به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Muslim scholars » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Muslim scholars» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید علی ساداتی نژاد*، سید محمد ساداتی نژاد
    مقاله حاضر، در ابتدا جریان های تکفیری و پیامدهای گسترش آن را به صورت اجمالی بررسی کرده است. در ادامه به بررسی نقش علمای جوامع اسلامی، به عنوان منادیان اسلام و مروجان این آیین صلح و دوستی میان بشریت، پرداخته است و راهکارهایی را، در دو بعد دینی و فرهنگی، به منظور عبور جهان اسلام از بحران جریان های تکفیری، ارایه داده است. نتیجه گیری مقاله آن است که نظر به تلاش دشمنان برای ایجاد اسلام هراسی و ترسیم چهره ای غیرواقعی از مسلمانان در اذهان عمومی، علمای جوامع اسلامی، می توانند نقش مهمی را ایفا کنند. علما، به عنوان یکی از متولیان فعالیت های دینی و فرهنگی، می توانند در جلوگیری از ترویج خشونت و افراطی گری و مقابله با جریان های تکفیری نقش بسزایی داشته باشند. عالمان جهان اسلام می توانند زمینه لازم را برای رفع سوء برداشت ها و کاهش نزاع های بیهوده ایجاد کنند و نهایتا بسترهای صلح و امنیت را فراهم سازند.
    کلید واژگان: جهان اسلام, علمای اسلامی, تکفیر, جریان های تکفیری}
    Seyed Ali Sadati Nejad *, Seyed Mohammad Sadati Nejad
    At first, this essay has briefly studied  the various takfiri groups and the consequences of their expansion. In the following, the author has examined the role of Islamic scholars in societies, as heralds of Islam and promoters of this peace making religion, presenting some solutions, in both religious and cultural dimensions, in order to overcome the crisis of Takfiri groups in Islamic world. The conclusion of the essay is that considering the efforts of the enemies to create Islamophobia and portray an unrealistic image of Muslims in the public mind, the scholars of Islamic societies can play an important role. Scholars, as one of the custodians of religious and cultural activities, can play a significant role in preventing the promotion of violence and extremism by confronting takfiri groups. Islamic scholars of the world can create the necessary ground to remove misunderstandings from Islam, creating peace and security for all.
    Keywords: Islamic world, Muslim scholars, Takfir, Takfiri groups}
  • مرجان شیری محمدآبادی، نصرت نیل ساز*
    از نظر مسلمانان حدیث یکی از مهم ترین منابع آموزه های دینی و احکام شرع به شمار می آید و اعتبار حدیث به معنای صحت انتساب آن به قایل اصلی اش است. بنابراین، عالمان مسلمان به بررسی صحت احادیث پرداخته اند نه تعیین تاریخ پیدایش آنها. با این حال صحیح یا جعلی شمردن یک حدیث توسط عالمان، تلویحا با مسئله تاریخ گذاری روایات ارتباط دارد. صحیح شمردن یعنی پذیرش صدور در زمان گوینده اصلی سخن؛ اما در حکم به جعلی بودن روایت دو احتمال وجود دارد: ساخته شدن توسط فردی در زمان گوینده اصلی؛ جعل در زمانی متاخر؛ اما برای پژوهشگران غربی حدیث صرفا یک منبع تاریخی است و مسئله مهم برای آنها، تعیین خاستگاه زمانی و مکانی پیدایش احادیث است. از این رو، حدیث پژوهان غربی شیوه هایی را بدین منظور ابداع کرده اند که در گذر زمان تحول و تکامل یافته است. در این پژوهش با این نگاه که چه شواهدی از توجه به مسئله زمان و نیز خاستگاه جغرافیایی روایات در روش های نقد حدیث مسلمانان می توان یافت با واکاوی بخشی از میراث حدیثی این نتیجه به دست آمده که برخی از قواعد و نکات مورد توجه عالمان و محدثان مسلمان با قواعد و نکاتی که خاورشناسان در شیوه های گوناگون تاریخ گذاری از آن بهره برده اند، مشترک است. از جمله این موارد می توان به بررسی تحریرها و طرق مختلف یک حدیث، توجه به راوی مشترک، روایه الاقران و غیره اشاره کرد.
    کلید واژگان: شیوه های نقد احادیث, تاریخ گذاری احادیث, سند, متن, عالمان مسلمان, خاورشناسان}
    Marjan Shiri, Nosrat Nilsaz *
    Hadith is considered by Muslims as one of the most important sources of religious teachings and rules of Sharia, and the validity of the hadith means that it is correctly attributed to its main speaker, Muslims have examined the authenticity of the hadiths, not determined the date of their origin.However, correcting or falsifying a hadith is implicitly related to the issue of time. Counting correctly means accepting the issuance at the time of main speaker, but there are two possibilities in ruling that the narration is fake: being made by a person at the time of the main speaker; Forgery at a later time. Western scholars consider hadith as a historical source and the important issue for them is to determine the temporal and spatial origin of hadiths, they have invented methods for this purpose that have evolved over time.This study with the view that what evidence of attention to the issue of time and geographical origin of the narrations in the methods of critique of Muslim hadith can be found by analyzing a part of the hadith heritage has concluded that some rules and points considered by scholars and Muslim narrators share the rules and points that orientalists have used in various ways of dating. Among these cases. examining the writings and different methods of a hadith, paying attention to the common narrator .
    Keywords: Methods of criticizing hadiths, historiography of hadiths, document, Text, Muslim scholars, Orientalists}
  • محمدمحسن مروجی طبسی*، نجم الدین طبسی
    اهل بیت پیامبر، یکی از محورهای اساسی وحدت آفرین میان مذاهب اسلامی است که با ظهور ابن تیمیه دمشقی در قرن هفتم هجری، و رویکرد تنش زای وی در خصوص اهل بیت، جهان اسلام دچار اختلاف و آسیب جدی شد. مواضع ابن تیمیه راجع به فضایل اهل بیت، به ویژه امام علی، از جمله مسائلی است که در عین اتفاق بر تند و زننده بودن عبارات ابن تیمیه درباره اهل بیت، در تحلیل مواضع وی بین مسلمانان اختلاف جدی وجود داشته و اعتقادی و ناصبی، یا غیراعتقادی دانستن مواضع ابن تیمیه درباره فضایل اهل بیت، دو گروه مخالفان و مدافعان سرسخت و جدی را به وجود آورده است. این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی در صدد ترسیم تصویری جامع از دیدگاه ها و رویکردهای عالمان مسلمان با هدف رسیدن به تحلیل واقع بینانه از مواضع ابن تیمیه راجع به اهل بیت پیامبر است.
    کلید واژگان: اهل بیت, امام علی, فضایل, ابن تیمیه, عالمان مسلمان}
    Mohammad Mohsen Moravveji Tabasi *, Najmeddin Tabasi
    The Household of the Prophet is one the foundational principles of Islam that results in a unity and harmony amongst the entire Muslim denominations. However, the unity has been placed in jeopardy by the emergence of Ibn Taymiyyah and his challenging viewpoints regarding the Household of the Prophet. Both proponents and opponents of Ibn Taymiyyah agree that his viewpoints are radical and offensive especially when he refers to the characteristics of Imam Ali. However it is not agreed whether all his positions are related with the set of beliefs of Islam or not.
    Employing a descriptive-analytical method, by this article we aim at depicting a comprehensive overview of the positions maintained by the Muslim scholars toward Ibn Taymiyyah, s viewpoints about the Household of the Prophet to analyze them in a more realistic way
    Keywords: The Household of the Prophet, Imam Ali, Ibn Taymiyyah, Muslim scholars}
  • عبدالمجید طالب تاش
    در اروپا، پیرامون گونه ارتباط میان علم و دین و به تبع آن چگونگی ارتباط علم با اخلاق و خاستگاه باید و نبایدهای اخلاقی گرایشی به وجود آمد که از هیوم فیلسوف اسکاتلندی آغاز شد. جدا انگاری حوزه های علم و اخلاق بسامد داعیه هایی بازنگرانه نسبت به رابطه خداوند با جهان است که گزاره های دینی و اخلاقی را برخاسته از احساسات درونی انسان به شمار می آورد و جدا افکنی آن از واقعیات عینی و خارجی را پی گیری می کند. از این نظرگاه عقل در کشف گزاره های اخلاقی ورود ندارد. زیرا منطقی نبوده و مسئول صحیح و غلط نیستند. هر چند این گرایش مورد پذیرش اندکی از اندیشمندان مسلمان نیز واقع شده است، اغلب نزدیک به اتفاق اندیشمندان مسلمان با این تفکر مخالفت ورزیده اند و در نادرستی آن به استدلال پرداخته اند. این گروه بر این باورند که هر چند اخلاق از علم و فلسفه زایش منطقی نمی یابد. اما اصولا ارائه یک گزاره اخلاقی بدون پشتوانه حقیقت عینی امکان پذیر نیست. از نظر اندیشمندان مسلمان میان بایدهای اخلاقی و هست های علمی و فلسفی ارتباط تقدمی و تاخری وجود دارد؛ به این معنا که انسان پس از آگاهی نسبت به حقیقت علمی و نفس الامری به کمک عقل نظری، راه رسیدن به آن حقیقت عینی را در عالم واقع با استمداد از عقل عملی کشف می کند. آن گاه در قالب گزاره های توصیه ای و بایدهای اخلاقی بیان می کند. این گروه در حقیقت تولید ارزش از دانش را نه به معنای تولید منطقی که مبتنی بر دو گزاره ی یکی علمی و دیگری اخلاقی دانسته اند. از منظر آنها عقل عملی به عنوان یک ابزار پسینی از نیروی عقل نظری به عنوان ابزار پیشینی استمداد می جوید و به توصیه های اخلاقی دست می یابد و در قالب بایدها و نبایدها ارائه می دهد و این همان ارتباطی است که میان علم و فلسفه با اخلاق وجود دارد. چرا که عقل عملی بدون علم و اندیشه نمی تواند حکمی را اعتبار و صادرنماید.
    کلید واژگان: استی های حقیقی, بایدهای اعتباری, اندیشمندان مسلمان, گرایش های اروپایی, استنتاج منطقی, ارتباط, علامه طباطبایی}
    Dr. Abdulmajid Taleb Tash
    In Europe, a school of thought was formed by Hume, the Scottish philosopher, on the subject of the nature of the relationship between science and religion and following this on the nature of the relationship between science and ethics and the standing of ‘ought and ought not’ in ethics. Considering science and ethics separate is the outcome of the attempts of those who reconsidered the relationship between God and the world. They regarded religious and ethical propositions as the product of man’s internal sentiments and insisted on separating it from objective realities. From this perspective, human intellect has no role to play in discovering ethical propositions because logic doesn’t apply to them and they cannot be verified. Although this point of view has been accepted by a small number of Muslim scholars, almost all Muslim scholars disagree with it and have rejected it on the basis of logical reasoning. This group of scholars believe that although ethics is not logically generated from science and philosophy, it is not essentially possible to offer an ethical proposition without depending on objective reality. Islamic scholars believe that there is a priority and posteriority relationship between ‘ought and ought not’ in ethics and ‘is and isn’t’ in science and philosophy; that is, after being informed about a scientific reality by means of theoretical intellect, man finds out the way to achieve that objective reality in the real world aided by practical intellect. Then, he expresses that in the form of recommendatory propositions and ethical ‘oughts’. In fact, these scholars do not consider the generation of value from knowledge a logical process; rather, they believe that it is based on two propositions: one scientific and the other ethical. They hold that practical intellect as a posterior instrument makes use of the power of the theoretical intellect as an anterior instrument, gains access to ethical recommendations and offers them in the form of ‘ought and ought not’. This is the same kind of relationship that exists between science and philosophy, on the one hand, and ethics, on the other, since practical intellect cannot stipulate anything without knowledge and deliberation.
    Keywords: real “is, isnt”, arbitrary ought, ought not', Muslim scholars, European trends, logical inference, relationship, Allameh Tabatabaee}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال