به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Prophets » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Prophets» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا اصغری*، حسن نقی زاده
    بخشی از میراث حدیثی ما به زندگی، شخصیت و سیره انبیای الهی مربوط می شود. ازجمله این روایات، حدیث «آخر من یدخل الجنه من النبیین سلیمان بن داود علیه السلام و ذلک لما اعطی فی الدنیا» است. بنابر ظاهر این روایت، حضرت سلیمان(ع) به سبب موهبتی که در دنیا به وی عطا شده بود، از میان پیامبران الهی آخرین فردی است که وارد بهشت می شود.طی جست وجو در منابع حدیثی، تنها دو روایت با این مضمون در کتب روایی شیعه و سه مورد در کتب روایی اهل سنت با اختلاف نسخه به چشم خورده است. این روایات نیازمند واکاوی سندی و متنی است. در خصوص مضمون روایت این پرسش مطرح است که باتوجه به عظمت، عصمت و برگزیدگی انبیای الهی، چگونه ملک سلیمان که از ویژگی خاص نبوت اوست، زمینه ساز تاخیر ورود این پیامبر الهی به بهشت می شود؟ بررسی ها نشان می دهد که این روایات به لحاظ سندی فاقد اعتبار و به لحاظ دلالت متن با متون قرآنی و حدیثی موجود در این زمینه ناسازگار است.
    کلید واژگان: پیامبران, سلیمان(ع), بهشت, آخرت}
    Zahra Asghari *, Hassan Naghizadeh
    Part of our narrative heritage is regarding the life, personality, and biography of the divine prophets. One of these hadiths is the narration "Ākhiru man yadkhulu al-Jannata Min al-nabīyīna Solaymān ibnu Dāwūda(AS) wa dhālika limā ʾuʿṭīya fi al-donyā". It is about Solomon and apparently conveys that he will be the last prophet entering Paradise due to the gift given to him. By searching the meaning of this narration in the hadith sources, only two and three narrations were found in Shia and Sunni narrative books, respectively. It is necessary to analyze the text and isnad of these narrations. Regarding the meaning, the raised question is, despite the divine prophets' high status, infallibility, and selection by Allah, how will Solomon's kingdom, the special feature of his prophecy, lead to his delay in entering Paradise? The findings show that the isnads of these narrations are invalid, and their denotations are incompatible with the Quranic and narrative texts.
    Keywords: Prophets, Solomon (AS), Paradise, Hereafter}
  • علیرضا نظری رباطی *

    انبیاء الهی از مصادیق بندگان مخلص خدا هستند که طبق آیات قرآن از وسوسه های باطنی ابلیس در امانند، اما آیاتی از قرآن کریم وجود دارد که از اخلال گری ابلیس در برنامه ها و اهداف پیامبران حکایت دارد. انبیاء الهی جهت مقابله با این اخلال گری شیوه های را برگزیدند، شناخت این شیوه ها انسان را در آگاهی پیدا کردن نسبت به چگونگی مواجهه با شیطان آشنا می کند. تحقیق حاضر به هدف تبیین شیوه های مواجهه پیامبران با ترفندهای ابلیس از منظر قرآن کریم به روش توصیفی نگاشته شده است .یافته های تحقیق بیانگر آن است، صبر یکی از راهکارهای موثر در مقابله با شیطان است . صبر عامل تحقق همه ایده های دین به وسیله انبیاست. سفارش به استعاذه در موقعیت های حساس از دیگر راهکارهای مواجهه با شیطان است .اهمیت استعاذه زمانی مشخص می شود که دانسته شود دو سوره پایانی قرآن یعنی فلق و ناس به استعاذه اختصاص دارد.انبیاء الهی به استغفار نیز به عنوان راهکاری در مواجهه با شیطان توصیه کردند 30 آیه از قرآن استغفار انبیاء را مطرح کرده اند از آن جا که انبیاء الهی دارای عصمت هستند. استغفار آن ها برای خود به معنی آمرزش از گناه نیست قرآن پیامبران را با وصف مخلصین ستایش کرده و طبق آیات قرآن شیطان برای فریب مخلصین راهی ندارد.

    کلید واژگان: ابلیس, ترفند, پیامبران, شیوه, مواجهه}
    Alireza Nazari Robati*

    God's prophets are examples of God's sincere servants who, according to the Qur'anic verses, are safe from the inner temptations of the devil, but there are verses of the Holy Qur'an that speak of the devil's disruption of the plans and goals of the prophets. Prophets of God chose methods to deal with this disturbance, knowing these methods helps a person to become aware of how to face the devil. The present research has been written in a descriptive way with the aim of explaining the methods of dealing with the devil's tricks by the prophets from the perspective of the Holy Qur'an. Patience is the factor of realizing all the ideas of religion through prophets. Ordering to seek refuge in sensitive situations is one of the other ways to deal with the devil. The importance of seeking forgiveness becomes clear when it is known that the last two chapters of the Qur'an, Falaq and Nas, are dedicated to seeking forgiveness. The divine prophets also recommended asking for forgiveness as a way to deal with the devil. There are 30 verses of the Qur'an that mention the asking for forgiveness of the prophets, since the prophets God has infallibility. Asking for their forgiveness does not mean forgiveness of their sins. The Qur'an has praised the prophets as sincere and according to the verses of the Qur'an, Satan has no way to deceive the sincere.

    Keywords: Iblis, Trick, Prophets, Method, Confrontation}
  • محمدحسین موید*، مجتبی مرادی مکی، محمد اسفندیاری

    یکی از احادیثی که نیاز به بررسی و تامل دارد، حدیث «الانبیاء احیاء فی قبورهم یصلون» می باشد. بررسی های انجام شده نشان می دهد که این حدیث در کتب حدیثی فراوانی با عبارات مختلفی ذکرشده است و در خصوص سند و دلالت آن مباحث زیادی مطرح است. از آنجا که اثبات صحت حدیث و بحث در خصوص نوع حیات ذکرشده در حدیث آثار و پیامدهای کلامی خاصی همچون مشروعیت توسل، استغاثه، شفاعت و ولایت تکوینی دارد مقاله پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی سند و دلالت حدیث مذکور می پردازد. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که روایت موردنظر در منابع موردقبول سلفیه آمده است و بر اساس اعتراف برخی از سلفیان همچون البانی، حدیثی صحیح محسوب می شود. دلالت این حدیث توسط احادیث مشابه فراوانی قابل تایید است و برداشت سلفیه از متن روایت با آموزه های قرآنی، حدیثی و اجماع علمای اهل سنت ناسازگار است.

    کلید واژگان: سند, دلالت, حیات برزخی, سلفیه, روح, انبیاء}
    MohammadHosein Moayyed *, Mojtaba Moradi Makki, Mohammad Esfandiyari

    One of the hadiths that needs to be examined and pondered is the hadith: "الانبیاء احیاء فی قبورهم یصلون" (The prophets are alive in their graves praying). The conducted investigations show that this hadith is mentioned in many hadith books with different expressions and there are many discussions about its authenticity and meaning. Since the proof of the authenticity of the hadith and the discussion about the type of life mentioned in the hadith has certain theological effects and consequences such as the legitimacy of appeal, intercession, and formative guardianship, the following article examines the evidence and implications of the said hadith with a descriptive and analytical method. The findings of this research indicate that the hadith in question is found in the accepted sources of Salafiyyah and based on the confession of some Salafis such as Albani, it is considered a valid hadith. The meaning of this hadith can be confirmed by many similar hadiths; and the Salafiyyah interpretation of the text of the hadith is incompatible with the teachings of the Qurʾān, Hadith and the consensus of Sunni scholars.

    Keywords: Document, Meaning, Barzakhī Life (Intermediate Stage Life after Death), Salafiyyah, Spirit, Prophets}
  • مجتبی نوروزی*، محمد استیری

    «عصمت» به معنای پاکی از هرگونه گناه و نیز مصونیت از خطا در دریافت و ابلاغ وحی، از امتیازات و ویژگی های خاص و لازمه رسالت پیامبران الهی می باشد که به دلیل اهمیت بالایی که دارد، مورد بحث و توجه بسیاری از عالمان و اندیشمندان مکتب های مختلف کلامی قرار گرفته است. یکی از مسایلی که بحث های زیادی را برانگیخته، آیاتی از قرآن کریم است که حاوی عبارات «اعتراف به ظلم» از لسان پیامبرانی چون حضرت آدم، حضرت موسی و حضرت یونس (ع) می باشد که برخی با استناد به این آیات عدم عصمت پیامبران الهی را نتیجه گرفته اند. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی و به صورت تطبیقی، در پی پاسخ به این پرسش است که منظور از «ظلم» و اعتراف به آن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و فخرالدین رازی چیست و چه ارتباطی با «عصمت» پیامبران دارد؟ نتایج پژوهش حاکی از آن است که آیت الله جوادی آملی به عنوان نماینده مکتب کلامی شیعه، «عصمت» را برای تمام دوران پیامبران ثابت می کند و «ظلم» را با ذکر ادله و شواهد متعدد، بر معنای لغوی آن یعنی ستم، نقص و محرومیت حمل می کند؛ اما فخرالدین رازی به عنوان نماینده مکتب کلامی اشاعره، در تحلیل خود «عصمت» را به دوران پس از نبوت و «ظلم» را به پیش از نبوت مربوط می شمارد.

    کلید واژگان: عصمت, اعتراف به ظلم, انبیا, حضرت آدم(ع), حضرت موسی(ع), حضرت یونس(ع), جوادی آملی, فخرالدین رازی}
    Mojtaba Nowruzi *, Mohammad Estiri

    "Infallibility" means to be pure from any sin as well as error in receiving and communicating revelation, it is one of the special privileges and characteristics of the divine prophets and necessary for their mission, which is dealt with and paid attention to by many scholars and thinkers of different theological schools of thought due to its high importance. One of the issues that has raised many discussions is the verses of the Holy Qur'an that contain expressions of "confession of oppression" in the words of prophets such as Prophet Adam, Prophet Moses, and Prophet Jonah, and some people have concluded that divine prophets are infallible based on these verses. This study, via a descriptive and analytical method and in a comparative way, seeks to answer the question that what is meant by "oppression" and its acknowledgment from the point of view of Ayatollah Javadi Amoli and Fakhruddin Razi, and what is its relationship with the "infallibility" of the prophets? The findings of the research suggest that Ayatollah Javadi Amoli, as a representative of the Shia theological school of thought, proves "infallibility" for all the prophets, and he considers "oppression" to be based on its literal meaning, which means injustice, deficiency and deprivation, by referring to numerous arguments and evidence. However, Fakhruddin Razi, as a representative of theological school of thought in Ash'arism, in his analysis considers "infallibility" to be related to the period after prophethood and "oppression" to before prophethood

    Keywords: Infallibility, confession of oppression, Prophets, Prophet Adam, Prophet Moses, Prophet Jonah Javadi Amoli, Fakhruddin Razi}
  • حسن حسینعلی*
    یکی از باورهای مهم وهابیت، کفر و شرک خواندن نفس علم غیب غیرخداست. این ادعای وهابیان ریشه در طاغوت خواندن مدعی علم غیب دارد. آیات نفی علم غیب از غیرخدا، از دلایلی است که وهابیان برای اثبات ادعای خویش به آن استناد می کنند. استناد وهابیت به این آیات قرآن، دچار مشکلات اساسی است: اول آن که آیات قرآن در تبیین علم غیب چند دسته است: یکی از آنها، آیاتی است که وهابیان به آن استناد می کنند و آنان از آیات دیگری که علم غیب را برای غیرخدا اثبات می کند، چشم پوشی کرده اند. بنابراین، استناد وهابیت به آیات نفی علم غیب از غیرخدا، نوعی قشری گری و نادیده گرفتن آیات دیگر قرآن است.  دوم آن که روایات صحیح فراوانی در منابع شیعه و سنی وجود دارد که علم غیب به غیرخدا نسبت داده شده است. سوم آن که نصوص قرآنی و روایی نسبت دادن علم غیب به غیرخدا را مخصوص انبیا(ندانسته و برخی از صالحان را نیز در زمره ی دارندگان علم غیب شمرده است. لذا ادعای وهابیت در کفر و شرک و طاغوت خواندن علم غیب غیرخداوند، با نصوص دینی تضاد دارد.
    کلید واژگان: علم غیب, وهابیت, آیات علم غیب, روایات علم غیب, پیامبران, صالحان}
    Hasan Hoseinali *
    One of the beliefs that has an important place in the Wahhabi discourse is calling someone who believe in supernatural power for someone other than God a pagon. The Wahhabists maintain that the one who claim supernatural power is a tyrant, and there are some qur'anic verses that reject the occult power for someone other than God. But we must know that there are many problems for referring this issue to the Holy Quran:  Firstly, the Quranic verses regarding the occult power is different and only some of them refer to what Wahhabi claim. So, Wahhabi claim for citing the Quranic verses is a kind of selecting some verses and leaving others. Secondly, there are many correct and authoritative Hadiths in both Shia and Sunni sources, proving the occult power to someone other than God. Thirdly, according to Quranic and narrative texts, the occult powers is not dedicated only to the prophets and some saints also possess this power. So, this Wahhabi claim in rejecting the occult power for someone other than God is in contradiction with the religious texts.
    Keywords: : Occult Power, Wahhabism, Quranic verses, hadiths, prophets, Saints}
  • حسین نوری*، فرج بهزاد وکیل آباد، علیرضا عبدالرحیمی
    اندیشه حکومت یکی از بنیادین ترین مسایل و مباحثی است که انسان از زمانی که مفهوم اجتماع را درک و برای ایجاد آن تلاش کرد، با آن درگیر است. هر جامعه از زمان پدیداری به شیوه و گونه ای از گونه های حکومت اداره شده است. ازاین رو مسیله حکومت و حاکمان امری شناخته شده در حوزه فرهنگ انسانی و جوامع بشری است. تنها تفاوت های موجود که گاه بسیار اساسی و بنیادین است موجب می شود که حکومت و مفهوم آن با بازتاب ها و واکنش های متعددی روبه رو شود و حتی برخی به عنوان گروه های آنارشیسم ضرورت وجود حکومت را با چالش روبه رو سازند و خواهان جوامع بی دولت و حکومت شوند. نمونه هایی از آن را در جوامع اسلامی می توان به نگرش افراطی خوارج با شعار لا حکم الا لله ردگیری نمود. در برابر این گروه های افراطی برخی ضرورت وجود حکومت را آن چنان تایید و بر حضور جدی آن پافشاری می کنند که حتی حوزه خصوصی و حریم های شخصی را درمی نوردند و چیزی به نام حریم خصوصی را محترم نمی شمارند.
    کلید واژگان: انبیا, انسان, حاکمان, حکومت}
    Hossein Nori *, Farajbehzad Vakilabad, Alireza Abdolrahimi
    The idea of government is one of the most fundamental issues and debates that man has been dealing with since he understood the concept of society and tried to create it. Every society has been governed by some form of government since its emergence; therefore, the issue of government and rulers is a well-known matter in the field of human culture and human societies. Only the existing differences, which are sometimes very basic and fundamental, cause the government and its concept to face many reflections and reactions, and even some, as anarchist groups, challenge the necessity of the existence of the government and demand societies without governor and government. Examples of it in Islamic societies can be found in the extreme attitude of the Kharijites with the slogan lā ḥukma illā lillāh. Against these extremist groups, some confirm the necessity of the existence of the government and insist on its serious presence that they even invade the private sphere and personal privacy and do not respect anything called privacy.
    Keywords: prophets, people, rulers, Government}
  • احمد کریمی، فاطمه حبیبی

    در این مقاله بعد از تعاریف مفاهیم نبی و بعث به هدف از بعثت انبیاء اشاره شده است و جایگاه و ضرورت نبوت در گستره ی معارف مورد بررسی قرار گرفته است و به اقدامات خداوند در قبال انبیاء اشاره شده است که شامل: گرفتن میثاق از انبیاء توسط خداوند، سبقت داده شدن کلمات به سوی رسولان و بعث نبی و وحی خداوندی بر انبیاء و ایتای مقولاتی به انبیاء از جانب پروردگار می شود. تعبیر نبی با رسول و ملک و حکیم متفاوت است از این رو دامنه ی اختیار نبی در عرش خداوندی و برزخ و حیطه ی جنیان قابل بررسی است، حتی مصادیق انباء توسط انبیاء و سایر فرستاده های خداوند متفاوت است و رفتار خداوند با انبیاء شامل: بهره ‏مندسازی از نعمات خاصه، قرار داده شدن دشمنانی جنی و انسی، از میان مجرمان برای هر نبی است و ویژگی‏ های صفاتی انبیاء نیز شامل: بهره‏ مندی از علم عرشی، بهره ‏مندی از تربیت ‏های ملکوتی، راه یافتن به آسمان‏ های برزخی، هدایت‏ یافتن بر صراط مستقیم است، به همین ترتیب انبیاء ویژگی‏ های رفتاری خاصی در قبال خداوند، مردمان و خانواده خویش دارند.

    کلید واژگان: نبی, رسول, میثاق, مهدویت, جن, بعثت انبیا, علم}
    Ahmad Karimi, Fatima Habibi

    In this article, by using the definitions of the concepts of Prophet and Prophethood, the purpose of Prophethood is pointed out, and the place and necessity of this notion in the field of knowledge is investigated. In addition, God's actions towards the prophets have also been mentioned, which include: taking a vow from the prophets by God, preempting the words to the messengers and sending a prophet, God's revelation to the prophets, and granting features to the prophets from God. The interpretation of a prophet is different from that of a messenger, a king, and a sage. Therefore, the scope of a prophet's authority in God's throne, purgatory, and the domain of the jinn can be examined. Even the examples of prophesying by prophets and other messengers of God are different, and God's behavior with prophets includes: benefiting from special blessings, placing Jinn and other enemies for every prophet. The characteristics of prophets also include: divine knowledge about, benefiting from divine instruction, finding a way to the purgatory, and being guided on the straight path. In the same way, prophets have special behavioral characteristics towards God, people and their families.

    Keywords: Prophet, Messenger, Vow, Mahdism, Jinn, Prophets, Knowledge}
  • مجتبی مصلحی*، علی اکبر کلانتری
    بیشتر پژوهشگران مسلمان معتقدند قرآن کریم مهم ترین و جاودانه ترین معجزه پیامبر مکرم اسلام (ص) است. معجزه در اصطلاح علمای اسلام بر هر امر خارق العاده ای اطلاق می شود که توسط مدعی منصب الهی ارایه می شود و همراه با تحدی و سالم از معارضه است. البته باید توجه داشت که در قرآن، واژه معجزه (یا سایر مشتقات آن) در معنای اصطلاحی آن به کار نرفته است؛ لذا ممکن است این سوال مطرح شود که آیا معجزه خواندن قرآن صحیح است؟ با تاکید بر این مطلب، در این پژوهش برای پاسخ به این سوال به روش توصیفی - تحلیلی، اسامی، اوصاف، ویژگی ها و هدف هایی که قرآن برای کارهای خارق العاده انبیا بیان داشته است، مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که تمام این اوصاف و ویژگی ها، بر قرآن نیز قابل انطباق است. لذا این نتیجه حاصل شد: از منظر قرآن همان طور که معجزه خواندن کارهای خارق العاده انبیا صحیح است، معجزه پنداشتن قرآن نیز درست است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, معجزه, پیامبر اکرم (ص), پیامبران}
    Mojtaba Moslehi *, Aliakbar Kalantary
    Most Muslim researchers believe that the Holy Qur’an is the most important and eternal miracle of the Holy Prophet of Islam (PBUH). In Islamic terminology, a miracle refers to any extraordinary event claimed by a divine authority which is accompanied by challenge and safe from conflict. However, it should be noted that the term "miracle" (or its derivatives) is not used in its technical sense in the Qur’an; therefore, the question may arise whether it is correct to consider the Quran as a miracle. In this study, using a descriptive-analytical method, the names, attributes, characteristics, and goals that the Qur’an has stated for the extraordinary deeds of prophets were examined. It was found that all of these attributes and characteristics are also applicable to the Qur’an. Therefore, it can be concluded that, from the perspective of the Qur’an, just as perceiving prophets' extraordinary deeds as a miracle is correct, it is also correct to consider the Quran as a miracle.
    Keywords: The Holy Qur’an, miracle, The Holy Prophet of Islam (PBUH), Prophets}
  • زکیه زارع، محمدحسین برومند، محمدعلی حیدری مزرعه آخوند*، عباس اسماعیلی زاده

    در قرآن کریم، دلیل آمدن انسان به این جهان دستیابی به عالی ترین شکل عملکرد ذکر شده است: «الذی خلق الموت و الحیاه لیبلوکم ایکم احسن عملا» (ملک/ 2). به طور قطع از ابتدای خلقت انسان تاکنون، برگزیدگانی آمده اند که این هدف را به فعلیت رسانیده باشند. از این افراد در آیات قرآن با عنوان نبیین، صدیقین، شهدا و صالحین یاد شده است. پژوهش حاضر در پی آن است که با به کارگیری روش توصیفی _ تحلیلی روشن سازد که قرآن کریم در مجموعه آیات خود، دقیقا چه معنایی برای این چهار گروه تبیین کرده است؟ برای این منظور پس از اثبات اینکه ایشان برترین و کامل ترین انسان ها هستند، ابتدا مفهوم هریک به شیوه تفسیر موضوعی در آیات روشن شده، سپس برای رفع تداخل مفهومی برخی با یکدیگر و روشن ساختن وجه تمایز هرکدام، با نگاه به سیر تاریخ بشر از ابتدا تاکنون و توجه به مویدات روایی، به شکل دقیق، مصداق هریک از ایشان آشکار خواهد شد. نتیجه پژوهش نشان می دهد که نبیین، صدیقین و شهدا هریک مصادیق بارز و مشخصی در طول تاریخ داشته اند و مصادیق حقیقی صالحین در عصر غیبت تا زمان ظهور منجی موعود (ع) خواهند بود.

    کلید واژگان: نبیین, صدیقین, شهدا, صالحین, برگزیدگان معنوی}
    Zakiyah Zare, MohammadHossein Borumand, MohammadAli Heydari *, Abbas Esmailizadeh

    In the Holy Qur'an, the reason for man's coming to this world is to achieve the highest performance form: "Who hath created life and death that He may try you which of you is best in conduct" (67:2). Undoubtedly, from the beginning of human creation, there have been eminent people who have actualized this goal. The Qur'an mentions these people as prophets, righteous people, martyrs and notables. This article aims to clarify with a descriptive-analytical method what exactly the Holy Qur'an has explained in the verses for these four groups. For this purpose, after proving that they are the best and most perfect human beings, first the concept of each is clarified in thematic interpretation, and then to eliminate the conceptual interference and to clarify the distinction, with Looking at the human history from the beginning until now and paying attention to the narrative evidence, the example of each of them will be clearly explained. The results of this research show that the prophets, righteous people, and martyrs each had clear and distinct examples throughout history, and the true examples of the righteous will be in the age of occultation until the time of the appearance of the promised savior (A.S.).

    Keywords: prophets, Saints, Martyrs, righteous people, notables}
  • مرتضی چشمی*، صفدر رجب زاده، محمدعلی وطن دوست
    به باور ابن تیمیه، انبیا از گناه معصوم نیستند، بلکه از اصرار و پافشاری بر گناه معصوم اند. وی معتقد است آیات قرآن دلالت دارد که پیامبر اکرم(ص) مرتکب گناه شده و سپس استغفار و توبه می کنند. یکی از آیات مورد استناد ابن تیمیه در این باره، آیه دوم سوره فتح است که به گمان وی، این آیه عدم عصمت رسول مکرم اسلام(ص) در انجام گناه را اثبات می کند. وی با خدشه بر یک نظر تفسیری مربوط به این آیه، دیدگاه عصمت انبیا از ارتکاب گناه را مورد تقبیح قرار داده و افرادی را که بر اساس همین دیدگاه در پی دستیابی به مراد جدی از آیه اند، تحریف گر و دارای تاویلات باطل و فاسد قلمداد می نماید. در پژوهش حاضر تلاش شده تا به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد انتقادی، دیدگاه ابن تیمیه و اشکالات وی بر این آیه مورد ارزیابی قرار گیرد. در پایان این نتیجه به دست آمده که تفسیر وی خلاف تفسیر سلف بوده و نسبت های وی به شیعیان بی اساس می باشد.
    کلید واژگان: ابن تیمیه, استغفار, انبیا, توبه, ذنب, عصمت, ماتقدم, ماتاخر}
    Murtaza Cheshmi *, Safdar Rajabzadeh, Muhammad Ali Vatandoust
    In Ibn Taymiyya’s opinion, prophets are not innocent of sin, but they are innocent of insisting on sin. He believes that the verses of the Qur’an indicate that the Holy Prophet committed a sin and then asked for forgiveness and repented. One of the verses cited by Ibn Taymiyya in this regard is the second verse of Sūrat al-Fatḥ, which he thinks proves the non-infallibility of the Holy Prophet (S.A.W.) of Islam in committing sins. By discrediting an interpretative opinion concerning this verse, he condemns the viewpoint about the Prophets’ infallibility of committing sins and considers the people who are seeking to achieve the serious intention of the verse based on this viewpoint to be distorters and have invalid and corrupt interpretations. In the present research, an attempt has been made to evaluate Ibn Taymiyya’s viewpoint and his objections on this verse with a descriptive-analytical method and with a critical approach. In the end, it was concluded that his interpretation is contrary to the interpretation of the predecessors and his accusations of the Shi‘as are baseless.
    Keywords: Ibn Taymiyya, asking forgiveness, Prophets, Repentance, Sin, infallibility, mā taqaddama (what is past), mā ta’akhkhara (what is to come)}
  • نعمت الله یوسفیان*
    رسولان ظاهری پیامبران مرسلی هستند که برای شکوفایی و درخشش عقول انسان که به مثابه رسول باطنی تلقی می شوند، نقش آفرینی می کنند؛ ازاینرو،پژوهش در این موضوع حایز اهمیت است. ولی ممکن است این شبهه ایجاد شود که باوجود رسولان باطنی لزومی بر وجود رسولان ظاهری نیست و این می تواند جامعه اسلامی را دچار چالش اعتقادی کند؛ درنتیجه، این پرسش مطرح می شود که رسولان ظاهری چگونه می توانند در شکوفایی رسولان باطنی نقش داشته باشند؟ فرض بر این است که رسولان باطنی به تنهایی برای هدایت و سعادت انسان ها کفایت نمی کنند و نیاز به انبیا و رسولان بیرونی است تا غبار از عقل انسان بزدایند و فطرت او را بیدار کنند. این مقاله با ابزار کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی به «چگونگی نقش آفرینی رسولان ظاهری در شکوفایی رسولان باطنی» پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که شکوفایی رسولان باطنی فرایندی دارد که انبیای الهی و ایمه: در آن نقش دارند و زمینه را برای رشد و شکوفایی عقول مهیا ساخته و با موانع شکوفایی آن مقابله می کنند.
    کلید واژگان: رسولان ظاهری, رسولان باطنی, پیامبر, عقل, شکوفایی عقل}
    Nematollah Yousofian *
    Prophets (external messengers) play a role for the flourishing of human reasons, who are considered as inner messengers; therefore, research in this matter is important. But there may be a doubt that despite the internal messengers, there is no necessity for the existence of external messengers; this can cause the Islamic community to have a religious challenge. As a result, the question arises, how can external messengers play a role in the flourishing of inner messengers? It is assumed that inner messengers alone are not enough for the guidance and happiness of people, and there is a need for prophets and messengers to remove the dust from the human reason Intellect and awaken his Fitrah. This article, relying on library sources and descriptive analytical method, deals with how prophets play a role in the flourishing of inner messengers. The findings of the research show that the flourishing of inner messengers has a process in which prophets and imams play a role and prepare the ground for the growth and flourishing of reasons and confront the obstacles to its flourishing.
    Keywords: prophets, Inner Messengers, prophet, reason, Flourishing of Reason}
  • کاوس روحی برندق

    بر اساس آیات قرآن پیامبران خدا دارای مقام عصمت هستند و به لحاظ اینکه سرآمد اولیاء الهی اند، بیم و اندوه در وجود آنان راه ندارد. با این حال، در پاره ای از آیات قرآن نسبت ترس و اندوه به تنی چند از پیامبران -حضرت ابراهیم، موسی، داوود، و یعقوب (ع) - نسبت داده شده است. این مقاله درصدد تبیین وجه سازگاری میان داشتن مقام عصمت و نفی بیم و اندوه از اولیای الهی از سویی، و وقوع ترس و اندوه از سوی برخی پیامبران الهی سامان یافته و پس از گرآوری مطالب، با روش کتابخانه ای و شیوه اسنادی در نحوه استناد به داده ها، و روش تحلیل محتوایی از نوع توصیفی تحلیلی در تجزیه و تحلیل مطالب، به این نتیجه دست یافته است که از میان انواع برون رفت های عقلانی و لفظی، دو وجه: 1) پذیرش ترس و اندوه و ارجاع آن به ترس ممدوح؛ و 2) اینکه ترس و اندوه اقتضای مقام بشریت و جمع الجمعی پیامبران الهی است، پاسخ کارآمد در پاسخ شبهه و تبیین وجه سازگاری میان ترس و اندوه و متغیرهای به ظاهر متضاد با مقام عصمت پیامبران (ع) می باشند.

    کلید واژگان: پیامبران (ع), اولیای الهی, ترس و اندوه, حسادت, مقام عصمت}
    Kavoos Roohi Barandagh

    According to the verses of the Qur'an, God's messengers have the status of infallibility, and considering that they are the bests of those devoted to Allah, there is no fear, sadness, or jealousy in their spirit. However, in some verses of the Qur'an, fear and sadness have been attributed to the several prophets such as - Ibrahim, Musa, Dawood, and Yaqoob (PBUTH), and similarly, envy has been attributed to prophet Suleiman (AS). This article is organized with the aim of explaining the compatibility between the position of infallibility with the emotional aspect of divine prophets and the rejection of any feature incompatible with infallibility from the status of the prophets (PBUTH). And after classifying and evaluating the challenges, it has been drawn the conclusion that among the various types of rational and verbal resolutions, only two of them are justifiable in solving the challenge of fear and sadness of the Prophets: 1) Acceptance of fear and sadness by describing them as admirable fear 2) Fear and sadness are the requirements of the human aspect of divine prophets and their status of Baqa ba’d al-Fana (i.e. trying to survive after neglecting the world). As for the solution to the challenge of the envy of the Prophet Suleiman (A.S), among the many solutions to the issue, there is one effective solution, and this intellectual solution is based on analyzing the concept of envy and dividing it into reprehensible and non-reprehensible, and the evidence for praiseworthiness of that of Suleiman is the multiple benefits that have resulted from it. This research has been carried out through the library method in collecting materials, and in the way of citing data, it follows the documentary method, and in analyzing the materials, the research method is descriptive, analytical and critical

    Keywords: Prophets, Devoted to Allah, Fear, Sadness, Envy, Position of Infallibility, Emotionality}
  • رضیه فرهانیان*، فتح الله نجارزادگان

    مقام صالحان مفهومی مشکک است و گستره وسیع و افراد مختلفی را دربرمی گیرد. بالاترین رتبه این مقام مورد درخواست انبیاء بوده است. هدف از این پژوهش تبیین مقام صالحان و درک مقصود حضرت یوسف علیه السلام از صالحانی است که درخواست الحاق به آنان را دارد. در این باره فروض مختلفی مطرح شده از جمله اینکه منظور معصومین علیهم السلام، انبیاء دیگر، صالحان آخر الزمان و نیز عاقبت به خیری در آخرت باشد. این نوشتار با جمع آوری اقوال و آراء در این موضوع به روش کتابخانه ای و بررسی و تحلیل و نقد این نظریه ها و با توجه به قراین و شواهد قرآنی و روایی، به این مطلب پرداخته است که با توجه به پژوهش انجام شده، به نظر می رسد دعای حضرت یوسف علیه السلام جهت الحاق به معصومان علیهم السلام بوده است و سایر نظریه ها نیز با آن قابل جمع است.

    کلید واژگان: صالحان, حضرت یوسف, انبیاء, حضرت ابراهیم, قوم موعود, معصومان علیهم السلام}
    Raziye Farhanian *, Fathollah Njjarzadegan

    The status of the pious is a fuzzy concept and includes a broad spectrum and different people. The highest rank of it was something that prophets wished to attain. The current study aims to explain the status of the pious and to make it clear what group the Prophet Joseph had requested to join. One of the hypotheses proposed in this regard says what the infallibles meant was other prophets, the pious of apocalypse, and a good fate and destiny in the hereafter. The current study was conducted by collecting different viewpoints and statements, making investigations, analyses, and critiques, and considering the Quranic and narrated evidences and presumptions by implementing the library research methodology. The findings showed that Joseph’s prayer reflected his intention to join the infallible, and this theory is compatible with other theories.

    Keywords: The pious, Joseph, Prophets, Prophet Ibrahim, the Promised Nation, The Infallible}
  • عیسی عیسی زاده *، یاسر ابو زاده گتابی

    تعلیم و تربیت انسان‌ ها یکی از مهم ترین اهداف و دغدغه‌ های ادیان الهی بوده است. هدفی که در متون معتبری همچون قرآن کریم و عهد عتیق مورد اشاره قرار گرفته است. در ضرورت این موضوع همین بس که هر دو کتاب مقدس، با برشمردن افرادی به عنوان متولی و الگو، از این منظر، به امر خطیر تربیت دینی اشاره نموده‌اند. خداوند و انبیاء به عنوان متولیان موثر در تربیت دینی، با روش‌های سعی در تربیت دینی مردم داشته‌اند. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی ابتدایا با بهره جستن از نظرات مفسران فریقین به معرفی این متولیان پرداخته، و در ادامه با برشمردن روش‌های تربیتی آنان، به تحلیل و ارزیابی ایندو گروه در دو متن مقدس می‌پردازد.
    با بررسی نظرات مفسران فریقین می توان به این نکته اشاره کرد که گرچه، تقریبا، خداوند و انبیاء با ادبیات واحدی در هر قرآن و عهدعتیق به عنوان متولیان تربیت معرفی شده و دارای روش‌های تربیت دینی مشترک می باشند، لیکن از متولیان تربیت دینی در قرآن کریم با تعبیر اسوه دینی یاد می‌شود،

    کلید واژگان: تربیت دینی, انبیاء, قرآن, فریقین, مفسران, عهد عتیق}
    Isa Isazadeh *, Yaser Abouzadeh Gatabi

    Education is one of the most crucial goals and concerns of the religions, which has been heeded by divine books such as the Qur’an and Old Testament. Thus, it has been carefully pursued by the Qur’anic exegetes in both Shi’ite and Sunni schools. According to religious teachings, God and His prophets, as the main custodians of human training, have tried to religiousely educate the people in various ways. The present article has endeavored to introduce these custodians through a descriptive-analytical method, considering the Qur’anic exegetes’ viewpoints from the two Sunni and Shi’ite schools. In the following and by pointing out their educational methods, it has analyzed and evaluated these two groups’ manners, taking a religious studies approach. As the results of the conducted studies, while examining the viewpoints of both schools’ exegetes, as well as the texts of the Qur’an and Old Testament, it can be noted that God and His prophets have been introduced as the main custodians of religious education in both traditions. In addition, both traditions are common in conveying the methods of religious education. However, there are some notable differences. The Qur’an mentions the spiritual education’s custodians as uswa (good example) ones, while the Old Testament, on the contrary, has even attributed some discreditable mistakes to them. Moreover, in the Qur’anic accounts, God and His prophets have taken care of the resurrection and the divine rewards and punishments more than in the Old Testament. It can be thus concluded that the methods of religious education in the Qur’an are richer and more comprehensive than those mentioned in the Old Testament.

    Keywords: Qur’an, Old Testament, God, prophets, religious education, Qur’anicexegetes}
  • کاوس برندق

    یکی از چالش زاترین و شبهه انگیزترین موضوعات در مورد معصومان عهم، شبهات مربوط به اخلاق جنسی است که با استناد به ظاهر برخی آیات یا برخی روایات مطرح شده است. مقاله حاضر، پس از گردآوری انواع برون رفت هایی که در پاسخ به شبهه های جنسی مربوط به معصومانعهم مانند حضرت یوسفع، سلیمانع و رسول اکرمص ارایه شده، یا امکان ارایه آن به عنوان پاسخ جدید وجود دارد، به تحلیل و ارزیابی آنها پرداخته است. رهاورد پژوهش حاضر، این است که شبهه تمایل جنسی حضرت یوسف ع به زلیخا، و شبهه تمایل رسول اکرمص به زینب بنت جحش مخالف با ظهور آیات قرآن است و روایات مربوط به شبهه تعدد همسر درباره حضرت سلیمانع و پیامبر اکرمص، یا برداشت های نادرست از روایات شده است یا اگر تعدد همسر در میان بوده باشد، مطابق با عرف زمانه و برای اغراض عقلایی غیرهوسرانه بوده است. ازاین رو، توجیهات دیگر غیر از موارد یاد شده، از قبیل ترک اولی، نگاه و علاقه مندی غیراختیاری در مورد تمایل رسول خداص به زینب، و خطور قلبی بدون اقدام عملی و پاسخ های دیگر در مورد تمایل حضرت یوسفع به زلیخا غیر موجه است.

    کلید واژگان: پیامبران, اخلاق جنسی, پیامبر اکرم ص, عصمت, مفسران, فریقین, مطالعه تطبیقی}
    Kāvūs Rūhī Barandaq

    One of the most challenging and controversial issues about the infallibles (a) is the spurious argument surrounding their sexual morality, which has been raised based on the literal meaning of some verses or some narrations. The present article has analyzed various outcomes that have been presented in response to the specious arguments concerning sexual wholesomeness of the infallibles such as Prophet Yusuf (a), Suleiman (a) and the Holy Prophet of Islam, peace be upon him and his family. According to the present study, the misgiving concerning Prophet Yusuf's sexual inclination towards Zulaykha, and that of the Holy Prophet (s) towards Zainab bint Jahsh runs counter to the purport of the Quranic verses. As for the narrations concerning polygamy involving Prophet Suleiman or the Holy Prophet (s), they have been either misinterpreted or, otherwise, their marriages were only for rational purposes in accordance with the prevalent custom. Hence, other justifications such as not doing what was more preferred and spontaneous feeling of the Prophet (s) for Zainab and the intrusive thoughts without practical action and other answers about Prophet Yusuf's feeling for Zulaikha are unjustified.

    Keywords: Prophets, sexual ethics, the Holy Prophet (s), infallibility, commentators, two branches of faith, comparative study}
  • صمد اسمی قیه باشی*

    مدخل داودA در دایره المعارف قرآن لیدن توسط «ایساک هسن» استاد دانشگاه اورشلیم نگارش یافته است. پژوهش حاضر بعد از ترجمه مدخل با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد انتقادی دیدگاه نویسنده را مورد نقد و ارزیابی قرار داده است با این هدف که ازیک طرف دیدگاه مستشرقان درباره آموزه های دینی و به ویژه مباحث قرآن کریم روشن گردد و از طرف دیگر با نقد و ارزیابی آثار آنان زمینه آشنایی با آموزه های ناب اسلامی برای مخاطبان فراهم می گردد. در این نوشتار از آیات قرآن و روایات معتبر اسلامی در تبیین سیره علمی و عملی حضرت داودA نیز بهره گرفته شده است. نویسنده مقاله به برخی مطالب قرآن درباره حضرت داودA اشاره نموده که از نکات مثبت آن است، ازجمله: او پیامبر بزرگ الهی است، خداوند در کنار کتاب «زبور»، به او علم و حکمت و فرمانروایی عطا نموده است. مقام خلیفه اللهی و «فصل الخطاب»، فرمان برداری کوه ها و پرندگان در امر ستایش خداوند، نرم شدن آهن به دست آن حضرت. از موهبت خداوند به اوست. اما اشارات سربسته قرآن را عامل ورود افسانه و پذیرش آن توسط مسلمانان دانسته و تهمت های ناروا به حضرت داودA را به منابع اسلامی نسبت داده است. طلب آمرزش حضرت داودA در قرآن را با افسانه ازدواج او مرتبط دانسته است؛ اما منابع ناب اسلامی هیچ گونه افسانه و تهمت های ناروا به حضرت داودA را بر نمی تابد و دلایل عقلی و نقلی بر عصمت حضرت داودA وجود دارد. افسانه و تهمت های ناروا جزو اسراییلیات بوده که در تورات کنونی آمده است. طلب آمرزش حضرت داودA مربوط به امتحان الهی است، نه افسانه ازدواج او؛ بنابراین آنچه مورد اتهام و عدم پذیرش قرآن کریم و بدگمانی مسلمانان به متون مقدس شده است، تهمت های ناروایی است که نسبت به حضرت داودA در کتاب مقدس روا داشته اند.

    کلید واژگان: مستشرقان, دایره المعارف قرآن لیدن, حضرت داود علیه السلام, انبیاء, ایساک هسن}
    Samad Esmi Qayehbashi *

    The entry of David (A.S) in the Leiden Encyclopedia of Quran was written by Isaac Hasson, a professor at the University of Jerusalem. The present study, after translating the entry with a descriptive-analytical method and with a critical approach, has criticized and evaluated the author’s point of view to clarify the Orientalists’ view on religious teachings and especially the Holy Quran and on the other hand to provide the audience with the opportunity to get acquainted with pure Islamic teachings by criticizing and evaluating the Orientalists’ works. In this article, verses of the Quran and authentic Islamic narrations have been used to explain the scientific and practical life of Prophet David (A.S). The author of the article has mentioned some of the contents of the Quran about David, which are among its positive points, such as: He is the great prophet of God, God has given him knowledge, wisdom and rule along with the book of Psalms. The position of the Caliph of God and the “final decisive speech”, the obedience of mountains and birds in the matter of praising God, the softening of iron by him. It is Divine grace to him. However, the author has considered the secret indications of the Quran as the reason for the entrance of the myth and its acceptance by Muslims and has attributed false accusations against David to Islamic sources. The request for forgiveness of Prophet David (A.S) in the Quran is related to the myth of his marriage, but pure Islamic sources do not mention any myths and false accusations against David (A.S) and there are rational and narrative reasons for the infallibility of David (A.S). False myths and slanders are among the Israelites mentioned in the present Torah. David’s request for forgiveness is related to the Divine test, not the myth of his marriage; therefore, what has been accused and rejected by the Holy Quran and the Muslims’ suspicion of the holy texts are the false accusations that have been made against David in the Bible

    Keywords: Orientalists, Leiden Encyclopedia of Quran, Prophet David (A.S), prophets, Isaac Hossan}
  • قدسیه رفتاری*
    عصمت انبیاء یکی از مسایل مهم اعتقادی و کلامی است که ضامن رسالت انبیاء و کتاب های آسمانی محسوب می شود. هدف اصلی از بعثت انبیاء، تبلیغ دستورات خداوند است که خدا برای انسان ها تعیین فرموده است و نمایندگان الهی باید خودشان به دستورات خداوند پایبند باشند تا مردم به آنها اعتماد کنند. اگر چنین نمایندگانی، خود پایبند به دستورات الهی نباشند و برخلاف محتوای رسالتشان عمل کنند، مردم به گفته هایشان اعتماد نمی کنند. یکی از مباحث مهم پیرامون عصمت انبیاء، مصون بودن انبیاء از خطا و لغزش قبل از بعثت است که در بین علمای مذاهب مختلف اسلام، محل اختلاف بوده و نیازمند بررسی و تبیین  است. در این راستا، روش تطبیقی می تواند به روشن شدن مساله کمک کند. در مقاله حاضر، این مساله از منظر آیت الله جوادی آملی و فخررازی مورد بررسی قرار گرفته است. از نظر علامه جوادی آملی، پیامبران حتی قبل از بعثت، معصوم از خطا و اشتباه بودند و ادله محکم قرآنی برای ادعای خود مطرح کردند. همچنین معتقد به عصمت انبیاء در زمان رسالتشان هستند، اما نظر فخر رازی این است که انبیاء قبل از بعثت، عصمت ندارند.
    کلید واژگان: قرآن, انبیاء, عصمت, قبل از بعثت, جوادی آملی, فخر رازی, تطبیقی}
    Qodsiyeh Raftari *
    The infallibility of the prophets is one of the important doctrinal and theological issues that guarantees the mission of the prophets and the heavenly books. The prophets are the preachers of God's commands that God has ordained for human beings, and the divine representatives themselves must abide by God's commands so that the people can trust them. If the prophets do not adhere to the divine commands and act contrary to the content of their mission, the people will not trust what they say. One of the important issues regarding the infallibility of the prophets is the protection of the prophets from error before prophecy, which is disputed among Islamic thinkers. In this regard, comparing views can help clarify the issue. In this article, this issue has been studied from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli and Fakhr Razi. According to Allama Javadi Amoli, the prophets were infallible even before their prophecy, and they present strong Qur'anic arguments for their claim, but Fakhr al-Razi's view is that the prophets did not have infallibility before their prophecy.
    Keywords: Quran, prophets, Infallibility before Prophethood, Javadi Amoli, Fakhr Razi, Infallibility, Infallibility of Prophets}
  • علی اصغر اصغری ولوجایی، حمید محمدقاسمی*، سید حسین حسینی کارنامی

    قرآن کریم کتابی است که جذاب ترین و معتبرترین قصه های دینی را تشکیل می دهد. قصه در عرصه فرهنگ و انتقال مفاهیم انسانی قدمتی کهن دارد و سازگارترین فرم کلامی با ذهن بشر است. از همین روی دامنه مخاطبانش وسیع تر و قدرت نفوذش بیش تر است. قرآن کریم در طرح داستان ها و به خصوص داستان های انبیا، از سبک و اسلوب های منحصر به فردی بهره جسته است. همین داستان های معنوی، آن هنگام که به دست افسانه پردازان و اسراییلیات آفرینان افتاده است به نوعی مورد پردازش قرار گرفته که کاملا با اسلوب و اهداف داستان های قرآن کریم مغایر و متضاد بوده است. این مقاله بر آن است مقایسه ای اجمالی میان پنج ویژگی داستان های قرآن از جمله «حقیقت گرایی، نپرداختن به جزییات و تفاصیل بی فایده، مبارزه با تحریفات، معرفی انبیا به عنوان الگوهای اخلاقی، رعایت اصول اخلاقی» با پنج ویژگی اسراییلیات که کاملا در برابر ویژگی های قصص قرآنی است یعنی «افسانه سرایی و خرافه پردازی، پرداختن به جزییات و تفاصیل بی فایده، تفاوت ها و تهافت های روایات اسراییلی، و مخدوش کردن چهره تابناک انبیا ارایه کند تا اختلاف عمیقی که میان این دو روش وجود دارد روشن شود.

    کلید واژگان: قرآن, قصص, اسرائیلیات, انبیا, افسانه سرایی}
    Ali Asghar Asghari Valojaei, Hamid Mohammad Ghasemi *, Seyyede Hossein Hosseini Karnami

    Holy Quran is a book that contains one of the most fascinating and authoritative religious stories. Stories have a long history in the field of culture and transmission of human concepts and are the most compatible verbal form with the human mind; as a result, the audience is wider and are more influent. Holy Quran has used unique styles in designing stories, especially the stories of the Prophets. These spiritual stories were processed in a way that were completely contrary to the style and purpose of the stories of HolyQur'an when have been found by mythologists and Israʼiliyyat. The present article seeks to provide a brief overview of the five characteristics of Qur'anic stories, including "truthfulness, disregard for useless details, the fight against distortion, the introduction of Prophets as moral role models, and considering moral principles" with the five characteristics of Israʼiliyyat that are in very contrast to the characteristics of stories; that is, "myths and superstitions, paying attention  to useless details and particulars, the differences and distortions of the Israʼiliyyat narrations, and the distortion of the glorious reputation of the prophets in order to clarify the profound difference between the two methods."

    Keywords: Quran, stories, Israʼiliyyat, prophets, fable}
  • سید مرتضی موسوی*، احمد شجاعی

    به آیات هدایت ویژه پیامبران(علیهم السلام)  بر عصمت آنان استدلال شده است. این آیات دو دسته‎ اند؛ دسته اول مربوط به هدایت همه یا تعدادی از پیامبران(علیهم السلام)  است، مانند آیات 84- 90 سوره انعام، 58 - 59 سوره مریم و 20- 21 سوره یس. دسته دوم مربوط به پیامبری خاص می باشد، مانند آیات 120- 121 سوره نحل، 114 و 118 سوره صافات و آیه دوم سوره فتح. در این نوشتار با بهره ‏گیری از روش تبیین و تحلیل، چگونگی دلالت آیات بر عصمت پیامبران و قلمرو دلالت آنها بررسی شده و به اشکالاتی که در این باره مطرح گردیده، پاسخ داده شده است.

    کلید واژگان: عصمت پیامبران, هدایت ویژه, هدایت ایصالی, هدایت ارائه طریق}
    Seyed Morteza Mousavi *, Ahmad Shojaei

    The verses of special guidance of the prophets (PBUH) on their infallibility have been argued. These verses are of two categories; The first category is related to the guidance of all or some of the prophets (PBUH), such as verses 84-90 of Surah An'am, 58-59 of Surah Maryam and 20-20 of Surah Yasin. And the second category is related to a special prophet, such as verses 120-121 of Surah An-Nahl, 114 and 118 of Surah Safat and the second verse of Surah Fatah. In this article, using the method of explanation and analysis, how the verses imply the infallibility of the prophets and the realm of their meaning have been studied and the problems that have been raised in this regard have been answered.

    Keywords: Infallibility, prophets, Special Guidance, Delivery Guidance, Show the way}
  • مهدیه سید نورانی، هادی وکیلی

    اندیشمندان اسلامی گاه «حکمت» را شاخه ای از علم در نظر می گیرند؛ علم به احوال موجودات به گونه ای که در نفس الامر است. تفسیر دیگر «حکمت» حکم نمودن است؛ چنان که حق تعالی حکم فرموده که نیکوکاران را به بهشت و تباهکاران را راهی دوزخ نماید. در تفسیر سوم «حکمت» معنای اتقان و انضباط را به خود می گیرد؛ یعنی درست و نیکو کارکردن. تمامی این تفاسیر حاکی از  حکیم بودن خداوند است؛ صفتی که ثبوت آن برای ذات باری ضروری است. اما آنچه در این مقاله بررسی می شود، مفهوم واژه «حکمت» از دیدگاه داوود قیصری و تعلیقه امام خمینی (ره) بر این دیدگاه است. نویسندگان این مقاله بنا به‎ نظر این دو اندیشمند، واژه پرارج «حکمت» را واکاوی کرده به نقد و تحلیل این دو منظر و تطبیق آنها با دیدگاه های دیگر اندیشمندان خواهند پرداخت. «حکمت» در این پژوهش مرتبه ای درنظر گرفته می شود که عارف ‎و حکیم، مشتاق و مجذوب رسیدن به آن هستند. صاحب حکمت عارف متالهی خواهد بود که در مراتب باطنی و سری آن از عقل استدلالی گذر و شهود را تجربه می کند. این بررسی به شیوه پدیدارشناختی انجام گرفته، تلاش می کند «حکمت» را در معنای سوم و به عنوان حکمت ذوقی و شهودی در برخی حالات و مشاهدات عارفانی اعم از شرق و غرب که این تجربه را داشته اند، بیان کند تا از این طریق ریشه یابی عملی، سلوکی و جایگاه دست نیافتنی حکمت را نقبی زند.

    کلید واژگان: حکمت, حکیم متاله, حکمت انبیا و عرفا, حکمت ذوقی, داوود قیصری, امام خمینی(ره)}
    Mahdiyeh Seyyed Nurani, Hadi Vakili

    Islamic thinkers sometimes consider "hikmat" as a branch of science; Knowledge of the states of beings as they are in.themselves. Another interpretation of "hikmat" is to judge, as the Almighty has decreed that the good should go to heaven and the wicked to hell. In the third interpretation, " hikmat " has been taken to mean stability and discipline, that is, to act properly. All these meanings indicate that God is hakim; a necessity attribute essential to God. But what is examined in this article is the meaning of the word "hikmat" from the point of view of Davood Qaisari and Imam Khomeini. The authors, regarding the views of these two thinkers, studied the valuable term " hikmat " and studied the views critically with regard to other views in the field. In this research, hikmat is considered a level that every mystic and sage is eager and fascinated to achieve. The possessor of hikmat will be a theologian mystic who experiences the passage and intuition of the rational intellect in its esoteric and secret levels. This study is done in a phenomenological way, it tries to express "hikmat" in the third sense and as a tasteful and intuitive hikmat in some mystical situations and observations, both East and West, which have had this experience, in order to find practical roots. It undermines the behavior and unattainable position of hikmat.

    Keywords: Hikmat, Wisdom, Theological Wisdom, Prophets, Mystics` Hikmat, Davood Qaisari, Imam Khomeini}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال