حمل شایع برخوردارند با قضایای تحلیلی چیست؟
    در پایان، به این نتیجه رسیدیم که این دو تقسیم با وجود شباهت هایی که با یکدیگر دارند، مطابقت کامل نداشته، شباهت این دو تنها در کلیات است و در جزئیات و در اهدافی که هر دو دنبال می کنند هیچ شباهتی ندارند.
    کلید واژگان: حمل اولی, حمل شایع, کانت, تحلیلی, ترکیبی, علامه مصباح یزدی}
    Jamal Soroush, Alireza Sanie
    Distinction of analytic and synthetic propositions and their applications is one of important problems in epistemology and analytic philosophy which was innovated by Immanuel Kant. The present article is to study the history of this division that can be trace back to the thought of Leibniz. Definition of analytic and synthetic as well as primary and common predications is to be discussed with a comparative approach. The focus of this article is on the question of relation of what is called in traditional logic "primary predication with Kantian analytic propositions and also those common predications with synthetic ones in Kant. The conclusion made is that although these two categories are in some ways similar, they are identical and have no similarities In details and the purposes they follow.
    Keywords: primary predication, common predication, Kant, analytic, synthetic, Mesbah Yazdi}
  • مهدی عبداللهی
    فهم آرای ایمانوئل کانت و تلقی درست از آن ها تنها با توجه به فضای سوبژکتیویستی فلسفه نقادی وی امکان پذیر است. از این رو، در بررسی دیدگاه وی در باب وجود نیز به حتم باید بنیان های فکری او، مانند تفکیک نومن از فنومن و انسداد باب علم به نومن خارجی، لحاظ گردد.
    کانت وجود را از ساحت واقعیت عینی خارجی به مقوله ذهنی فروکاسته و در ساحت ذهن نیز با انکار وجود اسمی (محمولی)، تنها وجود حرفی را پذیرفته است. بدین ترتیب، کانت وجود را ساحتی از ساحت های واقعیت به شمار نیاورده، آن را امری کاملا ذهنی می انگارد. در حیطه ذهن نیز، وجود مفهومی در کنار سایر مفاهیم نیست تا با حمل آن بر یک موضوع، مفادی به محتوای موضوع یاد شده افزوده شود بلکه وجود رابطی میان موضوع و محمول (در هلیت مرکب) یا خود موضوع (در هلیت بسیط) را وضع می کند.
    کلید واژگان: کانت, نومن, فنومن, وجود معمولی, وجود حرفی}
    Mahdi Abdollahi
    Immanuel Kant's ideas and true understanding of them is possible only in the subjectivist context of his critical philosophy. In examining his view of existence therefore one must consider the foundations of his thought like distinction of the noumenal from the phenomenal world and inaccessibility of the former to human reason.Kant reduced existence from external and real domain to mental category in the domain of mind and denied the predicative existence acknowledging only copula existence. He thus regarded existence not as a dimension of reality but only as a mentally constructed matter. in the domain of mind therefore unlike other concepts the concept of existence when attributed does not add anything new to the content of the subject but only acts as a copula (a connective role) in compound propositions and posits the subject itself in simple propositions.
    Keywords: Kant, noumen, phenomenon, predicative existence, copulative existence}
  • یارعلی کرد فیروزجایی
    یکی از مباحث مهم در فلسفه و منطق، انواع مفاهیم است. در منطق سنتی و فلسفه اسلامی، مفاهیم به سه دسته ماهوی، معقولات ثانی منطقی و معقولات ثانی فلسفی تقسیم شده اند. در مقاله حاضر، ابتدا دیدگاه های فیلسوفان مسلمان درباره معقولات ثانی منطقی بررسی شده است. در فلسفه مغرب زمین نیز کانت از مفاهیم محض فاهمه یا مقولات سخن گفته است که با معقولات ثانی منطقی و فلسفی قابل مقایسه است. از این رو پس از گزارش چگونگی طرح مفاهیم محض فاهمه در فلسفه کانت و بررسی احکام آن، دیدگاه کانت درباره این مفاهیم با دیدگاه های منطق دانان سنتی درباره معقولات ثانی منطقی بررسی تطبیقی می شود.
    کلید واژگان: معقولات اولی, معقولات ثانی منطقی, مفاهیم محض فاهمه, منطق سنتی, منطق استعلایی, کانت}
    Yarali Kurd Firouzjayee
    One of important topics in logic and philosophy is the division of concepts. According to traditional logic and Islamic philosophy, concepts are divided into three types: essential intelligibles, logical secondary intelligible and philosophical secondary intelligible. The present article deals first with the views of Islamic philosophers on logical secondary intelligibles. In Western philosophical tradition Kant spoke of pure concepts of understanding or categories which are comparable with logical and philosophical secondary intelligible. This article attempts first to give an account of pure concepts of understanding in Kant’s view along with an examination of their properties, and then present a comparative study of his view with that of traditional logicians.
    Keywords: primary intelligibles, logical secondary intelligibles, traditional logic, pure concepts of understanding, transcendental logic, Kant}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال