به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Mulla Sadra » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Mulla Sadra » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سعید محمدی کیش *

    صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی یا ملاصدرا، حکیم متاله و فیلسوف و عارف و شاعر ایرانی قرن یازدهم هجری قمری و بنیان گذار حکمت متعالیه است.وی در مثنوی خود، برخی نظرات عرفانی و فلسفی و حکمی خود را بیان داشته است.هدف از پژوهش حاضر بررسی نگرش شاعر در بیان اصطلاح می با تعابیر گوناگون است که به روش توصیفی - تحلیلی صورت می پذیرد.از یافته های این پژوهش می توان به مفاهیم می در این مثنوی اشاره کرد.ملاصدرا آن می را می طلبد که پرتو آتش آن سوزانده خاشاک پندار باشد و بتواند خودیت عارف را در مرحله فنا فی الله محو کند، از نظر ملاصدرا عارف کامل در آتش می عشق، از خودی رهانیده می شود و در فزونی مستی به مشاهده ابکار اسرار نائل می گردد. در مرتبه ای که او در مستی می نیستی، برای ممکنات وجودی مستقل و منفصل قائل نیست.آن می که دل، محل ازلی پرتو روحانی اوست،چنان که خانه تاریک دل به سبب وجود منور آن باده به گلشن معانی مبدل شده است.آن می که صدرالمتالهین خواستار اوست شراب آگاهی از نفی وجود از عدم اعتباری است و عارف از نوشیدن آن به معرفت هستی مطلق که همانا راز وحدت است پی می برد.

    کلید واژگان: ملاصدرا, عرفان اسلامی, فنا, می, وحدت وجود}
    Saeed Mohammadi Kish *

    Sadr al-Din Muhammad bin Ebrahim Qavam Shirazi or Molasadra, is a divine sage and philosopher, mystic and poet of the 11th century AH and the founder of transcendental wisdom. In his Masnavi, he has expressed some mystical, philosophical and ruling opinions. The aim of the current research is to investigate the attitude of the poet in expressing the term May with various interpretations, which is done in a descriptive-analytical way. From the findings of this research, we can refer to the concepts of May in this Masnavi. Mulla Sadra calls for the flame whose fire is like a burning flame and can erase the mystic's ego in the stage of annihilation in God. According to Mulla Sadra, the perfect mystic is in the fire of love, freed from the ego and intoxicated to observe the mysteries. is achieved When he is not drunk, he does not consider the possibility of an independent and separate existence. It is because the heart is the eternal place of his spiritual light, just as the dark house of the heart has been transformed into a glade of meanings due to the light of that wind. The wine that Sadrul Matalhin wants is the wine of knowledge of the negation of existence and lack of validity, and by drinking it, the mystic realizes the knowledge of absolute existence, which is indeed the secret of unity.

    Keywords: Mulla Sadra, Islamic Mysticism, Annihilation, Wine, Unity Of Existence}
  • مهدی زمانی*

    این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی دیدگاه ملاصدرا در خصوص درختان فرازمینی مذکور در قرآن کریم و تبیین، تحلیل و ارزیابی مبانی او در این زمینه می پردازد. «شجره زیتونه»، «سدره المنتهی»، «طوبی»، «شجره طیبه»، «زقوم» و «شجره ممنوعه» در قرآن به حقایق و اموری فرازمینی اشاره دارند و تعیین معنا و جایگاه وجودی آن ها در قوس نزول و صعود اهمیت دارد. ملاصدرا با مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، شناخت شناختی، زبان شناختی و کلامی خاص خود به تفسیر و تاویل آن ها پرداخته است. ذو مراتب دانستن واقعیت و تناظر مراتب آن با مراتب حقیقت انسان، مدارج معرفت و بطون قرآن و نیز اتخاذ روش چند منبعی در تفسیر و تمثیلی دانستن متون دینی و تاویل آن ها این امکان را در اختیار او قرار می دهد تا به جمع میان معانی تفاسیر و تاویلات گوناگون درباره این درختان بپردازد، هرچند ممکن است تطبیق اصول حکمی و عرفانی با اشارات قرآنی نوعی تاویل و عبور از تفسیر به شمار آید و بنابراین از دیدگاه بعضی فاقد مبنای درست تفسیری و مستندات محکم قرآنی قلمداد شود.

    کلید واژگان: ملاصدرا, معناشناسی, درختان فرازمینی, قرآن}
    Mehdi Zamani*

    The present article investigates Mulla Sadra's point of view regarding the extra-terrestrial trees mentioned in the Holy Quran and explains, analyzes and evaluates his principles in this field with a descriptive-analytical method. "Zaytoune Tree", "Sedra Al-Muntaha", "Tuba", "Shajarah Tayyaba", "Zakum" and "Forbidden Tree" in the Quran refer to extraterrestrial facts and matters, and it is important to determine their meaning and existential position in the arc of descent and ascent. Mulla Sadra has interpreted them with his own ontological, anthropological, cognitive, linguistic and verbal foundations. Knowing the reality as two-level and the correspondence of their levels with the levels of human reality, knowledge, the Qur'an, as well as the adoption of a multi-source method in the interpretation and allegorization of religious texts, gives him the possibility to sum up the meanings of the interpretations and give various interpretations about these trees. However, it is possible that the application of religious and mystical principles with the Qur'anic indications be considered a type of free interpretation and passing through the pure interpretation.

    Keywords: Mulla Sadra, Semantics, Extraterrestrial Trees, Quran}
  • حامد نظرپور*
    مسئله حروف مقطعه یکی از مسائل مهمی است که مفسران قرآن کریم با رویکردهای مختلف، به آن پرداخته اند. ملاصدرا و ابن برجان دو متفکری هستند که در این باره بحث کرده اند و دیدگاه آن ها قابل مقایسه است. هدف این مقاله بررسی دیدگاه ملاصدرا و ابن برجان درباره حروف مقطعه با رویکرد مقایسه ای و به روش اسنادی و توصیفی-تحلیلی است. یافته ها بیانگر تبعیت و تاثیرپذیری ملاصدرا از ابن سینا و عین القضات است؛ ولی دیدگاه ابن برجان درباره ماهیت کلی حروف مقطعه، جدید است. ملاصدرا قائل به دلالت این حروف بر مراتب موجودات است. ابن برجان این حروف را واسطه کتاب مبین و قرآن می داند که بر اسماء الله دلالت دارند. دیدگاه این دو متفکر درباره امکان فهم حروف مقطعه، مجمل دانستن این حروف، مطرح کردن قسم، دلالت الم بر اسماء الله و دلالت یس بر انسان کامل شباهت دارد و درباره ماهیت کلی حروف مقطعه، معنایابی جزئی آن ها، میزان استناد به آیات قرآن و تاثیرپذیری از دیگران متفاوت است. رویکرد دو متفکر (فلسفی/عرفانی) نقش اساسی در پیدایش شباهت ها و تفاوت ها دارد. نقدهایی نیز به نظرات آن ها وارد است.
    کلید واژگان: ابن برجان, حروف مقطعه, کتاب مبین, مراتب موجودات, ملاصدرا}
    Hamed Nazarpour *
    The issue of Disjointed Letters (Al-Hurūf al-Muqatta'a) is one of the important issues dealt with by the commentators of the Holy Qur'an in different approaches. Mullā Sadrā and Ibn Barrajān are two thinkers who have discussed this, and their views are comparable. The purpose of this article is to examine Mullā Sadrā's and Ibn Barrajān's views on disjointed letters using a comparative approach and a documentary and descriptive-analytical method. Findings show the following and influence of Mullā Sadrā by Avicenna and ‘Ayn al-Qudāt. However, Ibn Barrajān's view on the general nature of Disjointed Letters is new. Mullā Sadrā believes that these letters indicate the ranks of beings. Ibn Barrajān considers these letters to be the medium of the Clear Book and the Qur’an, indicating the names of Allah. The views of these two thinkers are similar in terms of the possibility of understanding Disjointed Letters, grouping them together, suggesting oaths, the signification of A-L-M on the names of Allah, and the signification of Y-S on the perfect human being, and they differ in terms of the general nature of Disjointed Letters, their partial meaning, the extent of quoting verses of the Qur'an, and the influence of the others. The approach of the two thinkers (philosophical/mystical) plays a significant role in the emergence of similarities and differences. There are also critical comments on their views.
    Keywords: Disjointed Letters, Ibn Barrajān, Levels of Creatures, Mullā Sadrā, Clear Book}
  • رضا بخشایش *

    مسئله نفس و تجرد آن از دیرباز یکی از بحث های مهم فلسفه بوده که فیلسوفان نظر های خود را همواره ابراز کرده اند و ادله خویش را ارائه داده اند. در مقاله حاضر، نویسنده تجرد نفس را ازمنظر ابن سینا و ملاصدرا و مقایسه آن با آیات و روایات بررسی کرده است. روش تحقیق، کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی است. هدف از تحقیق این است که نشان دهیم در این موضوع عقل و وحی هم داستان اند. البته در برخی مسائل همچون نحوه تجرد نفس، میان ابن سینا و ملاصدرا اختلاف نظر وجود دارد. اختلاف مذکور از این امر ناشی شده است که آیا نفس جسمانیهالحدوث است یا روحانیهالحدوث. عمده ادله ملاصدرا  یازده دلیل که در اسفار ذکر شده از ابن سینا و فخر رازی گرفته شده است. در جستار پیش رو، به دو دلیل ملاصدرا که اشکال کمتری دارد، خواهیم پرداخت. درپایان روشن می شود که آیات و روایات با بیان های مختلف حاکی از تجرد نفس است، هرچند با نظر ملاصدرا همخوانی بیشتری دارد تا نظر ابن سینا.

    کلید واژگان: نفس, تجرد نفس, حرکت استکمالی نفس, جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقا, ابن سینا, ملاصدرا}
    Reza Bakhshayesh *

    Man’s soul and its incorporeality have since long been one important philosophical controversy among philosophers who proposed their own theories along with their arguments.
    In what follows, the author has studied the incorporeality of soul as per Ibn Sina and Mulla Sadra’s views and then compared them to the Qur’an and traditions. The adopted method is library references and descriptive-analytic. The aim is to show that reason and revelation agree on this issue. However, there is a difference of interpretation between Ibn Sina and Mulla Sadra on how the soul is incorporeal. This difference comes from the question whether man’s soul is created bodily or spiritually. Mulla Sadra’s major arguments -eleven mentioned in al-Asfar- owe to those of ibn Sina and Fakhr al-Din al-Razi. As to Mulla Sadra’s, we only address two arguments which seem less erroneous.
    In the end, it becomes clear that the Qur’an and traditions suggest the incorporeality of the soul in various phrasings; they are more harmonious with Mulla Sadra’s interpretation than Ibn Sina’s, though.

    Keywords: soul, the incorporeality of soul, the ever-developing movement of soul, bodily-created, spiritually-subsisting, İbn Sina, Mulla Sadra}
  • جمال سروش*
    یکی از حالات انسان خواب است که به تعبیر روایات برادر مرگ است. نیز تقریبا یک سوم عمر وی را تشکیل می دهد. نفس ناطقه که ذاتا مجرد است هنگام خواب از شواغل حسی فارغ شده و با جواهر روحانی مواجه می شود و صور و معانی کلی وجزیی را دریافت می کند؛ ممکن است آنها را تا هنگام بیداری فراموش کند که بحثی نیست اما اگر آنها را بدون دخل و تصرف قوه متخیله تا هنگام بیداری حفظ کرده و بیاد بیاورد رویای صادقه حاصل می شود و اگر در آنها به مناسبت تشابه یا تقابل تصرف کند آن رویا قابل تعبیر است اما اگر تصرف فراتر از حد و چهارچوب مذکور باشد رویای پریشان شکل می گیرد. برخی کارکردهای نظری و عملی رویا نزد ملاصدرا عبارت است از: تایید و دلیلی بر عقول (فرشتگان) و قیامت، تسهیل سلوک سالک الی الله، باب نبوت و راهنمایی به مصالح برخی عباد. نوشتار حاضر درصدد است به روش توصیفی تحلیلی حقیقت رویا و اقسام آن و نیز کارکرد هر قسم را از دیدگاه ملاصدرا بررسی کند.
    کلید واژگان: رویا, رویای صادقه, خواب های پریشان, تعبیر, ملاصدرا}
    Jamal Soroush *
    One of the human states is sleep, which according to the narrations is the brother of death. It also constitutes almost a third of his life. The speaking soul, which is unmarried by nature, is freed from sensory activities during sleep and encounters the spiritual jewel and receives general and partial forms and meanings; He may forget them until he wakes up, which is not an issue, but if he remembers them without the interference of his imagination until he wakes up, he will have a true dream, and if he takes possession of them due to similarities or contrasts, the dream can be interpreted. but if the possession is beyond the mentioned limit and framework, a disturbed dream is formed. According to Mulla Sadra, some theoretical and practical functions of dreams are: confirmation and proof of the intelligences (angels) and the resurrection, facilitating the path of the seeker to God, prophethood and guidance to the interests of some worshippers. The present article tries to analyze the truth of dreams and its types as well as the function of each type from Mulla Sadra's point of view.
    Keywords: Dream, honest dream, disturbed dreams, Interpretation, Mulla sadra}
  • علی حسینی*، علی نجات رایزن، محسن نمازیان

    مفهوم انسان کامل، یکی از مفاهیم چالش برانگیز در فلسفه و عرفان می باشد، که تعاریف گوناگونی از آن ارایه شده است.ارسطو انسان را «حیوانی ناطق وگاها حیوانی سیاسی» تعریف نمود. ابن عربی برعکس تعریف معلم اول، انسان را لطیف ربانی می داند که حق تعالی از روح و نفس رحمانی خود، در جسم انسان دمیده است و او را جامع حقایق عالم و حقایق حق قرار داده است. از آنجایی که ملاصدرا در مکتب فلسفی _ عرفانی خود به شدت متاثر از آرای محی الدین عربی می باشد، انسان را خلیفه الهی و دارای جامعیت می داند. ایشان با پذیرش کثرت نوعی انسانی و انکار وحدت نوعی انسان ها، معتقد است، انسان به حسب نشیه باطنی دارای انواع گوناگون است و می تواند از تمام مراحل عبور کند؛ زیرا از حیث انسانیت، دایما در حال ترقی از یک وجود به وجود دیگری است و در مرتبه ذات خاصی ثبوت ندارد. اندیشمند غربی، ایمانویل کانت، به عنوان سر سلسه دار در مبحث انسان شناسی،معتقد است که همه چیز خدا و هستی با انسان معنا می یابد. همین انسانی که به دلیل محدودیت قوای شناختی، از حل و فصل مسایل مهمی؛ چون جهان و خدا ناتوان گردیده، زمینه گسترده ای را برای عقل عملی و اخلاق مهیا می سازد و دارای کرامت بی انتهاست. ملاصدرا و کانت دو متفکری هستند که با دو رویکرد متفاوت به این دو موضوع پرداخته اند. این مقاله در صدد است، تا با استناد به منابع اصلی و به شیوه توصیفی _ تحلیلی به بیان وجوه اشتراک و افتراق این دو اندیشمند اسلامی و غربی بپردازد.

    کلید واژگان: انسان کامل, اسلام, غرب, ملاصدرا, کانت}
    Ali Hoseini*, Ali Nejat Rayzan, Hoseyn Namazian

    The concept of a perfect human being is one of the challenging concepts in philosophy and mysticism, which has been given various definitions. Aristotle defined man as a "talking animal and sometimes a political animal". Contrary to the definition of the first teacher, Ibn Arabi considers the human being to be a divine tender, which the Most High has breathed into the human body from his merciful soul and soul and has made him the sum total of the truths of the world and the truths of the truth. Since Mulla Sadra is strongly influenced by the opinions of Muhyiddin Arabi in his philosophical-mystical school, he considers man as the divine caliph and has comprehensiveness. By accepting the plurality of human types and denying the unity of human types, he believes that humans have different types according to their inner ecstasy and can go through all stages; Because in terms of humanity, it is constantly progressing from one existence to another and does not have a certain essence. The Western thinker, Immanuel Kant, as the leader in the field of anthropology, believes that everything - God and existence - finds meaning with man. The same person who, due to limited cognitive abilities, is unable to solve important issues; Because the world and God have become powerless, it provides a wide field for practical reason and ethics and has infinite dignity. Mulla Sadra and Kant are two thinkers who have addressed these two issues with two different approaches. This article aims to express the commonalities and differences of these two Islamic and Western thinkers by referring to the main sources and in a descriptive-analytical way.

    Keywords: Perfect human being, Islam, the West, Mulla Sadra, Kant}
  • زینب نعمتی*، مهدیه سادات مستقیمی

    مقاله حاضر به روش توصیفی۔تحلیلی و استنباطی و با هدف بررسی غایت نهایی اخلاق، آراء ملاصدرا و آکوئیناس - دو متفکر برجسته مسلمان - را مقایسه کرده و در صدد تبیین محورهای مشترکی نظیر سعادت بخشی و لذت آفرینی درمفهوم «لقاء الله» وگونه های مختلف لقاء الله در دنیا وآخرت از دیدگاه این دو فیلسوف برآمده و ضمن تحلیل و صورت بندی دیدگاه ها و استدلال های مبتنی برآن، همسویی این دو اندیشمند در مبانی و سویه های نظری را نشان داده است. ادله آکوئیناس بر اثبات لقای الهی به  مثابه غایت نهایی اخلاق بیشتر برپایه لزوم وحدت وتعالی غایت نهایی و عشق الهی اقامه شده وادله ملاصدرا دو سویه متفاوت دارد: برخی از آنها بر دیدگاه عام هستی شناسانه و برخی بر دیدگاه خاص انسان شناسانه او استوار است. ملاصدرا هیچ مانعی را جز موانع اخلاقی نظیر افراط در شهوت و غضب، مانع تحقق لقای الهی نمی داند و بر امکان همگانی و همیشگی این نحوه از شهود - حتی در این دنیا - و غایت الغایات بودن آن تاکید دارد، اما آکوئیناس ضمن اشتراک نظر در خطوط اصلی، دیدگاهی متفاوت در مورد امکان قرب الهی و لقاءاو دارد.

    کلید واژگان: لقاء الله, سعادت, غایت اخلاق, ملاصدرا, توماس آکوئیناس}
    Zeynab Nemati *, ............. .............

    This article aims to examine the ultimate goal of ethics by comparing the views of Mulla Sadra and Thomas Aquinas, two prominent Muslim thinkers. It seeks to elucidate the common aspects such as happiness and enjoyment in the concept of the meeting with God (Liqa' Allah) and the various forms of encountering God in this world and the hereafter according to these two philosophers. By analyzing and presenting their perspectives and arguments, the article demonstrates the convergence of these two philosophers in their foundations and beliefs. Aquinas' arguments for proving the meeting with God as the basic and ultimate goal of ethics are mainly based on the necessity of unity, transcendence, and divine love. On the other hand, Mulla Sadra presents different dualistic arguments, some based on a general ontological perspective and others on a specific anthropological perspective. Mulla Sadra does not consider anything other than moral obstacles such as excessive desire and anger as hindrances to the realization of divine encounter, emphasizing the possibility of universal and eternal perception of this mode of encounter, even in this world. However, while Aquinas agrees with Mulla Sadra on many matters, he holds a different view on the possibility of divine proximity and encounter.

    Keywords: The Meeting With God (Liqa' Allah), Happiness, Goal Of Ethics, Mulla Sadra, Thomas Aquinas}
  • راحله چلبی *، علی وکیلی

     نظام های آموزشی در هر جامعه ای وظیفه دارند تا نیروی متخصص برای رشد اقتصادی جامعه را تربیت و روانه بازار کار و جامعه کنند. دولت ها مخصوصا در کشورهایی که اقتصاد دولتی دارند، در دو نقش بر بازار کار تاثیرگذارند. یک، قانون گذاری و تامین بودجه مورد نیاز این بخش و دیگری، مصرف کننده. در واقع دانشگاه کارخانه ای است که دولت هم مواد اولیه و سرمایه ی آن را تامین می کند و هم از محصول آن، که نیروی متخصص است استفاده می کند. اما به نظر می رسد علاوه بر تخصص و توانایی های فردی نیاز است که فردی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده، از خصوصیات اخلاقی نیز بهره مند باشد تا بتواند بر اساس آموزه های اخلاقی خود، علاوه بر تخصص، در تعامل با جامعه، محیط کار و خانواده رفتاری مناسب از خود بروز دهد. اهمیت تربیت افراد اخلاقی از آنجا ناشی می شود که باعث کاهش تعارضات داخلی، فساد های مالی و اخلاقی و همچنین افزایش امنیت روانی و نشاط می شود. بنابراین نیاز است تا با رویکری جامع، برای اخلاقی کردن دانشگاه چه توسط دولت و چه مدیریت دانشگاه، استراتژی هایی تدوین و به کار گرفته شود. اما داشتن استراتژی و ارایه دستورالعمل های اخلاقی به تنهایی باعث اخلاق مدار شدن نظام آموزش نخواهد شد تا زمانی که اخلاق به منش و رفتار درونی افراد تبدیل شود. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از آراء و نظریات ملاصدرا که می-توان او را در گروه فیسلوفان اخلاق فضیلت جای داد، راهکاری برای نهادینه کردن فعل اخلاقی پیشنهاد می شود.

    کلید واژگان: اخلاق حرفه ای, اخلاق فضیلت, مسئولیت اخلاقی, مسئولیت اجتماعی, دانشگاه اخلاق مدار, ملاصدرا}
    Raheleh Chalabi *, Ali Vakili

    Educational systems in any society have the responsibility to educate and prepare a skilled workforce for the economic growth of the community and its integration into the labor market and society. Governments, especially in countries with a public economy, have a significant influence on two aspects of the labor market. First, they legislate and provide the necessary budget for this sector, and second, they act as consumers. In essence, the university is a factory that the government both supplies with raw materials and capital and utilizes its product, which is the skilled workforce. However, it seems that in addition to individual expertise and abilities, individuals graduating from universities need to possess ethical qualities to effectively interact with society, the workplace, and their families based on their ethical principles, in addition to their expertise. The importance of nurturing ethical individuals arises from its potential to reduce internal conflicts, financial and moral corruption, and increase mental well-being and happiness. Therefore, it is necessary to formulate and implement strategies for ethics education in universities, both by the government and university management, through a comprehensive approach. However, having a strategy and providing ethical guidelines alone will not make the educational system ethical until ethics become ingrained in the character and inner behavior of individuals. In this article, a descriptive-analytical method is used, and solutions for institutionalizing ethical behavior are proposed based on the views and theories of Mulla Sadra, who is considered a prominent figure in the group of virtue ethicists.

    Keywords: professional ethics, virtue ethics, moral responsibility, social responsibility, Ethical University, Mulla Sadra}
  • المیرا صفائی راد*

    این مقاله به بررسی تاثیر قرآن و احادیث امام علی (ع) بر عرفان ملاصدرا و تحلیل تاثیرات اجتماعی و فلسفی آن می پردازد. ملاصدرا، فیلسوف و عارف برجسته، با ترکیب اندیشه های فلسفی و عرفانی، نظام فکری جدیدی به نام حکمت متعالیه را پایه گذاری کرد. در این پژوهش، ابتدا نقش قرآن و احادیث امام علی (ع) به عنوان منابع اصلی عرفان اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد. سپس تاثیرات این منابع بر اندیشه های عرفانی ملاصدرا تحلیل می شود. به طور خاص، تفاسیر عرفانی ملاصدرا از قرآن و استفاده او از احادیث امام علی (ع) در آثارش مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین، تاثیرات اجتماعی اندیشه های عرفانی ملاصدرا، نظیر تقویت ارزش های اخلاقی و دینی در جامعه و ترویج رفتارهای مبتنی بر عدالت و انصاف، تحلیل می شود. در نهایت، تاثیرات فلسفی اندیشه های عرفانی ملاصدرا، از جمله پیوند بین فلسفه و عرفان و تحلیل اصول عرفانی نظیر وحدت وجود و معرفت نفس، مورد بررسی قرار می گیرد. این مقاله نشان می دهد که قرآن و احادیث امام علی (ع) تاثیرات عمیقی بر شکل گیری و توسعه عرفان ملاصدرا داشته و این تاثیرات به توسعه و غنای عرفان و فلسفه اسلامی کمک کرده است.

    کلید واژگان: ملاصدرا, قرآن, احادیث امام علی (ع), عرفان اسلامی, حکمت متعالیه, تاثیرات اجتماعی, تاثیرات فلسفی}
    Elmira Safaei Rad*

    This article examines the influence of the Quran and the Hadiths of Imam Ali (A.S.) on the mysticism of Mulla Sadra and analyzes its social and philosophical impacts. Mulla Sadra, a prominent philosopher and mystic, established a new intellectual system known as Transcendent Philosophy by integrating philosophical and mystical thoughts. This study first explores the role of the Quran and the Hadiths of Imam Ali (A.S.) as the main sources of Islamic mysticism. Then, the impacts of these sources on Mulla Sadra’s mystical thoughts are analyzed. Specifically, the mystical interpretations of the Quran by Mulla Sadra and his use of the Hadiths of Imam Ali (A.S.) in his works are examined. Additionally, the social impacts of Mulla Sadra’s mystical thoughts, such as the reinforcement of ethical and religious values in society and the promotion of behaviors based on justice and equity, are analyzed. Finally, the philosophical impacts of Mulla Sadra’s mystical thoughts, including the integration of philosophy and mysticism and the analysis of mystical principles such as the unity of existence and self-knowledge, are examined. This article demonstrates that the Quran and the Hadiths of Imam Ali (A.S.) have had profound influences on the formation and development of Mulla Sadra’s mysticism, contributing to the enrichment and development of Islamic mysticism and philosophy.

    Keywords: Mulla Sadra, Quran, Hadiths Of Imam Ali (A.S.), Islamic Mysticism, Transcendent Philosophy, Social Impacts, Philosophical Impacts}
  • حامده راستایی*، عبدالله نصری
    مسیله این تحقیق، دیگری و تاثیر آن در استکمال نفس از دیدگاه حکمت صدرایی است. برخی از متفکران معاصر در غرب به بحث دیگری و انواع مناسبات انسانی پرداخته اند و هر یک از زاویه ای آن را بررسی نموده اند. استکمال نفس از مسایلی است که ملاصدرا به واسطه دو اصل «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا» بودن نفس و «حرکت جوهری»، آن را توجیه عقلانی کرده است. کمال آدمی بر به کارگیری دو قوه نظری و عملی و رسیدن به مرتبه عقل مستفاد و تخلیه نفس از رذایل اخلاقی وابسته است. از منظر ملاصدرا، استکمال نفس تنها از رهگذر نشیءه دنیوی و حیات اجتماعی قابل تحقق است. بی تردید در حیات اجتماعی نیز آدمی با دیگران ارتباط دارد و سعادت و شقاوت نفس تا حد زیادی در گرو نحوه تعامل با آنهاست. مصادیق دیگران، توده مردم، استاد و ولی جامعه است. سالک در سفر چهارم نیز ناگزیر با دیگران، مرتبط است و از این رهگذر نه تنها در هدایت آنان رهگشاست، بلکه این ارتباط در سیر صعودی او نیز اثربخش است. در این مقاله با روش تحلیلی، نحوه اثربخشی دیگران در استکمال نفس بررسی خواهد شد.
    کلید واژگان: دیگری, استکمال نفس, سعادت, شقاوت, ملاصدرا}
    Hamede Rastaei *, Abdollah Nasri
    The issue reviewed in this research is the other and its effect on perfection of the soul from the viewpoint of Mulla Sadra's philosophy. Some contemporary thinkers in the West have paid attention to the issue of the other and various types of human relationships and each have addressed this issue from a different angle. Perfection of the soul is one of the issues that has been rationally justified by Mulla Sadra through the two principles of "corporeality of contingency and spirituality of persistence" of the soul and "substantial motion". The perfection of a person depends on the use of two theoretical and practical faculties and reaching the rank of acquired intellect and emptying the soul of moral vices. From Mulla Sadra's viewpoint, perfection of the soul can only be achieved through worldly mode of being and social life. Undoubtedly, in the social life, human beings are connected with others, and the prosperity and adversity of the soul depends, to a large extent, on how one interacts with them. Examples of others include the mass of people, the teacher and the guardian of the society. In the fourth journey, the seeker is inevitably connected with others, and thereby, he is not only a pathfinder in guiding them, but this connection is also effective in his own upward journey. In this article, the effectiveness of others in the perfection of the soul will be examined with an analytical method.
    Keywords: Other, the Perfection of the Soul, prosperity, adversity, Mulla Sadra}
  • زهرا صفاری نژاد*، محمد سعیدی مهر
    ابن عربی با رویکردی عرفانی و ملاصدرا به مثابه یک حکیم متاله در آثار خود به بررسی عقل، خواه به عنوان موجودی مستقل از انسان و خواه به مثابه قوه ای ادراکی در انسان پرداخته اند. مقاله حاضر در صدد تحلیل و مقایسه این دو دیدگاه است. از نظر ابن عربی، عقل اول، نخستین مخلوق روحانی و اولین مفعول ابداعی است که همه معلومات علوی و سفلی است که بدون واسطه از خداوند دریافت می کند. وی عقل نظری را در معرفت به حق، ناتوان می شمارد و معتقد است عقل در شناخت حق تعالی، دو مقام دارد: مقام ادراک و مقام قبول و پذیرش. عقل از ادراک و شناخت ذات حق و بعضی از مراتب تعینات و تجلیات حق، ناتوان است، اما در مقام پذیرش و قبول، قادر به شناخت حق بوده و محدودیتی ندارد. ملاصدرا در برخی آثار خود، عقل را صادر  نخستین به شمار می آورد، ولی در برخی آثار دیگر به پیروی از دیدگاه عرفا، وجود منبسط را صادر نخست می پندارد. وی هرچند برای عقل، جایگاه رفیع معرفت شناسی درنظر می گیرد، اما با پذیرش محدودیت های آن و رد حجیت مطلق برای عقل، مدعی است فرد می تواند با شناخت های عقلانی به سوی استکمال نفسانی خویش پیش رفته و زمینه را برای دریافت هایی فراتر از عقل فراهم آورد.
    کلید واژگان: صادر نخست, عقل اول, ادراک عقلی, وجود منبسط, ملاصدرا, ابن عربی}
    Zahra Safarinejad *, Mohammad Saeedimehr
    Intellect, as one of the tools for human recognition and knowledge, has a high standing among philosophers and thinkers. Respecting the status of intellect, Ibn ‘Arabī deems speculative intellect as powerless in knowing God. He believes that intellect has two positions in recognition of the Exalted God: first, the station of perception; and second, the station of acceptance. He views intellect powerless in terms of perception and recognition of the essence of God and some stages of His identifications and manifestations; but he also maintains that intellect is able to recognize God in terms of perception and in this perspective he does not believe in any limitations for it, even though the accepted subject would not be arguable and provable with the perceptive position of intellect. As one of the eminent Muslim philosophers, although Mullā Ṣadrā also maintains a high status for epistemology, he claims, by accepting limitations of intellect and rejecting absolute authority for it, that man can by means of rational recognitions move toward perfection of his soul and pave the way for perceptions beyond intellect. With reliance on the viewpoints of Ibn ‘Arabī and Mullā Ṣadrā concerning intellect and its limitations, the present research is intended to examine their similarities and differences in this respect.
    Keywords: first intellect, unfolded existence, Mullā Ṣadrā, Ibn ‘Arabī, cognition}
  • سهیله عاصمی، سید حسین سجادی*، عبدالرضا جمالزاده

    انسان در مقام اشرف مخلوقات خلقتی هدفمند دارد و باید در مسیر زندگی به درجه ی کمال دست یابد تا شایسته ی مقام اصلی خود گردد. این امر مهم، اندیشمندان را به این فکر واداشته تا راه رسیدن انسان به کمال را به شیوه هایی متعدد ابراز کنند. ابو حامد محمد غزالی به عنوان شخصیتی متفکر و اندیشمند با نگارش آثار متعدد، نظرات ارزشمندی را در مورد کمال بیان کرده اند. هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیرات دیدگاه امام محمد غزالی در زمینه کمال انسان بر اندیشمندان متاخر خود به روش تحلیلی-توصیفی است. از دیدگاه ایشان کمال نهایی انسان در استیلا یافتن بر نفس و در نتیجه رسیدن به قرب الهی است. او برای کسب این مرتبه مراحلی را ذکر کرده است. این مراحل با یافتن راهنما (حاملان پیام الهی) و پیروی از دین آغاز و با کسب علم و معرفت تقویت می شود. سپس با دوری از رذایل و کسب فضایل این امر قابل دستیابی می شود. غزالی در زمینه کمال نسبت به متقدمین خود تحولات متعددی را ایجاد کرده است که اساس آن در میزان بهره مندی از دین بوده است. ایشان تاثیرات خود را در حوزه های مختلف فلسفه، کلام و عرفان گذاشته است که نشان از حوزه وسیع تاثیرات خود دارد. تاثیراتی چون برگردان بیشتر توجهات به دین، عقل گرایی اعتدالی، پیوست طریقت و شریعت و... . از جمله این اندیشمندان که بیشترین تاثیرات را از ایشان گرفته اند ملاصدرا، فیض کاشانی، سنایی و مولوی است.

    کلید واژگان: غزالی, کمال انسان, ملاصدرا, فیض کاشانی, مولوی}
    Soheileh Asemi, Seyed Hossein Sajadi *, Abdolreza Jamalzadeh

    Human beings have purposeful creation in the position of Ashraf and must achieve the degree of perfection in the path of life in order to be worthy of their main position. This important matter has made thinkers to express the way to perfection in many ways. Abu Hamed Mohammad Ghazali, as a thinker and thinker, has expressed valuable opinions about perfection by writing numerous works. The main purpose of this article is to investigate the effects of Imam Muhammad Ghazali's view on the perfection of man on his later thinkers in an analytical-descriptive way. From his point of view, the ultimate perfection of man is to gain control over the soul and as a result to reach the closeness of God. He has mentioned steps to get this rank. These steps begin with finding a guide (bearers of the divine message) and following religion and are strengthened by acquiring knowledge and knowledge. Then by avoiding vices and acquiring virtues, this can be achieved. Ghazali has created many developments in the field of perfection compared to his predecessors, the basis of which was the amount of benefit from religion. He has left his influence in various fields of philosophy, theology and mysticism, which shows the wide scope of his influence. Influences such as turning more attention to religion, moderate rationalism, the integration of Tariqat and Sharia, etc. Molla Sadra, Faiz Kashani, Sanai and Maulvi are among these thinkers who have been most influenced by him.

    Keywords: Ghazali, Kamal Insan, Mulla sadra, Faiz Kashani, Maulvi}
  • بهرام دلیر*
    هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه ملاصدرا در مورد عدالت در عالم سیاست و اجتماع با رویکرد هستی شناسانه حکمت متعالیه و عرفان است. در این پژوهش با رویکرد اسمایی به عدالت سیاسی پرداخته شد و با سه اسم العدل، المقسط و الحلیم مورد مطالعه قرار گرفت، و هر سه اسم با مفاهیم سه گانه تعلق، تحقق و تخلق بررسی گردید. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که صدرا بنا بر فلسفه متعالیه خود، عالم هستی را فعل خدا می داند که ویژگی های آن نشان از صفات و ویژگی های فعل خداوند و نظام احسن دارد. می بایست به فعل الهی راضی بود؛ چرا که عدل اساس عمل خداوند است.
    کلید واژگان: سیاست, عدالت, حکمت متعالیه, عرفان, ملاصدرا}
    Bahram Dalir *
    The purpose of the present study is to review the perspective of Mullā Sadrā about justice in the realm of politics and society with an epistemological approach to transcendental wisdom and mysticism. This research dealt with political justice from the view of names and it studied three names of al-'Adl, al-Moqset, and al-Halim. All three names with triplet concepts of belonging, substantiation, and creation were researched. The research method was descriptive-analytic and the results indicated that Sadrā, according to his transcendental philosophy, considers the universe to be the act of God and that the world qualities indicate attributes and features of the act of God and the excellent system. Therefore, we should be satisfied with the divine act as it is the basis of justice.
    Keywords: Politics, Justice, transcendental wisdom, Mysticism, Mullā Sadrā}
  • علی چهرقانی، یارعلی کرد فیروزجائی
    حقیقت جسم و جوهر مادی همواره مورد بحث و نظر میان فیلسوفان بوده است و نظرات مختلفی در مورد آن وجود داشته و دارد. لایب نیتس با ابداع مفهوم مناد و برشمردن اوصافی برای آن تبیین خاصی از حقیقت جسم می دهد. هدف پژوهش حاضر نقد و بررسی دیدگاه او در مورد جسم و ویژگی های آن بر اساس روش عقلی در حکمت اسلامی می باشد. یافته تحقیق این است که او گرچه در مواردی همچون اثبات جوهریت برای جسم و ادراک تشکیکی برای مطلق جسم به حکمت متعالیه نزدیک می گردد اما با تعریف نادرستی که از مفهوم اتصال می دهد در پی آن است که برخلاف حکمت اسلامی امتداد را در جسم نه امری ذاتی بلکه امری ثانوی و عرضی معرفی کند. همچنین او با موهوم دانستن بعد و امتداد در جسم، مفهوم «نیرو» را به عنوان اصل اشیاء مطرح می کند در حالی که بنابر فلسفه اسلامی نیرو عرض بوده و نمی تواند تشکیل دهنده جوهر و ذات جسم باشد.
    کلید واژگان: جوهر مادی, مناد, امتداد, بساطت, ملاصدرا, لایب نیتس}
    Ali Chehreghani, Yar Ali Kurd Firoozjaei
    The truth of the material body and substance has always been discussed and studied by philosophers, and there have been various opinions about it. Leibniz gives a special explanation of the truth of the body by inventing the concept of monad and enumerating the attributes for it. The purpose of this study is to critique his views on the body and its characteristics based on the rational method in Islamic wisdom. The finding of the research is that although in cases such as proving substantiality for the body and the gradational perception for the absolute body, he approaches the transcendent wisdom, with the incorrect definition he gives of the concept of connection, he, in contrast to Islamic wisdom, views extension not as an essential property for body but as a secondary and transverse property; He also introduces the concept of "force" as the principle of objects by viewing the dimension and extension as something imaginary in body; While according to Islamic philosophy, force is accidental and may not constitute the substance and essence of body
    Keywords: Material Substance, Monad, Extension, Simplicity, Mulla Sadra, Leibniz}
  • رضوان نجفی، رضا رسولی شربیانی، زینب شکیبی

    در یک دسته بندی عمده سه دیدگاه مخالف درباره مسیله روش شناسی ملاصدرا وجود دارد. این دیدگاه ها عبارت‏اند از: یک) توتولوژیک یا حشوگویی در بیان؛  دو) التقاط روش تفکرگرایی مشایی، شهود اشراقی و کلامی؛ سه) توصیف دیدگاه و نظرات مخالف توسط ملاصدرا؛ در حالی که به نظر می رسد ملاصدرا دارای روش چهارمی به نام «سلسله‏مراتبی» است. سلسله‏مراتبی‏بودن روش ملاصدرا  متاثر از بحث تشکیک است که مبنای معرفت شناختی و وجودشناختی اوست. غرض از سلسله‏مراتبی‏بودن روش ملاصدرا این است که او در تبیین و توضیح مباحث فلسفی مراحل و مراتبی را طی می کند. ابتدا دیدگاه مخالف را توصیف می کند، سپس در مرحله بعد نادرست‏بودن آن را با بیان مقدماتی منطقی یا صورت برهان هایی قیاسی و استدلالی با استناد به برخی مبانی بدیهی و اولی (ابطال تسلسل، دور، ترجیح بلامرجح و...) یا حتی با فرض گرفتن استدلال‎های پیشین فلاسفه مخالف، نظرات آنها را رد می کند و سپس به طرح مسیله و تبیین آرای خویش می پردازد. بنابراین ملاصدرا در بیان مباحث فلسفی، ضمن درنظرداشتن دو جنبه بیرونی و درونی دارای یک سیر حرکتی ویژه است. این پژوهش ضمن شرح و نقد سه دیدگاه ذکرشده، به تبیین روش چهارم می پردازد و آن را به روش‎شناسی آخوند در مباحث الهیات بالمعنی الاخص هم سرایت می دهد

    کلید واژگان: روش‎شناسی, تشکیکی, مراتبی, برهان صدیقین, ملاصدرا}
    Rezvan Najafi, Reza Rasouli, Zinab Shakibi

    In a major categorization, there are three different views on Mulla Sadra's methodology; it has been taken as 1) tautology; 2) an Eclecticism of the peripatetics, intuition and theology, and 3) a description of the various views and opinions. While Mulla Sadra seems to have a fourth method called "hierarchy". The hierarchy of Mulla Sadra's method is influenced by the discussion of skepticism, which is his epistemological and ontological basis. The property of Mulla Sadra, using such hierarchic method, goes through stages and hierarchies in explaining philosophical issues. First, he describes an opposite view and, then, criticises it and finally explains his own views. Therefore, Mulla Sadra has a special movement in expressing philosophical issues, while considering both external and internal aspects. This study, while describing and criticizing the three mentioned views, explains the fourth method and spreads it to Sadra's methodology in theology in a special sense.

    Keywords: Methodology, Gradational, Hierarchy, Siddiqin Proof, Mulla Sadra}
  • رضا اکبری*، محمدجواد محمود زاده

    با مراجعه به آثار ملاصدرا می توان دریافت حکمت در دیدگاه او از منبع الهی و عالم تجرد و عالم ملایکه بر انسان افاضه می شود. دریافت حکمت، مشروط به تحقق شروطی در ابعاد عاطفی، کنشی و معرفتی انسان است. شروط عاطفی از جمله شرح صدر، سلامت فطرت و حسن خلق و شروط معرفتی مانند تیزی ذهن، سرعت فهم و سلامت اندیشه و شروط کنشی نیز مواردی از جمله تبعیت تام از شریعت و زهد و تقوی را دربرمی گیرد. رسیدن به حکمت، آثار خاصی را در حوزه معرفتی و رفتاری انسان دارد. در حوزه معرفتی سبب رسیدن انسان به یقین و خارج شدن از ظرف شک و تردید و... می شود. در حوزه رفتاری نیز رسیدن به اعتدال و تبعیت تام از شریعت نیز از آثار و غایات مترتب بر آن است. ملاصدرا از چنین حکمتی با اوصافی از قبیل حکمت شرعی، نقی و خالص و حکمت مشرقی و... نیز یاد می کند.

    کلید واژگان: تعریف حکمت متعالیه, حکمت مشرقی, آثار حکمت متعالیه, ملاصدرا}
    Reza Akbari *, Mohammad Javad Mahmoodzadeh

    By referring to Mullā Ṣadrā’s works, it can be seen that in his view, wisdom emanates from the Divine source, world of immateriality, and the world of angels. Receiving wisdom is subject to the fulfillment of some conditions in the emotional, action and cognitive dimensions of man. Emotional conditions such as character description, health of nature and good character and epistemic conditions such as sharpness of mind, speed of understanding and soundness of thought and action conditions also include things such as complete compliance with Shari’a, asceticism and piety. Achieving wisdom has special impacts on the field of knowledge and behavior of humans. In the field of knowledge, it causes a person to reach certainty and get out of doubts and... In the field of behavior, achieving moderation and complete compliance with Shari’a is also one of the effects and goals that follow from it. Mullā Ṣadrā also mentions such wisdom with attributes such as legal wisdom, exquisite and pure wisdom, oriental wisdom, etc.

    Keywords: definition of transcendental wisdom, Oriental Wisdom, works of transcendental wisdom, Mullā Ṣadrā}
  • حجت الاسلام شیخ شعیب حدادی، حجت الاسلام سید محمود هاشمی نسب

    معاد جسمانی به معنای همراهی جسم و روح در قیامت، همواره از مباحث مهم مساله‌‌ی معاد است که محل مناقشه‌ی بسیاری از دانشوران قرار گرفته است. با بررسی‌های انجام شده پی بردیم صدرای شیرازی دیدگاهی متفاوت از بزرگان شیعه در مساله‌ی معاد ارایه می‌کند. این همه در حالی است که بنا به نظر اجماع علما، معاد، جسمانی است و نظر وی مخالفت جدی با احادیث رسیده از اهل بیت(علیهم السلام) دارد.

    کلید واژگان: فقه الحدیث, محمدحسن وکیلی, معادجسمانی, مکتب اهل بیت(علیهم السلام), ملاصدرا}
    Sheikh Shoaib Haddadi, Seyed Mahmoud Hashemi Nasab

    Physical resurrection, which means the companionship of body and soul in the resurrection, has always been one of the important issues in the issue of resurrection, which has been the subject of controversy among many scholars. Through our studies, we found that Sadra Shirazi offers a different view of the Shiite scholars on the issue of resurrection. All this while according to the consensus of the scholars, the resurrection is physical and his opinion is in serious opposition to the hadiths received from the Ahl al-Bayt (as).

    Keywords: Mulla Sadra, Physical Resurrection, School of Ahl al-Bayt (PBUH), Fiqh al-Hadith, Mohammad Hassan Vakili}
  • محمد بیابانی اسکویی

    مکتب تفکیک معتقد است که تاویل قرآن فقط از ناحیه‌ی اهل‌بیت علیهم السلام منجر به رسیدن به حقایق امور می‌شود، در این راستا ابتدا نقدی به فهم دقیق معنای تاویل در آثار دانشوران مختلف شده است و به مفهوم «تاویل» به معنای «تفسیر» تاکید شده است و دیدگاه رایج «تاویل» به معنای خلاف ظاهر، هم از حیث معناشناسی و هم با بررسی نمونه‌های از تاویل‌های نادرست ملاصدرا و دیگران مورد نقد قرار گرفته است. برخی تناقض‌های دانشوران مکاتب بشری در گفتار و عملکردنیز، ناصواب بودن دیدگاه رایج را اثبات می‌کند.

    کلید واژگان: تطبیق, تفسیر, مکتب تفکیک, ملاصدرا}
    Mohammad Biabani Oskooi*

    The school of segregation believes that the interpretation of the Qur’an only leads to the truths of matters from the point of view of the Ahl al-Bayt. The common view of “Esoteric interpretation” in the opposite sense has been criticized both semantically and by examining examples of incorrect interpretations by Mulla Sadra and others. Some contradictions in the speech and practice of human scholarly scholars also prove the inadequacy of the common view.

    Keywords: Interpretation, Adaptation, Esoteric interpretation, School of segregation, Mulla Sadra}
  • مقایسه مفهومی پایگاه‏های شخصیت با مراتب نفس بر اساس رویکردهای فلسفی، عرفانی و تفسیری
    زهرا علیمرادی*، رضا مهکام
    هدف این پژوهش، مقایسه «پایگاه های شخصیت» با «مراتب نفس» بر اساس رویکردهای فلسفی، عرفانی و تفسیری است که با «روش تحلیل کیفی متون» و رعایت «قواعد و ضوابط تفسیر» و «رویکردی میان ‏رشته ‏ای» صورت گرفته است. از نتایج این پژوهش، استخراج الگوی مفهومی مراتب نفس بر اساس رویکردهای فلسفی، عرفانی و تفسیری است. الگوی استخراج‏ شده می‏تواند تناظری برای درک بهتر پایگاه‏های شخصیت در نظریه روان ‏تحلیل‏گری با مراتب نفس ارایه کند. از این رو، می‏توان «نفس ملهمه» و «نفس عاقله» را متناظر با ساختار «من»، «نفس مسوله» و «نفس اماره» را متناظر با ساختار «نهاد» و «نفس لوامه رحمانی» و «نفس لوامه شیطانی» را متناظر با ساختار «فرامن» در نظر گرفت. در روان‏ تحلیل‏گری، برای مراتب نفس «مطمینه، راضیه و مرضیه» به علت تفاوت مبانی انسان ‏شناسی، تناظری قابل‏ تصور نیست. تفاوت دیگر بین دو رویکرد، ترتیب تحقق و ایجاد آن‏هاست به‏ گونه‏ای که نفس ملهمه اولین مرتبه نفس است، اما در روان ‏تحلیل‏گری، نهاد اولین مرتبه وجودی روان است.
    کلید واژگان: پایگاه‏های شخصیت, مراتب نفس, روان ‏تحلیل‏گری, تطور نفس, روان‏شناسی اسلامی, ملاصدرا}
    A Comparative Analytical Study of Psychological Concepts of Id, Ego and Super Ego With the Concept of Soul and Its Levels Based on Philosophical, Mystical and Interpretive approaches
    Zahra Alimoradi *, Reza Mahkam
    The purpose of this study is to make an analytical comparison between the concepts of the Id, the Ego and the Super Ego in psychoanalysis and levels of the soul in Islamic teachings with the method of qualitative analysis of texts and the observance of rules and criteria of interpretation. This is an interdisciplinary approach. One of the results of this research is the study of a conceptual model for the levels of the soul based on philosophical, mystical and interpretive approaches and its comparison with the threefold structure of personality in psychoanalysis. It can also provide a paradigm for a better understanding of the psychological concept of Psychic Apparatus: The soul and the revealed soul or “nafs mulhama” can be considered as two areas of the soul with the Id, the wise soul or “snaf aqila” with the Ego and the “nafs lawwama” or soul of the merciful and the evil is equivalent with the Super ego. In psychoanalysis, there is no conceivable correspondence for the levels of self-confidence, one whom God is pleased with, and satisfied due to the differences in the anthropological foundations.
    Keywords: Islamic psychology, Psychic Apparatus, Psychoanalysis, Evolution of the Soul, Mulla Sadra}
  • محمود صیدی*، محمد مولوی
    استناد به احادیث معصومین (ع) و تبیین وجوه گوناگون معنایی روایات یکی از مهمترین دغدغه های ملاصدرا در تبیین مسایل حکمت متعالیه است. یکی از این احادیث که ملاصدرا در موارد فراوانی از آن بهره برده حدیث معروف به «لا ابالی» می باشد که مطابق آن خداوند بیان می دارد که برخی از انسان ها را برای بهشت و برخی دیگر را به جهت دوزخ خلق نموده و باکی نیز در انجام این امر ندارد. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و بررسی چندین اثر از آثار ملاصدرا به ویژه شرح اصول کافی بدین نتیجه رسیده که ملاصدرا این حدیث را قدسی و مورد اتفاق شیعه و اهل سنت دانسته است. بررسی منابع روایی شیعه و اهل سنت نشان می دهد حدیثی که دقیقا از نظر الفاظ، منطبق با منقولات مورد نظر ملاصدرا باشد، یافت نمی شود. با وجود این، احادیثی یافت می شود که از نظر معنایی تا حدودی معنای مورد نظر ملاصدرا از آن ها استنباط می شود.
    کلید واژگان: ملاصدرا, فقه الحدیث, شرح اصول کافی, حدیث لا ابالی}
    Mahmoud Seidi *, Mohammad Molavi
    Citing the hadiths of the Infallibles (AS) and explaining the various semantic aspects of the narrations is one of the most important concerns of Mulla Sadra in explaining the issues of transcendent wisdom. One of these hadiths that Mulla Sadra has used in many cases is the hadith known as "La Obali". According to the narration, God states that He created some human beings for heaven and others for hell and He is not afraid to do that. This article by descriptive-analytical method and reviewing several works of Mulla Sadra has conclude that this hadith is sacred and accepted by Shiites and Sunnis. Study of Shiite and Sunni narrative sources shows that no hadith can be found that exactly matches the words intended by Mulla Sadra. Nevertheless, there are hadiths from which the meaning of Mulla Sadra is inferred to some extent.
    Keywords: Mulla Sadra, Jurisprudence of Hadith, Explanation of Sufficient Principles, Hadith of “La Obali”}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال