به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Mu’tazilites » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Mu’tazilites» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین مظفری

    در این مقاله، دیدگاه علامه شهید مرتضی مطهری درباره مخالفان فلسفه در فرهنگ اسلامی تبیین شده است. ایشان در مجموع، پنج گروه را جزو مخالفان فلسفه برمی شمرد: معتزله، اهل حدیث، اشاعره، جریان تلفیقی (تلفیقی از اهل حدیث و فلسفه حسی) و عارفان مسلمان. از این میان، معتزله، به روش تفکر فلسفی بیش از دیگران نزدیک بودند، ولی با وجود این، روش آنان نیز روش جدلی بود نه برهانی. افزون براین، معتزلیان برخی از آرای فلسفی را نیز قبول نداشتند. اهل حدیث، ضمن پرهیز از هرگونه استدلال در زمینه باورهای دینی، بر لزوم تمسک به ظواهر متون دینی تاکید می کردند. اشاعره، عقل و برهان عقلی را نه به صورت مستقل، بلکه به عنوان تابع ظواهر دینی می پذیرفتند. جریان تلفیقی، باوجود برخورداری از ظاهرگرایی اهل حدیث، از فلسفه حسی نیز متاثر بودند. و سرانجام عارفان مسلمان، مخالفت شان از باب انکار ارزش براهین عقلی نبوده است، بلکه در مقایسه برهان عقلی با شهود قلبی، دست برتر را از آن شهود دانسته و پای استدلالیان را چوبین می شمردند. این نوشتار درپی بیان دیدگاه استاد شهید درباره هریک از این گروه ها و پاسخ ایشان به ادله آنهاست.

    کلید واژگان: مخالفان, فلسفه, فرهنگ اسلامی, اهل‌حدیث, اشاعره, معتزله}
    Hussain Mozaffari

    This paper analyzes Allame Martyr Morteza Motahari’s view on the opponents of philosophy in the Islam culture. Totally, in his view, the opponents of philosophy are divided into five groups, Mu’tazilites, adherents of Hadith, Ash’arites, integrated perspective (the adherents of Hadith and sensual philosophers) and Muslim Mystics. The Mu’tazilites, however, were closer to the philosophical way of thinking than others, though, their approach was dialectical, not argumentative.The Mu’tazilites also disapproved of some philosophical views. The Mu’tazilites, of course, opposed some philosophical views. While avoiding any arguments in theology, the adherents of Hadith, they only resorted to the religious texts. The Ash’arites did not regard reason and rational arguments as an independent source, but as a subordinate source. Despite Hadithi attitude, the integrated perspective was also influenced by sensual philosophy. Muslim mystics’ opposition to philosophy, eventually, has not been for denying the value of intellectual arguments, but for the validity of intuitive arguments over rational arguments.

    Keywords: opposition, philosophy, Islamic culture, the adherents of Hadith, Ash’arites, Mu’tazilites}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال