به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Religious Goodness » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Religious Goodness» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد عباس زاده جهرمی*، معصومه مصلی نژاد

    حسن و قبح از جمله موضوعات مهم دانش کلام اسلامی است که نتایج مختلفی در حوزه ها و شاخه هایی چون اخلاق و عقاید دارد. اشاعره حسن و قبح را شرعی و محصول احکام می دانند و معتزله و شیعه آن را از احکام عقل و مقدم بر شرع دانسته اند. طبق دیدگاه دسته دوم، حسن و قبح احکام، تابع مصالح و مفاسد آن هاست. حکم حسن تابع مصلحت و حکم قبیح دارای مفسده است. البته به جهت محدودیت های عقل آدمی، یافتن مصالح و مفاسد پشتیبان و یا حسن و قبح احکام، صرفا برای برخی احکام محقق می شود نه به صورت قاعده کلی. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی-توصیفی مبتنی بر روشی کتابخانه ای در پی تحقیق پیرامون نگرش نهج البلاغه به مسئله حسن و قبح و پاسخ به این سوال است که آیا می توان از آن بر نظریه حسن و قبح اقامه دلیل نمود؟ در پاسخ به پرسش محوری پژوهش ممکن است برخی ادعا کنند که این کتاب دغدغه مساله حسن و قبح را نداشته و اشاره ای به این اصل ندارد. حال آنکه از برخی تعابیر آن می توان بر اثبات و تایید مدعای این اصل مهم کلامی بهره گرفت. از این رو، به کمک نگرش نهج البلاغه به مسئله فطرت، نقش و جایگاه عقل و همچنین گوشه هایی از بیانات امام (ع) می توان پاسخ پرسش پژوهش را یافت؛ با توجه به این نکته که عقلی بودن حسن و قبح، وجدانی است. اقامه دلایل و شواهد نقلی بر آن بیشتر جنبه تنبیهی و برطرف کنندگی غبار غفلت از آن دارد.

    کلید واژگان: حسن و قبح عقلی, نهج البلاغه, حسن و قبح شرعی, عقل, فطرت}
    Mohammad Abbaszadh Jahromi *, Masomeh Mosallanezhad

    Goodness and badness are one of most important subjects of the Islamic theology that have different results in areas and branches such as ethics and beliefs. The Ash'arites consider goodness and badness as the religious and product of Shari'a rules, and the Mu'tazilites and Shiites consider it as one of the rules of reason and prior to Shari'a. According to the second category, goodness and badness of rulings are subject to their interests and corruptions. The verdict of goodness is subject to expediency and the verdict of badness is corrupt. Of course, due to the limitations of human intellect, finding supporting materials and corruptions or the good and bad of rulings is achieved only for some rulings and not as a general rule. The present study, with an analytical-descriptive approach based on a library method, seeks to investigate the attitude of Nahj al-Balaghah to the issue of goodness and badness and answer the question whether it can be used as a reason for the theory of goodness and badness? In answer to the central question of the research, some may claim that this book is not concerned with the issue of goodness and badness and does not refer to this principle. However, some of its interpretations can be used to prove and confirm the claim of this important theological principle. Therefore, with the help of Nahj al-Balaghah's attitude to the issue of nature, the role and position of reason, as well as parts of Imam's (as) statements, the answer to the research question can be found; Given that the rationality of goodness and badness is a conscience. Presenting narrated reasons and evidences on it is mostly punitive and negligent.

    Keywords: Rational Goodness, Badness, Nahj-ol-Balagheh, Religious Goodness, badness, reason, nature}
  • مجید ابوالقاسم زاده
    حسن و قبح افعال یکی از مسائل اساسی در علم کلام، اصول فقه و اخلاق است که از جهات مختلف معناشناختی، هستی شناختی و معرفت شناختی می توان از آن بحث کرد. اینکه حسن و قبح، ذاتی افعال است یا نه، بحثی هستی شناختی است؛ اما اینکه عقلی است یا نه، بحثی معرفت شناختی است. غالبا این دو حیث به‏درستی از هم تفکیک نشده ، مغالطاتی را در پی داشته است. مقاله حاضر پس از تفکیک دو جهت یادشده، تعیین محل نزاع و نیز بیان دستاوردهای معرفت شناختی قضایای حسن و قبح، سه دلیل معرفت شناختی بر عقلی بودن قضایای حسن و قبح ارائه کرده است. بنا بر دلیل اول، اگر حسن و قبح، عقلی نباشد، شناخت حسن و قبح افعال به طور مطلق و حتی از راه شرع هم امکان پذیر نخواهد بود. دلیل دوم ثابت می کند قضایای حسن و قبح، یقینی اند و در مقدمات برهان به کار می روند، نه مشهوری و عقلایی تا صرفا در جدل به کار آیند. در دلیل سوم، حسن و قبح برخی افعال، بدیهی دانسته شد و معلوم است اگر قضیه ای بدیهی بود، به طریق اولی یقینی و عقلی هم خواهد بود. اگرچه اشکالات متعدد معرفت شناختی به دلایل یادشده وارد گردیده، در نهایت با پاسخ های کامل و متقن از عقلی بودن حسن و قبح دفاع شده است.
    کلید واژگان: قضایای حسن و قبح, حسن و قبح عقلی, حسن و قبح شرعی, حسن و قبح یقینی, حسن و قبح بدیهی}
    Majid Abolqasemzadeh
    The problem of human deed`s Goodness and badness is one basic problem in theology, usuli fiqh and ethics; it may be studied in different aspect of semantics, ontology and epistemology. Whether goodness and badness are essential to deeds or not is ontological; but whether it is rational or not, is epistemological. Often, these two aspects are not properly distinguished and it leads to some fallacies. This paper, having distinguished the two aspects, deciding the place of dispute and describing epistemological consequences, has argued for rationality of those propositions of goodness and badness by giving three proofs. Upon the first, if the goodness and badness are not rational, one may not be of any knowledge of the goodness of human deeds at all, even by way of religion. The second proof proves that these propositions carry certainty and, therefore, are used in the premises of logical demonstration; they are not among those known only as well-known used in dialectic. On the third reason, the validity of certain deeds is known as self-evident and, thereof, certain and rational. Although numerous epistemological objections have been given against the proofs, finally the paper, giving certain arguments, has defended rationality of the goodness and badness of these propositions.
    Keywords: Goodness, Badness, Religious Goodness, Undoubtable Goodness, Self-Evident Goodness}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال